به همراه قنبر در مسجد کوفه بودند.
قنبر متوجه نماز فردی شد،
که بسیار زیبا نماز میخواند!
و تحت تاثیر نماز او قرار گرفت.
امیرمومنانعلیهالسلام متوجه شد؛
فرمود: آرام باش قنبر!
به خدا سوگند؛
اگر کسی به ولایت ما اهل بیت
یقین داشته باشد؛
به مراتب بهتر از آن است
که هزار سال عبادت کند!!
اگر بنده ای هزار سال عبادت کند
و عمل ۷۲ پیامبر داشته باشد؛
تا زمانی که "ولایت" ما را نداشته باشد
خداوند از وی نخواهد پذیرفت؛
مگر اینکه به ولایت ما "معرفت" داشته باشد.
#ولیالمومنینعلیعلیهالسلام
📚| جامعالاخبار،ص۱۷۸
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
⁉️#پاسخ_به_شبهات_و_سوالات
2⃣چرا اسم حضرت علی علیه السلام) در قرآن نیامده است؟
🔹🔸یکی از شبهاتی که برای عدهای درباره واقعه غدیر پیش میآید این است که چرا در قرآن از امیرالمومنین هیچ اسمی آورده نشده است.سوالی که علما به آن پاسخ دادهاند.
♦️اولا: لازم نیست برای هر حکمی از احکام خداوند آیه ای در قرآن نازل شده باشد،مانند:تعدادرکعات نماز،نماز آیات،نماز قضا، کیفیت بریدن دست دزد و سنگ سار کردن زناکار باشرایط خاص که هیچکدام آیه ای ندارد.
♦️ثانیا:خداوند حکیم است و اگر نیازی به ذکر صریح بود حتما بیان می فرمودواوبهترازهمه انسانها می فهمد .
♦️ثالثا: اگر کسی نمی خواهد چیزی را قبول کند صریح آیه قرآن هم باشد قبول نمی کند مثل آیه ازدواج موقت درسوره نساء آیه ۲۴، که خلیفه دوم باوجود آیه قرآن آن را تحریم کرد.
♦️رابعا: مربوط به این نکته است که در تشریع احکام الهی و بیان مسایل مربوط به شریعت تنظیم و جریان کلی امور همواره با این حکمت همراه است که زمینه آزمایش افراد فراهم شود و انسانها با استفاده از اراده و اختیار خود در جهت اطاعت از اوامر و نواهی الهی ـ که در نهایت به تکامل آنها منجر میشود ــ گام بردارند. مثلاً خداوند میتوانست از ابتدا به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله بگوید که به طرف کعبه نماز بخواند اما ابتدا بیت المقدس را قبله قرار میدهد و آن گاه پس از مدتی آن را تغییر میدهد در تبیین فلسفه این کار خدای متعال در قرآن کریم می فرماید:
وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ؛ - بقره، ١٤٣
♦️خامسا: حضرت امام(قدس سره) نیز در کتاب کشف الاسرار مطرح فرموده اند و ظاهراً آن را مناسب تر میدانند این است که اگر نام مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام با صراحت در قرآن آمده بود منافقانی که تصمیم به قتل پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) گرفته بودند تا پس از آن حضرت به ریاست برسند برای نیل به مقصود خود در قرآن دست کاری میکردند؛ و روشن است که دست کاری و تحریف قرآن چه لطمه جبران ناپذیری بر پیکر اسلام وارد میساخت.
♦️سادسا: قرآن همواره کلیات مسایل را بیان میفرماید و تفسیر و تفصیل احکام را بر عهده پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) میگذارد. در این مورد از ائمه اطهار (عليهم السلام سؤال شد که چرا اسم امیرالمؤمنین علیه السلام) و ائمه (عليهم السلام) در قرآن نیامده است؟ و یا چرا در آیه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا» مائده،۵۵ «الذین آمنوا» معرفی نشده اند؟ یا این که چرا در آیه «أطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»نساء،۵۹ اولی الامر» مشخصاً معرفی نشده اند؟ و یا در مورد نماز چرا
تعداد نمازهای واجب و تعداد رکعات آنها بیان نشده است؟ هم چنین چرا در آیات مربوط به زکات موارد و مقدار آن بیان نشده است؟ ائمه اطهار علیهم السلام در پاسخ به این سؤالات فرموده اند تفسیر جزئیات احکام به عهده پیامبر اکرم(صلی الله عليه و آله گذاشته شده است؛ قرآن میفرماید:
وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛ نحل،۴۴ ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو برای مردم تفصیل آن را بیان کنی بنابراین همان طور که خداوند در قرآن فرمود نماز بخوانید، اما تعداد رکعات آن را مشخص نکرد؛ به همان صورت فرمود، از اولی الامر اطاعت کنید اما آنها را معرفی نکرد تا مردم از پیامبر(صلی الله علیه و آله بپرسند و آن حضرت این مسأله را تبیین کند.
🔻به طور خلاصه در پاسخ این سؤال که چرا قرآن جزئیات احکام را بیان نفرموده، میتوان این گونه پاسخ داد که:
👈 اولا: برای این است که زمینه امتحان فراهم باشد تا مؤمنان واقعی شناخته شوند؛
👈ثانیاً : برای این که مردم در مورد تفاصیل آنها از پیامبر اکرم(صلی الله عليه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) سؤال کنند و بدین طریق جایگاه آنان در تبیین جزئیات ،احکام برای مردم روشن شود.
📚منبع:در پرتو ولایت آیت الله مصباح یزدی ، صفحه ۷۰
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
⁉️ #پاسخ_به_شبهات_و_سوالات
3⃣چرا به حضرت علی(علیه السلام) امیرالمومنین می گویند؟!
🔹🔸امیر در زبان عربی به معنی فرمانده سلطان و رهبر است بعد از اسلام کسانی را که از سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و خلفا به فرماندهی ماموریتهای جنگی منصوب میشدند امیر مینامیدند اما عنوان «امیرالمومنین» به معنی خلیفه و فرمانده کل قوای اسلام و پیشوای مومنان است
♦️به اعتقاد علمای شیعه امیرالمومنین عنوانی است که خدای تعالی به علی بن ابی طالب داده و هیچ کس دیگر چه قبل و چه بعد از او، برازنده این لقب نیست. در حدیثی آمده است که پیامبر به اصحاب خود فرمود: «هنگام سلام به علی او را امیرالمومنین خطاب کنید.» و «در حدیث دیگری آمده است که خدا علی علیه السلام را امیرالمومنین نامیده است.
♦️از حضرت صادق علیه السلام سئوال شد آیا به حضرت قائم ، لقب « امیرالمومنین » خطاب میشود؟ فرمود: «نه، این عنوان مخصوص علی علیه السلام است؛ هیچ کس نه قبل از او و نه پس از او سزاوار نیست به این نام نامیده شود و هر کس چنین ادعایی کند کافر است». از اهل سنت نیز درباره اعطای لقب امیرالمومنین به امام علی روایات بسیاری در دست است؛ از جمله ابونعیم اصفهانی در حیله الاولیاء از انس بن مالک روایت کرده است که رسول خدا درباره علی علیه السلام فرمود: « او امیرالمومنین و پیشوای نیکوکاران و فرمانده سواران مجاهد و خاتم اوصیاء است نیز از ابن مردویه اصفهانی از دانشمندان اهل سنت نقل شده است :که جبرئیل در محضر رسول خدا علی علیه السلام را امیرالمومنین خواند.
♦️اما در مورد اینکه چرا ایشان را امیرالمومنات نمی خوانند باید گفت این مسئله به ادبیات و آداب سخن گفتن مردم باز می گردد. در غالب ملل دنیا رسم بر آن است که القاب مردان را به صورت مذکر به کار میبرند و از به کار بردن الفاظ مونث پس از آن اجتناب می ورزند. این ویژگی گاه حتی به القاب زنان نیز سرایت داده میشود به عنوان نمونه یکی از القاب زنان پیامبر خدا واژه ام المومنین به معنای مادر مومنین می باشد در حالیکه عبارت ام المومنات در مورد آنان اصلا به کار نرفته است.
📚منبع: سایت پرسمان
📍چرا لقب امام علی (ع) امیرالمومنین نامیده شد؟
▫️[۱].امیرالمؤمنین به معنای لغوی آن؛ یعنی امیر و فرمانده و رهبر مسلمانان
مطابق همین معنای لغوی به پیامبر اسلام(ص) میتوان امیرمؤمنان؛ یعنی رهبر و فرمانده مسلمانان اطلاق نمود به خلفای راشدین و خلفای اموی و عباسی و یا همه کسانی که توسط شورا و اصحاب اهل حل و عقد انتخاب شده اند، اطلاق میگردد.[۲]بر همین اساس است که خلفای اسلامی خود را امیرمؤمنان میخواندند .
▫️اما این که در روایات عنوان امیرالمؤمنین از القاب خاص علی (ع) شمرده شده است [۳] امیرمؤمنان در این روایات معنای ویژه ای دارد که آن معنا متضمن خلافت بلافصل است؛ با توجه به این معنا تنها شامل امام علی(ع) میشود چون جز او کسی لایق این مقام نیست.
▫️[۴]در برخی از روایات بیان شده که حتی در زمان پیامبر(ص) نیز توسط پیامبر(ص) از حضرت علی(ع) به امیرمؤمنان یاد شده است به همین خاطر این لقب برای دیگران و حتی امامان معصوم(ع) اطلاق نشده است.
شخصی از امام صادق (ع) پرسید آیا روا است که به امام زمان(ع) به عنوان سلام بر تو ای امیرمؤمنان سلام" یاد کرد؟ امام فرمود: نه، زیرا خداوند تنها علی (ع) را به این لقب نامیده است نه قبل او کسی به این لقب نامیده شده و نه پس از او آن شخص پرسید: پس چگونه بر قائم آل محمد (ع) میبایست سلام کرد؟ فرمود میگویید السلام علیک یا بقیه الله.[۵]اختصاص لقب امیرالمؤمنین به امام علی(ع) تنها با معنای متضمن خلافت بلافصل قابل توجیه است؛ یعنی بعد از پیامبر(ص) باید او امیر و حاکم مسلمانان بوده و مردم باید به این مهم آشنا شوند شاید بر همین اساس باشد که پیامبر (ص) فرمود: اگر مردم میدانستند در چه زمانی علی(ع) به این لقب ملقب گردید هرگز منکر فضایل او نمیشدند زیرا علی در زمانی که آدم بین روح و جسد بود، ملقب به این لقب شد؛ زمانی که خداوند فرمود آیا من پروردگار شما نبودم؟ گفتند بلی فرمود من پروردگار شمایم و محمد پیامبر شما است و علی [۶]"امیر شما است
▫️اما این که به پیامبر اسلام (ص) امیرمؤمنان گفته نمیشد بدان جهت بود که عنوان امیرالمؤمنین به معنای خلیفه بلافصل و جانشین آن حضرت است. طبیعی است که به خود حضرت امیرمؤمنان گفته نشود.
(۱) دايرة المعارف تشیع، ج ۲، ص ۵۲۲
(۲) همان ص ۵۲۲ - ۵۲۳
(۳) معارف و معاریف، ج ۲، ص ۴۴۸؛ دايرة المعارف تشیع، ج۲، ص ۵۲۲. (٤) بحار الانوار، ج ۳۵، ص ۳۷ ارشاد مفید، ص ۴۲.
(٥) کافی، ج ۱، ص ۴۱۱؛ بحار الانوار، ج۲۴، ص ۲۱۱؛ مظهر ولایت، ص ۴۱.
(۶) ينابيع الموده ۲، ص ۶۳؛ بحار الانوار، ج ۹، ص ۲۵۶؛ مظهر ولایت، ص ۴۰.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
روزى امیرالمؤمنینعلیهالسلام
از مقابل مغازه قصابى که داراى
گوشتهاى تازهای بود عبور میکرد.
قصّاب تا چشمش به حضرت افتاد،
عرضه داشت: یا امیرالمؤمنین؛
گوشت تازه و مناسبى دارم،
مقداری براى منزل خریدارى نمائید.
حضرت فرمود:
هم اکنون پولی همراه خود ندارم.
قصّاب گفت: مشکلى نیست؛
من بابت پول آن صبر میکنم؛
و هر وقت توانستى پولش را بیاور.
حضرت فرمود:
خیر، من به شکم خود میگویم صبر کند!
و نسیه نمىخرم...
#ازهدالزاهدینعلیعلیهالسلام
📚| ارشادالقلوب،ص۱۱۹
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
3.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) :
✍ یا علی هفت چیز اگر در کسی باشد حقیقت ایمان را درک کرده و تمام درهای بهشت برویش باز می شود :
1️⃣ کسی که وضویش را به صورت کامل بگیرد
2️⃣ نمازش را با رعایت تمام آداب و احکام نیکو به جا آورد
3️⃣ کسی که وجوهات و زکات مالش را بپردازد
4️⃣ خشم و غضب خود را نگهدارد
5️⃣ زبانش را از حرام حفظ نماید
6️⃣ برای گناهانی که انجام داده شبانه روز طلب استغفار و بخشش کند
7️⃣ خیر خواه اهل بیت من باشد.
📚 روضه بحار ج 1 ص 57
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌹
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
پنج ندای قبر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله)
اَلْقَبْرُ یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ بِخَمْسِ کَلِمَاتٍ، اَنَا بَیْتُ الْوَحْدَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ اَنِیساً، وَ أَنَا بَیْتُ الظَّلَمَه فَاحْمِلُوا اِلَیَّ سِرَاجاً اَنَا بَیْتُ التُّرَابِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ فِرَاشاً، اَنَا بَیْتَ الْفَقْرِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ کَنْزاً، وَ اَنَا بَیْتُ الْحَیَّاتِ فَاحْمِلُوا اِلَیَّ تَرْیَاقاً، وَ اَمَّا الْاَنِیسُ فَتِلَاوَه الْقُرْآنِ، اَمَّا السِّرَاجُ فَصَلَوه اللَّیْلِ وَ اَمَّا الْفِرَاشُ فَعَمَلُ الصَّالِحِ وَ اَمَّا الْکَنْزُ فَلَا اِلَهَ اِلَّا الله وَ اَمَّا التَّرْیَاقُ فَالصَّدَقَه؛
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: قبر هر روز با پنج جمله، ندا میدهد:
۱. من خانة تنهایی هستم، پس انیس و همرازی به سوی من بیاورید.
۲. من خانة تاریکی هستم، پس به سوی من چراغ همراه آورید.
۳. من خانه خاکی هستم پس فرش همراه داشته باشید،
۴. من خانه فقر و نداری هستم، پس [سرمایه و] گنج همراه بیاورید
من خانة مارها هستم پس پادزهر با خود حمل کنید؛ اما انیس ، تلاوت قرآن میباشد،
امّا چراغ [قبر] پس نماز شب است، اما فرش، پس عمل نیک است ،
اما گنج [عالم قبر] [کلمه توحید و گفتن] لا اِله اِلّا الله است، و اما پادزهر آن، صدقه است.
منبع : مجموعه ورّام، صفحه 200
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
10 هدیه ای که قبل از مرگ باید آماده کنیم
در كتاب: «اثنی عشریة فی المواعظ العددیة» صفحه 325 این روایت نقل شده كه:
شخصی به خدمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله رسید و عرض كرد: آیا اجازه می دهید كه من آرزوی مرگ كنم؟ حضرت فرمودند: مرگ چیزی است كه گریزی از آن نیست و سفری بس طولانی است اما كسی كه اراده این سفر را دارد سزاوار است 10 هدیه آماده كند بعد وارد این سفر شود، سپس حضرت فرمودند:
هدیه ای به حضرت عزرائیل، هدیه ای برای قبر، هدیه برای منكر و نكیر، هدیه برای میزان، هدیه ای برای صراط، هدیه ای برای (مأمور جهنم) مالک، هدیه ای برای(دربانِ بهشت) رضوان، هدیه ای برای پیامبر خدا، هدیه ای برای حضرت جبرئیل و در پایان هدیه ای هم برای خدا.
«آمّا هدیّة عزرائیل فأربعة أشیاء: رضاءالخصماء و قضاءالفوائت و شوق الی الله و التمنی للموت»
اما هدیه حضرت عزرائیل چهار چیز است:1. راضی كردن افرادی كه حقی بر گردن انسان دارند.2. بجا آوردن نماز و روزه های فوت شده.3. شوق و ذوق برای ملاقات با خدا. 4. آرزوی مرگ داشتن.
« و هدیّة القبر أربعة أشیاء: ترك النمیمة واستبرائه من البول و قرائة القران والصلاة اللیل»
هدیه های قبر چهار چیز است:1. نمّامی و دو به هم زدن را ترک كند.2. از نجاست و ترشحات بول خود را حفظ كند. 3. خواندن قرآن . 4. نافله شب
« و هدیة منكر و نكیر أربعة أشیاء: صدق اللسان وترك الغیبة و قول الحق والتواضع لكل حال»
هدیه منكر و نكیر هم چهار چیز است: 1. راستگویی 2. ترک كردن غیبت 3. حق را گفتن 4. تواضع كردن در هر موقعیتی.
« و هدیة المیزان أربعة أشیاء: كظم الغیظ و ورعٌ صادق و المشی الی الجماعات و التداعی الی المغفرات.»
هدیه میزان هم چهار عمل است:1. فرو بردن خشم 2. به راستی دوری كردن از شبهات 3. رفتن به سوی نماز جماعت ها 4- جلب كردن اسباب مغفرت الهی
« و هدیة الصراط أربعة أشیاء: إخلاص العمل و حُسن الخلق و كثرة ذكرالله و إحتمال الأذی »
هدیه های صراط هم چهار چیز است:1. اخلاص در اعمال 2. خوش اخلاقی 3. بسیار ذكر خدا گفتن 4. تحمل كردن اذیت و آزارها.
هدیه های قبر چهار چیز است:1. نمّامی و دو به هم زدن را ترك كند.2. از نجاست و ترشحات بول خود را حفظ كند. 3. خواندن قرآن . 4. نافله شب
«و هدیة مالك أربعة أشیاء: البكاء من خشیة الله و صدقة السرّ و ترك المعاصی و برّالوالدین»
هدیه مالک دربان جهنم: این چهار چیز است:1. گریه كردن از خشیت الهی 2.صدقه پنهانی دادن 3. ترک نمودن گناهان 4. نیكی به پدر و مادر.
«و هدیة رضوان أربعة أشیاء: الصبر علی المكاره و الشكر علی نعمه و إنفاق المال فی طاعته و حفظ الأمانة فی الوقف»
هدیه رضوان (دربان بهشت) چهار چیز است:1. صبر كردن بر سختی ها 2. شكر كردن بر نعمت ها 3. انفاق مال در راه خدا 4. امانتداری در وقفیات.
«و هدیة النبی اربعة أشیاء: محبّته و الإقتداء بسنّته و محبّة أهل بیته و حفظ اللسان عن الفحشاء»
هدیه حضرت نبی صلی الله علیه و آله چهار چیز است: 1. محبت به حضرتش 2.تبعیت نمودن از سنّت ایشان 3. محبت نسبت به اهل بیتشان 4. حفظ نمودن زبان از ناسزا و فحش دادن.
«و هدیة جبرئیل أربعة أشیاء: قلّة الأكل و قلّة النوم و مداومة الحمد و....»
هدیه حضرت جبرئیل هم چهار چیز است:1. كم خوردن 2. كم خوابیدن 3. مداومت بر حمد الهی (یا سوره حمد)
«و هدیة الله تعالی أربعة أشیاء: الامر بالمعروف و النهی عن المنكر و النصیحة بالخلق و الرحمة علی كل حال»
و هدیه خداوند هم چهار چیز است: 1. امر كردن به خوبی ها 2. نهی كردن از بدی ها 3. نصیحت كردن مردم 4. رحمت داشتن به همه در هر موقعیتی.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
مرحوم شیخ طوسی و برخی دیگر از بزرگان رضوان الله علیهم به نقل از کافور خادم حکایت نمایند: منزل و محل مسکونی حضرت ابوالحسن، امام هادی علیهالسلام در نزدیکی بازارچهای بود که صنعت گران مختلفی در آن کار میکردند، یکی از آنها شخصی به نام یونس نقاش بود که کارش انگشترسازی و نقش و نگار آن بود، او از دوستان حضرت بود و بعضی اوقات خدمت حضرت میآمد. روزی با عجله و شتاب نزد امام علیهالسلام وارد شد و پس از سلام اظهار داشت: یا ابنرسول الله! من تمام اموال و نیز خانوادهام را به شما میسپارم. حضرت به او فرمود: چه خبر شده است؟ یونس گفت: من باید از این دیار فرار کنم. حضرت در حالتی که تبسمی بر لب داشت، فرمود: برای چه؟ مگر چه پیش آمدی رخ داده است؟! یونس جواب داد: چون که وزیر خلیفه - موسی بن بغا - نگین انگشتری را تحویل من داد تا برایش حکاکی و نقاشی کنم و آن نگین از قیمت بسیار بالائی برخوردار بود، که در هنگام کار شکست و دو نیم شد و فردا موعد تحویل آن است؛ و میدانم که موسی یا حکم هزار شلاق و یا حکم قتل مرا صادر میکند. امام هادی علیهالسلام فرمود: آرام باش و به منزل خود باز گرد، تا فردا فرج و گشایشی خواهد بود. یونس طبق فرمان حضرت به منزل خویش بازگشت و تا فردای آن روز بسیار ناراحت و غمگین بود که چه خواهد شد؟ و تمام بدنش میلرزید و هراسناک بود از این که چنانچه نگین از او بخواهند چه بگوید؟
در همین احوال، ناگهان، مأموری آمد و نگین را درخواست کرد و اظهار داشت: بیا نزد موسی برویم که کار مهمی دارد. یونس نقاش با ترس و وحشت عجیبی برخاست و همراه مأمور نزد موسی بن بغا رفت. و هنگامی که یونس از نزد موسی برگشت، خندان و خوشحال بود و به محضر مبارک امام هادی علیهالسلام وارد شد و اظهار داشت: یا ابن رسول الله! هنگامی که نزد موسی رفتم، گفت: نگینی را که گرفتهای، خواسته بودم که برای یکی از همسرانم انگشتری مناسب بسازی؛ ولی اکنون آنها نزاعشان شده است. اگر بتوانی آن نگین را دو نیم کنی، که برای هر یک از همسرانم نگینی درست شود، تو را از نعمت و هدایای فراوانی برخوردار میسازیم. امام هادی صلوات الله علیه تا این خبر را شنید، دست مبارکش را به سمت آسمان بلند نمود و به درگاه باری تعالی اظهار داشت: خداوندا! تو را شکر و سپاس میگویم، که ما - اهل بیت رسالت - را از شکرگزاران حقیقی خود قرار دادهای. و سپس به یونس فرمود: تو به موسی چه گفتی؟ یونس اظهار داشت: جواب دادم که باید مهلت بدهی و صبر کنی تا چارهای بیندیشم. امام هادی علیهالسلام به او فرمود: خوب گفتی و روش خوبی را مطرح کردی [1] .
پی نوشت ها: [1] أمالی شیخ طوسی: ج 1، ص 294، اثبات الهداة: ج 3، ص 367، ح 24، مدینة المعاجز: ج 7، ص 439، ح 2439، بحار: ج 50، ص 125، ح 3.
منبع: چهل داستان و چهل حدیث از امام علی هادی؛ عبدالله صالحی؛ مهدی یار.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
گفت با کرب و بلا کعبه من از تو برترم(مناظره کعبه و کربلا)
گفت با کرب و بلا کعبه من از تو برترم
تو بیابانیّ و من بیت خدای اکبرم
کربلا در پاسخش گفتا اگر تو خانه ای
من همه خون خدا می جوشد از بام و درم
کعبه گفتا مرد و زن بر گرد من آرد طواف
من مَطاف مسلمین از کِهتر و از مِهترم
کربلا گفتا چه گویی هر شب آدینه من
میزبان انبیا از اوّلین تا آخرم
کعبه گفتا انبیا بر گرد من گردیده اند
تو کجا و من کجا تو دیگری من دیگرم
کربلا گفتا که روح انبیا را کعبه ای است
آن منم، زیرا مزار زاده ی پیغمبرم
کعبه گفتا مرتضی در من به دنیا آمده
این شرافت بس، که من خود زادگاه حیدرم
کربلا گفتا علی بوده سه شب مهمان تو
من حسینش را گرفتم تا قیامت در برم
کعبه گفتا من صفا و مروه دارم در کنار
وصف اسماعیل باشد خاطرات هاجرم
کربلا گفتا این منم در خیمه گاه و قتلگاه
سعیِ هفتاد و دو ثارالله را یاد آورم
کعبه گفتا چاه زمزم را کنار من ببین
سالها و قرن ها جوشد زدامان کوثرم
کربلا گفتا که زمزم را چه با خون حسین
زمزم تو آب و من خون خدا را ساغرم
کعبه گفتا بوده دَحوُ الارض در دامان من
من همانا بر تمامِ آفرینش محورم
ناگهان از حقّ ندا آمد، حرم خاموش باش
تو کجا و کربلا هر چند هستی محترم
هستی تو خلقت تو از طفیل کربلاست
چند می گویی که من از کربلا بالاترم
کربلا دارد به کلّ آفرینش افتخار
کربلا گوید که من عرش خدا را زیورم
من مزار پاک هفتاد و دو ثاراللّهیم
من هم آغوش ابوالفضل و علیِّ اکبرم
مضجع العشّاق فرموده علی نام مرا
شاهدم این دامن سرخ شهادت پرورم
اشگ زهرا ریخته در دامن گلزار من
عِطر جنّت می دمد از لاله های پرپرم
ذره ای از خاک من، درد خلایق را دواست
خون ثارالله می جوشد زهر نخل ترم
اینکه می بوسند با هم انبیا و اولیا
دست عبّاس است کافتاده به خاک معبرم
گر چه در قلبم فرات و دجله مس جوشد مدام
آب آب تشنه گان افکنده بر جان آذرم
در بغل دارم فرات و تا قیامت شرمگین
از رباب و حنجر خشک علیِّ اصغرم
نخل «میثم» نخله ای باشد زنخلستان من
بیت بیت آتشین آن بود برگ و برم
تو بیابانیّ و من بیت خدای اکبرم
کربلا در پاسخش گفتا اگر تو خانه ای
من همه خون خدا می جوشد از بام و درم
کعبه گفتا مرد و زن بر گرد من آرد طواف
من مَطاف مسلمین از کِهتر و از مِهترم
کربلا گفتا چه گویی هر شب آدینه من
میزبان انبیا از اوّلین تا آخرم
کعبه گفتا انبیا بر گرد من گردیده اند
تو کجا و من کجا تو دیگری من دیگرم
کربلا گفتا که روح انبیا را کعبه ای است
آن منم، زیرا مزار زاده ی پیغمبرم
کعبه گفتا مرتضی در من به دنیا آمده
این شرافت بس، که من خود زادگاه حیدرم
کربلا گفتا علی بوده سه شب مهمان تو
من حسینش را گرفتم تا قیامت در برم
کعبه گفتا من صفا و مروه دارم در کنار
وصف اسماعیل باشد خاطرات هاجرم
کربلا گفتا این منم در خیمه گاه و قتلگاه
سعیِ هفتاد و دو ثارالله را یاد آورم
کعبه گفتا چاه زمزم را کنار من ببین
سالها و قرن ها جوشد زدامان کوثرم
کربلا گفتا که زمزم را چه با خون حسین
زمزم تو آب و من خون خدا را ساغرم
کعبه گفتا بوده دَحوُ الارض در دامان من
من همانا بر تمامِ آفرینش محورم
ناگهان از حقّ ندا آمد، حرم خاموش باش
تو کجا و کربلا هر چند هستی محترم
هستی تو خلقت تو از طفیل کربلاست
چند می گویی که من از کربلا بالاترم
کربلا دارد به کلّ آفرینش افتخار
کربلا گوید که من عرش خدا را زیورم
من مزار پاک هفتاد و دو ثاراللّهیم
من هم آغوش ابوالفضل و علیِّ اکبرم
مضجع العشّاق فرموده علی نام مرا
شاهدم این دامن سرخ شهادت پرورم
اشگ زهرا ریخته در دامن گلزار من
عِطر جنّت می دمد از لاله های پرپرم
ذره ای از خاک من، درد خلایق را دواست
خون ثارالله می جوشد زهر نخل ترم
اینکه می بوسند با هم انبیا و اولیا
دست عبّاس است کافتاده به خاک معبرم
گر چه در قلبم فرات و دجله مس جوشد مدام
آب آب تشنه گان افکنده بر جان آذرم
در بغل دارم فرات و تا قیامت شرمگین
از رباب و حنجر خشک علیِّ اصغرم
نخل «میثم» نخله ای باشد زنخلستان من
بیت بیت آتشین آن بود برگ و برم
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
♨️ این جمله حضرت امام رحمت الله علیه روزی امروز من و شما بود و باعث میشه جان دوباره بگیریم.
شادی و علوّ درجات امام راحل و شهدای اسلام صلوات میفرستیم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
🎋🪴🌿🎋🪴🌿🎋🪴🌿
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
📝قسمتی از خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کاخ یزید لعنت الله علیه:
🔹ای یزید آیا گمان می بری این که اطراف زمین و آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتی و راه چاره را بر ما بستی که ما را به مانند کنیزان به اسیری برند، ما نزد خدا خوار و تو سربلند گشته و دارای مقام و منزلت شده ای، پس خود را بزرگ پنداشته به خود بالیدی، شادمان و مسرور گشتی که دیدی دنیا چند روزی به کام تو شده و کارها بر وفق مراد تو می چرخد، و حکومتی که حق ما بود در اختیار تو قرار گرفته است، آرام باش، آهسته تر. آیا فراموش کرده ای قول خداوند متعال را «و کسانی که کافر شدند، گمان نکنند مهلتی که به آنان می دهیم به سودشان خواهد بود، جز این نیست که مهلتشان می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند، و برای آنان عذابی خوار کننده است»
📚 ( ترجمه سوره آل عمران / آیه 178) - منبع: مقتل الحسین، ابومخنف، ترجمه سید علی محمد موسوی جزایری
📍در بلاغت چون علی در فصاحت چون حسن
در شهامت چون حسین و در حیا چون مادر است
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar
#لحظاتی_با_احکام
💢 نماز #قضا در چند جهت پیرو نماز #ادا است:🔰
1⃣➖ در واجب بودن : اگر نمازی که قضا شده واجب بوده قضای آن نیز واجب است به جز در موارد خاص.
2⃣➖ در کوتاه و کامل بودن : اگر نمازی که قضا شده چهار رکعتی بوده قضای آن نیز چهار رکعتی است حتی اگر بخواهد در سفر بخواند . و اگر دو رکعتی بوده قضای آن نیز دو رکعتی است حتی اگر بخواهد در وطن بخواند.
3⃣➖ در اذان و اقامه : اگر نمازی که قضا شده اذان و اقامه در آن مستحب بوده مثل نماز یومیه، در قضای آن نیز اذان و اقامه مستحب است . و اگر نمازی که قضا شده نباید در آن اذان و اقامه می گفتیم مثل نمازهای غیر یومیه در قضای آن هم نباید اذان و اقامه بگوییم.
4⃣➖ در بلند و آهسته خواندن : اگر نمازی که قضا شده از نمازهایی است که حمد و سوره آن باید بلند خوانده می شد ، حمد و سوره در قضای آن نیز باید بلند خوانده شود (مثل نماز صبح و مغرب و عشا ). و اگر از نماز هایی است که حمد و سوره آن باید آهسته خوانده می شد ، در قضای آن نیز حمد و سوره باید آهسته خوانده شود (مثل نماز ظهر و عصر ).(۱)
🔔توجه: کسی که در زمان جوانی نمازهای واجب از او قضا شده و در زمان پیری فقط نشسته می تواند بخواند باید آن نمازها را نشسته قضا کند . و بر عکس اگر زمانی که عاجز از ایستادن بود نمازهایی از او قضا شده بعدا که قدرت پیدا کرد باید ایستاده قضا کند.
➖➖➖➖➖
(۱) تحریرالاحکام الشرعیه علی مذهب الاما میه، ج۱، ص۳۹، توضیح المسا ئل مرا جع، ج۱، ص۷۴۸ و۷۲۳.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🆔 eitaa.com/nehzat_ashkezar