44.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه قدر پر اهمیت که آدم ذهنش رو شلوغ نکنه .
چه قدر مهمه که آدم اسم رب (آن چیزی که برای آن آفریده شده) رو پیدا کنه .
رگه هایی وجود خود را پیدا کنه ببینه اصلا برای چه خلق شده و استعداد درونیش چیه!!
تقلید کافیست ، درس خواندن کافیست ، زحمت بی خود کافیست
به سخنان آیت الله العظمی ، مرحوم محمدرضا نکونام گوش کنید تا بفهمید 🌹
سلام خوبید؟
به یه نظرسنجی مهم نیازمندم
قصد دارم یوتیوب را شروع کنم اما یه مقدار گیجم سر اینکه چه موضوعی انتخاب کنم .
شما دوستانی که چند سالی هست منو میشناسید به نظرتون چه محتوایی و چه موضوعی تولید کنم که هم جذاب باشه و هم آموزنده ؟!
خیلی نظر دادنتون مهمه
چون میخوام بدونم چه نظری از یک فضای بیرونی به اندیشه هام دارید .
تشکر
@etymologist
@etymologist
زبانشناسی
سلام خوبید؟ به یه نظرسنجی مهم نیازمندم قصد دارم یوتیوب را شروع کنم اما یه مقدار گیجم سر اینکه چه م
بازم به نظرهاتون نیاز دارم لطفا اگه انتقادی پیشنهادی یا هر چیز دیگه ای دارید حتما باهام درمیون بزارید که بتونم به بهترین نحو وارد این فضا بشم
📌چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر؛ راهحلهای حجتالاسلام قنبریان
▫️حجتالاسلام استاد قنبریان در یادداشتی به بررسی مشکلات اقتصادی طبقه کارگر و راهحلهای مکتب اقتصادی اسلام برای این قشر پرداخته است. او معتقد است که افزایش دستمزد کارگران نمیتواند بهعنوان راهحل اساسی بحران اقتصادی این طبقه در نظر گرفته شود و باید راهکارهای بنیادینتری در این زمینه اندیشیده شود.
▪️حجتالاسلام قنبریان در این یادداشت اشاره میکند که «طبقه کارگر» پدیدهای مدرن است که بهویژه پس از انقلاب صنعتی در اروپا و تحولات اقتصادی ناشی از آن شکل گرفته است. وی توضیح میدهد که در صدر اسلام و در دورانهای پیشین، مفهوم کارگر به شکلی که امروزه در جوامع صنعتی شناخته میشود وجود نداشته است. در آن زمان، افراد بهجای فروش نیروی کار خود، از سود حاصل از فعالیتهای اقتصادی مانند کشاورزی و تجارت بهره میبردند.
▫️ایشان معتقد است که در نظام اقتصادی اسلام، انسانها نه بهعنوان «کارگر» صرف، بلکه بهعنوان «عامل» در کشاورزی و تجارت شناخته میشوند. در این نوع از فعالیتها، افراد از سود نهایی حاصل از کار خود بهرهمند میشوند، نه اینکه صرفاً نیروی کار خود را بفروشند. این موضوع در اسلام بهوضوح با مفاهیمی مانند «مزارعه»، «مساقات» و «مضاربه» مطرح شده است.
▪️حجتالاسلام قنبریان همچنین به نکتهای مهم اشاره میکند که در روایات اسلامی، «اجاره دادن خود» برای کار کردن مکروه و مانع رزق معرفی شده است. وی میگوید که نمیتوان نظام اقتصادی کشور را بر اساس یک کراهت شرعی بنیاد نهاد و اجاره نیروی کار را بهعنوان پایهگذار فعالیتهای اقتصادی قرار داد.
▫️ایشان در ادامه یادآوری میکند که واژه «کارگر» در واقع معرب است و در گذشتهها بهندرت کاربرد داشته است. طبق روایات اسلامی، کارگر باید بهعنوان «عامل» در نظر گرفته شود و نه تنها بهعنوان کسی که نیروی کار خود را میفروشد.
▪️حجتالاسلام قنبریان پیشنهاد میکند که برای حل مشکلات اقتصادی طبقه کارگر و رفع نابرابریها، دو راهحل اساسی وجود دارد:
1. تبدیل کارگری به «عامل»: این موضوع با ایجاد نهادهای حقوقی جدید به سبک «مضاربه» و «مزارعه» قابل تحقق است. بهجای اینکه افراد نیروی کار خود را اجاره دهند، میتوانند از سود نهایی فعالیتهای اقتصادی بهرهمند شوند.
2. شریک شدن در سرمایه: ایشان به تخصیص منابع تولید ثروت به طبقه کارگر و سه دهک پایین جامعه اشاره میکند. طبق سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴، قرار بود ۲۵٪ از اقتصاد کشور تا پایان برنامه ششم به این گروهها اختصاص یابد، اما در عمل این سیاستها بهدرستی اجرا نشده است.
▫️حجتالاسلام قنبریان در پایان یادآوری میکند که اگر برنامهریزیهای اقتصادی بهدرستی صورت میگرفت، جامعه بهجای «کارگر صرف»، به سمت «شاغل-مالکی» میرفت و همزمان با بهرهمندی از سرمایه و کار، توازن اقتصادی در بازار حفظ میشد.
۱.
به یک متخصص طراحی گرافیک با نمونه کارهای واقعی و مسئولیت پذیر نیازمندیم
۲.
به یک دیجیتال مارکتر حرفه ای با نمونه کارهای واقعی ورزومه خوب نیازمندیم
۳.
به یک متخصص سئو داخلی و خارجی حرفه ای جهت سئوی سایت نیازمندیم
۴.
به یک برنامه نویس فول استک جهت توسعه و نگهداری سایت نیازمندیم
جهت استخدام یا همکاری در شرکت تحلیلگران کلان داده البرز لطفا رزومه و نمونه کارهاتون رو به ایدی من ارسال کنید
@etymologist
@etymologist
هدایت شده از شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری
فقط یک روز خلق پول کشور، بیشتر از کل بودجهی عمرانی یک سال شبکهی ریلی کشور!
در جلسهی هیئت مدیرهی انجمن مهندسی حملونقل ریلی ایران (۱۴۰۳۱۱۰۱) مباحث مهمی مطرح شد. لابلای کلام، بودجهی سالانهی عمرانی شرکت راهآهن ج.ا.ا مورد پرسش قرار گرفت. پاسخ آمد: حدود ۶ هزار میلیارد تومان.
فیالمجلس بسیار متعجب شدم! نه از صِغَر یا کِبَر این عدد؛ بلکه از قیاسی که به ناگاه در ذهنم گذشت.
میدانید در هر ۲۴ ساعت چقدر "ریال" به نقدینگی کشور افزوده میشود؟ ۹ هزار میلیارد تومان! یعنی دقیقهای ۶ میلیارد تومان! که عمدهی آن هم به جیب کلانسرمایهداران میرود. با عاملیت "نرخ بهره بر پول" و با شعبدهبازی ۲۰ هزار شعبهی بانک در خیابانها و محلهها و شهرهای سراسر کشور. خلق پول از هیچ، از باد هوا، از کلیک کامپیوتر! فاجعه است. سالانه ۶ همت، به روزانه ۹ همت! اقتصاد بشدت آلوده به ربا، معضل شماره یک کشور، که وقعی هم به آن نهاده نمیشود!
ریشهی تورم و رشد نرخ ارز، تا تبعیض طبقانی و معضلات اجتماعی، همین امالمسائل است. میدانید در یک اقتصاد سالم مبتنی بر اسلام، عدد لازم برای افزوده شدن به کل نقدینگی کشور، چقدر است؟ صفر مطلق! چون نرخ بهره بر پول هست صفر مطلق!
چه کنیم عدهای اصرار دارند بهره را معلول تورم و کسری بودجه بدانند، و نه علت آن! اگر اولویت اولویتهای کشور، مبارزه با خلق پول (از طریق محدودیت بازارهای سفتهبازی نامولّد، و سپس کشاندن نرخ بهره بر پول به صفر درصد) نیست، پس اولویت چیست؟
#پیشنیازهای_کلان_اقتصادی
#رشد_نقدینگی_باید_متوقف_شود
کانال «شیفت» در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
تجربیات جهانی توسعه- ۲۲: کره جنوبی؛ مشروط سازی امتیازات به تغییر رفتار. از رصد دقیق دولت بر کوچکترین تراکنشها، تا طراحی مکانیزمهای تشویقی و تنبیهی خلاقانه و هوشمند
برخی تجربیات زندگی در کره جنوبی، دکتر محسن مؤمنی دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان و جزو ۱٪ دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳
۱. رصد کوچکترین تراکنشهای مالی توسط دولت: کل تراکنشهای مالی و حتی خرید اجناس و میزان مصرف آنها به تفکیک نفر و خانواده، توسط دولت رصد دقیق میشد. بخشی از مالیات اخذ شده از دانشجویان و اقشار کمدرآمد، بسته به رفتار اقتصادی و مصرف آنها در طول سال، در انتهای سال به آنها بازگردانده میشد. یکی از دوستان که برای بازپسگیری این مالیات رجوع کرده بود تعریف میکرد که جزئیات خریدهایم در سال ثبت و شناسایی شدهبود. حتی ۳ تخم مرغ که در ۲۰ ژانویه از فلان فروشگاه خریداری کرده بودم!
۲. حمایت هوشمندانه و غیرمستقیم از کسبوکارهای خُرد: در شهر اُولسان کره، به هر شهروند یک کارت Ulsan Pay داده میشد که آن را ۱۸۰ هزار وون شارژ میکردیم، ولی در صورت خرید از بازارهای خُرد و محلی، تا ۲۰۰ هزار وون قابل برداشت بود! خرید از سوپرمارکتهای بزرگ، مشمول چنین مشوّقی نمیشد. بدون اینکه شعار عدالت دهند، از طریق قانون، سیستم را بسمت عدالت و انتفاع کسبوکارهای کوچک و آسیبپذیر هدایت کردهبودند.
۳. هرکه زبالهاش بیش، مالیاتش بیشتر: مردم حق نداشتند زبالههای خود را در پلاستیک معمولی قرار دهند، بلکه بایستی پلاستیکهای رنگی خاص (هر رنگ ویژه یک نوع زباله) با قیمت بالا خریداری کنند. قیمت هر پلاستیک مخصوص زباله، بسته به سایز پلاستیک، بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ وون بود، که عدد بسیار بزرگی است.
۴. مکانیزم تنبیهی شدید تخطی از قانون: تخطی از جداسازی زبالههای تر و خشک در منزل، مشمول جریمه سنگین شهرداری بود. استفاده از پلاستیک غیر از پلاستیک مخصوص زباله، نیز همینطور. یکی از دوستان یکبار زبالهی خود را در پلاستیک مشکی معمولی قرار داده بود و بیرون گذاشته بود. فردای آن روز توسط شهرداری، به مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ وون جریمه شد! فرد مذکور از طریق دوربینها و نیز فاکتور چندتکهای داخل زبالهها، شناسایی شده بود! همه چیز با دوربین کنترل میشد. حتی بازی بچهها در پارک و کوچهها و حرکت خودروها.
۵. فرهنگسازی در مدارس: دانشآموزان ملزم به آوردن خاکانداز و جارو به مدرسه بودند! وظیفهی تمیز کردن کلاس کل مدارس با خود بچهها بود و اساساً هیچیک از مدارس، مستخدم و نظافتچی نداشتند. بین دانشآموزان برای نظافت کلاس رقابت ایجاد شدهبود. حتی در اردوها به دانشآموزان پلاستیک داده میشد تا زبالههای کنار رودخانه را جمعآوری کنند. همچنین برنامههایی برای تمرین خرید و فروش کالا در مدارس و الزام به کسب سود، وجود داشت.
پ.ن.۱: برخی گروهکهای متنفذ رانتمحور در ایران، مانع شفافسازی مبتنی بر توازن داده-ستانده هستند؛ بمحض اینکه سخن از کنترل و نظارت دقیق دولت بر گردش پول میآید، در رسانههایشان، برای از دست رفتن «اقتصاد آزاد» فریاد وامصیبتا سر میدهند! گویی اقتصاد آزاد را با اقتصاد «یله برای سفتهبازان» اشتباه گرفتهاند. روزگاری یکی از رؤسای جمهورمان با افتخار میگفت: «در حسابهای بانکی مردم سرک نمیکشیم تا اعتمادشان سلب نشود»! در حالیکه آنهایی که باید از حسابکشی نگران باشند، مردم عادی نیستند.
پ.ن.۲: نظر آقای دکتر رسول بخشی اقتصاددان: «خلق پول و سپس اخذ مالیات از هر چیز، حتی از سفته بازی، روشی است برای منظم کردن رفتار سرمایه داری تحت تسلط آمریکا که کره و چین و اروپا قادر باشد مازاد تولید کند و به آمریکا هدیه دهد. ما دنبال نسخه غرب نیستیم، ما اقتصاد اسلام را میخواهیم که در آن مردم زندگی و انتخابشان آزادانه باشد».
#تجربیات_جهانی_توسعه
#کره_جنوبی
#مکانیزمهای_تشویقی_و_تنبیهی
کانال «شیفت» در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
تجربیات جهانی توسعه- ۲۲: کره جنوبی؛ مشروط سازی امتیازات به تغییر رفتار. از رصد دقیق دولت بر کوچکترین تراکنشها، تا طراحی مکانیزمهای تشویقی و تنبیهی خلاقانه و هوشمند
برخی تجربیات زندگی در کره جنوبی، دکتر محسن مؤمنی دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان و جزو ۱٪ دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳
۱. رصد کوچکترین تراکنشهای مالی توسط دولت: کل تراکنشهای مالی و حتی خرید اجناس و میزان مصرف آنها به تفکیک نفر و خانواده، توسط دولت رصد دقیق میشد. بخشی از مالیات اخذ شده از دانشجویان و اقشار کمدرآمد، بسته به رفتار اقتصادی و مصرف آنها در طول سال، در انتهای سال به آنها بازگردانده میشد. یکی از دوستان که برای بازپسگیری این مالیات رجوع کرده بود تعریف میکرد که جزئیات خریدهایم در سال ثبت و شناسایی شدهبود. حتی ۳ تخم مرغ که در ۲۰ ژانویه از فلان فروشگاه خریداری کرده بودم!
۲. حمایت هوشمندانه و غیرمستقیم از کسبوکارهای خُرد: در شهر اُولسان کره، به هر شهروند یک کارت Ulsan Pay داده میشد که آن را ۱۸۰ هزار وون شارژ میکردیم، ولی در صورت خرید از بازارهای خُرد و محلی، تا ۲۰۰ هزار وون قابل برداشت بود! خرید از سوپرمارکتهای بزرگ، مشمول چنین مشوّقی نمیشد. بدون اینکه شعار عدالت دهند، از طریق قانون، سیستم را بسمت عدالت و انتفاع کسبوکارهای کوچک و آسیبپذیر هدایت کردهبودند.
۳. هرکه زبالهاش بیش، مالیاتش بیشتر: مردم حق نداشتند زبالههای خود را در پلاستیک معمولی قرار دهند، بلکه بایستی پلاستیکهای رنگی خاص (هر رنگ ویژه یک نوع زباله) با قیمت بالا خریداری کنند. قیمت هر پلاستیک مخصوص زباله، بسته به سایز پلاستیک، بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ وون بود، که عدد بسیار بزرگی است.
۴. مکانیزم تنبیهی شدید تخطی از قانون: تخطی از جداسازی زبالههای تر و خشک در منزل، مشمول جریمه سنگین شهرداری بود. استفاده از پلاستیک غیر از پلاستیک مخصوص زباله، نیز همینطور. یکی از دوستان یکبار زبالهی خود را در پلاستیک مشکی معمولی قرار داده بود و بیرون گذاشته بود. فردای آن روز توسط شهرداری، به مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ وون جریمه شد! فرد مذکور از طریق دوربینها و نیز فاکتور چندتکهای داخل زبالهها، شناسایی شده بود! همه چیز با دوربین کنترل میشد. حتی بازی بچهها در پارک و کوچهها و حرکت خودروها.
۵. فرهنگسازی در مدارس: دانشآموزان ملزم به آوردن خاکانداز و جارو به مدرسه بودند! وظیفهی تمیز کردن کلاس کل مدارس با خود بچهها بود و اساساً هیچیک از مدارس، مستخدم و نظافتچی نداشتند. بین دانشآموزان برای نظافت کلاس رقابت ایجاد شدهبود. حتی در اردوها به دانشآموزان پلاستیک داده میشد تا زبالههای کنار رودخانه را جمعآوری کنند. همچنین برنامههایی برای تمرین خرید و فروش کالا در مدارس و الزام به کسب سود، وجود داشت.
پ.ن.۱: برخی گروهکهای متنفذ رانتمحور در ایران، مانع شفافسازی مبتنی بر توازن داده-ستانده هستند؛ بمحض اینکه سخن از کنترل و نظارت دقیق دولت بر گردش پول میآید، در رسانههایشان، برای از دست رفتن «اقتصاد آزاد» فریاد وامصیبتا سر میدهند! گویی اقتصاد آزاد را با اقتصاد «یله برای سفتهبازان» اشتباه گرفتهاند. روزگاری یکی از رؤسای جمهورمان با افتخار میگفت: «در حسابهای بانکی مردم سرک نمیکشیم تا اعتمادشان سلب نشود»! در حالیکه آنهایی که باید از حسابکشی نگران باشند، مردم عادی نیستند.
پ.ن.۲: نظر آقای دکتر رسول بخشی اقتصاددان: «خلق پول و سپس اخذ مالیات از هر چیز، حتی از سفته بازی، روشی است برای منظم کردن رفتار سرمایه داری تحت تسلط آمریکا که کره و چین و اروپا قادر باشد مازاد تولید کند و به آمریکا هدیه دهد. ما دنبال نسخه غرب نیستیم، ما اقتصاد اسلام را میخواهیم که در آن مردم زندگی و انتخابشان آزادانه باشد».
#تجربیات_جهانی_توسعه
#کره_جنوبی
#مکانیزمهای_تشویقی_و_تنبیهی
کانال «شیفت» در ایتا و تلگرام:
eitaa.com/inpt1404
t.me/inpt1404
🔴حکمرانی مجازی؛
غربِ لیبرال کوتاه نمی آید
▪️دیوان عالی آمریکا با ادعای "نگرانیهای امنیت ملی"، اعلام کرد اپلیکیشن "تیک تاک" از روز یکشنبه فیلتر، و استفاده از آن ممنوع خواهد شد. این پیامرسان فقط به شرط فروش سهام خود به یک شرکت آمریکایی می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
▪️حکم ممنوعیت در حالی ابلاغ شد که تیکتاک عنوان کرده بود این قانون، محافظت از آزادی بیان را نقض می کند. ۱۷۰ میلیون کاربر، یعنی نیمی از جمعیت آمریکا، از تیک تاک استفاده، و ده ها میلیون ها نفر از طریق آن کسب درآمد می کنند.
▪️اما با حکم صادره، نسخه آمریکایی این برنامه از فروشگاههای اپلیکیشن و خدمات میزبانی وب حذف خواهد شد. همچنین اگر کسی از تیکتاک استفاده کند، شرکتی که به او اینترنت فروخته، برای هر نفر ۵۰۰۰ دلار جریمه میشود.
▪️سختگیری بدون اغماض بر "تیک تاک" در حالی است که آمریکا، انحصار پیامرسان ها و اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب، ایکس (توییتر)، وایبر، واتساپ، ایمو، اسکایپ و... را در قبضه خود دارد. اما با این همه حاضر نیست یک پیامرسان خارجی را در حوزه حکمرانی خود تحمل کند.
▪️قرار دادن یک پیامرسان پر کاربرد در منگنه میان "فیلتر شدن" یا "واگذاری فروش خود"، چند هفته پس از آن صورت می گیرد که دولت فرانسه اقدام به بازداشت و بازجویی مدیر پیامرسان تلگرام به مدت چهار روز کرد.
▪️پاول دوروف تا درباره در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه مد نظر پاریس و تنظیم تلگرام با قوانین و مطالبات حکومت فرانسه تعهد نداد، آزاد نشد.