eitaa logo
پژوهش مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی
664 دنبال‌کننده
403 عکس
60 ویدیو
54 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت های پژوهشی مرکز تخصصی حوزوی تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✨✨پذیرش دوره تمهیدی سطح4✨✨ 🌹🌹🌹ویژه برادران🌹🌹🌹 🌺🌺🌺رشته حکمت متعالیه🌺🌺🌺 ⛔️شرایط لازم: -اتمام دروس آموزشی سطح 3 حوزه علمیه در رشته فلسفه و کلام اسلامی -اشتغال و جدیت در تدوین پایان نامه سطح3 برای کسانی که دانشنامه آن سطح را دریافت نکرده اند. و برگزاری جلسه دفاع حداکثر تا آخر تیرماه 1400ه.ش -قبولی در مصاحبه علمی ⏰زمان بندی پذیرش: مهلت ثبت نام: 18 ربیع الاول 1442 (14آبان 1399) مصاحبه علمی: 18-26 ربیع الاول 1442 (14 لغایت22 آبان1399) شروع دوره: 2ربیع الثانی1442 (28آبان1399) 🖋شیوه های ثبت نام: -مراجعه حضوری به آدرس: شهیدکاشانی25، مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی نور حکمت رضوی -تماس با شماره های: 3-32285800 داخلی 32-34 -ارتباط با @admin_nhrazavi در پیام رسان ایتا
لطفا تمام طلابی که می خواهند درس خارج عمومی انتخاب کنند مشخصات خودشان ( نام و نام خانوادگی ، کد طلبگی ، شماره تماس و نام درس خارج و استاد مربوطه ) را برای حقیر ارسال کنند تا از جانب شورا برایشان انتخاب درس شود. حداکثر تا یکشنبه 18 آبان اعلام فرمایید التماس دعا
☑️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند؛ مراسم بزرگداشت حضرت علامه طباطبایی (ره) ❇️ با حضور اساتید محترم: آیت الله غلامرضا و آیت الله سید یدالله 🕢 زمان: شنبه 24 آبان ماه مصادف با روز بزرگداشت علامه طباطبایی؛ ساعت 7:30 الی 9 صبح 🔘 توضیح: مراسم با حضور تعداد محدودی از طلاب با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد؛ و امکان حضور مجازی نیز فراهم است. 🌐 لینک شرکت مجازی در همایش: https://b2n.ir/452241 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
✅ برنامه زمان بندی امتحانات متفرقه سطح یک ⏱با توجه به تعليق امتحانات دوره متفرقه در آبان ماه، اين امتحانات از ابتداي آذرماه به صورت مجازي برگزار می گردد. ●؛•┈┈┈••✦•✿•✦••┈┈┈•؛● 🔷کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 💠 @howzehamozesh
🔰مرکز تخصصی نور حکمت رضوی برگزار میکند 📚 ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی 👤استاد مدعو: حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی ⏰ چهارشنبه ،1399/09/05 ساعت 18 💻 نشانی وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/h398g2kdrvy
نشست علمی مجازی با عنوان "ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی" به همت معاونت پژوهش مرکز تخصصی نور حکمت رضوی برگزار گردید. در این نشست که پنجم آذر ماه در سامانه lms حوزه برگزار گردید ابتدا مسؤول پژوهش این مرکز حجت‌الاسلام سیدمسعود امیری مقدم ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری چنین نشست هایی به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با ضرورت پیگیری امتداد سیاسی-اجتماعی فلسفه اسلامی اشاره نمودند. در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حاج شيخ عبدالحمید واسطی ضمن بیان نمونه هایی جهت امتداد دهی به فلسفه اسلامی به تبیین نحوه ارتباط فلسفه اسلامی با تولید علوم انسانی اسلامی پرداخته و تاثیر آن را در سیاست گذاری های کلان مورد بررسی قرار دادند و بعنوان نمونه عینی، بخشی از پیشنهادات ارائه شده شان به همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تبیین فرمودند. این نشست پس از دو ساعت با پاسخ به سوالات شرکت کنندگان به پایان رسید و مقرر شد تا بحث تولید فلسفه های مضاف و روش تولید آن‌ها از فلسفه اسلامی در جلسه ای دیگر ارائه شود. علاقه مندان جهت پیگیری نشست های آتی این مرکز می‌توانند در دوره مربوط به آن در سامانه lms2 حوزه با نشانیhttps://nhr.lms2.hozehkh.com/ ثبت نام بفرمایند.
4 فایل مرتبط با نشست "ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی"👇
💠پیام رهبر معظم انقلاب درپی ترور دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هسته‌ای شهید، دکتر محسن فخری‌زاده پیامی صادر کردند. متن پیام به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ئی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند،🔻 نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن،🔺 و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۸ آذرماه ۹۹
45.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت اول نشست "ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی"
50M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت دوم نشست"ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی"
🌀آخرین یادداشت وبلاگ شهید پیرامون «احیای فلسفه» به نام خداوند جان و خرد/کزین برتر اندیشه بر نگذرد دوستان سلام مدتی این مثنوی تأخیر شد/مهلتی بایست تا خون شیر شد 🔹با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم. 🔹عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد. و نیز، چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟ ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست. 🔹از دید این حقیر حیات یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن. و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود. 🔹حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟ 🔹چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟ 🔹هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات صده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد. 🔹مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد. و اساسا علاوه بر تأیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است. 🔹در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم. 🔹فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسفه اسلامی را روشن کرده باشیم. و در یاد داشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم. انشاءالله تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com/
✨✨✨پذیرش سطح4✨✨✨ 🌹🌹🌹ویژه برادران🌹🌹🌹 🌺🌺🌺رشته حکمت متعالیه🌺🌺🌺 ⛔️شرایط لازم: -اتمام دروس آموزشی سطح 3 حوزه علمیه در رشته فلسفه و کلام اسلامی -اشتغال و جدیت در تدوین پایان نامه سطح3 برای کسانی که دانشنامه آن سطح را دریافت نکرده اند. و برگزاری جلسه دفاع حداکثر تا آخر تیرماه 1400ه.ش -قبولی در مصاحبه علمی ⏰زمان ثبت نام و مصاحبه علمی: تا اول جمادی الاولی1442 (26آذر) 🖋شیوه های ثبت نام: -مراجعه حضوری به آدرس: شهیدکاشانی25، مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی نور حکمت رضوی -تماس با شماره های: 3-32285800 داخلی 32-34 -ارتباط با @admin_nhrazavi در پیام رسان ایتا
🔰مرکز تخصصی نور حکمت رضوی برگزار میکند 📚 ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی2 (روش شناسی تولید فلسفه های مضاف) 👤استاد مدعو: حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی ⏰ چهارشنبه: 1399/09/12 ساعت 18 💻 نشانی وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/ighkap8ibn3 پل ارتباطی در ایتا: @nhrazavi
بسم الله الرحمن الرحیم  جلسه دوم نشست علمی با عنوان "ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی" به همت معاونت پژوهش مرکز تخصصی نور حکمت رضوی و با ارائه ی استاد معزز جناب حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالحمید واسطی، چهارشنبه 12 آذر در سامانه مجازی مرکز مدیریت برگزار گردید. پیش از بیان گزارش چند نکته پیرامون علت پیاده سازی مباحث اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظائر آن با با بستر فلسفی و اهمیت حیاتی آن محضر شما خواننده گرامی ابراز می داریم: اولا برگزاری این جلسات در واقع لبیکی است به تاکید جدی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دام ظله بر خارج کردن این علوم عقلی از نظری صرف به سوی کاربردی و عملی، به این نحو که باید از دل قواعد فلسفی، قواعد و راهکارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استخراج شود. ثانیا قواعد و گزاره های فلسفی، به هیچ وجه نفی گزاره های دینی نمی کند بلکه موید آنها نیز هست. ثالثا قواعد و مبانی عقلی، به ارائه راهکارها و مکانیسمهای دقیق هستی شناسانه توجه دارد که به ابعاد مختلف هستی با نگاه برهانی نظر می افکند و از رهگذر ارائه ی چستی ها و چرایی ها سعی در تبیین چگونگی ها دارد.  رابعا به منظور انتقال معارف دینی به غیر معتقدین به اسلام و ادیان دیگر، می بایست نظامات دینی را بر اساس فکر و عقل مشترک میان همه ی انسانها پی ریزی نمود تا مورد پذیرش همگان قرار گیرد.  و خامسا فقط با لسان فلسفی و حکمی می توان برتری نگرش اسلام بر دیگر نگرش ها را با استدلال عقلی بر همگان اثبات نمود چرا که عقل نقطه اشتراک میان همه انسان ها اعم از دیندار و بی دین است. این جلسه علیرغم مشکلاتی که در کیفیت بارگزاری مطالب استاد و ارتباط در سامانه وجود داشت حدود دو ساعت به طول انجامید و نکات مهمی بیان گردید. در این جلسه، معاقب نشست پیشین، به ادامه ی مباحث در زمینه ی نقاط میانی ربط فلسفه با علوم انسانی بعنوان گرانیگاه موضوع اصلی یعنی "ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی" پرداخته شد و عناوینی نظیر "رابطه ی حقائق و اعتباریات"، "مشروعیت و قانون گذاری"، "مراحل رشد انسان"، "مقوله فطرت"، "هویت فرهنگ"، "هویت عدل و شاخص های عدالت و توجه به نظام علی و معلولی  در عدل شناسی"، "هویت تربیت و نگاه حرکت جوهرانه ی فلسفی به آن"، تشریح شد. همچنانکه در گزارش جلسه اول بیان شد اصلی ترین نقطه ای که علوم انسانی را در گام اول به فلسفه گره می زند "مدل نیازها" است و اما اصلی ترین نقطه در گام دوم "معادلات تصمیم" است که این مطلب نیز به طور نیمه تفصیلی به اقتضای وقت موجود برای حاضرین در این نشست تبیین گردید. مطلب بعد توجه به "نقشه ی اهدف محتوایی در فلسفه خوانی" بود. توجه به "اثر پروانه ای" در نظام عالم، مطلب دیگری بود که مورد انتباه قرار گرفت. "فهرست علوم انسانی و فرایندهای آنها" یعنی انسان شناسی، معرفت شناسی، روانشناسی، زبان و ادبیات، جامعه شناسی، علوم تربیتی، اخلاق حرفه ای، حقوق، و اقتصاد و… نیز مقولاتی بودند که تاکید شد برای تنظیمات میان رشته ای فلسفه و علوم انسانی از حیث مسایلشان و پیجویی پاسخ فلسفه اسلامی به آن باید مورد مطالعه و توجه فیلسوف قرار بگیرند.  "عدل شبکه ای" و توجه به معادله پنج مطلوبیتی که برایند پنج مولفه است زیرموضوع دیگری بود که مطرح شد و بیان گردید که همه ی مطلوبیت ها در نظام فکری اسلام خلافا لنظام های لیبرال و نظایر آن باید به "مطلوبیت پایدار" یعنی میل به سوی بی نهایت و ابدیت ختم شود اگرنه سعادت فردی و نه اجتماعی، ارمغان آن مکتب نخواهد بود. در پایان، به نمونه ای از مسائل علوم انسانی به صورت نسبتا جزئی، مشخصا در حوزه روانشناسی توجه و سپس استاد محترم، به سوالات حاضرین پاسخ دادند. مقاله استاد در زمینه روش شناسی تولید فلسفه های مضاف : https://eitaa.com/nhrazavi/259
📣اطلاعیه: بدلیل پیگیری های مکرر اعزه به اطلاع میرساند: متاسفانه بدلیل مشکلات ایجاد شده در جلسه دوم نشست "ایده هایی در جهت کاربردی سازی فلسفه اسلامی" که منجر به افت کیفیت ارایه شد، فیلم جلسه قابلیت انتشار ندارد. لذا عزیزان به مقاله استاد در زمینه روش شناسی تولید فلسفه های مضاف مراجعه بفرمایند.
هدایت شده از سیدمحسن میرزاده
🔶آنچه در کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان مشاهده می کنید: 🎤اخبار و رویدادهای پژوهشی؛ 📣اطلاعیه ثبت‌نام ها؛ 📚آشنایی با تازه‌های نشر؛ 👨‍🏫آموزش آسان مهارت‌های پژوهشی؛ 📜بیانیه ها و پیام های رسمی؛ ❓پرسش و پاسخ‌های پژوهشی؛ 👨‍💻دوره های تربیت پژوهشگر؛ 💵شرایط اعطای وام حمایتی پژوهشگران؛ 💳طرح‌های تخفیف ویژه فروشگاه کتاب؛ ✍️فراخوان‌های پژوهشی،نتایج فراخوان؛ 🏫فعالیت هیئت‌های اندیشه ورز حوزه؛ 🕌فعالیت پژوهشی مدارس علمیه و مراکز حوزوی؛ 👨‍🚀جذب سرباز طلبه پژوهشی؛ 👨‍🏫کارگاه‌های پژوهشی؛ 👨‍🎓معرفی پژوهشگران برتر حوزوی ؛ 🌐معرفی سایت‌های پژوهشی معتبر؛ 📔معرفی نشریات علمی تخصصی حوزه؛ 💡موضوع‌یابی مقاله و پایان‌نامه 📱نرم‌افزارهای کاربردی رایگان؛ 👨‍🏫نشست ها و همایش‌های علمی؛ 🖥نمایشگاه‌ های معاونت پژوهش؛ 🔎و... 🔗لینک هشتک‌های کانال: https://eitaa.com/howzehpajohesh/1245 💐با ما همراه شوید؛ ❣️دوستانتان را هم دعوت کنید؛ 👇 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
🔰مدرسه عباسقلی خان و مرکز تخصصی نور حکمت رضوی برگزار می‌کند 📚 تاثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب 👤استاد مدعو: حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدحسن وکیلی ⏰ پنج شنبه: 1399/09/27 ساعت 10صبح 💻 نشانی وبینار: https://www.skyroom.online/ch/u09368790570/aghli