eitaa logo
گناه شناسی
1.1هزار دنبال‌کننده
377 عکس
129 ویدیو
1 فایل
༻﷽༺ سلام این کانال کاملا شخصی اداره می شود. تبادل و تبليغ: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 ادمین اصلی(فقط پیشنهاد، انتقاد و درخواست مربوط به محتوا): @alavizade 🌐 وبسایت: Nidamat.com
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): رها کردن لقمه‌ای حرام، پیش خدا محبوبتر است از دو هزار رکعت نماز مستحبی. [1] و در روایت دیگری فرمودند: رد کردن یک دانگ از حرام (یک ششم دینار یا درهم) پیش خدا معادل هفتادهزار حج قبول شده است. [2] 📚پی نوشت ها: [1]. تفسیر المعین صفحه ۲۶ [2]. جامع الاخبار صفحه ۴۴۲ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19267
عبادتی بالاتر از دو هزار رکعت نماز مستحبی و هفتادهزار حج مقبول همیشه اجر و پاداش خداوند به انجام عبادت تعلق نمی‌گیرد بلکه در انجام ندادن گناه اجر و پاداش بالاتری از انجام عبادات دارد یا اینکه می‌توان گفت عبادت همیشه انجام طاعت نیست بکه ترک گناه هم عبادت است. حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): رها کردن لقمه‌ای حرام، پیش خدا محبوبتر است از دو هزار رکعت نماز مستحبی. [1] و در روایت دیگری فرمودند: رد کردن یک دانگ از حرام (یک ششم دینار یا درهم) پیش خدا معادل هفتادهزار حج قبول شده است. [2] 📚پی نوشت ها: [1]. تفسیر المعین صفحه ۲۶ [2]. جامع الاخبار صفحه ۴۴۲ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19267
حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله: هر انسانی که با سوگند به خدا، مال مسلمانی را صاحب شود، خداوند بهشت را بر او حرام و جهنم را بر او واجب گرداند»، پرسیدند: ای رسول‌ خدا، حتی اگر آن مال کم باشد؟ فرمود: اگرچه یک چوب مسواک باشد» بحارالانوار، ج۱۰۱، ص ۳۰۱ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19305
🌑حکم شرعی مالی که از راه به دست می آید🌑 📥سؤال: اگر شخصی در معامله قسم دروغ بخورد، آیا معامله انجام شده و سود حاصله هم حرام است؟ 📤جواب. قسم دروغ خوردن حرام است ولی اگر شرایط معامله رعایت شده باشد معامله صحیح و سود حاصله حلال است.[1] شرائط صحت معامله به طور کلی عبارتند از: 1- قصد طرفین و رضای آنها... 2- اهلیت (شایستگی) طرفین. 3-موضوع معین مورد معامله. 4- مشروعیت جهت یا هدف از معامله. به هر حال زر اندوزی از راه قسم دروغ کاریست بسیار نا پسند، چنانچه حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله می فرمایند: هر انسانی که با سوگند به خدا، مال مسلمانی را صاحب شود، خداوند بهشت را بر او حرام و جهنم را بر او واجب گرداند»، پرسیدند: ای رسول‌ خدا، حتی اگر آن مال کم باشد؟ فرمود: اگرچه یک چوب مسواک باشد»[2] لذا انسان باید از سوگند در معامله شدیداً بر حذر باشد؛ چراکه اگر به‌راستی قسم بخورد، خداوند را وسیله کاسبی خود قرار داده و عظمت باارزش خدا را پایین آورده و این عمل زشت و ناپسند است؛ اگر به‌دروغ قسم بخورد، مرتکب گناه کبیره شده و عواقب گناه کبیره دامن‌گیر اوست. 📚پینوشتها: [1]. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری . [2] . بحارالانوار، جلد ۱۰۱، صفحه ۳۰۱ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19305
🐂گوساله امت رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله)🐄 حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله): هر امتی گوساله‌ای دارد (که او را منحرف می‌کند) و گوساله این امت (امت پیامبر اکرم) دینار و درهم است. لكُلّ امَّةٍ عِجلٌ يَعبُدونَهُ و عِجلُ امَّتي الدَّنانيرُ و الدَّراهِم. 📚محجة البیضاء جلد ۷ صفحه ۳۲۸ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19308
🐂گوساله امت رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله)🐄 حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله): هر امتی گوساله‌ای دارد (که او را منحرف می‌کند) و گوساله این امت (امت پیامبر اکرم) دینار و درهم است. لكُلّ امَّةٍ عِجلٌ يَعبُدونَهُ و عِجلُ امَّتي الدَّنانيرُ و الدَّراهِم.[1] یعنی همان‌طور که گوساله بنی‌اسرائیل پیروان حضرت موسی (علیه‌السلام) را گمراه کرد و آنان گوساله‌پرست شدند، مال و ثروت هم موجب انحراف امت پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) می‌گردد. (امروز شاهدیم که طبق گفته پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) خیلی از پیروان آن حضرت حتی از به‌ظاهر خوبان این امت چنین شده‌اند). [1]. محجة البیضاء جلد ۷ صفحه ۳۲۸ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19308
حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله) درباره مال حرام فرمودند: خداوند متعال فرمود: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم (پول) را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ بکنم. 📚بحارالانوار جلد ۱۰۳ صفحه ۵ حدیث ۱۷ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19311
📛 توشه آتش جهنم📛 و عذاب‌های جهنم تجسم و نتیجه اعمال ما در دنیا هستند نه اینکه جریمه و تنبیهی از طرف خدا! به‌عبارت‌دیگر هر چه در دنیا کشت می‌شود در آخرت درو می‌گردد. حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله) درباره مال حرام فرمودند: کسی که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد، آن مال توشه و مرکب او به طرف آتش جهنم خواهد بود. [1] در روایت دیگری حضرت فرمودند: خداوند متعال فرمود: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم (پول) را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ بکنم.[2] 📚پینوشتها: [1]. بحارالانوار جلد ۱۰۳ صفحه ۱۰ حدیث ۴۵ [2]. بحارالانوار جلد ۱۰۳ صفحه ۵ حدیث ۱۷ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19311
📛مترفین اصلی ترین دشمنان و مخالفان انبیاء📛 وما اَرسَلنا فی قَریةٍ من نذیر الاّ قالَ مُترفُوها انّا بِما اُرسلتم به کافرون» (سبأ 34) «ما در هیچ شهر و دیاری پیامبر انذار کننده‌ای نفرستادیم مگر اینکه مترفین (مست شدگان از ناز و نعمت) گفتند: ما به آنچه شما فرستاده شده‌اید کافر هستیم.» 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/19315
📛مترفین اصلی ترین دشمنان و مخالفان انبیاء📛 در قرآن کلمه «مترف» در شکل‌های مختلف آن هشت بار آمده است. مترف از مادهٔ ترفه (بر وزن لقمه) به معنی فزونی نعمت است که صاحبش را غافل و مغرور و مست کند، به‌گونه‌ای که طغیان نماید. برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود ثروت بیشتر از فقر زمینه‌ساز فساد و طغیان می‌شود و برای اثبات این ادعا شواهد متعددی در قران کریم وجود دارد. به‌عنوان‌مثال در آیه 34 سبأ می‌خوانیم: «وما اَرسَلنا فی قَریةٍ من نذیر الاّ قالَ مُترفُوها انّا بِما اُرسلتم به کافرون» «ما در هیچ شهر و دیاری پیامبر انذار کننده‌ای نفرستادیم مگر اینکه مترفین (مست شدگان از ناز و نعمت) گفتند: ما به آنچه شما فرستاده شده‌اید کافر هستیم.» در قرآن این‌گونه ثروت که موجب مستی و غرور شود و زمینه‌ساز گناهان گردد زشت شمرده‌شده و صاحبان این‌گونه سرمایه‌ها شدیداً مورد هشدار و اخطار خداوند قرارگرفته‌اند چنانکه می‌خوانیم: «و کم اهلکنا من قریة بطرت معیشت‌ها فتلک مساکنهم لم تسکن من بعدهم الا قلیلاً» [1] «و چه بسیار از (مردم) شهرها و آبادی‌هایی را به هلاکت رساندیم که زندگی را با سرمستی و غرور گذرانده بودند، این خانه‌های آن‌ها است که (ویران شده) و بعد از آن‌ها جز اندکی کسی در آن سکونت نکرد.» و در آیه نخست سورهٔ تکاثر می‌خوانیم: «الهاکم التّکاثُر» «تفاخر و فزون‌طلبی شما را سرگرم و غافل ساخت.» رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: «التکاثر فی الاموال جمع‌ها من غیر حقها و منعها من حقها و شدها فی الاوعیة» [2] «تکاثر در اموال انباشتن ثروت‌های نامشروع و خودداری از ادای حق آن و اندوختن در خزانه‌ها و صندوق‌ها است.» 📚پینوشتها: [1]. قصص / 58 [2]. نور الثقلین، ج 5 ص 662 منبع: گناه شناسی، ص: 92 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/19315
حضرت رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله): «هر کس از شما در خوردن قسم جری‌تر است به جهنم نزدیک‌تر است.» «اَجرأکم عَلی قَسَمُ الجِّدَ اَجرأکم عَلی النّار» (کنز العمال، ج 11، ص 7، ح 30390) 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/19322
🍂نزدیک‌ترین افراد به جهنم/ داستان کسی که با قسم دروغ نخوردن بهشت را برای خودش به ارمغان آورد🍀 حضرت رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله): «هر کس از شما در خوردن قسم جری‌تر است به جهنم نزدیک‌تر است.» «اَجرأکم عَلی قَسَمُ الجِّدَ اَجرأکم عَلی النّار» (کنز العمال، ج 11، ص 7، ح 30390) قسم دروغ خطرناک است!!📛📛 مرحوم طبْرِسی، از ابن عباس نقل می‌کند که مردی خدمت پیامبر صلی‌الله علیه و آله رسید و عرض کرد: ای رسول خدا! همسایه‌ای به نام اِمرِوُء القیس دارم که قسمتی از زمین مرا غضب کرده است و مردم گواه صدق من‌اند، ولی چون برای او احترام بیشتری قایلند، حاضر به حمایت من نیستند. پیامبر صلی‌الله علیه و آله امروء القیس را خواست و از او دراین‌باره سؤال کرد.‌ او در پاسخ همه‌چیز را انکار کرد. پیامبر به او پیشنهاد سوگند کرد ولی شاکی عرض کرد: یا رسول‌الله! او مرد بی‌بندوباری است و برایش هیچ مانعی ندارد که سوگند دروغ یاد کند. پیامبر فرمود: به‌هرحال چاره‌ای نیست، یا باید شهود بیاوری و یا باید تسلیم سوگند او شوی. ‌ به هنگامی‌که امروء القیس برخاست تا سوگند یاد کند، پیامبر صلی‌الله علیه و آله به او مهلت داد و فرمود: عجله‌ای نیست! دراین‌باره بیندیش و بعداً سوگند یاد کن. بعد از رفتن آنان، آیه نازل شد که: ‌ وَ لاَ تَشْتَرُواْ بِعَهْدِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِیلاً إِنَّمَا عِندَ اللّهِ هُوَ خَیْرٌ لَّکمْ إِن کنتُمْ تَعْلَمُونَ ‌ مَا عِندَکمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کانُواْ یَعْمَلُونَ «پیمان خدا را به بهایی اندک مفروشید زیرا اگر بدانید، آنچه در نزد خداست برایتان بهتر است.‌ آنچه نزد شماست فنا می‌شود و آنچه نزد خداست باقی می‌ماند و آنان را که شکیبایی ورزیدند پاداشی بهتر از کردارشان خواهیم داد.‌» بعد از مدتی که دوباره آنان برای رسیدگی به دعوایشان آمدند، هنگامی‌که پیامبر صلی‌الله علیه و آله این آیات را که آن‌ها را از سوگند دروغ و عواقب آن بر حذر می‌داشت برای آن‌ها خواند کلام خداوند بر دل امروء القیس اثر نهاد و او را به زبان آورد که: حق است. آنچه نزد من است سرانجام فانی می‌شود و این مرد راست می‌گوید. من قسمتی از زمین او را غصب کرده‌ام ولی نمی‌دانم چه مقدار بوده است.‌ اکنون‌که چنین است هر مقدار می‌خواهد (و می‌داند حق اوست) برگیرد و معادل آن‌هم به خاطر استفاده‌ای که در این مدت از زمین او کرده‌ام به‌عنوان غرامت بردارد. در این هنگام، سومین آیه نازل شد که: ‌ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کانُواْ یَعْمَلُونَ هر زن و مردی که کاری نیکو انجام دهد، اگر ایمان آورده باشد زندگی خوش و پاکیزه‌ای بدو خواهیم داد و پاداشی بهتر از کردارشان عطا خواهیم کرد. و به امروا القیس و تمام کسانی که عمل صالح توأم باایمان دارند، بشارت حیات طیب داد. این آیات، آیه‌های 95 تا 97 سورهٔ نحل است. 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/19322