eitaa logo
نوشته
99 دنبال‌کننده
129 عکس
138 ویدیو
2 فایل
احادیث کاربردی سخنان زیبا و کاربردی حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸روز كارهايتان را انجام بدهيد 🌸 شب مغازه‌هايتان را ببنديد 🌸 تشكيل بدهيد 🌸 آدم يك هفته بگذرد و چهارتا مجلس علمي نداشته باشد كه بفهمد خدا چه گفته, پيغمبر چه گفته, وظيفه ما چيست, 🌸 اين كه ديگر حقيقت شرعيه نمي‌خواهد همين است كه آدم مرتب كار بكند براي و روز را با اينكه خدا براي تحصيل خلق كرده يا براي ابتغاي فضل يا تحصيل رزق يا فلان و شب را براي آرامش و آسايش خلق كرده اين هيچ جلسات علمي نداشته باشد; 🌸 تفسيري داشته باشد روايي داشته باشد هفته‌اي يك شب جلسه داشته باشد هفته‌اي يك شب جلسه داشته باشد اينها نيست 🌷اين همه نيروها در شب بيجا صرف مي‌شود براي اينكه يك عدّه بيايند بخرند و بروند با اينكه روز مقدورشان است فرمود ما را براي آرامش و شما خلق كرديم روز را براي كارتان خلق كرديم و اين اگر باشد بسياري از اين انرژي‌ها صرفه‌جويي مي‌شود ذخيره مي‌شود و مانند آن. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸تمثيل, يكي از راه‌هاي پنج‌گانه تفهيم مطالب علمي 🌸در منطق براي معرفي كردن و يا برهان اقامه كردن، فهماندن مطلب, پنج راه دارد كه چهار راهش راه منطقي است راه پنجم راه منطقي نيست و راه مردمي است ما يك حد و رسم داريم براي شناخت تصور, يك حجّت و برهان داريم براي شناخت تصديق, اگر كسي بخواهد مطلبي را براي مردم معنا كند اين يا حدّ تام است يا حدّ ناقص يا رسم تام است يا رسم ناقص اين چهار راه براي معرفي يك شيء حالا مسئله برهان چيز ديگر است قياس است استقراست تمثيل است آن چيز ديگر است براي معرفي كردن يا حدّين است يا رسمين اينها بالأخره ذات يك شيء را يا عرض ذات را نشان مي‌دهند در قبال اين تعريف چهارگانه, راهي هم هست به نام تمثيل, تمثيل غير از حدّ تام غير از حدّ ناقص غير از رسم تام غير از رسم ناقص است اين تمثيل براي اينكه مطلب را از اوج بياورد پايين (يك) دست مخاطبان را از پايين بياورد بالا (دو) مطلبي كه دامنه‌اش پايين آمده دستي كه بالا آمده هم‌سطح يكديگر مي‌شوند اين مخاطب ضعيف آن مطلب را درك مي‌كند اين راه تمثيل است. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
مي‌گويند مَثل نفس در بدن مَثل سلطان در مدينه, مثل رُبّان در سفينه است, ناوخدا ـ نه ناخدا ـ فرمانده كشتي, كشتي را اداره مي‌كند همان‌طور كه ناوخدا, نگهبان كشتي, كشتي را اداره مي‌كند نفس هم بدن را اداره مي‌كند خب اين تعبير نه حدّ تام است نه حدّ ناقص نه رسم تام است نه رسم ناقص اما براي كساني كه اهل منطق نيستند مي‌تواند راهگشا باشد يا وزان نفس به بدن وزان سلطان است به مدينه خب سلطان مدبّر و مدير مدينه است به نحو اعتبار نه به نحو تكوين و اين تمثيل و اين تعريف نه حدّ تام است نه حدّ ناقص, نه رسم تام است نه رسم ناقص, تمثيل دو كار مي‌كند از پايين دست مخاطب را آرام آرام مي‌گيرد بالا مي‌آورد از بالا دامنه مطلب را رقيق مي‌كند پايين مي‌آورد تا هم‌سطح هم بشوند و مخاطب درك بكند اين كارِ ماهرانه قرآن است 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸هيچ كس نيست كه مجاز باشد بگويد منتها آن كسي كه جلسات روستايي را شهري را اداره مي‌كند بايد آياتي را كه از اين قبيل است براي آنها انتخاب كند وگرنه شما بياييد آن آيات معارفي كه به درد حوزه و دانشگاه مي‌خورد اين را شما در جلسات شب‌ها در مجالس و جلسات عادي مردم بگوييد بايد بدانيد كه براي اينها چه چيزي بگوييد بايد بدانيد كدام قصه را بگوييد كدام آيه را بگوييد كدام روايت را بگوييد خود پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) همين‌طور بود 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸 يك عدّه در مدت عمر سرگردان‌اند اينكه فرمود: ﴿فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ﴾ 🌸 ترديد آن ردّ مكرّر است 🌸 يك وقت است انسان يك بار مي‌رود غفلت كرده خيال كرده اين در باز است يا اينجا در است وقتي كه رفت مي‌بيند اينجا در نيست يا در بسته است برمي‌گردد از درِ ديگر مي‌رود اين رد است اين عيب ندارد اما اگر نابينا باشد ردّ مكرّر دارد اين ردّ مكرّر را مي‌گويند ترديد اينكه به باب تفعيل رفته همان مبالغه و كثرت را به همراه دارد آن ردّ مكرّر مي‌شود ترديد، انسان بين نفي و اثبات همين‌طور دور مي‌زند مي‌رود نفي كند مي‌بيند نمي‌تواند مي‌خواهد اثبات كند نمي‌تواند مثل نابينايي كه به ديوار شرق مي‌رود برمي‌گردد مي‌بيند راه نيست به ديوار غرب مي‌رود مي‌بيند راه نيست ﴿فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ﴾ اينها مردّدانه دارند زندگي مي‌كنند فرمود اينها ظالم‌اند چون ﴿إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ﴾ هوامدارند براي اينكه عاقل نيستند عالِم نيستند براي اينكه گرفتار جهل علمي و جهالت عملي‌اند فرمود ما اينها را رها كرديم حالا چه كسي مي‌تواند اينها را هدايت كند اگر كسي را خدا رها كرد برابر آيه سورهٴ مباركهٴ «فاطر» ﴿وَمَا يُمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ﴾ چون همه جهان به اذن او دارند كار مي‌كنند انبيا, اوليا به اذن او كار مي‌كنند. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸 تكرار تبليغ را به جاي مي‌دانند اين دو كار وصف ممتاز توده مردم است در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها اين حرف‌ها خريدار ندارد 🌸 اگر كسي تبليغ كرد حوزوي و دانشگاهي نمي‌پذيرد مي‌گويد بايد باشد تكرار تبليغ براي توده مردم اثر تعليل را دارد . 🌸ولي در و خريدار ندارد اينها مي‌گويند بايد علت بياوري 🌸اما براي توده مردم اگر چيزي را بگويند اينها باور مي‌كنند بار بگويند اين تكرار به منزله علت است مي‌گويند مگر مي‌شود اين‌طور نباشد اينها مرتب دارند مي‌گويند مرتب دارند مي‌نويسند اين دو خصيصه هست آنها را مي‌پندارند (يك) تكرارِ تبليغ را به منزله تعليل تلقي مي‌كنند (دو) اما در تعليم چيزي است, چيز ديگر است . http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/javadi/tafsir/91/911117/%D8%AA%D9%87%D8%AC%D8%B1%D9%88%D9%86%20%DB%8C%D8%B9%D9%86%DB%8C%20%D8%B4%D8%A8%20%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF%20%D9%88%20%D9%85%DB%8C%20%DA%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
﴿وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ﴾ 🌸 يعني آن حقيقتي كه نزد عقل به رسميّت شناخته شده است نزد نقل به رسميّت شناخته شده است چيزي كه نزد عقل و نقل به رسميّت شناخته شده باشد در فضاي شريعت, معرفه است چون در فضاي شريعت معرفه است شارع آن را به رسميّت مي‌شناسد مي‌شود معروف. 🌸 يعني چيزي كه در فضاي عقل نكره است در فضاي نقل نكره است چيزي كه در اين دو فضا نكره باشد نزد شارع مقدس نكره است به رسميّت شناخته نمي‌شود, مي‌شود منكر. 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
اين روايت نوراني را كه مرحوم كليني(رضوان الله عليه) نقل كرده بارها شنيده‌ايد كه 🌸وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) چنين فتوا داد كسي طبق نقل مرحوم كليني به حضرت عرض كرد دو منطقه‌اند كه با هم درگيرند و هر دو از اهل باطل‌اند خريد و فروش هم سودآور است اينها از ما اسلحه مي‌خرند بفروشيم يا نفروشيم 🌸حضرت جواب سه ضلعي داد فرمود 🌸بفروش فروش ممنوع نيست (يك) به هر دو گروه بفروش (دو) سلاح دفاعي بفروش نه سلاح تهاجمي (سه) «بِعهما ما يَكُنُّهُما» [4] به هر دو سپر بفروش, خُود بفروش, چكمه بفروش به هيچ كدام تير و دشنه نفروش اين دين براي هميشه زنده است فرمود: «بِعهما ما يَكُنُّهُما» آنچه كِنان, حجاب, سَتر, حفظِ هر دو گروه را تأمين مي‌كند به آنها بفروش اين دين براي هميشه زنده است اين دين هم جهاني است هم وحدت محلّي را تأمين مي‌كند هم منطقه‌اي را تأمين مي‌كند هم بين‌المللي را تأمين مي‌كند و اين ماندني است 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸شما در آن كتاب فی علوم‌القرآن زركشي مي‌بينيد مي‌گويد بهترين روش تفسير قرآن, تفسير قرآن به قرآن است ما مفسّري نديديم كه اين مطلب را نگفته باشد همه گفتند قرآن «يفسّر بعضه بعضا» و اين هم گفته بهترين روش تفسير قرآن, تفسير قرآن به قرآن است اما غالب اينها به دنبال لغت به دنبال واژه به دنبال معجم مفهرس مي‌گردند كه كلمات اين آيه در كجاها به كار رفته از آن كمك بگيرند اما آيه‌اي كه در باب خودش وحيد است كلماتش در هيچ جا نيست لغاتش در هيچ جا نيست پيامش در هيچ جا نيست اين يك قرآن‌شناس مي‌خواهد كه از آهنگ قرآن, از روح قرآن, از ساير مطالب قرآن باخبر باشد و به عنوان «القرآن يفسّر بعضه بعضا» تفسير كند جريان فطرت هم همين‌طور است ﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي﴾ اين هم يك جاست نظير آن آيه اخذ ميثاق يك بحث جداگانه ای ايشان دارند كه آن را هم حتماً ملاحظه مي‌فرماييد. - 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸اين تفاوت را شما بين حرف‌هاي حافظ و ديگران مي‌بينيد برخي كه متوسط‌اند مي‌كوشند كه ديو اول بيرون برود تا فرشته در بيايد مي‌گويند مقدم بر تحليه و تجليه است اما آنهايي كه آمادگي دارند هنوز همه قلبشان را ديو نگرفت بخشي از قلبشان طيّب و طاهر است است اين فرشته كه آمد ديو را بيرون مي‌كند شما در كلمات عرفا دو نحو مي‌بينيد در كلمات صاحبان اخلاق دو نحو مي‌بينيد ما نبايد بگوييم همه گناهان ما برود بيرون تا بارقه الهي بيايد گاهي خود بارقه كه آمد گناهان را مي‌برد كاري كه امام(رضوان الله عليه) كرد اين بود اين شعر مربوط به اوايل امر است مي‌بينيد شما وقتي كه حجاج سقفي ملعون رخت بربست برخي از علما گفتند خدايا ما تنها نخواستيم حجّاج از بين برود روش حجّاجي را از بين ما بردار «اللهمّ قد اَمَته فأمِت عنّا سنّته» 🌸 بعد از مرگ حجاج دعای آنها اين بود كه خدايا فكر حجاجي را از اين سرزمين بردار اگر شاه رفت يك بود كه رفت ولي نظام سلطنت همچنان مانده بود و امام(رضوان الله عليه) فرشته‌منش بود وقتي كه آمد فرمود من دهنِ اين دولت را مي‌زنم اين فرشته‌اي بود كه ديو را بيرون كرد هر دو راه صحيح است منتها يكي براي , يكي براي راه . 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313
🌸ما داريم داريم اما نداريم نذر مي‌كنيم كه فلان كار را انجام بدهيم براي فلان امام يا امامزاده(عليهم السلام) سوگند هم داريم در محاكم, 🌸 اما بايد هم داشته باشيم 🌸برخي از بزرگان بودند كه داشتند ولو مختصر 🌸, با خدايم عهد مي‌كنم كه نماز شبم ترك نشود 🌸 از بس خداي سبحان به ما نزديك است كه «أقرب إلينا من حبل الوريد» 🌸 فرمود, پيمان ببند من هم قبول مي‌كنم تو با من معاهده كن عهد ببند بگو «عاهدتُ الله» به صيغه باب مفاعله بگو من هم قبول مي‌كنم 🌸با من ببند من هم عهدت را وفا مي‌كنم ﴿أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ﴾ خب اين بزرگان همين را داشتند نوشتند مختصر درباره اينكه عهد كردم كه مواظب زبانم باشم عهد كردم كه بيراهه نروم عهد كردم كه كنم 🌸خب اگر كسي اين‌چنين بود ﴿تَثْبِيتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ است ثابت مي‌شود
🌸يوْمَ يُنفَخُ فىِ الصُّورِ وَ نحَْشُرُ الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئذٍ زُرْقًا . 🌷[آن‏] روزى كه در صور دميده مى‏شود و گنهكاران را در آن روز، كبودچشم و نابينا محشور مى‏كنيم. 🍀👀أن الزرقة أبغض شي‏ء من ألوان العيون إلى العرب 🌸لأنّ الروم أعداؤهم و هم زرق العيون 🌸و لذلك قالوا في صفة العدوّ: 🌸أسود الكبد، أصهب السبال، أزرق العين‏ 📚ادرس کانال: https://eitaa.com/neveshteh313