۳-فرق میان اسراف و تبذیر
با در نظر گرفتن ریشه این دو لغت چنین به نظر میرسد که وقتی این دو در مقابل هم قرار گیرند"اسراف"به معنی خارج شدن از حد اعتدال، بی آنکه چیزی را ظاهرا ضایع کرده باشد، و یا غذای خود را آن چنان گرانقیمت تهیه کنیم که با قیمت آن بتوان عده زیادی را آبرومندانه تغذیه کرد.»
در اینجا از حد گذرانده ایم ولی ظاهرا چیزی نابود نشده است.
اما"تبذیر"و ریخت وپاش آنست که آن چنان مصرف کنیم که به اتلاف و تضییع بیانجامد مثل اینکه برای دو نفر میهمان غذای ده نفر را تهیه ببینیم، آن گونه که بعضی از جاهلان میکنند و به آن افتخار مینمایند، و باقیمانده را در زباله دان بریزیم و اتلاف کنیم.
ولی ناگفته نماند بسیار میشود که این دو کلمه درست در یک معنی به کار میرود و حتی به عنوان تاکید پشت سر یکدیگر قرار میگیرند.
تغسیر نمونه
استاد فاطمی نیا
يكي ازاولياءخدا قضيه اي نقل ميكرد:
شبي مشغول خواندن قرآن بودم تارسيدم به آيه ي "إنّه يراكم هو وقبيله من حيث لا ترونهم"
"هماناشيطان وبستگانش شما راميبينند ازجايي كه شماآنهارانميبينيد"
باخودگفتم معناي ظاهري آيه معلوم است كه بالاخره شيطان از جنّ است وجن درلغت به معناي پوشيده است؛
اما گويا معناي باطني آيه رامتوجه نميشوم !درهمين افكار بودم كه عالَمي برايم پيش آمد وشيطان ظاهر شد وگفت: آمده ام با تو بحث كنم،پاشو بيا!
ديدم همين قدم اول بايدبااومخالفت كنم،گفتم نمي آيم، توبيا!
شيطان باهمه تكبرش آمد!
يك ساعت بحث عالي فلسفه وكلام كرديم ودر آخر مغلوبش كردم وپيروز بحث شدم!
به شيطان گفتم: با اين همه اسم ورسمت، مغلوب شدي!
شيطان خنده اي كردوگفت: آقا سيد! فقط خواستم يك ساعت ازعمرت را تلف كنم!
آن صحنه تمام شد! معناي آيه را فهميدم؛ يعني شيطان به هركس از يك جا ضربه ميزند !
#استاد_فاطمی_نیا
✳️
در حدیث قدسی وارد شده:
حق تعالی میفرماید: ای فرزند آدم
👈مرا پس از صبح یک ساعت، و پس از عصر یک ساعت یاد کن،
👈تا همه کارهای مهمّ تو را کفایت کنم.✅
مفاتیح الجنان
@neveshteh313
گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست! حدیث
قال: قال
ابوعبدالله«علیه السلام لداود بن سِرحان: یا داود! إنَّ خِصالَ المَکارم بعضُها مقیّدٌ بِبعضٍ، مکارم اخلاق، بعضیها بستۀ به بعضی دیگر است، یعنی با هم ارتباط دارد، یا ارتباط
عِلّی و معلولی که یکی علّتِ آن دیگری است، یا به نحوی ارتباط عملیاتی و رفتاری
با همدیگر دارند. یُقسِّمُهَا الله حیثُ یشاء، این مکارم اخلاق را هم مثل بقیۀ چیزها از
خدا بدانید! این را هم خدا میدهد.
تکون فی الرَّجل و لاتکون فی اِبنِه، گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست!
و تکونُ فی العَبد و لاتکونُ فی سیِّده، موقعیت و شأن
اجتماعی هم تأثیری ندارد؛ گاهی یک صفتِ خوبی را یک بردهای دارد که سیدِ او،
اربابِ او ندارد.
1- صدقُ الحدیث:
{صدق}
عبارت است از اینکه شما چیزی را که میدانید مطابق واقع است، آن را بیان کنید. این
فضای مجازی را ملاحظه کنید، چقدر شایعه، دروغ، خلاف، تهمت، نسبتِ ناروا،
بدون واقعیت وجود دارد، سعی کنیم همهمان راست بر زبان جاری کنیم.
مقام معظم رهبری درس خارج
نوشته
گاهی یک صفت خوبی در پدر هست، در پسر نیست! حدیث قال: قال ابوعبدالله«علیه السلام لداود بن سِرحان:
کسی به شما نیکی کرد، شما هم در
مقابل به او نیکی کنید!
و المُکافَأَۀُ بالصنائِع.
صنیعَۀ یعنی: کارهای نیک، خدمتهای نیک به دیگران را
میگویند صنیعه. مکافئۀ صنایع بکنید، یعنی کسی به شما نیکی کرد، شما هم در
مقابل به او نیکی کنید! اینطور نباشد که نیکیِ دیگران را با اِهمال و احیاناً با بدی پاسخ
بدهید! کسی به ما نیکی کرده، باید به او در مقابل، نیکی کنیم.
درس خارج مقام معظم رهبری
آیا جارو کردن منزل در شب اشکال دارد؟!
پرسش
اخیراً به کرات از مردم شنیدم، پس از آنکه آفتاب غروب کرد نباید منزل را جارو کرد و گرد و غبار خانه خود را گرفت. آیا این مطلب صحت دارد؟
پاسخ اجمالی
1. با جستوجویی که در منابع حدیثی داشتیم، روایاتی که برای نظافت و جارو کردن منزل وارد شده، مطلق است و اختصاصی به روز نداشته و از نظافت در شب نهی نشده است.
الف. امام علی(ع) در ضمن حدیثی فرمود: آیا شما را از آنچه موجب روزى میشود خبر دهم؟ گفتند: آرى یا امیر المؤمنین!، حضرت فرمود: جمع کردن میان دو نماز(ظهر و عصر، و مغرب و عشاء)، خواندن دعاهاى وارده و انجام دادن تعقیبات لازمه پس از نماز صبح و عصر، دیدار خویشان و جارو کردن آستانه بیرونى خانه موجب زیادى روزى میشود.
ب. از امام صادق(ع) نقل شده است: «شستن ظرفها و جارو کردن جلوى خانه، روزى را جلب میکند».
در این روایات، جارو کردنی که موجب ازدیاد روزی دانسته شده مقید به روز نشده است، بلکه شامل روز و شب هر دو میشود.
2. در برخی از موارد نه تنها از جارو کردن در شب نهی نشده، بلکه مورد تأیید و تشویق نیز قرار گرفته است.
از امام موسى بن جعفر(ع) نقل شده است: رسول خدا(ص) فرمود: «هر کس در روز پنجشنبه شب جمعه، مسجدى را جارو کند و خاک آنرا بروبد و بیرون ببرد، حتّى اگر به مقدار سرمه چشم باشد، خداوند گناهان او را میبخشد».
در این روایت جارو کردن مسجد در شب از جانب پیامبر اسلام(ص) مورد سفارش قرار گرفته است.
3. البته در ارتباط با نظافت منزل در روز، از پیامبر اسلام(ص) روایتی نقل است که میفرماید: «زبالهها را شب در خانههای خود نگه ندارید و آنرا روز به بیرون از خانه منتقل کنید؛ زیرا زباله جایگاه شیطان است».
این روایت، با آنکه بر نظافت در روز تأکید میکند اما معنایش آن نیست که اگر به هر دلیلی این نظافت در روز انجام نشد، شبهنگام بدان اقدام نشده و نظافت به فردای آن روز موکول شود زیرا این روایت ناظر بر عجله در دفع زبالهها دارد و اینکه زبالههایی که کانون انواع میکروبها و محل پرورش حشرات و عوامل بیماری زاست؛ نباید هیچگاه در منزل نگهداری شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/en22128
جارو کردن در شب
پرسش :جارو کردن در شب چه حکمی دارد؟
پاسخ :اخیرا در حدیثی از کتاب جامع احادیث الشیعه که از جامع الاخبار نقل کرده دست یافتیم که نظافت کردن خانه در شب از جمله جاروب کردن کراهت دارد و موجب فقر می شود
ایت الله مکارم شیرازی حفظه الله
آیا اگر بازماندگان، بیش از سه روز لباس سیاه بپوشند، میت با این رفتارشان عذاب خواهد شد؟
پرسش
آیا اگر بازماندگان، بیش از سه روز لباس سیاه بپوشند، میت با این رفتارشان عذاب خواهد شد؟
پاسخ اجمالی
در بسیاری از مناطق، عزاداران به شیوهای عمل میکنند که نشانگر اندوهناکبودن آنان باشد. از جمله این رفتارها، «حداد» و یا همان «ترک کردن زینت» است که «پوشیدن لباس سیاه» نیز یکی از مصادیق آن به شمار میآید.
در روایات شیعی توصیه شده که بازماندگان – جز زن میت – در عزای او بیش از سه روز خود را عزادار نشان ندهند.
در همین زمینه، امام صادق(ع) میفرماید: «نباید کسی بیشتر از سه روز، برای میت حداد بگیرد مگر زن میت که باید تا پایان زمان عده، حداد گرفته و از زینتکردن، خودداری کند».
در منابع اهل سنت نیز روایتی به همین مضمون نقل شده است.
با توجه به اینکه لباس سیاه نیز از نشانههای عزاست، این روایت شامل چنین لباسی نیز خواهد شد.
البته این روایت دلالت بر حرام بودن ترک زینت ندارد، بلکه حمل بر کراهت میشود. از اینرو؛ اگر کسی بیش از سه روز، به عزاداری و ترک زینت بپردازد گناهی مرتکب نشده است. حتی اگر فرض بر این گذاشته شود که پوشیدن بیش از سه روز لباس سیاه در عزای میت گناه باشد، این گناه فقط متوجه کسی خواهد بود که این کار را انجام داده و شخص میت دچار هیچ عذابی نخواهد شد؛
زیرا اینکه گفته شود میت عذاب خواهد شد برخلاف آیات قرآنی است.
خداوند در قرآن میفرماید:
«هر کسی گناهانی که خود انجام داده است را بر دوش میکشد و کسی را به خاطر گناه دیگری عذاب نمیکنند».
مگر این که چنین رفتاری از بازماندگان ناشی از نوع تربیتی باشد که میت بدان ها آموخته بود.
در ضمن عذاب هم همواره به معنای شکنجه نیست،
بلکه در مواردی که شخصی احساس ناراحتی میکند نیز گفته میشود که او از این موضوع عذاب میکشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa48016
کاش دعا نکرده بودم!!!
حڪایتی از شیـخ رجبـعلی خیـاط
✍یڪی از شـاگردان مرحوم شیخ رجبعلی خیاط می گفت : بعد از فوت مرحوم شیـخ ، ایشان را در خـواب دیدم ، از او سوال کردم در چه حالی ؟ گفت : فلانی من ضرر ڪردم با تعجب گفتم : تو ضرر کردی، چرا !؟
فـرمود : زیرا خیلی از بلاها ڪه بر من نازل می شد با توسل آن ها را دفـع میڪردم ، ای کاش حرفی نمیزدم چون الان می بینم برای آنهایی که در دنیا بلاها را تحمل می ڪنند ، در اینجا چه پاداشی می دهنـد !
📚 کرامات معنوی
@jomalat_talaei_olama_shohada
✅ امشب رأس ساعت ۹ شب همزمان در کل کشور از حرم امام رضا سوره یاسین خونده میشه
هدف هم از خونده شدنش "رفع مشکلات و مصیبتها و گرفتاري ها" هست که دوباره ارامش به کشورمون برگرده و حتی اخبار هم اعلام کرده،
پس ساعت ۹ سوره یاسین فراموش نشه.
تا میتونید نشر بدید........
@Masafe_akhar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متحول شدن
(تحول نو به وسیله مداحی)۱
ماجرای دخترخانمے ڪه باشنیدن مداحی شهیدگمنام باحجاب شد
#اللهم_ارزقنا_کربلا_بحق_الحسین_ع
#عشاق_الحسین_محب_الحسین_ع
https://eitaa.com/oshaghalhosein_313