✅منطق الطیر
🔸طوطی در حالی که خود را خضر مرغان شمرده، می گفت:
🔸چون منی با چنین زیبائی و طوق زرین در گردن و در دست شاهان عزیز، چگونه در پی سیمرغ روم؟! مرا قند شاهان و همان قفس آهنین، بس است.
🔸هدهد با وی گفت: ای بی خبر، آن که در راه دوست جان فشانی ندارد نبودش، بِه بود، جان برای به جانان دادن است، کسی که آب حیوان خواهد، او را با جان چه کار؟
🔸بیا از این هوا و هوس بگذر و شیرینی شاهان و قند را فراموش کن تا شیرینی محبت دوست در کام تو آید و سختی راه، تو را سهل گردد.
🔸این همه به زیبائی خود مبال، زیبائی تو ذره ای است از حسن و جمال و کمال او، چون بدان جا رسی، زیبایی خود از یاد بری و محو جمال او شوی، قفس آهنین بشکن و یک لحظه پر و بالی برای او بزن.
📚برگرفته از کتاب #رسائل_عرفانی، "منطق الطیر" به قلم عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور(ره)، ص 340🌱
🆔@nedayesaadat
🌐www.ketabrah24.ir
✅بصیرت
📖 إنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ (اعراف 201)
تقواپيشگان، هرگاه گروهى از شياطين به آنان نزديك شوند، متوجه شده و با بصيرت و آگاهى با شيطان روبرو مىشوند
🔍گوش و چشم ظاهرى- كه عظيمترين اعضا و جوارح بشرند- زمانى و لحظاتى مىتوانند وارث گفتار و راهنمايىهاى عقل و قلب و فطرت او باشند، كه از متابعت آنها سرپيچى ننمايند تا شخص بتواند به سبب يقين به پروردگار به بصيرت در دين دست يابد و از هواها و هوسهاى عالم بشرى، تجافى حاصل نمايد.
📚برگرفته از شرح معارف ادعیه فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
🆔@nedayesaadat
🌐www.ketabrah24.ir
🟣هنگامى كه حضرت #فاطمه عليها السلام به دنيا آمد:
🟢«أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ، حَتّى دَخَلَ بُيُوتاتِ مَكَّةَ. وَلَمْ يَبْقَ في شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لاغَرْبِها مَوْضِعٌ إِلّا أَشْرَقَ فيه ذلِكَ النُّورُ.» ( از او نورى ساطع شد كه به همه خانه هاى مكّه رسيد، و در مشرق و مغرب زمين جايى نماند مگر اينكه آنجا را روشن كرد)1
🟣ساطع شدن نور از ايشان هنگام تولّد، به حساب غير طبيعى بودنش مانعى ندارد، چنانكه در جريان تولّد رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم امور غير عادى ظهور يافت 2
🟢و نيز هنگام تولّد حضرت على عليه السلام امور غير مترقّبه اى پيش آمد 3
🟣و به طور كلّى وقوع امور غير عادى نسبت به انبيا و اولياى گذشته قابل انكار نيست، حال چرا نسبت به فاطمه زهرا عليها السلام كه در خلقت نورى و در مقام و منزلت نورانيّت بر انبيا مقدَّم است، قابل انكار يا ترديد باشد؟!
🟢ممكن است منظور از اين نور، نور ولايت كلّى و مقام و منزلت نورانيّت ايشان باشد كه انوار ظاهرى واشراقِ غير طبيعى از آثار آن است.
————————
1.بحارالأنوار، ج 43، ص 3
2.بحارالانوار، ج 15، ص 257، روايت 9
3.بحارالانوار، ج 35، ص 37، از روايت 37.
📚#جلوۀ_نور، تألیف فقیه عارف حضرت آیة الله #سعادت_پرور (قدس سره)
🆔https://eitaa.com/Nedayesaadat
📡Ketabrah24.ir
🟢مقام شهيد و فضيلت شهادت
✍️فقیه عارف حضرت آیة الله #سعادت_پرور در کتاب ارزشمند #فروغ_شهادت بخشی را به مقام شهيد و فضيلت شهادت از دیدگاه کتاب و سنت اختصاص داده اند و در آن پس از ذکر چند آیه می فرمایند:
🩸هر يك از اين آيهها، گوشهاى از عظمت مقام شهادت فى سبيل اللَّه را تبيين مىنمايد، مقامى كه به تنهايى، حاصل يك عمر مجاهدهى انسان وارستهاى است كه خداوند يكجا به شهيد عنايت مىفرمايد.
🩸 نعمتهايى كه به شهيد عطا مىشود، نبايد هم چون نعمتهايى باشد كه به اشخاص عادى داده مىشود؛ بلكه مراد، نعمتها و كمالاتى است كه تنها نصيب برگزيدگان و خواصّ از بندگان الهى مىشود.
📚برگرفته از کتاب #فروغ_شهادت، ص 27، انتشارات آفتاب فطرت🌱
🆔https://eitaa.com/Nedayesaadat
📡Ketabrah24.ir
🩸ما ملت امام حسینیم 🩸
🩸شهادت مظلومانه زائران شهید القدس حاج قاسم عزیز را خدمت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبر معظم انقلاب و خانواده های معزز و معظم شهدا تبریک و تعزیت عرض می کنیم و می گوئیم
« یا لَیتَنا کنا مَعَکم فَأفُوزَ فَوزا عَظیما »
-- ندای سعادت --
https://eitaa.com/Nedayesaadat
📍به زودی...
از سری کتاب های شرح معارف ادعیه منتشر می شود:
📌 شرح فرازهایی از#دعای_کمیل تالیف فخر العلماء و المحققین حضرت آیة الله سعادت پرور ره
🆔@Nedayesaadat
📡Ketabrah24.ir
May 11
🤲 اهمیت زیارت امین الله
💠شیخ عارف کامل ما مرحوم #آیة_الله_پهلوانی نسبت به #زیارت_امین_الله خصوصاً حاجاتی که در آندرخواست شده عنایت خاصی داشتند و همواره به آن توصیه میفرمودند
💠 از جمله مواردی که گواه بر این حقیقت میباشد آن است که ایشان با اینکه روششان بر اختصار وگزیدهنویسی بود، اما وقتی در شرح معارف ادعیه به زیارت امین الله میرسند، به تفصیل به شرح فرازهای آن میپردازند.
✍️گزیدۀ بیانات یکی از شاگردان
🆔@rahtousheh1
🆔@nedayesaadat
📡Ketabrah24.ir
May 11
📸 #گزارش_تصویری از اقامه نماز باران با حضور گسترده و پرشور مردم نجف آباد به امامت استاد ایوبی
⏳امروز جمعه ۲۲ دیماه ۱۴۰۲
🆔@nedayesaadat
🕋 @ostadayoobi
🌙دعاى رؤيت هلال ماه رجب
«اللَّهُمَّ، بارِكَ لَنا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ أَعِنّا عَلَى الصِّيامِ وَ الْقِيامِ وَ حِفْظِ اللِّسانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الجُوعَ وَ الْعَطَشَ.»( اقبال الاعمال، ص 628.)
خداوندا، ماه رجب و شعبان را بر ما مبارك گردان و ما را به ماه رمضان برسان و بر روزه دارى، شبخيزى، حفظ زبان و پوشيدن چشم، يارى ده و بهره ى ما را از آن، فقط گرسنگى و تشنگى قرار مده.🤲
💠نکته ها:
1️⃣ تلاش و تقاضاى مبارك قرار گرفتن ماه رجب و شعبان براى شخص و موفقيت ورود به ماه رمضان.
الف: رؤيت هلال و شروع ماه رجب و شعبان، وقتى براى مؤمن مبارك خواهد بود كه پيش از آن، با توبه ى نصوح و استغفار و نورانيّت تمام وارد آن شود.
ب: مبارک شدن آن دو ماه با تكميل ايمان آنان صورت مى پذيرد، البتّه براى هريك از مؤمنين به اعتبار ظرفيت و آمادگى خود او است و در اين صورت هر كس مى تواند (به قدر كسب نورانيّت از آن دو ماه) از ماه رمضان كسب موفقيت و بهره مندى نمايد.
2️⃣ توفيق درك ماه رمضان:
الف: ممكن است مراد تنها زنده بودن و بهره ورى صورى از شب و روز آن ماه به روزه دارى و عبادات و دعا و غيره باشد
ب: و ممکن است رسيدن به نتايج عبادات و روزه و درك: لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؛ و نيل به غرض غايى خلقت باشد.
گرچه احتمال اوّل را به عموم اهل ايمان مى توان مورد نظر قرار داد؛ ولى، احتمال دوّم (كه نيل به غرض غايى از خلقت است)، شايسته تر به نظر مى رسد؛ زيرا هر كس به حساب ظرفيّت و ايمانش مى تواند از مقصد عالى انسانيّت بهره مند شود و از نظر حقّ سبحانه نيز مطلوب است.
3️⃣ درخواست كمك از خداوند براى روزه و قيام شب و حفظ زبان و چشم در ماه رمضان «وَ أَعِنّا عَلَى الصِّيامِ وَ الْقِيامِ» براى دستيابى به غرض غايى خلقت است؛ چرا كه بلافاصله مى فرمايد: «وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.»
4️⃣ اهميت حفظ زبان و چشم:
اين كه در ميان تمام اعضاء، تنها از خداوند، استعانت بر حفظ زبان و چشم شده است؛ شايد بدين جهت باشد كه اين دو اگر بد عمل كنند، نقش مهمّى در براندازى آثار اعمال و حسنات دارند.
📚برگرفته از شرح معارف ادعیه ، تالیف آیة الله سعادت پرور (قدس سره)🌱
🆔@Nedayesaadat
🌐ketabrah24.ir
✅گناه مانع معرفت
💠 ما عرَف اللَّهُ من عَصاه و أنشَدَ:
➖تعصِى الإلَه و أنتَ تُظهِر حبَّه
➖هذا لَعَمرُك فى الفِعال بَديعٌ
➖لو كان حبُّك صادقاً لأطَعتَه
➖إنّ المُحِبَّ لِمن أحبَّ مطيعٌ.
💠 امام محمد باقر علیه السلام در حدیثی فرمودند :
💠 هر كه خدا را معصيت كند، او را نشناخته است و سپس اين شعر را خواندند:
آيا خدا را معصيت و نافرمانى مى كنى در حالى كه ادعاى محبت به او را دارى؟
قسم به جانم اين كار، كارى شگفت و تازه است. اگر محبت تو محبتى راستين و درست بود، حتماً فرمانبر او بودى، چون انسانى كه به كسى علاقمند است، مطيع و پيرو اوست.
📚تحف العقول، ص 294
🌼 حلول ماه رجب و میلاد با برکت حضرت امام محمد باقر علیه السلام مبارک باد.
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
🆔@Nedayesaadat
🌐ketabrah24.ir
🏴 « قَالَ أَبُو الْحَسَنِ الثَّالِثِ ع
◾️ الْغِنَاءُ قِلَّةُ تَمَنِّيكَ وَ الرِّضَا بِمَا يَكْفِيكَ وَ الْفَقْرُ شَرَهُ النَّفْسِ وَ شِدَّةُ الْقُنُوط» «بحار الأنوار (بيروت)، ج72، ص: 109»
🏴 امام هادی علیه السلام :
◾️بى نيازى، قلّت و كمى خواهشهاى درون و راضى بودن به عنايت الهى است.
◾️ و فقر نفس، شدّت نااميدى از قدرت خويش و يأس از واقعيتها است.
💢ندای سعادت؛ مرجع رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (ره)
🆔@Nedayesaadat
🌐Www.ketabrah24.ir
🤲«يا باطِناً فِى ظهُورِهِ وَ ظاهِراً فِى بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ.»
✍️«يا باطِناً فِى ظهُورِهِ...» را مىتوان با تمثيلى و چند جمله كوتاه بيان نمود و آن اين است كه:
🔹(بلاتشبيه)، جهان هستى صورتاند و خداوند، معنىِ آن است از نظر اصل وجود و تمام كمالاتشان.
🔹براى واضح شدن اين بيان مىتوان به صنايعى كه صورتاً دست بشر آن را مىسازد، مثال زد. از ساختههاى كوچك گرفته همچون سوزن تا ساختههاى بزرگ چون صنايع فعّال، كسى كه با آنها آشنايى داشته باشد، اگر نظر كند يك يا چندمعنا از هر يك در نظرش مىآيد. مثلاً از سوزن دوختن لباس و غيره و از چاقو بريدن و از ماشين و طيّاره حملونقل و همینطور غير از اين امور.
🔹آيا اين معانى نسبتدادهشده در داخل سوزن و غيره است و يا در ظاهر آنها؟
🔹نمىتوان آن را بهظاهر و باطنشان نسبت داد، بلكه به يك نظر، معانى استفاده شده مربوط بهظاهر و به نظر ديگر، گويا در باطنشان مىگويند: ما براى فلان امر هستیم.
🔹بنابراين، اگر مىگوييم: خداوند كنار از مظاهر عالم نيست و محيط به جهان هستى است (به نصّ كتاب و سنّت و عقل و شهود)، نمىخواهيم بگوييم:
🔹او سبحانه در مظاهرش حلول نموده و يا بگوييم در كنارِ آنهاست و ظهور و كمالاتشان داده؛ بلكه مىگوييم (بلاتشبيه): خداوند معناىِ عالَم هستى است در اصل ظهور و كمالاتشان، در عين اين كه هر مظهرى بهظاهر، نشاندهندهٔ اين است كه: من در اصل وجود و كمالات به خود نبوده و نيستم و به باطن نيز اشاره به آن معنى، يعنى به هستى دهنده دارد.
📚شرح فرازی از توقیع ناحیۀ مقدسه در ماه رجب
🆔@Nedayesaadat
🌐Www.ketabrah24.ir