🕌«امام رضا عليه السّلام از گروهى از شيعيان دورى گزيد و به آنان اجازه ملاقات نداد.
🖌 آن گروه گفتند: «يابن رسول اللّه! چه شده است كه تا اين حد از ما اعراض مى فرمايى و با مانع قرار دادن بين ما و خودت، ما را خوار مى شمارى؟»
🖌فرمود: «براى اينكه شما ادعا مى كنيد كه شيعه امير المؤمنين هستيد و در بيشتر كارهايتان برخلاف عمل مى كنيد
🖌و در انجام واجبات، كوتاهى مى نماييد
🖌و بسيارى از حقوق برادرانتان را كوچك مى شماريد
🖌و آنجا كه نبايد تقيه كنيد تقيه مى كنيد و آنجا كه بايد تقيه كنيد، تقيه را ترك مى كنيد.» (وسايل الشيعه، ج 11، ص 470، روايت 9، از باب 25)
📚برگرفته از کتاب الشموس المضیئه (ظهور نور)
https://eitaa.com/nedaysaadat
✅ اصول اخلاق
✍️ اصول اخلاق، چهار چيز است و تمام جهات اخلاقى به اين چهار بازگشت مىكند:
💠اول: عفّت، يعنى اعتدال قوّۀ شهويه و تهذيب آن از افراط و تفريط، كه طرف افراط آن شَرَه يعنى ولوع بر لذّت، و طرف تفريط آن خمود- يعنى خوددارى كردن از طلب لذّت ضرورى است- كه شرع و عقل به آن رخصت نمى دهند.
💠دوم: شجاعت، يعنى اعتدال قوّۀ غضبيه و تهذيب آن از افراط و تفريط، كه طرف افراط آن تهوّر و بى باكى است، مانند سوارى كه بخواهد با لشكرى بجنگد، و طرف تفريطش ترس و جُبن نام دارد.
💠سوم: حكمت، يعنى اعتدال قوّۀ فكريه و نظريه، كه طرف افراطش، گُربُز و جربزه ناميده مى شود، يعنى اينكه شخص در هر موضوع و حكمى اشكالات، و در اشكالات هم الى غيرِ النّهاية اشكالات داشته باشد. چنان كه بعضى از علما در مسألۀ ترتّب كه يكى از مسايل اصولى مشهور است بر جواز آن شش دليل اقامه كرده اند، و در عين حال باز قائل به توقّف شده اند. و طرف تفريط آن بلادت و بلاهت مى باشد، يعنى اين كه شخص در اثر كُندى ذهن مسايل واضحه را هم نفهمد.
♾ دامه دارد... ♾
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
ندای سعادت
✅ اصول اخلاق ✍️ اصول اخلاق، چهار چيز است و تمام جهات اخلاقى به اين چهار بازگشت مىكند: 💠اول: عفّت،
✅ اصول اخلاق
💠 اگر اين سه قوّه (عفّت، شجاعت و حكمت) در كسى به طور اعتدال جمع شود، قسم چهارم كه نامش عدالت است، ظهور خواهد كرد.
💠چهارم: عدالت، كه منظور از آن در اينجا غير از عدالتى است كه در كتب فقهى ياد شده است؛ زيرا عدالت در فقه به معناى پرهيز از كبائر و اصرار نداشتن بر صغائر است، ولى در اينجا به معناى «إِعْطاءُ كُلِّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ» مى باشد كه ضامن اخلاق و ملكات و اعمال صالحه و امور تعبّدى اى است كه شرع مقدّس به آنها امر فرموده است و همه در حدّ عدالت قرار دارند، و انسان را به اين ملكات و حاصل شدن آنها سوق مى دهند.
💠ولى اروپاييان براى اخلاق ضامنى ندارند. آنان مى گويند: قواى مجريه و قوانين ضامن اعمالند، اما براى خُلق در اجتماع خود قوّۀ مجريه ندارند، ولى علماى اخلاق ما مى گويند:
💠از تكرار عمل، ملكه حاصل مى شود، يعنى از تكرّر اعمال صالحه و تعبّد، خُلْق حاصل مى شود، به گونه اى كه عملى كه در ابتدا به نظر سخت و دشوار مى نمود، بعد از يك مرتبه انجام دادن سختى و دشوارى آن كمتر مى شود، و با تكرار، دشوارى اش به كلّى از بين خواهد رفت.
💠البته گاهى هم خُلْق، بدون عمل حاصل مى شود؛ مانند خُلق سخاوت حاتم طايى.
📚برگرفته از کتاب رازدل، ص 236 و 237🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅ امام صادق عليه السّلام:
اى زراره، اگر آن دوره (غیبت) را درك كردى، هميشه اين دعا و درخواست را داشته باش:
«ِ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي» (بحار الانوار، ج 52، ص 146، روايت 70.)
✍️هرچيز فهم دين آشنايى مى داند كه توصيه امام به درخواست و دعا در روايت [مذکور]، فقط اداى كلمات و لقلقه زبان نيست - هرچند كه خواندن دعا هم ثواب مخصوصى دارد- بلكه منظور توجه قلبى دائمى به معنى و مفهوم اين دعا و توجه به اين است كه در دورۀ غيبت، امر دين و ديندارى و اعتقاد صحيح به غيبت و امامت كار دشوارى است كه فقط از آدم اهل يقين و با استقامت ساخته است.
✍️تنها، كسى كه از درياى معرفت پروردگار چشيده باشد و به قُلزُم شناخت پيامبر و ائمه و امام غايب عليهم السّلام دستى رسانده و از كج راهه هاى گمراهى و سرگردانى پرهيز كرده باشد، سختي هاى دوره غيبت را به آسانى تحمل خواهد كرد و ناباوريها، برايش به يقين مبدّل خواهد شد.
📚برگرفته از کتاب #الشموس_المضیئه_ظهور_نور، تألیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره)🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
📌صاحب علم و فضل و مشکل ریا!
💠 [استاد:] سید بحرالعلوم را روزی خوشحال دیدند، پرسیدند جریان چیست؟
فرمود: امروز می بینم که ریای در عمل (و اعمال) ندارم، لذا خوشحالم.
🔷خدمت استاد عرض نمودم:
خلاصی از ریا و شرک برای آنان که صاحب علم و فضل و کمالند، مشکل است؟
💠فرمودند: الحق چنین است، باید به خدا پناه برد.
📚برگرفته از کتاب ثمرات حیات؛ ج 4؛ ص 217 (تالیف فقیه عارف، حضرت آیة الله سعادت پرور)
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🤲حقیقت سیر و سلوک 🤲
💠حقیقت و اساس روش این بزرگان (آیة الله سعادت پرور و مشایخ ایشان) بندگی خدا بود.
💠اول و آخر، همین بندگی خداست؛ زندگی خداپسندانه داشتن است، هرکس هرجایی که هست، به هر شغلی که مشغول است، هدفش را خدایی کند و در تمام جزئیات کارش رضای خدا را در نظر بگیرد.
💠سلوک یک امر خیلی پیچیده ای نیست که افرادی بخواهند بازارگرمی کنند و برای خود دکان درست کنند و با نقل خواب و رؤیا و مکاشفه و کرامات، دیگران را به خود دعوت کنند و مدام از سیر و سلوک یک تصویر خاص و عجیب و غریب بسازند.
💠خیر! این بزرگانی که ما دیدیم مثل مردم عادی زندگی می کردند اما تفاوتشان این بود که در جزئیات رفتار و افکارشان به دنبال رضای خدا و تبعیت کامل از دستورات دین الهی بودند.
🔷🔶🔹برگرفته از سخنان یکی از شاگردان فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره🌱
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
✅توجه به کشف و کرامات از نظر فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
✍️ اگر عارفي توجه به کشف و کرامات داشته باشد، اين خودش باعث انحراف است.
✍️عارف واقعي کسي است که به کشف کرامات دل نبندد و آن را براي خودش حدي نداند.
✍️عارف واقعي نظر و ديدش بالاتر از کسي است که يک سري رياضت هايي را به نفس مي دهد تا به جايي برسد که مثلا اسرار باطني مردم را بفهمد.
✍️ اگر اينچنين باشد، نشانه اين است که آن شخص به هدف نرسيده است.
✍️سالکي که هدفش بلند است و نهايت مسيرش خداست، کشف و کرامات را دام و دانه اي مي داند که براي مرغان راه ريخته اند.
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🔷 سیره سعادت
🔸اخبار از غیب، اظهار کرامات و خوارق عادت و نشان دادن عجایب و کارهاى حیرت انگیز براى عقول عادى از جاذبه هاى کارخانه هاى تولید عرفان بوده و هستند، به طورى که هر چند این امور مى توانند به حق از اهلش صادر شوند اما چون هدف عرفان صحیح هرگز رسیدن به این امور نبوده و نیست و از سوى دیگر، ارایه این مسایل، بیشتر جنبه نفسانى و خودخواهانه انسان را ارضا مى کند.
🔸فلذا، به هیچکدام از افراد یا دسته جاتى که این امور را مستمسک و وسیله جذب مرید قرار مى دهند نمى توان اعتماد کرد و هر مخبر از غیب یا ظاهرکننده کرامتى را نمى توان عارف قلمداد کرد.
✍️ برگزیده سخنان یکی از شاگردان
https://eitaa.com/Nedayesaadat
🏴 ...أبى الحسن الرّضا عليه السّلام: «... أنّ شيعتنا لمكتوبون بأساميهم و اسامى آبائهم، أخذ اللّه علينا و عليهم الميثاق، يردون موردنا، و يدخلون مدخلنا، ليس على جملة الإسلام غيرنا و غيرهم الى يوم القيامة ...» 📖 بحار الأنوار، ج 26، ص 241، الرّواية 5
🏴 ...امام رضا عليه السّلام: «...شيعيان ما و نيز پدرانشان با نام و نشان مشخص شده اند، خداوند از ما و آنها پيمان گرفته است، در مسير ما هستند و به جايگاه ما راه مى يابند، جز ما و آنها كسى تا روز قيامت بر اسلام باقى نمى ماند ...»
📚به نقل از کتاب: الشموس المضیئه؛ فی الغیبة و الظهور و الرجعه، تالیف آیة الله سعادت پرور ره🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🕋دحو الارض
🌔از همه آيات و روايات و دعاى [دحوالارض]، به طور اجمال، چهار مطلب استفاده مى شود:
1.خلق كعبه؛ 2. خلق زمين آن؛ 3. بسط خلق زمين؛ 4. رحمت بودن آن ها.
🌔 ذكر از نزول كعبه و خلق زمين و بسط آن از زير كعبه، ممكن است به حساب ذكر از عظمت آن باشد
🌔 و ذكر از نزول رحمت و رحمت نخستين كه بر زمين نهاده و نشر شده، ممكن است به اعتبار، هم كعبه و هم خلق زمين باشد
🌔و بعيد نيست كه مراد از رحمت نيز، رحمت رحمانيّه و رحيميّه باشد؛ چرا كه از كعبه و زمين، مطلقاً هر دو رحمت را مى توان انتظار داشت.
📚برگرفته از شرح فرازهایی از معارف ادعیه، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره)🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
💠 اى فرزندم! از كسانى مباش كه در دنيا سخن زاهدين را به زبان جارى مى كند، ولى مطابق عمل تمايل دارندگان به دنيا عمل مى كنند.
💠از مرگ كراهت دارد به سبب بدكارى، و حال آن كه در زندگانيش از بدكارى دست برنمى دارد
💠از مرگ كراهت دارد براى آن چه رها نمى كند و زندگانى را دوست دارد براى آن چه انجام نمىدهد
💠اگر از دنيا منع شود قانع نمى شود و اگر از آن به او داده شود، سير نمى شود
💠و اگر شهوتى بر او عرضه شود، مى گويد: كفايت مى كند تو را عمل، پس در آن وارد مى شود
💠و اگر عملى بر او عرضه شود كسالت دارد و مى گويد ورع، تو را كفايت مى كند، ترسش كسالت را برطرف نمى كند و تمايلش او را بر عمل برنمى انگيزاند
💠اميد به پاداش دارد بدون عمل و توبه را به سبب آرزوى دراز تأخير مى اندازد
💠نسبت به آن چه برايش خلق شده است سعى نمى كند و تمايلش نسبت به رزقى است كه براى او تضمين شده است و بى رغبت است نسبت به عملى كه به آن امر شده است ...
📚از وصاياى یکی از عرفا (عون ابن عبد اللَّه بن عتبه) برگرفته از کتاب پاسداران حریم عشق، تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور(ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
📩 نامه ای از حضرت آیة الله سعادت پرور (ره) به یکی از سالکان
🔹بسمه تعالى🔹
✍️ تصدّقت شوم!
- ز چهره پرده برافكند، عاشقان را سوخت
- امان نداد كسى را كند تماشايى
✍️مصيبات و ابتلائات دنيا، شما را از سير باز دارد؟! حاشا و كلا كه اين، نه رفتار عاشق و محب است.
✍️عاشق بايد پيش از سوختن، پرواى سوختن را بسوزاند. نمىبينى پروانه را پيش از آنكه بسوزندش، آتش بسوخت خرمَن پروا را
✍️در كافى است از حضرت صادق- عليه السّلام- كه فرمود: «إِنَّما الُمُؤْمِنُ بِمَنْزِلَةِ كَفَّةِ الْميزانِ؛ كُلَّما زيدَ فِى إِيمانِهِ زيدَ، فِى بَلآئِهِ.» (اصول كافى، ج 2، ص 235)
"به راستى كه مؤمن، هم چون كفّۀ ترازو مى ماند كه هر مقدار ايمانش افزايش يابد، گرفتارى [و امتحان] او افزون مى شود."
✍️ابن فارض مىگويد:
- وَ لَوْ عَزَّ فِيهَا الذُّلُّ ما لَذَّ لِى الهَوى
- وَ لَمْ تَكُ لَوْ لَا الْحُبُّ فِى الذُّلِّ عِزَّتِى
(و اگر در راه عشق به محبوب خوارى يافت نشود، عشق برايم لذيذ نيست و اگر عشق نبود، هرگز عزّت و سربلندى من، در خوارى و ذلت نبود )
✍️ممكن است گفته شود: ما كجا و اين مراتب؟
گفته مى شود: ماييم و اين مراتب، ما كه چهارپا نيستيم، بايد ان شاء اللَّه كمكم، قدم به بالاتر گذاشت.
📚رسائل عرفانی، ص 217
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
🏴ابن ابى نجران نقل مى كند: از حضرت جواد- عليه السّلام- در مورد توحيد پرسيدم و گفتم:
🏴آيا بايد براى درك خداوند، چيزى را تصوّر نمايم؟ فرمود:
🏴 بله، ولى آن چيز بايد در انديشه نگنجد و اندازه اى نداشته باشد.
🏴 هر چيزى كه فكر و تصور و خيالت ايجاد كند، غير از خداست. چيزى شبيه او نيست و انديشه ها او را در نمى يابد.
🏴 چگونه انديشه و تصور مى تواند او را دريابد، در حالى كه او بر خلاف چيزى است كه فهميده مى شود و در انديشه نقش مى بندد؟ تصوّر خداوند، تصوّر چيزى است كه در انديشه نمى گنجد و حدّ و اندازه اى ندارد.(بحارالانوار، ج 3، ص 366، حديث 32)
📚پاسداران حریم عشق🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (ره):
🌙دهۀ اوّل ماه ذى الحجّة فضيلت دارد… و از ايّام اللَّه مى باشد و خداوند آن را بر ايّام ديگر سال برترى و شرافت داده است.
📖قرآن شريف نيز اين دهه را (گويا به حساب فضيلت آن) بر مُواعدۀ حضرت موسى- عليه السّلام- اضافه فرموده، آن جا كه مى فرمايد: وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ
📖از ...[عبارت] وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ، معلوم مى شود اين ايّام خصوصيّتى براى تكميل مواعدۀ حضرت موسى- عليه السّلام- داشته؛
📖زيرا ابتداى مواعده، اوّل ذىالقعده و انتهاى آن، پس از گذشتن دهه ذى الحجة قرار داده شده است.
📖 علاوه خداوند در آيهاى بندگانش را به ياد خود در اين دهه امر مى فرمايد: وَ اذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ [که] ايّام معدودات را دهه ذى الحجة گفته اند.
📖در آيه اى ديگر دهۀ ذى الحجة مورد قسم الهى واقع گرديده است: وَ الْفَجْرِ وَ لَيالٍ عَشْرٍ
اين دو آيه شاهد بر عظمت ايّام و ليالى عشر است
🔰... قطعاً مراد از بركات و نعمتهاى الهى كه [در ادعیه و احادیث]، درخواست شده، نه فقط نعمت هاى ظاهرى دنيوى و نه تنها نعمت هاى اخروى؛ بلكه نعمت ها و بركات معنوى منظور است.
📚برگرفته از کتاب نور هدایت🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
✅ چون رسول اللّه صلى الله عليه و آله و سلم فاطمه را به عقد علىّ درآورد، عدّه اى از قريش خدمتش رسيده و عرض كردند:
🔸شما با مَهْريّه مختصرى دخترت را به ازدواج علىّ در آورديد؟
🔸حضرت فرمود: من به ازدواج علىّ در نياوردم، «وَلكِنَّ اللّهَ- عَزَّوَجَلَّ- زَوَّجَهُ لَيْلَةً أُسْرِىَ بي عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى ...»
🔸- بلكه خداوند- عزّوجلّ- آن شبى كه به معراج برده شدم، نزد سدرة المنتهى اين ازدواج را واقع ساخت.
✍️ انتساب مستقيم امر ازدواج علىّ و فاطمه عليهما السلام به پروردگار، اشاره به عظمت اين دو بزرگوار دارد.
📘جلوه نور، (پرتوی از فضائل معنوی فاطمه زهرا سلام الله علیها)
https://eitaa.com/nedaysaadat
✅ اثر صفات رذیله!
💠 هر درّنده و گزنده اى اگر درندگى و گزندگى خود را به كار مى زند، براى آن است كه خميرۀ او چنين است، و يا مى خواهد دفع ضرر از خود كند، امّا ضررش به يك نفر بيشتر نمى رسد
💠 ولى اگر صفات رذيله، مانند حرص، بخل، نخوت، و ديگر صفات نامطلوب در بشر پيدا شود ضررش به همۀ عالم مى رسد؛ بلكه گاهى هزار سال بعد هم اثرش باقى مى ماند، بلكه در قبل هم اثر مى كند و به حساب از بين بردن سُنَن حسنه و ناراحت كردن واضِعين سُنَن حسنه، آنها را نيز مى گزد.
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
✅فقیه عارف حضرت آیة الله حاج شیخ علی آقا سعادت پرور(ره):
✍علت غايب بودن حجت خدا از ديدگان مردم و محروميت آنها از مشاهده وجود شريفش، كه از اين جمله [روایت که می فرماید]: «به واسطه ستمگرى و جهالت مردم خداوند ديدگانشان را از مشاهده او فرو خواهد بست ». ...
✍ مقصود از ظلم و جهل، تمام اَشكال آن است، يعنى هم ظلم مردم به يكديگر و هم ظلم به خودشان به خاطر پيروى نكردن از حق و فطرت و حجت هاى الهى، هم جهل نسبت به حجت خدا و هم جهل نسبت به وظايف شرعى.
📖برگرفته از کتاب الشموس المضیئه (ظهور نور)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
🏴 توحيد و ولايت؛ فطرت
◼️«[َ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع]: فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها .
◼️ قال: هو لا إلَه إلّا اللَّهُ، محمّدٌ رسولُ اللَّهِ- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- علىٌّ أميرُ المؤمنينَ- عليه السّلام- إلى هَاهُنا التّوحيدُ.» «بحار الانوار، ج 3، ص 277، حديث 3.»
⚫️در مورد آيه: «فطرت الهى كه خداوند مردم را بر آن آفريد.» فرمود: مراد لا اله الا اللَّه، محمد رسول اللَّه- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم-، على- عليه السّلام- امير المؤمنين است و توحيد تا اين جاست.
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
✅ذیل دعای عرفه، از امام حسین (علیه السلام)
🔶 بعضى از بزرگان به سبب نبودن بخش ذيل اين دعا [عرفه] (از «إِلهِى أَنَا الْفَقِيرُ فِى فَقْرِى ...» تا «أَلْحَمْدُللَّهِ وَحْدَهُ») در بعضى از كتب سيّد- رحمه اللَّه- و ديگران، گمان كرده اند اين بخش اضافاتى است كه بعضى از اهل كمال به دعا ملحق فرموده اند
🔸ولى اين گمان غير قابل قبول است؛ زيرا تحقيق در مضامين بيانات معصومين- عليهم السّلام- و ادعيه ى ايشان، خلاف آن را ثابت مى كند
🔸چنان كه مضمون كلام استاد ما #علامه_طباطبايى- ره- (كه به كتاب و سنّت آشنايى تمام و در فلسفه و عرفان علمى و عملى در منزلت والايى قرار داشت)، در اين باره اين بود كه:
👈 «دعاهايى كه از معصومين- عليهم السّلام- باشد، بدون سند فرياد مى زنند كه ما از حنجره اى بيرون آمده ايم كه هيچ فيلسوف و عارفى را قدرت بر اين گونه سخن گفتن (آن هم از مرحله ى شهود نه استدلال) نيست.»
👈 به خصوص راجع به ذيل دعاى عرفه سيّدالشهدا- عليه السّلام- مى فرمود:
👈 «آن قدر اين ذيل پر محتوى مى باشد، كه از پُر محتوايى مى خواهد منفجر شود.»
🔸 شايسته است آنان كه اهل تحقيق در دعاهاى معصومين- عليهم السّلام- مى باشند، توجه كنند جمله هاى اين بخش در بيانات دعا هاى ديگر معصومين- عليهم السّلام- نيز وجود دارد و اين، خود شاهدى بر صحّت انتساب اين بخش توسط صاحب اقبال الاعمال به سيّدالشهدا- عليه السّلام- مى باشد.
📖 برگرفته از کتاب نور هدایت، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور - ره -🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
🌼تمثّل اعياد اسلامى در قيامت
🌸«إذَا كَانَ يَوْمُ القِيَامَةِ زُفَّتْ أرْبَعَةُ أيَّام إلَى اللهِ كَمَا تَزُفُّ العَرُوسُ إلَى خِدْرِها. قِيلَ مَا هَذِهِ الأيَّامُ؟ قالَ يَوْمُ الأضْحَى وَ يَوْمُ الفِطْرِ وَ يَوْمُ الجُمْعَةِ وَ يَوْمُ الغَدِيرِ وَ إنَّ يَوْمَ الغَديرِ بَيْنَ الأضحَى وَ الفِطْرِ وَالجُمْعَةُ كَالقَمَرِ بَيْنَ الْكَواكِبِ...» (اقبال الاعمال ص464)
🌸هنگامى كه روز قيامت فرا رسد، چهار روز با شتاب به سوى خدا مى روند همان طورى كه عروس را به حجله اش مى برند. سؤال شد، اين روزها كدامند؟ فرمود: روز عيد قربان و عيد فطر و روز جمعه و روز غدير و روز غدير در ميان روزهاى عيد قربان و فطر و جمعه، مانند ماه در ميان ستارگان است.
🌸استاد: اين همان متمثّل شدن اعياد است، مانند تمثل قرآن و غيره كه در روايات است.
📚برگرفته از کتاب ثمرات حیات، ج2، جلسه 194🌱
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
✅ ولايت امير المؤمنين- عليه السّلام-
✳️در اين كه امير المؤمنين- عليه السّلام-، خليفة اللَّه و حجّت روى زمين، بعد از رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- مى باشد، شكى نيست
✳️ و كسى كه هم چون على- عليه السّلام- اين دو منصب را داشته باشد (بنابر معناى لغوى)، مالك امر و قيام كنندۀ به امور بشر، بلكه عالم هستى به اذن اللَّه مى باشد
✳️ و كسى مانند آن حضرت- عليه السّلام- قطعاً اين منصب را بدون منزلت شهود و قرب و انتصاب الهى نمى تواند داشته باشد. قرآن شريف نيز اشاراتى به چنين معنايى دارد و مى فرمايد:
📖إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا (سورهى مائده، آيهى 55)
📖اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا (سورهى بقره، آيهى 257)
📚برگرفته از شرح معارف ادعیه، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
🔹امام هادی علیه السلام:
✅خيْرٌ مِنَ الْخَيْرِ فَاعِلُهُ وَ أَجْمَلُ مِنَ الْجَمِيلِ قَائِلُهُ وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُهُ وَ شَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جَالِبُهُ وَ أَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ رَاكِبُهُ.
✍️انجام دهنده كار نيك، از خود نيكى بهتر و گوينده سخن زيبا، از سخنش زيباتر و حمل كننده دانش، از دانش برتر و كشنده بدى و شرّ به سوى خود از بدى و شر بدتر و اقدام كننده به كار ترسناك، از آن كار ترسناك تر است.
📚 بحارالانوار، ج 75، ص 370، حديث 4🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
✅پذيرش ولايت على (ع)؛ عطاى الهى
✍️ حضرت صادق- عليه السّلام- [در بخشی از دعای عید غدیر] در دو مورد، پذيرش امرِ ولايت حضرت على- عليه السّلام- را از عطاياى الهى به حساب آورده است
✍️ اين خود حكايت از بزرگى قبول امر ولايت آن حضرت- عليه السّلام- مى كند و اين كه بايد عنايت او سبحانه، شامل حال بندۀ مومن شود تا بتواند ولايت آن بزرگوار را بپذيرد، [آنجا که می فرماید:]
📖« اللّٰهُمَّ سَمِعْنا وَأَطَعْنا وَأَجَبْنا داعِيَكَ بِمَنِّكَ»1
📖« رَبَّنا بِمَنِّكَ وَلُطْفِكَ أَجَبْنا داعِيَكَ »2
———
1. خدایا به لطف تو شنیدیم و اطاعت کردیم و دعوتکنندهات را اجابت نمودیم
2. پروردگارا به مهرورزی و لطفت، دعوتکنندهات را پاسخ گفتیم (اقبال الاعمال، ، ص 472.)
——-
📚برگرفته از شرح معارف ادعیه، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir
🌸فضيلت عيد غدير🌸
💠 حضرت امام صادق (عليه السّلام):
...هُوَ عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَرُ، وَ ما بَعَثَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- نَبِيّاً إِلّا وَ تَعَبَّدَ فِى هذَا الْيَوْمِ، وَ عَرَّفَ حُرْمَتَهُ، وَ اسْمُهُ فِى السَّماءِ يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ، وَ فِى الْأَرْضِ يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَأْخُوذِ وَ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ. ...لَعَلَّكَ تَرى أَنَّ اللَّهَ- عَزَّ وَ جَلَّ- خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ. لا وَ اللَّهِ، لا وَ اللَّهِ، لا وَ اللَّهِ.»1️⃣
💠 حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره):
[در این روایت] نكات برجسته اى وجود دارد كه به عظمت عيد غدير مشير است و شيعيان آن حضرت و پيروان مذهب نبوىّ و علوىّ- عليهم السّلام- را بر اهميّت عيد غدير بر ساير اعياد توجّه مى دهد:
1- «عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر » نسبت آن عيد به خداوند، دلالت بر بزرگى امر ولايت و شرافت و بزرگى معنوى آن حضرت- عليه السّلام- مى كند.
2- «ما بَعَثَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- نَبِيّاً ...» آگاهى همه انبيا نسبت به حرمت عيد غدير
3- «عَرَّفَ حُرْمَتَهُ.» اين بيان نيز دلالت بر شرافت و بزرگى آن جناب- عليه السّلام- دارد.
4- «ما بَعَثَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- نَبِيّاً إِلّا وَ تَعَبَّدَ فِى هذَا الْيَوْمِ » تعبُّد داشتن انبيا- عليهم السّلام- در آن روز.
آيا ممكن است تعبُّد و فروتنى و خضوع در پيشگاه الهى، جز براى مقام منيع ولايت باشد كه خداوند به آن حضرت- عليه السّلام- عنايت مى فرمايد؟
5- «وَ اسْمُهُ فِى السَّماءِ يَوْمُ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ » روز عيد در آسمان، روزِ عهدِ معهود نام گذارى شده است:
مراد از «سماء» اهل آسمان و ملايكه مى باشند و اين لقب نيز به اعتبار آن بزرگوار- عليه السّلام- نزد آنان شهرت يافته؛ به اعتبار اين كه آنان از ميثاقى كه در ازل بر ولايت حضرت- عليه السّلام- گرفته شده و در اين عالم تجديد شده (بنابر بيانات حضرات معصومين- عليهم السّلام-) آگاه بودهاند.
6- «وَ فِى الْأَرْضِ يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَأْخُوذِ وَ الْجَمْعِ الْمَشْهُودِ.» اسم آن روز در زمين، روز ميثاق است
اشاره ... است [به این] که در ازل و جمع مشهود از همه ى خلق، بلكه از انبيا- عليهم السّلام- بر ولايت و منزلت حضرت على- عليه السّلام- (هم چون اخذ ميثاق بر توحيد) ميثاق و پيمان گرفته شده است.
و شايد مراد از: وَ فِى الْأَرْضِ يَوْمُ الْمِيثاقِ الْمَأْخُوذِ آگاهان بر اخذ ميثاق ازلى، يعنى انبيا و اوصيا- عليهم السّلام- باشند كه در ازل از آنان پيمان ولايت حضرت گرفته شده، از اين رو (به بيانى كه در نكته دوّم و سوّم گذشت)، انبيا تعبّد و حرمت آن را نگاه مى داشتند.
7- «لَعَلَّكَ تَرى أَنَّ اللَّهَ- عَزَّ و جَلَّ- خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَة مِنْهُ.» حرمت و احترام آن روز بر تمام ايّام سال است:
بى تأمّل مى توان گفت: اين شرافت و عظمت، به حساب آن بزرگوار بوده وگرنه شبانه روز همه مثل يكديگرند، از اين روست كه حضرت- عليه السّلام- در آخر سه مرتبه مى فرمايد: «لا وَ اللَّهِ»
8- «لا وَ اللَّهِ» با اضافۀ «لا» بر قسم به اسم جلاله كه آن هم باز بر شرافت مؤكّد صاحب روز دلالت دارد.
—-پاورقی —-
1️⃣ اقبال الاعمال، ص 476. (اين روز، بزرگترين عيد خدا است، خداوند- عزّ و جلّ- هيچ پيامبرى را بر نيانگيخت؛ مگر اين كه دستور عبادات در اين روز را به او داد و ارزش آن را به او شناساند. اسم اين روز در آسمان «عهدِ معهود» و در زمين «ميثاق مأخوذ و جمع مشهود» است... گويا خيال مى كنى خداوند- عزّ و جلّ- روزى باارزشتر و محترمتر از اين روز آفريده است. به خدا سوگند نه، به خدا سوگند، نه به خدا سوگند نه)
📚برگرفته از شرح معارف ادعیه، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://ketabrah24.ir