استاد مهدوی ارفع - ثقلین.mp3
5.03M
..
سخنان حاج آقا مهدوی ارفع در مورد واکسن کرونا و نقش مافیا در این رابطه و خیانت دولت به مردم در حاشیه کلاس دیروز تربیت مربی نهج البلاغه ثقلین:
💠 چرا رهبر انقلاب واکسن زدند؟
🔹چرا رئیس جمهور در قضیه واکسن خلاف نظر رهبری اقدام کرد؟
🔴نامه مخبر به رهبری چه بود؟
🔹تظاهرات کشورهای اروپایی علیه واکسن.
🔻رئیس شرکت فایزر، واکسن فایزر نزد.
🔴علت ترور دکتر فخری زاده چه بود؟
🔺شرط رفتن به کربلا واکسن باشد، جان هم می دهیم.
🔴بنده تحقیقا اعلام می کنم کارهایی در دست اقدام هست که جلوی رشد کند جمعیت با عقیم سازی توسط همین واکسن گرفته شود.
🔶اگر مینو محرز نقشی در تولید واکسن برکت نداشته است چرا روی بسته های آن نام محرز نوشته شده است؟
🔴نمکی جزء مافیای واردات دارو و #واکسن کروناست.
توصیه رهبری در #دیدار_هئیت_دولت درباره کرونا چه بود؟ #محرم ۱۴۴۳
⛔️ دروغگو پروری
آیتالله استاد حائری شیرازی (ره)
❇️ اگر روش معلم این باشد که دانشآموز باید از او حساب ببرد، شاگرد به دروغ گفتن تشویق میشود و برای توجیه کاری که نکرده است [تکلیف انجام نداده]، دروغ میگوید؛ مثلاً دانشآموزی شب خوابیده یا به میهمانی رفته و تکلیفش را انجام نداده است،
🔴👈 اگر راست بگوید معلم این را بهحساب پررویی او میگذارد؛ ولی اگر بهدروغ بگوید دیشب سرم درد میکرد، او را شاگردی میشناسد که از معلمش حساب برده است!
⚠️ وقتی اینطور میشود و معنی حساب بردن این باشد، کار دگرگون میشود. چون وقتی راست بگوید، چوب میخورد و حرف بد میشنود؛ ولی وقتی دروغ بگوید، معاف میشود و شخصیت او در امان میماند!
⚠️ این در رابطه پدر و مادری هم صادق است که فرزند را به دلیل راستگویی، عقوبت میکنند. ازاینجا، فرزند یا شاگرد، بین دروغ و در امان ماندن از عقوبت، رابطه میبیند و دروغ را بهعنوان سپر بلای شخصیت خود، قبول میکند!
🛑 پشت پرده انتصاب وزیر دولت روحانی (مهندس اسلامی) به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی دولت آیت الله رئیسی
🟣فارغ از برخی حرف وحدیث های حاشیه ای از سوی منتقدان به برخی انتصاب های آیت الله رئیسی که در مجال خود ان شالله با نگاه کارشناسی خواهیم پرداخت، اجازه می خواهم در باب انتصاب جناب مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی به سمت رییس سازمان انرژی اتمی توضیحاتی تقدیم نمایم:
↩️۱. جناب مهندس اسلامی از معدود وزرایی بود که حدود دو و نیم سال آخر دولت آقای روحانی و به امید رفع نابسامانی ها و ضعف های مهندس آخوندی و برداشتن فشارهای موجود از سر دولت روحانی از سوی روحانی سرپرست شدو بدلیل حسن سابقه به مجلس معرفی شد و رای اعتماد بالایی هم آورد. که تنها برگ برنده سال های آخر دولتش افتتاح های پی در پی پروژه های راهسازی بود.
↩️ ۲. جناب اسلامی به قول جهانگیری از وزرای تحمیلی بر این دولت بودو نگاه سیاسی تحزبی خیلی کم داشته و خود را وارد مناقشات سیاسی حزبی اصلاح طلبان نمی کرد و از ایشان به عنوان اصلاح طلب در هیچ جایی نامی برده نشده و عدم سابقه و عدم موضعگیری از ایشان در حوزه های سیاسی اصلاح طلبان و به طور خاص در موضوع فتنه ۸۸ هم نمونه ای از این ملاحظه است. ضمن آنکه به گفته نزدیکترین افراد به آقای اسلامی جناب روحانی اختیارات زیادی از ایشان را گرفته و بعضا برای اعمال مدیریت در حوزه راه و مسکن میدان واقعی عمل را به جناب اسلامی نمی داد.
↩️۳. کارشناسان از اقای اسلامی به عنوان فردی مدیر قوی و صاحب تجربه در پروژه های بزرگ یاد می کنند که در ادامه سوابق ایشان را برای تایید مطلب تقدیم می کنیم. این موضوع خاصه در حوزه تحقیقات دفاعی کاملا مرتبط با سازمان انرژی اتمی بوده و رویکرد جناب رئیسی در معرفی جناب اسلامی بهره مندی از امتیازات سازمان انرژی اتمی برای تقویت قطب های تخصصی اقتصادی برای مثال پشتیبانی از صنعت هوایی و دارویی و کشاورزی و... است.
*سوابق علمی و تحصیلی*
- لیسانس مهندسی راه و ساختمان انستیتو تکنولوژی دیترویت میشیگان
- فوقلیسانس مهندسی راه و ساختمان دانشگاه تولید و اوهایو
- *امبیای مدیریت جهانی هوانوردی شرکت در دوره مشترک دانشگاه رویال رودرز کانادا و دانشگاه صنعتی شریف*
*سوابق اجرایی و مدیریتی*
- مدیر پروژه و معاون اجرایی بخش عمران بنیاد مستضعفان
- مجری طرحهای عمرانی مرزهای شرقی کشور کمیته انقلاب اسلامی
- مسئول امور فنی و مهندسی کمیته انقلاب اسلامی
- *معاون فرماندهی کل کمیته انقلاب اسلامی*
*- معاون مهندسی و طرحهای توسعه سازمان صنایع دفاع بزرگ*
*- مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران*
*- قائممقام سازمان صنایع و هوافضا*
*- معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع*
*- معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع و همزمان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران*
- استاندار مازندران
*سوابق و تجارب همزمان*
- عضو شورای برنامهریزی بنیاد مستضعفان
- عضو ستاد مرزهای کشور وزارت کشور
*- عضو ستاد بحران کشور و کمیته دائمی سازمان پدافند غیرعامل*
- عضو کمیته فرعی کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت
-عضو شورای عالی هواپیمایی کشوری
- عضو شورای عالی شهرسازی و معماری ایران
*- عضو هیئت امنا دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان*
- مدرس دانشگاه صنعتی مالک اشتر
-عضو انجمن هوافضای ایران
- انتصاب به عنوان وزیر راه و شهرسازی ...
( لازم به ذکر است وی در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۷ به دنبال استعفای عباس آخوندی، از طرف حسن روحانی به عنوان سرپرست وزارت راه و شهرسازی معرفی شد. او در تاریخ ۵ آبان ۱۳۹۷ پس از معرفی رئیس جمهور به مجلس و رأی اعتماد توسط نمایندگان، به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد.)
↩️نکته آخر اینکه رویکرد اقتصادی جناب رئیسی به جای سیاسی امنیتی کردن سازمان انرژی اتمی می تواند فشارهای زیادی را از دوش کشورمان برداشته و باعث انحراف افکار و اذهان دنیا و سازمان های بین المللی از این مقوله گردد.. یقینا هدف والای جناب رییسی در حوزه های صنعتی و اقتصادی با رویکرد رفع نابسامانی های اقتصادی دولت های قبل توجیه پذیرتر از این انتصاب باشد.
جناب اسلامی می تواند با تکیه بر تجربیات گرانقدر صنعتی و اقتصادی خودش، سازمان انرژی اتمی را از یک سازمان جنجالی و التهاب زای غیر مولد در سال های اخیر به پشتیبان قوی اقتصادی، انرژی و صنعتی کشورمان تبدیل نماید.
ضمن آنکه قرار نیست همه مدیران و دولتمردان را به بهای حضور در دولتی با رئیس جمهوری ضعیف محملی برای حصر همیشگی این سرمایه های انسانی قرار داد. الان برخی دیگر از وزیران جناب رئیسی سرمایه های انسانی دولت های قبل از روحانی هستند که پذیرفتنی است.
⁉️آمریکا در همسایگی ایران چه دام هایی تنیده است؟!
🔻 امروز نیروهای آمریکایی بهطور کامل افغانستان را ترک کردند اما چرا با وجود مصوبه دوسال گذشته پارلمان عراق پیرامون خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در عراق همچنان ادامه دارد؟
🔻جدا از پتانسیلهای بالفعل کشور عراق ازجمله وجود منابع نفتی و مزیتهای آمریکا و متحدانش در غرب آسیا، واشنگتن برخلاف افغانستان که جامعه مبتنیبر قومیت بود، در عراق با وجود یکبار اخراج نظامیانش، توانست در عرصه دیپلماسی فرهنگی و قدرت نرم با استفاده از نهادهای جامعه مدنی، بسیار موفق عمل کند.
🔻غرب و در راس آن آمریکا برای توسعه قدرت نرم و نفوذش در عراق راهکارهای متنوعی را در دستور کار خود قرار دادهاند.
🔻تازهترین تلاش برای باز کردن جای پا در عراق، به سفر اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به عراق مربوط است. مکرون که برای حضور در نشست بغداد به عراق سفر کرده بود، با رهبران سیاسی و مذهبی بلندپایه عراقی نیز دیدار داشت و حتی به حرم مطهر امامان هفتم و نهم شیعیان(ع) نیز سری زد تا این گزاره را تقویت کند که فرانسه درصدد بازگشت به غرب آسیا است.
🔻در کنار رفتاری که مکرون در عراق داشت، کشورهای غربی به رهبری آمریکا در دو دهه گذشته متمرکز بر تأسیس و تقویت سازمانهای مردمنهاد (NGO) بهعنوان یکی از نخستین راهبردهای خود برای تقویت نفوذ در عراق بودهاند.
🔻در این خصوص آمریکا از ظرفیت دو موسسه آمریکایی موقوفه ملی برای دموکراسی (NED) و آژانس توسعه جهانی ایالات متحده (USAID) بهره برده است.
🔻اگرچه این دو موسسه در نهادهای بهاصطلاح غیردولتی آمریکا هستند اما تحت فرماندهی شورای عالی امنیت ملی آمریکا و نهادهای بالادستی واشنگتن قرار دارند.
🔻این موسسات وظیفه دارند با اعطای کمکهای خارجی به سازمانهای مردمنهاد به «پیشبرد منافع سیاست خارجی آمریکا در گسترش دموکراسی و بازار آزاد» در کشورهای درحال توسعه کمک کنند.
🔻درباره حمایتهای مالی این دو موسسه ازNGO های عراقی همین بس که براساس گزارش مالی NED در سال ۲۰۱۵، این موسسه موفق شده هزار و ۹۵۰ شبکه مردمنهاد در عراق ایجاد کند.
🔻براساس این گزارش یکی از این شبکهها بهتنهایی حدود ۱۹۰میلیون دلار از موسسه موقوفه ملی برای دموکراسی پول دریافت کرده است. این موسسه در گزارش مالی سال ۲۰۱۴ نیز اعلام کرده بود بیش از ۵میلیون دلار و در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶میلیون دلار به موسسات مردمنهاد در عراق کمک کرده است!
🔻آژانس توسعه جهانی ایالات متحده (USAID) نیز به موازات اشغال عراق، فعالیتهای گستردهاش را بهمنظور اثرگذاری بر جامعه عراق در زمینههای فکری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آغاز کرد.
♨ پیشگویی ممنوع!
🔹درحالیکه کمتر از یک ماه از تحلیف و کمتر از یک هفته از رأی اعتماد دولت فعلی میگذرد، برخی از فعالان سیاسی اصلاحطلب نقد غیرمنصفانه علیه دولت فعلی را آغاز کردهاند و با شعار «ما نمیتوانیم» درصدد هستند تا دولت فعلی را ناکارآمد نشان دهند.
👈 گزاره های خبری
1⃣ «مصطفی هاشمیطبا» فعال سیاسی اصلاحطلب بهتازگی مدعی شده است: «معتقدم وزرای دولت سیزدهم کارهای معمولی را شاید نتوانند انجام دهند چه رسد به اینکه بخواهند به وعدههای اعلامی خود رسیدگی کنند چون وعدهها از آدمها بزرگترند». او همچنین گفته است که رئیسی همکاران خوبی انتخاب نکرده است!
2⃣ «مسعود پزشکیان» نائب رئیس مجلس قبل و نماینده مجلس فعلی به تفسیر چیدمان وزرا در دولت سیزدهم پرداخته و گفته است: «سلایق مختلف را جمع کردهاند با نبود تجربه اجرایی. فرق است بین تئوری و عمل؛ اینکه من میدانم با اینکه من میتوانم شاید سالهای سال باهم فاصله دارند. اینکه بتوانم دانسته خودم را اجرا کنم، زمان زیادی میبرد. البته از آنطرف (جریان سیاسی اصولگرا) میگویند که «خب! تازه آمدهاند» آخرش هم میگویند که «دارد تمام میشود، ولشان کنید بروند».
👈گزارههای تحلیلی
در خصوص انتقادات زودهنگام چهرههای جریان اصلاحطلبی به دولت، باید دو نکته موردتوجه قرار گیرد:
⬅ اول آنکه رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی و میانگین تورم ۴۴ درصدی و افزایش سه برابری بدهیهای دولت موردحمایت این جریان در پنج سال اخیر باعث شد تا معیشت مردم در وضعیت نامناسبی قرار گیرد! سؤال اینجاست که چرا این منتقدین در این دوره سکوت اختیار کرده بودند؟ گذشته از نگاه منفعتجو و رقیب هراس جریان اصلاحات، در شرایط کنونی کشور تلقین نگاه «ما نمیتوانیم» همان سیاستی است که دشمنان ملت ایران تجویز میکنند، درحالیکه امروز جامعه خواهان گشایش در امور و اقدام و عملی جهادی برای برداشته شدن مشکلات اقتصادی است و این نوع نگاههای وادادهای را که از آن جز یأس و ناامیدی حاصل نمیشود را تحمل نمیکنند.
⬅ نکته بعدی آنکه رئیسجمهور جدید در معرفی کابینه و تعیین مدیران ارشد، تلاش نموده است تا چند عنصر تخصص، جوانی، تجربه، کارنامه، انقلابی گری، پاک دستی و کارآمدی را لحاظ کند؛ بنابراین ابتدا باید فرصت لازم را به دولت فعلی داد و سپس انتقاد از عملکرد دولت را آغاز کرد، نه اینکه خود را در مقام پیشگو قرار داد و از همین اولین قدمهای آغاز مدیریت دولت، شروع به انتقاد کرد.
هدایت شده از قاف عشق
🍃♦️زنده و جاوید باد یاد و نام و خاطره شهدای عملیات کربلای ۳ در اسکله الامیه
🗓 شروع:۱۳۶۵/۶/۱۰
🗓پایان: ۱۳۶۵/۶/۱۲
🌟منطقه:خلیج فارس
✅نیروهای عمل کننده: لشگر ۱۴ امام حسین علیهالسّلام
🍃🌷
#قاف_عشق
@ghafeshgh 👈👈
♨️ جولان موساد در خاک امارات و ضرورت هوشیاری سیستم امنیتی کشور
▪️ظرف دیروز و امروز دو خبر ویژه درباره فعالیتهای مخفیانه اسرائیل در خاک امارات منتشر شد. فعالیت شرکت امنیت سایبری XM Cyber به ریاست تامیر پاردو رئیس سابق موساد در دبی و خبر امروز وبسایت "مجهر الجزیره" به نقل از یک منبع در سازمان اطلاعات امارات مبنی بر ساخت یک پایگاه نظامی سرّی در عمق 330 متری زمین در خاک امارات با همکاری وزارت جنگ اسرائیل که برای در امان ماندن از حملات موشکی ساخته می شود. این دو خبر و تحرکات قبلی صهیونیستها در خاک امارات نشان می دهد صهیونیستها درحال ایجاد پایگاههای جاسوسی و امنیتی برای مقابله با ایران هستند. بدون شک این اقدامات صهیونیستها در امارات دور از چشم سازمانهای امنیتی کشورمان نیست اما ضروری است تمرکز بیشتری در این خصوص صورت پذیرد. قطعاً اگر جمهوری اسلامی تصمیم به زیر ضربه بردن پایگاه های موساددر امارات بگیرد،حتی اماکن درعمق 330 متری نیز نمیتواند مانع این اقدام شود. کافی است فقط یک حرکت ضدامنیتی ازخاک امارات برعلیه ایران انجام شودتاایران به جولان صهیونیستها در امارات و منطقه پایان دهد.
♨ موضع حکیمانه در قبال تحولات افغانستان
🌐 در نخستین دیدار هیئت دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب، معظم له بخش پایانی بیاناتشان را به موضوع افغانستان اختصاص و حوادث آن اختصاص دادند و طی سخنان مهمی، چارچوب اقدام جمهوری اسلامی ایران در این موضوع را مشخص کرده و فرمودند: «در مورد افغانستان ما طرفدار ملت افغانیم؛ دولتها میآیند و میروند... آنکه باقی میماند ملت افغانستان است؛ ما طرفدار ملت افغانستان هستیم. نوع رابطه ما با دولتها هم به نوع رابطه آنها با ما بستگی دارد».
👈 گزارههای تحلیلی
1⃣ برخلاف برخیها که میگویند جمهوری اسلامی ایران موضع مشخصی در قبال آنچه در افغانستان میگذرد، ندارد، رهبر معظم انقلاب بهطور دقیق، منطقی و هوشمندانه در این خصوص موضعگیری نموده و ضمن تعیین جهتگیری سیاست خارجی کشور، به ابهامات و شبهات موجود دراینباره هم پاسخ میدهند؛ موضعی که نگارنده آن را مدارا و «سکوت هوشمندانه» مینامد.
2⃣ تمرکز و تأکید رهبر معظم انقلاب در مواجهه با تحولات افغانستان بر دو گزاره کلیدی است: نخست، «مردم» و دوم، «نوع رابطه دولت و حاکمیت آتی افغانستان» با ایران. این موضع نشان میدهد، در قبال وضعیت سیاسی بهشدت «سیال» جامعه افغانستان که یکی از همسایگان بزرگ ایران به شمار میرود، مرکز اتکا و سرمایهگذاری باید مردم باشند؛ لذا باید از هرگونه موضع و اقدام شتابزده، احساسی و غیرواقعبینانه بهشدت اجتناب نمود. معظم له بدون اینکه نامی از طالبان ببرند، بهروشنی تفهیم کردند که هیچ «فوریتی» به ترسیم خطوط و چهارچوبهای سیاست خارجی کشور در قبال طالبان که هنوز موقعیت سیاسی آن معلوم نیست و نیز تحولات افغانستان که فعلاً سمتوسوی مشخصی به خود نگرفته است، وجود ندارد.
3⃣ اتخاذ موضع شفاف جمهوری اسلامی در شرایط کنونی تحولات افغانستان و آینده آنکه یک حالت «گذار» و «ابهامآلود» دارد، به معنای پیشدستی در جلوگیری از هزینهتراشی سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک برای کشور است. سایر کشورهای ذینفع، حتی آمریکا نیز هنوز بنایی بر اعلام موضع شفاف در قبال طالبان ندارند. به عبارت سادهتر، هنوز افغانستان تکلیفش با خودش روشن نیست، چگونه انتظار هست که جمهوری اسلامی ایران بخواهد تکلیفش را با طالبان روشن کند.
👈 نکته پایانی
موضع اخیر رهبر معظم انقلاب نه به معنای «رد» طالبان و تقابل با آن است و نه «تأیید» و همکاری با آن، به معنای متداولی که وجود دارد. فعلاً سیاست منطقی و کمهزینه که عقل سلیم نیز بر آن حکم میکند و رهبری هم به طرز حکیمانهای آن را اعلام کردند، سکوت هوشمندانه در قبال تحولات افغانستان است، تا زمانی که وضعیت افغانستان تعیین تکلیف شود و ماهیت و مدل نظام سیاسی و حاکمیتی آن مشخص گردد.
♨ موضع حکیمانه در قبال تحولات افغانستان
🌐 در نخستین دیدار هیئت دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب، معظم له بخش پایانی بیاناتشان را به موضوع افغانستان اختصاص و حوادث آن اختصاص دادند و طی سخنان مهمی، چارچوب اقدام جمهوری اسلامی ایران در این موضوع را مشخص کرده و فرمودند: «در مورد افغانستان ما طرفدار ملت افغانیم؛ دولتها میآیند و میروند... آنکه باقی میماند ملت افغانستان است؛ ما طرفدار ملت افغانستان هستیم. نوع رابطه ما با دولتها هم به نوع رابطه آنها با ما بستگی دارد».
👈 گزارههای تحلیلی
1⃣ برخلاف برخیها که میگویند جمهوری اسلامی ایران موضع مشخصی در قبال آنچه در افغانستان میگذرد، ندارد، رهبر معظم انقلاب بهطور دقیق، منطقی و هوشمندانه در این خصوص موضعگیری نموده و ضمن تعیین جهتگیری سیاست خارجی کشور، به ابهامات و شبهات موجود دراینباره هم پاسخ میدهند؛ موضعی که نگارنده آن را مدارا و «سکوت هوشمندانه» مینامد.
2⃣ تمرکز و تأکید رهبر معظم انقلاب در مواجهه با تحولات افغانستان بر دو گزاره کلیدی است: نخست، «مردم» و دوم، «نوع رابطه دولت و حاکمیت آتی افغانستان» با ایران. این موضع نشان میدهد، در قبال وضعیت سیاسی بهشدت «سیال» جامعه افغانستان که یکی از همسایگان بزرگ ایران به شمار میرود، مرکز اتکا و سرمایهگذاری باید مردم باشند؛ لذا باید از هرگونه موضع و اقدام شتابزده، احساسی و غیرواقعبینانه بهشدت اجتناب نمود. معظم له بدون اینکه نامی از طالبان ببرند، بهروشنی تفهیم کردند که هیچ «فوریتی» به ترسیم خطوط و چهارچوبهای سیاست خارجی کشور در قبال طالبان که هنوز موقعیت سیاسی آن معلوم نیست و نیز تحولات افغانستان که فعلاً سمتوسوی مشخصی به خود نگرفته است، وجود ندارد.
3⃣ اتخاذ موضع شفاف جمهوری اسلامی در شرایط کنونی تحولات افغانستان و آینده آنکه یک حالت «گذار» و «ابهامآلود» دارد، به معنای پیشدستی در جلوگیری از هزینهتراشی سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک برای کشور است. سایر کشورهای ذینفع، حتی آمریکا نیز هنوز بنایی بر اعلام موضع شفاف در قبال طالبان ندارند. به عبارت سادهتر، هنوز افغانستان تکلیفش با خودش روشن نیست، چگونه انتظار هست که جمهوری اسلامی ایران بخواهد تکلیفش را با طالبان روشن کند.
👈 نکته پایانی
موضع اخیر رهبر معظم انقلاب نه به معنای «رد» طالبان و تقابل با آن است و نه «تأیید» و همکاری با آن، به معنای متداولی که وجود دارد. فعلاً سیاست منطقی و کمهزینه که عقل سلیم نیز بر آن حکم میکند و رهبری هم به طرز حکیمانهای آن را اعلام کردند، سکوت هوشمندانه در قبال تحولات افغانستان است، تا زمانی که وضعیت افغانستان تعیین تکلیف شود و ماهیت و مدل نظام سیاسی و حاکمیتی آن مشخص گردد.
♨ امکانسنجی ساخت یکمیلیون مسکن در سال
🛑 با بررسی کارنامه ضعیف دولت یازدهم و دوازدهم در ۲ بخش عرضه مسکن و ساماندهی تقاضای سرمایهای، از یکسو و تورم بسیار بالا و افزایش ۸ برابری متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از سوی دیگر، باعث شد یکی از مطالبات عمده مردم و همچنین وعدههای پرتکرار انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری حول حل مسئله مسکن تمرکز یابد. حال این شعار انتخاباتی به یک برنامه راهبردی در دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی آن تبدیل شده است. سؤال مهم در این فرایند این است که آیا ساخت این تعداد مسکن در یک سال و یا ۴ میلیون مسکن در دوره چهارساله دولت، مقدور و میسور است؟
👈 نکات تحلیلی
1⃣ بررسیهای نهادههای تولید مسکن ازجمله زمین، مصالح ساختمانی و نیروی کار بیانگر آن است که ساخت ۱ میلیون مسکن در سال هدفی قابلدسترس است و میتواند بخش مهمی از فشار معیشتی وارده به جامعه را کنترل کند. تولید مسکن ازجمله تولیداتی است که خیلی کم به منابع ارزی مرتبط است و پیوندی با موضوع تحریمها ندارد.
2⃣ تجربه برنامهریزی و ساخت ۸۲۴ هزار واحد مسکونی مسکن در سال ۱۳۸۹ نشاندهنده قابل تحقق بودن این پروسه در حال حاضر است.
3⃣ دغدغه زمین مهمترین نیاز تولید مسکن است؛ اما آخرین بررسیهای انجامشده توسط وزارت راه و شهرسازی نشان از این دارد که در حال حاضر در کشور بیش از ۱۱.۲ میلیون نفر در ۷۶.۴ هزار هکتار بافت فرسوده شهری زندگی میکنند. برآورد حداقلی نشان میدهد که این مقدار زمین بافت فرسوده جواب گوی ساخت ۵ میلیون مسکن را دارد؛ مضافاً زمینهای حاشیه شهرها اکثراً دولتی است و در روستاها نیز زمین بهاندازه کافی وجود دارد. از سوی دیگر، ۴ درصد از کل تسهیلات سالانه بانکی برای تأمین منابع موردنیاز این طرح کفایت میکند.
👈 نکته راهبردی
ساخت مسکن بهعنوان یکی از پیشرانهای اقتصاد کشور همزمان بهغیراز رضایتمندی مردم و کم کردن بار استرس مردم از بیسرپناهی، میتواند رشد اقتصادی و جهش تولید در صنایع پیشینی و پسینی تولیدی را به دنبال داشته باشد و مسئله بیکاری در کشور را تا حد زیادی مرتفع کند. دراینبین آنچه مهم است اراده متولیان امر است. اکنون با اراده دولت سیزدهم، فضای کشور آماده چنین اقدام اساسی است؛ علاوه بر این، ساخت یکمیلیون مسکن بهصورت قانون درآمده و مجلس برای تحقق آن میتواند نظارت و مطالبه گری داشته باشد.
هدایت شده از قاف عشق
🔆برنامه #شبهای_روشن
📻رادیو اصفهان
🎤گفتگو با رزمندگان #دفاع_مقدس_استان_اصفهان
▶️پخش خاطرات جذاب برای اولین بار
⏰پنجشنبه ها ساعت ۲۱.۴۵
🍃🌺
⏯FM 95 MHZ⏩
⏯AM 837 KHZ⏩
#قاف_عشق
@ghafeshgh👈👈
هدایت شده از قاف عشق
🔹در موقعیت ائمه، قبل از عملیات محرم حال وهوای معنوی خاصی حاکم بود که این حال و هوا کلید فتح عملیات محرم شد
🎙گفتگو با برادر رزمنده و جانباز محمود نجیمی
🔹قسمت دوم
(عملیات محرم و عشق بازی شهدا)
📻رادیواصفهان
#برنامه_شبهای_روشن
🔹پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱.۴۵
🍃🌸
#قاف_عشق
@ghafeshgh👈👈