eitaa logo
نهضت تعالی زن و خانواده
118 دنبال‌کننده
21 عکس
5 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ما @karkheiam
مشاهده در ایتا
دانلود
زن مسلمان می‌خواهد وارد زندگی شود و جامعه‌ای بهتر بسازد و گذشته و حال را به چالش بکشد. برای این کار به اصالت داشتن در حرکت نیاز دارد. ولی آن‌ها برای این ارادۀ سستی‌ناپذیر شما، توطئه چیده‌اند تا آن را منحرف کنند. آن‌ها در برابر شما تنها دو راه قرار داده‌اند و راه سومی در کار نیست. راه اول محافظت است. آن را محافظت نامیدند تا زنان را در خانه زندانی کنند و مشارکت زن در ساختن جامعه را فلج کنند. راه دوم را مشارکت در زندگی اجتماعی نامیدند ولی آن را بدون هیچ رعایت و مراقبتی ترسیم کردند، به گونه‌ای که وقتی زن به میدان جنگ یا مدرسه یا بازار می‌رود، او را وادار کردند به شکلی باشد که گویا به سالن نمایش لباس می‌رود. این پوشش و این حرکت و این حالت، که عمر و وقت شما را می‌گیرد و حقیقت شما را خدشه دار می‌کند، توطئه‌ای بر ضد زندگی شماست... غیر از این دو راه، راه سومی وجود ندارد تا همچون سدی آهنین در برابر زن آگاه و هوشیار باشد. چنین زنی کدام گزینه را انتخاب می‌کند؟ آیا گزینه از کارافتادگی و مرگ را برمی‌گزیند یا خود را تسلیم توطئه‌ها می کند و از حالت استقامت و ایستادگی خارج می‌شود و به تابلویی زیبا تبدیل می‌شود. *اینجاست که دشوار بودن ایستادگی شما روشن می شود. شما نیاز دارید که این واقعیت را به چالش بکشید. شما در مسیر جدیدی گام نهاده‌اید و این آرزوی ماست، هرچند رفتن در مسیر جدید خطرهای فراوانی دارد، ولی شما بر گذشته و بر تاریخی تکیه دارید که توانست کل دنیا را به چالش بکشد.* پیامبر شما فرمود: «به خدا سوگند اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند تا از دعوت خود دست بردارم، آن را رها نمی‌کنم، هرچند در این راه کشته شوم.» دین شما دین «به چالش کشیدن» است؛ دین مبارزه است؛ دین حرکت پیوسته و آرمان‌گرایی همیشگی است؛ دین ورود به ژرفای زندگی و میدان‌های مبارزه در طول زندگی است. پس جای شگفتی نیست که شما از این آموزه‌ها و از این گذشته، توشه‌ای فراوان و عمیق برگرفتید و به راه افتادید. در این دوره برای شما کافی نیست که فقط مادرانی شایسته باشید. شاید اگر در زمانی دیگر بودید، برای شما به همین بسنده می کردیم، ولی اکنون امت شما با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کند. امت شما با طمع‌ورزی‌هایی روبه روست که نظیر آن را در تاریخ سراغ نداریم. در چنین شرایطی باید بیش از زن عادی در شرایط عادی، کارآمدی داشته باشید. باید تلاش خود را چندین برابر کنید تا این تهدید را از امت خود بزدایید و امت خود را از نابودی نجات دهید. بنابراین، شما در برابر دو مسئولیت بزرگ قرار دارید که تاریخ نمونۀ آن را سراغ ندارد: مسئولیت ورود به میدان نبرد برای بقا در برابر دشمن صهیونیستی و مسئولیت به چالش کشیدن همۀ دنیا از شرق و غرب برای حرکت در مسیری جدید: نه تسلیم شدن در برابر مُد و نه عقب نشینی در برابر چالش های تبلیغاتی و تجاری جهانی. @nehzatezanan
تفکیک گونه‌های مختلف حقوق و بررسی آن‌ها بطور جداگانه از یکدیگر گاهی موجب نقض غرض از استیفای حقوق می‌شود. در نظام ارزشی اسلام نیز نباید تمام ارزش‌ها به نحو مطلق دیده شود بلکه بسیاری از ارزش‌ها هر چند فی حد نفسه مطلوبیت دارند ولی مهم آن است که این ارزش‌ها در مقایسه با ارزش‌های دیگر و در چارچوبه یک نظام کلی مورد بررسی قرار گیرد. *به عنوان نمونه در سیره پیشوایان دینی، از حضرت زهرا علیهاالسلام نقل شده که عدم رؤیت مردی غیر از همسر و در مرأی و منظر نامحرم واقع نشدن را بعنوان ارزشی برای زن برشمرده اند. اگر چه این امر به عنوان یک ارزش اصیل در فرهنگ خانواده مطلوب است، اما این بدین معنا نیست که ارزشی مطلق به شمار آید. زیرا در مقابل این ارزش، ارزش‌های دیگری چون فراگیری معارف دینی،ایفای نقش در فرهنگ جامعه، حتی کسب توان دفاعی وجود دارند که تمام این ارزش‌ها همدیگر را تعدیل می کنند.* زیرا اسلام، زنی را که هیچ ترقی از دو بعد مادی و معنوی نداشته باشد و عملاً یک عنصر عقب افتاده و کوتاه نظر، تنگ نظر و کم فایده برای جامعه باشد هرگز به عنوان یک زن کامل نمی‌پذیرد. برای دست‌یابی به این نظام ارزشی لازم است گاهی حداقل تماس مشروع با نامحرم تجویز گردد. پس نگاهی یک سونگرانه به مسائل زنان نمی‌تواند حق زن را ادا نماید. علامه یزدی @nehzatezanan
بعد از ورود امام به کشور مردم دسته دسته برای دیدار امام راهی مدرسه علوی می‌شدند. زنان هم در گروه‌های چند هزار نفری در این میان بودند. از نظر امنیتی احتمال‌ می‌دادیم‌ که‌ ممکن‌ است‌ کسی‌ زیر چادرش‌ نارنجکی‌ پنهان‌ کند و در موقع‌ ملاقات‌ به‌ سوی‌ امام‌ پرتاب‌ کند چون‌ اصلاً وضعیت‌ قابل‌ کنترل‌ نبود! از آن طرف بعضی خانم‌ها به‌ صورت‌ فامیلی‌ با هم‌ می‌آمدند و برای‌ اینکه‌ هم‌دیگر را گم‌ نکنند، چادرهایشان‌ را به‌ هم‌ گره‌ می‌زدند. در اثر فشار جمعیت‌، چادرها به‌ پاهایشان‌ گیر می‌کرد و به‌ زمین‌ می‌افتادند و شاید روزی‌ چند صدنفر از زنان‌ غش‌ می‌کردند؛ به همیت خاطر بود که ناچار شدیم‌ پارکینگ‌ مدرسه‌‌ علوی‌ و منازل‌ اطراف‌ را به‌ صورت‌ درمانگاه‌ درآوریم‌ و لوازم‌ امدادی‌ هم‌ فراهم‌ کنیم تا به‌ محض‌ اینکه‌ کسی‌ غش‌ می‌کند او را با برانکارد به‌ درمانگاه‌ برسانیم! یک‌ روز که خدمت‌ امام رفته‌بودم، دیدم‌ اگر بگویم‌ از نظر امنیتی‌ ملاقات‌ زنان‌ خطرساز است‌ و زنان‌ به‌ ملاقات‌ نیایند، امام‌ گوش‌ نمی‌دهد! لذا به‌ امام‌ عرض‌ کردم‌: خانم‌ها که‌ به‌ ملاقات‌ شما می‌آیند در اثر فشار جمعیت‌ غش‌ می‌کنند، چادرهایشان‌ می‌افتد، دست‌ و سر و گردنشان‌ پیدا می‌شود، بی‌حجاب‌ می‌شوند! دوم‌ اینکه‌ مردها باید این‌ها را بردارند و ببرند، چون‌ ما زنان‌ امدادگر نداریم‌؛ بنابراین‌ جمع‌ کردن‌ این‌ها مشکل‌ است‌. اگر اجازه‌ بفرمایید ما دیدار خانم‌ها را تعطیل‌ کنیم‌. امام‌ که‌ خیلی‌ هوشیار بود، فهمید که‌ من‌ می‌خواهم‌ چه‌ بگویم‌؛ لذا با قیافه‌ای خیلی جدی‌، جمله‌‌ جالبی‌ به‌ من‌ فرمود: «شما گمان‌ می‌کنید اعلامیه‌ من‌ و شما شاه‌ را بیرون‌ کرده‌ است‌؟ همین‌ها شاه‌ را بیرون‌ کردند.» دو مرتبه‌ این‌ جمله‌ را تکرار کردند. خلاصه نقشه ما نگرفت و فرمودند خانم‌ها باید بیایند. فقط برایشان امکانات فراهم کنید که راحت باشند. @nehzatezanan
اگر کشور بتواند جامعه زنان را با تکیه بر تعلیمات اسلامی، با همان معارفی که اسلام خواسته‌است، آشنا کند، من تردیدی ندارم که پیشرفت و ترقّی و تعالی کشور مضاعف و چند برابر خواهدشد. در هر میدانی که بانوان مسؤولانه وارد شوند، پیشرفت در آن میدان چند برابر خواهد شد. خصوصیت حضور خانم‌ها در میدان‌های مختلف این است که وقتی زن خانواده وارد میدان می‌شود، یعنی همسر و فرزندان او هم واردند. حضور مرد به این معنا نیست، اما حضور زن به این معناست. در هر میدانی که زن وارد شود - زنی که خانم و کدبانوی یک خانه است - درحقیقت همه آن خانه را در آن میدان وارد می‌کند. حضور زنان در بخش‌های مختلف بسیار مهم است. @nehzatezanan
[عرصه‌ی فعّالیت‌های اجتماعی] اعم از فعّالیت اقتصادی، فعّالیت سیاسی، فعّالیت اجتماعی به معنای خاص، فعالیت علمی، درس خواندن، درس گفتن، تلاش کردن در راه خدا، مجاهدت کردن و همه‌ی میدان‌های زندگی در صحن جامعه [است]. در این‌جا میان مرد و زن در اجازه‌ی فعّالیت‌های متنوّع در همه‌ی میدان‌ها، هیچ تفاوتی از نظر اسلام نیست. اگر کسی بگوید مرد می‌تواند درس بخواند، زن نمی‌تواند؛ مرد می‌تواند درس بگوید، زن نمی‌تواند؛ مرد می‌تواند فعالیت اقتصادی انجام دهد، زن نمی‌تواند؛ مرد می‌تواند فعّالیت سیاسی کند، زن نمی‌تواند، منطق اسلام را بیان نکرده و بر خلاف سخن اسلام حرف زده‌است. از نظر اسلام، در همه‌ی این فعّالیت‌های مربوط به جامعه‌ی بشری و فعّالیت‌های زندگی، زن و مرد دارای اجازه‌ی مشترک و همسان هستند. البته بعضی از کارها هست که باب زنان نیست؛ چون با ترکیب جسمانی آن‌ها تطبیق نمی‌کند. بعضی از کارها هم هست که باب مردان نیست؛ چون با وضع اخلاقی و جسمی آن‌ها تطبیق نمی‌کند. این موضوع ربطی به این ندارد که زن می‌تواند در میدان فعّالیت‌های اجتماعی باشد یا نه. تقسیم کار، بر حسب امکانات و شوق و زمینه‌های اقتضای این کار است. @nehzatezanan
یا اباعبدالله (علیه السلام)! آمدم نزد شما در حالی که زائر شما هستم و خواهانم که قدم من را در مسیر *هجرت* به سوی خود ثابت نگهدارید. *به مناسبت ایام زیارت اربعین اباعبدالله * 🏴 نگاهی متفاوت به زیارت اربعین از دریچه معارف زیارت نامه اباعبدالله 🏴 ▪️سنت های الهی در نبرد حق و باطل ▪️مختصات هجرت به سوی اباعبدالله ▪️نسبت بین زیارت و قیام لله 🎤 با ارایه اساتید محترم 🔹خانم دکتر گیتی پسند محقق حوزه زنان و خانواده 🔹خانم عصاره‌نژاد محقق و پژوهشگر قرآنی 🧕 *نشست مجازی ویژه بانوان* 🕘 سه شنبه ۳۱ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۲ 🔗 لینک شرکت در کارگاه در کانال زیر قرار داده می‌شود https://ble.ir/baraye_kari_hastam
*💠جستاری در باب "مشارکت اجتماعی زنان در پیشرفت جامعه"* به بهانه روز "علم در خدمت صلح و توسعه" ◀️از منظر اخلاقی و در سبک زندگی اسلامی از فضیلت "صبر"، به خصوص در قامتی زنانه زیاد گفته و شنیده می‌شود؛ گرچه شکی نیست که این مهم از الزامات کمال انسانی اعم از زن و مرد می‌باشد، اما در قامت زنانه‌اش، ظهور و جلوات بیشتری دارد و به نظر می‌رسد مراتب رشد وجودی زنان و نقش‌های مادرانه و زنانه‌ای که بر دوش آنان گذاشته شده‌است به طرز عجیبی با صبر و حوصله عجین می‌باشد. ورای چنین نقش‌های ارزشمند و آشنایی، امروزه در جدیدترین مطالعات حوزه علم و پیشرفت به فواید حضور پر رنگ‌تر فضایل زنانه در اداره ‌و پیشبرد مستقیم‌‌ اهداف جوامع توجه بیشتری می‌شود. مطالعات آماری، مصاحبه با اندیشمندان و نظریه‌پردازان و شواهد میدانی نشان می‌دهند که به طور مثال زنان در عرصه سرمایه‌گذاری و پیشرفت می توانند ویژگی‌های متفاوت‌تری را بر مبنای patience (صبر) نشان دهند. زنان برای رشد و پیشرفت اقتصادی به رویکردهای متفاوتی نسبت به رویکردهای مردان روی می‌آورند؛ به خصوص در حوزه رشد اقتصادی تمایل آنان به طور ویژه به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و به نظر می‌رسد وجود مؤلفه صبر و حوصله‌ی زنانه در سبک سرمایه‌گذاری‌ها ثمرات جدیدی را به بار خواهدآورد.. ◀️به نظر می‌رسد پرداختن به این مباحث فرصت خوبی است برای اندیشیدن به این موضوع که برای رسیدن به توسعه و پیشرفت، چگونه می‌توان به فضایل اخلاقی زنانه فرصت بیشتری برای بروز و ظهور در اجتماع داد؟ چگونه می‌توان نقش‌های اجتماعی زنان را در راستای نقش‌های فردی و خانوادگی و با اتکا بر ویژگی‌های ارزشمند زنانه مانند صبر و حوصله، به حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی کشاند و در راستای نیاز جامعه برای رسیدن به پیشرفت‌های همه‌جانبه، برای آن‌ها بسترسازی کرد؟ *امروز می‌توان به دنیایی اندیشید که برای رشد جامعه از حضور زنان استفاده‌ می‌کند درحالی‌که به جای دور کردن آنان از ویژگی‌های عمیق زنانه و مردواره کردن آنان با ارائه‌ی نسخه‌ها و الگوهای مردانه‌ی حضور اجتماعی، سهم درست و واقعی زنان در پیشرفت جامعه را منطبق بر ویژگی‌ها و مزیت‌های آنان پیدا کرده و آن را ارج می‌نهد!* 🖊فاطمه رنجبران، دانشجوی دکتری فلسفه علم @nehzatezanan
این روزها بیش از هر زمان دیگری، چشم جهانیان به درخشش زنان‌ مسلمان در بروز جلوه‌های صبر، استقامت، قدرت، شجاعت، یقین و جانفشانی در راه مبارزه با ظلم و کفر خیره مانده‌است. شاید هیچ اتفاق دیگری در جهان نمی‌توانست اینگونه ظرفیت مکتب اسلام را در تربیت زنان و دختران، برای نبرد در میدان‌ مبارزه‌ی واقعی حق و باطل نمایان کند. برخلاف تلاش و تبلیغات جهانی صهیونیسم برای سرگرم نگه‌داشتن زنان به مصرف‌گرایی، اعتیاد به استفاده از محصولات زیبایی و محدود ماندن در لذت‌های مادی و در نهایت تبدیل شدن به عروسک‌هایی بی‌اراده در جهنم روزمرگی، زنان مسلمان فلسطینی در پرتو تعالیم روح‌بخش اسلام تولیدکننده‌ی زیباترین فضایل اخلاقی و عقلی در عالم‌ شده‌اند. جهان امروز، مجروح و غمگین از مصائب حیرت‌انگیر غزه، بیشتر از همیشه چشم امید به مکتبی برای ایجاد تحول و تغییر در جهان دارد و دور نیست که آزادگان جهان اراده کنند برای رهایی از زیر بار استکبار و استعمار جهان مدرن، به سمت الهیات آزادی بخش اسلام، همان مکتبی که این‌گونه به زنان کرامت و اصالت داده است، حرکت کنند. طوفان الاقصی نه فقط روحی تازه در کالبد بی‌جان دنیا دمید، که دریچه تازه‌ای به مفاهیمی همچون حیات، عزت، کرامت و زن بودن در مقابل جهانیان گشود، زنی که نه طفیلی و بی اراده و بی‌نقش‌است و نه ابزاری در دست مستکبران. الگوی زن مسلمانی که هم برای امت مادری می‌کند، هم‌ پا به پای مردان برای مقاومت ظرفیت می‌سازد و هم با ایمان و شجاعت‌‌اش شرافت امت اسلام شده‌است... @nehzatezanan
*🔶🔹غزه، صحنه تناقضی بزرگ در عملکرد زنان سازمان ملل (UN women)🔹🔶* سازمانِ زنان ملل، سازمانی بین‌المللی ذیل سازمان ملل متحد است که با هدف رهایی *همه زنان* از خشونت، فقر، نابرابری و تلاش برای ایجاد برابری جنسیتی در جهت توسعه زنان فعالیت می‌کند. بررسی اقدامات این سازمان در چند هفته اخیر در راستای ادای تکلیف نسبت به موقعیت بغرنج زنان در غزه و آنچه این روزها بر آنان می‌گذرد، در نسبت با ادعای این سازمان جهانی جای تامل جدی دارد: 🔻در صفحه اینترنتی این سازمان، متنی قرار گرفته و حمایت همیشگی سازمان را از زنان فلسطینی اعلام کرده‌ است؛ به علاوه‌ی دو گزارش از احوالات زنان در غزه، و نیز درخواست آتش بسی که پس از ده‌ها روز جنگ، به تازگی نوشته‌شده‌است. عددشمار زنان و کودکان آسیب‌دیده هم در ذیل صفحه فعال است... 🔻با رجوع به صفحه سازمان ملل زنان در یوتیوب نیز، برخلاف انتظار و ادعایی که سازمان زنان ملل، در دفاع از زنان و رفع خشونت علیه آنان دارد، هیچ خبر جدی‌ای نیست! نه ویدیویی از کشتار و نه روایتی از مظلومیت‌ها و آسیب‌دیدگی‌های زنان و مادران فلسطینی وجود ندارد.. و البته ایستادگی‌ها، شهامت‌ها و شجاعت‌های آنان در این جنگ نابرابر هم هیچ کجا به چشم نمی‌خورد.. 🔻این وضعیت، صحنه تناقض آشکاری است! *سازمانی جهانی با هدف حمایت از زنان وجود دارد که به گفته خود بطور جدی برای رهایی زنان از بند نابرابری و ستم و نیز اعاده حق آنان تلاش می‌کند، اما در عمل بزرگترین نابرابری‌ها در ارتباط با زنان غزه را نادیده انگاشته و به گزارشاتی حداقلی و کم اهمیت اکتفا می‌کند.* 🔻حال این سوال مهم برای همه زنان جهان وجود دارد که چگونه در دایره حمایت‌های سازمان ملل زنان برای رسيدن به حقوق شان قرار می‌گیرند و چگونه و با چه شاخصی از آن خارج می‌شوند؟! گویا در پیگیری این اهداف والا، تبصره‌ها و فیلترهایی وجود دارد که هر زنی قرار نیست شنیده شود... 🖋لیلا حاجی حسینی، دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی https://ble.ir/nehzatezanan
*به بهانه تبلیغات جمعه سیاه در ایران؛ اضطراب و کمبود اعتماد به نفس، دستاورد جامعه مصرفی برای زنان* امسال جمعه‌ی سیاه(Black Friday)، بیشتر از سالیان گذشته در ایران مطرح و تبلیغ شد. این اقبال ناگهانی، این سوال را به وجود می‌آورد که به راستی ورای چنین رویدادی، چه تفکری نهفته است؟ 🔘گزاره "خرید می‌کنم، پس هستم!" هویت جدیدی است که فرهنگ ماده‌گرایی برای بشر قرن بیست‌و‌یکم به ارمغان آورده‌است‌. گرچه مخاطب نظام سرمایه‌داری برای مصرف بیشتر، هم زنان و هم مردان هستند، اما آثار این اسارت فرهنگی بر زنان بیشتر از مردان دیده‌ می‌شود. 🔘 تیم کاسر در کتاب بهای بالای مادی‌گرایی با استناد به پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد هرقدر ارزش‌های معنوی جای خود را به ارزش‌های مادی می‌دهند فرد اضطراب بیشتری دریافت می‌کند. نسخه‌ی رهایی از این اضطراب و نارضایتی نیز، تجویز مصرف بیشتر و اسارت فزون‌تر در دام ماده‌گرایی خواهدبود. 🔘زنان که با عاطفه و زیبایی عجین‌تر هستند، نسبت بیشتری بین خود و تبلیغات فروشگاه‌ها برقرار می‌کنند. تجربه‌ی نسبتا شایع و فراگیر زنان در اشتیاق به گشت‌و‌گذار در فروشگاه‌ها، پاساژها یا سکوهای مجازی فروش محصولات متنوع، موئد این مسئله است‌. بخش زیادی از این رونق خرید و فروش نیز به همین میل زنان به زیبایی، جذابیت و نو‌بودگی مربوط می‌شود. 🔘اما بر خلاف تصور القا شده، دستاورد این وضعیت برای زنان آرامش و احساس رضایت از زندگی نبوده است. زنان که خود مرکز احساس و عواطف و تولیدکننده زیبایی‌های اخلاقی مثل فداکاری، دلسوزی، ایثار و... هستند در چرخه خرید و مصرف، تبدیل به فردی مضطرب، بی‌اعتماد به نفس و در مقام خریدارِ محصولات زیبایی قرار می‌گیرند. 🔘تیم کاسر در ادامه کتاب می‌گوید ما در برابر بلایی که مصرف دیوانه‌وار بر سر زن و جامعه می‌آورد، نمی‌توانیم جز با افزایش آگاهی، آن‌‍‌ها را از این وضع نجات دهیم. برای نجات زنان از سلطه سرمایه‌د‌اری باید وجود با ارزش انسان و هویت انسانی مصرف‌کننده را مدام به او یادآور شویم. هویت انسانی در نظام سرمایه‌داری نخست با کالاهایی که مصرف می‌کند و دوم با ظاهری که دارد، تعریف می‌شود. تیم کاسر می‌گوید تنها اگر افراد را به وجود با ارزش خودشان آگاه کنیم، می‌توان این چرخه را شکست. @nehzatezanan
🔹تشکر می‌کنم از بانوان ورزشکار، از آن بانویی که با حجاب کامل پرچم این دوره از ورزش‌های آسیایی را حمل کرد و در مقابل یک دنیا، هویت و شخصیت زن ایرانی را نشان داد. 🔹تشکر می‌کنم از آن بانوی ورزشکاری که در هنگام اهدای مدال حاضر نشد با مرد نامحرم دست بدهد؛ او دستش را دراز کرد، این بانو دست نداد. 🔹تشکر می‌کنم از‌ آن بانویی که کودک نوزادش در آغوش رفت روی سکو و مدال‌اش را گرفت. این یک حرکت نمادین است، این در دنیا به معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و نقش مادری است. 🔹تشکر می‌کنم از ورزشکارانی که حاشیه‌های ارزشی را به ورزش خودشان افزودند و اضافه کردند سجده کردند روی زمین بعد از پیروزی، دستشان را به دعا بلند کردند در وسط میدان ورزشی، پرچم را بوسیدند، روزی پرچم سجده کردند این‌ها خیلی کارهای مهمی است. این‌ها کارهایی است که تشخّص ورزشکار ایرانی اسلامی را بلکه هویت ملت ایران را در مقابل چشم صدها میلیون تماشاگر نشان می‌دهد و ثبت می‌کند. امروز رهبر انقلاب در دیدار با مدال آوران @nehzatezanan
▪️زن جانش را فدا می‌کند برای اینکه حکومت به نااهل نرسد. اگر فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها زنِ امیرالمومنین علی علیه‌السلام هم نبود قضیه همین بود. حضرت زهرا از شوهرش دفاع نمی‌کرد، از زمامدار به حق دفاع می‌کرد. مسئله‌ی زن و شوهری نیست، مسئله‌ی دختر عمو، پسر عمویی نیست. مسئله‌ی دوستی و رفاقت نیست، مسئله وظیفه است، مسئله هدف است. می‌آید پشت در، شروع می‌شود تهدیدها اما اثر نمی‌کند. ▪️نمی‌گوید من حالا باردار هستم، مصلحت نیست درافتم؛ بماند چند روز دیگر آتش‌شان فروکش کند، بماند شاید من فارغ بشوم بعد بروم به میدان‌شان... نه! نکته‌اش در همین است که در شدیدترین موقعیت‌ها بزرگترین وظیفه‌ها انجام بگیرد و شدیدترین لطمه‌ها بر جسم و جان وارد بیاید. لذا شروع کرد به مبارزه. آن‌پشت در آمدن، آن سِقط شدن محسن شش ماهه، آن ورم بازو، آن مقاومت عظیم که منجر می‌شود به اینکه دختر پیغمبر را بزنند. ■ یک زن را چه کسی می‌زند؟ چرا می‌زنند؟ مگر اینکه ایستاده است و مقاومت می‌کند؟ مردان و ریش‌سفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصار زیر بار رفتند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند... این زن نه فریب می‌خورد، نه تنبلی می‌کند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت دهد، این است که زدند... 🔺بریده باد زبانی که شأن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را از خطبه خوانی به نوحه سرایی تبدیل می‌کند. اگر خطبه‌ی زهرا سلام‌الله علیها را نگفتی، گریه‌ی زهرا سلام الله علیها هم معنی پیدا نمی‌کند. اگر نفهمیدیم که زهرا سلام‌الله‌علیها آنجا چگونه سخن گفته است، نمی‌فهمیم گریه‌ی او به چه معناست... 🔹سخنرانی رهبر انقلاب در سال‌های اول دهه ۵۰ شمسی @nehzatezanan