أعراف: ۱۷۲
وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ (۱۷۲)
و (به ياد آور) زمانی كه پروردگارت، از پشت بنیآدم، فرزندان وذرّيّه آنان را بر گرفت و آنان را گواه بر خودشان ساخت (و فرمود:) آيا من پروردگار شما نيستم؟
گفتند: بلی، ما گواهی داديم (كه تو پروردگارمايی، اين اقرار گرفتن از ذريّهی آدم برای آن بود) تا در روز قيامت نگوييد: ما از اين، غافل بوديم.
نكتهها:
«ذُرِّيَّةٌ»، يا از «ذر»، به معنای ذرّات بسيار كوچك غبار (يا مورچههای ريز) است، كه مراد از آن در اينجا، اجزای نطفهی انسان و يا فرزندان كوچك و كمسن و سال میباشد، يا از ريشهی «ذَرو»، به معنای پراكنده ساختن و يا از «ذَرَأَ»، به معنای آفريدن است. امّا اغلب به فرزندان گفته میشود.۱
چگونگی پيمان گرفتن خدا از بنیآدم در اين آيه بيان نشده است، ولی مفسّران اقوال متعدّدی بيان كردهاند كه مشهورترين آنها دو قول است؛
الف: طبق روايات، پس از خلقت حضرت آدم، همه فرزندان او تا پايان دنيا به صورت ذرّات ريز و پراكنده، همچون مورچگان از پشت او بيرون آمده، مورد خطاب و سؤال الهی قرار گرفتند و به قدرت الهی به ربوبيّت خدا اعتراف كردند. سپس همه به صلب و گل آدم برگشتند تا به تدريج و به طور طبيعی به اين جهان بيايند. اين عالم را «عالم ذرّ» و آن پيمان را «پيمان ألَست» میگويند.۲
امام صادق عليه السلام فرمود: بعضی از ذريّهی آدم در عالم ذرّ به زبان اقرار كردند، ولی ايمان قلبی نداشتند. از پيامبر صلی الله عليه و آله نقل شده كه اين اقرار، روز عرفه انجام شده است.۳۴
ب: مراد از عالم ذرّ، همان پيمان فطرت و تكوين میباشد. يعنی هنگام خروج فرزندان آدم از صلب پدران به رحم مادران كه ذرّاتی بيش نيستند، خداوند فطرت توحيدی و حقّجويی را در سرشت آنها مینهد و اين سرّ الهی به صورت يك حسّ درونی در نهاد وفطرت همه، به وديعت نهاده میشود. همچنين در عقل و خردشان، خداباوری به صورت يك حقيقت خود آگاه نقش میبندد. و لذا فطرت و خرد بشری، بر ربوبيّت خداوند گواهی میدهد.
در بعضی روايات كه از امام صادق عليه السلام دربارهی فطرت سؤال شده است، امام، فطرت را همان عالم ذرّ دانستهاند.۵
در برخی روايات، فطرت، اثر عالم ذرّ است نه خود آن، «ثبت المعرفة فی قلوبهم و نسوا الموقف»، بنابراين، انسانها در زمان و موقفی اقرار كرده، ولی آن را فراموش كردهاند، و اثر آن اقرار همان فطرتی است كه به سوی او گرايش دارد. به هرحال آيهی، مورد گفتگوی متكلّمان، محدّثان و مفسّران است، لذا ما علم آن را به اهلش كه همان راسخان در علم هستند، واگذار میكنيم.۶
پيامها:
۱- تمام انسانها، فرزندان حضرت آدم عليه السلام هستند و خداوند از آنها بر ربوبيّت خود اقرار گرفته است. وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ ... أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ
۲- خداوند، توحيد را در فطرت و سرشت انسانها قرار داده است. «أَشْهَدَهُمْ عَلی أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ» هر انسانی به گونهای ربوبيّت و وحدانيّت خداوند را دريافته و بر آن گواه است.
۳- خداوند، پس از آفرينش انسان، ربوبيّت خود را بر او آشكار كرد تا به هنگام لزوم گواهی دهد. «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ»
۴- ميثاق فطرت و خداجويی، برای اتمام حجّت است. «أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ»
۵- در روز قيامت، ادّعای غفلت از ربوبيّت خداوند، پذيرفته نيست. «إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ» عذر جهل و غفلت، نزد خداوند پذيرفته نيست.
۱ تفسير نمونه.
۲ كافی، ج ۲، ص ۱۳.
۳ تفسير نورالثقلين.
۴ تفسير درّالمنثور.
۵ تفسير برهان ونورالثقلين، پيام قرآن، ج ۳، ص ۱۱۷.
۶ برای اطلاع از اقوال و نظرات مختلف، به كتابهای« پيام قرآن»، از آيتاللّه مكارم شيرازی و« منشور جاويد»، آيت اللّه سبحانی و تفسير اطيبالبيان مراجعه كنيد.
🟡 آیت الله حائری شیرازی
🟢 سرنوشت انقلاب را برایتان بگویم ... | در آینده ایران و اسرائیل، تقابل مستقیم خواهند داشت
📆 (سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در جمع سپاه استان اصفهان - سال ١٣۶۵)
⚔️ امروز در عالم دو ولایت مطرح است: «#ولایت_اهلبیت(ع) نسبت به مسلمانان خالص» و «#ولایت_یهود برای مسلمانان ناخالص».
هر دوی این ولایتها #در_حال_رشد هستند و باید هم رشد کنند. ببینید چه میخواهم بگویم! در اینطرف، ولایت امام دارد سر بلند میکند. در آنطرف هم ولایت اسرائیل دارد سر بلند میکند. در این وسط، کسانی هستند که باید یا جذب این بشوند یا جذب آن بشوند. اگر هنوز جذب نشدهاند، بهخاطر این است که این دو ولایت هنوز بهاندازۀ کافی به #رشد_نهایی خودشان نرسیدهاند. اسرائیل هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است. نهضت امام هم هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است.
⚔️ کسانی که با امام مخالفت میکنند، اینها میمانند تا اینکه بالاخره از زیر پرچم اسرائیل سر دربیاورند! چون در عالم، دو ولایت بیشتر نخواهد بود. منتها این دو ولایت، هنوز به حد کافی بزرگ نشدهاند. در آینده، وقتی این دو کاملاً رشد بکنند، با یکدیگر #رودررو خواهند شد؛ یعنی دیگر هیچ مملکتی، بین [نهضت] امام و اسرائیل واسطه و فاصله نخواهد بود. الان سوریه و لبنان واسطه هستند. در آینده، حکومت اسلامی و اسرائیل [ #مستقیماً ] با هم اصطکاک پیدا خواهند کرد؛ یعنی ولایت اهلبیت(ع) یک طرف، یهود هم یک طرف! تمام کسانی که نمیتوانند زیر بار یهود بروند، میبینند که چارهای جز قبول ولایت اهلبیت(ع) ندارند. آنوقت، اهلبیت(ع) رشد میکنند. در این وضعیت است که تمام جوامع، جز یهودیصفتان، سراغ امام زمان(ع) میآیند و این مقدمۀ ظهور امام زمان(ع) خواهد شد.
⚔️ شما میپرسید: «چرا یهود، قطب مقابل ولایت اهلبیت(ع) است؟» در روایت داریم کسانی که با اهلبیت(ع) مخالفت کنند و بغض ایشان را داشته باشند، #یهود_این_امتاند.
زینب کبری(ع) در همین ایام محرم و صفر، در کوفه صحبت کرد. حضرت به اهل کوفه گفت: «ضربت علیکم الذلة و المسکنة»! یعنی همانچیزی را که قرآن به یهود نسبت داده، حضرت خطاب به کوفیان میگوید! اینجا مقصود از کوفیان، تنها اهل کوفه نیست. کوفه در آن روز، نمونهای بوده برای تمام کسانی که امام حسین(ع) را ترک کردند. قرآن به یهود گفت: (ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ) و زینب کبری هم خطاب به کسانی که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، چنین گفت. امروزه هم، #ولایت_فقیه، همان تجلّی ولایت اهلبیت(ع) است؛ آنهایی که ولایت فقیه را نپذیرفتند، ولایتشان به #ولایت_یهود منتهی خواهد شد!
⚔️ #سرنوشت_این_انقلاب را برایتان گفتم تا اگر سختیها و فشارهایی پیش آمد، بدانید کسی که بناست در صف اهلبیت(ع) باشد را تحت فشار قرار میدهند. این شخص اگر به درد اهلبیت(ع) نخورد، به صف دشمنان ایشان ملحق خواهد شد. در مقابل هم، بسیاری افراد از صف دشمنان بیرون میآیند و به صف شما میپیوندند. بدانید که صف انقلاب، این است و این مشکلات را دارد تا زمانی که جلوه پیدا بکند.
#اذکار #مبارزه_با_نفس
🔰هنگام ديدن نامحرم👀🔥
♻️دكتر فرزام نقل مي كند كه جناب شيخ رجبعلي خیاط بعد از ديدن نامحرم، ذکر «يا خَيْرَ حَبِيبٍ و مَحْبُوبٍ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آله» را بسيار مؤثر و كارساز مي دانستند و بارها اين ذكر را به بنده سفارش و توصيه فرمودند، تا از وسوسه شيطان در امان باشيم💠
🔰منبع🔰
كيمياي محبت، محمد محمدي ري شهري، ص193
#فضائل_امیرالمومنین
خلقت مولانا اميرالمومنين صلي الله عليه و اله به چهل هزار سال قبل از خلقت آدم:
محمد بن العباس به سند خود از ابن عباس روايت كرده است كه گفت:
روزي در خدمت حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم بوديم، حضرت امير المؤمنين عليه السلام پيدا شدند، چون آن حضرت صلوات الله عليه و اله را نظر بر او افتاد تبسم نمود فرمود:
مرحبا به آن كسي كه خدا او را پيش از آدم خلق كرده است به چهل هزار سال، گفتم: يا رسول الله ميتواند بود كه فرزند پيش از پدر مخلوق شود؟!
فرمود: بلي، حق تعالي خلق كرد نور مرا و علي صلي الله عليهما و الهما را پيش از آنكه آدم را خلق كند به اين مدت، پس آن را به دو نيم كرد، از نصف آن مرا آفريد و از نصفي علي صلوات الله عليه را آفريد پيش از آنكه اشياء ديگر را بيافريند، و آنها را از نور من و نور علي صلي الله عليهما و الهما منور گردانيد، پس ما را در جانب راست عرش خود جا داد، بعد از ما ملائكه را آفريد.
چون ما تسبيح و تهليل و تحميد حق تعالي كرديم، ملائكه از ما آموختند تسبيح و تكبير و تهليل حق تعالي را، پس حق تعالي چنين مقرر فرمود كه دوست من و علي عليهما و الهما السلام داخل جهنم نشود و دشمن من و علي عليهما الهما السلام داخل بهشت نشود،
به درستي كه حق تعالي ملكي چند آفريده است كه در دست ايشان ابريقهاست از نقره بهشت، و آن ابريقها را پر كردهاند از آب حيات كه چشمهاي است از جنة الفردوس.
چون اراده مينمايد پدر يكي از شيعيان مولانا علي عليه السلام كه با مادر او مقاربت نمايد در وقتي كه حق تعالي ميخواهد كه نطفه او منعقد شود، يكي از آن ملائكه ميآيد و از آن آب بهشت قدري ميريزد در آبي كه او در آن وقت ميآشامد و آن آب با نطفه او مخلوط ميگردد، پس به اين سبب به هم ميرسد در دل او محبت من و علي و فاطمه و حسن و حسين و نه امام از فرزندان حسين عليهم السلام.
پس حضرت صلوات الله عليه و اله فرمود كه: شكر ميكنم خداوندي را كه محبت علي صلوات الله عليه و اله و ايمان به او را سبب دخول بهشت و نجات از جهنم گردانيده است.
جلاالعیون، ص۲۹۱
#بشارت_های_ظهور
سید حسن نصرالله:
در مسجد الاقصي نماز ميخوانيم.
روزي خواهد رسيد كه شما ديگر براي استشمام رايحه فلسطين در مارون الرأس نخواهيد ماند و از داخل اين كشور بوي آن را حس خواهد كرد، روزي خواهد رسيد كه ما در مسجدالاقصي و كنيسه "المهد" نماز خواهيم گزارد و لبنان در آن زمان از مقاومت حمايت خواهد كرد، شما اهل پايمردي و مقاومت هستيد، من به نمايندگي از سوي تمام شما اين سخنان را ميگويم، من به شما و نظاميان مسلح صهيونيست ميگويم كه اين سرزمين پاك به موطن و صاحبان اصلي خود باز خواهد گشت و اين خواست خداوند است.
#تلنگر
اگه میخواید از غم و اندوه بیرون بیاید و به آرزوهای حلالتون برسید از همین الان مداومت داشته باشید بر استغفار کردن
جوریزندگیکن . .
جوریبرخوردکن . .
جوریحرفبزن . .
کہوقتیمردمتورودیدنعاشقخدابشن(:'!
حرف قشنگ🌱
-خوشبہحالزلیخا
عاشقشدوخداروپیداکرد
ماهمعاشقمیشیمخداروگممیکنیم... 💔
ما در مسیری هستیم
که بدون سلاح صبر
و شنیدن صدای خرد شدن استخوانهایمان
به مقصد نخواهیم رسید
مواظب باشیم
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چطور در تربیت فرزند با همسرم هماهنگ باشیم؟
شناختتون رو با همسرتون مبادله کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر دلی لایق محبت امام حسین (ع) نیست...
الحمدلله رب حب اباعبدالله... 🖤