✨آیت الله العظمی #امام_خامنه_ای:
☘نیمهی شعبان، مظهر امید به آینده است؛ بقیه امیدها ممکن است بشود، ممکن است نشود؛ امّا امید به اصلاح نهایی بهوسیلهی حضرت صاحبالزّمان امید غیر قابل تخلّف است.
السَّلامُ عَلَیکَ یا وَعدَ اللهِ الَّذی ضَمِنَه. ۹۷/۲/۱۰
🌸میلاد یگانه منجی عالم حضرت #امام_مهدی (ارواحنا فداه) مبارک باد
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕⭕برای مهدویت جزئیات نتراشید!
🔻هشدار #رحیم_پور_ازغدی درباره برخی سوءاستفاده ها از مسئله مهدویت
🔻در عصر غیبت، اصل بر عدم ملاقات است، اگر موردی بود باید اثبات شود.
#نیمه_شعبان
غزلی بینقطه برای حضرت ولی عصر روحیفداه
🍃 سورۀ گُل
کرده مرا اهل درد ولولۀ روی او
آمده دام دلم سلسلۀ موی او
روی دلارای او مِهر و مدار دلم
هر سحر آوارهام در هوس روی او
مرهم آلام دل کی دهدم کام دل
موسِم اِحرام دل آمده در کوی او
واله او مهر و ماه، حال مرا او گواه
عود رود در سهگاه در حرم موی او
دل سرِ سودا رود، در ره او در رصد
سوی سُها میرسد لَمعه و سوسوی او
مهر و عطا میدهد، درد و دوا میدهد
عالَم و آدم همه سائل داروی او
مُلهِم و مولای ما، لؤلوی لالای ما
هم دل ما گَرد او هم سر ما گوی او
محرم اسرار ما، لولی و دلدار ما
همدم اسحار ما عکس مه روی او
در هوس وصل او میرود احوال عمر
در سر ما های او در دل ما هوی او
هادمِ سرمای دی، عطر گل روی وی
دعویِ کسری و کِی، سامری کوی او
سورۀ گل میرسد دورۀ مُل میرسد
مصلح کُل میرسد، روی همه سوی او
هادی کلّ اُمم حامل لوح و عَلَم
سوی حِرا در رَسَم میرود آهوی او
#محمدتقی_عارفیان
سیره عملی امام زمان(عج)
امام زمان (ع)
امام زمان(علیه السلام) از آن رو كه وارث همه پیامبران عظیم الشّأن و اولیاى گران قدر الهى است، مجموعه اى كامل از صفات كمال و جمال را دارا است. او تجلّى بخش اخلاق عظیم پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) و خصوصیات شگفت امیرالمؤمنین(علیه السلام) و مكارم و فضایل والاى فاطمه زهرا(علیها السلام) و فرزندان معصوم او است. اشاره به برخى از این ویژگى ها مى توانند مقدمه اى آگاهى بخش براى تبعیّت از او و همسویى با او باشد.
1 ـ دانش گسترده:
امیرالمؤمنین(علیه السلام) درباره او فرمودند: «هو اكثركم علماً»؛ «او دانشمندترین شمااست.» (1)
امام باقر(علیه السلام) فرمود: «دانایى به كتاب خداى عزّوجل و سنّت پیامبر او در قلب مهدى ما مى روید همچنانكه گیاهان به بهترین شكل از زمین مى رویند. پس هر كس او را دید بگوید: سلام بر شما اى اهل بیت رحمت و نبوّت و اى گنجینه علم و جاى گاه رسالت» (2)
2 ـ زهد و بى اعتنایى به دنیا:
امام رضا(علیه السلام) درباره او فرمود: «وَ ما لِباسُ الْقائِمَ اِلاَّ الْغَلیظُ، وَ ما طَعامُهُ اِلاَّ الْجَشَبُ»؛ «لباس قائم(علیه السلام) ما چیزى نیست جز پوشاكى خشن و غذاى او چیزى نیست جز طعامى خشك» (3)
3 ـ عدالت گسترى در بین مردم:
امام باقر(علیه السلام) درباره حضرت مهدى(علیه السلام) فرمود: «یَعْدِلُ فى خَلْقِ الرَّحْمنِ، اَلْبِرِّ مِنْهُمْ وَالْفاجِرِ»؛ «او در بین مردم به عدالت رفتار مى كند چه نیكوكار باشند و چه بدكار.» (4)
پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: «مردى به نزد او مى آید و مى گوید: اى مهدى چیزى به من ببخش، عطایى بفرما. پس حضرت مهدى(علیه السلام)آن مقدار از مال را كه او بتواند حمل كند در دامنش مى ریزد.»
4 ـ عمل به سنّت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم):
پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: «او از من است، اسمش همانند اسم من است. خداوند مرا و آیین مرا به وسیله او حفظ مى كند. و او به سنت و روش من عمل مى كند.» (5)
5 ـ جود و بخشش:
پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: «مردى به نزد او مى آید و مى گوید: اى مهدى چیزى به من ببخش، عطایى بفرما. پس حضرت مهدى(علیه السلام)آن مقدار از مال را كه او بتواند حمل كند در دامنش مى ریزد.» (6)
6 ـ دعا و عبادت:
نمازهاى خاص و دعاهاى فراوانى كه از ناحیه مقدّسه امام زمان(علیه السلام) رسیده است، همگى دلالت بر مداومت آن بزرگوار بر دعاها و عباداتى دارند كه به یقین بالاترین نشانه بندگى و قوى ترین عامل در تقرّب به سوى خدا به شمار مى آیند.
اگر پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) براى آمادگى یافتن جهت دریافت مسئولیت بزرگ رسالت، مأمور به اقامه نماز شب به صورت واجب مى شود، به این معنا است كه كثرت بندگى و شدت اهتمام به نماز و دعا و عبادت، لازمه پذیرش مسئولیت هاى بزرگ است و از همین رو، قبول مسئولیت حاكمیت بخشیدن به توحید و عدالت در سراسر دنیا توسط امام زمان(علیه السلام)جز در سایه عبادت هاى همیشگى و دعاهاى پیوسته آن بزرگوار میسّر نیست.
امام زمان (ع)
7 ـ شجاعت و صلابت:
رویارویى با همه مشركان و مستكبران و به زانو درآوردن همه قدرت هاى طاغوتى دنیا، دلاورى بى نظیر و استوارى بى بدیل مى طلبد. كسى كه همچون امام حسین(علیه السلام) مرد میدان رزم باشد و همانند امام على(علیه السلام) زره اش پشت نداشته باشد و همچون رسول الله در گرماگرم پیكارها رزمش مایه دل گرمى رزم آوران و حضور قاطعانه اش پشتوانه كفر ستیزان باشد.
8 ـ صبر و شكیبایى:
استقامت و صبر هر انسان را باید با بررسى میزان بلاها و مقدار مشكلات وارده بر او، برآورد كرد. صبورترین و بردبارترین انسان هاى تاریخ چند سال در برابر سختى ها دوام آورده و چه اندازه بلاها و غم ها را تحمل كرده اند؟
به یقین محنت ها و بلاها و مصیبت هاى امام زمان(علیه السلام) در طول این همه قرن، هرگز قابل مقایسه با هیچ انسان دیگرى نیست; زیرا نه تنها كثرت بلاها و طول زمان ابتلائات است كه صبر و استقامتى والا مى طلبد; بلكه نوع مسئولیت انسان هم در تعیین میزان استقامت و شكیبایى، تأثیرگذار است و حضرت مهدى(علیه السلام) امام زمان و حجت عالمیان و ولى همه مؤمنان و پدر و سرپرست همه شیعیان است.
پی نوشت ها:
1- غیبت نعمانى، منتخب الاثر، ص309.
2- كمال الدین، منتخب الاثر، ص309.
3- غیبت نعمایى، منتخب الاثر، ص307.
4- منتخب الاثر، ص310.
5- همان و غیبت نعمایى.
6- كنزالعمال، جلد 6، ص39; و ینابع الموده، ص431
4_5981274866337188161.mp3
27.85M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
🔖 موضوع: امام کائنات (ویژه برنامه احیای شب نیمه شعبان ۱۴۰۰)
📆 ۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ - تهران
🎧 کیفیت 48kbps
🔺فریاد منجی خواهی کاربران توییتر، در شب ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
۱. #ThePromisedSaviour
۲. #HumanSavior
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماز بزودی در بیت المقدس
جوان گفت :
امامزمانترا میشناسے؟
پیرمرد :
بلہ میشناسم!
جوان :
پس سلامش کن:)
پیرمـرد:
السَّلامُ علیڪَ یا بقیَّةَ اللهِ🌱
یا اباصالحَ المَهدي یا خلیفةَالرَّحمن🌱
و یا شریڪَ القران🌱
ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدے🌱
و مَولاے الاَمان الاَمان🌱
جوان لبخندے زد و گفت :
و علیکم السلام:)🌹
اللٰهُمَعَجِّلْلِوَلیِکَالفَرَجْبِهحَقِزینَب
📌 ما را ببخش...
🎉 امسال دیگر نه صدای مولودی و تکاپوی عاشقانت میآید و نه میتوان پرچم ها و ریسههای رنگارنگ را دید.
🏘 همگی در خانههایمان برایت جشن گرفتهایم و از فریادی که در گلویمان خفه شده، میسوزیم.
امسال به طور عجیبی همهجا غم دارد.
🔆 مولای من! ما را ببخش که تو را از بَدْوِ تولد تا به امروز، منتظر خود نگه داشتهایم. قلبمان کافی نیست؛ انگار عقلمان هم باید بفهمد که یتیمیم.
❤️ من نمیدانم چطور باید تولدت را بدون اشک ریختن در غم دوریت تبریک گفت. برای همین فقط میگویم:
معنای عدالت الهی! تولدت مبارک...
🌸 #دلنوشته_مهدوی
💐 ویژه #نیمه_شعبان
🔅خدایا! به آه تمام مظلومان بیپناه قسم، ما بیشتر از همیشه محتاج طلوعِ خورشید ظهوریم، در این تاریکی مطلق زمین . . .
#ThePromisedSaviour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ زیبای قرائت
« دعای نجات از فتنههای آخرالزمان »
🎙 با صدای سید حجت بحرالعلومی
📗 این دعای زیبا در کتاب «سلاح المؤمنین» برای نجات از فتنههای آخرالزمان نقل شده
شعری که ایت الله بهجت(ره) در اواخر عمرشان زمزمه میکردند....
با کدام آبرو، روز شمارش باشیم؟
عصرها منتظر صبح بهارش باشیم؟
سال ها منتظر سیصد و اندی مرد است
آنقدر مرد نبودیم که یارش باشیم...
گیرم امروز به ما اذن ملاقاتی داد
مرکبی نیست که راهی دیارش باشیم
سال ها در پی کار دل ما افتاده
یادمان رفت کمی در پی کارش باشیم
ما چرا؟ خوبترین ها به فدای قدمش
حیف او نیست که ما میثم دارش باشیم؟
اگر آمد خبر رفتن ما را بدهید
به گمانم که بنا نیست کنارش باشیم...
🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸
صدا ۰۲۱.m4a
6.09M
✅ 6 دقیقه سخنرانی متفاوت نیمه شعبان
❌ تیرخلاص از اول سخنرانی!
❌ از دستبوسی ولی فقیه تا توییتبازی با آنجلینا جولی
❌ امتحان بزرگ عصر غیبت
❌ شرط عاقبتبخیری
❌ مردم را در صف مرغ بردن موجب رضایت امام زمان نیست
❌ جمله مهم سردار سلیمانی
❌ ۱۰ راه یاری کردن امام زمان
❌ مفهوم ظهور نزدیک است؟
📌 حجت الاسلام دکتر لطفی زاده
معنای لغوی سیره
«سیره» به معنای شیوه و چگونگی رفتار انسان در زندگی است. [۱]
بررسی سیره امام زمان
روایات بزرگان معصوم (ع) سیره امام زمان را در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی نمودار ساختهاند:
← زندگی شخصی
زندگی شخصی امام، بسیار ساده و دور از تجمّل و اشرافیگری است. زندگی آن حضرت از نظر مادّی همانند زندگی پایینترین طبقات جامعه است.
روایات، امام زمان (ع) را در این عرصه به پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) مانند دانستهاند. [۲]
آن حضرت لباس کمبها میپوشد و همانند مستمندان غذا میخورد. [۳]
این شیوه همه رهبران و انسانهای الهی است. آنان زندگی خویش را با نیازمندان و مستمندان همسان میکنند تا فقر و تنگدستی بر آنان گران نیاید و محرومیت از مواهب مادّی آنان را نیازارد. [۴]
برقرار ساختن حکومت عدل جهانی بیگمان با رنجها و سختیها همراه است و از این رو، بنابر روایات حتی اصحاب امام زمان (ع) نیز پیش از برپایی این حکومت الهی در دشواری و زحمت زندگی میکنند. [۵]
←← محل سکونت حضرت مهدی بعد از ظهور
از روایات درباره جای سکونت حضرت مهدی (ع) برمیآید که آن حضرت در مسجد سهله سکونت خواهد گزید. [۶]
.
← سیره سیاسی
گسترانیدن عدل و داد از آرمانهای بنیادی امام زمان (ع) است؛ همانسان که پیامبران آسمانی (ع) نیز همواره در پی آن بودهاند. [۷]
احادیثی که از قیام امام زمان (ع) سخن میگویند، همانقدر بر عدالت پای میفشارند که بر توحید و مبارزه با شرک. [۸]
دادگری، آشکارترین صفت نیک امام (ع) است و بدین روی در برخی ادعیه از آن حضرت با عنوان «عدل منتظَر» یاد شده است و در روایتی آمده است که «امام موعود، آغاز و انجام عدل است.» بدین معنا که عدالت با آن حضرت به کمال و تمام میرسد.
کمتر حدیثی را درباره امام غایب (ع) میتوان یافت که از یادکرد عدالت تهی باشد و اخبار دراینباره به سر حدّ تواتر رسیدهاند. [۹]
در عصر ظهور، تربیت دینی و اخلاقی مردم، زمینههای برپایی عدالت را در همه ابعاد فردی و اجتماعی فراهم میسازد.
←← برپایی عدالت
در روایتی از امام رضا (ع) درباره برپایی عدالت به دست امام زمان (ع) آمده است:
«خداوند زمین را به دست او از هر ستمی میپیراید و از هر گونه کژی میزداید و...آنگاه که او خروج میکند، میزان عدل را میان مردم برمینهد و بدین سان، کسی نتواند به دیگری ستم روا دارد.» [۱۰]
این بدان معنا است که در روزگار ظهور، میزان و معیار عدالت مشخّص میشود و به دست مردم میافتد و زمامداران وظیفه خویش را میشناسند و مردم رفتار خود را به صلاح میآورند.
در روایتی دیگر آمده است که پیامبر اسلام (ص) فرمود: «مهدی ثروت را عادلانه میان مردم تقسیم میکند و خدای متعال قلب امت اسلام را از بینیازی سرشار میکند و آنان را از عدالت خویش بهرهمند میسازد.» [۱۱]
[۱۲]
بدین ترتیب، رشد روحی و عقلی مردم در آن عصر، زمینهساز عدالت جهانی میشود و قاطعیّت در اجرای احکام و قوانین عدالت محور اسلام نیز چاشنی آن میگردد و دادگری به هر خانهای پا مینهد.
چنان که در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «مهدی عدالت را به هر خانهای راه مینماید؛ همانسان که سرما و گرما به هر خانهای راه مییابد، و دادگری او همه جا را در بر میگیرد.» [۱۳]
و در روایتی از امام علی (ع) آمده است: «بردهای نمیماند مگر مهدی او را میخرد و آزاد میکند و بدهکاری نمیماند مگر بدهیاش را میپردازد و حقی بر گردن کسی نمیماند مگر به صاحب حق باز میدهد و کسی کشته نمیشود مگر دیه او را میپردازد و کسی به کام مرگ نمیافتد مگر بدهی او را ادا میکند و...زمین را از داد پُر میسازد پس از آنکه از بیداد پر میشود.» [۱۴]
← سیره اجتماعی
جامعه انسانی در روزگار ظهور برای نخستین بار به گونهای بیهمتا بر عدالت و درستی استوار میشود و روایات بزرگان معصوم برای به تصویر کشاندن آن، به فراخور حال مخاطبان، حتّی از جزئیّات نظم و عدل اجتماعی روزگار حکومت جهانی امام زمان (ع) سخن گفتهاند.
←← نمونه سیره اجتماعی
در پارهای روایات آمده است که در آن زمان، پنجرههایی که به معابر عمومی باز شدهاند و برای مردم مایه زحمتاند، بسته میشوند و ناودانهایی که به راه مردم آب میریزند، از میان میروند.
در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: «چون قائم ظهور میکند، راههای بزرگ را توسعه میدهد و... مساجدی را که میان راه مردماناند، ویران میکند. [۱۵]
نیز در روایت است که هنگام حج، کسی از سوی امام خطاب به حاجیان بانگ برمیآورد: «هر کس نماز طواف واجب را گزارده است، کنار رود تا دیگران نیز نماز واجب طواف خویش را بگزارند و نماز نافله مانع انجام نماز واجب نگردد.» [۱۶]
هدف این روایات آن است که دقّت و جدّیّت امام (ع) را در برقراری عدالت نشان دهند.
سيرة شخصي امام
سيره امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در رفتار شخصي و نيز در ارتباط با مردم، نمايانگر يك حاكم اسلامي نمونه است كه حكومت در نگاه او وسيلهاي است براي خدمت به مردم و رسانيدن آنها به قلههاي كمال و نه جايگاهي براي زراندوزي و ستمگري و به استثمار كشيدن بندگان خدا!
به راستي كه آن امام صالحان در كرسي حكمفرمايي ياد آور حكومت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) و اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) است و با وجود آنكه همه اموال و ثروتها در اختيار اوست در زندگي شخصي خود در پايين ترين سطح به سر ميبرد و به كمترينها قناعت ميكند.
امام علي(عليه السلام) در توصيف او فرموده است:
«امام ]مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) [ با خود عهد ميبندد كه ]اگرچه حاكم و رهبر جامعه بشري است ولي[ همانند رعيت خود راه رود و مانند آنان بپوشد و بر مركبي همچون مركب آنها سوار شود... و به كم قناعت كند.» ( 1 )
امام علي(عليه السلام) خود چنين بود و در زندگي دنيا و خوراك و پوشش آن زهدي پيامبرگونه داشت و مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در اين ميدان به آن حضرت اقتدا خواهد كرد.
امام صادق(عليه السلام) فرمود:
«اِنَّ قائِمَنا اِذا قامَ لَبِسَ لِباسَ عَلِي وَ سارَ بِسيرَتِهِ( 2 )؛
وقتي قائم ما قيام كند لباس علي(عليه السلام) را در بر ميكند و روش او را پيش ميگيرد.»
او كه درباره خود سخت گير و دقيق است، با امت چون پدري مهربان است و آسايش و راحتي آنها را ميخواهد به گونهاي كه در روايت امام رضا(عليه السلام) اينگونه توصيف شده است:
«اَلاِْمام، الاَْنيسُ الرّفيق وَالوالِدُ الشَّفيق وَالاَْخُ الشَّقيق وَالأُمُّ البَرَّةِ بِالْوَلَدِالصَّغير مَفْزَعُ الْعِبادَ فِي الدّاهِية النّاد( 3 )؛
امام آن همدم همراه و آن پدر مهربان و برادر تني (كه پشتيبان برادر) است و مادر دلسوز نسبت به فرزند خردسال است و پناهگاه بندگان در واقعه هولناك.»
آري او چنان با امت صميمي و نزديك است كه همه او را پناهگاه خود ميدانند.
از پيامبر مكرّم اسلام(صلي الله عليه و آله وسلم) روايت شده كه درباره مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) فرموده است:
«امّتش به او پناه ميبرند آن گونه كه زنبورها به ملكه خود پناهنده ميشوند.» ( 4 )
او مصداق كامل رهبري است كه از ميان مردم برگزيده شده و در بين آنها و مانند آنها زندگي ميكند. به همين دليل دردهاي آنها را به خوبي ميشناسد و درمان آن را ميداند و تمام همّت خود را براي بهبودي حال آنها به كار ميگيرد و در اين راه تنها به رضايت الهي ميانديشد. در اين صورت چرا امّت در كنار او به آرامش و امنيّت نرسد و به كدام دليل دل به غير او بسپارد؟!
پی نوشت ها:
1. منتخب الاثر، فصل 6، باب 11، ح 4، ص 581.
2. وسائل الشيعه، ج 3، ص 348.
3. اصول كافى، ج 1، ح 1، ص 225.
4. منتخب الاثر، فصل 7، باب 7، ح 2، ص 598.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 امام زمان (عج) کار فردی نمی خواد
⚘ کار تشکیلاتی می خواد⚘
استاد پناهیان
انواع غيبت امام زمان(علیه السلام)
روایات در این زمینه:
در مورد انواع غيبت، حضرت امام سجاد (عليه السلام) ميفرمايند:
«اِنَّ لِلقائِم مِنَّا غَيبَتَين إِحداهُمَا أَطوَلُ مِنَ الأُخری ... و أَمّا الأُخری فَيَطُولُ أَمَدُهَا حَتّی يَرجَعَ عَن هذَا الأَمرِ أَکثَرُ مَن يَقُولُ بِهِ فَلَا يَثبُتُ عَلَيهِ إِلَّا مَن قَوِيَ يَقِينُهُ وَ صَحَّت مَعرِفَتُهُ وَ لَميَجِد فِي نَفسِهِ حَرَجاً مِمّا قَضَينَا وَ سَلَّمَ لَنا أهلَ البَيتِ».؛
«و همانا برای قیام کنندۀ از ما، دو غیبت وجود دارد که یکی از این دو، طولانیتر از دیگری است... و اما دیگری، پس مدّت آن طولانی میشود تا اینکه غالب کسانی که به او اعتقاد داشتند، از این اعتقاد برمیگردند و کسی بر این امر ثابت نمیماند، مگر اینکه یقینش قوی و معرفتش صحیح باشد و در دلش، حرجی از آنچه حکم میکنیم، نبوده و تسلیم ما اهلبیت باشد».[1]
1. غیبت صغری
غیبت صغری به دورهای از زندگی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) گفته میشود که آن حضرت برای مدتی محدود، از دید عموم پنهان بودند. این دوره با شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) در سال 260 ق. آغاز شد و تا رحلت نایب چهارم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در سال 329 ق. ادامه یافت. بنابراین دوران غیبت صغری، محدود به 69 سال بود و در این دوره اگر چه حضرت غایب بودند و کسی اطلاعی از محل سکونت ایشان نداشت، اما ارتباط به طور کلی قطع نبود و شیعیان از طریق نایبان خاص حضرت میتوانستند مشکلات خود را حل نمایند و مسایل خود را از حضرت بپرسند. ایشان در این مدت، چهار نایب برای خود منصوب نمودند که هر یک بعد از فوت دیگری، عهدهدار این مهم میگردید. اسامی آنان به ترتیب عبارت است از:
1. ابوعمرو عثمان بن سعید عمری، از سال 260 ق. تا هنگام وفات (احتمالاً سال 267 ق).
2. ابوجعفر محمّد بن عثمان عمری، بعد از فوت پدر تا سال 305 ق.
3. ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی، از سال 305 ق. تا 326 ق.
4. ابوالحسن علی بن محمّد سَمُری، از سال 326 ق. تا 329 ق.[2]
2. غیبت کبری
با فوت آخرین نایب حضرت در سال 329 ق. دورۀ طولانی غیبت کبری آغاز گردید و تا زمانی که مشیت الهی تعلق گیرد، ادامه خواهد داشت. در آخرین روزهای عمر نایب چهارم، امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) در نامهای خطاب به او فرمودند: «به نام خداوند بخشندۀ مهربان. ای علی بن محمّد سمری! خداوند پاداش برادرانت را دربارۀ تو بزرگ فرماید. تو در فاصلۀ شش روز میمیری، کارهای خود را انجام بده و به هیچ کس وصیت نکن که پس از تو جانشینات باشد، چون غیبت دوم (تامّه) واقع شده است...».[3]
بیمها و امیدها
امام علی(علیه السلام) در بیان ویژگیهای غیبت کبری میفرمایند: «لِلقائِمِ مِنَّا غَیبَةٌ أمَدُها طویلٌ کَأَنِّی بالشِّیعَةِ یجُولُونَ جَولانَ النِّعَم فی غَیبَتهِ یطلُبُونَ المَرعی فَلایجِدُونَه أَلا فَمَن ثَبَتَ مِنهُم علی دِینِهِ وَ لَمیقسُ قَلبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَیبَتِ إِمَامِهِ فَهُوَ معی فی دَرَجَتی یومَ القیامَةِ»؛[4] قائم(علیه السلام) را غیبتی است که زمانش طولانی خواهد بود. گویی شیعیان را میبینم که در زمان غیبت او به این سو و آن سو میروند. همانند گوسفندانی که چوپان خویش را گم کرده و به دنبال چراگاه هستند و چیزی نمییابند. آگاه باشید پس کسی که بر دینش ثابت قدم بماند و به خاطر طولانیشدن غیبت امامش، دچار قساوت قلب نگردد، پس او در روز قیامّت در رتبه و درجۀ من، با من خواهد بود.
فقها حجت امام عصر(علیه السلام) بر مردم
وظیفۀ شیعیان در دوران غیبت کبری، طبق توصیۀ خود حضرت، مراجعه به فقهای جامع الشّرایط است که نایبان عام ایشان محسوب میشوند. در توقیع صادر شده از حضرت آمده است: «وَ أَمّا الحوادِثُ الوَاقِعَةُ فَارجِعُوا فِیهَا إلَی رُوَاةِ أَحَادِیثِنَا فَإِنَّهُم حُجَّتِی عَلَیکُم وَ أَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِم»؛[5] و اما در پیشآمدها به روایان احادیث ما مراجعه نمایید که آنها حجت من بر شمایند و من حجّت خدا بر آنها هستم.
امام صادق(علیه السلام) در این زمینه میفرمایند: «وَ أَمَّا مَن کَانَ مِنَ الفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفسِهِ حافظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً لهَواهُ مُطِیعاً لأَمرِ مَولَاهُ فَلِلعَوَامِ أَن یقَلِّدُوهُ»؛[6] و اما کسی از فقها که خویشتندار و نگهبان دینش و مخالف هوای نفسش و پیرو دستوارت مولایش (ائمۀ اطهار (علیهم السلام)) باشد، پس بر مردم لازم است از او تقلید نمایند.
نتیجه:
بنابر مباحث مطرح شده غیبت دو گانه امام دوازدهم (عجلالله تعالیفرجه الشریف)، سالها پیش از تولد او توسط امامان قبلی، پیشگویی شده و از همان زمان توسط راویان و محدثان، حفظ و نقل و در کتابهای حدیث ضبط شده است که بدان اشاره شد.
استغاثه
آیا می توان برای ظهور غریب فاطمه(عج) استغاثه نکرد؟!
آیا می توان این همه ظلم و ستم را در جای جای این کره خاکی و مخصوصا در میان امت پیامبر اکرم(ص) دید و دلخون نشد و حتی لب به دعایی باز نکرد؟
آیا می توان هزار و اندی سال غربت و غیبت مهدی فاطمه(عج) را به نظاره نشست و اشک نریخت؟
آیا می توان هل من ناصر منتقم خون حسین(ع) را شنید و از کنار آن با بی تفاوتی گذشت؟
آیا می توان هر روز نگاه مظلومانه اطفال یمن و عراق و سوریه و فلسطین را تماشا کرد و از عمق جان خواستار ظهور منجی عالم بشریت نشد؟
آیا می توان وصایای امام و شهدا را نادیده گرفت و حتی دعا و تضرعی برای تحقق آن آرمانهای نورانی نکرد؟
آیا می توان منجلاب فساد و تباهی بشریت را در عصر کنونی دید و بی تفاوت بود؟
پس بیاییم یکدل و یکصدا در نیمه شعبان امسال همراه با هزاران هزار عاشق منتظر در ایران اسلامی بانگ برآوریم و ظهور مولایمان را از خداوند متعال بخواهیم ، تضرع و استغاثه کنیم به درگاه الهی باشد که باقی مانده غیبت را بر ما ببخشاید و دیدگانمان را با نور ظهورش روشن سازد.