eitaa logo
گناه شناسی
1.1هزار دنبال‌کننده
377 عکس
129 ویدیو
1 فایل
༻﷽༺ سلام این کانال کاملا شخصی اداره می شود. تبادل و تبليغ: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 ادمین اصلی(فقط پیشنهاد، انتقاد و درخواست مربوط به محتوا): @alavizade 🌐 وبسایت: Nidamat.com
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت امام علی علیه‌السلام: «داد و ستد کنید و قسم نخورید؛ چرا که قسم خوردن، کالا را به پایان می‌رساند و برکت را از بین می‌برد. بیعوا ولا تَحلِفوا؛ فَإِنَّ الیمینَ تُنفِقُ السِّلعَةَ وتَمحَقُ البَرَکةَ.» 📚 المناقب للخوارزمی: 121/ 136. 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19222
❓حکم شرعی قسم خوردن در معاملات❓ سؤال: آیا خریدار یا فروشنده می‌تواند برای اطمینان طرف مقابل خود در معاملات قسم بخورد؟ جواب: مسأله 2141 توضیح المسائل مراجع: قسم خوردن در معامله اگر راست باشد مکروه است و اگر دروغ باشد حرام است[1]. یکی از گرفتاری‌های موجود در بازار معاملات و کسب و کار این است که سعی می‌کنیم برای رسیدن به هدف از خدا و پیغمبر و دین مایه بگذرایم تا با این کار بازار فروش کالاهایمان گرم شده و جلب مشتری کنیم. در حالی که در دستورات و منابع دینی از این کار نهی شده است. از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) روایت شده است که آن حضرت می‌فرمایند: «وای بر تاجرانی که هنگام معامله بگویند به خدا قسم چنین نیست یا بگویند به خدا قسم چنین هست. وَیلٌ لِتُجَّارِ أُمَّتِی مِنْ لَا وَ اللَّهِ وَ بَلَی وَ اللَّه»،[2] حضرت امام علی علیه‌السلام: «داد و ستد کنید و قسم نخورید؛ چرا که قسم خوردن، کالا را به پایان می‌رساند و برکت را از بین می‌برد. بیعوا ولا تَحلِفوا؛ فَإِنَّ الیمینَ تُنفِقُ السِّلعَةَ وتَمحَقُ البَرَکةَ.»[3] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1]. این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست. (سیستانی): رجوع کنید به ذیل مسأله 2054 صورت دوم. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. [2]. ابن بابویه، من لا یحضره الفقیه، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413 ق، ج 3، ص 160، ح 3584. [3]. المناقب للخوارزمی: 121/ 136، المنتخب من مسند عبد بن حمید: 62/ 96، المناقب للکوفی: 2/ 602/ 1103 کلّها عن أبی مطر، کنز العمّال: 13/ 183/ 36547؛ کشف الغمّة: 1/ 164. 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19222
😔رابطهٔ و تهیدستی با گناه😔 امیر مؤمنان علیه‌السلام : «الْقَبْرُ خَیرٌ مِنَ الْفَقْرِ.» [3] «قبر بهتر از فقر و تهیدستی است.» 📚 بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج 74، ص: 284 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/19230
😔رابطهٔ و تهیدستی با گناه😔 فقر و تهیدستی هم زمینه‌ساز گناه است. در روایات گاهی از فقر تمجید شده و گاهی مذمت شده است. از آن فقری تمجید شده که همراه با قناعت و عزت‌نفس و رضایت به خدا باشد و از آن فقری مذمت شده که همراه با بی قناعتی و حرص انسان و عدم رضایت به رضای پروردگار است و شخص عزت‌نفس خود را حفظ نمی‌کند و چشمش به دست دیگران است و از استعمار و استثمار سرمایه‌داران چپاولگر و اوضاع نابسامان اقتصادی دامن‌گیر انسان‌ها می‌شود و مولود هرج‌ومرج اقتصادی و یا محصول تنبلی و سستی است. همین فقر و ناداری بسیاری را به‌سوی گناه و انحراف مانند اعتیاد، دزدی و جنایات دیگر کشانده است، چنانکه در مثل‌ها آمده: آدم گرسنه ایمان ندارد. بنابراین یکی از زمینه‌های اقتصادی گناه فقر است که برای سالم‌سازی محیط لازم است به‌طورجدی و اساسی با فقر و ناداری مبارزه کرد. برای تکمیل این موضوع در اینجا به ذکر چند سخن از امیر مؤمنان علیه‌السلام می‌پردازیم: آن حضرت می‌فرماید: «الفقر الموت الاکبر» [1] «فقر مرگ بزرگ است.» و به فرزندش محمد حنفیّه فرمود: «فرزندم از فقر بر تو می‌ترسم از آن به خدا پناه ببر، چراکه فقر دین انسان را ناقص و عقل و فکر او را مضطرب و مردم را نسبت به او و او را نسبت به مردم بدبین می‌سازد.» [2] و نیز فرمودند: «الْقَبْرُ خَیرٌ مِنَ الْفَقْرِ.» [3] «قبر بهتر از فقر و تهیدستی است.» 📚منابع: [1]. نهج‌البلاغه، حکمت 163 [2]. نهج‌البلاغه، حکمت 319 [3]. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج 74، ص: 284 منبع: گناه شناسی. 93 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 http://nidamat.com/19230
حضرت محمد (ص): ...بدانید که روزی دو تا است، یکی آنکه شما طلب می‌کنید و یک روزی هم هست که آن شما را طلب می‌کند پس روزی خود را از حلال جوئید که اگر آنرا از راه حلال جوئید حلال می‌خورید و اگر از راه حلال نجوئید حرام می‌خورید و همان روزی شما گردد و از خوردن آن ناچارید. امالی صدوق مجلس ۴۹ ح ۱ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19237
🍞روزی حلال خود را حرام نکنید!!🍗 روزی انسانها دست خداست و خدا و خدا هم روزی حرام برای بندگانش قرار نداده بلکه خودشان هستند که با انتخاب خودشان رزقشان را حرام می‌کنند. حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) در این باره می‌فرمایند: روح الامین جبرئیل از جانب پروردگارم به من خبر داد که هرگز کسی نمیمیرد تا تمام روزی خود را دریابد پس از خدا بترسید و در طلب روزیِ با جمال (روزی حلال و پاکیزه) بپردازید و بدانید که روزی دو تا است، یکی آنکه شما طلب می‌کنید و یک روزی هم هست که آن شما را طلب می‌کند پس روزی خود را از حلال جوئید که اگر آنرا از راه حلال جوئید حلال می‌خورید و اگر از راه حلال نجوئید حرام می‌خورید و همان روزی شما گردد و از خوردن آن ناچارید. إِنَّ الرُّوحَ الْأَمِینَ جَبْرَئِیلَ أَخْبَرَنِی عَنْ رَبِّی تَبَارَک وَ تَعَالَی أَنَّهُ لَنْ تَمُوتَ نَفْسٌ حَتَّی تَسْتَکمِلَ رِزْقَهَا فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اجْمِلُوا فِی الطَّلَبِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ الرِّزْقَ رِزْقَانِ فَرِزْقٌ تَطْلُبُونَهُ وَ رِزْقٌ یطْلُبُکمْ فَاطْلُبُوا أَرْزَاقَکمْ مِنْ حَلَالٍ فَإِنَّکمْ آکلُوهَاحَلَالًا إِنْ طَلَبْتُمُوهَا مِنْ وُجُوهِهَا وَ إِنْ لَمْ تَطْلُبُوهَا مِنْ وُجُوهِهَا أَکلْتُمُوهَا حَرَاماً وَ هِی أَرْزَاقُکمْ لَا بُدَّ لَکمْ مِنْ أَکلِهَا. 📚 امالی صدوق مجلس ۴۹ حدیث ۱ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19237
سرمایه و ثروت چگونه زمینه‌ساز گناه و فساد می‌شود؟ در دو صورت سرمایه زمینه‌ساز فساد است: 1. دید انسان این باشد که سرمایه از من است، 2. معتقد باشد که در تحصیل و مصرف سرمایه هرگونه که بخواهم آزاد هستم. 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19240
سرمایه و ثروت چگونه زمینه‌ساز گناه و فساد می‌شود؟ در دو صورت سرمایه زمینه‌ساز فساد است: دید انسان این باشد که سرمایه از من است، معتقد باشد که در تحصیل و مصرف سرمایه هرگونه که بخواهم آزاد هستم. مشکل قارون که نابود شد همین بود، پس وقتی‌که به وی گفته شد به خاطر دارائی‌ات سرمست نباش و در زمین فساد نکن! گفت: ولی همان‌طور که آیات و روایات بیان می‌دارند مالک اصلی خداست و همه سرمایه‌ها از اوست که به‌عنوان روزی به ما داده است. در قرآن هفت بار آمده: «رزقناکم» «ما به شما روزی دادیم» و سیزده بار آمده: «رزقناهم» «ما به آن‌ها روزی دادیم» و پنج بار آمده: «یرزقکم» «خداوند به شما روزی می‌دهد». و در مورد تحصیل و مصرف سرمایه نیز حد و مرزی قرارداده مانند اینکه از راه ربا، دروغ، رشوه و ظلم نباشد. دو نمونه مختلف از ثروتمندان در قرآن در قرآن دو نمونه از صاحبان ثروت و مکنت مطرح‌شده؛ یکی حضرت سلیمان علیه‌السلام و دیگری قارون که یکی سرمایه و ثروت را از آنِ خدا می‌دانست و آن را وسیله وصول به رضوان خدا قرار داد و دیگری سرمایه را از آنِ خود می‌دانست و آن را وسیله عیاشی و زرق‌وبرق دنیا قرارداد. بینش حضرت سلیمان علیه‌السلام در مورد سرمایه و مکنت این است: «هذا من فضل ربی لیبلونی ءاشکر ام اکفر» [1] «این از فضل پروردگار من است تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را بجا می‌آورم یا کفران می‌کنم.» [2] حضرت سلیمان هر چه دارد آن را به خدا نسبت می‌دهد و خود را فقیر درگاه او می‌داند. ولی سرمایه‌دار دیگر بنام قارون که ثروت‌های زیادی انباشته وقتی حضرت موسی علیه‌السلام طبق فرمان خدا از او مطالبه زکات اموالش را می‌کند، او با کمال غرور می‌گوید: «قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلیَ عِلْمٍ عِندِی»؛ گفت این ثروت را به‌وسیله دانشی که دارم، به دست آورده‌ام. (پس مالک حقیقی آن خودم هستم و در هر راهی که دلم بخواهد خرج می‌کنم!) [3] یعنی مدیریت من باعث شده، بنابراین سرمایه از خود من است و هیچ‌کس حقی در آن ندارد. خداوند بر او غضب کرد و فرمود: «فخسفنا به و بداره الارض فما کان له من فئة ینصرونه من دون الله و ما کان من المنتصرین» [4] «پس ما او و خانه‌اش را در زمین فرو بردیم و او گروهی نداشت تا او را در برابر عذاب الهی یاری کنند و خود نیز نمی‌توانست خویشتن را یاری دهد.» ➖➖➖➖➖➖ [1]. نمل / 40 [2]. دیده می‌شود بسیاری از سرمایه‌داران که اکثراً در به دست آوردن سرمایه و مصرف آن رعایت موازین اسلام را نمی‌کنند و بعضی قارون صفت هستند، بر بالای در خانه خود این جمله را که بر کاشی نوشته شده نصب می‌کنند. «هذا من فضل ربی» ولی به دنبال آیه توجه ندارند که: «لیبلونی ءاشکر ام اکفر»! [3]. قصص / 78 [4]. قصص / 81 📚منبع: گناه شناسی، ص 90 و 91 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19240
امام صادق (علیه السلام): ابلیس ملعون می‌گوید: در مورد بنی آدم، هرچه مراخسته و ناتوان کند (فریبم را نخورد)، در این سه چیز به فریب دادن آنها موفق می‌شوم: ۱- به دست آوردن مال از راه غیر حلال ۲- جلوگیری کردن او از پرداخت واجب مالی (مانند زکات، خمس و ….) ۳- مصرف کردن مال در راه ناروا و حرام. 📚خصال الصدوق صفحه ۱۳۲ حدیث ۱۴۱ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19250
👹سه نقطه ضعف اساسی انسانها در برابر شطان👹 امام صادق (علیه السلام): ابلیس ملعون می‌گوید: در مورد بنی آدم، هرچه مراخسته و ناتوان کند (فریبم را نخورد)، در این سه چیز به فریب دادن آنها موفق می‌شوم: ۱- به دست آوردن مال از راه غیر حلال ۲- جلوگیری کردن او از پرداخت واجب مالی (مانند زکات، خمس و ….) ۳- مصرف کردن مال در راه ناروا و حرام. یقُول إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اللَّهُ مَا أَعْیانِی فِی ابْنِ آدَمَ فَلَنْ یعْیینِی مِنْهُ وَاحِدَةٌ مِنْ ثَلَاثٍ أَخْذُ مَالٍ مِنْ غَیرِ حِلِّهِ أَوْ مَنْعُهُ مِنْ حَقِّهِ أَوْ وَضْعُهُ فِی غَیرِ وَجْهِهِ. 📚خصال الصدوق صفحه ۱۳۲ حدیث ۱۴۱ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19250
🌳 بنیان فتنه ها 🌳 امیرالمومنین علی (ع) : 👌بنیان فتنه ها سه چیز است که آن شمشیر است ؛ خواری که آن است ؛ و که آن نیزه ی شیطان است. 📚ری شهری,میزان الحکمه , ح 2359 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): رها کردن لقمه‌ای حرام، پیش خدا محبوبتر است از دو هزار رکعت نماز مستحبی. [1] و در روایت دیگری فرمودند: رد کردن یک دانگ از حرام (یک ششم دینار یا درهم) پیش خدا معادل هفتادهزار حج قبول شده است. [2] 📚پی نوشت ها: [1]. تفسیر المعین صفحه ۲۶ [2]. جامع الاخبار صفحه ۴۴۲ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19267
عبادتی بالاتر از دو هزار رکعت نماز مستحبی و هفتادهزار حج مقبول همیشه اجر و پاداش خداوند به انجام عبادت تعلق نمی‌گیرد بلکه در انجام ندادن گناه اجر و پاداش بالاتری از انجام عبادات دارد یا اینکه می‌توان گفت عبادت همیشه انجام طاعت نیست بکه ترک گناه هم عبادت است. حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): رها کردن لقمه‌ای حرام، پیش خدا محبوبتر است از دو هزار رکعت نماز مستحبی. [1] و در روایت دیگری فرمودند: رد کردن یک دانگ از حرام (یک ششم دینار یا درهم) پیش خدا معادل هفتادهزار حج قبول شده است. [2] 📚پی نوشت ها: [1]. تفسیر المعین صفحه ۲۶ [2]. جامع الاخبار صفحه ۴۴۲ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19267
حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله: هر انسانی که با سوگند به خدا، مال مسلمانی را صاحب شود، خداوند بهشت را بر او حرام و جهنم را بر او واجب گرداند»، پرسیدند: ای رسول‌ خدا، حتی اگر آن مال کم باشد؟ فرمود: اگرچه یک چوب مسواک باشد» بحارالانوار، ج۱۰۱، ص ۳۰۱ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19305
🌑حکم شرعی مالی که از راه به دست می آید🌑 📥سؤال: اگر شخصی در معامله قسم دروغ بخورد، آیا معامله انجام شده و سود حاصله هم حرام است؟ 📤جواب. قسم دروغ خوردن حرام است ولی اگر شرایط معامله رعایت شده باشد معامله صحیح و سود حاصله حلال است.[1] شرائط صحت معامله به طور کلی عبارتند از: 1- قصد طرفین و رضای آنها... 2- اهلیت (شایستگی) طرفین. 3-موضوع معین مورد معامله. 4- مشروعیت جهت یا هدف از معامله. به هر حال زر اندوزی از راه قسم دروغ کاریست بسیار نا پسند، چنانچه حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله می فرمایند: هر انسانی که با سوگند به خدا، مال مسلمانی را صاحب شود، خداوند بهشت را بر او حرام و جهنم را بر او واجب گرداند»، پرسیدند: ای رسول‌ خدا، حتی اگر آن مال کم باشد؟ فرمود: اگرچه یک چوب مسواک باشد»[2] لذا انسان باید از سوگند در معامله شدیداً بر حذر باشد؛ چراکه اگر به‌راستی قسم بخورد، خداوند را وسیله کاسبی خود قرار داده و عظمت باارزش خدا را پایین آورده و این عمل زشت و ناپسند است؛ اگر به‌دروغ قسم بخورد، مرتکب گناه کبیره شده و عواقب گناه کبیره دامن‌گیر اوست. 📚پینوشتها: [1]. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری . [2] . بحارالانوار، جلد ۱۰۱، صفحه ۳۰۱ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19305
🐂گوساله امت رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله)🐄 حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله): هر امتی گوساله‌ای دارد (که او را منحرف می‌کند) و گوساله این امت (امت پیامبر اکرم) دینار و درهم است. لكُلّ امَّةٍ عِجلٌ يَعبُدونَهُ و عِجلُ امَّتي الدَّنانيرُ و الدَّراهِم. 📚محجة البیضاء جلد ۷ صفحه ۳۲۸ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19308
🐂گوساله امت رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله)🐄 حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله): هر امتی گوساله‌ای دارد (که او را منحرف می‌کند) و گوساله این امت (امت پیامبر اکرم) دینار و درهم است. لكُلّ امَّةٍ عِجلٌ يَعبُدونَهُ و عِجلُ امَّتي الدَّنانيرُ و الدَّراهِم.[1] یعنی همان‌طور که گوساله بنی‌اسرائیل پیروان حضرت موسی (علیه‌السلام) را گمراه کرد و آنان گوساله‌پرست شدند، مال و ثروت هم موجب انحراف امت پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) می‌گردد. (امروز شاهدیم که طبق گفته پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) خیلی از پیروان آن حضرت حتی از به‌ظاهر خوبان این امت چنین شده‌اند). [1]. محجة البیضاء جلد ۷ صفحه ۳۲۸ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19308
حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله) درباره مال حرام فرمودند: خداوند متعال فرمود: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم (پول) را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ بکنم. 📚بحارالانوار جلد ۱۰۳ صفحه ۵ حدیث ۱۷ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19311
📛 توشه آتش جهنم📛 و عذاب‌های جهنم تجسم و نتیجه اعمال ما در دنیا هستند نه اینکه جریمه و تنبیهی از طرف خدا! به‌عبارت‌دیگر هر چه در دنیا کشت می‌شود در آخرت درو می‌گردد. حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله) درباره مال حرام فرمودند: کسی که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد، آن مال توشه و مرکب او به طرف آتش جهنم خواهد بود. [1] در روایت دیگری حضرت فرمودند: خداوند متعال فرمود: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم (پول) را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ بکنم.[2] 📚پینوشتها: [1]. بحارالانوار جلد ۱۰۳ صفحه ۱۰ حدیث ۴۵ [2]. بحارالانوار جلد ۱۰۳ صفحه ۵ حدیث ۱۷ 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/19311
📛مترفین اصلی ترین دشمنان و مخالفان انبیاء📛 وما اَرسَلنا فی قَریةٍ من نذیر الاّ قالَ مُترفُوها انّا بِما اُرسلتم به کافرون» (سبأ 34) «ما در هیچ شهر و دیاری پیامبر انذار کننده‌ای نفرستادیم مگر اینکه مترفین (مست شدگان از ناز و نعمت) گفتند: ما به آنچه شما فرستاده شده‌اید کافر هستیم.» 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/19315
📛مترفین اصلی ترین دشمنان و مخالفان انبیاء📛 در قرآن کلمه «مترف» در شکل‌های مختلف آن هشت بار آمده است. مترف از مادهٔ ترفه (بر وزن لقمه) به معنی فزونی نعمت است که صاحبش را غافل و مغرور و مست کند، به‌گونه‌ای که طغیان نماید. برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود ثروت بیشتر از فقر زمینه‌ساز فساد و طغیان می‌شود و برای اثبات این ادعا شواهد متعددی در قران کریم وجود دارد. به‌عنوان‌مثال در آیه 34 سبأ می‌خوانیم: «وما اَرسَلنا فی قَریةٍ من نذیر الاّ قالَ مُترفُوها انّا بِما اُرسلتم به کافرون» «ما در هیچ شهر و دیاری پیامبر انذار کننده‌ای نفرستادیم مگر اینکه مترفین (مست شدگان از ناز و نعمت) گفتند: ما به آنچه شما فرستاده شده‌اید کافر هستیم.» در قرآن این‌گونه ثروت که موجب مستی و غرور شود و زمینه‌ساز گناهان گردد زشت شمرده‌شده و صاحبان این‌گونه سرمایه‌ها شدیداً مورد هشدار و اخطار خداوند قرارگرفته‌اند چنانکه می‌خوانیم: «و کم اهلکنا من قریة بطرت معیشت‌ها فتلک مساکنهم لم تسکن من بعدهم الا قلیلاً» [1] «و چه بسیار از (مردم) شهرها و آبادی‌هایی را به هلاکت رساندیم که زندگی را با سرمستی و غرور گذرانده بودند، این خانه‌های آن‌ها است که (ویران شده) و بعد از آن‌ها جز اندکی کسی در آن سکونت نکرد.» و در آیه نخست سورهٔ تکاثر می‌خوانیم: «الهاکم التّکاثُر» «تفاخر و فزون‌طلبی شما را سرگرم و غافل ساخت.» رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: «التکاثر فی الاموال جمع‌ها من غیر حقها و منعها من حقها و شدها فی الاوعیة» [2] «تکاثر در اموال انباشتن ثروت‌های نامشروع و خودداری از ادای حق آن و اندوختن در خزانه‌ها و صندوق‌ها است.» 📚پینوشتها: [1]. قصص / 58 [2]. نور الثقلین، ج 5 ص 662 منبع: گناه شناسی، ص: 92 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/19315
حضرت رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله): «هر کس از شما در خوردن قسم جری‌تر است به جهنم نزدیک‌تر است.» «اَجرأکم عَلی قَسَمُ الجِّدَ اَجرأکم عَلی النّار» (کنز العمال، ج 11، ص 7، ح 30390) 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/19322
🍂نزدیک‌ترین افراد به جهنم/ داستان کسی که با قسم دروغ نخوردن بهشت را برای خودش به ارمغان آورد🍀 حضرت رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله): «هر کس از شما در خوردن قسم جری‌تر است به جهنم نزدیک‌تر است.» «اَجرأکم عَلی قَسَمُ الجِّدَ اَجرأکم عَلی النّار» (کنز العمال، ج 11، ص 7، ح 30390) قسم دروغ خطرناک است!!📛📛 مرحوم طبْرِسی، از ابن عباس نقل می‌کند که مردی خدمت پیامبر صلی‌الله علیه و آله رسید و عرض کرد: ای رسول خدا! همسایه‌ای به نام اِمرِوُء القیس دارم که قسمتی از زمین مرا غضب کرده است و مردم گواه صدق من‌اند، ولی چون برای او احترام بیشتری قایلند، حاضر به حمایت من نیستند. پیامبر صلی‌الله علیه و آله امروء القیس را خواست و از او دراین‌باره سؤال کرد.‌ او در پاسخ همه‌چیز را انکار کرد. پیامبر به او پیشنهاد سوگند کرد ولی شاکی عرض کرد: یا رسول‌الله! او مرد بی‌بندوباری است و برایش هیچ مانعی ندارد که سوگند دروغ یاد کند. پیامبر فرمود: به‌هرحال چاره‌ای نیست، یا باید شهود بیاوری و یا باید تسلیم سوگند او شوی. ‌ به هنگامی‌که امروء القیس برخاست تا سوگند یاد کند، پیامبر صلی‌الله علیه و آله به او مهلت داد و فرمود: عجله‌ای نیست! دراین‌باره بیندیش و بعداً سوگند یاد کن. بعد از رفتن آنان، آیه نازل شد که: ‌ وَ لاَ تَشْتَرُواْ بِعَهْدِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِیلاً إِنَّمَا عِندَ اللّهِ هُوَ خَیْرٌ لَّکمْ إِن کنتُمْ تَعْلَمُونَ ‌ مَا عِندَکمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کانُواْ یَعْمَلُونَ «پیمان خدا را به بهایی اندک مفروشید زیرا اگر بدانید، آنچه در نزد خداست برایتان بهتر است.‌ آنچه نزد شماست فنا می‌شود و آنچه نزد خداست باقی می‌ماند و آنان را که شکیبایی ورزیدند پاداشی بهتر از کردارشان خواهیم داد.‌» بعد از مدتی که دوباره آنان برای رسیدگی به دعوایشان آمدند، هنگامی‌که پیامبر صلی‌الله علیه و آله این آیات را که آن‌ها را از سوگند دروغ و عواقب آن بر حذر می‌داشت برای آن‌ها خواند کلام خداوند بر دل امروء القیس اثر نهاد و او را به زبان آورد که: حق است. آنچه نزد من است سرانجام فانی می‌شود و این مرد راست می‌گوید. من قسمتی از زمین او را غصب کرده‌ام ولی نمی‌دانم چه مقدار بوده است.‌ اکنون‌که چنین است هر مقدار می‌خواهد (و می‌داند حق اوست) برگیرد و معادل آن‌هم به خاطر استفاده‌ای که در این مدت از زمین او کرده‌ام به‌عنوان غرامت بردارد. در این هنگام، سومین آیه نازل شد که: ‌ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کانُواْ یَعْمَلُونَ هر زن و مردی که کاری نیکو انجام دهد، اگر ایمان آورده باشد زندگی خوش و پاکیزه‌ای بدو خواهیم داد و پاداشی بهتر از کردارشان عطا خواهیم کرد. و به امروا القیس و تمام کسانی که عمل صالح توأم باایمان دارند، بشارت حیات طیب داد. این آیات، آیه‌های 95 تا 97 سورهٔ نحل است. 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/19322
امیرالمومنین علیه السلام: برای انسان عیب نیست که حقش دریافت تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را بگیرد که حقش نیست. لا یُعابُ المَرْءُ بِتَأخیرِ حَقِّهِ، اِنّمَا یُعابُ مَنْ اَخَذَ ما لَیسَ لَهُ. It is not shame of a man if his right is postponed, but it is shame if he gives something to which he has no right. أمالی، جلد 1، صفحه76 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/19376/
امام موسي كاظم عليه السلام: اهل زمين مورد رحمت هستند، مادامي كه خوف و ترس - از گناه و معصيت داشته باشند -، اداي امانت نمايند و حقّ را دريابند و مورد عمل قرار دهند. إنَّ أهْلَ الاْرْضِ مَرْحُومُونَ ما يَخافُونَ، وَ أدُّوا الاْمانَةَ، وَ عَمِلُوا بِالْحَقِّ. 📚تهذيب الأحكام، جلد 6، صفحه 350، حدیث 991 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐nidamat.com/19380
گناه شناسی
امام موسي كاظم عليه السلام: اهل زمين مورد رحمت هستند، مادامي كه خوف و ترس - از گناه و معصيت داشته ب
⛈شرط شمول رحمت پروردگار🌧 بر اساس آموزه های دینی و مطابق با تجربه ای که حاصل شده، بی شک ارتباط مستمری بین عالم باطن و واقعی و عالم ظاهر وجود دارد و یقینا ارتباطی بین اعمال ما و شمول رحمت پرودگار وجود دارد.
👌کسب روزی حلال بسان یک مجاهد فی سبیل الله پیامبر مکرم اسلام(ص) می فرمایند: کسی که به خاطر خداوند در جستجوی روزی حلال از مکانی به مکان دیگر مسافرت می‌کند مانند رزمنده‌ای است که در راه خدا جهاد می‌کند. « الشَّاخِصُ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ الْحَلَالِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه » 📚بحارالانوار، ج100، ص17 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/693
👌تاثیر رزق حلال در تقویت دین‌داری امام صادق‌(ع) : طلب روزی حلال را فرونگذار، که روزی حلال، تو را در دین‌داری کمک می‌کند. « لا تَدَعْ طَلَبَ الِّرزْقِ مِنَ الحَلالِ، فَاِنَّهُ وَ عَوْنٌ لَکَ عَلی دینکَ ». 📚الحیاة، ج4، ص650 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 nidamat.com/693
👌امام صادق (ع) پيش از تولد امام موسي بن جعفر (ع) و زمانی كه قم روستايي بيش نبود😧😳: إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فيهَا امْرَأةٌ مِن أولادِي تُسَمّي فاطِمَةَ ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ ما را حرمي است و آن "قم" است ، و به زودي بانويي از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد . هر كس او را زيارت كند ، بهشت بر او واجب شود. 🌸سالروز ولادتش مبارک🌸
🌷 مزد حضرت معصومه (سلام الله عليها)🌷 از اسباب مغفرت 👌امام صادق (ع) پيش از تولد امام موسي بن جعفر (ع) پدر حضرت معصومه (س) و زمانی كه قم روستايي بيش نبود😧😳: إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فيهَا امْرَأةٌ مِن أولادِي تُسَمّي فاطِمَةَ ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ ما را حرمي است و آن "قم" است ، و به زودي بانويي از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد . هر كس او را زيارت كند ، بهشت بر او واجب شود. 🌸سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) مبارک باد.🌸 📚بحار الانوار، ج 57، ص 216. 🔅گناه شناسے 🔅 🆔 @nidamat 🌐 bit.ly/1QnyNCG