بزم روضه در خیمه گاه حسینی علیه السلام.
مسجد مقدس سهله.
نماز جماعت مغرب و عشا را در مسجد مقدس سهله اقامه نمودیم.
طبق بعضی از روایات، مسجد سهله محل سکونت خانواده امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در زمان حضور خواهد بود.
💠 سخنی بی پرده با خیّرین
برای اینکه مطلبی که در مورد نحوه خیرات دادن و کارهای خیرِ اهل خیر و یا به اصطلاح خیّرین عرض میکنم خیلی طولانی نشود؛ کلمات را مختصر و کوتاه اما عمیق و تأمل انگیز بیان میکنم، امیدوارم به جای اینکه به کسی بربخورد و ناراحت شود، سبب عبرت و تفکر و اصلاح گردد. و آن به شرح زیر است:
متأسفانه این ضرب المثل عامیانه تا حدود نسبتاً زیادی درست است؛ «خدا به کسی که پول داده عقل نداده و به کسی که عقل داده پول نداده!» یعنی پولدارهای بعضاً خیِّر؛ ۱) یا پول خود را انفاق نمیکنند و با خساست، جلوی آسانترین راه بهشتی شدنشان یعنی انفاق و خیرات را می گیرند! ۲) یا اینکه انفاق میکنند اما کم و بی مقدار و اصلاً انفاقش در شأن ثروتش نیست، این گروه هم با گروه اول فرقی ندارد و خیلی از فقرا از این گروه در خیرات دادن بالاترند. ۳) گروه دیگر اهل خیراتی هستند که هر چند خیراتشان به طور کامل در شأن ثروتشان نیست اما کم هم نیست که خیلی دور از شأن ثروتشان باشد، این ها گروه متوسطین از خیرین هستند، ۴) و گروه آخر کسانی هستند، که به اندازه شأن ثروتشان به شکرانه الهی و زیاد شدن ثروتشان از سوی رحمت خدا، هم اندازه شأن ثروتشان آنچنان که شایسته است خیرات می کنند و میبخشند، اینان بالاترین اهل خیرات هستند. توصیه نخست ابتدا به دو گروه اول است و آن اینست که از خود پرستی خارج شوید و از ثروت خود در راه خدا بگذرید و اگر نمیتوانید جزء چهارمین و بهترین گروه خیّرین شوید، حداقل خود را از گروه ضعفای خیّر خارج کنید و به گروه سوم و یا همان متوسطین از خیّرین برسید. اما روی توصیه اصلیام با گروه سوم و چهارم است. این دو گروه خیلی اوقات میبخشند و خیرات دارند «اما در جای نادرست»! که اولویت ندارد و آفتابه خرج لحیم میکنند... یعنی در جایی پول و سرمایه انفاق میکنند که؛ الف) اثر لحظهای و موقت دارد نه پایدار. ب) اولویت نیست و احساسی خیرات می کنند. ج) در امور راهبردی و عاقبت دار و آینده داری که خود خیّر تولید میکند بخشش ندارند د) خیرات را فقط در اموری مثل فقر و بیماری خیرات می نامند، نه در امور فرهنگی مهم. ه) اگر هم در مسائل دینی و فرهنگی و معنوی خیرات می کنند، موارد سطحی و کم اثر را پوشش می دهند، نه پر اثر و پر دوام را !! این است که می گوییم پول دارد ولی عقل نه!
راهکار این است: خیّر عزیز ضعیف، متوسط یا قوی؛ اولویت در جایی است که کار خیر و خرج خیرات برای امور عمیق و دارای اثر عمیق و دوام بیشتر باشد و هر وقت از این امور فارغ شدی به امور سطح پایین تر بپرداز.
۱) به اعتقاد حقیر خیرات در امور فرهنگی اولویت بیشتری دارد تا خرج برای فقر و بیماری! چون خرج تنها برای فقرا و بیماران کم بضاعت، فقر و بیماری را شاید برای مدتی از بین ببرد ولی فقیر و بیمار را نه! سبب فقیر و بیمار شدن زمینه فرهنگی و اعتقادی است، که شخص با فرهنگ و اعتقاد کم، به طرف کارهای پست و افراد و اخلاق های سطح پایین میرود و اگر اعتقاد و فرهنگش خوب بسته شود، خودش گلیمش را از آب بیرون میکشد و از فقر به سمت ثروت مادی و معنوی اش پیش میرود، بجای کمک به رفع فقر مادی که مسکن محسوب میشود، فقر معنوی، اعتقادی، فرهنگی و اعتقادی افراد را رفع کنیم تا به جای مسکن، تقویتی تزریق کرده باشیم و سبب شویم شخص تقویت شده خودش را تغییر دهد و بسازد، مادی و معنوی! در صدر این کمکهای تقویتی فرهنگی معنوی؛ ۱) کمک به برگزاری اعتکاف ارزان قیمت و یا اردوی ارزان قیمت قم و مشهد و کربلا به علت اثر فراوان معنوی و اعتقادی و مباحثاتی که آنجا انجام می شود و آثار دراز مدتی که دارد ۲) کمک به کانالها، گروهها، مؤسسات واقعی، اساتید و افراد فرهنگی و معنوی واقعی و مؤثر، ۳) کمک به چاپ کتاب های پر اثر مؤلفین کم بضاعت ۴) کمک به ارائه و پخش و شرکت مردم در برنامه و دوره های علمی و اعتقادی و فرهنگی پر اثر که به ترتیب اعتقاد محورها، اخلاق محورها هست، حال یا با بانی شدن و یا کمک به ساخت بنای فرهنگی و یا کمک به هر یک از موارد فوق که مورد نیاز متخصصین این امور است. (اولویت کمک تربیتی برای سنین نوجوان و بعد جوان است و بعد از آن خانواده یعنی زوج زیر ۴۰ سال) [بین کار مجازی و حقیقی هم خیلی فرق نیست، برای ساخت فیلم و سریال و کلیپ و تیزر و کار رسانهای و یا کار فیزیکی هم خیلی فرق نیست، هر دو مهم است]
ادامه در صفحه دوم👇
نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام
صفحه دوم👇
۲) بعد از امور فرهنگی فوق در امور اقتصادی؛ کمک به مسکین (هیچ چیز ندارد و بی کمک اصلأ نمی چرخد)، بعد فقیر(امورش با مقداری کمک می چرخد)، بعد بیمار نیازمند مسکین و فقیر، بعد فقیر آبرومند(دست نیاز دراز نمی کند و باید خودمان از رنگ چهرهشان بفهمیم)، بعد کمک به جهیزیه و یا سرمایه کار و یا تولید کار برای جوان مسکین و فقیر، بعد همین کمک جهیزیه و سرمایه کار و تولید کار برای فقیر آبرومند. بعد تولید کار و کمک به جوانان در این زمینه، بسیار مؤثر است.
بین ساخت مسجد، حسینیه و مدرسه، اولویت با مسجد فرهنگی و جوان پرور، بعد مدرسه اسلامی و یا مسجد محور و بعد حسینیه و مراکز فرهنگی نوجوان پرور است.
بین پل ساختن و بیمارستان و مرکز خیریه و... عام المنفعه هر یک مقدور بود خوب است، اما باید نیاز منطقه بررسی شود، هر کدام کمتر و نیاز بود ساخته شود.
بین گوسفند سر بریدن جلوی هیات و غذای هیات و کمک های مؤمنانه رمضان و کارهای اینچنینی اولویت با دادن غذای هیأت های حسینی است (بخاطر اثر معنوی آن) و بعد کمک های مؤمنانه در طول سال و بعد پخش گوشت بین فقرا.
بین الف) کمک به مراکز و کارهای پر سر و صدا و کم اثر و نمایشی مثل هیئت های با سخنران و مداح شور و سبک و سطحی و ب) کمک به کارهای کم سر و صدا اما پر اثر مثل هیئت های با سخنران و مداح های سنگین جامع تر و عارف تر و اخلاقی تر، اولویت با مورد «ب» هست.
بین کمک به مراکز و افراد و جناح های سیاسی و امور سیاسی مؤثر در سلامت سیاسی کشور آنکه عادل تر و با تقوا تر و متخصص تر است، تا آنکه شو و سر و صدای بیشتری دارد و در امورش رد پای پارتی بازی و زد و بند دارد، گروه اول اولویت بیشتری دارد. و همینطور در مثال های دیگر. اگر اینطور خیرات کنیم به رضایت خدا و اهل بیت علیهمالسلام نزدیک تریم و در غیر این صورت به رضایت نفس و مردم نزدیک شدیم و از خدا دوریم و شاید خیراتمان قبول درگاهش نشود. ان شاء الله که این پست برای همگان تنلگر باشد، در نشر آن، مخصوصاً در رسیدن به خیّرین کوتاهی نکنیم!
✍ سامان (جواد) ابوالقاضی
🔮 مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام
3.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنگوی آینده ارتش یمن 😁
#کانال_یمن_به_فارسی🇾🇪🇮🇷
https://eitaa.com/yamans
سلام و احترام
🇮🇷دهه فجر انقلاب اسلامی گرامی باد.
مرحله دوم نظرسنجی به نظر مردم:
چنانچه ساکن قم هستید لطفا جهت حضور در نظرسنجی روی لینک زیر کلیک کرده و از میان ۲۰ گزینه مطرح، اسامی ۳ کاندید مدنظر خود از حوزه انتخابیه استان قم را انتخاب نموده سپس این پیام را برای سایرین ارسال نمایید👇
https://survey.porsline.ir/s/3qQ8d8Cv