یکی از حقوقی که در روایات با عنوان «حَقُّ المُْسْلمِِ عَلَی المُْسْلمِ » بیان شده آن است که: «هرچه برای خود دوست داری برای برادر مسلمانت نيز دوست بدار و هرچه برای خود نمیپسندی برای او نيز ناپسند بدان». یکی از مصادیق این حق آن است که هنگام دعا دیگران را از یاد نبرد و اگر از خدا خیری برای خود می خواهد، آن را برای برادر مسلمانش نیز طلب کند.
در روایتی آمده است: «هیچ مؤمنی نیست که برای مردان و زنان مؤمن دعا کند مگر آنکه خداوند مثل آنی را که دعا کرده است به او باز می گرداند». از اين روست که میبينيم دعا در منطق اسلام به صيغۀ جمع و متکلم مع الغير ادا میگردد و به جای «اهِْدِني الصِّراطَ الْمُسْتَقيم » و «إيِاَّكَ أعْبدُُ وَ إيِاَّكَ أسْتعَينُ » می گوییم:
«اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ »
ما را به راه راست رهنمون فرما و
«إيِاَّكَ نعَْبدُُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ»
تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری میجوییم.
زبان دعا در اسلام، زبان اجتماع است نه زبان فرد. انسانِ مسلمان نیکی را برای همۀ افراد جامعه می خواهد و سعادت را برای همگان از خدا میطلبد.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۵، صص ۶۵۲-۶۵۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مانند سیب باشیم عجله نکنیم
#محمد_صالح_علا
با رضای محض و تسلیم صرف باید به راه افتاد، اگر دادند متشکر، اگر ندادند عجله نکن، صابر باش. آنانکه دیرتر میگیرند، پختهتر میشوند.
علامه_حسنزاده
۲۴۶-چگونه میتوان فساد را در جامعه ریشهکن یا حداقل کمرنگ نمود؟
در پاسخ به این سؤال میتوان گفت: انسانهایی که دوست دارند با فساد مبارزه کنند، ابتدا باید خود را نهی از منکر کنند. یعنی اگر میبینند به گناه تمایل دارند، باید جان و وجود خودشان را از تمایل به گناه پاک سازند.
در گام دوم، هر کسی باید بکوشد تا گرد انواع فساد نگردد و در عمل از فساد دوری گزیند. چه بسا افرادی تمایلی به انجام کارهای ناپسند نداشته باشند، اما به خاطر اوضاع و احوال پیرامون خود، کارهای نادرستی انجام دهند. اینجاست که آدمی باید خود و اطرافیانش را تا جایی که میتواند کنترل کند و به دلیل جوّ نامساعد اجتماعی دست به گناه نیالاید.
در گام سوم مردم باید به انجام گناه حساس باشند و دور و بر فاسدان و گنهکاران را خالی کنند و در قبال انجام کارهای ناپسند اشتیاق و هیاهو نشان ندهند. گاه بسیاری از منکرات در جامعه گُل می کند، به دلیل اینکه مردم برای اهل منکر کف میزنند. نتیجۀ چنین رفتاری رشد معصیت و پا گرفتن فساد در سطح جامعه است.
درمقابل، آن زمان که مردم کارهای نیک و پسندیده را برای هم تعریف کنند، نیکوکاران را تشویق کنند،
به آنان احترام بگذارند و جایگاه و پایگاه اجتماعی برایشان در نظر بگیرند، نیکی و خوبی در جامعه رواج مییابد و عرصه بر فاسدان و گنهکاران تنگ میشود.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۱، صص ۶۶۹-۶۶۸.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد21
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امیلی گرت وایت مستند ساز انگلیسی، از لحظه مواجههاش با حرم امام حسین می گوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَولادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🖤سلام بر تو ای اباعبدالله و بر جانهایی که به درگاهت فرود آمدند، از جانب من سلام خدا بر تو باد همیشه تا هستم و تا شب و روز باقی است و خدا زیارت شما آخرین زیارت از سوی من قرار ندهد، سلام بر حسین و بر علی بن الحسین و فرزندان حسین و یاران حسین
معناى قناعت:
قناعت به معنای اکتفا کردن به اندازه نیاز است در مقابل حرص و زیاده طلبی یا اسراف و زیاده خواهی در مصرف گفته می شود. راغب اصفهانى مى گويد: القِناعَةُ اَلاِجتِزاءُ بِاليَسِيرِ مِنَ الاِعراضِ المُحتاجِ إلَيها؛ قناعت اكتفا به مقدار ناچيزى از وسايل زندگى در حدّ ضرورت و نياز است.
ایشان در جاى ديگر گفته است: القِناعَةُ الرِّضا بِما دُونَ الكَفافِ؛ قناعت راضى بودن به كمتر از مقدار كفاف است.
طريحى حدّ كفاف را اين گونه تفسير مى كند: الكَفافُ ما يَكُفُ عَنِ المَسألَةِ و َيَستَغنى؛ كفاف آن اندازه از امكانات زندگى است كه انسان را از ديگران بى نياز كند و او را از سؤال و ذلت باز دارد.
قناعت در مقابل اسراف هم به کار می رود که به معنای زیاده روی و مصرف بیش از نیاز است. اسراف شرعا و اخلاقا حرام است، زیرا باعث هدر رفتن امکانات زندگی و نعمت های خدای متعال می شود، در حالی که خدای متعال این نعمت ها را برای رسیدن بنده به قرب الهی در اختیار او گذاشته است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا دوستت داره
استادعالی
حضرت رضا علیه السلام فرمودند:
«چون خضر آب زندگانی نوشید تا نفخ صور زنده است و نمی میرد. او نزد ما میآید و به ما سلام میکند. ما صدای او را میشنویم، ولی خود او را نمی بینیم. هر جا از وی نام برند، حاضر میشود. هر کسی از شما نام او را میبرد، به وی سلام کند. خضر هر سال در موسم حج حاضر میشود و تمام اعمال حج را انجام میدهد و در عرفه میایستد و برای استجابت دعای مؤمنین آمین میگوید. به زودی خداوند وحشت قائم ما را در طول غیبتش، به وسیله مأنوس گشتن با او برطرف میکند و تنهایی او را به رفاقت با وی مبدل میسازد. »
کمال الدین،ج۲،ص۶۱
بحارالانوار، ج۵۲،ص۱۵۲،آخرالزمان