🔹اولین جشنواره اخلاق و معنویت عصر انقلاب اسلامی
🔸این جشنواره در راستای گام دوم انقلاب و با هدف ایجاد انگیزه در میان طلاب سراسر کشور در عرصه تهذیب و تربیت و همچنین شناسایی و معرفی افراد نخبه هنری و رسانه ای در میان طلاب برگزار خواهد شد.
🔹طلاب محترم آثار گرانبهای خود را به همراه نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی ، کد طلبگی و شماره تلفن به آدرس @MTahzib ارسال نمایند .
🔸بدیهی است نسبت به آثار فاقد مشخصات کامل، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#بمناسبت_12 فروردین
#روز_جمهوری_اسلامی
مقام معظم رهبری فرمودند:
« برای همهچیز می توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بیمصرف و بیفایده نخواهند شد؛ زیرا فطرت بشر در همه عصرها با آن سرشته است.
آزادی، اخلاق، معنویّت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دورهای بدرخشد و در دورهای دیگر افول کند.
هرگز نمی توان مردمی را تصوّر کرد که از این چشماندازهای مبارک دلزده شوند. هرگاه دلزدگی پیش آمده، از رویگردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها.
انقلاب اسلامی همچون پدیدهای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بیعمل می شمارد، امّا به هیچ بهانهای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی گیرد...
جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیدهها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندیهای خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بیمبالاتی نمی کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.
بیشک فاصله میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمانخواه را عذاب داده و می دهد، امّا این، فاصلهای طیشدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بیشک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد ».
(مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب؛ 22/11/1397)
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
#بمناسبت_12 فروردین
#روز_جمهوری_اسلامی
حضور پر رنگ نسل جوان در دفاع از ارزش های انقلابی و اسلامی و ترسیم صحنه های زیبای همراهی با انقلاب اسلامی از سوی این نسل که حضرت امام و جنگ را ندیده اند در راهپیمایی ها، انتخابات، مراسمات مذهبی و گروههای جهادی و رقابت برای دفاع از کشور به عنوان مدافعان حرم و... نشان از زنده بودن آرمان ها و ارزش های انقلاب در میان نسل حاضر دارد.
طرح مسأله شکاف نسلی و ادعای تفاوت ارزشهای سیاسی نسل نو با نسل گذشته، از سوی دشمنان با هدف تأثیر گذاری بر اذهان جامعه و تضعیف نظام صورت می گیرد،
کیست که نداند دشمنان نظام و رسانه های وابسته و معلوم الحال که برای نسل کنونی کشور ما به ظاهر دل می سوزانند، با وجود گذشت چندین قرن از انقلابهای خود و انتخاب نوع نظام سیاسی توسط نسل های بسیار دور و مخالفت ها و اعتراض های جدی با نظام های حاکم، حاضرنیستند، نسخه رفراندوم را برای نسل جوان خود توصیه کنند!.
مردم و به ویژه نسل جوان باید هوشیار باشند و بدانند که این جريان ها که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون از هیچ اقدامی در دشمنی با نظام اسلامی و مردم دست برنداشته اند و سالهاست که تحریم های ظالمانه و غیر انسانی را بر کشور و مردم ما تحمیل کرده اند، هیچگاه خیرخواه کشور و آنان نبوده و نیستند.
به راستی اگرآنان از سر دلسوزی این موضوع را مطرح می کنند چرا چنین نسخه هایی را تنها برای کشور ما تجویز نموده و برای کشورهای خود ارایه نمی دهند.؟!
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
1_793999495.pdf
15.73M
◽️ باهم بخوانیم
💠 کتاب صعود چهل ساله
🌐 مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی بر اساس آمارهای بین المللی
#محتوا
#آری_به_جمهوری_اسلامی
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
امام خمینی (ره):
🇮🇷 صبحگاه ۱۲ فروردین كه روز نخستین حكومت ا... است از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی كه كنگره های قصر ۲۵۰۰ ساله حكومت طاغوتی فرود ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حكومت مستضعفین جانشین آن گردید.
📚صحیفه نور ،جلد ۵ ،صفحه ٢٣۴
#آری_به_جمهوری_اسلامی
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷کل جمهوری اسلامی حرم است🇮🇷
سخنرانی شهید سلیمانی، در جمع رزمندگان مدافع حرم
#آری_به_جمهوری_اسلامی
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره 6
——————————
💠چرا باید در عرصه سیاسی حضور یابیم؟👇👇💠
پاسخ اجمالی:
1️⃣ جامعیت دین اسلام
2️⃣ تاکید اسلام بر حضور در عرصه سیاست
3️⃣ گستردگی احکام اجتماعی اسلام
4️⃣ تاکید روایات بر حضور مومنان در سیاست
5️⃣ سیره اهل بیت (علیهم السلام)
6️⃣سیره علما
پاسخ تفصیلی:
5️⃣ سیره اهل بیت (علیهم السلام) / قسمت اول
علاوه بر مواردی که در خصوص ضرورت شرکت در فعالیت های سیاسی از نظر گذشت. می توان به سیره اهل بیت (ع) نیز اشاره کرد.
اهل بیت از سوی خداوند، مأمور هدایت مردم و جامعه به سوی اهداف و غایات دین بوده و راهبری مردم به سوی سعادت دنیوی و اخروی را هیچ گاه از نظرگاه خویش دور نداشتند. از این رو هیچگاه در قبال مسائل جامعه خویش، بی توجه نبوده و همواره راهکاری خاص مبتنی بر آموزمهای شریعت در خصوص مسائل عمده جامعه ارائه میکردند.
اهل بیت امام بر حق بودند و حاکمان ظالم معاصر ]ن حضرات نیز بر این قضیه واقف بوده و با مشاهده تمایل عمومی مردم به آنها، همواره ایشان را رقیب جدی خویش در عرصه سیاست و حاکمیت می پنداشتند. لذا همواره تقابل جدی میان حاکمان و ائمه معصوم از دو سو وجود داشته و این قضیه علاوه بر هدف هدایت حداکثری مردم از سوی آنان در عرصه جامعه، موجب شده است بسیاری از رفتارهای آن حضرات، در ذیل رفتار سیاسی جای گیرد.
برخی از آنها را که رنگ و بوی سیاسی تری دارند، از نظر میگذرانیم:
الف: دین اسلام، سعادت دین و دنیای مردم را مد نظر قرار داده است.
در کنار دعوت پیامبر به اخلاق، معنویت و دینداری، دین اسلام، آموزه های بسیاری در عرصه سیاست و اجتماع دارد.
بر این اساس، پیامبر مردم را به گوشه نشینی و عبادت فرا نخوانده، بلکه آنان را به مقابله عملی با ظالمان و متجاوزان دعوت کرده و خود نیز در صف اول این حرکت جای داشته است.
سیره پیامبر نشان میدهد که دینداری به اقامه نماز و عبادات محدود نمی شود؛ بلکه دینداران باید با مشارکت در فرآیند تغییر و هدایت کلان جامعه، جهت تحقق جامعه مطلوب تلاش کنند.
بر این مبنا پیامبر اکرم در طول زندگی شریفشان عملا جامعه جدیدی تشکیل دادند و حاکمیت سیاسی را در آن محقق ساختند.
آن حضرت خود سرپرستی آن را عهده دار شدند و باسیاستگذاری و تصمیم گیری صحیح و رفع مشکلات و موانع، جامعه را به سوی مطلوب سوق دادند.
ب: حضرت علی نیز جدا از اینکه در زمان پیامبر ، مأموریت های سیاسی، اجتماعی و نظامی را عهده دار می شدند، پس از رحلت پیامبر به عبادت بسنده نکردند و با سعی در اصلاح وضعیت جامعه، تمام توان خویش را جهت اتخاذ بهترین تصمیم، از طریق تعامل با حاکمان در راستای تأمین مصلحت جامعه اسلامی به کار گرفتند
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
💠 با هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی و #زیِّ_طلبگی دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#روز_طبیعت
#اسلام_و_محیط_زیست
📍امام صادق(ع) مي فرمايد:
زندگي بدون داشتن سه چيز، بر انسان گوارا نيست: هواي تميز، آب فراوان و گوارا و زمين حاصل خيز
(محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج78، ص234، ح107)
📍 در آموزه هاي اسلامي، از تأثير طبيعت در انسان، به گونه هاي مختلف، سخن گفته شده است، چنان كه خداوند در قرآن كريم درباره اثر محيط زيست مي فرمايد:
وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ. (اعراف: 58)
سرزمين پاكيزه، گياهش به فرمان پروردگار مي رويد، ولي سرزمين هاي بدطينت و شوره زار، جز گياه ناچيز و بي ارزش، از آن نمي رويد.
بنا بر اين آيه شريف، همان گونه كه طبيعت و سرزمين پاك در رشد و پرورش بهينه گياهان مؤثر است و همان گونه كه از زمين هاي شوره زار، جز گياهان بي ارزش نمي رويد، محيط آلوده نيز تأثير زيان باري بر تربيت انسان دارد.
📍تأثير محيط زيست در زندگي انسان را كسي نمي تواند ناديده انگارد. اين موضوع چنان اهميتي دارد كه دانش جديد «اكولوژي»، در كنار ديگر دانش ها پديدار شده است. اين دانش عبارت است از: «مطالعه روابط ميان موجودات و محيط زيست آنها.» بنابراين، «اكولوژي انساني» تحقيقي درباره تأثير انسان بر روي محيط زيست و تأثير محيط زيست بر انسان است و محيط زيست، به قول راجرز (متخصص دانش اكولوژي)، نه فقط شامل وسايل مادي و فضاي محيط بر دنياي انسان مي شود، بلكه اشياي غيرمادي (فرهنگ) را نيز دربرمي گيرد.
( ادوارد، س، راجرز، اكولوژي انساني و بهداشت، ترجمه: دكتر سياوش آگاه، ديباچه مؤلف.)
📍اسلام، انسان را به تماشاي گياهان خرّم و سرسبز و منظره هاي جذاب آنها، دعوت كرده است و تعبيرهاي پيشوايان معصوم(ع) نيز در بيان فايده هاي فراوان اين نعمت هاي خدادادي (گياهان)، بسيار حيرت انگيز است.
قرآن كريم در چندين آيه، گياهان را «شادي آفرين» دانسته است و آنها را «بهجت انگيز» توصيف مي كند كه به اختصار به سه آيه شريفه اشاره مي كنيم.
وَتَرَي الأرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيج. (حج: 5)
زمين را مرده و فسرده مي بيني و چون آب باران بر آنها فرستيم، بجنبد و بردمد و انواع گياهان زيبا و شادي آفرين بروياند.
واژه «بهيج» از ماده «بهج و بهجه» است كه به معناي شادي، خوش حالي و سروري است كه از نيكويي و زيبايي چيزي برخيزد.
اين آيه شريفه نشان مي دهد كه در پرتو فرود آمدن باران، زمين، جنبشي سرورآميز را آغاز مي كند و در پي آن، انواع گوناگون گياهان مي رويد و سبزي و خرّمي آن، چشم هر بيننده اي را مي نوازد و قلبش را سرشار از شادي و بهجت مي كند.
📍امام علي(ع) نيز فرمود:
گل نرگس را ـ حداقل در هر سال يك بار ـ ببوييد؛ زيرا در دل انسان، حالتي است كه تنها گل نرگس، آن را مي زدايد.
( تمام نهجالبلاغه، تحقيق و تنسيق: صادق الموسوي، ص547. با اندكي تفاوت در الفاظ؛ بحارالانوار، ج66، ص176.)
در روايتي از امام رضا(ع) نقل شده است كه فرمود: «لاتُؤخّر شَمُّ النَّرجس فَإِنَّهُ يُمَنَعُ الزُّكامِ في مُدَّةِ اِيّامِ الشِّتاء؛ استشمام گل نرگس را به تأخير نيندازيد؛ همانا بوييدن آن مانع از ابتلا به زكام در زمستان است».
( بحارالانوار، ج62، ص324.)
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
4_5996692123892582264.mp3
1.44M
#عترت
#پادکست
🔷 ارتباط باامام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به دیدن او نیست.
🎙💐 "آیت الله وحید خراسانی مدظله العالی"
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا انتخابات به ظهور ربط دارد؟
#تصویری
@Panahian_ir
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره 7
——————————
💠چرا باید در عرصه سیاسی حضور یابیم؟👇👇💠
پاسخ اجمالی:
1️⃣ جامعیت دین اسلام
2️⃣ تاکید اسلام بر حضور در عرصه سیاست
3️⃣ گستردگی احکام اجتماعی اسلام
4️⃣ تاکید روایات بر حضور مومنان در سیاست
5️⃣ سیره اهل بیت (علیهم السلام)
6️⃣سیره علما
پاسخ تفصیلی:
5️⃣ سیره اهل بیت (علیهم السلام) / قسمت دوم
ج: - امام حسن (ع) نیز در راستای سیره نبوی و علوی ، عملا حاکمیت سیاسی را عهده دار شده، به جنگ مبادرت ورزیدند و مطابق وضعیت جامعه و بنا بر مصلحت اسلام، با معاویه صلح کردند. آن حضرت پس از صلح نیز گوشه نشین نشدند و اداره جامعه محدود خویش و تعامل با حاکم در راستای مصلحت جامعه را مد نظر قرار دادند.
د: امام حسین ع در ده سال آغازین امامت خویش، تعامل با حاکم را به مصلحت جامعه می دیدند.
آن امام برخلاف بسیاری از دینداران که با مرگ معاویه و سلطنت يزيد، عبادت و گوشه گیری را انتخاب کرده و اصلاح جامعه را به فراموشی سپرده بودند، بیعت با یزید را خیانت به اسلام دانست و از اطاعت و بیعت با او سربرتافت. آن حضرت دیگران را نیز به این امر فراخواند و عملا پرچم مبارزه با حاکم ظالم را برافراشت و دیگران را به آمدن ذیل این پرچم دعوت کرد.
امام حسین ع در این راه ناملایمات بسیاری را به جان خرید و در نهایت، جان مبارک خویش را فدا کرد.
ذ: با شهادت امام حسین عیة و حاکم شدن فضای رعب و وحشت علیه مسلمانان انقلابی و ضرورت رعایت تقیه در زندگی شیعیان، عملا دستگیری حکومت توسط ائمه غیر ممکن می نمود. از این رو هدایت حداکثری جامعه توسط آنان و بروز رفتارهای سیاسی فراگیر در قالب مخالفت و مقابله با حاکمان، بر مصلحت حفظ جان شیعیان منطبق نبود.
لکن این قضیه موجب نشد اهل بیت که همواره مخالف حکومتها تلقی می شدند، به عبادت مشغول شده، از ورود به عرصه اجتماع و سیاست پرهیز کنند.
ورود آنان به عرصه سیاست ورزی را در این دوره باید با سیاست ورزی معصومین پیش از خود، متفاوت ارزیابی کرد؛ زیرا چنانچه آنان به علت انتساب به پیامبران به عبادت مشغول می شدند و از فعالیت سیاسی دوری می جستند، نه تنها هیچ گاه حاکمان وقت آنان را اذیت نمی کردند. بلکه به آنان احترام میگذاشتند. با این حال آنان با تمکین نکردن از ظالمان، مردم را به این سو دعوت کردند و متناسب با وضعیت زمانه ، رفتارهای متفاوتی را در برابر حاکمان اتخاذ کردند و سعی در هدایت جامعه به سوی جامعه مطلوب و آرمانی داشتند.
آنچه در خصوص رفتار سیاسی اهل بیت قابل توجه است ، گوناگونی رویکرد آنان در این خصوص است؛ زیرا اساسأ رفتار سیاسی مطلوب، امری مطلق نیست و تابع وضعیت محیطی است و خوبی و بدی رفتار بر اساس موقعیت خاص سنجیده می شود.
جلوه های گوناگون رفتار سیاسی اهل بیت در طول زمان قریب به دو و نیم قرن و فعالیت سیاسی آنان در جامعه، اعم از مشارکت منفی و مثبت، در کلام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای این گونه تبیین شده است:
خط جهاد و مبارزه ائمه ... در تمام دوران دویست و پنجاء ساله و در شکل های گوناگون استمرار داشته و هدف از آن،
او لا: تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قران و ارائه تصویری روشن از معرفت اسلامی است.
ثانيا، تبیین مسئله امامت و حاکمیت سیاسی در جامعه اسلامی
و ثالثا، تلاش و کوشش برای تشکیل آن جامعه و تحقق بخشیدن به هدف پیامبر معظم اسلام و همه پیامبران، یعنی اقامه قسط و عدل و زدودن انداد الله از صحنه حکومت و سپردن زمام اداره زندگی به خلفاء الله و بندگان صالح خداوند
(پیام آیت الله خامنه ای به سومین کنگره جهانی امام رضا (ع)، 1368/07/26)
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
💠 با هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی و #زیِّ_طلبگی دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.ir
#شرح_مناجات_شعبانیه
شماره 13
______________________
🌱📍🌱الهِی کَیْفَ ایَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لِی بَعْدَ مَماتِی وَ اَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی اِلاَّ الجَمیلَ فِی حَیوتی
(معبودم! چگونه مأیوس باشم از توجه و عنایت خوب تو پس از وفاتم، در حالی که تو عهده دار نشده ای امور مرا مگر به نحو خوب و نیکی در هنگام حیاتم)🌱📍🌱
◀️امید در دنیا
افراد مؤمن همیشه بارقه امید در دلشان می درخشد، چشم به عنایات او داشته و هیچ گاه به بن بست نمی رسند، بر عکس افرادی که ایمان به خداوند ندارند در مقابل یک مشکل همه چیز را از دست رفته پنداشته و زود خود را می بازند، این خود باختگی تا آنجاست که گاهی دست به خودکشی هم می زنند، به خلاف افراد با ایمان که در سخت ترین شرایط هنوز هم بارقه های امید در دلشان می درخشد.
سالها بود که یوسف صدیق از پدرش دور و ناپدید شده بود، به طوری که همگان فکر می کردند که از بین رفته و یا برای همیشه مفقود گشته است، ولی پدر پیر او که در غم هجران فرزند می سوخت به واسطه نور ایمانی که داشت هنوز امیدوار بوده، به طوری که
پس از سالیانی دراز به فرزندانش توصیه کرده که در جستجوی یوسف حرکت کنند و به آنها گفت:
«و لاَ تَایْٔسُوا مِنْ رَوْحِ اللّه ِ اِنَّه لاَ یایْٔسُ مِنْ رَوْحِ اللّه ِ اِلاَّ القَوْمُ الْکَافِرُونَ»(یوسف /87.).
(از رحمت خداوند مأیوس نباشید. همانا نومید نمی باشند از رحمت خداوند جز کافران).
پدرش ابراهیم خلیل الرحمن هم می فرماید:
«وَ مَنْ یَقْنَطُ مِنْ رَحْمَهِ رَبِّهِ إلاّ الضَّالُّونَ»(حجر/56.).
(چه کسی، جز گمراهان، از رحمت پروردگارش نومید می شود؟).
انسان منهای ایمان در مقابل نعمت سرکشی می کند و در مقابل نقمت خود را می بازد.
«وَ اِذَا اَنْعَمْنَا عَلَی الاِْنْسَانِ اَعْرَضَ وَنَابِجَانِبِهِ وَ اِذَا مَسَّهُ الشَّرُّکَانَ یَؤسًا»(اسراء /83.).
(چون به انسان نعمت دادیم از ما روی گرداند و خویش را از ما دور کند و چون شرّی به او رسد بسیار مأیوس است).
ولی انسان مؤمن در مقابل نعمت شکرگزاری نموده و در مقابل نقمت تحمل و صبر را پیشه خود می سازد(نمل /19؛ لقمان /17).
◀️ امید به آخرت
همچنان که در دنیا باید امیدوار به عنایت الهی بود نسبت به آخرت هم نباید مأیوس از رحمت او بود. فرد با ایمان با دلی شاد و خرّم چشم به درخشش «لاَتَقْنَطُوا» دوخته که خداوند می فرماید:
«قُلْ یا عِبَادِیَ الَّذِینَ اَسْرَفُوا عَلی اَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللّه ِ اِنَّ اللّه ِ یَغفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعا»(2).
(بگو ای بندگان من، افرادی که نسبت به خود زیاده روی کرده و از حد تجاوز نموده اید، مأیوس نباشید از رحمت خداوند، خداوند تمامی گناهان را می بخشد).
ولی شخصی که ایمان ندارد مشمول «اولئک یئسوا» است که خداوند می فرماید :
«وَالَّذِینَ کَفَرُوا بِایَاتِ اللّه ِ وَ لِقائِهِ اُولئِکَ یَئِسُوا مِنْ رَحمَتی وَ اُولئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ اَلِیمٌ»(عنکبوت /23).
(و آنهایی که به آیات خداوند و لقای او کافر شدند، آنها از رحمت من مأیوس هستند و برای ایشان عذابی دردناک است).
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید:
«عَجِبْتُ لِمَنْ یَقْنَطُ وَ مَعَهُ الاِسْتِغْفارُ»(نهج البلاغه، حکمت 87).
(تعجب می کنم از کسی که مأیوس می شود، در حالی که با او استغفار می باشد).
یعنی در صورتی که خداوند متعال راه استغفار را باز گذاشته و انسان در هر لحظه ای می تواند به خداوند بازگشته و از او پوزش بطلبد چرا مأیوس می باشد، آخر درب رحمت الهی همیشه باز است و هیچ گاه دست رد به سینه او زده نمی شود.
نسیم رهایی و نجات پیوسته از سوی پروردگار متعال می وزد و آیات قرآنی و دعاهای وارده مرتب نوید رحمت می دهند. از این رو هیچ گاه نباید از رحمت الهی نومید بود و باید چشم به عنایات او داشت.
کسی که مأیوس از رحمت خداوند است او را نشناخته و توجّه به وسعت کرم وی ندارد و از حکمت و فلسفه آفرینش بی خبر است و متوجه نیست بر این که اصل آفرینش بر پایه رحمت و احسان است نه نقمت و محرومیت.
فرد نومید از رحمت وغفران الهی ممکن است دست به هر خلافی بزند و مرتکب هرجنایتی بگردد. از این رو در هیچ شرایطی دستورات دینی آدمی را به یأس نمی کشاند و پیوسته روزنه امید را برای او باز می گذارد.
◀️ ایمنی و یأس از خدا
همچنان که یأس از رحمت الهی از گناهان کبیره است، ایمنی از تدبیر او و به تعبیر روایی ایمنی از مکر الهی هم گناهی بزرگ می باشد(2).
ایمنی و یأس هر دو انسان را به فساد می کشانند و سبب می شوند که انسان دست به هر گناهی بزند از این رو باید در تبلیغات دینی توجه کامل به این دو آفت اجتماعی بشود.
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید:
«اَلْفَقِیهُ کُلُّ الْفَقِیهِ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَهِ اللّه ِ وَلَمْ یُؤْیِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللّه ِ وَ لَمْ یُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَکْرِاللّه ِ»(نهج البلاغه، حکمت 87).
(فقیه تمام عیار، کسی است که مردم را از رحمت الهی نومید مسازد و از شادمانی خدایی مأیوس نکند و از تدبیر و چاره سازی (عذاب) خداوند هم ایمن نسازد).
◀️ نومیدی و یأس از مردم
نقطه مقابل یأس از پروردگار، یأس از مردم و به طور کلی غیر خداوند است، انسان عارف چشم به دست احدی غیر از خدا نداشته و کسی غیر از او را نمی شناسد، تنها اتکال او به ذات بی نیاز الهی است و به موجودی دلبستگی ندارد.
بر دوخته ام دیده چو باز از همه عالم
تا دیده من بر رخ زیبای تو باز است
همچنان که در نماز با دلی پاک و مخلصانه می گوید «ایّاک نعبد» با اعتمادی محکم و استوار هم می گوید: «وایّاک نستعین». یأس و نومیدی از مردم و دستمایه آن دو موجب حریت روح آدمی وآرامش نفسانی اوست همچنان که طمع و چشم داشت به آنان موجب اسارت و ذلت انسانی می باشد.(میزان الحکمه، ج10، ص761)
عزت دینی مؤمن در آن است که از دست مردم مأیوس بوده و تنها به عنایات خدایی بنگرد.
جبرئیل به رسول اکرم عرض کرد وگفت:
«وَ اعْلَمْ أَ نَّ شَرَفَ الرَّجُلِ قِیَامُهُ بِاللَّیْلِ وَ عِزُّهُ اسْتِغْنَاؤُهُ عَنِ النَّاسِ»(میزان الحکمه، نقل از خصال صدوق، ج1، ص7).
(شرافت انسان در قیام و عبادت شبانه و عزت او در بی نیازی از مردم است).
امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: نومیدی از مردم ثروت بزرگی است و امام باقر علیه السلام فرمود: بهترین ثروت اعتماد به خداوند و یأس و نومیدی از دستمایه انسانها می باشد.(میزان الحکمه، ج10، ص761)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
شماره 16
❇️📚«قسمتی از کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ❇️
——————————-👇👇👇👇
🔅جلسه یک | ایمان 1 (قسمت ششم)
❇️.... أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ (آل عمران، آیه 133)
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ... (آل عمران، آیه 134)
همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق میکنند؛ و خشم خود را فرو میبرند؛ و از خطای مردم درمیگذرند؛...❇️
◀️ أعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ »» و بشتابید به سوی مغفرت پروردگار خود و به سوی بهشتی که پهنای آن همه آسمانها و زمین را فرا گرفته و مهیّا برای #پرهیزکاران است
◀️ باتقوا کیست؟
2️⃣ والْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ »» و خشم خود را فرو میبرند
فرو برندگان خشم یعنی چه؟
یعنی بر اساس احساسات کار نمی کنند، همه جا عقل.
اما گاهی عقل هم با خشمهای درست همراه است، نمی بینید در قرآن می گوید: «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ؛ در برابر کفّار سرسخت و شدیدند»
اینی که می گویند والكاظمين الغيظ، معنایش این نیست که شما خیال کنید می خواهیم بگوییم خشم یک ملت، خشم یک انسان، خشم یک جامعه، علیه آن کسانی که باید بر آنان خشم گرفت، نیست و نابود باد، نه.
قرآن هم نمی گوید که این خشمها را فرو بخورید، می گوید بر اساس خشم، کاری انجام ندهید.
«وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ » كظم کنندگان، فروبرندگان. نه فراموش کنندگان؛ فرو برندگان غیظ و خشم. که وقتی خشم فرونشست، انسان می تواند با عقل، با درک، آنچه را که شایسته است انجام بدهد.
3️⃣ والْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ »» و از خطای مردم درمیگذرند
عفو كنندگان از خطاهای مردم. از اشتباهات مردم، از خطاهای مردم، از گناهان مردم،
از لغزش های مردم باید گذشت، باید صرف نظر کرد.
از آن گناهی نباید صرف نظر کرد که لغزش نبوده است. خدا هم از یک چنین گناهی مشکل صرف نظر بکند. از آن عمل خلافی نباید صرف نظر کرد که از روی تعقد و عناد انجام گرفته است.
اما لغزش ها، قصورها که در کار عامه مردم فراوان هست، قابل گذشتن و عفو کردن است.
3️⃣ والَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ
و آنها که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا میافتند؛ و برای گناهان خود، طلب آمرزش میکنند
در وادی غفلت، زیر سرپوش غفلت، دیر نپایند.
یک آیه خیلی عجیبی هست در قرآن، در زمينه تذکر پیداکردن؛ «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا؛ پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسههای شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) میافتند... (اعراف / 201)
این هم برای باتقواهاست اتفاقأ،
وقتی یک گروهی شیطان و شیطان صفت او را احاطه می کنند تا گمراه کنند، تا از راه به در ببرند، تا او را به فراموشی بیندازند،فورأ به یاد خدا بیفتد انسان.
ياد خدا یک چنین چیزی است. یاد خدا حربه ای است در دست ما عليه شيطانها،
یاد خدا ریسمانی است در اختیار ما، برای نجات از ورطه ای که دشمنان هوشیاری ما، در برابر ما به وجود آورده اند.
یاد خدا خیلی چیز ارزشمند و قیمتی است.
چون کار خلافی بکنند یا بر خویشتن ظلم بکنند، خدا را به یاد می آورند (ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ....)
ادامه دارد...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#امام_خامنه_ای
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir