🔴🔴🔴 #اطلاعیه_استخدامی
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
✔️استخدام پيمانی آموزش و پرورش در سال۹۷
🔺ثبتنام: نیمهاول فروردین
🔺آزمون: نیمهدوم اردیبهشت
🔺نتایج اولیه: اواخر خرداد
🔹رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزات آموزش و پرورش از تاریخ ثبت نام وشرایط وضوابط شرکت در آزمون استخدام پيماني آموزش وپرورش در سال ۱۳۹۷ خبر داد.
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
🏷علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از پزداخت دو نوع وام به فرهنگیان، از اواخر فروردین خبر داد.
1⃣ بانک ملی
که مقرر شد از محل رسوب پول آموزش و پرورش و اندوخته ای که بانک ملی می آورد، به فرهنگیان وام داده می شود.
🏷 ثبت نام ها در سامانه آموزش و پرورش انجام شده است و از اواخر فروردین ماه، پرداخت وام بانک ملی با کارمزد 16 درصد آغاز می شود.
2⃣ بانک رسالت
بانک رسالت مدل پس انداز خوشه ای را دارد که این مدل به اضافه اعتباراتی در قالب وام با کارمزد 2 درصد برای فرهنگیان اجرا می شود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
📚با كلاس شلوغ چه كنيم؟
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
بي شك، كم شدن مشكلات انضباطي به داشتن آموزش اثر بخش تري مي انجامد. لازم نيست كه همه ي دانش آموزان كلاس رفتار ناهنجاري داشته باشند. سه يا چهار دانش آموز و يا حتي يك نفر مي تواند فرايند يادگيري را چنان مختل كند كه حتي دانش آموزان خوب نيز نتوانند از كلاس استفاده كنند. در زير پيشنهادهايي براي رفع اين مشكل مطرح كرده ام كه بخش بسيار كوتاهي از كتاب " الفباي مديريت كلاس درس، نوشته ي روبرت تي. تابر و با ترجمه ي روان و خوب دكتر محمد رضا سر كار آراني است. پيشنهاد هاي زير در صورتي كه به طور منظم و با قاعده و آگاهانه به كار گرفته شوند، مديريت كلاس درس را بهبود خواهد بخشيد.
🔰عمل كنيد، تنها واكنش نشان ندهيد: عمل كردن مسلط بودن است و واكنش نشان دادن يعني تسلط عوامل و شرايط را پذيرفتن. بنابراين پيش از آغاز مدرسه به برنامه ريزي فنون بر قراري انضباط بپردازيد، همان گونه كه براي فنون تدريس و ترتيب مواد درسي برنامه ريزي مي كنيد نه اين كه صبر كنيد مشكلي پيش بيايد و شما در آن زمان به دنبال وضع قانوني باشيد كه ديگر چنين مشكلي پيش نيايد.
🔰مسئوليت ها را واگذار كنيد: دانش آموزان در قبال رفتارشان هر چه بيش تر احساس مسئوليت كنند، نياز كم تري به اعمال مديريت از سوي معلم خواهند داشت. بر حسب توانايي دانش آموز از مسئوليت هاي ساده شروع كنيد تا دانش آموز حتما از عهده ي عمل به مسئوليت بر آيد تا مشكلات بعدي را به دنبال نداشته باشد.
🔰عقب بايستيد و به ديگران فرصت بدهيد: هنگامي كه دانش آموزي به سوالي پاسخ مي دهد و يا هر مطلب ديگري را بيان مي كند به او نزديك نشويد، به طوري كه گفتگو دو نفره شود، زيرا در صورتي كه دانش آموزان ديگر صداي صحبت شما را نشنوند احساس مي كنند كنار گذاشته شده اند واين بي نظمي به همراه دارد.
🔰آرام، خونسرد و حرفه اي برخورد كنيد: حتي يك بچه ي بي ادب مستحق احترام است. از فرياد زدن، با حركت انگشت تهديد كردن، نگاه هاي تهديد آميز و غيره اجتناب كنيد. اجراي برنامه ي انضباطي با خونسردي، دانش آموز را متوجه ارتباط رفتارش با نتيجه ي منطقي ناشي از آن مي كند. در ضمن رفتار شما هنگام تأديب دانش آموزان براي آن ها الگو است.
🔰 به دانش آموزان توجه كنيد و تلاش كنيد تا اين توجه رانشان دهيد: سلام و احوال پرسي با دانش آموز در نظر گرفتن رفتار هاي خوب آن ها و بيان تشكر از آن ها در مواقع گوناگون مانند زماني كه براي شما كاري انجام مي دهند و يا نتيجه ي خوبي در امتحانات بدست آورده اند.
🔰رفتارهاي خوب دانشآموزان را در نظر بگيريد: هر قدر كه خوبيها بيشتر در نظر گرفته شود انگيزهي بيش تري براي تداوم آنها وجود خواهد داشت.
🔰از تجربههاي همكارانتان استفاده كنيد: خواه به صورت كلي و يا در مورد كلاس يا دانشآموز خاص.
🔰به صورت انفرادي تأديب كنيد: ناديده گرفتن رفتار، اشاره، كنترل از نزديك و كنترل همراه با بر خورد.
🔰تفاوتهاي فردي و ويژگي هاي خاص دانشآموزان را در نظر بگيريد: به عنوان مثال اگر دانش آموزي از نظر درس شما از همكلاسان خود جلوتر باشد ممكن است به دليل خسته شدن از مباحث تكراري باعث ايجاد بينظمي شود. چنين دانشآموزاني را شناخته و با تمرينات خاص آنها را سرگرم كنيد.
🔰براي موقعيتهاي اضطراري و غير مترقبه برنامه ريزي كنيد: برنامه هايي داشته باشيد تا در صورتي كه مجبور به ترك كلاس شديد، دانشآموزان مجبور به اجراي آن برنامه شده و نظم كلاس حفظ شود.
🔰قانون را اجرا كنيد دليل تراشي را نپذيريد: در مقابل دانشآموزاني كه تلاش ميكنند با بحث و چانه زدن، تخفيفي در تنبيه خود بدست آورند، تسليم نشويد حتي براي يك بار.
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
💢 ۱۴ ویژگی افراد با تفکر انتقادی
۱- کنجکاوند و سعی میکنند در موضوعات مهم مطلع و آگاه باشند.
۲- خلاقانه پرسش مطرح میکنند. همواره از چراییِ امور سؤال میکنند و در پی آن هستند که ببینند چه دلیلهایی برای دفاع از یک عقیده یا باور وجود دارد.
۳- از مراجع و منابع معتبر استفاده میکنند و به مراجع و منابع معتبر ارجاع میدهند.
۴- وقتی که میخواهند چیزی را تفسیر کنند کل موقعیت و بافتار (کانتکست) را در نظر میگیرند.
۵- وقتی که میخواهند دربارهی موضوعی فکر کنند سعی میکنند اندیشیدنشان پیوند خودش را با موضوع اصلی از دست ندهد و حواسشان هست که دائم از این شاخه به آن شاخه نپرند.
۶- گشادهذهن هستند و نظرگاههایی که با نظرگاهِ خودشان تفاوت دارند را به نحو جدی مورد توجه قرار میدهند.
۷- استدلالها، دیدگاهها یا تبیینهای بدیل و متفاوت را جستجو میکنند.
۸- اگر شواهد، مبانی، یا دلیلهای کافی به نفع یک دیدگاه وجود داشته باشد آن را میپذیرند و اگر شواهد، مبانی، یا دلیلهای کافی علیه دیدگاهی وجود داشته باشد آن را کنار میگذارند.
۹- وقتی که شواهد، مبانی، یا دلیلهای کافی برای رد یا قبول موضوعی وجود ندارد از داوری درباره آن پرهیز میکنند.
۱۰- تا آنجا که ممکن است در بیان موضوعات دقت را رعایت میکنند.
۱۱- به نقشِ داوریها، تعصبها و جانبداریهای شخصی در فرایندِ شناخت توجه دارند.
۱۲- وقتی با یک کلِ پیچیده و درهمتافته مواجه میشوند، برای درک آن با انضباط و ترتیب مشخصی با آن برخورد میکنند.
۱۳- هنگامی که میخواهند یافتههای خود را عرضه کنند، احساسات، سطح دانش، و میزانِ ظرافتِ اندیشه مخاطبشان را در نظر میگیرند.
۱۴- تواناییهای سنجشگرانهاندیشی (تفکر انتقادی) خودشان را در طیفِ وسیعی از موضوعات به کار میگیرند.
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
🔴 «نظام جامع صلاحیت حرفهای مربیان پیشدبستانی» پس از 3 سال در آستانه نهایی شدن
دوره پیش دبستانی یک دوره رسمی و ضروری و در عین حال غیر اجباری است که آموزشهای لازم را به نوآموزان پیشدبستانی در قالب فعالیتهای بازیمحور ارائه میکند.
ماده یک اساسنامه دوره پیشدبستانی که سال 82 در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده است، بیان میدارد: دوره پیشدبستانی به دوره دو سالهای اطلاق میشود که کودکان گروه سنی 4 و 5 سال تمام تا اول مهر هر سال را تحت پوشش برنامههای تربیتی قرار میدهد و تبصره این ماده میگوید: در صورت عدم تأمین امکانات مورد نیاز، اجرای دوره مذکور به صورت یک ساله بلامانع است.
حساسیت سن متربیان نوآموز در دوره پیش دبستانی و اهمیت نوع آموزشها، اقتضا میکند مربیانی آموزشدیده، حرفهای و توانمند متصدی تربیت و آموزش آنها باشند و علاوه بر آن از امنیت شغلی بهرهمند باشند اما مربیان پیشدبستانی بعضاً نه تنها آموزش لازم نمیبینند بلکه هویت حرفهای ندارند.
هم اکنون 48 هزار مربی، متصدی آموزش بیش از 900 هزار نوآموز هستند و ناهمگنی آموزشها و آموختههای آنها در کنار حساسیت دوره پیش دبستانی سبب شده است تا به فکر تدوین «نظام جامع صلاحیت حرفهای مربیان پیش دبستانی» بیفتند.
بنابر اعلام قبلی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در این نظام جامع چند سطح برای مربیان دوره پیش دبستانی تعریف خواهد شد و سطح سه به عنوان حداقل شرط ورود به پیشدبستان است؛ سطح دو، سطح بالاتری نسبت به سطح سه بوده و در سطح یک، فرد متخصص پیشدبستانی محسوب میشود و در صورت افزایش سطح، فرد میتواند کارت بینالمللی دریافت کند.
اکنون و بعد از گذشت سه سال از آغاز تدوین این نظام جامع، رخساره فضلی مدیرکل دفتر پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش از نهایی شدن چارچوب آن خبر داده است؛ بنابر گفته وی سطوح این نظام نیز مشخص شده است و تصمیم نهایی درباره نحوه اجرا در آینده نزدیک پس از تصویب و طی کردن مراحل قانونی، ابلاغ خواهد شد.
ــــــــــــــــــــ
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
✅فهم تاریخ و فرهنگ، پیشنیاز ارتقای آموزش و پرورش؛
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
اخیرا مقاله ای در حوزه آموزش و پرورش می خواندم که محققان آن قرار بود تا مسئله ای را حل کنند و بابت این کار یک میلیون دلار از دانشگاه MIT بودجه گرفته بودند. جالب بود که محققان پس از نتیجه گیری اذعان کرده بودند که راه حل مساله در تحقیقاتی بود که قبل ها انجام شده بود کافی بود تاریخ آن حوزه را مطالعه می کردیم! استدلال آن ها این بود که شاید درگیری محققان در اینترنت و جستجوی راه حل ها از طریق آن باعث شده تا از خیلی از منابع گذشته و تاریخی محروم بمانند.
همین طور تاکیدات فراوانی را در متخصصان آموزش فنلاند بر تاریخ و فرهنگ می بینم. در میان گفت و گوهایی که با افراد متخصص و استادان دانشگاه هلسینکی فنلاند دارم تا علل برتری آموزششان را بدانم و نسخه ای برای آموزش و پرورش خودمان پیدا کنم، یکی از این گفت و گوها برایم جالب بود.
هانله، پروفسور دانشگاه هلسینکی که یکی از علایقش همین شناخت عمیق سیستم آموزشی فنلاند است و مشاور آموزش و پرورش کشورهایی مثل چین و سنگاپور و کره هست، می گفت آموزشی که در حال حاضر در فنلاند می بینید حاصل عوامل تاریخی و اجتماعی است و موفقیت سیستم ما این است که پیوند بین فرهنگ و اجتماع و آموزش و پرورش به خوبی ایجاد شده است. و گفت که اگر می خواهید سیستم آموزشی کشورتان را ارتقا بدهید از تاریخ و فرهنگ خودتان شروع کنید، فرهنگ های دیگر را ببینید و بررسی کنید که در سیستم های دیگر چه عواملی وجود دارد که می تواند برای شما هم مفید باشد. او تاکید داشت تا آموزش و پرورش علاوه بر نگاه تطبیقی با تاریخ و فرهنگ منطقه باید پیوند ایجاد کند.
راستی این پیوند در کشور ما چگونه است؟ چقدر ارتباط و اعتماد بین جامعه و آموزش و پرورش ایجاد شده است؟ تاریخ ما چه نسخه ای برای ما تجویز می کند؟ چگونه از دستاوردهای بین المللی در طول تاریخ و در حال حاضر بهره برده ایم؟
این ها سوالاتی است که این روز ها ذهنم را مشغول کرده است...
اسماعیل عظیمی
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
⚫️خبر فوری ⚫️
🔸تشريح شيوههای جذب و استخدام نيروی انسانی در آموزش و پرورش با حضور چهاربند، رئيس مركز برنامه ريزی نيروی انسانی
📆 : شنبه ٩٧/٠١/١٨
⏰: ساعت ١٠:١٥ صبح/شبكه خبر
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
🍁همه مردم آموزگاران شما هستند:
آدمهای خشمگین به شما آرامش می آموزند.
آدمهای ریاکار به شما یکرنگی می آموزند.
آدمهای سرسخت به شما نرمش می آموزند.
آدمهای وحشت زده به شما شهامت می آموزند.
همیشه در رابطه با آدمهایی که وارد
زندگیتان میشوند از خود بپرسید:
این شخص برای آموزش چه چیزی به من فرستاده شده ...
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
#ظرافت_های_معلمی
💢ظرافت های معلم در ارتباط با تابلو
🔺معلم علاوه بر استفاده از وسایل کمک آموزشی، حتما از تابلو استفاده کند.
🔺معلم هرگاه مطلبی را روی تابلو می نویسد با صدای بلند بخواند.
🔺مطالب را درست بنویسد.
🔺چکیده مطالب را روی تابلو بنویسد.
🔺مطالب اصلی را در سمت راست تابلو و مطالب فرعی را در حاشیه بنویسد.
🔺هنگام نوشتن روی تابلو، پشت به فراگیران نکند و زاویه دار بایستد.
🔺مطالب را به صورت طبقه بندی و نموداری بنویسد.
🔺از گچ و ماژیک های رنگی استفاده کند.
🔺مطالب را به ترتیب از بالا به پایین پاک کند.
🔺مطالب را با دست پاک نکند.
منبع: کتاب ظرافت های معلم مجید نقیه
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
✅ دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش پایان فروردین منتشر می شود
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ازانتشار دفترچه ثبتنام در آزمون استخدامی آموزش وپرورش تا پایان فروردین خبرداد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان به نقل از مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، اسفندیار چهاربند با اشاره جذب 17 هزار و 300 نیرو در آموزش و پرورش از طریق آزمون،اظهارکرد: دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش آماده توزیع می باشد اما به دلیل هماهنگی هایی که باید بادستگاههای دیگر و سازمان امور اداری و استخدامی صورت گیرد، تا پایان فروردین این دفترچه منتشر شود.
وی ادامه داد: آزمونهای استخدامی خاص یک دستگاه نیست، بلکه متقاضیان سایر دستگاهها نیز در بخش عمومی این آزمون شرکت میکنند؛ ضمن اینکه بین 15 تا 20 روز مهلت برای ثبتنام متقاضیان داده میشود و بعد از انجام آزمون، دو برابر ظرفیت مورد نظر اعلام شده و پس از آن مراحل دیگر این آزمون استخدامی انجام میشود.
چهاربند با اشاره به رشتههای مورد نظر آموزش و پرورش برای جذب نیرو، افزود: آموزش و پرورش برای آموزگاری، دبیری، هنرآموز، استادکار و مربی دانشآموزان استثنایی جذب نیرو دارد.
وی تصریح کرد: در دوره متوسطه متناسب با 25 رشته تحصیلی نیرو جذب میشود،ودر دوره ابتدایی نیز به همین صورت است و در نهایت 63 رشته تحصیلی مشمول این آزمون استخدامی میشوند.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات شرایط جذب نیرو در آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری و شرایط سنی و عمومی افراد، جذب نیروصورت میگیرد؛ضمن اینکه شرط سنی برای داوطلبان با مدرک دکتری 45 سال، کارشناسی ارشد 40 سال و کارشناسی 30 سال بوده و برای دارندگان مدرک کاردانی رشته استادکاری نیز شرط سنی 25 سال است.
وی اضافه کرد: در کنار این شرایط، شرایط اختصاصی وجود دارد که متناسب با هررشته لحاظ می شود و شامل مصاحبهها و معاینات پزشکی است که در نهایت گزینش انجام میشود.
چهاربند ادامه داد: در آزمون استخدامی امسال حدود 17 هزار و 300 نفر جذب میشوند که 2300 مجوز استخدامی از دوره قبل باقی مانده و 15 هزار مجوز استخدامی نیز مربوط به این دوره است.
وی با اشاره به بومیپذیری به عنوان یک اصل، اذعان کرد: به تناسب شرایط هر استان دامنهپذیرش تعیین شده است و درهر دامنه پذیرشی چند شهرستان و منطقه وجود دارد و فرد باید شغلی را انتخاب کند که در همان دامنه پذیرش است؛ضمن اینکه فرد باید یک محل خدمت را در یک شهرستان و منطقه انتخاب کند.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در استانها پذیرش به صورت بومی و غیربومی تقسیمبندی میشود، گفت: در استانهای کم برخوردار از جمله استان های کردستان و آذربایجان غربی ضریب نمره آزمون یک چهارم تعیین شده؛ ضمن اینکه استانهای برخوردار دو گروه هستند؛ به این شکل که یا در دامنه پذیرش استان قرار دارند که با ضریب یک دوم است و اگر خارج از استان باشند، ضریب یک است.
وی افزود: داوطلبان باید در زمان ثبتنام شرایط لازم را داشته باشند؛ ضمن اینکه نتایج 10 روز پس از برگزاری آزمون اعلام میشود.
چهاربند با اشاره به جزئیات سهمیه گروههای مختلف در آزمون استخدامی آموزش و پرورش متذکر شد: 25 درصد جذب نیرو مربوط به ایثارگران، 5 درصد مربوط به رزمندگان با 6 ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی و 3 درصد نیز سهمیه مربوط به معلولان است.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات مواد امتحانی آزمون استخدامی، یادآور شد: آزمون عمومی شامل دروس ادبیات، معارف، زبان انگلیسی، دانشاجتماعی، ریاضی و آمار مقدماتی و آزمون هوش است.
وی تصریح کرد: پس از آزمون عمومی یک آزمون تخصصی برگزار میشود و بر اساس آن، در نهایت دو برابر ظرفیت افراد معرفی میشوند و از این مرحله به بعد هر دستگاهی بر اساس شرایط خاص خود، مصاحبه تخصصی داشته و معاینات پزشکی بر اساس نوع مشاغل درخواستی انجام میشود.
چهاربند در خصوص «کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش» خاطرنشان کرد: جبران کمبود نیرو فقط از طریق استخدام انجام نمیشود، بلکه از حقالتدریس شاغل استفاده میشود و بعد از جذب از طریق آزمون نیز از روش خرید خدمات و حقالتدریس نیز این کار انجام میشود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍
🔘امتحاناتنهایی در ماه مبارک رمضان جابجا نمیشود.
وزارت آموزشوپرورش:
با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با برگزاری امتحانات نهایی باید طبق قانون امتحانات را برگزار کنیم و اجازه جابهجایی زمانی امتحانات نهایی را نداریم.
🆔 @tarbiyat_talim 👈 ✍