فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکتب سلیمانی
سقوط خط یک مسجد از نظر حاج قاسم
وقتی مسجد محیط اطرافش سقوط کرد یعنی خط امام جماعت اون مسجد سقوط کرده است.
#شهید_القدس
@entekhabatqods
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوشه ای از افتخارات جمهوری اسلامی ایران
ورود ایران به جمع معدود کشورهای جهان با توانمندی تولید نوزاد آزمایشگاهی
روش ivf یا لقاح خارج از رحم، از روش های مهم در درمان ناباروری است. در ایران به مدد سیاستگذاری های صحیح صورت گرفته در زمینه علم پزشکی بعد از انقلاب دانشمندان ایرانی موفق به دستیابی به این دانش شدند.
#شهید_القدس
@entekhabatqods
نگاه قدس
برگی از تاریخ استعمار قسمت هشتم: گرگ ها با چشم باز می خوابند... گرگ ها در بسیاری از اوقات گروهی ب
برگی از تاریخ استعمار
قسمت نهم:
وصیت نامه حضرت آدم
پادشاه فرانسه فرانسوای اول نیز در همان سال های نخست قرن شانزدهم ، وقتی شنید اسپانیایی ها باکشتی های پر از طلا و نقره به خانه برمی گردند و هر ناخدای پرتغالی که از شرق به کشورش باز می گردد آن قدر از فروش ادویه سود می برد که می تواند یک کشتی دیگر بخرد ، به خیال کشف و فتح دنیاهای تازه ترافتاد .
فرانسوا نیز به دنبال دریانوردان ایتالیایی میگشت تا از خبرگی و تجربه آن ها استفاده کند .
خبر تلاش های فرانسوا به گوش اسپانیایی ها رسید و پادشاه اسپانیا فوراً سفیرش را نزد فرانسوا فرستاد تا به او یادآوری کند که پاپ الکساندر ششم ، دنیا را بین آنها و پرتغالی ها تقسیم کرده بود و فقط آنها می توانند به اکتشافات مشغول باشند .
اما سفیر اسپانیا با فریادهای فرانسوا روبه رو شد که تکرار میکرد : « وصیت نامه حضرت آدم ... وصیت نامه حضرت آدم .....»
سفیر منظور فرانسوا را درک نمی کرد .
پادشاه فرانسه گفت : « خوشحال می شوم که سهمی از این کلوچه هم به من برسد . »
و هنگامی که سکوت سفیر را دید دوباره گفت : « وصیت نامه حضرت آدم ... مگر شما آن را در آن طرف آب ها پیدا نکرده اید ... پس چرا آن را به من نشان نمی دهید ؟ »
سفیر با بهت و حیرت فرانسوا را نگاه می کرد ؛ چیزی از وصیت نامه حضرت آدم نشنیده بود.
فرانسوا با خشم گفت : « پس کجاست ؟ »
سفیر اسپانیا گفت : « من چنین چیزی را ندیده ام . »
فرانسوا آرام تر شد ؛ گفت : « پس وصیت نامه را ندیده ای . یعنی تو دستخط حضرت آدم را ندیده ای که من را از به دست آوردن سرزمینهای پر از معادن الماس ، طلا و نقره محروم کرده باشد . پس ایشان سهم من را انکار نکرده است . »
سفیر تازه متوجه کنایه پادشاه فرانسه شده بود ؛ برای همین فرمان پاپ سابق ، الکساندر ششم ، را به او یادآوری کرد .
فرانسوا به این نکته هم فکر کرده بود ؛ برای همین #فتوایی را که از پاپ جدید ، کلمان هفتم ، گرفته بود به او نشان داد : « فرمان الکساندر ششم به سرزمین های کشف شده اختصاص داشته است و نه مناطقی که هنوز پای مسیحیان به آنها نرسیده است »
فرانسوا با همین پاسخ ، سفیر اسپانیا را راهی کشورش کرد
او با یک ایتالیایی به نام « جیووانی ورانسانو » قرارداد بست تا از شمال اقیانوس اطلس به سمت آمریکا حرکت کند و از آنجا راهی آبی به طرف چین پیدا کند .
وراتسانو به منطقه ای که امروز کارولینای شمالی نام دارد رسید و از بسیاری از سواحل آمریکا نقشه برداری کرد اما نتوانست به چین برسد ، پس از او پادشاه ، یک فرانسوی به نام « ژاک کارتیه » را به طرف قاره آمریکا فرستاد .
کارتیه مناطق وسیعی را در کانادا شناسایی کرد اما راهی به سوی چین نیافت و به پادشاه فرانسه نوشت : « زمین اصلی این قاره تا آنجا که چشم کار میکند ادامه دارد . »
فرانسوی ها به اکتشافات در کانادا و بخش های وسیعی از کشور امروزی ایالات متحده آمریکا ادامه دادند .
بیشتر مردم فرانسه اهمیتی به تصرف این سرزمین ها به دست کاشفانشان نمی دادند.
آن ها انتظار به دست آوردن الماس را از این مناطق داشتند که آرزویی بیش نبود و به ضرب المثلی در زبان فرانسه تبدیل شد .
« الماس کانادا » در زبان فرانسه کنایه از خیال بیهوده بود ؛ مثل « شتردر خواب بیند پنبه دانه. »
#شهید_القدس
@entekhabatqods
شاخص های نماینده تراز انقلاب اسلامی
در کلام مقام معظم رهبری
مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی
۱ - اعتقاد به اسلام و اجرای احکام آن
تفکر دینی و جهت گیری دینی و اسلامی هم بحمدالله محور اصلی حرکت کشور است نمایندگان مجلس مسئولین کشور دولتی،ها قضائیها، از انسانهای معتقد به مبانی اسلام و انقلابند؛ این خیلی چیز مهمی است مردم معتقد؛ مسئولین معتقد؛ ان شاء الله توفیق الهی شامل حال است.
#شهید_القدس
@entekhabatqods
May 11
شاخص های نماینده تراز انقلاب اسلامی
در کلام مقام معظم رهبری
مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی
۲- عدم انحراف عقیدتی، اعمالی و اخلاقی
عدالت و تقوایی که در رهبری لازم است به طور مثال در نماینده مجلس لازم نیست؛ اما این بدین معنا نیست که نماینده مجلس بدون داشتن تقوا و عدالت میتواند به مجلس برود؛ نخیر او هم تقوا و عدالت لازم دارد؛ چرا؟ چون او هم حاکم است و جزو دستگاه قدرت است همان طور که دولت و قوه ی قضاییه هم حاکم هستند؛ چون اینها بر جان و مال جامعه تحت قدرت خودشان حکومت میکنند.
#شهید_القدس
@entekhabatqods
نگاه قدس
نگاهی به نظام انتخاباتی در ایتالیا قانون اساسی ایتالیا در فاصله بین ماه ژوئن سال ۱۹۴۶ تا ماه دسامب
قانون اساسی ایتالیا حکم میکند که هر یک از دو مجلس (نمایندگان و سنا) اگرچه از نظر تعداد نمایندگان و روند انتخاب شدن با یکدیگر تفاوت دارند، اما از قدرت یکسانی برخوردار هستند. تصویب هرطرح قانونی در پارلمان تنها از طریق تصویب یک متن مشابه از سوی هر دو مجلس امکان پذیر است. پس از آنکه دولت جدیدی نیز توسط رئیس جمهور تعیین و اعلام شد هر دو مجلس نمایندگان و سنا باید رای اعتماد خود را نسبت به دولت مزبور اعلام کنند. علاوه براین هردو مجلس موظف هستند راهنمایی و کنترل سیاسی فعالیت دولت و یکایک وزیران را بر عهده داشته باشند.
شرایط عمومی برای انتخاب نمایندگان
قانون انتخابات مجلس نمایندگان در سالهای اخیر توسط احزاب مختلف سیاسی ایتالیا مجددا مورد چالش قرار گرفته است و برخی از آنها خواستار ایجاد تغییراتی جدید در قانون انتخابات و به عبارت دیگر اصلاح آن هستند.
مباحث اساسی در طول سال ۲۰۰۷ بهویژه پس از اعتراض نخست وزیر سابق این کشور نسبت به نتایج حاصل ازانتخابات همواره درصحن مجلس نمایندگان ایتالیا مطرح بوده و احتمال ایجاد برخی از تغییرات و اصلاحات در این قانون در سال جاری میلادی ۲۰۰۸ همچنان وجود دارد. نمایندگان مجالس ایتالیا پیش از ورود به مبارزات انتخاباتی، توسط احزاب مورد نظر برای هر حوزه معرفی و در صورت کسب اکثریت آرای مردم به طور خودکار وارد پارلمان این کشور میشوند. این افراد میبایست واجد شرایط عمومی نمایندگی از جمله اعتقاد به نظام جمهوری ایتالیا بوده و از تابعیت ایتالیایی نیز برخوردار باشند.
گرایشهای عقیدتی و مذهبی داوطلبان نمایندگی پارلمان ایتالیا باتوجه به لائیک بودن نظام سیاسی این کشور براساس مفاد قانون اساسی ایتالیا، مانعی برای عدم احراز شرایط نمایندگی آنان شمرده نمیشود. تنهااستثنایی که دراین زمینه وجود دارد مربوط به افرادی میشود که همچنان معتقد به نظام فروپاشیده شده پادشاهی سابق در ایتالیا بوده و یا عضویت آنها در یکی از گروه های خلافکار مانند «مافیا» و یا سازمانهای مسلحانه نظیر «بریگادهای سرخ» محرز شده باشد.
اختیارات رئیس مجلس
مقررات برای رئیس مجلس قدرت فوق العاده ای دررابطه بامجمع نمایندگان و همین طور کمیسیونهای مربوطه قائل شده است. بر اساس ماده ۸ قانون، رئیس مجلس نمایندگان، معرف مجلس است و اطمینان میدهد که روند کاری مجلس به نحو احسن به پیش میرود. وی آغازکننده مباحث مطروحه در مجلس بوده و مذاکرات و هدایت نظم مجلس در زمان رای گیریها نیز برعهده او است. وی ضمن ارائه توضیح درباره معنا و مفهوم آرای مجلس، نتیجه آرای نمایندگان در موارد مختلف را نیز اعلام میکند. علاوه بر «کمیته ویژه تنظیم مقررات» دو کمیته غیرتقنینی (قانونگذاری) دیگر نیز که از سوی رئیس مجلس منصوب میشوند، امور بسیار حساس مجلس را زیر نظر دارند. یکی از این دو کمیته، «کمیته ویژه انتخابات» است که نتیجه آرای انتخاباتی را بررسی و سپس آن را به مجمع نمایندگان اعلام میکند.این کمیته انتخاب نمایندگان را مورد تأیید قرار میدهد و یا اعتراضات ارائه شده را راسا مورد داوری قرار میدهد. کمیته دیگر تحت عنوان «کمیته اعطای اختیار»مسئولیت بررسی تقاضای قوه قضاییه برای دستگیری نمایندگان و یا به عبارت دیگر محدود کردن آزادیهای شخصی آنان را برعهده دارد.به دنبال اصلاح ماده ۶۸ قانوناساسی این اجازه برای اجرای احکام تعقیب جنایی علیه نمایندگان ضروری است. مضافا چنانچه نماینده ای پس از ورود به پارلمان، فعالیتهایی خارج از حیطه حرفه ای و وظایف نهادی و سازمانی خود به عنوان نماینده صورت دهد،به دستور رئیس مجلس و یا شورای مرکزی حزب متبوعش سلب مسئولیت گشته و از صحن پارلمان اخراج میگردد. (پیشتر یکی از نمایندگان احزاب چپ ایتالیا به واسطه حمایت از سوزاندن پرچم برخی کشورهای خارجی در جریان برگزاری تظاهرات خیابانی، از سوی شورای مرکزی حزب متبوع خود از صحن مجلس اخراج شد. زیرا شورای مرکزی آن حزب موافقت نماینده مذکور با این عمل را، خارج از شئونات نمایندگی نامبرده تشخیص داد) در نظام پارلمانی ایتالیا رئیس مجلس بیش از هر چیز نقش تضمین کننده را برعهده دارد. وی نمایندگی کل مجلس را برعهده دارد نه اکثریتی که او را به این سمت انتخاب کردهاند. تاکنون تمام روسای مجلس نمایندگان ایتالیا این حق را که به همه احزاب و گروه بندیهای سیاسی تعلق دارد، حفظ کردهاند. اهمیت این نقش بی طرفانه رئیس مجلس آنقدر زیاد است که قانون به وی اجازه میدهد تا به همراه رئیس مجلس سنا، اشخاصی را «برای نظارت بر تضمین آزادیهای رادیو و تلویزیون و انتشارات و همچنین آزادی تجارت» انتخاب و منصوب کند.
#شهید_القدس
@entekhabatqods
نگاه قدس
برگی از تاریخ استعمار قسمت نهم: وصیت نامه حضرت آدم پادشاه فرانسه فرانسوای اول نیز در همان سال های
برگی از تاریخ استعمار
قسمت دهم:
پیرترین کشتی دنیا
در قسمت های گذشته خواندیم که چگونه کشورهای مختلف به فکر کشورگشایی و تاراج ثروت های دیگر کشورها افتادند و در این میان فرانسه نیز خواست وارد رقابت بین اسپانیا و پرتغال شود اما این کشورها دوست نداشتند کسی از متوجه ثروتهایی که بدست می آوردند بشوند .....
ادامه داستان....
اسپانیا به شدت مراقب طلا و نقره ای بود که از معادن مکزیک و پرو به دست می آورد.
در دورانی که اسپانیا در شرق فقط به فیلیپین بسنده کرده بود ، دربار اسپانیا اجازه رفت و آمد و داد و ستد تاجران کشورش را بین آمریکا و فیلیپین نمی داد.
اسپانیایی ها می ترسیدند طلا و 3نقره آمریکا از طریق فیلیپین درکشورهای شرقی جاری شود و سود آن نصیب رقیبان آنها
در شرق بشود که یکی از آن ها هلندی ها بودند.
به همین دلیل هر سال فقط یک کشتی اسپانیایی بین آمریکا و فیلیپین رفت و آمد می کرد.
این کشتی « مانیلا » نام داشت و می شود تصور کرد اسپانیایی هایی که در فیلیپین زندگی می کردند هر سال با چه اشتیاقی انتظار آن را می کشیدند.
اسپانیا با دقت و وسواسی روی این سیاست اصرار می کرد.
« مانیلا » به مدت ۲۴۰ سال تنها کشتی ای بود که بین آمریکا و فیلیپین رفت و آمد می کرد.
این کشتی به یکی از قدیمی ترین کشتی های جهان تبدیل شده بود و هر سال نگهبانان اسپانیایی در ساحل آمریکای مرکزی با چشمانی باز مراقبت می کردند که طلایی به داخل آن حمل نشود.
اسپانیا با این سیاست به دنبال جلوگیری از قوی شدن رقیبانش در شرق ، مخصوصاً هلندی ها ، بود.
در میان کشورهای اروپایی کشوری زودتر به رقابت با اسپانیا و پرتغال پرداخت که همچون این دو ، یک #قدرت_دریایی به شمار می رفت.
هلند . سرزمین عجیبی بود.
مردم این منطقه از اروپا با کمبود زمین مواجه بودند . کشور آن ها در سطح پایین تری از دریا قرار داشت و آن ها مجبور بودند با ساختن سد و ایجاد کانال هلند سواحل را خشک کنند .
کمبود زمین باعث شد هلندی ها مانند بسیاری از مردم اروپا زمین دار و کشاورز نشوند.
گروه بسیاری از آنها تاجر شدند و دریانوردی پیشه کردند .
پیشه دریانوردی آن ها را به کشتی سازهایی ماهر تبدیل کرده بود .
هلندی ها بیشتر به شرق دور و آسیا توجه کردند تا آمریکا علتش هم این بود که اسپانیایی ها در آمریکا پایگاه های نیرومندی ایجاد کرده بودند ؛ اما در شرق که پرتغال ضعیف شده جای پاهایی در آن داشت ، نفوذ زیادی نداشتند .
هلندی ها بعد از پرتغال دومین کشوری بودند که به شرق دور دست پیدا کردند.
آنها اکنون بزرگ ترین قدرت دریایی جهان به شمار می رفتند و توانستند به جزایر ملوک و اندونزی برسند.
نخستین اروپایی هایی که به استرالیا رسیدند هلندی بودند.
سرزمین تاسمانی در این قاره به دست مردی هلندی به نام « تاسمان » کشف شد.
سرانجام هلندی ها به آمریکای تحت تسلط اسپانیا هم دست درازی کردند و شروع به فتح سرزمین های کشف نشده ای در این قاره کردند.
آنها نخستین گروهی بودند که به سواحل شرقی آمریکا رسیدند.
در غرب آمریکا هم بندری به نام « نئوآمستردام » یا آمستردام جدید ساختند و از این نقطه به تجارت خزیا تمام آمریکا مشغول شدند.
#شهید_القدس
@entekhabatqods
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مکتب سلیمانی
توصیف زیبای شهادت از زبان سردار سلیمانی
#شهید_القدس
@entekhabatqods
دومین دوره انتخابات مجلس
دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با چند وجه تمایز مهم نسبت به انتخابات مجلس پیشین، در تاریخ ۲۶ فروردین سال ۱۳۶۳ برگزار شد. اول آنکه هم گروه های سیاسی هم مردم یک دوره مجلس را تجربه کرده و به یک برآورد کلی نسبت به مجلس شورای اسلامی و عملکرد سیاسی نمایندگان و احزاب رسیده بودند. دوم آنکه وزارت کشور از شرایط انقلاب و ناامنی های مربوط به آن گذر کرده و قدرت و انسجام بیشتری برای نظارت بر انتخابات پیدا کرده بود و مهم تر آنکه شورای نگهبان در میان این سالها شکل گرفته بود و نظارت آن بر انتخابات دوره دوم باعث ایجاد محدودیتهای قابل توجهی در تنوع احزاب و نمایندگان نسبت به انتخابات مجلس اول شد. چنانکه تصویب قانون جدید انتخابات در سال ۱۳۶۲ و افزوده شدن شروط اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی و ابراز وفاداری به قانون اساسی به شروط صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، باعث حذف گروه های سیاسی مختلفی از عرصه انتخابات شد. بدین ترتیب انتخابات مجلس دوم شورای اسلامی صحنه رقابت نیروهای وفادار به انقلاب و پیرو خط امام بود.
تفاوت دیگر دومین دوره انتخابات مجلس با انتخابات قبل این بود که پیش از سال ۱۳۶۳، بسیاری از افراد هسته ای انقلاب همچون شهید بهشتی، مطهری، رجایی و باهنر به شهادت رسیده بودند و کشور در گیرودار جنگ قرار داشت. جنگ بیش از آنکه تصور میشد ادامه پیدا کرده و حتی به جایی رسیده بود که صدام به استفاده از سلاح های شیمیایی دست زده بود. جمهوری اسلامی در آن دوران به دنبال محکوم کردن عراق در مجامع بین المللی همچون سازمان ملل و جنبش غیرمتعهدها و ثبت جنایات صدام حسین در جنگ ایران و عراق بود.
بر اساس آمار، در این دوره انتخابات ۱۵۸۴ نفر از ۱۹۳ حوزه انتخابیه برای کسب ۲۷۰ کرسی مجلس ثبت نام کرده بودند که صلاحیت ۱۲۷۵ نفر توسط هیات های در و هیات های نظارت تایید شد. از میان این ۱۲۷۵ نفر، پس از اعلام صلاحیت ۱۱۵ نفر استعفا دادند. در تهران ۲۴۳ نفر نامزد شدند و صلاحیت ۱۶۳ نفر به تصویب رسید که از میان آنها ۴ نفر استعفای خود را اعلام کردند. در تاریخ ۲۶ فروردین سال ۱۳۶۳ اولین مرحله با حضور ۱۵ میلیون و ۹۹۵ هزار نفر در پای صندوق های رای برگزار شد و ۱۲۱ نماینده به مجلس راه یافتند. در مرحله دوم در تاریخ ۲۷ اردیبهشت، ۱۳۰ نماینده دیگر نیز پایشان به مجلس باز شد و سومین مرحله انتخابات میان دوره ای بود که در تعداد معدودی از حوزه ها همچون تهران برگزار شد.
در انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی، آیت الله سیدعلی خامنه ای رئیس جمهور کشور، آیت الله ناطق نوری وزیر کشور، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس کشور، آیت الله موسوی اردبیلی رئیس قوه قضاییه کشور و آیت الله صافی گلپایگانی اولین دبیر شورای نگهبان کشور بودند.
چنانچه اشاره شد، نظارت شورای نگهبان در دومین دوره انتخابات مجلس باعث شد برخی گروه های فعال در دوره اول مجلس رسما یا عملا از صحنه انتخابات خارج شوند. فعالیت های حزب توده رسما غیرقانونی اعلام شده بود و گروه های دیگری چون جاما، نهضت آزادی و جبهه ملی اگرچه غیرقانونی نبودند، با رد صلاحیت نامزدهایشان توسط شورای نگهبان مواجه شدند. عملکرد نظارتی شورای نگهبان برای اولین بار در این دوره علاوه بر رسیدگی به شکایت رد صلاحیت شده ها، شامل بررسی صلاحیت نمایندگان تایید شده توسط هیات های اجرایی و رد تعداد قابل توجهی از آنان شد. این موضوع به دلیل دخالت هیات های نظارت در کار هیات های اجرایی مورد اعتراض وزارت کشور قرار گرفت . در پاسخ به این اعتراضات آیت الله امامی کاشانی، رییس وقت هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان به آنها اعلام کرد که ” براساس ماده ۳ قانون انتخابات مجلس مصوب سال ۱۳۶۲، نظارت بر انتخابات مجلس به عهده شورای نگهبان می باشد. این نظارت عام و در تمامی مراحل و در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است.” علاوه بر اقدامات فوق، شورای نگهبان حتی پس از اعلام نتایج انتخابات، با اعمال نظارت استصوابی نتایج اعلام شده ۱۳ حوزه انتخابیه را باطل اعلام کرد. این موضوع نیز باعث برانگیخته شدن اعتراضاتی شد که با حمایت امام خمینی از شورای نگهبان مواجه گردید.
به اعتقاد بسیاری در شرایط خاص سال های پس از انقلاب، دوران جنگ، عملیات های مسلحانه گروه های مخالف و تحریم های بین المللی علیه ایران، عملکرد شورای نگهبان مثبت ارزیابی و اقدامی جهت پالایش مجلس از نیروهای غیر وفادار به اسلام و انقلاب و مملکت تلقی می شد. با این حال همین یکدستی سیاسی در مجلس دوم، خود باعث ایجاد و ظهور اختلافات جدید در بین نیروهای انقلابی شد که دارای سلایق و علایق متفاوتی بودند. این تفاوت عقیده به ویژه در حوزه اقتصاد بروز پیدا کرد، چراکه عده ای حامی اقتصاد دولتی و عده ای دیگر طرفدار اقتصاد بخش خصوصی بودند.
#شهید_القدس
@entekhabatqods
نگاه قدس
دومین دوره انتخابات مجلس دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با چند وجه تمایز مهم نسبت به انتخابا
نخستین اختلافات پیش آمده در این حوزه، در دوران پیش از انتخابات در داخل جامعه روحانیت مبارز شکل گرفت. اکثریت روحانیت مبارز و نمایندگان هیات موتلفه اسلامی و جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار در مجلس طرفدار اقتصاد آزاد و در نتیجه به دنبال تغییر نخست وزیر وقت بودند. اما در بین اعضای جامعه روحانیت مبارز، افرادی چون حجج اسلام کروبی، دعایی و موسوی خوئینی ها با تغییر نخست وزیر مخالف کردند و برنامه های اقتصادی دولت مورد تائید آنان بود. این اختلاف ها باعث شد این گروه حامی اقتصاد دولتی و طرفدار دولت میرحسین موسوی، پیش از انتخابات مجلس سوم شورای اسلامی، در قالب ” مجمع روحانیون مبارز” از جامعه روحانیت مبارز منشعب شوند. همچنین اختلاف مذکور در جریان ارائه رای اعتماد برای دور دوم نخست وزیری میرحسین موسوی معروف به ماجرای ۹۹ علنا نمود قابل توجهی یافت.
از موارد حاشیه ساز دیگر در آستانه انتخابات مجلس دوم شورای اسلامی این بود که کسانی گفتند بودند: “مجتهدین حق هدایت مردم را در انتخابات خواهند داشت”. سخنی که بلافاصله با واکنش امام خمینی روبه رو شد و ضمن محکوم کردن آن، گفتند: “کسانی که این حرف ها را میزنند، هفت هشت سال پیش وقتی عدهای مبارزه میکردند، میگفتند که اسلام نباید در سیاست دخالت کند. همانهایی بودند که میگفتند مشت با سندان نمیتواند مقابله کند. همینهایی بودند که میگفتند تا حکومت امام زمان پیش نیاید، هیچ حکومت اسلامی نمیتواند تشکیل شود و همینهایی بودند که میگفتند هر کس به عنوان حکومت قبل از قیام حضرت حجت عج قیام کند، مثل مرغی است که پیش از اینکه بال درآورد بخواهد پرواز کند. آنها حالا این طرف افتادهاند. همانها هستند؛ اما حالا که مردم خون دادند و پیروز شدند اینها میگویند حالا دیگر مردم حق دخالت ندارند. ” آیت الله منتظری نیز در پیام نوروزی خود با بیان اینکه آزادی انتخابات اصل هست و هیچ گروه و دسته یا شخصیتی حق ندارد به عنوان قیم به جامعه نمایندگانی را تحمیل کند، گفنه بود: “مردم خودشان باید تشخیص بدهند. ارشاد مانعی ندارد اما مردم نباید احساس کنند که تحمیل شده است. یادمان باشد که من و امثال من، روحانیون و غیر روحانیون، فقط یک حق رای داریم و نه بیشتر.”
احزاب اصلی و فعال انتخابات مجلس دوم (با تمرکز انتخابات تهران)
فعالترین احزاب در این دوره انتخابات، جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی بودند. لیست اعلام شده برای انتخابات تهران توسط این دو گروه اشتراک بسیاری داشت که نشان دهنده وجود اعضای مشترک و همچنین وحدت نظر بین آنها بود. تفاوت بین دو لیست تعداد محدودی از افراد بودند ازجمله عباس شیبانی، اسدالله بادامچیان، اصغرنیا، موسی زرگر، محمد فرزاد رهبری، حجت الاسلام هادی غفاری و مریم بهروزی که مورد حمایت جمهوری اسلامی بودند ولی نام آنها در لیست جامعه روحانیت مبارز قرار نداشت. در مقابل محمد اصغری، علی غیوری، فضل الله محلاتی، محسن لبافی و سید حسین موسویانی در لیست منتخب جامعه روحانیت مبارز جای گرفته بودند اما از سوی حزب جمهوری اسلامی حمایت نشدند.
در دومین دوره انتخابات مجلس، دفتر تحکیم وحدت، سازمان مجاهدین و انجمن اسلامی معلمان برای حفظ فضای رقابتی وارد عرصه انتخابات مجلس شدند. دفتر تحکیم وحدت در جریان انتخابات مجلس اول علاوه بر آنکه خود را به فعالیت صرف در حوزه دانشگاه ها مقید می دانست، درگیر قضایای گروگان گیری و تسخیر سفارت آمریکا و انقلاب فرهنگی بود. اما پیش از انتخابات مجلس دوم شورای اسلامی طی نامه ای که به آیت الله مشکینی، صانعی و منتظری و حجج اسلام کروبی و موسوی خوئینی ها از آنها درباره حضور خود در انتخابات نظرخواهی کرد و مورد تایید همه آنها قرارگرفت. در لیست تهیه شده توسط انجمن های اسلامی دانشگاه ها و ادوار تحکیم فقط نام دو دانشجو( ابراهیم اصغر زاده و محسن میردامادی) قرار داشت که هر دو در جریان تسخیر سفارت آمریکا نقش داشتند. حضور یاران رجایی مانند مظفری نژاد، محمدجعفر علمی، حسین رفیعی و کتیرایی باعث شد لیست آنها مورد حمایت انجمن اسلامی معلمان و گروه فجر اسلام قرار گیرد.
#شهید_القدس
@entekhabatqods