از شهر جنّت صفت تا شرّ جهنم صفت
🔹سلام خدا بر حکیم وارسته مرحوم آیتالله حائری شیرازی که چنین فرمود: "حافظ خیلی به آسمان خیره میشود. در ابیاتش میبینید که ستارهها را به اسم میشناسد، به صفت میشناسد و خیلی خوب به صور فلکی آشناست. پیداست که خیلی در این معنا مطالعه میکند. انسان وقتی آسمان را ندید، دنیایش میشود همین زندگی کوچک و مختصر. نگاه به آسمان یعنی نگاه دقیقتر به هستی و وسعت هستی. نگاه به آسمان یعنی نگاه به ابدیت و زمان طولانی. یعنی نگاه به مکان وسیع. این خیلی به انسان کمک میکند برای بلندنظری. وقتی اینطور آن عالم را دید، یک شوقی پیدا میکند که از این جای کوچک و تنگ، خودش را بیرون بکشد. اگر میخواهی خدا برایت بزرگ شود، به آسمان نگاه کن". در تکمیل فرمایش حکیمانه ایشان، چند نکته تقدیم میشود:
🔹اینکه برخلاف سدههای قبل، هنرمندان ما کمتر موفق به خلق آثار فاخر هنری (اعم از شعر و معماری و ...) میشوند بیدلیل نیست. هنرمندی که در آپارتمانهای قوطی کبریتیِ کلانشهرها محصور شده است و برخلاف اسلاف خود که دائما در معرض رویت آسمان و ستارهها و سایر آیات الهی بودند، از زیارت این نشانههای الهی محروم است چطور میتواند خودش را از چاه طبیعت بیرون بکشد و اثر فاخر هنری خلق کند؟ در شهر سنتی، بافت شهری افقی و خانههای فراخ و متجانس با آسمان، به هنرمند وسعت دیدی میداد که وسعت دل را به دنبال داشت؛ اما شهر ضیق و عمودی معاصر با لانههای تنگ و ضیق، هم وسعت دید هنرمند را از او سلب کرده است و هم به تبعش، فراخی دل او را.
🔹این دوگانگیِ شهرها و خانههای سنتی و معاصر را در دوگانگیِ توصیفات قرآن برای بهشت و جهنم نیز میتوان دید. قرآن کریم بهشت را فراخ و جهنم را تنگ و ضیق توصیف میفرماید: "جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ: بهشتی که پهنای آن همه آسمانها و زمین را فرا گرفته است" (آل عمران/۱۳۳)؛ "وَإِذَا أُلْقُوا مِنْهَا مَكَانًا ضَيِّقًا: و هنگامی که آنان را در حالی که با غل و زنجیر به هم بسته شدهاند در مکانی تنگ از آن آتش سوزان بیفکنند" (فرقان/۱۳). لذا شهرهای عمودی و متراکم معاصر با لانههای ضیقی که به شهروندانشان عرضه میکنند جهنم صفت هستند؛ برخلاف شهرهای سنتیِ افقی که با خانههای فراخ و گسترده، جنت صفت بودند.
🔹جالب آنکه مفهوم ضیق و تنگی، در قرآن کریم یکبار دیگر نیز استفاده شده است که آن هم برای زندگی افرادی است که از یاد خدا اعراض میکنند. زندگی تهی از یاد خدا، مملو از ضیق است و شهر و شرّ معاصر با محدود کردن عرضه آیات و نشانههای الهی به شهروندان، عملا آنها را چنان در بستری غفلتزا محصور و محدود کرده است که در مقایسه با شهر سنتی، به مراتب کمتر در معرض یاد خدا و رویت نشانههای الهی (اعم از دیدن طلوع و غروب خورشید، دیدن آسمان و ستارهها و ...) قرار میگیرند. حالا به توجه به نکات فوق خودتان قضاوت بفرمایید که آیا این محروم کردن شهروندان از آیات الهی، هیچ تاثیری بر ضیق و تنگیِ خلق و خوی آنها و افزایش قابل توجه سرانه اختلافات خانوادگی و آسیبها و نزاعهای اجتماعی و ... ندارد؟! و آیا بهتر نیست که حاکمیت، هزینههای هنگفتی که برای تدبیر این نوع آسیبهای اجتماعی میکند را صرف بازنگری در سیاستهای شهرسازی و مدیریت شهری کند تا بتواند به جای معلولها، به علتها بپردازد؟!
@baladetayyeb
نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام
قَالَ مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام : لَوْ عَلِمَ اَلنَّاسُ مَا فِي اَلْأُضْحِيَّةِ لاَسْتَدَانُو
الحمدلله رب العالمین و با عنایت حضرات معصومین علیهم السلام و مشارکت مؤمنین و مؤمنات، قربانی اول ماه جمادی الاولی نیز تهیه، ذبح و توزیع گردید.
خداوند متعال از بانیان محترم به احسن وجه قبول فرماید ان شاءالله.
♻️ شماره کارت جهت مشارکت 👇👇
6104338800122364
(بر روی شماره کارت ضربه بزنید، شماره کپی میشود)
بنام کانون فرهنگی تبلیغی نهضت تربیتی حضرت سیدالشهداء علیه السلام ♻️
👌 به جهت عدم تداخل وجوهات واریزی،حتما بعد از واریز، عکس رسید و عنوان واریزی را به شناسه زیر اعلام فرمایید.
https://eitaa.com/M_asadnezhad
#فدای_امام
#دفع_بلا
#قربانی_اول_هر_ماه_قمری
#حرکت_تمدنی
#نهضت_تربیتی_حضرت_سیدالشهدا_علیهالسلام
https://eitaa.com/nehzat128_ir
نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله و با عنایت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام جلسه سوم هيئت هفتگی، طبق قرار
32.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و با عنایت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام جلسه چهارم هيئت هفتگی، طبق قرار قبلی برگزار شد.
تشکر از تمامی متربیان و مربیان محترم
و همچنین والدین عزیزی که بانی پذیرایی از متربیان عزیز شدند.
خداوند ان شاءالله از همگی به بهترین نحو قبول فرماید
و ما را در دنیا و آخرت با پیغمبر و آل پیغمبر سلام الله علیهم اجمعین محشور فرماید.
جهت ارسال پیشنهادات، انتقادات و مشارکت در برگزاری هر چه بهتر با آیدی زیر در ارتباط باشید
https://eitaa.com/M_asadnezhad
#هیئت_هفتگی
#نسل_مجاهد
#تربیت_دینی
#نهضت_تربیتی_حضرت_سیدالشهدا_علیهالسلام
11.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماشاءالله
لاحول ولاقوه الا بالله 😍😭
⬅️بصیرت به سن و سواد نیست، فقط این را ببینید.
هدایت شده از اخبار سوریه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه معیار جت آموزشی یاسین سرانجام با موفقیت پرواز کرد. موتور اوج این جنگنده میتواند تا دو برابر وزن آن را حمل کند (یعنی 12 تن) و در مجموع میتواند دو تن مهمات را نیز حمل و شلیک کند. در صورت نهایی شدن این طرح و باز شدن خط تولیدش، چندین کشور خواستار به کارگیری آن هستند. به زودی هیاتهای مستشاری برخی از کشورها برای بازدید از نمونه معیار به ایران سفر میکنند تا تفاهمنامههای امضاشده را به توافقنامه تبدیل کنند.
@syriankhabar
7.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه مصیبت ها از خود ماست....
ورژن معمارانه زن زندگی آزادی:
🔹۱. زن و زایندگی: به ویژگیهای مسکن سنتی دقت کردهاید؟ معمولا خانههای سنتی از حیاطهای بزرگی برخوردار بودند که گوشهای از آن، محل اقامت پدر و مادر و فرزندانشان بود. اما اگر از همین فرزندان، کسی مزدوج میشد برای او در گوشهای از همان حیاط بزرگ، اتاق یا ساختمانی میساختند تا زندگی مستقل خود را داشته باشد و معمولا حیاط خانه آنقدر وسعت داشت که میتوانست محل زندگی چند فرزند از یک خانواده را در خود جای دهد. این ویژگیِ تکثیر و زایندگیِ خانه و خانواده، در واقع همان زایشی است که در عالم طبیعت، متجانس با جنس زن است. برخلاف آپارتمانهای معاصر که فاقد هر نوع امکان انعطاف پذیری برای زایش و تکثیر خانه و خانواده جدید هستند.
🔹۲. زندگی: در کنار این نوع زایش، مفهوم زندگی نیز به غایت در خانه سنتی جاری بود. زیرا حیاط خانه سنتی، مجرایی بود برای امتداد عوامل زندگیبخشی همچون درخت و آب و ... فلذا چنین حیاطی، متجانس با معنای حیات و زندگی بود. برخلاف حیاط آپارتمانها و خانههای معاصر که غالبا از عوامل حیاتبخش تهی هستند و کارکرد اصلی آنها صرفا پارکینگ اتومبیل است.
🔹۳. آزادی: چنان خانهای که مملو از زایش و زندگی بود، برای زن ایرانی قرین آزادی هم بود. زیرا در مسکن سنتی با مکانیابی حیاط مرکزی در دل خانه و استفاده از الگوهای درونگرا، حریم خانه به غایت رعایت میشد و نیازی به پوشاندن پنجرهها و بازشوها با پرده و ... نبود و لذا در چنان خانهای بانوی خانه، هم از مواهب طبیعی نظیر نور و باد طبیعی بهره بیشتری میبرد و هم چون الگوی خانه درونگرا بود و از بیرون به حیاط و درون آن اِشراف بصری از طرف همسایهها و پلاکهای مجاور وجود نداشت لذا بانوی خانه در خانه خود نهایت آزادی را داشت. اما در مسکن معاصر، زن عفیف ایرانی چارهای ندارد جز آنکه پنجرهها و بازشوها را به دلیل برونگراییِ خانه، با پرده بپوشاند و لذا نه امکان بهرهمندی از مواهب طبیعی را مییابد و نه برخوردار از آن آزادیای است که زن سنتی در خانهاش داشت. این چند سطر را نوشتم تا بگویم که خیلی قبل از آنکه عدهای راهزن فرهنگی، شعار زن زندگی آزادی را برای بانوان ما به ارمغان بیاورند زن عفیف ایرانی به خوبی نظارهگر ماهیت این شعار در متن زندگیاش و در بستر معماری اصیل اسلامی ایرانی بوده است.
@baladetayyeb
السلام عليك أيتها المظلومة الممنوعة حقها
همزمان با سالروز شهادت حضرت امّ الائمة النجباء، حجة الله علی الحجج، صدیقه شهیده فاطمه زهرا سلام الله علیها( طبق روایت ۷۵ روز ) عزاداری و دسته روی و عرض تسلیت به حضرت معصومه سلام الله علیها توسط خادمان، مربیان، متربیان و خانوادههای نهضت تربیتی حضرت سیدالشهداعلیهالسلام بر گزار می گردد.
زمان: دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲
ساعت ۹ صبح
مکان: از میدان جانبازان( صفائیه ) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها.
نهضت تربیتی حضرت سیدالشهداعلیهالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاطمه
کتک
زدن
سیلی
حضرت فاطمه سلام الله علیها
☑️ سروده آیت الله العظمی صافی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
ای دخت گرامی پیمبر
ای سرّ رسول در تو مضمر
در بیت شریف وحی، خاتون
بر چرخ رفیع مَجد اختر
ای شبه نبی به خلق و اوصاف
ای نور مجسّم مصوّر
ای خادم خانه تو حوّا
و ای حاجب درگه تو هاجر
در طورِ لقا یگانه بانو
در مُلك وجود زیب و زیور
با شیر خدا علیّ عالی
هم سنگر و هم پیام و همسر
مانند تو زن جهان ندیدهاست
غمخوار و نگاهبانِ شوهر
ای عین كمال و جان بینش
ای شخص شخیص عصمت و فرّ
بر رفعت قدر تو گواه است
بیت و حجر و مقام و مشعر
ای سیّده زنان عالم
ای بضعه حضرت پیمبر
تو اصلی و دیگران همه فرع
تو جانی ودیگران چو پیكر
در مُلك وَلا ولیّة الله
بر نخلِ وجود احمدی بَر
قرآن به فضیلت تو نازل
برهان تو محكم و مقرّر
روی تو جمال كبریایی
كوی تو رواق قُرب داور
از جوی تو شبنمی است زمزم
و از بحر تو شعبهای است كوثر
زآن خطبه آتشین كه پیچید
در ارض و سما بسان تندر
محكوم شد آن نظام و گردید
حق روشن و غالب و مظفّر
من عاجزم از بیان وصفت
تو بحری و من ز قطره كمتر
ای امّ محامد و معالی
ای از تو مشام جان معطّر
با این همه عزّ و رفعت شأن
با آن همه فخر بی حد و مرّ
از ظلم منافقین امّت
شد قلب منیر تو مكدّر
آن را كه نمود حقّ مقدّم
كردند معاندان مؤخّر
بردند فدك به غصب و بسـتند
بر باب تو گفته ای مزوّر
افسوس شكست دشمن دین
پهلوی تو را به ضربت در
بازوی تو را به تازیانه
زد قنفذ ملحد سـتمگر
از سیلی و شرح آن نگویم
كافتد به دل از بیانش آذر
در ماتم محسن شهیدت
ماییم به سوگ و ناله اندر
بر لطفی صافی از سر لطف
بنگر كه بُوَد پریش و مضطر
بس فخر از آن كند كه دارد
بر سر ز سـتایش تو افسر
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
http://Eitaa.com/ofogh_howzah