◾️خلاصه بحث جلسه پنجم کارگاه نوحه
✔️استفاده از شگرد کموزیادکردن وزن
همیشه از آثار فاخر میتوان بهرههای مختلفی در ساخت یک تصنیف مذهبی(نوحه) برد. یکی از این روشها، کم یا زیاد کردن وزن از یک یا چند فراز یک اثر فاخر است؛ یعنی در یک فراز یک بیتی یا دوبیتی، از وزن هر مصراع، کلماتی را کم کنیم یا برعکس کلماتی را به وزن آن اضافه کنیم.
اما این کار، بهتنهایی تغییر را حاصل نمیکند؛ یعنی برای اینکه از دل یک اثر فاخر، یک اثر نو و متفاوت خلق کنیم علاوه بر بازی با وزنها، باید نت و آهنگ آن قسمتی که وزن را کم یا زیاد میکنیم نیز تغییر داده شود تا از فضای آهنگ اثر اصلی خارج شویم و به سمت یک کار متفاوت حرکت کنیم.
با استفاده از این روش برخی از کارهایی که امروزه میشنویم ساخته شده است. دقت در اینکه کجا چه تغییر وزنی و آهنگی لحاظ کنیم، بسیار مهم است.
#سید_صالح_حسینی
@kargah_nohe
* نشر مطالب، بدون ذکر نام صاحب اثر و لینک کانال، به هیچ وجه مورد رضایت نیست.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️اثر منتخب هفته پنجم کارگاه نوحه
✔️ در قالب نوحه سنتی
مثلسرداردلهاشدهعشقحسینمکتبما
"لا اری الموت الا السعاده"شده ذکر لب ما
شد روضه شور انقلابم
راه شهادت انتخابم
با پرچم "نصر من الله"
تا پای جان پا در رکابم
ای جان ای جان
یا قدیم الاحسان
✍ شاعر و نغمهپرداز
#جابر_بابازاده از کاشان
@kargah_nohe
* نشر مطالب، بدون ذکر نام صاحب اثر و لینک کانال، مورد رضایت نیست.
◾️خلاصه بحث جلسه ششم کارگاه نوحه
✔️وحدت زبانی در نوحه
دو نوع زبان داریم:
زبان معیار؛ که زبان رسمی کشور و زبان روزنامه و مجلات و .... است.
زبان محاوره؛ زبان گفتگوی روزمرهی مردم
۱. در یک اثر هنری که مبتنی بر زبان است و زبان در آن محوریت دارد باید یکی از این دو نوع زبان استفاده شود و تداخل زبان محاوره و معیار، اگر دارای وجهی نباشد، یک ضعف فاحش زبانی محسوب میشود.
۲. در یک نوحه نمیشود هر بند را با یک زبان جداگانه سرود؛ تمام نوحه باید یک زبان واحد داشته باشد.
۳. نوع زبان بستگی به درونمایه و نوع ملودی دارد و شاعر باید درست تشخیص دهد که اثر پیش روی او با توجه به ملودی و مضمون آن، کدام نوع زبان را میطلبد.
۴. در نوحه با زبان معیار باید دقت شود که به سمت ادبیات باستان نرویم؛ واژهها باید همعصر با مخاطب امروز باشد.
۵. بسیاری از واژهها هم در زبان محاوره هم در زبان معیار کاربرد دارند.
۶. محاوره یا معیاربودنِ برخی از واژهها باید در متن قضاوت شود؛ بهتنهایی و خارج از متن، تشخیص دقیقی را بهدنبال نخواهد داشت.
۷. گاهی قرائت غلط مداح باعث دوزبانهشدن اثر میشود و این اشکال، متوجه شاعر نیست.
#حمید_رمی
@kargah_nohe
* انتشار مطالب، بدون ذکر نام و آدرس کانال، بههیچ وجه مورد رضایت نیست.
◾️خلاصه بحث جلسه هفتم کارگاه نوحه
✔️ مردمگرایی در نوحه
۱. وجه تمایز یک اثر با سایر آثار، فقط با زبان فاخر و سنگین ایجاد نمیشود؛ مردم گرایی، سادهترین و در عین حال سختترین، موثرترین و بهترین عامل تمایز یک اثر است.
۲. مردمگرایی، استفاده از واژگان، عبارات، اصطلاحات و ضربالمثلهای عامیانه در شعر است.
۳. مردمگرایی بهمعنای سخیفگویی نیست؛ مخصوصاً در نوحه باید مواظب بود که مردمگرایی به ابتذال کشیده نشود. گاهی نوحهسرا به جهت دسترسی به زبان عامیانه، تعابیری را بهکار میبرد که مطابق شأن اهلبیت نیست.
۴. در استفاده از اصطلاحات و ضربالمثلهای عامیانه باید دقیقاً همان طرز بیان را در شعر رعایت کرد؛ نباید اجزای جمله را تغییر داد و جابجا کرد.
۵. مردمگرایی با محاورهسرایی فرق دارد؛ فقط زمانی میتوان محاوره سرود که زبانِ حاکم بر شعر و نوحه، زبان محاوره باشد. نمیتوان به بهانۀ مردمگرایی، در شعر و نوحهای که با زبان معیار گفته شده، وارد زبان محاوره شد که در این صورت اثر دوزبانه میشود.
۶. باید به بازسازی زبان مردم در شعر و نوحه دقت شود؛ نباید اشکالهایی که در زبان مردم هست در شعر و نوحه ورود کند. هنر شاعر این است که با وجود همۀ تنگناها و محدودیتهای زبانی و موسیقایی، به درستی و زیبایی بسراید وگرنه با دیگران فرقی ندارد.
#حمید_رمی
@kargah_nohe
* انتشار مطالب، بدون ذکر نام و آدرس کانال، بههیچوجه مورد رضایت نیست.
◾️خلاصه بحث جلسه هفتم کارگاه نوحه
✔️شگرد معکوسکردن ملودی
از راههای رسیدن به یک اثر مناسب، بهکاربردن یکی از شگردهای مختلفی است که در ساخت ملودیها بهکار گرفته میشود.
یکی از این شگردها، معکوسکردن نوحه است؛ در این روش هر مصراع در یک فراز بصورت جداگانه معکوس میشود و با استفاده از وزن های عروضی یک مصراع، یا با استفاده از کلمات جایگزین هموزن مصراع موردنظر، معکوسکردن صورت میگیرد.
بطور مثال اگر یک مصرع دارای سه وزن یا کلمه باشد(فعلاتن_مفاعلن_فعلن)
وزنها از آخر به اول معکوس میشوند
(فعلن_مفاعلن_فعلاتن).
با استفاده از این تکنیک، برخی نوحههای فاخر ساخته شدهاند که بارها این نوحهها را شنیدهایم.
نکته قابل توجه اینکه در این تکنیک، بهتر است از آثار فاخری که وزنهای کوتاهتری دارند استفاده شود و همچنین از آثاری استفاده شود که ملودی آنها از پیچیدگی خاصی برخوردار نباشد.
#سید_صالح_حسینی
@kargah_nohe
* انتشار مطالب، بدون ذکر نام و آدرس کانال، بههیچوجه مورد رضایت نیست.
#خوشدل
اکنون حدود سهماه از شروع فعالیت کارگاه مجازی نوحه که با هدف پرورش استعدادهای شهرستانی آغاز شد، میگذرد؛ که از این پس، این کارگاه به نام و یاد "مرحوم علیاکبر خوشدل" مزیّن خواهد شد.
مرحوم خوشدل از نوحهسرایان قدیم و صاحب آثار ماندگاری همچون "ای ساقی لبتشنگان" و "بزرگفلسفهی قتل شاه دین این است" میباشد.
کارگاه مجازی نوحه و بسته محتوایی محرم که بناست از طرف این کارگاه، در اختیار مداحان عزیز قرار گیرد، با عنوان "خوشدل" نامگذاری خواهد شد.
امید است در مسیر کسب و نشر معارف اهلبیت علیهمالسلام، همچون گذشتگانمان به صفای باطن برسیم و خوشدلانه برای آلالله نوحهسرایی کنیم.
#حمید_رمی
@kargah_nohe
◾️خلاصه بحث جلسه هشتم کارگاه نوحه
✔️شگرد "تکرار" در نوحه
۱. تکرار یکی از بهترین و اثرگذارترین شگردهای زبانی و موسیقایی در نوحه محسوب میشود.
۲. تکرار یک واژه یا عبارت در نوحه میتواند یک یا چند وجه داشته باشد که این وجوه عبارتند از:
الف) القای حالت یا فضایی خاص
ب) بیان کثرت
ج) تأکید
د) تنبّه و آگاهیبخشیدن
هـ) اشباع موسیقایی
۳. گاهی تکرار باعث مخدوششدن معنا میشود و گاهی واژه یا عبارتی که برای تکرار انتخاب شده، کاربرد درستی ندارد.
۴. واژه یا عبارتی که برای تکرار انتخاب شده، باید قابلیت و شایستگی تکرار را داشته باشد.
۵. با تکرار صامتها(حروف) و مصوّتها(حرکات) میتوان به موسیقی کلمات قوت بخشید؛ همانطور که تکرار نتها در ملودیِ نوحه میتواند به زیبایی اثر کمک کند. البته این تکرارها اگر با تعمّد و بر اساس یک فلسفۀ مشخص باشد و برای مخاطب، القاکنندۀ معانی خاصی باشد، طبیعتاً زیباتر و جذابتر و نشانۀ هنر و تخصص صاحب اثر است.
#حمید_رمی
@kargah_nohe
* انتشار مطالب، درصورتیکه بدون ذکر نام و آدرس کانال باشد، موردرضایت نیست.
◾️خلاصه بحث جلسه نهم کارگاه نوحه
✔️شگرد "فضاسازی" و "ترکیبسازی" در نوحه
1. یکی از شگردهای مؤثر زبانی که در نوحه به آن توجه چندانی نمیشود، فضاسازی است؛ یعنی پیش از بیان موضوع اصلی، با ارائه کدها و نشانهها و استفاده از کلیدواژهها، زمینههای ذهنی مؤثر در مخاطب ایجاد شود.
2. از نمونههای خوب شعر عاشورایی که شگرد فضاسازی در آن دیده میشود، اثر ایرجمیرزا در رثای حضرت علیاکبر(ع) است.
3. از فضاسازی در هر درونمایهای – مرثیه، مدح، حماسه، عاطفه – میشود استفاده کرد.
4. یکی دیگر از امکانات زبانی، ترکیبسازی است؛ یعنی برقرارکردن ارتباط معنایی بین دو یا چند واژه بهگونهای که ترسیمکنندۀ یک مفهوم باشد. همچون: جلوۀ بیپایان، گوهر دریای نور
5. ساخت واحدهای عددی نیز جزء شگرد ترکیبسازی محسوب میشود. همچون: یک مدینه غربت
6. یکی دیگر از امکانات زبانی، استفاده از معادلهای زبانی است؛ شاعر برای تنوع در بهکاربردن یک مفهوم، از معادلهای دیگر آن نیز بهره میبرد. همچون استفاده از ترکیبهای امیرالمومنین یا یعسوبالدین بهجای ذکر نام علی(ع). ارتباط معادل زبانی و ترکیب از منظر منطق، عموم و خصوص منوجه است؛ یعنی نه همۀ ترکیبها، معادل هستند و نه همۀ معادلها، ترکیب محسوب میشوند.
#حمید_رمی
@kargah_nohe
* انتشار این مطلب، بدون ذکر منبع، بههیچوجه مورد رضایت نیست.
◾️خلاصه بحث جلسه دهم کارگاه نوحه
✔️پاسخ به چند پرسش
1. مهمترین، بهترین و ملموسترین تأثیر مطالعۀ اشعار فاخر گذشته در نوحۀ امروز، تقویت زبان نوحهسراست.
2. یکی از ویژگیهای بارز شعر حافظ، مردمگرایی و از ویژگیهای غزلیات مولوی، موسیقی است که هر دو در جذابیت و فراگیری نوحۀ امروز نقش کلیدی دارد.
3. یکی از ملاکهای زیبایی ملودیِ اثر، بداعت است؛ البته بداعت لزوماً به زیبایی نمیانجامد اما آنچه قطعی به نظر میرسد این است که لازمۀ تداوم در بداعت، تسلّط بر دستگاههای موسیقیست که یک منبع آهنگین بهشمار میرود؛ نوحهسرایی که فقط بر اساس ضمیر ناخودآگاه، تصنیف میسازد، تماماً از ملودیهایی بهره میبرد که قبلاً شنیده حتی اگر خودش خبر نداشته باشد.
4. از دیگر مؤلفههای زیبایی ملودی: ترکیب آوازها، تنوع در فراز و فرودها، تنوع در کششها و تقطیعهای موسیقایی، تغییر بجا و درست در ریتم و... میباشد.
5. یکی دیگر از نکات مهم در نوحه، وحدت است؛ وحدت زبانی نوحه که در واژهها و عبارات باید دیده شود، وحدت موضوعی و تناسب میان مضامین، و وحدت موسیقایی که در نتها و بخشها و فرازها جلوهگر میشود از مصادیق وحدت در نوحه است.
#حمید_رمی
@kargah_nohe
* انتشار این مطلب، بدون ذکر منبع، بههیچوجه مورد رضایت نیست.
* انشاءالله ادامه جلسات کارگاه مجازی نوحه، پس از دهه اول محرم برگزار خواهد شد.
#کارگاه_مجازی_نوحه
کارگاه نوحه #خوشدل با ۳۳۰ نفر ثبتنامی کار خود را آغاز کرد و پس از بررسیهای آثار دریافتی ۱۱۰ نفر وارد کارگاه شده و با گذراندن ۱۵ جلسه در دو مرحله، نهایتاً ۱۸ نفر بهعنوان اعضای نهایی کارگاه انتخاب شدند.
فهرست نهایی اعضای #کارگاه_نوحه خوشدل به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر میباشد:
۱. سیدمحمدحسن احمدی؛ اصفهان
۲. میلاد باربازی؛ اصفهان
۳. صادق بچم؛ کرج
۴. حسین حاجی؛ قم
۵. مجتبی حاجیپور؛ رشت
۶. سیدیاسر حسینینسب؛ تهران
۷. امیرحسین خوشرو؛ قم
۸. محمدرضا رازقیپور؛ بوشهر
۹. محمدرضا زارعی؛ تبریز
۱۰. یاسین زندی؛ ورامین
۱۱. یوسف زندیه؛ ملایر
۱۲. مرتضی سراوانی؛ گرگان
۱۳. محمدحسین سعادتی؛ کاشمر
۱۴. محمدجواد صادقی؛ اصفهان
۱۵. سیدعلی کاظمینسب؛ یزد
۱۶. احسان مقارهزاده؛ اصفهان
۱۷. علیاکبر مکاری؛ اصفهان
۱۸. حسین ملکوتی؛ تهران
@kargah_nohe
📦 بسته محتوایی #خوشدل
🔺ویژه ایام محرم
🎼 شامل 30 اثر در قالبهای مختلف
زمزمه | زمینه | واحد تند | شور
🖨 به همراه فایل چاپی Pdf | A5
📥 جهت دریافت این بسته به کانال تلگرام کارگاه مراجعه کنید
| https://t.me/kargah_nohe |
37.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #گزارش_ویدئویی
🔺چهارمین نشست حضوری کارگاه نوحه خوشدل
تهران | تیرماه ۱۴۰۰
با حضور :
#حاج_جواد_حیدری
#محمد_حسین_پویانفر
| @kargah_nohe |
ضمن عرض سلام و ادب به همه همراهان گرامی
به اطلاع عزیزان میرساند:
بسته #فاطمیه ۱۴۰۱ از همین رسانه اطلاع رسانی خواهد شد لذا خواهشمند است نسبت به معرفی کانال به دیگران کوشا باشید
@Nohe_khoshdel
اطلاع رسانی زمان و نحوه توزیع بسته فاطمیه ۱۴۰۱ کارگاه نوحه خوشدل به زودی در همین کانال انجام خواهد شد
#بسته_فاطمیه
#نوحه_خوشدل
https://eitaa.com/Nohe_khoshdel
بسم الله الرحمن الرحیم
مداحان گرامی که تمایل دارند بسته #فاطمیه_۱۴۰۱ که توسط کارگاه نوحه #خوشدل تهیه شده را دریافت کنند، می توانند بر اساس تقسیمبندی استانی و آیدیهایی که مشخص شده، در پیام رسان های #ایتا و #تلگرام ، پیگیری بفرمایند:
✔ مداحان در استانهای
اردبیل/آذربایجان غربی/آذربایجان شرقی/زنجان/کردستان/کرمانشاه
@mo_zareeii
✔ مداحان در استانهای
ایلام/لرستان/چهارمحال و بختیاری/کهگیلویه و بویراحمد/خوزستان/بوشهر/هرمزگان
@mri330
✔ مداحان در استانهای
اصفهان/فارس/یزد/کرمان/سمنان/سیستان و بلوچستان
@Miladfarooghi213
✔ مداحان در استانهای
خراسان رضوی/خراسان شمالی/خراسان جنوبی/گیلان/مازندران/گلستان
@Morteza_s_315
✔ مداحان در استانهای
تهران/البرز/قم/اراک/همدان/قزوین
@Sadegh_najm
*تقسیمبندی استانی فقط بخاطر پیشبینی حجم بالای درخواستها صورت گرفته؛ و بهمعنای تفاوت محتوا نیست. محتوای بسته برای همه استانها مشترک است.
*آیدی های رابطین در تلگرام و ایتا یکسان میباشد
@nohe_khoshdel
زمینه وفات حضرت ام البنین(س).mp3
2.28M
زمینه وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
بسم رب الشهدا
اگه که غصه رو دلت نشست
یا اگه کسی قلبتو شکست
غم به دلت راه نده
مادر سقا که هست...
....اشکای چشمای تو رو میبینه
چاره ی دردای تو
روضه ی حضرت ام البنینه
دل نوکر دخیل روضه های، مادر عباسه
کار ما چشم به راه یک دعای، مادر عباسه
"یا ام العباس، (اغیثینی۳)"
---------------------
اگه زمونه پُر بلا بشه
تو رو طرفِ روضه میکِشه
مادری که دنیا توو
دست ابالفضلشه
دستی که روی سر ما گداهاس
حاجت بیچارهها...
عمریه افتاده به دست عباس
اگه باب الحوائجه علمدار، به مادرش رفته
اگه میشه پناه هر گرفتار، به مادرش رفته
"یا ام العباس،( اغیثینی۳)"
--------------------------
میگه جونم فدای فاطمه
میگیره علم جای فاطمه
دل نگرونه برا
بچههای فاطمه
قصهی غربت و غم و شنیده
خیلی پریشونه با...
روضهی زینب و سر بریده
توی گودال قیامتی به پا شد، وای از دل زینب
جلو چشمش سر حسین جدا شد، وای از دل زینب
"یا ام العباس، (اغیثینی۳)"
محمدجواد صادقی
یوسف زندیه
#توجه
انتشار آثار کارگاه نوحه خوشدل،بدون درج نام و آدرس کانالِ کارگاه؛مورد رضایت این مجموعه نمیباشد.
#خوشدل
| @nohe_khoshdel |
👆👆👆👆
🔴 #گزارش_تصویری
نشست مشترک اعضای کارگاه نوحه خوشدل
و گروه جواز نوکری
قم المقدسه/دی ماه ۱۴۰۱
با حضور #حاج_محمد_صمیمی
#یوسف_رحیمی و #حمید_رمی
@hamidrami94
@nohe_khoshdel
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #کلیپ
نشست مشترک اعضای کارگاه نوحه خوشدل
و گروه جواز نوکری
قم المقدسه/دی ماه ۱۴۰۱
با حضور #حاج_محمد_صمیمی
#یوسف_رحیمی و #حمید_رمی
@hamidrami94
@nohe_khoshdel