📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
🔹علل پنهان بودن اسرار پس از مرگ
♦️آنچه را که مردگان ديدند اگر شما می ديديد، ناشکيبا بوديد و می ترسيديد؛ و می شنيديد و فرمان می برديد. ولی آنچه آنها مشاهده کردند بر شما پوشيده است، و نزديک است که پرده ها فروافتد. گر چه حقيقت را به شما نيز نشان دادند، اگر به درستی بنگريد؛ و ندای حق را به گوش شما رساندند، اگر خوب بشنويد! و به راه راست هدايتتان کردند، اگر هدايت بپذيريد! راست می گويم، مطالب عبرت آموزِ اندرزدهنده را آشکارا ديديد و از حرام الهی نهی شديد؛ و پس از فرشتگان آسمانی، هيچ کس جز انسان، فرمان خداوند را ابلاغ نمی کند.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه20
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📣 (امام علیه السلام در سال ۳۸ هجری سخنرانی می کرد، اشعث بن قیس به یکی از مطالب آن اعتراض کرد و گفت: این سخن به زیان توست، نه به سود تو، امام علیه السلام نگاه خود را به او دوخت و فرمود:)
🔹سوابق تاريخی نكوهيده اشعث بن قيس
♦️"چه کسی تو را آگاهاندکه چه چيزی به سود، يا زيان من است؟ لعنت خدا و لعنتِ لعنت کنندگان، بر تو باد ای متکبّرِ متکبّرزاده، منافِق پسرِ کافر!. سوگند به خدا!، تو يک بار در زمان کفر و بار ديگر در حکومت اسلام، اسير شدی، و مال و خويشاوندی تو، هر دو بار نتوانست به فريادت برسد. آن کس که خويشان خود را به دم شمشير سپارد، و مرگ و نابودی را به سوی آنها کشاند، سزاوار است که بستگان او بر وِی خشم گيرند و بيگانگان به او اطمينان نداشته باشند.
منظور امام(علیه السلام) اين است که اشعث بن قيس يک بار وقتی که کافر بود اسير شد و بار ديگر آنگاه که مسلمان شد. می گویم: و شمشيرها را به سوی قبيله اش راهنمايی کرد، مربوط به جريانی است که اشعث قبيله خود را فريب داد، تا خالد بن وليد، آنها را غافلگير کند و از دم شمشير بگذراند که پس از آن خيانت او را با لقب «عُرف النّار» چيزی که آتش را بپوشاند، می ناميدند و اين لقبی بود که به نيرنگباز می دادند."
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه19
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📣 ( نکوهش از اختلاف رای عالمان در احکام قطعی اسلام)
1⃣ نکوهش اهل رای (خود محوری در قضاوت)
♦️دعوايی نسبت به يکی از احکام اجتماعی نزد عالمی می برند که با رأی خود حکمی صادر می کند. پس همان دعوا را نزد ديگری می برند که او درُست بر خلاف رأی اوّلی حکم می دهد. سپس همه قضُات نزد رئيس خود که آنان را به قضاوت منصوب کرده، جمع می گردند. او رأی همه را بر حق می شمارد!. در صورتی که خدايشان يکی، پيغمبرشان يکی، و کتابشان يکی است، آيا خدای سبحان، آنها را به اختلاف، امر فرمود، که اطاعت کردند؟ يا آنها را از اختلاف پرهيز داد و معصيت خدا نمودند؟.
2⃣ مبانی وحدت اسلامی
♦️ آيا خدای سبحان، دينِ ناقصی فرستاد و در تکميل آن از آنها استمداد کرده است؟ آيا آنها شرکاءِ خدايند که هر چه می خواهند در احکام دين بگويند و خدا رضايت دهد؟ آيا خدای سبحان، دين کاملی فرستاد پس پيامبر(صلی الله علیه و آله)در ابلاغ آن کوتاهی ورزيد؟ در حالی که خدای سبحان می فرمايد: «ما در قرآن چيزی را فرو گذار نکرديم.» و فرمود: که در آن بیان هر چیزی است و يادآور شد که: بعضِ قرآن گواهِ بعضِ ديگر است و اختلافی در آن نيست. پس خدای سبحان فرمود: «اگر قرآن از طرف غيرخدا نازل می شد اختلافات زيادی در آن می يافتند.» همانا قرآن دارای ظاهری زيبا و باطنی ژرف و ناپيداست، مطالب شگفت آور آن تمام نمی شود، و اسرار نهفته آن پايان نمی پذيرد و تاريکی ها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه18
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📣( در این خطبه مدعیان قضاوت را می شناساند که عهده دار قضاوت هستند و شایسته آن نیستند)
1⃣شناخت بدترين انسانها
♦️دشمن ترين آفريده ها نزد خدا دو نَفرند: مردی که خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است؛ دل او شيفته بدعت است و مردم را گمراه کرده، به فتنه انگيزی می کشاند و راه رستگاری گذشتگان را گُم کرده و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است. بار گناه ديگران را بر دوش کشيده و گرفتار زشتی های خود نيز می باشد. و مردی که مجهولاتی به هم بافته، و در ميان انسان های نادانِ امّت، جايگاهی پيدا کرده است؛ در تاريکی های فتنه فرو رفته، و از مشاهده صلح و صفا کور است. آدم نماها او را عالم ناميدند که نيست، چيزی را بسيار جمع آوری می کند که اندک آن بهتر از بسيار است، تا آن که از آب گنديده سيراب شود، و دانش و اطّلاعات بيهوده فراهم آورد.
2⃣ روانشناسی مدعيان دروغين قضاوت
♦️ در ميان مردم، با نام قاضی به داوری می نشيند، و حلّ مشکلات ديگری را به عهده می گيرد؛ پس اگر مشکلی پيش آيد، با حرف های پوچ و توخالی و رأی و نظر دروغين، آماده رفع آن می شود. سپس اظهارات پوچ خود را باور می کند. عنکبوتی را می ماند که در شبهات و بافته های تار خود چسبيده، نمی داند که درست حکم کرده يا بر خطاست؟ اگر بر صواب باشد می ترسد که خطا کرده، و اگر بر خطاست، اميد دارد که رأی او دُرست باشد!. نادانی است، که راه جهالت می پويد؛ کوری است که در تاريکی، گمشده خود را می جويد؛ از روی علم و يقين سخن نمی گويد؛ روايات را بدون آگاهی نقل می کند؛ چون تندبادی که گياهان خشک را بر باد دهد، روايات را زير و رو می کند، که بی حاصل است. به خدا سوگند! نه راه صُدور حکم مشکلات را می داند، و نه برای منصب قضاوت أهليّت دارد! آنچه را که نپذيرد علم به حساب نمی آورد، و جز راه و رسم خويش، مذهبی را حق نمی داند؛ اگر حکمی را نداند آن را می پوشاند تا نادانی او آشکار نشود؛ خون بی گناهان از حکم ظالمانه او در جوشش و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است. به خدا شکايت می کنم از مردمی که در جهالت زندگی می کنند و با گمراهی می ميرند، در ميان آنها، کالايی خوارتر از قرآن نيست اگر آن را آن گونه که بايد بخوانند؛ و متاعی سودآورتر و گران بهاتر از قرآن نيست اگر آن را تحريف کنند؛ و در نزد آنان، چيزی زشت تر از معروف، و نيکوتر از مُنکر نمی باشد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه17
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
هدایت شده از مهدوی ارفع
#علی_یاوران
#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه_در_110_روز
🎀 از میلاد نبی تا میلاد ولی🎀
#صد_وچهارمین.روز
👈 ازخطبه ۲۰ تا خطبه ۱۷
🌹لطفا با ورود به کانال، سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4186308623C524dd26156
هدایت شده از مهدوی ارفع
📝 #مشق_فردا
✍تبیین و تحلیل #بیانیه_گام_دوم_انقلاب توسط استاد #مهدوی_ارفع را در کانال مهدوی ارفع دنبال کنید🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
💠رفتن به اولین پیام کانال🔰🔰🔰
https://eitaa.com/nahj_khatm110/208
🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇
📣 ( پس از بیعت مردم مدینه با امام علیه السلام این اولین سخنرانی آن حضرت در سال ۳۵ هجری است).
1⃣اعلام سياستهای حكومتی
♦️آن چه می گويم به عهده می گيرم، و خود به آن پای بَندم. کسی که عبرت ها برای او آشکار شود، و از عذاب آن پند گيرد، تقوا و خويشتن داری او را از سقوط در شبهات نگه می دارد. آگاه باشيد، تيره روزی ها و آزمايش ها، همانند زمان بعثت پيامبر(صلی الله علیه و آله)بار ديگر به شما روی آورد. سوگند به خدايی که پيامبر(صلی الله علیه و آله)را به حق مبعوث کرد، سخت آزمايش می شويد، چون دانه ای که در غربال ريزند، يا غذايی که در ديگ گذارند به هم خواهيد ريخت، زير و رُو خواهيد شد، تا آن که پايين به بالا، و بالا به پايين رود؛ آنان که سابقه ای در اسلام داشتند، و تاکنون منزوی بودند، بر سر کار می آيند، و آنها که به ناحق، پيشی گرفتند، عقب زده خواهند شد.
2⃣فضائل اخلاقی امام (علیه السلام)
♦️"به خدا سوگند! کلمه ای از حق را نپوشاندم؛ هيچ گاه دروغی نگفته ام؛ از روز نخست، به اين مقام خلافت و چنين روزی خبر داده شدم. آگاه باشيد! همانا گناهان چون مرکب های بدرفتارند که سواران خود (گناه کاران) را عنان رها شده در آتش دوزخ می اندازند. آگاه باشيد! همانا تقوا، چونان مرکب های فرمانبرداری است که سواران خود را، عنان بر دست، وارد بهشت جاويدان می کنند. حقّ و باطل هميشه در پيکارند، و برای هر کدام طرفدارانی است. اگر باطل پيروز شود، جای شگفتی نيست، از دير باز چنين بوده، و اگر طرفداران حق اندکند، چه بسا روزی فراوان گردند و پيروز شوند، امّا کمتر اتّفاق می افتد که چيز رفته باز گردد.
می گويم: «کلمات امام(علیه السلام) پيرامون حقّ و باطل، از سخنان نيکويی است که کلام کسی از سخن سرايان به آن نخواهد رسيد، و بيش از آن چه که ما در شگفت شويم، شگفتی، برابر آن فرومانده است، در اين کلمات امام(علیه السلام) ريزه کاری هايی از فصاحت است که نه زبان قدرت شرح آن را دارد، و نه انسانی می تواند از دَرّه های عميق آن بگذرد، اين اعتراف مرا کسانی که در فصاحت پيشگام و با سابقه اند، درک می کنند.»"
3⃣سرگردانی مردم، و ضرورت تقوا
♦️ آن کس که بهشت و دوزخ را پيش روی خود دارد، در تلاش است. برخی از مردم به سُرعت به سوی حق پيش می روند، که اهل نجاتند؛ و بعضی به کندی می روند و اميدوارند؛ و ديگری کوتاهی می کند و در آتش جهنّم گرفتار است. چپ و راست گمراهی، و راه ميانه، جادّه مستقيم الهی است که قرآن و آثار نبوّت، آن را سفارش می کند، و گذرگاه سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله)است و سرانجام، بازگشت همه بِدان سُو می باشد. ادّعاکننده باطل نابود شد، و دروغگو زيان کرد، هر کس با حق در افتاد هلاک گرديد. نادانیِ انسان همين بس که قَدر خويش نشناسد. آن چه بر اساس تقوا پايه گذاری شود، نابود نگردد.کشت زاری که با تقوا آبياری شود، تشنگی ندارد. مردم! به خانه های خود روی آوريد، مسايل ميان خود را اصلاح کنيد، توبه و بازگشت پس از زشتی ها ميسّر است. جز پروردگار خود، ديگری را ستايش نکنيد و جز خويشتنِ خويش، ديگری را سرزنش ننماييد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه16
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇
📣( درباره اموال فراوان بیت المال که عثمان به بعضی از خویشاوندان خود بخشیده بود. ابن عباس می گوید: روز دوم خلافت در سال ۳۵ هجری این سخنرانی را ایراد فرمود).
🔹سياست اقتصادی امام (علیه السلام)
♦️به خدا سوگند! بيت المال تاراج شده را هر کجا که بيابم به صاحبان اصلی آن باز می گردانم، گرچه با آن ازدواج کرده، يا کنيزانی خريده باشند؛ زيرا در عدالت گشايش برای عموم است، و آن کس که عدالت بر او گران آيد، تحمّل ستم برای او سخت تر است.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه15
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇
📣( قبل از آغاز جنگ جمل، در نکوهش شهر بصره و مردم آن دیار مانند خطبه پیشین فرمود)
🔹نقش عوامل محيط در انسان
♦️سرزمين شما به آب نزديک و از آسمان دور است، عقل های شما سُست و افکار شما سفيهانه است. پس شما نشانه ای برای تيرانداز، و لقمه ای برای خورنده، و صيدی برای صيّاد می باشيد!.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه14
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇
📣(روز جمعه سال ۳۶ هجری پس از پایان جنگ در مسجد جامع شهر در نکوهش مردم بصره فرمود:)
🔹عوامل سقوط جامعه (روانشناسی اجتماعی مردم بصره
♦️شما سپاه يک زن، و پيروان حيوان «شتر عايشه» بوديد، تا شتر صدا می کرد می جنگيديد، و تا دست و پای آن قطع گرديد فرار کرديد . اخلاق شما پَست، و پيمان شما از هم گُسسته، دين شما دورويی، و آب آشاميدنی شما شور و ناگوار است. کسی که ميان شما زندگی کند به کيفر گناهش گرفتار می شود، و آن کس که از شما دوری گزيند مشمول آمرزش پروردگار می گردد. گويا مسجد شما را می بينم که چون سينه کشتیِ غرق شده است، که عذاب خدا از بالا و پايين او را احاطه می کند، و سرنشينانِ آن، همه غرق می شوند. و در روايتی است: سوگند به خدا، سرزمين شما را آب غرق می کند، گويا مسجد شما را می نگرم که چون سينه کشتی يا چونان شترمرغی که بر سينه خوابيده باشد بر روی آب مانده است.[3] و در روايت ديگر: مانند سينه مرغ روی آب دريا. و در روايت ديگری آمده: خاک شهر شما بد بُوترين خاک هاست، از همه جا به آب نزديک تر و از آسمان دورتر، و نُه دَهم شرّ و فساد در شهر شما نهفته است. کسی که در شهر شما باشد گرفتار گناه، و آن که بيرون رود در پناه عفو خداست. گويی شهر شما را می نگرم که غرق شده، و آب آن را فرا گرفته. چيزی از آن ديده نمی شود، مگر جاهای بلند مسجد، مانند سينه مرغ بر روی امواج آب دريا!.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه13
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇
📣( پس از پيروزی در جنگ بصره در سال ۳۶ هجری یکی از یاران امام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و می دید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد!).
🔹شرکت آیندگان در پاداش گذشتگان (نقش نیت در پاداش عمل)
♦️امام(علیه السلام) پرسيد: آيا فکر و دل برادرت با ما بود؟. گفت: آری. امام(علیه السلام) فرمود: پس او هم در اين جنگ با ما بود، بلکه با ما در اين نبرد شريکند آنهايی که حضور ندارند، در صُلب پدران و رَحِم مادران می باشند، ولی با ما هم عقيده اند، به زودی متولّد می شوند، و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت می گردد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه12
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
هدایت شده از مهدوی ارفع
#علی_یاوران
#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه_در_110_روز
🎀 از میلاد نبی تا میلاد ولی🎀
#صد_وپنجمین.روز
👈 ازخطبه ۱۶ تا خطبه ۱۲
🌹لطفا با ورود به کانال، سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/4186308623C524dd26156
animation.gif
1.89M
نهج البلاغه به انسان آرامش❤️حقیقی می بخشد‼️
👌با آشنایی دوستانتان با نهج البلاغه، به آنها آرامش حقیقی هدیه 🎁کنید.
🆔 @mahdavi_arfae
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣( در جنگ جمل در سال ۳۶ هجری روز پنجشنبه ۱۵ جمادی الاخر هنگام دادن پرچم به دست فرزندش محمد حنفیه فرمود:)
🔹 آموزش نظامی
♦️اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش، دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به خدا عاريت ده، پای بر زمين ميخکوب کن، به صفوف پايانی لشکر دشمن بنگر، از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بِدان که پيروزی از سوی خدای سبحان است.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه11
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
🔹آگاهی امام علیه السلام برای مقابله با اصحاب جمل
♦️آگاه باشيد که شيطان حزب خود را جمع کرده، و سواره و پياده های لشکر خود را فراخوانده است. امّا من آگاهی لازم به امور را دارم، نه حق را پوشيده داشتم، و نه حق بر من پوشيده ماند. سوگند به خدا! گردابی برای آنان به وجود آورم که جز من کسی نتواند آن را چاره سازد؛ آنها که در آن غرق شوند، هرگز نتوانند بيرون آيند، و آنان که بگريزند، خيال بازگشت نکنند.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه10
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
🔹شناخت طلحه و زبير (و اصحاب جمل)
♦️چون رعد خروشيدند و چون برق درخشيدند، اما کاری از پيش نبردند و سر انجام سُست گرديدند! ولی ما اين گونه نيستيم، تا عمل نکنيم، رعد و برقی نداريم، و تا نباريم سيل جاری نمی سازيم.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه9
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣