بسم الله الرحمن الرحيم
✅ ميگويند طلبه نيستي اگر...
🔰صحنه اول:
در بين طلاب سطح عالي (پايه 7تا10) جوي ايجاد شده بود که انگار اگر طلبه اي همزمان در يکي از موسسات مشغول تحصيل نباشد ديگر طلبه نيست. به همين جهت طلبه ها صبح تا ظهر در کلاس درس شرکت ميکردند و عصر تا شب هم در موسسات بودند و به همين جهت فرصت مطالعه و مباحثه نداشتند. کلاس پشت کلاس، بدون مباحثه و مطالعه.
مدتي طول کشيد تا توانستيم در گفتگوهاي دو يا چند نفره – ان هم فقط با عده اي از طلاب – اين مطلب را روشن کنيم که هر چند رفتن به موسسات (ان هم موسسات حوزوي) بد نيست اما اين کارها براي بعد از اتمام دوره سطح عالي مناسب است و همزمان با تحصيل در مقطه سطح عالي باعث ميشود انسان از اينجا مانده و از انجا رانده شود.(بجز موسات تخصصي فقهي) در نهايت بار علمي نميبنديم و متاسفانه خيلي وقتها هم نميفهميم که چه کلاهي سر خودمان گذاشت هايم. (جهل مرکب).
🔰صحنه دوم:
اين روزها اعلاميه هاي نشست هاي علمي را بسيار بيشتر ميبينم. در زير اسم بسياري از مدعوين و ارائه دهندگان نوشته است:
حجت الاسلام دکتر ...
حجت الاسلام فلاني استاد دانشگاه...
استاد فلاني عضو پژوهشگاه ...
حجت الاسلام بهماني استاد يار ... .
🔶گريز اول:
همين چند روز قبل يکي از دوستان از همراه کردن تحصيلات دانشگاهي با دروس حوزوي تعريف ميکرد. مثلا ما ميتوانيم با حدود دوسال تحصيل در دانشگاه فلان مدرک کارشناسي ارشد را بگيريم.
من هم کمي کنجکاو شدم و اجمالا رشته هاي علوم حديث و تفسير، و کلام، جلو چشمم رژه رفت که خب حالا چه عيب دارد دو سال هم در اين رشته ها کار کنيم، هم مدرک دارد هم ثمره علمي دارد، و هم ... .
بعد محتواي رشته ها را جستجو کردم. خيلي به نظرم دندان گير نيامد.
🔶 گريز دوم:
دور و بر خودم را که نگاه ميکنم ميبينم اساتيد بزرگ حوزه مثل حضرات: شب زنده دار، شهيدي، قائني، شوپاي و ... همگي از جمله بزرگاني هستند که خود حوزه و به صورت متمرکز و ممحض، کار علمي کرده اند.
🔰ادامه:
ظاهرا روحيه اي که در بين طلاب پايه هفت و هشت ميديديم که: هر کسي در موسسه اي نيست اصلا طلبه نيست، به شکل تند تري در محافل علمي و فضاي عمومي حوزه منتشر شده که هر کسي در کنار مدرک حوزوي، مدرک دانشگاهي ندارد، ول معطل است.
سوال: ايا اين رويه، صحيح است؟
آيا اين روند براي حوزه خسارت بار است؟
منشا پيدايش اين رويه چيست؟
اين مسير به کجا منتهي خواهد شد؟
مسئولين حوزه در اين زمينه چه وظيفه اي دارند؟
نقش مسئولين در پيدايش اين پديده چيست؟
اين پديده را چطور تحليل ميکنيد؟
پاسخ با شما.
@neveshte
شافی س۲ج۵.خاطره ایت الله جوادی در حج.اهمیت شعور.m4a
512.5K
ایت الله ممدوحی
شافی س۲ج۵
✅خاطره ای از ایت الله جوادی املی در سفر حج.
✅فکر کنیم برای چه به مکه امدیم؟
✅مقدار شعور، معیار ثواب و اجر
#ایت_الله_ممدوحی #صوتی #شافی
@neveshte
بسم الله الرحمن الرحيم
✅ تا اينجاي کار تحسين برانگيز است
اين روزها هر ازاده اي در هر کجاي جهان که باشد شجاعت يمني ها را تحسين ميکند.
دقيقا همين حس و حالي که ما نسبت به يمني ها داريم،روزگاري ديگران نسبت به ايرانيان داشتند و البته هنوز هم دارند.
يعني شجاعت و جسارت ايرانيان را تحسين ميکنند و از ان الگو ميگيرند.
در سالهاي برجام يکي از نگراني ها اين بود که با امضاي برجام اين پيام به جهانيان القا شود که ايران مقتدر هم زانوي تسليم زد و بالاخره او هم مجبور به مذاکره ي گرگ و ميش شد.
ان وقت دامنه اين خسارت نه محدود به ايران که کل جبهه ازادي خواهان جهان را فرا ميگرفت و خدا را شکر که ان احمق نادان رسما برجام را پاره کرد.
کلام خداوند است که انتم الاعلون (شما داراي علو و برتري هستيد) در ادامه نيز ميفرمايد: ان کنتم مومنين (اگر داراي ايمان باشيد).
اقتدار واقعي به نيروي ايمان است و روشن است که هرقدر ايمان ضعيف تر باشد قدرت و شوکت ما نيز کمتر خواهد بود.
همچنان که امروز يمني ها با ايمان خود، قدرت خود را ره رخ همگان کشيدند.
امروز يمني ها براي همگان الگويي از شجاعت و غيرت شدند. شايد ما هم اگر در طي اين سالها در برخي موارد، ايستادگي و استقامت بيشتري از خود نشان ميداديم وضعمان بهتر از امروز بود.
از اين حوادث عبرت بگيريم و قدر جايگاه خود را بدانيم،
جايگاهي که بواسطه پيروي از تعاليم نوراني اسلام و به علمداري خميني کبير بدست اورديم.
@neveshte
شافی.س۲ج۱۳. زاهد شهرضایی و روشهای غلط.m4a
679.2K
ایت الله ممدوحی ره
شافی س۲ج۱۳
✅ روش سلوکی زاهد اهل شهرضا که مورد انتقاد ایت الله خوشوقت بود.
نكته مهم:
اینها مردم را از راه خدا میترسانند.
#ایت_الله_ممدوحی #صوتی #شافی
@neveshte
بسم الله الرحمن الرحيم
✅جايگزين هاي الهي
خداوند در کتاب خود میفرماید:
إِلَّا تَنْفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ وَ لا تَضُرُّوهُ شَيْئاً وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ «توبه/39»
اگر (به سوى ميدان جنگ) نشتابيد، خداوند شما را به عذابى دردناك عذاب مىكند و "گروه ديگرى را جايگزين شما مىكند" و شما (با ترك جبهه،) ضررى به خدا نمىزنيد و خداوند بر هر چيزى تواناست.
اين ايه شريفه تلنگري به ماست. به ما ايراني ها،
بله
ما امروز بهره مند از نعمت هدايت، و ولايت ائمه هدي عليهم السلام هستيم،
در زير پرچم ولي فقيه،
چنانچه در راه ياري دين، کوتاهي و سهل انگاري کنيم، براي خداوند متعال آسان است که اين نعمت را از ما بگيرد و به ملتهاي ديگر، شاید یمنی ها یا ملتی دیگر بدهد.
قدردان نعمت های الهی باشیم.
شکر گزار نعمت اسلام
شکر گزار نعمت توفیق جهاد در راه خدا
شاکر باشیم نه طلبکار.
@neveshte
شافی س۲ج۱۳.اقا جلال گلپایگانی وشیخ مهدی دزفولی.m4a
3.01M
ایت الله ممدوحی
شافی س۲ج۱۳
فقیه پارسا اقا جلال گلپایگانی و دنبال معارف رفتن
سلوک شیخ مهدی دزفولی مولف تجدید الدوارس و نقد استاد به ان
پ ن: احتمالا در ذکر نام کوچک مرحوم شیخ مهدی دزفولی سهو رخ داده.
#ایت_الله_ممدوحی #صوتی #شافی
@neveshte
بسم الله الرحمن الرحیم
با هر موشکی که روانه دشمن میشود، باید سلام و درودی به روح پاک طهرانی مقدم ها و احمد کاظمی ها فرستاد.
به روح همان تازه بسیجی های 13 ساله دفاع مقدس.
هر موشک سپاه اسلام، صرفا یک موشک نیست،
دست پر امروز ما نتیجه سالها جهاد و تلاش از مجاهدین راه خدا، از صدر اسلام تا کنون است. از شهدای جنگ بدر تا منتظران و یاورانِ امروزِ ظهور منجی حقیقی عالم.
@neveshte
شافی س۲ج۱۴.الحکمه ضاله المومن.راه جمکران وفهم فلسف.m4a
903.1K
ايت الله ممدوحي ره
شافي س2 ج14
معناي لطيفي از روايت: الحمکة ضالة المومن
🔰 "ضالة" به معناي گم شده است. حکمت در درون فطرت ماست. لذا وقتي انرا دريافت کني حس ميکني انرا از قبل در درون خود داشتي اما انرا گم کرده بودي.
🔰حکايت شخصي که بر اثر معنويت در راه جمکران مطالب فلسفي برايش حل شد.
براي همه علماي اسلام صلواتي هديه فرماييد.
#شافی #صوتی #ایت_الله_ممدوحی
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte
شافی س۲ج۳۸.تقطیع.تمثلات.خاطره ایت الله بهاالدینی.m4a
3.84M
ایت الله ممدوحی ره
شافی س۲ ج۳۸
✅ نکاتی ناب در باب شناخت کشف و شهود، و وضعیت سالک در هنگام بروز تمثلات عرفانی.
✅ خاطره ای ناب از مرحوم ایت الله بهاءالدینی ره
(با کمی تقطیع)
#صوتی #ایت_الله_ممدوحی #شافی
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte
بسم الله الرحمن الرحيم
✅ التزام به احکام شرع
در احاديث متعددي، مجسمه سازي مورد مذمت واقع شده و از جنبه فقهي نظرات مختلفي درباره مجسمه سازي وجود دارد از جمله برخي قائل به حرمت و برخي ديگر معتقد به کراهت مجسمه سازي هستند. (مجسمه کامل موجود روح دار)
با اين توصيف، روبروي يکي از مهمترين ورودي هاي حرم مطهر و پر معنويت حضرت فاطمه معصومه س، و تقريبا مقابل درب اصلي مدرسه مبارکه فيضيه (مهد فقاهت) چهارتا مجسمه تمام قد انسان نصب کرده اند که البته بيشتر از انکه زيبايي خاصي را القا کند، مزاحم تردد زائرين هست.
با ان مسئول شهرداري که احتمالا نسبت به احکام فقهي مجسمه سازي اشنا نبوده حرفي ندارم. روي سخن با توليت حرم، و حوزويان عزيزي است که همه روزه از اينجا عبور ميکنند و اين مجسمه ها را ميبينند.
آيا از وجود اين مجسمه ها در اين مکان، احساس ناهمخواني بين انچه در کتابهاي فقهي نوشته شده با انچه که در خارج وجود دارد، نميکنند؟
🔶 فقه براي عمل و براي زندگي است نه صرفا لاي کتاب.
🔶 پ ن: آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است. مقام معظم رهبري ديماه 1397
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte
بسم الله الرحمن الرحيم
🔶 تحول يا قهقرا؟
✅ نتايج نظر سنجي کانال مناهج براي بنده بسيار بهت اور بود. به جاي خيلي ها تنم لرزيد. هر چند برخي هستند که هميشه همه چيز را توجيه ميکنند، اما خدا کند که چشم بر واقعيت ها نبنديم.
حوزه- مثل هر نهاد ديگر- نيازمند تحول و متناسب سازي خود با نياز است اما توجه داشته باشيم که تحول لوازمي دارد که از جمله انها نظم و برنامه ريزي است. برخي تحول را با بي نظمي اشتباه ميگيرند. در واقع هر خرابکاري را با اسم تحول توجيه ميکنند.
لازمه تحول نظم و تدبير در امور است در غير اين صورت تحول به جاي ايجاد تجدد و پيشرفت، منجر به قهقرا و عقب رفت خواهد شد.
انچه داريد را از دست ميدهيد و انچه را انتظار داشتيد هرگز بدست نخواهيد اورد.
در نگاه اسيب شناسانه، نبود انضباط لازم از اشکالات مهم طرح هاي تحولي است.
پ ن: اين نتايج بايد خيلي ها را به فکر فرو برد.
پ ن: نتايج نظر سنجي (تصوير) کمي بي ارتباط با متن است اما بهانه اي شد براي چند خط نوشتن.
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte