بسم الله الرحمن الرحيم
✅ التزام به احکام شرع
در احاديث متعددي، مجسمه سازي مورد مذمت واقع شده و از جنبه فقهي نظرات مختلفي درباره مجسمه سازي وجود دارد از جمله برخي قائل به حرمت و برخي ديگر معتقد به کراهت مجسمه سازي هستند. (مجسمه کامل موجود روح دار)
با اين توصيف، روبروي يکي از مهمترين ورودي هاي حرم مطهر و پر معنويت حضرت فاطمه معصومه س، و تقريبا مقابل درب اصلي مدرسه مبارکه فيضيه (مهد فقاهت) چهارتا مجسمه تمام قد انسان نصب کرده اند که البته بيشتر از انکه زيبايي خاصي را القا کند، مزاحم تردد زائرين هست.
با ان مسئول شهرداري که احتمالا نسبت به احکام فقهي مجسمه سازي اشنا نبوده حرفي ندارم. روي سخن با توليت حرم، و حوزويان عزيزي است که همه روزه از اينجا عبور ميکنند و اين مجسمه ها را ميبينند.
آيا از وجود اين مجسمه ها در اين مکان، احساس ناهمخواني بين انچه در کتابهاي فقهي نوشته شده با انچه که در خارج وجود دارد، نميکنند؟
🔶 فقه براي عمل و براي زندگي است نه صرفا لاي کتاب.
🔶 پ ن: آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است. مقام معظم رهبري ديماه 1397
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte
بسم الله الرحمن الرحيم
🔶 تحول يا قهقرا؟
✅ نتايج نظر سنجي کانال مناهج براي بنده بسيار بهت اور بود. به جاي خيلي ها تنم لرزيد. هر چند برخي هستند که هميشه همه چيز را توجيه ميکنند، اما خدا کند که چشم بر واقعيت ها نبنديم.
حوزه- مثل هر نهاد ديگر- نيازمند تحول و متناسب سازي خود با نياز است اما توجه داشته باشيم که تحول لوازمي دارد که از جمله انها نظم و برنامه ريزي است. برخي تحول را با بي نظمي اشتباه ميگيرند. در واقع هر خرابکاري را با اسم تحول توجيه ميکنند.
لازمه تحول نظم و تدبير در امور است در غير اين صورت تحول به جاي ايجاد تجدد و پيشرفت، منجر به قهقرا و عقب رفت خواهد شد.
انچه داريد را از دست ميدهيد و انچه را انتظار داشتيد هرگز بدست نخواهيد اورد.
در نگاه اسيب شناسانه، نبود انضباط لازم از اشکالات مهم طرح هاي تحولي است.
پ ن: اين نتايج بايد خيلي ها را به فکر فرو برد.
پ ن: نتايج نظر سنجي (تصوير) کمي بي ارتباط با متن است اما بهانه اي شد براي چند خط نوشتن.
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte
بسم الله الرحمن الرحيم
🔰 جذاب
يکي از سياستمداران درباره مهاجرت به خارج از کشور گفته اند: که جاذبه اي نيست که مردم را نگه دارد.!!!
🔰 دوست داشتيم از ايشان بپرسيم که مگر خارج از کشور برايشان تخم دو زرده ميگذارند که اينقدر جذابيت دارد؟
البته قبول دارم که لخت و عريان در ساحل دريا دراز کشيدن،، نجسي خوردن، بي ناموسي کردن، خدمت کردن براي دولت هاي کفر براي جيفه دنيا، و امثال اينها براي خيلي ها جذاب بوده و هست و خواهد بود.
ولي براي خيلي ها هم مجالس اعتکاف، شبهاي احياي ماه رمضان، عفاف، جهاد در راه خدا، خدمت به اسلام و محرومين، خدمت به ولي فقيه، سنت هاي اصيل ايراني اسلامي مثل احترام به والدين، صله رحم، همسايه داري، و امثال اينها جذاب است.
دسته دوم در ايران و دسته اول را در بسياري از کشورهاي غربي پيدا ميکنيد.
شما کدام را انتخاب ميکنيد؟
کداميک براي شما "جذاب" است؟
پ ن: البته در لابلاي هياهوي سياست بازان، دغدغه نخبگاني که به جهت نبود حمايت هاي لازم "مجبور" به مهاجرت ميشوند ناديده گرفته نشود.
@neveshte
از ايرانيان خارج از کشور شنيده ام که در سوييس روابط زن وشوهرها بسيار سرد است. وقتي با هم به رستوران ميروند هر کدام و از زن و مرد بايد هزينه خود را حساب کنند و حتي اگر فرزندشان همراهشان باشد نصف پول غذا را مرد و نصف ديگر انرا زن حساب ميکند.
از اين همه جذابيت لذت ببريد.
جذابيت سرد و منجمد!
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte
بسم الله الرحمن الرحيم
🔶 گوش به حرف
🟡 درباره يکي از سياسيون صحبت ميکرديم. گفتند که ايشان بسيار شخص همراه و خوبي است. ظريفي گفتند: از قضا اين جمله مذمّت ايشان است. معلوم است ايشان بيش از حد گوش به حرف است!!!
"زيادي گوش به حرف بودن" ويژگي اهل دنياست. در حالي که انسان اخلاقي به حکم "مَن اَحَبّک نَهاک"در مقابل خطاي ديگران سکوت نميکند.
دنيا سوارانِ اسير جيفه! به دنبال افراد مطيع و ارام ميگردند. به قول عوام: "ماشين امضا" ميخواهند،
و دنيا طلبانِ نوکيسه هم به طمع دوشيدنِ دنيا سواران، براي نشستن سر سفره دنيا از هيچ همراهي با اهل دغل دريغ نميکنند.
دنيا سواران اسير جيفه و دنياطلبان نوکيسه فاقد "وجدان اخلاقي" اند و بر عکس انسان اخلاقي به حکم همان وجدان اخلاقي اش زباني گشاده دارد.
پ ن: امام علي عليه السلام:
مَن اَحَبّک نَهاک : کسي که تو را دوست دارد، تو را از کارهاي زشت باز ميدارد. غرر الحکم ص576
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte
خمینی روح خدا
فرمانده کل قوا
۲۲ بهمن ماه
یوم الله یوم الله
الحمد لله الذی هدانا لهذا
مژدگانی:
از بزرگانمان یادگاری داریم که این انقلاب تا قیام امام عصر عج باقی خواهد ماند. خوش بین باشید، هر چند امتحاناتی نیز در پیش است.
۲۲ بهمن مبارکا باشد. 🎂🌈🌈
تا کور شود هر انکه نتواند دید.
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 حوزه علمیه و مساله مدیریت خود
✅ امروز وسعت حوزه بمانند دوران گذشت نیست که مراجع تقلید و کسانی که نزدیک به این مقام هستند بتوانند مستقیما تمام شئون حوزه را اداره کنند لذا در زمان ما بسیاری از بخش های مدیریتی حوزه در دست کسانی است که چه بسا از لحاظ علمی وزنه خاصی محسوب نمیشوند.
از مدیران درجه اول حوزه که بگذریم در بین مدیران میانی هستند افرادی که چه بسا در تحصیلات خود موفق نبوده اند و لذا به امور اداری مشغول شده اند و حتی گاه دیده میشود تحصیلات مدیر محترم ان بخش ارتباطی با مسئولیت او ندارد، مثل اینکه شخصی که بیشتر شخصیت دانشگاهی است تا حوزوی، مدیر بخشی با موضوع اموزش شود و یا کسی که بیشتر در کلام کار کرده در زمینه برنامه ریزی برای دروس فقهی بخواهد تصمیم گیر باشد.
✅ هر چند با وجود افراد سالم و صالح فراوان در بدنه مدیران حوزوی نمیتوان از تعبیری مثل "بحران مدیریت" استفاده کرد اما مساله انقدرها هم کوچک نیست که نتوان نسبت به این مساله بی تفاوت بود.
در گذشته مهمترین معیار برای بر عهده گرفتن مسئولیت های حوزوی، صلاحیت علمی و اخلاقی بود. مساله ای که امروز - به هر دلیلی - تا حدی رنگ باخته و با مشکل تناسب بین مسئولیت و مسئول مواجه شده ایم.
✅ در این مجال مساله تربیت مدیر، ایجاد انگیزه برای افراد فاضل و عالم برای بر عهده گرفتن مسئولیت، و عدم تنزل از ملاکهای لازم در تصدی گری مسئولیت ها، میتواند ما را از این معضل بغرنج نجات دهد.
خلاصه اینکه در بدنه مدیران حوزوی، علی رغم وجود افراد خدوم و شایسته، مشکل عدم تناسب صلاحیت ها با مسئولیت ها ازار دهنده و مشکل ساز شده است.
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte
بسم الله الرحمن الرحیم
مجموعه علمی یا شرکت سهامی
✅ چندی قبل گذرم به یکی از موسسات فقهی افتاد. ساختمان زیبا و شکیل، امکانات خوب، خوشنام و ... . از انجا که چند دقیقه ای زودتر از وقت قرار به اینجا امده بودم، تصمیم گرفتم از وقت استفاده کرده و چرخی در این موسسه بزنم و از فضای زیبا و دلنشین آن لذت ببرم، تا اینکه مقابل تابلو اعلانات رسیدم و شروع کردم به خواندن اعلامیه ها. در گوشه ای اسامی اساتید و مسئولین در انجا نصب شده بود.
هر چقدر بیشتر اسامی را خواندم بیشتر تعجب کردیم. تقریبا تمام اسامی را میشناختم. بیشتر از اینکه لیست اسامی یک مجموعه علمی و فقهی به چشم بیاید، یک شرکت سهامی با اعضای خاص دیده میشد. در واقع قسمتی از مدیریت مجموعه برای خود و همدم های خود مجموعه ای شراکتی - احتمالا به نحو تضامنی- راه اندازی کرده بود. (زیاده از این جای توضیح نیست).
✅ مساله اموزش و تدریس چه امروز و چه در گذشته به عنوان مقدس ترین نهاد حوزه های علمیه شناخته میشود. اگر این نهاد به شدت مقدس و شریف، الوده به رفاقتها و روابط ناسالم شود و برخی مراکز یا موسسات، تبدیل به شرکت سهامی شوند، این حوزه، دیگر حوزه امام صادق علیه السلام نخواهد بود و خروجی ان هم مفیدها و صدوقها نخواهد بود. حالا هر روز درس اخلاق برگزار کنید و در و دیوار انرا با با پرچم یا حسین علیه السلام تزیین کنید. هر چه بیشتر دست و پا بزنید کمتر نتیجه خواهید گرفت. زیرا این تلاشها و دست و پا زدن ها، تلاش کردن در مرداب و لجن زار است و فقط الودگی را پخش میکند. وقتی خواسته یا ناخواسته اموزش بی عدالتی و دین به دنیا فروشی در دستور کار است توقع تربیت نسلی مهذب و دست پاک توقعی نابجا خواهد بود.
پ ن: تعجب از مدیرانی است که به این واضحات توجه ندارند. به تعبیر شخص بزرگی: خدا کند کور از واضحات نباشیم.
#حوزه
@neveshte
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دفتر فقه معاصر موضوعاتی را به عنوان موضوعات تصویب شده منتشر کرده است،
اما جهت انتخاب موضوع پایان نامه باید به پنج نکته مهم توجه کرد .... .
فایل صوتی ۳ دقیقه ای را بشنوید.
#صوتی #پایان_نامه #انتخاب_موضوع
@neveshte
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ايت الله ممدوحی ره
خاطره اي از سردار کابلی و اهميت نماز اول وقت
(من خردسال بودم و همراه پدرم به منزل سردار کابلی ميرفتم، به بنده ميگفت فاضل معاصر)
#صوتی #اخلاق
#ایت_الله_ممدوحی
@neveshte
https://eitaa.com/neveshte
بسم الله الرحمن الرحیم
✍ نخبگان بر علیه نخبگان
🔰 در اینکه عدالت اقتضا میکند که برای نخبگان در هر مجموعه ای امکانات ویژه ای فراهم شود شکی نیست. قسمت سخت مساله، پیدا کردن نخبگان است که اگر در اینجا اشتباهی رخ دهد همان عدالت تبدیل میشود به بی عدالتی.
🔰 امروز مهمترین معیار برای معرفی افراد به عنوان نخبه علمی، معیار نمره است در حالی که چنین معیاری هر چند در برخی مراکز میتواند معیار باشد اما در فضای حوزوی که معیارهای مهمتری –حتی مهمتر از نمره- وجود دارد صرف نمره نمیتواند واقع نمایی داشته باشد.
فرض کنید باقر طلبه ای است که درسها را ارتقایی میخواند و با استفاده از جزوه های تلخیص و تست نمرات خوبی هم میگیرد، در عین حال اخلاق طلبگی ندارد و ظاهرش هم چندان مناسب نیست اما دوست او کاظم، اهل ارتقایی درس خواندن نیست ، نمراتش بیست نیست کمتر از 16 – 17 هم نیست. اهل مباحثه است و بطور مرتب در درس اخلاق شرکت میکند،و اهل نماز اول وقت، و دارای ظاهر طلبگی است.
حال در فضای حوزه کدامیک نخبه هستند؟
به کدامیک امید است که تا اخر در نظام طلبگی باقی بماند؟
معیار های نخبگی در فضای حوزوی که علاوه بر نمره و رشد علمی معیار های دیگری مثل اخلاقی، تقوا، استقامت، نیات خیر و ... است باید در انتخاب نخبگان دخالت تام و تمامی داشته باشد.
🔰 چنانکه در برخی روایات نخبه جامعه شیعی که شایستگی امامت جامعه در دوران غیبت دارد فقیهی است که: صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِينِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ.
(فقیه با شاخص علمیت و سایر موارد مربوط به اخلاق و تقواست).
در یک کلام وقتی قوانین تشخیص نخبه در فضای حوزه به شکل صحیح تعیین نشود، این امکان وجود دارد که غیر نخبه ها به عنوان نخبه معرفی شوند و نخبه ها، غیر نخبه و اینجاست که باید گفت قانون نخبگان بر علیه نخبگان میشود.
#حوزه
@neveshte