بسم الله الرحمن الرحیم
ما یک مسئله داریم [با عنوان] هویّت حوزه، چیستیِ حوزه؛ حوزه چیست؟ حوزه عبارت است از مرکزی که عالم دین پرورش میدهد، که عالِم دین آن کسی است که معارف دین را فرامیگیرد و برای تحقّق آن وارد میدان میشود. فرق هم نمیکند که این عالم دین در رشتهی فقه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشتهی فلسفه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشتهی کلام تخصّص پیدا کرده باشد». (مقام معظم رهبری، 18-2-1398)
✍️ستاد راهبری به عنوان مرکز راهبری و نظارت نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه امکان رصد ظرفیتهای انسانی و دانشی، شناسایی مسائل، ایدهها، پیگیری تاثیرات اقدامات را برخوردار خواهد بود و میتواند بر اساس ظرفیتهای تخصصی و منطقهای، حل مسائل را واگذار و پیگیری نماید.
🔸انسجامبخشی حاصل از فعالیت ستاد از یک سو به هماهنگی فعالیت، رویدادها و جریانات حل مسئله در حوزههای علمیه و توسعه کمی و کیفی آنها نظر دارد و از سوی دیگر پایگاهی برای تخاطب با نهادهای حاکمیتی برای تعریف و شناساندن ظرفیت حل مسئله حوزههای علمیه و تحویل مسائل آنان خواهد شد.
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
چیستی نوآوری اجتماعی
#نوآوری، بازتنظیم داشتههای سابق، برای تامین نیازهای روزآمد است. «نوآوری» هرچند عموما با مفهوم «خلاقیت» قرین است اما بر خلاف آن، همیشه در افق تامین نیازهای فردی و اجتماعی تعریف میشود. برخی «تامین نیار» در تعریف نوآوری را به «بهینگی» در نتیجه مقید ساخته و صرفا مواردی را نوآوری میشمرند که گونهای بهرهوری را بههمراه داشته و پاسخهای بهصرفهتری برای نیازهای گذشته، ارائه نماید؛ اما با بسط دیدگاههای نوآوری به سویههای اجتماعی، «بهینگی» نه شرط نوآوری که گونهای از انواع متعدد آن شمرده میشود. این مهم در نوآوریهای حوزه عمومی که درصدد پاسخ به نیازهای اجتماعی هستند، بهخوبی آشکار است.
نوآوری اجتماعی، نوعی بازتنظیم مشارکتی ساختارها و شیوههای اجتماعی موجود در یک قلمروی انسانی خاص قلمداد میشود که در صدد تامین نیازهای روزآمد آن قلمرو با مداخله فرهنگی است. در نوآوری اجتماعی، همانگونه که فرآیند، صورتی مشارکتی دارد، غایت آن نیز، حل یک مسئله عمومی و تامین منافع عمومی قلمرو مشارکت است.
همچنین در نوآوری اجتماعی داشتههای سابق که مورد بازتنظیم قرار میگیرند، ماهیتی انسانی و فرهنگی داشته و مجموعهای از دیدگاهها، شیوهها یا ساختارهای اجتماعی هستند که بازتنطیم آنها منجر به حل کمی یا کیفی مسائل خواهد شد. از این رو نوآوریهای اجتماعی در سویههای مختلف، حاوی تغییرات خرد و کلان فرهنگی هستند. البته این سخن نافی این معنا نخواهد بود که برخی از بازتنظیمهای اجتماعی به وساطت ابزارهای مادی صورت میگیرند.
—————-
ستاد نوآوری اجتمای حوزه های علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/24556339
زیستبوم نوآوریهای فرهنگی و اجتماعی حوزههای علمیه
#زیست_بوم نوآوری، مجموعهای است متشکل از اشخاص، تشکلهای حوزوی، الگوها، نظامات مفهومی و زیرساختهای مادی و فناورانه که بر اساس یک الگوی هماهنک و میانبخشی، به کشف مسائل فرهنگی و اجتماعی، ایدهپردازی، حل و اثرسنجی آنها اقدام نموده و زمینه کاربست میراث گرانبهای حوزههای علمیه برای حل روزآمد و نوآورانه مسائل اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم مینماید.
زیستبوم، یک شهر، جامعه یا جهان اجتماعی است که تعاملات خرد و کلان اعضای آن بر اساس نقش آنها در فرآیند کشف و حل مسائل تنظیم میشود. هر یک از اعضای حقیقی و حقوقی بسته به استعداد و توانمندیهای مادی و معرفتی، میتوانند بخشی از فرآیند را بر عهده گرفته و در مسیر حل مسائل انقلاب اسلامی سهیم باشند.
⬅️در الگوی جاری، جایگاه فردی و نهادی اعضای زیست بوم، معتبر شمرده شده، جایگاه هر یک در نقشه کلان الگوی هماهنگ و مشارکتی حل نوآورانه مسائل جانمایی میشوند و ظرفیت موجود آنها در این مسیر کشف و فعال میشود تا با همافزایی مادی و معرفتی، نظام حل مسائل به جهت کمی و کیفی ارتقاء یابد.
—————-
ستاد نوآوری اجتمای حوزه های علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/245563399
#الگوی_شناخت_مسئله
👈جهت تنظیم تعاملات میانبخشی موثر در حوزه نوآوری، نیازمند سازوکارهای شفاف و زیرساختهای مفهومی و فناورانه گردش کار هستیم. نظام تعاملات در زیست بوم، حول محور «فرآیند نوآوری» شکل میگیرد. این فرآیند گامهای حل یک مسئله اجتماعی، رویههای گذر از مراحل و شیوههای توزیع و چرخ میانبخشی اقدامات را تعریف میکند. بر این اساس هر اقدام نوآورانه ذیل فرآیند نوآوری و در قالب یک «جریان نوآوری» چهار مرحلهای شکل میگیرد. بدین صورت، همه اعضای زیستبوم از هنجار واحدی برای مشارکت در جریانهای متنوع نوآوری و حل مسائل برخوردار هستند و امکان اقدام مشارکتی و هماهنگ و همچنین پایش فرآیند و تاثیرات فراهم خواهد شد.
———
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
#جریان_نوآوری_اجتماعی
«جریان نوآوری» مجموعه گامهایی است که برای حل یک مساله متعین، محدود و قابل حل اجتماعی توسط حداقل یک گروه یا یک نوآور در بستر تعاملات زیست بوم، تعریف شده است. این جریان بر اساس مدل مفهومی «فرآیند نوآوری اجتماعی»، جزئیات و الزامات ماهوی و مشارکتی این فرآیند در اولین گام تشکیل ستاد توسط گروه برنامهریزی تنطیم میشود، اما به صورت کلی میتوان چهار مرحله زیر را برای هر جریان نوآوری در نظر گرفت:
1️⃣مسئلهپژوهی
2️⃣ ایدهپردازی
3️⃣برنامهریزی و اقدام
4️⃣ اثرسنجی
———
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
#رویداد_پیشران
رویدادهای پیشران دارای انواع متعددی هستند که بسته به نظر طراح و با توجه به گامهای فرآیند نوآوری تنظیم میشوند. برخی از انواع رویدادها در ادامه ذکر شدهاند:
1️⃣رویداد مشارکتجویی: در این رویدادها از اعضای زیستبوم درخواست میشود در ذیل یکی از گامهای یک «جریان نوآوری» مشارکت کنند. مثلا یک گروه همکار ذیل موضوع «خدمات جهادی» یک رویداد مشارکتجویی «مسئلهپژوهی» را تنظیم میکند و از اعضای می خواهد تا «مسائل» مرتبط را ثبت کنند یا در گام غنیسازی چالشها یا اولویتبندی آنها شرکت کنند.
2️⃣ رویداد گفتمانساز: رویداد گفتمان ساز درصدد ترویج اهمیت پرداختن به یک مسئله، یا توجه به ایدهای خاص. این رویدادها در غالب نشستها و همایش برگزار خواهند شد.
3️⃣رویداد آموزشی: یک مجموعه همکار بسته به نیاز یک جریان نوآوری خاص، اقدام به برگزاری یک رویداد آموزشی میکند. برای مثل برای «حل محلهپایه مشکلات فرهنگی»، اقدام به برگزاری یک دوره آموزشی «نگاشت مشارکتی مسائل محلی» مینماید.
4️⃣ رویداد تسهیلگر: در صورتی که یک جریان نوآوری به مرحله سوم یعنی «پیادهسازی» برسد، یک گروه همکار میتواند با برگزاری رویدادهای حضوری یا مجازی و تامین زیرساختهای لازم، امکان پیادهسازی ایده در مقیاس آزمایشی یا فراگیر را فراهم نماید.
———
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
#نقشه_راهبری
زیستبوم مجموعهای از شخصیتهای حقیقی و حقوقی حوزوی است که میتوانند حداقلی در یکی از مراحل «فرآیند نوآوری» مشارکت کنند. در این الگو، مشارکت کنندگان در پنج گروه دستهبندی شدهاند. دستههای «گروه همکار»، «گروه خلاق» و «استعداد نوآور» به همراه «ستاد راهبری زیستبوم» و «مراکز نوآوری اجتماعی منطقهای-تخصصی» این گروههای پنجگانه را تشکیل میدهند
———
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
✅ فراخوان آثار نوآورانه برای ارائه #تصویری موثر از «هویت و #آرمان طلبگی در جهان معاصر» به #متقاضیان و مستعدین تحصیل در حوزه.
👈بخش #اصلی
فیلم کوتاه 100 ثانیهای (فیلم داستانی کوتاه، مستند، مصاحبه، نماهنگ، پویانمایی)
👈بخش #آزاد
داستان کوتاه، پادکست، پوستر، الگوهای دعوت چهره به چهره موثر و ... .
✅ جوایز برترینها
⚜️ نفر-گروه اول، تندیس دعوت + 100 میلیون ریال جایزه نقدی + 100 میلیون اعتبار خدمت نوآوری.
⚜️ نفر-گروه دوم، تندیس دعوت + 50 میلیون ریال جایزه نقدی + 50 میلیون اعتبار خدمت نوآوری.
⚜️نفر-گروه سوم، تندیس دعوت + 20 میلیون ریال جایزه نقدی + 30 میلیون اعتبار خدمت نوآوری.
⚜️ انتشار آثار برگزیده و شایسته تقدیر در رسانهها و پایگاههای اطلاع رسانی حوزوی.
⚜️ تخصیص پنج میلیون ریال اعتبار نوآوری به هر یک شرکت کنندگان.
مهلت ارسال آثار
📆 10 فروردین 1401
📄جهت پیشثبتنام در رویداد یا ارسال اثر به لینک زیر مراجعه کنید.
https://zil.ink/dawat_
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
#اعتبار_نوآوری
بسته به تنوع گروههای همکار و نیازمندی جریان های نوآوری، خدمات متنوعی ارائه میشود. یک از مهمترین کارویژههای ستاد راهبری نظارت بر تخصیص و توزیع بهینه و کارآمد خدمات به مشارکتکنندگان در جریانهای نوآوری است. همچنین ستاد راهبری بسته به جریانهای نوآوری تعریف شده در بستر تعاملات، از گروههای همکاری که از توانمندی ارائه خدمات برخوردارند، دعوت به همکاری مینماید. برخی از انواع خدمات در ادامه ذکر شده است:
1️⃣خدمات استقرار
2️⃣خدمات زیرساخت فناورانه
3️⃣ مشاوره و آموزش
4️⃣ اعتبارزایی و تضمین
5️⃣ حمایتهای مالی پایه
6️⃣حمایت سرمایهگذارانه
7️⃣حمایت سیاستگذارانه
———
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
#نظام_اعتباریابی_نوآوریپایه
🔹یکی از مهمترین دستاوردهای زیستبوم نوآوری، دستیابی به یک نظام اعتباریابی نوآوریپایه است. در این نظام، مشارکتکنندگان، براساس میزان مشارکت و توفیق در جریانهای نوآوری، در گروههای تخصصی واجد اعتبار و منزلت خواهند شد.
🔰👈این نظام برخلاف رویکردهای فرآیندی نظیری منزلتهای تحصیلی، بر تواناییهای واقعی در فرآیندهای حل مسئله متمرکز است.
در این دیدگاه برای مشارکتهای خرد اعضاء در فرآیندهای چهارگانه نوآوری، امتیازاتی در نظر گرفته شده است، عضو با مشارکت در حوزه موضوعی خاص و بسته به توفیقات حاصله، اعتباری را کسب مینماید که نشانگر توانمندی فرد در حل مسائل حوزه تخصصی معینی خواهد بود.
⚜️برای اعتباربخشی به مشارکتهای شیوههای متنوعی را میتوان تنظیم نمود، در ادامه به برخی از آنها اشاره میشود:
1️⃣ ارزشگذاری تعاملی مشارکتها:
2️⃣نشاندار کردن ارزش حل مسئله:
3️⃣ضریببخشی به مشارکتها بر اساس مشارکتهای سابق
———
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b3👈
✅ حمایت از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی #مسئله_محور و #اثربخش در سال ۱۴۰۰ ویژه تشکلهای حوزوی.
🔸محورها:
تعلیم و تربیت، آسیبهای اجتماعی، خدمات اجتماعی، جمعیت و تعالی خانواده، رسانه و فضای مجازی، الگوی پیشرفت و حکمرانی فرهنگی، فعالیتهای جهادی، تسهیلگری و شتابدهی ایدهها و ...
🔸 #شرایط حمایت:
- فعالیت باید ناظر به یک مسئله خاص اجتماعی و فرهنگی باشد.
- موضوع، مخاطب، قلمروی زمانی و مکانی اجرا باید معرفی شود.
- روش پیشنهادی حل مسئله باید در نسبت با دیگر روشها دارای مزیت باشد.
- اعضای اصلی گروه مجری، باید طلبه باشند.
- فعالیت باید در سال 1400 اجرا شده باشد.
- اجراکنندگان باید برای ارزیابی موفقیت طرح خود شاخصهایی مستند ارائه دهند.
🔸حمایتها:
پس از بررسی گزارشهای ارسالی، بسته به احراز شرایط، حمایتهای ذیل ارائه میشود:
- حمایتهای اولیه بلاعوض.
- اعطای وام.
- معرفی به مراکز حمایتی حاکمیتی.
- تسهیل در روند اعتبارنامههای حقوقی.
- ارائه خدمات استقرار و غیرریالی.
- ارائه خدمات نوآورانه اعتباری.
- تسهیل معافیتهای مالی و نظام وظیفه.
⏱مهلت ارسال طرحها و گزارشها : 26 اسفند 1400
🔸برای ارسال طرحها به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://noavari.formaloo.com/8i8bj
ستاد نوآوری های اجتماعی حوزه علمیه
https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
بازنمایی هویت و آرمانی طلبگی در جهان معاصر؛
نشست اول با موضوع «زاویه دید راهبردی دعوت»
با ارائه حجتالاسلام نجفی
دوشنبه ساعت 20
لینک شرکت
👇
https://zil.ink/dawat_
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
بازنمایی هویت و آرمانی طلبگی در جهان معاصر؛
نشست دوم با موضوع «عقلانیت دعوت»
با ارائه حجتالاسلام موسوی
سه شنبه ساعت ۱۹
لینک شرکت
👇
https://zil.ink/dawat_
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی رحلت آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی رحلت عالم ربانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی را تسلیت گفتند.
متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
رحلت عالم ربّانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی رضواناللهعلیه را به حوزهی علمیهی قم و به همهی شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان بخصوص به مردم مؤمن گلستان که ارادت ویژه به این بزرگوار و والد محترمشان مرحوم آیةالله آقای حاج سیدسجاد علوی داشتند، و بالأخص به خاندان گرامی و فرزندان مکرّمشان تسلیت عرض میکنم. این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کردهاند که موجب فیض و رحمت الهی است انشاءالله. از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت میکنم و امیدوارم با اجداد طاهرینشان محشور گردند.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ اسفند ۱۴۰۰
بازنمایی هویت و آرمان طلبگی در جهان معاصر؛
نشست سوم با موضوع «تنوع انگیزه داوطلبان حوزه»
با ارائه حجتالاسلام والمسلمین رضا خانجانی (معاون علمی مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت)
پنجشنبه 26 اسفند ساعت 19
لینک شرکت
👇
https://zil.ink/dawat_
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
AudioCapture_22-03-17_20.48.28[1].mp3
25.36M
حجت الاسلام و المسلمین رضا خانجانی ( معاون علمی مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت): پذیرش در حوزه باید با توجه به سنت های تعلیمی گذشته و مبتنی بر آسیب شناسی انگیزه ورودی های حوزه های علمیه شکل بگیرد؛
اهم مباحث مطرح شده در این نشست که در صوت زیر می شنوید:
👇👇👇
🔻ابتناء نظام مسائل پذیرش حوزه بر سنت های پیشین حوزه
🔻آیا سیاستگذاری کلان در جذب و پذیرش حوزه اتفاق افتاده است؟
🔻آیا افرادی که به حوزه علمیه جذب شده اند آگاهانه نسبت به رسالت ها و ماموریت های حوزوی پذیرش شده اند؟
🔻تأثیر برخی از نهادها همانند آموزش و پرورش در جذب حوزه چه میزان تاثیر منفی با مثبت داشته است؟
🔻کیفی گزینی در حوزه به چه صورت است؟
🔻بومی گزینی چه تبعاتی را برای آینده حوزه به دنبال خواهد داشت؟
🔻استعدادیابی در نظام پذیرش حوزه تا چه میزان رعایت می شود؟
💠اساسی ترین مطلب در پذیرش حوزه انگیزه ورودی های حوزه است. و بحث من در مورد آسیب شناسی های ورودی به حوزه است:
👈بی توجهی به انگیزه ها
👈افت انگیزه و احساس ناکارامدی میان طلاب
👈احساس یاس و بی انگیزگی بعدی طلاب خصوصا در سطوح بالاتر
👈هدر دادن عمر و جوانی
👈اگر مشوق ها واقعی باشد انگیزه ها هم به صورت واقعی رشد خواهد کرد
👈وقتی انگیزه صحیح نبود، رسالت ها و ماموریت های والای طلبگی روی زمین می ماند
#دعوت
#ستاد_نوآوری
پیشاپیش از کیفیت نامطلوب فایل عذرخواهی می کنیم🙏
⚜️ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
AudioCapture_22-03-15_20.33.16.mp3
19.08M
✅حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی موسوی: عقلانیت ورود به حوزه از دید تحلیل محیطی و دید داوطلب نوجوان متقاضی ورود به حوزه قابل بررسی است.
فرهنگ جامعه ما به دست خود ما و انقلابیها و حوزویان به سمت یک عقلانیت مدرن و حسابگرانه خاص رفتهاست.
#دعوت
#ستاد_نوآوری
#موسوی
⚜️ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
بازنمایی هویت روحانیت، وحید نجفی_1.mp3
35.91M
🔹 فایل صوتی نشست اول رویداد دعوت با ارائه حجتالاسلام نجفی
🔸تصویرسازی نسبت به روحانیت در چهار سطح انجام میشود:
1. عموم #مردم که با ابهام نسبت به تصویر روحانیت روبرو هستند؛
2. #طلاب که ظاهراانگیزهای برای تصویرسازی صحیح از خود ندارد؛
3. #مومنین که در ترویج روحیه ناامیدی از طلاب سهیم بوده اند؛
4. #دشمن که به خوبی می داند نفی روحانیت مساوی با نفی و تخریب نظام است لذا تصاویری کاملا غیرمعقول از روحانیت ارائه می دهد.
🔸 بایستهها و راهبردهای رسانهای و تصویرسازی از حوزه علمیه مواردی چون #واقعیبودن و رویایینبودن، #تعادل بین احساس و عقل، تمرکز بر نقاط قوت روحانیت در #تمدنسازی است.
#دعوت #ستاد_نوآوری #نجفی
⚜️ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
بازنمایی هویت و آرمان طلبگی در جهان معاصر؛
نشست چهارم با موضوع «طلبگی، ظرفیت ها و چالش ها»
با ارائه حجتالاسلام و المسلمین سید علیرضا حسینی
چهارشنبه ۱۰ فروردین ساعت ۱۸
لینک شرکت
👇
https://zil.ink/dawat_
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
talabegi chalesh.mp3
17.7M
نشست چهارم:
چالش های حوزه:
1️⃣ عدم تحقیق و تصویر روشن از فضای طلبگی
2️⃣ افرادی که وارد حوزه می شوند فاقد یک نقشه مشخص هستن
3️⃣ مفهوم شناسی دقیقی از حوزه های علمیه وجود ندارد
4️⃣ارزش های بنیادین فرازمانی و فرامکانی و افق های قابل دسترسی برای یک طلبه لازم است
5️⃣کار طلبه کار راهبری است، کار نبوی است، کا ر رسولی است؛ وقتی خودسازی کردی قبض و بسط شریعت به دست او میفتد
6️⃣ رهبران جریان های معاصر چه خوب و چه بد طلبه بوده اند
7️⃣ یکی از آسیب های حوزه کشیده شدن به دام روشنفکری است که می تواند آسیب زا باشد
8️⃣علوم اسلامی بسیار دیر رس است و باید عمری در این حوزه گذاشته شود
👈 ظرفیت بالا و جذاب دین در پاسخگویی ان در همه عرصه هاست
👈 کم شدن ورودی حوزه ها را به فال نیک می گیرم و دریچه ای خواهد بود به کیفی گزینی در حوزه های علمیه
#دعوت
#ستاد_نوآوری
#حسینی
⚜️ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b