#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: گوش دادن به سخنان اهل خانه #آیت_الله_بهجت
شماره 26
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت ششم) 🌺
◀️ویژگی ها و استعدادهای خاص مادر▶️
🔅مسئولیت مادری و تربیت فرزند، حرفه ای شریف و اصیل
حضرت امام رحمه الله بارها از مسئولیت مادری و تربیت فرزند به عنوان حرفه ای اصیل و شریف یاد می کرد که شاید این تعبیر، پاسخی بود به آن دسته از تبلیغات منفی که در گذشته بر ضد نقش مادری زنان صورت می گرفت. تبلیغات مسمومی که رژیم شاه به پیروی از فرهنگ غرب، برای به ابتذال کشاندن زنان این مرز و بوم بدان دامن می زد. رژیم گذشته به دلایل مختلف، در پایین آوردن مقام مادری و سبک جلوه دادن این مقام می کوشید تا جایی که به قیمت از هم پاشیدن خانواده، در بیرون آوردن زنان از حریم خانواده آن هم نه به جهت خدمت به جامعه، بلکه به منظور به خدمت درآوردن زنان در جهت منافع سیاسی و فرهنگی خود، از هیچ کوششی فروگذار نکرد، رژیم تبلیغات خود را در این زمینه تا اندازه ای پیش برد که بسیاری از زنان از اینکه تنها در خانه به وظیفه مادری و خدمت به خانواده بپردازند، خود را در مقابل زنان شاغل، کوچک و حقیر احساس می کردند.
در اینجا به سخنان امام رحمه اللهدرباره توطئه فرهنگی رژیم برای پایین آوردن مقام مادری و نیز به دیدگاه روشن و متعالی ایشان نسبت به شغل مادری می پردازیم:
«البته شغل برای زن، شغل صحیح برای زن، هیچ مانعی ندارد، لکن نه آن طوری که آنان می خواستند. آنها نظرشان به این نبود که زن یک اشتغالی پیدا بکند. نظرشان به این بود که زن را مثل مردها، هم زن ها را و مردها را از آن مقامی که دارند، منحط کنند. نگذارند یک رشد طبیعی از برای قشر زن پیدا بشود یا یک رشد طبیعی از برای قشر مرد. نگذارند بچه های ما تربیت صحیح بشوند و لهذا از آن اول جلویش را گرفتند. دامن بانوان که مرکز تربیت اطفال است، محروم شد بسیاریش از این. بعد در دبستان ها بچه ها رفتند. آنجا هم با تبلیغات سویی، با کتاب های منحرفی، آنها را منحرف کردند. بعد در دانشگاه که رفتند، عمّال آنها نگذاشتند رشد صحیح بکنند. نگذاشتند دانشمندان صحیح تربیت بشوند. اشخاص ملی صحیح، اشخاص اسلامی صحیح تربیت بشوند».(صحیفه نور، ج 6، ص 182)
«مع الاسف در آن حکومت طاغوتی این شغل را می خواستند از این مادرها بگیرند. تبلیغ کردند به اینکه زن چرا بچه داری بکند. این شغل شریف را منحطش کردند در نظر مادرها؛ برای اینکه می خواستند که مادرها از بچه ها جدا بشوند. بچه ها را ببرند در پرورشگاه ها بزرگ کنند. مادرها هم علی حده بروند یک کارهایی که آنها دلشان می خواهد، بکنند».(صحیفه نور، ج 7، ص 76.)
«در طول این سلطنت، اینها کوشش کردند که مادران را از بچه ها جدا کنند. به مادرها تزریق کردند که بچه داری چیزی نیست؛ شما توی ادارات بیایید و اینها بچه های معصوم را جدا کردند از دامن مادران و بردند در پرورشگاه ها و جاهای دیگر و اشخاص اجنبی و غیر رحیم آنها را به تربیت فاسد تربیت می کردند».(صحیفه نور، ج 8، ص 162)
«این مادر که بچه در دامن او بزرگ می شود، بزرگ ترین مسئولیت را دارد و شریف ترین شغل را دارد؛ شغل بچه داری. شریف ترین شغل در عالم، بزرگ کردن یک بچه است و تحویل دادن یک انسان است به جامعه. این همان بود که خدای تبارک و تعالی در طول تاریخ برای انبیا فرستاد. در طول تاریخ از آدم تا خانم انبیا آمدند انسان درست کنند».(صحیفه نور، ج 6، ص 261)
«این شغل که شغل انبیا هست و انبیا هم آمدند برای اینکه انسان درست کنند، این شغل اول شما هست؛ در اول تربیت بچه».(صحیفه نور، ج 7، ص 760)
«انبیا آمده اند که انسان بسازند. انبیا مأمورند که افرادی که بشر هستند و با حیوانات فرقی دارند، اینها را انسان کنند، تزکیه کنند. شغل انبیا همین است. باید شغل مادرها هم همین باشد نسبت به بچه هایی که در دامنشان است و با اعمالشان آنها را تزکیه کنند» (صحیفه نور، ج 8، ص 162)
#امام_خمینی_و_خانواده
#تربیت
#مادر
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
ویژگی های بهترین زن، استاد رفیعی.mp3
3.09M
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای / #پادکست_مشاورهای
🌷ویژگی های بهترین زنان🌷
استاد رفیعی
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
#شرح_دعای_کمیل
شماره 2
🌷👇👇🌷
🔅ارزش دعا به صورت اجتماع و گروهی
اهل دعا هنگامی كه به صورت اجتماع به دعا می نشينند و به شكل دسته جمعی به تضرع و انابه اقدام می كنند و به پيشگاه حضرت حق ناله و زاری می برند و همگان دست گدايی به درگاهش دراز می كنند ، يقيناً دعايشان به اجابت نزديك تر است ; زيرا در جمعيت دعا كننده بدون شك دردمندی دل سوخته ، مستمندی از راه مانده ، بيچاره ای درمانده ، عاشقی وارسته ، عارفی دلداده و مخلصی ارزنده قرار دارد كه دعا و حال و زاری و اخلاصش ، و اضطرار و ناله اش عامل جلب رحمت و جذب رأفت و مايه ی اجابت و سبب جوشش عفو و مغفرت است . و چه بسا بنا بر آنچه كه در معارف الهيه آمده ، خدای مهربان به خاطر او دعای ديگران را هم مستجاب كند و به زاری و ناله ی آنان رحمت آرد و خواسته ها و حاجاتشان را برآورد و آنان را مشمول عفو و مغفرت قرار دهد و كشكول خالی آنان را از فيوضات خاصّه اش پُر كند .
در اين زمينه روايات بسيار مهمی از منابع وحی و منازل علم و خزانه های معرفت و ابواب رحمت رسيده كه به پاره ای از آنها اشاره می شود :
عَن أَبی عَبدِاللّهِ (عليه السلام) قال : مَا اجتَمَعَ أَربَعَةٌ قَطُّ عَلی أمر واحِد فَدَعوا إلاّ تَفَرَّقوا
عَن إجَابَة(كافی : 2 / 487 ، باب الاجتماع فی الدعاء ، حديث 2 ; جامع احاديث الشيعه : 19 / 354 .) .
« امام صادق (عليه السلام) فرمود : هرگز چهار نفر بر كار واحدی جهت دعا به خاطر گشايش آن كار اجتماع نمی كنند مگر اين كه با مستجاب شدن آن دعا از يكديگر جدا می شوند » .
قَال النَّبِیُّ (صلی الله عليه وآله وسلم) : لا يَجتَمِعُ أربَعونَ رَجلا فِی أمر واحِد إلاّ اسْتَجابَ اللّهُ تَعالی لَهُم حَتّی لَو دَعَوْا عَلی جَبَل لاَزالُوهُ(مستدرك الوسائل : 5 / 239 ، باب 36 ، حديث 5772 ; جامع احاديث الشيعه : 19 / 354 .) .
« پيامبر (صلی الله عليه وآله وسلم) فرمود : چهل مرد جهت دعا برای گشايش كاری واحد اجتماع نمی كنند ، مگر اين كه خدای تعالی دعايشان را مستجاب می كند ، تا جايی كه اگر بر ضد كوهی دعا كنند آن را از ميان برمی دارند » .
عالم ربانی ، عارف عاشق ابن فهد حلّی بنا به روايت كتاب « وسائل الشيعه » در كتاب با ارزشش « عدّة الداعی » روايت می كند :
إِنَّ اللّهَ أوحَی إلی عيسَی (عليه السلام) : يا عِيسَی ! تَقَرَّبْ إلَی المُؤمِنينَ ، وَمُرْهُم أَن يَدعُونِی مَعَكَ(وسائل الشيعه : 7 / 104 ، باب 38 ، حديث 8856) .
« خدا به عيسی وحی فرمود : ای عيسی ! به جمع مؤمنين بپيوند ، و آنان را فرمان ده همراه تو به درگاه من دعا كنند » .
عَن أَبی عَبدِاللّهِ (عليه السلام) : قالَ : كانَ أبی (عليه السلام) إذا حَزَنَهُ أمر جَمَعَ النِساءَ وَالصِّبيانَ ثُم دَعا وَأمَّنُوا(وسائل الشيعه : 7 / 105 ، باب 39 ، حديث 8860 ) .
« امام صادق (عليه السلام) می فرمايد : پدرم همواره چنين بود ، هنگامی كه كاری او را محزون و غصّه دار می كرد ، زنان و كودكان را به حال اجتماع گرد می آورد ، آنگاه دعا می كرد و آنان آمين می گفتند » .
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
📌دلیل دردها و تنهاماندن حضرت زهرا(س) چه بود؟!
◾️دردهای حضرت زهرا (س) ناشی از درک او بود؛درک او از آینده ای که مردم داشتند برای خودشان می ساختند. او و خانوادۀ گرامیش به این دلیل تنها مانده بودند که کسی درک آنها را نداشت.
◾️ مردم نمیفهمیدند در اثر دفاع نکردن از حق چه نتایج شومی در انتظارشان است. تازه از شدت گریههای حضرت زهرا(س) هم متعجب میشدند.
👤 #استاد_پناهیان
#فاطمیه
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ
🖤 شهادت حضرت #فاطمه سلام الله علیها 🖤
باورمنه - #پویانفر
التماس دعای فراوان
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نور، صفحه 350، آیات 1 تا 10
🗓1399/10/26
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
بر حاشیه برگ شقایق بنویسید
گل تاب فشار در و دیوار ندارد
#فاطمیه
#عزای_مادر
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
#جمعه_های_مهدوی
شماره 13
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت یازدهم) / عوامل عدم شناخت امام زمان (عج)🌸
—————-👇👇👇
چه عواملی باعث می شود، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نشناسیم؟
🔅عامل چهارم: گناهکاری
یکی دیگر از موانع معرفت و درک فیوضات معنوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گناه و معصیت است، انسانی که می خواهد در طریق معرفت امام قرار گیرد باید تلاش کند رفتار و کردارش مورد قبول حضرت واقع شود و اصولاً اگر بین امام و مأموم سنخیت نباشد چگونه می توان به درک متقابل دست یابیم، فراموش نکنیم امام به وظیفه اش بر اساس روایات عمل می کند، و این ما هستیم که متأسفانه قصور و کوتاهی داریم. حال چاره چیست؟ در پاسخ باید گفت:
1. برای رسیدن به معرفت باید خود را همواره در مرأی و منظر امام ببینیم. قرآن کریم می فرماید:
«وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَی اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» (توبه/105)؛ ای پیامبر به مردم بگو عمل کنید _ و بدانید _ که خداوند و پیامبر و مؤمنان کارهای شما را می بینند.» امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه، مراد از کلمه «المؤمنون» می فرمایند: هم الائمه. یعنی خداوند و پیامبران و ائمه ناظر بر اعمال مردم هستند.
شاهد بر این ادعا روایتی از امام رضا علیه السلام می باشد که:
«و الله ان اعمالکم لتعرض علیّ فی کلّ یومٍ و لیلهٍ» (صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ص319،)؛ به خدا قسم که اعمال شما هر صبح و شام بر من عرضه می شود.»
2. اگر انسان گرفتار معصیت الهی باشد و به کردار زشت خود ادامه دهد، خداوند تبارک و تعالی او را از بهره مندی نعمت های خودش بخصوص نعمت ولایت محروم می نماید، امام باقر علیه السلام در این باره می فرماید:
«اذا غضب الله تبارک و تعالی علی خلقِهِ نحّانا عن جوارهم» (کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج1، ص343)؛ هرگاه خداوند تبارک و تعالی بر خلقش غضب نماید، ما را از مجاورت ایشان دور می دارد.»
و یا امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در توقیع شریفشان به مرحوم شیخ مفید می فرمایند:
«ما را از ایشان چیزی محبوس نکرده است مگر گناهان و خطاهایی که از ایشان به ما می رسد و ما آن را ناخوش می داریم و از ایشان نمی پسندیم»(خادمی شیرازی، محمد، مجموعه فرمایشات حضرت بقیه الله عجل الله تعالی فرجه الشریف، ص120)
لذا گناه و معصیت عامل مهمی در محرومیت از بهره مندی نعمت ظاهری و معنوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
ادامه دارد...
#مهدویت
#معرفت
#گناه_و_معصیت
#امام_زمان
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ
🖤 شهادت حضرت #فاطمه سلام الله علیها 🖤
من عقده دل وا نکردم
#مؤذن_زاده
التماس دعای فراوان
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نور، صفحه 351، آیات 11 تا 20
🗓1399/10/27
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
شماره 6
❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
/ تحلیل آیت الله احمد عابدی (قسمت سوم)❇️
——————————-👇👇👇👇
🔅تفسیرها و برداشتهای جدید از آیات معارف قرآن
نکته دیگر در این کتاب، بحث تفسیر بسیاری از آیات شریفهی قرآن است.
در این کتاب دقت بکنید خیلی موارد زیادی شما خواهید دید که حضرت آقا یک آیهی شریفهای را طور دیگری معنا میکند. فرض کنید «لا یُکلِّفُ اللهُ نَفساً إلّا وُسعَها» معمولاً شاید هر کسی این را اینجوری معنا میکند که خداوند تکلیف به اندازهی طاقت انسان میآورد. ولی مثلاً ببینید آقا این آیه را یک جور دیگر معنا کرده است. «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ» باز جور دیگر آقا معنا کردهاند. اینها تفسیر به رأی نیست. تفسیر به رأی مربوط به فقه و احکام شرعی است. این آیاتی که آقا در این کتاب بحث کرده آیات معارف قرآن است نه آیات فقهی. لذا این را تفکیک کنید.
«امام خمینی میفرماید اینکه شنیدهاید تفسیر به رأی قرآن حرام است، «من فَسَّر القرآنَ برأیه فلیَتَبوَّأ مقعدَه من النّار» حدیثش هم میگویند متواتر است، این تفسیر به رأی یعنی تفسیر به رأی قرآن در موضوعات فقهی. »
🔅پیشنهاد مطالعه برای تدریس عمیقتر کتاب طرح کلی
این کتاب عقاید الإمامیه مظفر و کتاب آموزش دین علامه طباطبایی جلو دستتان باشد. اینها برای اینکه آدم ببیند این کتاب دارد چه مطالبی را بیان میکند مهم است. اگر توانستید مثلاً کتابهای اقبال لاهوری را داشته باشید، خیلی برای اینکه آن فکر و فضایی که در آن شرایط مطالب این کتاب توسط آقا تدریس شده، مفید است تا اینکه بتوانید اشراف داشته باشید و اشارههای این کتاب به کجا میخورد. این خیلی لازم است. اینها چیزهایی است که در بیان این کتاب، در تدریس این کتاب، ضرورت دارد.
ادامه دارد...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#امام_خامنه_ای
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
01 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ایمان 1.mp3
12.65M
#شنبه_های_قرآنی
#کلیپ_صوتی
«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را با صدای استاد #امام_خامنه_ای بشنویم
موضوع: ایمان 1
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماهنگ
🖤 شهادت حضرت #فاطمه سلام الله علیها 🖤
کلمینی #رسولی
التماس دعای فراوان
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نور، صفحه 352، آیات 21 تا 27
🗓1399/10/28
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir