eitaa logo
نوشته
99 دنبال‌کننده
129 عکس
138 ویدیو
2 فایل
احادیث کاربردی سخنان زیبا و کاربردی حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
ذكر محمّد بن يعقوب في كتابه مرفوعا إلى علي بن مهزيار قال: كتب علي بن أسباط إلى أبي جعفر عليه السّلام في أمر بناته، فإنه لا يجد أحدا مثله، فكتب إليه أبو جعفر عليه السّلام: فهمت ما ذكرت من أمر بناتك و إنك لا تجد أحدا مثلك، فلا تنظر في ذلك يرحمك اللّه، فإن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله قال: إذا جاءكم من ترضون خلقه و دينه، فزوّجوه، إِلّٰا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسٰادٌ كَبِيرٌ 🌺علی ابن اسباط به امام محمد باقر علیه السلام نوشت درباره امر که احدی را مثل خودش نمی یابد پس امام باقر علیه السلام در جوابش نوشت فهمیدم ان چه را ذکر کردی درباره امر دخترانت و این که تو کسی را مثل خودت نمی یابی به این مطلب نگاه نکن ( که کسی را مثل خودت نمی یبابی) خدا رحمت کند تو را چرا که حضرت رسول الله صلی الله و علیه و اله فرمودند: «هنگامی که خواستگار آمد که دین و اخلاقش را می پسندید، پس او را به ازدواج در آورید اگر این کار را نکنید در زمین فتنه و فساد کبیر پدید می آید. . آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️
عمل صالح زمينه را براي اعمال صالح ديگر فراهم مي‌كند انسان به آساني اعمال خير را انجام مي‌دهد از اعمال شرّ و فتنه و بد منزجر مي‌شود اين روح، لطيف مي‌شود به طرف حسنات مايل است به آساني اين كار خير را انجام مي‌دهد ﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطَي وَاتَّقَي ٭ وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَي ٭ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَي﴾ [15] اين بخواهد نمازش را اول وقت بخواند يا نماز شب بخواند يا قرآن قرائت كند يا خيرات ديگر انجام بدهد يا فضايل را تحصيل بكند به آساني اين كار را انجام مي‌دهد اين خاصيّت عمل صالح است آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️
اما عمل طالح و گناه اين هم دو كار مي‌كند يكي اينكه علاقهٴ نسبت به اعمال صالح را كم مي‌كند و دستِ اين شخص را نسبت به گناهان بازتر مي‌كند مِيلش را بازتر مي‌كند و ديگر اينكه چركي است روي صحنه دل در بخش عقل عملي اين آينهٴ دل را چركين مي‌كند ديگر اين آينه جايي را نشان نمي‌دهد تعبير قرآن كريم نسبت به عمل طالح و سيّئه اين است كه ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَي قُلُوبِهِم﴾ [17] رِيْن همان چرك است خب اگر روي آينه دل, چرك و غبار بنشيند كه جايي را مشاهده نمي‌كند اين عقل عملي كه نمي‌خواهد بفهمد مي‌خواهد ببيند, ديدن بالأخره يك بصيرت دروني مي‌طلبد فرمود اين رِيْن است اين چرك است (يك) در بخش ديگر فرمود: ﴿أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَي قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾ [18] (دو) اينها چرا درباره قرآن تدبّر نمي‌كنند لكن دلشان قفل است اين دلشان قفل است اين گناه, قفلي است درِ دل اين دل مي‌شود بسته آن وقت چيزي در آن نفوذ نمي‌كند قلب مُقفّل چيزي در آن نفوذ نمي‌كند بنابراين هم عمل صالح دو اثر مثبت دارد هم عمل طالح و سيّئه دو اثر منفي دارد فرمود اين كار را نكنيد اين مرض, شما را با غدّه‌هاي ديگر در بخش‌هاي معصيت جلو مي‌برد (يك) همين مرض, جلوي آينه دل را مي‌بندد (دو) نگاه به نامحرم اين است ﴿فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ﴾. آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️
بررسي ادبي عدم ارتباط آيه تطهير با آيات قبل و بعد تا اينجا و همچنين آيه 34 كه فرمود: ﴿وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَي فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ﴾ 22 ضمير جمع مؤنث سالم هست كه خوانديم يعني از آيه 28 فرمود: ﴿إِن كُنتُنَّ﴾, ﴿تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا﴾, ﴿فَتَعَالَيْنَ﴾, ﴿أُمَتِّعْكُنَّ﴾, ﴿أُسَرِّحْكُنَّ﴾, ﴿وَإِن كُنتُنَ﴾, ﴿لِلْمُحْسِنَاتِ مِنكُنَّ﴾, ﴿مَن يَأْتِ مِنكُنَّ﴾, ﴿مَن يَقْنُتْ مِنكُنَّ﴾, ﴿يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلاَ تَخْضَعْنَ﴾, ﴿وَقَرْنَ﴾, ﴿وَلاَ تَبَرَّجْنَ﴾, ﴿وَأَقِمْنَ﴾, ﴿وَأَطِعْنَ﴾ تا ﴿وَاذْكُرْنَ﴾ تقريباً 22 ضمير جمع مؤنث سالم است در اثنا مي‌بينيد ضمير جمع مذكر سالم شد كه هيچ ارتباطي با قبل و بعد ندارد معلوم مي‌شود اين يك مطلب جديد است مطلب تازه است مربوط به يك مخاطب ديگر است. فرمود: ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ حالا اين ﴿أَهْلَ الْبَيْتِ﴾ يا مناداست يعني «يا أهل البيت» يا منصوب به مدح خاص است «أعني أهلَ البيت» و مانند آن; بالقول المطلق اين با قبل و بعد رابطه ندارد ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً﴾. بنابراين فضاي اين آيه, قبل و بعد بيش از بيست بار ضمير جمع مؤنث سالم آمده و اين ضمير جمع مذكر سالم است اين براي آن پنج نفر است تغليبش براي آن است كه چهار نفرشان مذكّرند, يك نفرشان صديقه كبرا(صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين) مؤنث است. : آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️
جريان امّ‌سلمه را كه خيلي‌ها نقل كردند در جريان كساء خود ام‌ّ‌سلمه كه عرض كرد اجازه بدهيد من هم وارد بشوم در برابر آن دعاي نوراني پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) كه شنيد عرض كرد اجازه بدهيد من هم تحت كساء وارد بشوم فرمود اين مقام, مقام تو نيست «أنت إلي خير» [9] تو يك زن صالحه هستي اما اينجا جاي تو نيست خب همسر پيامبر كه بود در آن محفل هم كه حضور داشت از پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) هم كه درخواست كرد ولي حضرت فرمود اينجا جاي تو نيست خب اگر اين براي ازواج‌النبي بود و تغليباً للمذكّر علي المؤنث ضمير جمع مذكر آورده بود خب امّ‌سلمه بايد حضور مي‌داشت معلوم مي‌شود كه اين طبق هفتاد روايتي كه از اين طرف آمده و روايات فراواني كه از طرف اهل سنّت آمده كه جمعاً به صورت يك خبر متواتر قطعي‌السند و قطعي‌الدلاله است اين مخصوص علي و اولاد علي و فاطمه زهرا(صلوات الله عليهم اجمعين) است آ‌نها هيچ راهي ندارند براي اينكه در خوبي امّ‌سلمه حرفي نبود اما حضرت فرمود اين مقام, مقام تو نيست بنابراين آنها راهي ندارند كه اين ضمير جمع مذكر سالم را بتوانند با قبل و بعد توجيه كنند. : آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️
🌸 سرّ «دفع» بودن نفی رجس و تطهير از اهل بيت(عليهم السلام)🌸 براي اينكه اينها مخلَص‌اند و شيطان نسبت به اينها دسترسي ندارد نه اينكه علاقه‌مند باشد كه كاري به اينها نداشته باشد اينكه گفت: ﴿إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ﴾ براي اينكه آنها چيزي مي‌خواهند كه من بدلي‌اش را ندارم چيزي در دست من است كه آنها اين را عفطه عنز مي‌دانند لذا من چطوري مي‌توانم اينها را فريب بدهم بالأخره اگر كسي بخواهد بزرگي را فريب بدهد بايد ابزارش را داشته باشد چيزي كه او مي‌خواهد اين بتواند بدلي‌اش را درست كند يا چيزي كه مورد علاقه اوست اين بتواند فراهم كند خب اينكه مورد علاقه مخلَصين است كه در دسترس شيطان نيست آنكه در دسترس شيطان است كه آنها عفطه عنز مي‌دانند اين نه براي اينكه نسبت به او احترام مي‌كند توانِ آن را ندارد كه فرمود من شيطان را به بند كشيدم 🌸 بنابراين نسبت به اين ذوات مقدس بدي, قدرت رفتن ندارد 🌷تعبير قرآن اين نيست كه «لنصرفه عن السوء و الفحشاء» تعبير اين است كه: ﴿لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ﴾. ؟ : https://eitaa.com/feghvaosoul آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️
ممكن است كسي هفتاد سال, هشتاد سال زندگي كند اصلاً به اين فكر نباشد كه نجاست بخورد اصلاً در فكرش نيست كه بگوييم اين كار حرام است يا بد است خب اگر كسي مسموم بودن گناه را, زشتي گناه را اين‌طور بداند اصلاً به ذهنش نمي‌آيد اينها مي‌گويند عفطه عنز است 🍀همان كه در قصه عقيل فرمود اين مالي كه تو آوردي زير لباس پنهان كردي اگر صدقه و صِله و اينهاست كه به ما نمي‌رسد اگر قصد ديگري داري يعني قصد رشوه داري اين مثل آن است كه آن مار بزرگ يا مار عادي غذايي را بخورد (اولاً) بعد بالا بياورد (ثانياً) بالاآورده آن را كسي خمير درست كند (ثالثاً) به آدم بدهد (رابعاً) خب آدم بالاآوردهٴ خودش را نمي‌خورد چه رسد به بالاآوردهٴ مار كه دو بار از مسير سم گذشت. اين مبالغه نبود در بيان نوراني حضرت, شاعرانه سخن نگفت كه «أحسن الشعر أكذبه» اين حقيقت گناه را ديد خب اگر كسي حقيقت گناه را اين‌طور ببيند هرگز فكرش را نمي‌كند در تمام مدت عمر هيچ ممكن نيست يك مؤمن به اين فكر باشد كه نجاست بخورد بعد بگويد «استغفر الله» اصلاً به ذهن كسي نمي‌آيد از بس اين كار قبيح است آنها گناه را اين‌چنين مي‌دانند وقتي باطن گناه اين‌طور بود و اين قدر قَذِر و مسموم و كنيف بود اصلاً به فكرشان نمي‌آيد اين مقام عصمت است بنابراين هم در اراده فرق است كه اراده تكوين و اراده تشريع كاملاً از هم جدا هستند هم مراد فرق است درباره آنها خواست كه نه تنها رجس, بوي رجس هم نيايد بوي بدي هم نيايد هم اذهاب رجس است هم تطهير است هم فعل مضارع نشانه استمرار. ؟ https://eitaa.com/feghvaosoul آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️
کتاب-صعود-چهل-ساله.pdf
17.9M
پروژه تحقیقاتی صعود چهل ساله که توسط حدود ۷۰ نفر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی با صرف بیش از ۲۵۰۰۰ ساعت، به بررسی ۱۹۰۰۰ آمار بین المللی پرداخته است، ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان از پیش از انقلاب تاکنون را نشان می دهد. کتاب صعود چهل ساله که شامل بخشی از پروژه بزرگ پژوهشی صعود چهل ساله است، در ۹ فصل به ذکر اسناد و آمارهای معتبر بین المللی پرداخته و با همت آستان قدس رضوی در ۳۲۰ صفحه تمام رنگی به چاپ رسیده است.
🌸 أنَّ شِيعَتَنَا هُمُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ آثَارَنَا، وَ يُطِيعُونَّا فِي جَمِيعِ أَوَامِرِنَا وَ نَوَاهِينَا، فَأُولَئِكَ [مِنْ‏] شِيعَتِنَا. فَأَمَّا مَنْ خَالَفَنَا فِي كَثِيرٍ مِمَّا فَرَضَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ- فَلَيْسُوا مِنْ شِيعَتِنَا. 🌸شیعه ما کسانی هستند که در همه موارد از ما تبعیت کنند و در همه اوامر و نواهی از ما تبعیت کنند پس انها از شیعه ما هستند اما افرادی که در بسیاری از اموری که خدا واجب کرده است مخالفت می کنند از شیعه ما نیستند. ؟ . https://eitaa.com/neveshteh313 آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️
از ابن عباس و قتاده و حسن: چون پیامبر اکرم نصاری را به مباهله دعوت کرد از وی تا صبح فردا مهلت خواستند و چون به بزرگان خود مراجعه کردند و از آنها مشورت نمودند اسقف آنان گفت فردا بنگرید اگر محمد«ص»با اهل و فرزند خود آمد از مباهله بپرهیزید و اگر با اصحاب خویش آمد پس مباهله کنید که کاری از او ساخته نخواهد شد. فردا صبح پیامبر آمد در حالی که دست علی را گرفته بود و حسنین در جلویش میرفتند و فاطمه در پشت سر حضرتش میرفت و نصاری هم که اسقف در جلویشان بود آمدند و چون نبی اکرم (ص) را با این افراد دیدند از وی خواستند که آنها را معرفی کند حضرت فرمود این پسر عم و داماد من و محبوبترین مردم در نزد منست و ایندو پسر نوۀ دختری من و از صلب علی هستند و این زن، فاطمه دختر منست و عزیزترین مردم است نزد من. پس پیامبر پیش رفت و بر دو زانو نشست. ابو حارثه اسقف آنها گفت بخدا قسم اینمرد مثل انبیاء نشسته پس بمباهله تن در ندادند. سید که بزرگ نصاری بود گفت ای ابا حارثه جلو رو و مباهله کن. گفت بخدا قسم که مباهله نکنم که او را بر مباهله پر جرئت می‌بینم و میترسم که راستگو باشد که در اینصورت بخدا هیچ نیرویی برای ما نباشد و در همۀ جهان یک نصرانی زنده نخواهد ماند. پس اسقف به پیغمبر گفت ای ابو القاسم ما مباهله نمیکنیم لکن بمصالحه حاضریم با ما مصالحه کن پس پیامبر با آنها مصالحه کرد به دو هزار حله هر حله ای بقیمت چهل درهم و اینکه سی زره و سی نیزه و سی اسب عاریه دهند که اگر در یمن آشوبی و جنگی پیش آمد مسلمین بکار برند و رسول خدا ضمانت فرمود که سالم به آنها برگرداند و باین قرار نامه ای نوشته شد. روایت است که اسقف چون پیامبر و اهل بیت او را دید گفت چهره‌هایی می‌بینم که اگر از خدا بخواهند که کوه‌ها را از جای بکند البته خواهد کند و با او مباهله نکنید که هلاک خواهید شد و بر روی زمین تا روز قیامت یک نصرانی نخواهد ماند و نبی اکرم (ص) فرمود قسم به آنکه جانم بدست او است اگر با من مباهله میکردند همگی بصورت بوزینه و خوک مسخ می‌شدند و بیابان بر آنها وادی آتش می‌شد و مجالی برای یک نصرانی نمیماند تا همگی هلاک میشدند و گفته اند که چون نصرانیان بازگشتند سید و عاقب دو پیشوای آنها بنزد حضرت آمدند و مسلمان شدند و عاقب حله ای و عصایی و کاسه و نعلینی بوی اهدا نمود. . آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️
بحث در تقیه است و به چهارمین امر رسیده ایم که مسأله ی شرطیت عدم مندوحه است. 👈سخن در این است که آیا در تقیه لازم است که راه فرار و مندوحه ای نباشد یا این شرط لازم نیست. 👈روایات مختلف را خواندیم و ظاهر بعضی از این روایت که مطلق بود این بود که مندوحه چه باشد و چه نباشد فرقی نمی کند و می توان تقیه کرد 👈 ولی بعضی از روایات دلالت داشت که اگر مندوحه است باید از آن استفاده کرد و تقیه نکرد. 👈دیروز به وجه جمعی اشاره کردیم و گفتیم روایات ثانیه، اطلاق روایات دسته ی اول را تقیید می زند بنا بر این در جایی که مندوحه است باید از آن استفاده کرد. 👈امروز اضافه می کنیم که راه جمع دیگری هم وجود دارد که با مباحث آینده سازگارتر است و آن اینکه هر دو روایت را حمل بر جواز کنیم. یعنی روایات طائفه ی ثانیه را حمل بر استحباب کنیم. 👈 این روایات عمدتا حاکی از این بود که امام یا راوی هنگام انجام عمل از مندوحه استفاده می کردند و این عمل بر استحباب و یا جواز استفاده از مندوحه را می رساند. بنا بر این فرد هم می تواند از مندوحه استفاده کند و هم می تواند استفاده نکند و به عملی که از روی تقیه انجام می دهد قناعت کند (مثلا اگر نمازی را با اهل سنت می خواند اعاده نکند.) 👈نتیجه اینکه رعایت کردن مندوحه واجب نیست هرچند اگر از مندوحه استفاده کند بهتر است. 👈همچنین تکرار می کنیم که این سخن در عبادات است نه در مورد امور مهمتر مانند سبّ و امثال آن که در آنجا باید از مندوحه استفاده کرد. آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️
آیا تقیه صرفا در احکام است یا اینکه در موضوعات نیز جاری می باشد؟ در احکام مانند اینکه فرد در وضو بر روی کفش مسح کند یا نماز را دست بسته بخواند و یا در نماز آمین بگوید. در موضوعات مانند رویت هلال رمضان که برای اهل سنت ثابت شده است و برای ما ثابت نشده است. هکذا هلال ذی الحجة که اعمال حج بر اساس آن متقدم و یا متأخر می شود. مسلم است که تقیه در احکام جاری می باشد. در موضوعات هم در مورد وقوف به عرفات قبول کردیم و گفتیم اگر اهل سنت روزی را روز عرفه بدانند ما می توانیم تبعیت کنیم و همان روز در عرفه وقوف کنیم حتی اگر یقین داشته باشیم آن روز، عرفه نیست. اما در روزه، موضوعی برای تقیه نیست زیرا اگر اول ماه رمضان باشد، او می تواند روزه بگیرد و نیّت آخر ماه شعبان کند. و اما اگر ماه شوال را یک روز زودتر اعلام کنند یعنی روزی را عید معرفی کنند که ما می بایست روزه بگیریم. در این حال اگر ناچار شدیم و روزه را خوردیم در اینجا واضح است که روزه باطل می شود و باید قضای آن را به جا آورد و آن روزه صحیح نیست. بنا بر این تقیه در این حال، در عبادت نیست بلکه در افطار است. البته بین اکراه و اجبار فرق است. با اکراه روزه باطل می شود ولی با اجبار باطل نمی شود. روایتی از امام صادق علیه السلام نیز در این مورد وارد شده است: عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ رِفَاعَةَ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْعَبَّاسِ بِالْحِيرَةِ (ابو العباس که حاکم مدینه بود و انسان خشن و خونریزی بود) فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِي الصِّيَامِ الْيَوْمَ (آیا امروز را که فطر اعلام کرده ایم را تو نیز فطر می دانی) فَقُلْتُ ذَاكَ إِلَى الْإِمَامِ (هرچه تو بگویی همان است) إِنْ صُمْتَ صُمْنَا وَ إِنْ أَفْطَرْتَ أَفْطَرْنَا فَقَالَ (ابو العباس گفت:) يَا غُلَامُ عَلَيَّ بِالْمَائِدَةِ فَأَكَلْتُ مَعَهُ وَ أَنَا أَعْلَمُ وَ اللَّهِ أَنَّهُ يَوْمٌ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَكَانَ إِفْطَارِي يَوْماً وَ قَضَاؤُهُ أَيْسَرَ عَلَيَّ مِنْ أَنْ يُضْرَبَ عُنُقِي وَ لَا يُعْبَدَ اللَّهُ (اگر یک روز افطار کنم بهتر از این است که گردنم زده شود و در نتیجه دیگر نتوانم خدا را عبادت کنم)[1] واضح است که تقیه در جایی مجزی است که عملی عبادی به صورت تقیه انجام شود ولی افطار کردن صوم عملی عبادی نیست در نتیجه باید قضای آن به جا آورده شود. آدرس_کانال: https://eitaa.com/neveshteh313 ☘️ ☘️☘️ ☘️☘️☘️ ☘️☘️☘️☘️