eitaa logo
🟣پایگاه خبری ندای زرند🟣
3.4هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.5هزار ویدیو
52 فایل
پایگاه خبری تحلیلی_انتقادی ومطالبه گرشهرستان زرند /اولین رسانه زرندیها با مدیریت بانوان جهت ارتباط @nedayezarand00
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر فرحبخش: "اولین راه قانونمندی جامعه را وابسته به قانونمداری دولت و مسئولان می داند" دکتر ابوالفضل فرحبخش، رئیس دادگستری شهرستان زرند، دارای دکترای حقوق خصوصی و مبانی فقه، دربارۀ اهمیت قانون در جامعه می‌گوید: «قانون، به عنوان سنگ‌بنای اولیۀ پرورش استعدادهای بشری، موجب ایجاد نظم در روابط اشخاص، استحکام روابط اجتماعی و ایجاد اعتماد متقابل می‌شود. بدون قانون، نه اجتماعی پایدار می‌ماند و نه پیشرفتی پدید می‌آید. بدیهی است که در حیات اجتماعی بر اثر تزاحم و اصطکاک منافع، مشکلات و اختلافاتی به‌وجود می‌آید. بشر برای مرتفع کردن و جلوگیری از بروز این مشکلات و تعیین اختیارات و حقوق تک‌تک افراد جامعه، قوانین را وضع کرد. در واقع در جامعه‌ای که قانون حاکمیت نداشته باشد، هر رفتاری از هر کس محتمل و مورد انتظار است و این یکی از بدترین شرایطی است که می‌توان تصور کرد. اضطراب، اغتشاش و تجاوز به حقوق دیگران، نتیجۀ طبیعی فقدان قانون است.» وی می‌گوید: «اولین قانون در جامعۀ انسانی، سه هزار سال پیش از میلاد مسیح در مصر باستان وضع شد. این قانون در حقیقت، قانونی مدنی بود که به دوازده کتاب تقسیم می‌شد و مبنای آن، برابری اجتماعی و بی‌طرفی بود. سپس در قرن ۲۲ پیش از میلاد، شخصی به نام «اور نامو» از حاکمان سومری، قانونی نوشت که شامل جملات شرطی بود؛ به این معنا که اگر چنین شود چنان خواهد شد. در سال ۱۷۶۰ پیش از میلاد نیز حمورابی قانون بابلیان را نوشت و آن را روی سنگ حک کرد. حمورابی، چندین نسخه از این قانون را در سراسر پادشاهی بابل پخش کرد تا همۀ مردم ببینند و مطلع شوند.»
این حقوقدان معتقد است: «اولین راه قانونمندی جامعه، قانونمداری خود دولت و مسئولان است. در واقع زمانی که دولت و به‌طور کلی سازمان‌های اجرایی، تقنینی و قضایی پیشگام التزام به قوانین باشند و حقوق شهروندی افراد را به صورت کامل و جامع تأمین کنند، عموم مردم نیز در این مرحله کوشش خواهند کرد که به نحو شایسته‌ای، التزام خود را به قوانین نشان دهند.» فرحبخش ادامه می‌دهد: «یکی از راهکارهای کارآمد و ضروری برای ساخت یک جامعۀ قانونمدار، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی در این عرصه است. با توجه به این‌که قانون، یک ماهیت اجتماعی دارد، می‌توان آن را مؤلفه‌ای فرهنگی برشمرد که در تحلیل‌های اجتماعی، به عنوان یک بستر فرهنگی، مورد تحلیل قرار بگیرد. اصولا یکی از عوامل قانون‌شکنی و ناهنجاری‌های اجتماعی، ندانستن قانون و ناآگاهی از آن است، در نتیجه آموزش صحیح و مستمر می‌تواند جامعه را قانونمدار بار آورد. یکی دیگر از راهکارهای مفید در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ قانونمداری در جامعه، الگوسازی و همچنین بازتاب قانونمداری افراد تأثیرگذار در جامعه است.» ریشه‏های قانون‏گریزی دکتر فرحبخش با اشاره به ریشه‌های بی‌قانونی در جامعه، می‌گوید: «یکى از عواملى که زمینۀ بی‌قانونی را فراهم مى‏کند، ترک نظارت اجتماعى یا کم‏رنگ شدن آن است یا آن‌که مردم رعایت قانون را فقط وظیفۀ دستگاه‏هاى رسمى و دولتى بدانند. عامل دیگری که نقش مؤثری در قانون‌گریزی دارد و موجب پیدایش تبهکارى مى‏شود، فقر و تنگدستى است. رسول گرامى اسلام (ص) مى‏فرماید: اگر پروردگار من به فقیران امّتم مهر نمى‌ورزید، فقر آنان را در آستانۀ کفر قرار می داد. محیط خانواده و نوع تربیت نیز تأثیر بسزایی در بی‌قانونی افراد دارد. در حدیثى از رسول گرامی اسلام (ص) آمده است: واى به حال بچه‏هاى آخرالزمان، از طرف پدرهاى ایشان. پرسیدند: یا رسول‌ الله، از پدرهاى مشرک؟ فرمود: نه، از پدرهاى مؤمن که واجبات را به فرزندان خود تعلیم نمى‏دهند. تخلف نخبگان و خواص نیز در پیدایش پدیده‏هاى اجتماعى، خواه مثبت یا منفى، نقش تعیین‌کننده دارد؛ چنان‌چه رسول گرامى اسلام (ص) به این حقیقت اشاره فرموده‏اند که هر گاه دو گروه از امتم صالح و نیکوکار باشند، امتم نیکو خواهد شد و اگر آن‏ها فاسد گردند امتم به فساد کشیده خواهد شد. پرسیدند: یا رسول الله، آن دو گروه کیانند؟ فرمود: دانشمندان و حاکمان.» وی با اشاره به اجرای قانون در اسلام، می‌گوید: «رسول گرامی اسلام پس از هجرت به مدینه و تشکیل حکومت، برای ایجاد یک جامعۀ قانونمدار بر اساس قوانین و احکام حیات‎بخش اسلام تلاش ورزیدند. ایشان در این جهت، با مجازات متجاوزان به حریم قانون و جلوگیری از سوء‎استفادۀ وابستگان و اطرافیان خویش، حق‏محوری و عدالت‏محوری در اجرای قانون و نیز به اجرا گذاشتن قانون به‌طور مساوی در حق همگان، حتی خودشان، جایگاه و منزلت بالای قانون را عملا ترسیم  نمودند. نمودهای قانون‏گرایی در سیرۀ آن حضرت در عرصه‏های گوناگون همچون پایبندی به عهد و پیمان ـ ازجمله در صلح حدیبیه و عمرة القضاء ـ و رعایت قانون در قضاوت‏ها تبلور پیدا کرد.» این مجری قانون ادامه می‌دهد: «گرچه عمدۀ اختلافات و مشکلات اجتماعی، می‌تواند ناشی از بی‌قانونی باشد، اما علت تامۀ آن بی‌قانونی نیست، بلکه عوامل دیگر نیز در پیدایش این پدیده‌ها مؤثرند، از جمله وابستگی‌های قومی و نژادی و ملیتی، تغییر خرده‌فرهنگ‌ها، شهر و حاشیه‌نشینی، فردگرایی، کاهش مدارای اجتماعی، شغل و میزان درآمد افراد، تفاوت‌های فرهنگی و….» قوانین ناکارآمد و ناعادلانه رئیس دادگستری شهرستان زرند در رابطه با نقش قانون در سلامت جامعه می‎گوید: «قانون یکی از مهم‌ترین نهادهای بشری است. هر جامعه‌ای نبوغ و دینداری و اخلاقش بیشتر باشد، قوانین جامع و کارآمد و انسان‌سازی را وضع خواهد کرد. فقدان قانون یا اجرای ناصحیح آن، جامعه را از لحاظ اخلاقی و روانی و حتی از نظر جسمی بیمار می‌کند و در نهایت، دولت وادار می‌شود برای بازسازی جامعۀ انسانی باایمان، متعهد، پیشرو و خلاق، هزینه‌های فراوانی پرداخت کند.» فرحبخش می‌افزاید: «فقدان قانون در جامعه، منجر به عدم استحکام روابط اجتماعی، سلب اعتماد متقابل، نارضایتی مردم، گسترش فعالیت‌های غیرقانونی، ایجاد شرایط نامطلوب اقتصادی، فقدان پیشرفت و تعالی، عدم نظم در امور و هرج‌ومرج در جامعه می‌شود.» وی علت دیگر قانون‌گریزی در افراد را فقدان علم و آگاهی به وجود قوانین و مقررات، مبهم بودن و همه‌فهم نبودن قوانین و مقررات، فقدان نظارت کافی، عدم مطابقت برخی قوانین با واقعیات و اخلاقیات جامعه و قانون‌گریزی با توسل به خلاءهای قانونی می‌داند و می‌افزاید: «تصویب برخی از قوانین ناکارآمد و ناعادلانه، پراکندگی بیش از حد قوانین و طولانی شدن فرآیند تصویب برخی قوانین، از مواردی است که باعث ناکارآمدی قانون می‌شود.»
راهکارهای پیشگیری از قانون‌گریزی برای پیشگیری از قانون‌گریزی، راه‌های گوناگونی پیش‌بینی و پیشنهاد شده است. رئیس دادگستری شهرستان زرند، در ادامه می‌گوید: «آموزش قانون به کودکان را از سن تمیز یا همان سن دارا شدن قدرت تشخیص خوب و بد ـ که عمدتا در هفت‎سالگی کودکان ایجاد می‌شود ـ می‌توان آغاز کرد. ابتدا باید از قوانین ساده‌تر شروع کرد؛ مثلا زمانی که کودکان خود را به خیابان می‌برید، رفتار خودتان، نخستین الگوی رفتاری کودکتان خواهد بود. هر اندازه خودتان در رفت و آمد و زیست شهری، قانونمند باشید، کودکتان خودبه‌‌خود، رفتارهای درست و نادرست و قوانینی همچون چراغ راهنمایی، ایست‌ها، قوانین توقف، عابر پیاده و مانند آن را می‌آموزد. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) می‌فرماید: فرزند، هفت سال مولا، هفت سال بنده و هفت سال وزیر است؛ در نتیجه در هفت سال دوم زندگی می‌بایست امر تعلیم قوانین و مقررات به زبان ساده و قابل درک برای کودک، آغاز شود.» وی در پایان این گفتگو می‌افزاید: «اختلالات شخصیتی در افراد، خطرات بی‌شماری را به همراه دارد. از نظر روان‎شناسی، افرادی قانون‌شکن و پرخاشگر هستند که به دلیل داشتن شخصیت ناپخته و نابالغ و نوع تربیت خانوادگی و ناتوانی، به دنبال ضربه زدن به دیگر افراد حاضر در اجتماع می‌باشند و به خود اجازه می‌دهند قانون را نادیده بگیرند. در مقابل، افراد دارای شخصیت رشدیافته، هیچگاه به حقوق بنیادین دیگران دست درازی نمی‌کنند؛ چرا که به دلیل شجاعت، قاطع و صریح و مؤدبانه اظهار نظر می‌کنند و نیازی به تضییع حقوق دیگران ندارند.» 📡 ندای زرند در 👇 https://t.me/p_nedayezarand 🔘 ندای زرند در 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/971374624Cfc80be5cd9 🔘ندای زرند در 👇 https://rubika.ir/p_Nedayezarand401 🔉 ندای زرنددر 👇 splus.ir/p_nedayezarand ندای زرند در 👇 https://channels.bip.ai/join/nedayezarand ندای زرند در استوری واتساپ👇 09034392360
🔸عید مبعث رسول مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله، آغاز راه رستگاری و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، مبارک باد. ⭕️مَن رَدَّ عَن عِرضِ اَخیهِ المُسلِمِ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ اَلبَتَّةَ. هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود. ✨ سنگ آهن جلال آباد زرند 📡 ندای زرند در 👇 https://t.me/p_nedayezarand 🔘 ندای زرند در 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/971374624Cfc80be5cd9 🔘ندای زرند در 👇 https://rubika.ir/p_Nedayezarand401 🔉 ندای زرنددر 👇 splus.ir/p_nedayezarand ندای زرند در 👇 https://channels.bip.ai/join/nedayezarand
قهرمانان والیبال کارگری جام فجر زرند معرفی شدند. مسابقات والیبال کارگری زرند ویژه گرامیداشت ایام الله دهه مبارکه فجر با معرفی برترین ها به ایستگاه پایانی خود رسید.   به گزارش پایگاه خبری  ، مسئول ورزش کارگری زرند پیرامون این خبر اذعان داشت: این مسابقات با حضور ۱۳ تیم کارگری در سالن شیرودی زرند برگزار شد. با بیان اینکه این مسابقات در گروه های چهارگانه با حضور ۱۳ تیم برگزار شده است، افزود: صنعت A و فرارون صنعت B مقام اول و دوم و تیم‌های کک سازی شماره یک وشهدای هوتک به صورت مشترک بر سکوی سوم ایستادند. توحیدی بیان نمود: کاپ اخلاق این دوره به با مرام های تیم شهید دیانتی هدیه شد. مسئول هیئت کارگری در پایان گفت: یکی از اهداف مهم هیئت کارگری شهرستان زرند گسترش ورزش دربین قشر زحمتکش کارگری است. 📡 ندای زرند در 👇 https://t.me/p_nedayezarand 🔘 ندای زرند در 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/971374624Cfc80be5cd9 🔘ندای زرند در 👇 https://rubika.ir/p_Nedayezarand401   🔉  ندای زرنددر 👇 splus.ir/p_nedayezarand ندای زرند در 👇 https://channels.bip.ai/join/nedayezarand
✨🌸 فرمانده انتظامی شهرستان زرند فرارسیدن عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) را به همه مسلمانان و پیروان راستین نبوت در سرتا سر جهان به ویژه مردم شهرستان زرند تبریک گفت.
فرمانده انتظامی شهرستان زرند فرارسیدن عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) را به همه مسلمانان و پیروان راستین نبوت در سرتا سر جهان به ویژه مردم شهرستان زرند تبریک گفت. بسم الله الرحمن الرحیم بیست و هفتم رجب سالروز بعثت فخر کائنات، آخرین پیام آور خدا و پیغمبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد(ص)است. در حقیقت بعثت روز برکت و رهایی انسان از ظلمت، سرگردانی و جهل و لحظه ظهور آزادی انسان است. روزی که خداوند یکتا نعمت بعثت را بر آخرین فرستاده خویش، گنجینه اسرار الهی ارزانی داشت و آن را وسیله‌ای برای هدایت انسان از ظلمات و تاریکی به سوی نور قرار داد.  در موسم زیبای بعثت و آغاز بارش آیات رحمانی با بیان زیبای «اقرا باسم ربک» زمین مرکز ثقل آفرینش شد و محمد(ص) بزرگترین معجزه عالم هستی و مقدمه‌ای برای سعادت بشری گردید. عید مبعث حادثه بزرگ تاریخ اسلام است، عید نزول قرآن که باعث ایجاد تحول و ایجاد تمدنی عظیم شد و سرنوشت دین اسلام را مشخص کرد. بعثت روز تکوین آیه‏ های رسالت است، روز تجلّی رحمت الهی، عید آغاز رسالت ختم نبوت و ظهور ارزش ها در صحنه حیات بشریت ، و سلام بر پیامبر رحمت ، سفیر هدایت ، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی ( ص ) که بعثتش آغاز و جلوهای زیبا از حکومت صالحان و بشارت مظلومان وحق پرستان شد. امروز جمهوری اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام با انقلابی که با هدایت و سکان دارای رهبری تربیت یافته در مکتب پیامبر(ص) ، به وقوع پیوست و متولد شد ، در جهت حفظ و ارتقاء ارزش های با دشمنان انسانیت و همه ستمگران جهان مبارزه می کند و رهبر معظم انقلاب به عنوان نائب بر حق امام عصر (عج) پرچمدار ترویج آموزه های بعثت و آشنایی بشریت با این مبانی الهی است. اینجانب فرارسیدن عید سعید و بزرگ مبعث، یادآور تجلی نور الهی بر وجود منور سید کائنات، حضرت محمد مصطفی(ص) را به همه مسلمانان و پیروان راستین نبوت در سرتاسر جهان به ویژه مردم قدر شناس، شریف و شهید پرور شهرستان زرنذو همکاران خود تبریک عرض نموده، به یمن و برکت این روز شریف عزت، سربلندی ، همدلی ، عظمت و پیروزی و سرافرازی روزافزون اسلام و مسلمین را از درگاه ایزد منان مسالت می نمایم امید آنکه بتوانیم در صراط نورانی نبوی و در راستای پیام جاویدان رسالت خدمتگزاری راستین برای شما مردم شریف زرند باشیم و با خدمت هر چه بیشتر و تامین آرامش و امنیت شما خوبان، صاحب شریعت را از خود راضی نماییم. سرهنگ صمدالله ترابی فرمانده انتظامی شهرستان زرند 📡 ندای زرند در 👇 https://t.me/p_nedayezarand 🔘 ندای زرند در 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/971374624Cfc80be5cd9 🔘ندای زرند در 👇 https://rubika.ir/p_Nedayezarand401   🔉  ندای زرنددر 👇 splus.ir/p_nedayezarand ندای زرند در 👇 https://channels.bip.ai/join/nedayezarand
🌺موسسه خیریه🌺 🌺نرجس خاتون (س) شهرستان زرند🌺 ✅تحت نظارت بهزیستی با هدف 👨‍👩‍👦‍👦 نگهداری کودکان به صورت شبانه روزی👨‍👩‍👧‍👦 🤚شما خیرین را به یاری می طلبد ✋ 🔴کمک های غیر نقدی : شامل .لباس عیدی ،لوازم ورزشی ،لوازم تحریر،مواد غذایی مانند برنج .روغن .حبوبات .. گوسفند عقیقه و غیره ...... 🔵نقدی واریز به شماره کارت خیریه 🔴6104*3374*2996*0394🔴 پرداخت کرایه ساختمان .هزینه خرید مواد غذایی،هزینه مصرف انرژی‌ها وغیره ..‌.. 🏡محل دریافت نذورات خیابان ابوذر نبش ابوذر ۱۰ _ 33436999 🖌 مدیریت مهندس ایزدی _09131993077 📡 ندای زرند در 👇 https://t.me/p_nedayezarand 📡ندای زرند در 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/971374624Cfc80be5cd9 📡ندای زرند در 👇 https://rubika.ir/p_Nedayezarand401 🔘ندای زرند در 👇   https://instagram.com/nedayezarand?igshid=71q2kqvqnjn5 📡  ندای زرنددر 👇 splus.ir/p_nedayezarand 📡ندای زرند در 👇 https://channels.bip.ai/join/nedayezarand ندای زرند در استوری واتساپ👇 09034392360
پیشینه تاریخی زنده به گور کردن دختران که با بعثت پیامبر به زن شرافت وارزش عطا شد. برخی از مورخین می گویند: پیدایش این رسم غلط به دوره «نعمان بن منذر» پادشاه حیره باز می گردد. داستان از این قرار است که بنی تمیم مالیات وضع شده را نمی پرداخت؛ نعمان فرمان داد، تا به این قبیله هجوم برند. در نتیجه تعدادی از فرزندان و زنان قبیله، به اسارت رفتند. وقتی روابط حسنه شد، قیس و سران قبیله برای بازپس گرفتن اسیران نزد نعمان رفتند. او به زنان و دختران اسیر خطاب کرده و گفت: هر یک از شما مایل است، آماده حرکت باشد؛ و هر یک از شما میل دارد بماند. دختر قیس بن عاصم در جمع کسانی بود که نزد قبیله خویش نرفت پس از این ماجرا نذر کرد، دخترانش را زنده به گور کند. بدین ترتیب، بیش از ده تن از دخترانش را زنده به گور کرد به جهت رواج این رسم ناصحیح و عادت زشت، آیاتی در مذمت وَأد(زنده به گور کردن) نازل شد. برخی از مورخین، دخترکشی های قیس بن عاصم را در رواج سنت «وأد» (همان رسم زنده به گور کردن)در میان قبایل مؤثر می دانند. حتی بعضی به اشتباه او را پایه گذار این رسم دانسته اند؛ در حالیکه بنا به گفته یکی از مورخین معاصر این رسم به قبل از زمان قیس بر می گردد؛ چه بسا مربوط به قبل از میلاد باشد. البته جای انکار نیست که در هر اجتماعی کارهای رؤسای قوم، مورد تقلید توده مردم است. گروهی دیگر از مورخین معتقدند: این پدیده، چون غیر عقلانی، غیر منطقی، و با احساسات و عواطف بشر در تعارض بوده، سابقه چندان طولانی نداشته، و قریب به عصر اسلام پدید آمده است. بعضی از اخبار، این پدیده شوم را به قبیله «ربیعه» نسبت می دهند؛ و این که رئیس قبیله ربیعه این عادت شوم را میان قبایل رواج داده است. «میدانی» از قول «هیثم بن عدی» نقل می کند که: این کردار زشت در میان تمامی قبایل عرب رواج داشته، و حدود یک دهم از مردم طوایف مختلف به این پدیده شوم گرفتار بودند. عده ای نیز معتقدند که این عمل جاهلی تنها در بعضی قبایل رواج داشته؛ و قبایل قیس، تمیم، أسد، هذیل و بکربن وائل را از آن جمله دانسته اند. دیدگاه اخیر معقول تر به نظر می رسد؛ زیرا اگر وأد عمومیت داشت، از تعداد زنان کاسته شده و عملاً پدیده تعدد زوجات مطرح نمی شد و با عنایت به رواج کامل شعر در آن دوران، شعرا نیز باید به این عمل، مباهات کرده و کسی را که مرتکب چنین عملی نشده، مورد هجو قرار دهند. حال آنکه اشعار بر جای مانده (شعر جاهلی) مُثْبِت چنین ادعایی نمی باشند. در عین حال دکتر جواد علی به نقل از کتاب «Enct Brita» می نویسد: «فرزندکشی و وأد بنات تنها در بین عرب یافت نمی شود، بلکه در سایر اقوام و ملل نیز این عادت رواج داشته؛ در مصر، یونان، رومانی و قبایل استرالیائی به جهت عوامل متعدد، از جمله عامل دینی (اعتقاد به حلول ارواح) و هم چنین اقتصادی (ترس از فقر)، به این عمل دست می زدند.» چنانکه ملاحظه شد، به گواهی تاریخ این پدیده شوم به طرز فجیع تری در میان سایر ملت ها رواج داشته است. فنیقیها که طبیعت را پرستش می کردند، و بتی به نام «مولوخ» را «اله نور» دانسته، و بتی به نام «عشتر» (زهره) را شریک و همسرش می دانستند، برای تقرب به «عشتر» زنان را قربانی می کردند؛ و برای تقرب به «مولوخ»، فرزندان خود را در آتشِ شعله ور زنده زنده می سوزاندند. یهودیان می توانند فرزندان خود را برای بردگی بفروشند؛ و تورات این حق را برای آنان قائل شده است. حتی پدر می تواند فرزند خود را اعم از صغیر و کبیر به قتل برساند. اسبراطیون فرزندان ضعیف و مریض خود را می کشتند؛ و آنان را طعام وحوش و پرندگان می کردند. مشابه همین برنامه در روم و یونان رواج داشت. چینی ها وقتی فرزندشان دچار عوز9 می شد، او را به دریا می انداختند. در تاهیتی، والدین فرزند خود را می کشتند؛ بدون آنکه کسی متعرض آنان شود. جایگاه و منزلت زن در نزد رومیان به این صورت بود که آنان سرشت و طبیعت زن را بد می دانستند. و زنان از حقوقی برابر با مردان برخوردار نبودند. و از آن جایی که قوانین اروپائی سخت متأثر از رومیان نخستین است، ازاین رو قانون انگلیسی تا قرن نوزدهم به مرد اجازه می داد تا زنش را بفروشد؛ و هیچ دخالتی به جز در نرخ گذاریش نداشت. قانون فرانسه تا به امروز نیز عملکرد زن را در امور مالی تابع خواسته شوهرش می داند. به اعتقاد برخی محققان، اعراب پیش از اسلام با زنده به گور کردن بسیاری از فرزندان اناث خود، نفرت خویش را تا سر حدّ نابودی زنان ابراز می کردند. این رسم وحشتناک که در میان قبایل قریش و کنده بسیار رواج داشت، با سخنان آتشین محمد( ص) تقبیح گردید؛ و همراه با عمل غیرانسانی قربانی کردنِ کودکان در پای خدایان، (که اعراب همچون اقوام دیگر به آن عمل می کردند)، به موجب مجازاتهای شدید ممنوع گردید. گر چه بعضی زنده به گور کردن دختران را در جاهلیت امر نادری دانسته و معتقدند: این رسم بازمانده رسم قربانی کردن انسان در
مذهب شرک است؛ و نشانه تحقیر و تخفیف زن نیست؛ زیرا اعراب جاهلی، الهگان را نیزمی پرستیدند. در میان مشرکین نیز فرزندکشی به دختران محدود نمی شد؛ بلکه گاهی پسران را نیز می کشتند؛ قرآن در این زمینه می فرماید: وَ کَذلِکَ زَیَّنَ لِکَثِیرٍ مِنَ الْمُشْرِکِینَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ شُرَکاؤُهُمْ لِیُرْدُوهُمْ وَ لِیَلْبِسُوا عَلَیْهِمْ دِینَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللّه ُ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما یَفْتَرُونَ . (انعام: ۱۳۷) و این گونه برای بسیاری از مشرکان، بتانشان کشتن فرزندانشان را آراستند، تا هلاکشان کنند و دینشان را بر آنان مشتبه سازند؛ و اگر خدا می خواست چنین نمی کردند. پس ایشان را با آن چه به دروغ می سازند رها کن. آنان نذر می کردند اگر خواسته شان بر آورده شود، یکی از پسران خود را قربانی کنند؛ یا برای تقرب به خدایان و به انگیزه دینی، پسرشان را قربانی می کردند. در تاریخ آمده است: عبدالمطلب نذر کرد اگر صاحب ده پسر شود، و آنان به سن رشد برسند، به شکرانه این نعمت، یکی از آنان را قربانی کند. وقتی خواسته اش بر آورده شد، قرعه به نام عبداللّه افتاد، به عبدالمطلب پیشنهاد شد یکصد شتر عوض عبداللّه فدیه دهد چنانکه ملاحظه می شود، نص آیه شریفه از فرزندکشی (اعم از دختر و پسر) نهی می کند. البته کشتن پسر به مراتب در قیاس با زنده به گور کردن دختر کمتر مشاهده شده، زیرا فرزند ذکور نقش مهمی در حیات اقتصادی و اجتماعی پدر خانواده و حتی قبیله اش داشته است؛ زیرا در جنگها شرکت می جسته و اسارتش نیز مایه ننگ نبوده است. پس می توان گفت این سنت غلط در اکثر اقوام بدوی و قرون وسطایی رواج داشته است؛ و به علل و عوامل مختلف به اشکال گوناگون دختران خود را می کشتند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، چینینان عقیده داشتند که: دختر شدن مولود دلیل عدم رضایت ارواح اجداد از پدر مولود است؛ که بدین وسیله او را تنبیه و جریمه کرده اند. ناگفته نماند که در کتب تاریخی به نمونه هایی هر چند اندک بر می خوریم که بااین پدیده شوم مبارزه کرده اند. با این همه، یکی از اندیشمندان معتقد است: جاهلیت نخستین عرب، از جاهلیت های یونان و روم به ویژه در مورد اوضاع اجتماعی زن بهتر بوده است. اگر چه شرک به خدا در بین همه این جاهلیت ها بطور یکسان رواج داشته است؛ چنانکه «هبل» معبود دروغین عرب، همان «ایولو» معبود دورغین یونانیان است؛ و هیچ کدام از این دو گروه بهتر از دیگری نیست؛ ولی توجه به زن و حفظ آبرو و شرف او، از ویژگی های منحصر به فرد عربها بوده است؛ که رومیان و یونانیان قدیم از آن بهره ای نداشته اند. ماجرای «صعصعة بن ناجیه» که اغلب مورخین حکایتش را آورده اند، نمونه دیگری است. وی در حالی که اسلام آورده بود، خدمت رسول صلی الله علیه و آله رسید و گفت: در جاهلیت عملی انجام داده ام؛ آیا به حال من سودی دارد؟ حضرت فرمود: عمل تو چیست؟ جواب داد: روزی دو شتر آبستن از من گم شد؛ بر شتری سوار شده، و به جست وجو پرداختم، از مردی که در کنار خیمه ای نشسته بود از شترانم جویا شدم. از من پرسید: داغ و نشانشان چیست؟ داغ مخصوص قبیلگی خودمان را گفتم. گفت: دو شترت را یافته و اینک نزد من است. درهمین حال پیرزنی از عقب خیمه در آمد؛ آن مرد از او پرسید: چه زائید؟ بدون آنکه منتظر جواب بماند، ادامه داد: اگر پسر باشد که با ما شریک مال و زندگی و وارث ما خواهد شد؛ و اگر دختر باشد، که به خاکش می سپاریم. پیرزن جواب داد: دختر است. صعصعة ادامه داد: ای رسول خدا! نمی دانم چه انقلابی در من پدید آمد که بی اختیار به آن مرد گفتم: آیا این دختر نوزاد را می فروشی؟ گفت: هرگز شنیده ای عرب بچه فروش باشد؟ گفتم: نفروش؛ بلکه در مقابل احسان و بخششی، او را به من ببخش. گفت: حاضرم به همان دو شتر و شتری که بر آن سواری مبادله کنم. راضی شدم؛ شترها را داده، و دختر را گرفته، و به دایه ای سپردم. از آن پس این روش را ترک نکردم؛ و تا کنون دویست و هشتاد دختر را با بهای هر یک به سه شتر از مرگ نجات دادم. حضرت پاسخ داد: این کار تو بابی از نیکی برایت بوده، و از جانب خداوند نیز أجر خواهی داشت؛ چون به شرف اسلامی نیز توفیق یافتی». درباره زید بن عمرو بن نفیل نیز گفته شده، 96 موؤده را نجات داده است. به گفته مورخین این عادت زشت، به اشکال مختلف صورت می گرفت: ۱. نخست وقتی فرزند دختر به سن شش سالگی می رسید، مرد از همسرش می خواست که لباس پاکیزه بر تنش کند، تا به دیدن خویشان برود؛ اما او را به صحرا برده، در چاهی که قبلاً فراهم کرده بود می انداخت و با خاک، بدنش را می پوشاند. در سرزمین نیل، دختران را به بهترین آراستنی ها زینت می دادند؛ سپس در آبهای نیل می انداختند؛ هندیان نیز قبل از سوزاندن، دختر را می آراستند؛ شاید فلسفه آراستن دختران، از بقایای عادات مشرکین باشد که قربانیان خود را به بهترین نحو می آراستند.
۲.دیگر این که زن در حین وضع حمل بر بالای چاله ای نشسته ، اگر فرزندش دختر بود، در چاله می انداخت؛ و اگر پسر بود، با خوشحالی و رضایت از او مراقبت می کرد. برخی فرزند خود را از بالای کوه پرتاب کرده یا در دریا غرق می کردند و یا ذبح می نمودند. ۳. در برخی موارد هم دختر را با خواری و خفت به سن شبانی رسانده، سپس لباس خشن و پشمینه بر تنش کرده و به دنبال گله می فرستادند. جالب توجه این که: چون مرد «ربّ البیت» بود، آئین جاهلیت مانع فرزندکشی او نمی شد؛ و کسی که مرتکب چنین عملی می شد، هیچگاه قاتل محسوب نشده، و حتی همسرش نیز حق نداشت، او را از این کردار زشت باز دارد؛ زیرا تنها صاحب حق و تصمیم گیرنده، مرد خانواده بود. اشعار و گزارش های تاریخ درباره عکس العمل مادران در مقابل وأد فرزندانشان ساکت است؛ اما از جریانات مختلف چنین بر می آید که: مادر مایل به حفظ فرزندش بوده است اما جرأت اعتراض و مقاومت در برابر خواست شوهر (نسبت به نوزادی که ماه ها رنج و سختی پرورشش را تحمل نموده بود)، نداشت. طبیعی است که مادر با آن همه عاطفه و مهرورزی دل به این قساوت نداده و راضی نبوده که جگرگوشه اش طعمه خاک شود. این یکی از نمونه های تحقیر زن نزد عرب جاهلی است. 📡 ندای زرند در 👇 https://t.me/p_nedayezarand 📡ندای زرند در 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/971374624Cfc80be5cd9 📡ندای زرند در 👇 https://rubika.ir/p_Nedayezarand401 🔘ندای زرند در 👇   https://instagram.com/nedayezarand?igshid=71q2kqvqnjn5 📡  ندای زرنددر 👇 splus.ir/p_nedayezarand 📡ندای زرند در 👇 https://channels.bip.ai/join/nedayezarand ندای زرند در استوری واتساپ👇 09034392360
💥یک لقمه غذای ساده وسنتی : مواد لازم وطرز تهیه: برنج. ٢ پيمانه لوبيا چشم بلبلى. ١ پيمانه شويد تازه يا خشك ويا فريزرى به ميزان لازم نمك ، روغن وسيب زمينى براى ته ديگ و كمى زردچوبه طرز تهيه:برنج را بعد از شستشو با مقدارى نمك و آب ولرم خيس كنيد .لوبيا را هم خيس كنيد و آب آنرا عوض كنيد و جدا گانه بپزيد .براى پخت برنج در قابلمه مناسبى آب را بجوشانيد و برنج را به آن اضافه كنيد كمى زردچوبه به آن بزنيد واگر از شويد خشك استفاده ميكنيد آنرا در آب برنج بريزيد برنج را آبكش كنيد و لوبيا را هم با آن مخلوط كنيد اگر از شويد تازه استفاده ميكنيد موقع دم كردن لابه لاى برنج بپاشيد . ته ديگ مورد علاقه خود را كف قابلمه بگذاريد و برنج را دم كنيد گوارای جسم وجانتان.🙏 📡 ندای زرند در 👇 https://t.me/p_nedayezarand 📡ندای زرند در 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/971374624Cfc80be5cd9 📡ندای زرند در 👇 https://rubika.ir/p_Nedayezarand401 🔘ندای زرند در 👇   https://instagram.com/nedayezarand?igshid=71q2kqvqnjn5 📡  ندای زرنددر 👇 splus.ir/p_nedayezarand 📡ندای زرند در 👇 https://channels.bip.ai/join/nedayezarand ندای زرند در استوری واتساپ👇 09034392360