eitaa logo
ندای پاک فطرت
8.1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
62 ویدیو
245 فایل
«فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» 🔘فعالیت ندای پاک فطرت در ایتا، سروش و روبیکا و آپارات و سایت @nedayepakefetrat www.nedayepakefetrat.ir 📬 ارتباط با ما: @Khalili58
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ویژگی‌های عرفان حقیقی 🔰سومین ویژگی عرفان حقیقی: سلوک، فقط الی الله است. [ویژگی] سوم که در عرفان حقیقی است، این است که سالک را مربی سالک، فقط به سوی خدا دعوت می‌‌کند. فقط و فقط؛ غیر از آن هرچه که هست آن را شرک می‌‌داند. نوعی از شرک، قسمی از شرک، صنفی از شرک، بالأخره دعوتِ فقط و فقط به سوی خداست. دیگر در اینجا که وعده این را بدهد که اگر در این راه بیایید، طی‌‌الارض پیدا می‌‌کنی، در این راه بیایید علم غیب پیدا می‌‌کنید، در این راه بیایید، مستجاب‌الدعوه می‌‌شوید، در این راه بیایید، اجنّه را تسخیر می‌‌کنید، در این راه بیایید، همه مشکلات را به سادگی در زندگی حل می‌‌کنید، در این راه بیایید، صاحب کرامات و کشفیات و خارق‌العاد‌ات می‌‌شوید، هرچه که هست، این‌‌ها غیر خدا هستند. در عرفان حقیقی دعوت فقط به سوی خدا [است] و بس. لذا قرآن می‌‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَي اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني‏ مِنَ الْمُسْلِمينَ» . اشاره به اینکه، دعوت به‌سوی الله دستورالعملش عمل صالح است و عمل صالح حتّی کافی نیست. تأکید بر صالح بودن عمل، این خواهد بود «إِنَّني‏ مِنَ الْمُسْلِمينَ» تسلیم محض باشد، تا آن‌وقتی‌که این‌‌ها اثر خود را بروز بدهند. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠ویژگی‌های عرفان حقیقی 🔰ادامه سومین ویژگی عرفان حقیقی: 🔹در سوره یوسف می‌‌فرماید: «قُلْ هذِهِ سَبيلي‏ أَدْعُوا إِلَي اللَّهِ عَلي‏ بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني‏ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکينَ» . این مسئله شرک مانند قضیه معرفت الهی چقدر حساس است که قرآن به کوچک‌ترین نوسان آن حساسیت نشان می‌‌دهد و دیگر از عرفان حقیقی بودن ساقط می‌‌شود. در آن آیه «إِنَّني‏ مِنَ الْمُسْلِمينَ» بود، با اینکه عمل صالح هم بود، در این آیه با یک بیان دیگر، تأکید می‌‌کند. «قُلْ هذِهِ سَبيلي» راه من چیست؟ دعوت به چی؟ نتیجه این مجاهده‌‌ها و فعالیت‌‌ها و زحمت‌‌ها و برنامه‌‌ها کجاست؟ «أَدْعُوا إِلَي اللَّهِ» دعوت به او، نه دعوت به خود. 🔹پس اینجا فرق بین این راه و آن راه‌‌ها این است که مربی در عرفان‌‌های دیگر طوری عمل می‌‌کنند که آن شاگرد یک عشق و علاقه و رعب و حبّ و نوعی تسخیر شدن به خود آن استادش می‌‌شود؛ درحالی‌که در عرفان حقیقی، انتقال به خدا است و علائم جالبی در این موضوع دارد. 🔹لذا قرآن می‌‌فرماید: «عَلي‏ بَصيرَةٍ» این بصیرت چیست؟ این بینش چیست؟ بعضاً بزرگان، وقتی [شاگرد] به محضر آن‌‌ها رسیده است، به این سادگی قبول نکرده‌‌اند. فرموده که اول برو و راجع به من تحقیق کن، برو بررسی کن، احساساتی نباش، در جوّ نباش، حالا آن وقت که مطمئن شدی و به این نتیجه رسیدی که باید بیایی و تحت تربیت قرار بگیری، اوّل برو راه را بشناس، برو یک مقدار مطالعات بکن، دیدگاه‌‌هایت باز شود، نکند جوگیر باشی بیایی؛ من هم با بینش و آگاهی، در شناخت خود راه، در آشنایی به روش راه، در اطمینان به استاد راه [وارد این راه می‌‌شوم]. تمام این‌‌ها باید منابعش مشخّص باشد، با چه منبعی این راه طی می‌‌شود، استاد، سالک، برنامه‌‌ها و ... . 🔹هم «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکينَ» و هم «سُبْحانَ اللَّهِ» آمده. مطلب خیلی حساس است. توجه به «سُبْحانَ اللَّهِ». اینجا چه چیز را می‌‌خواهد مطرح بکند؟ چه هشدارهایی است؟ چه تأکیداتی است؟ چه خطر عظیمی است؟ [خطر این است که] غیر الله در کار پیش بیاید؛ چقدر مرموزانه، چقدر مکارانه. 🔹باز تأکید می‌‌فرماید: «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکينَ»، شرک در یک معیار دیگری در عرفان حقیقی با دیگر عرفان‌‌ها، این است که در عرفان حقیقی سعی می‌‌کنند که فطرت انسان‌‌ها را که به دلایل مختلف خاموش شده و مریض شده است، تحت گرد و غبارهایی دفن شده است، در این عرفان حقیقی با روش‌‌های خاصی بر اساس کتاب سنت، با ظرافت‌‌های خاصی این فطرت را طبابت می‌‌کنند و بیدار می‌‌کنند. پس از اینکه انسان فطرتش بیدار شد، یواش یواش خواهد فهمید که آن خدایی که تا به حال آن را پرستش می‌‌کرد، آن معارفی که از آن خدا به او رسیده بود، همه خیال‌‌بافی بود، همه ساخته ذهن او بود؛ آنی که قرآن ما را به آن دعوت فرموده است، این خدایی است که از [راه] فطرت [می‌‌توان به او رسید]، آنی که قرآن همه معارف الهی در ارتباط باخدا را آورده است، آن‌‌ها از این توحید فطری نشأت می‌‌گیرند؛ نه خدایی که اول خودم از دوره بچگی تا حالا در ذهنم ساختم و آن را تقویت کردم. آنگاه [درباره] معاد صحبت می‌‌شود، معادِ آن خدا، بهشتِ آن خدا، جهنمِ آن خدا، قضا و قدرِ آن خدا. وقتی‌خدایی از اول ساخته ذهن من شد، پیدا است که چه آثار مخربی در جامعه اسلامی در طول تاریخ از آن [به جای می‌‌ماند]. در عرفان حقیقی می‌‌آید این فطرتی که مریض شده است را مداوا می‌‌کند، می‌‌آید شکوفا می‌‌کند و بقیه مسائل به طور واضح آشکار می‌‌شود. آن سنگینی‌‌های [شبهات] که در معارف هنوز بعضی از آن‌‌ها به‌جایی نرسیده است پاسخ آن شبهات را خواهد دید که اصلاً شبهه‌‌ای در کار نبوده است. نیازی به این همه سختی و تحقیق سنگین برای رسیدن به آن وجود نداشته، مطلب خیلی واضح بوده است، اصلاً غیر از این باشد سؤال بود. فلذا می‌‌فرماید: «إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنيفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکينَ» حقیقت‌‌گرایانه؛ یا دستور صریح خود قرآن است که «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» . امر شده است. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠سلسله نکاتی از مباحث فطرت 30 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠ویژگی‌های عرفان حقیقی 🔰ادامه سومین ویژگی عرفان حقیقی: 📌راه لقاءالله فقط با انجام عمل صالح و تسلیم محض ▪️چه تعریفی بهتر از تعریف خود قرآن که می‌‌فرماید: «فَمَنْ کانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» . دستورالعملش را می‌‌فرماید. کسی دنبال عرفان حقیقی است، کسی دنبال لقاء الله است «فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً» قرآن یک اصل کلی دارد و آن عمل صالح است که یک تعریف مفصل برای خود دارد. ▪️عمل صالح با عمل حَسَن خیلی فرق دارد. عمل حَسَن از هرکسی می‌‌تواند صادر بشود. یک کافر بی‌‌دین هم گاهی می‌‌تواند کارهای نیکی را انجام دهد که بسیار جذاب و پیونده باشد؛ اما عمل صالح کار هرکسی نیست. این ویژگی‌‌هایی دارد. ▪️عمل صالح، عمل حَسَن نیست، [بلکه] عمل حَسَنی است که صلاحیت داشته باشد که خدا آن را قبول داشته باشد. ▪️صلاحیت عمل این است که «وَ لا يُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» و شناخت عمل صالح احتیاج به تسلط کامل، توانمندی بالا از استنباط احکام الهی و از کتاب سنت دارد تا این عمل صالح تعریف شود و مصادیق آن روشن شود. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠ویژگی‌های عرفان حقیقی 🔰چهارمین ویژگی عرفان حقیقی: مربی باید فقیه باشد یا از فقیه تقلید کند. 🔸مربی باید فقیه باشد یا از یک فقیه جامع‌‌الشرایطی تقلید کرده باشد، نه از هرکسی. مرید و مرادی در عرفان حقیقی [وجود] ندارد. عرفان حقیقی دست به دامن فقیه و فقاهت است، یا خود فقیه باشد، یا دست از دامن فقیه جامع‌‌الشرایط باشد، این یک اصل است. 🔸بحث فقاهت بحث امروز نیست، یک ریشه قرآنی دارد. همین این‌‌ها که الآن ما صحبت می‌‌کنیم، خود قرآن این‌‌ها را مطرح می‌‌فرماید و این ویژگی‌‌ها را دارد. می‌‌فرماید: «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» . 🔸علامه رضوان‌الله‌‌علیه از این واژۀ «لِيُنْذِرُوا» یک نکته‌‌هایی را توجه می‌‌دهد. فقیه فقط اینکه قدرت استنباط احکام را داشته باشد و احکام را بگوید کافی نیست، مسئولیت‌‌هایی دارد. این ریشۀ قرآنی امر فقاهت است، مبنای دستورالعمل‌‌های آن باید مشخص باشد. نمی‌‌شود که هرکسی از جایش بلند شود و بگوید قرآن این‌طور می‌‌گوید. روایت این‌طور می‌‌گوید؛ یک امر تخصصی و بسیار پیچیده‌‌ای است که صرفاً از راه فقاهت قابل حل است. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
09-13891116-5.mp3
2.07M
🎧 | گوش کنید. 🎙نفس انسان در تمام ادراکات، خودش را حس میکند ⏰ 8 دقیقه 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠ویژگی‌های عرفان حقیقی 🔰پنجمین ویژگی عرفان حقیقی، نداشتن ادّعا 🔹یکی دیگر از ویژگی‌‌های بارز در عرفان حقیقی با عرفان‌‌های دیگر این است که در عرفان‌‌های حقیقی هیچ ادعایی در کار نیست، هیچ ادعایی. 🔹کوچک‌ترین ادعا مساوی با انحراف وحشتناک و هلاک‌‌کننده است. 🔹هرچه انسان در عرفان حقیقی پیشی می‌‌گیرد و رشد می‌‌کند، بیشتر به ذلت نفس خودش می‌‌رسد و بیشتر عیب‌‌ها و رذایل خودش برای خودش باز می‌‌شود، جرأت ندارد که نه تنها ادعا کند [بلکه] در خیال خودش، خودش را یک آدم پاکیزه‌‌ای بداند. 🔹این صریح قرآن است، «... فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقي» . این صریح کلام خود قرآن است که با چه جرأتی خودتان را پاک می‌‌دانید؟! باید پاک عمل بکنید؛ اما معلوم نیست، تا مورد قبول قطعی حضرت حق نشده است، مصداق عمل صالح نیست و در نتیجه فقط خدا است که می‌‌داند چه کسی اهل تقوا است. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠ویژگی‌های عرفان حقیقی 🔰ادامه پنجمین ویژگی عرفان حقیقی؛ نداشتن ادّعا 🔸«قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسي‏ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ» قرآن به این صراحت به حضرت، به شخص اول عالم هستی می‌‌فرماید: به مردم بگو که من مالک هیچ نفع و ضرری از خودم نیستم، من هیچم. مگر خدا هرچه بخواهد و قدرت به من بدهد. مال خود من نیست. 🔸حالا چطور یک کسی بلند شود و ادعا کند که من چنین و چنان هستم، من می‌‌توانم چنین کنم، من می‌‌توانم چنان کنم. با چه جرأتی؟ البته خداوند متعال به عنوان امتحان بشر، یک قدرت‌‌هایی در علم قرار داده است، هر علمی باشد. و استعدادهایی در انسان‌‌ها قرار داده است که از آن قدرت‌‌ها به اذن او بهره‌‌ ببرند، برای امتحان. این حرف دیگری است. در هر علمی، علم فیزیک، شیمی، علوم غریبه، این خاصیت وجود دارد. رابطه‌‌ی بین اعداد و حروف، این علم است که یک قوانینی دارد. رابطه بین اعداد اسماءالله، این علم است. نقش اسماءالله در نظام آفرینش و در ایجاد پدیده‌‌ها. 🔸تسخیر اجنّه که هر انسانی که به دنیا می‌‌آید یک همزادی از جنّ دارد که همیشه با او است، یک علمی است که اگر کسی بخواهد آن را تسخیر کند، تمام اسرار او را می‌‌تواند بفهمد. این چه ربطی به عرفان دارد؟ چه ربطی به معرفت الهی دارد؟ این امتحان خدا است. 🔸باز یک بحث مفصّلی است که خداوند چرا این‌قدرت را در این علوم گذاشت و به انسان استعداد را داد که از این علوم بتواند چنین قدرت‌‌هایی را ظهور بدهد. یک کافر محض و یک مرتاض گاوپرست هم می‌‌تواند در اثر استفاده از علمی، آشنایی به فنون علمی و کشف قدرت اراده و نحوۀ تمرکز اراده و نحوۀ تمرکز حافظه، کارهای عجیب و ‌‌غریبی انجام دهد و این مربوط به قدرت علم است. خدا آن را برای امتحان من و تو داده است که قدرت این علم‌‌ها را در چه جهتی [استفاده می‌‌کنیم]! در جهت این‌‌که دیگران را در دل خود کند و دیگران را تسخیر نفسانیت‌‌های خود بکند یا این‌‌ها را سوی جهت الهی و الی الله بکند. 🔸آیات به آن اشاره‌کرده است که هرچه در این راستا [در راه سیر الی الله] قرار می‌‌گیرد، به همان اندازه علامتش این است که نه تنها باد در پوستش نمی‌‌رود، بلکه باد از دماغش می‌‌ریزد؛ نه‌تنها احساس قدرت نمی‌‌کند، احساس شرم و ذلت و خجالتی در محضر خالق خود دارد. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
. 🏴به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و آغاز سی و دومین سالگرد و حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای، لینک فایلهای صوتی در خصوص و شخصیت که در سالهای گذشته در جلسات ماهانه، ایراد شده است، نشر می گردد. 📎http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/98-13890723.mp3 📎http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/99-13890821.mp3 📎http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/100-13890919.mp3 📎http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/101-13891017.mp3 📎http://dl.nedayepakefetrat.ir/Sound/102-13911127.mp3 (ره) 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
990314_سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی .mp3
17.41M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله). ۹۹/۳/۱۴ 💻 @Khamenei_ir
. 🏴سالروز قیام خونین 15 خرداد 1342 را تسلیت عرض می کنیم. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
نگاهی به ابعاد شخصیتی حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی.pdf
167K
📚 مطالعه کنید. 🔻فایل PDF | دوصفحه 📜نگاهی به ابعاد شخصیتی حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
. 🔰ریشه‌یابی اهانت به ساحت مقام معظم رهبری و شبه افکنی 🔻با چنین ویژگی‌های واضح، آشكار، مستدل، مشخص، عامه فهم، اگر كسی خدای ناكرده به یك شخصیتی كه ارزش مؤمن به علاوه عالم ربّانی به علاوه فقیه جامع‌الشرایط به علاوه مرجعیت و به علاوه چنین رهبریتی دارد، حالا كسی بخواهد توهین كند، بی‌احترامی كند، كج فهمی كند، [چه حکمی دارد؟] آقا زورش می‌رسد که برود در یك بیابانی در دیوار یك دستشویی فقط مرگ بنویسد! این خودش حجت برای او است كه چطور شده منطق من در مبارزه رسیده به اینكه در یك بیابان در یك مسافرخانه‌ای بر روی دیوار، یك مرگ بنویسم؟! 🔻این جور مخالفت‌ها و این جور دشمنی‌ها عوامل مشخصی دارد كه قرآن در تاریخ انبیاء گذشته خیلی واضح بیان كرده است. 🔻اگر ریشه‌یابی كنیم می‌بینیم یا یك عده افراد مرفهی است كه در مستی رفاه این قدر فرو رفته و آن زندگی مرفّه را برای خودش حق می‌داند و نمی‌تواند متوجه شود كه همین باطل است، كوچكترین ضربه‌ای، آسیبی به رفاه خودش می‌بیند این را ظلم تصور می‌كند چون یک شبهه‌ برایش وارد شده، شبهه‌ او از اینجاست كه خودش را حق می‌داند. 🔻مثل دو سه نفر دزد که رفتند زندگی یك بیچاره‌ای را جمع وجور كردند و فلج كردند و حالا كه می‌خواهند تقسیم بكنند، به همدیگر حق قائلند، می‌گوید شما حق من را گرفتید، از هر جا بخواهد بچاپد برایش حق است، اگر بگویند كه خب آقا این خلاف است، حق دیگری را بدهید می‌گوید شما به من ظلم می‌كنید من هم باید مبارزه كنم. 🔻یا اینكه كه کسی هست که از جهات مختلف عقده دارد، یک مرض‌های روحی خاصی دارد، حسادت، جاه‌طلبی و عوامل مختلف بی‌شماری كه در این مریضی وجود دارد، یا خودش تدبیر درستی در زندگی نداشته است و با سوء تدبیر به چنان گرفتای‌های پیچیده‌ای فرو رفته است كه الان توقع دارد دیگران بیایند و مشكل او را حل بكنند. بعضی افراد هستند كه خودش چاقو را بردارد دستش را ببرد بعد به دیگری بگوید چرا دست مرا پانسمان نمی‌كنی؟ آخر خودت برداشتی، خودت تدبیر نكردی قرار بر این نیست كه خودتان تدبیر امور زندگی‌ را نكردید، ورشكست شدید، دیگران چكار كنند؟! خودت تدبیر صحیح نكردی اختلاف خانوادگی‌ به جای باریك رسیده است، دیگران چكار كنند؟! 🔻اینجا اینقدر كه توقع از دیگران دارد، اگر نصف آن را از خودش توقع داشت كه می‌رفت و می‌گفت من در مسیر زندگی خودم، در تجارت خودم، در مدیریت خانۀ خودم، در اداره، هر چه كه می خواهد باشد، بروم با یك اصول و تدبیری هم آشنا بشوم. هر طور دلت خواسته هر جور آمده، ولوی آمدی، زدی، بستی حالا می‌گویی كه دیگران بیایند مشكل مرا حل بكنند! خب دیگران آن مشكلی را باید حل بكنند كه انتخابی نبوده است، ولی تو خودت این مشكل را انتخاب كردی. تدبیر درست نكرده و از روی قضای الهی براش یك مصیبتی پیش آمده است. كسی اصلاً الفبای سیاست را نمی‌داند یعنی چه، حالا آمده و تحلیل می‌كند و نظر هم می‌دهد. كسی خیلی سیاستمدار است، خیلی استاد در سیاست است، مغز سیاست است، اما نمی‌داند که این سیاست علوی است، این سیاست بر اساس دین است. معیارها و فرمول‌های این سیاست با آن سیاست‌های اُموی خیلی فرق دارد. 🔻اینجا بایستی پارامترهای دینی هم لحاظ بشود، تا ببینیم این معادله چه جوابی می‌دهد؛ منهای آن‌ها می‌خواهند با دید شخصی خودشان حل کنند و چون با متر او نمی‌خواند آن وقت می‌گویند اینجا فلان چیز اشتباه است. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
14-13890216-1.mp3
3.13M
🎧 | گوش کنید. 🎙تغذیه عقل با فکر در رشد تربیت نفس ⏰ 8 دقیقه 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠سلسله نکاتی از مباحث فطرت 36 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠ویژگی‌های عرفان حقیقی 🔰ویژگی شاخص عرفان حقیقی، معرفت به عیوب خود 🔹مولا علی علیه‌‌السلام می‌‌فرماید: «جَهْلُ اَلْمَرْءِ بِعُيُوبِهِ مِنْ أَكْبَرِ ذُنُوبِهِ» . این کلام مولای عرفا است، عارف حقیقی. چون انسان اصلاً وجودش گناه است. این چگونه می‌‌تواند بگوید از گناهان پاک شده‌ام. 🔹از بزرگ‌ترین گناهان او این است به عیوبش آگاهی ندارد. در معرفت نفس در ابتدای کاری که در این راه می‌‌خواهد شروع کند، علامت موفقیت او این نیست که من می‌‌توانم فلان ختم و ختومات را بخوانم، ذهن تو را بخوانم، فلان کار را بکنم. در این دیدگاه علامت اینکه پیشرفت کرده است یا نه این است که بیاید و بگوید من تا به حال یک همچنین عیبی داشتم، تا به ‌‌حال دیگران به من می‌‌گفتند [ولی من] قبول نمی‌‌کردم ولی الآن با همۀ وجود می‌‌دانم که همچنین عیبی دارم؛ این علامت پیشرفت است. 🔹امام باقر علیه‌‌السلام می‌‌فرماید: «لاَ مُصِيبَةَ كَاسْتِهَانَتِكَ بِالذَّنْبِ وَ رِضَاكَ بِالْحَالَةِ اَلَّتِي أَنْتَ عَلَيْهَا» . این‌‌ها همه سیر و سلوک هستند از زبان عرفای حقیقی و استادان اخلاق و معصومین علیهم‌‌السلام. 🔹همین یک حدیث شاخص بودن عرفان حقیقی با دیگر راه‌‌ها را تمام می‌‌کند. حضرت یک مصیبت را بیان می‌‌کند. آن هم مصیبتی که جنس مصیبت اصلاً از آن بالاتر نیست. هیچ مصیبتی مثل این نیست. مصیبتی بالاتر از استهانت کردن به ذنب نیست. گناه را خیلی سبک بشمارید و به این وضع موجود خودت هم راضی و خشنود باشی و به خودت نمره [بدهی]. 🔹این مبنا است که بحث مراقبه و محاسبه یکی از شرایط مهم در این راه است و هر مراقبه‌‌ای مرحله‌‌ای برای خودش دارد و هر مرحله خاصیتی در راستای تربیت این انسان دارد. تا اینکه انسان بتواند بر اساس این کتاب تربیت انسان و مفسران حقیقی آن معصومین علیهم‌‌السلام خودش را تربیت کند و از درون فطرت او معرفت پیدا کند و آنگاه با هزار خوف و امید این زندگی پر خطر را بتواند سپری کند تا ان‌‌شاءالله آن هدف اصلی خلقت که به آن آفریده شده به آن رسیده باشیم. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠سلسله نکاتی از مباحث فطرت 37 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠سلسله نکاتی از مباحث فطرت 38 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش اول در اخلاق، یک نوع و خلقت و نوعی تربیت عملی در نفس به کار رفته است که شبیه میوه است. مثلاً سیب را در نظر بگیریم که تمام مزه، عطر و رنگ پوست و همه صفاتش، ثمره آن میوه است که ظهور میدهد و ارتباط مستقیم دارد و این چنین میوه ای با میوه ای که نارس بوده و بخواهیم با یک خواص شیمیایی رنگ و عطری به آن بدهیم هرگز یکی نیست. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
391-2.mp3
935.1K
🎙گوش دهید. 🔰تربیت یکی از قوانین مسلم این نظام آفرینش و عالم طبیعت است. ⏰ 2 دقیقه 💠کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش دوم ▪️آنچه مورد توجه است، روش عملی و تربیتی این راه می باشد، که کتاب و سنت [هم] این را فرموده است و متخصصین این رشته [نیز] جنبه این راه را تنظیم فرموده‌‌اند. ▪️همانطور که سایر علوم اسلامی نیز از متون اسلامی طوری تنظیم شده است که قابل استفاده عملی هر رشته از علوم دینی [واقع شود]، در این قسمت هم متخصصین و اهل معرفت که هم عارف بالله و هم فقیه اهل‌‌بیت علیه‌‌السلام هستند، بر اساس همان فقهی و اصولی یک زحمت سنگینی را تحمل فرمودند و این روش را طوری تدوین و تنظیم نموده‌‌اند که قابل دسترس و استفاده عموم مسلمین باشد. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش سوم ▪️بین روش اخلاق نظری با روش اخلاق عملی تفاوت‌‌هایی است. ▫️ازجمله این تفاوت‌‌ها یکی این است که در اخلاق نظری شاید بعضی از موارد، امتیاز و نقطه قوت باشد؛ اما همان مورد در اخلاق عملی در پیشرفت انسان مشکل ایجاد نماید. ▫️مثلاً فرض بفرمائید که کسی در روش تئوری یک انسان باهوش و دارای حافظه قوی است. این نقطه مثبتی است که خیلی موجب پیشرفت انسان در مباحث نظری می‌‌شود؛ اما وقتی بخواهد نفس خودش را تربیت کند همین که توجه پیدا می‌‌کند که من یک فرد باهوش و پرحافظه‌‌ای هستم، همین توجه به این نقطه مثبت، او را زمین می‌‌زند؛ برای او مصیبت می‌‌شود، مانع پیشرفت او می‌‌شود. ▫️اینطور نیست که همه نقاط قوتِ روش نظری در روش عملی نیز نقطه قوت باشد. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش چهارم ▪️استعدادهای فردی در روش عملی استعدادهای افراد علاوه بر اینکه به صورت فرد به فرد متفاوت است، حتّی خود فرد هم در شرایط متفاوت گاهی در استعدادهایش تفاوت پیدا می‌‌شود. برای مثال یک فردی در گذشته گناهانی داشته، اشتباهاتی کرده است و به برکت این جلسات نورانی، یک بیداری پیدا کرده است و الآن می‌‌خواهد در راه تربیت توحیدی قرار بگیرد. این طور نیست که همه افرادی که در گذشته گناهانی مرتکب شده اند و حالا متوجه شده و می‌‌خواهند [جبران نمایند و] راه را اصلاح نمایند، یکسان باشند. بعضی از افراد استعدادشان طوری است که وقتی توجهی به گناهان گذشته می‌‌کند، برایش یک حالت ناامیدی پیدا می‌‌شود، افسردگی ایجاد می‌‌شود که این یک نوع روش تربیتی می‌‌خواهد. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
💠اخلاق نظری و عملی 🔸بخش پنجم ▪️ استعدادهای فردی در روش عملی بعضی‌‌ها با توجه پیدا کردن به اشتباه گذشته‌‌اش، در او اراده ایجاد می‌‌کند، متوجه می‌‌شود و تصمیم می‌‌گیرد از این به بعد جبران کند. استعداد این دو نفر درست در نقطه مقابل هم است. [نفر دوم] همین که تصمیم می‌‌گیرد که جبران کند، [می‌‌افتد و] سقوط می‌‌کند؛ چون این راه طوری نیست که انسان به اعمال خودش اعتماد بکند. خیال [می‌‌کند] اینکه برای مثال اگر خیلی زیاده‌‌روی کند و شب ‌‌و روز به خودش فشار بیاورد و دست به عبادت و برنامه و ترک گناه [بردارد] و [خیال کند] می‌‌تواند جبران کند! اینطور نیست. حالا که بنا شد جبران کند، دوباره وارد زوایای دقیق‌‌تر روحی خودش می‌‌شود که اصلاً جبران در این راه چگونه اتفاق می‌‌افتد؟ آن جبرانی که ما در مسائل و روش‌‌های نظری داریم خیلی تفاوت دارد. [برای مثال] کسی در بیست سالگی تازه فهمیده که باید درس بخواند؛ به نهضت سوادآموزی می‌‌رود. الآن که بیدار شده است، می‌‌خواهد شب ‌‌و روز انواع مطالعه‌‌ها را در عرض ده دوازده سال، همه این‌‌ها را جبران کند و تا بالاترین مدراج علمی [پیش برود]؛ اما [در اخلاق عملی] اینطور نیست که برای مثال خیلی به خودش فشار بیاورد و یک سری برنامه‌‌ها را تحمیل بکند و خیال کند که اگر خودش را داغون کند، جبران می شود؛ نه اینطور نیست. بر اساس آیات و روایات، جبران اعمال گذشته یک روش‌‌های خاصی دارد که [طبق] آن باید حرکت بکند. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat
. 🚩سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام را تسلیت عرض می کنیم. 🌐کانال ندای پاک فطرت 🆔 @nedayepakefetrat