🪴جابجا شو...
✍️باران رحمت و لطف خدا دائم در حال باریدن است. تو از زیر چترت بیرون بیا، تو جایت را تغییر بده...
#تحول_هجرت
#اعتکاف_فضاسازی_کلامی
https://eitaa.com/nojavanetekaf
🤓نَنِه نَمَکدون
👈آی کسانی که شایعه کرده اید افطار استانبولی با سویاست تازه بدون ماست؟! شایعه خُب نیست.😊
👈متاسفانه سحر در یکی از اعتکاف ها یَک پدر و پسر را در حال کشیدن گرفته اند. بله یکی خورشت و یکی برنج می کشیده.😉
#اعتکاف_علمدار
https://eitaa.com/nojavanetekaf
🪴کرامت کلامی
✍اعطای ارزشمندی به نوجوان با ابرازهای کلامی؛ کرامت کلامی نام دارد.
👈خود را با مخاطب جمع ببندیم تا حس تعلق اتفاق افتد؛
❌صلوات بفرستید؛🌱صلوات میفرستیم
❌پس از اینکه افطار خوردید؛🌱پس از اینکه افطار خوردیم
👈نمکین نمودن کلام با طنز فاخر گونه
🌱 عرض خسته نباشید به خودم و شما، پس از مبارزه نفسگیری که با بشقاب غذا هنگام افطاری داشتیم🥰ناله های جوجه کباب ها در هنگامه زیر دندان شما قرار گرفتن اصلا شنیدنی نبود...خواهشمندم با آرامش ویژه ای دندان ها را بر روی هم بفشاریم.
👈واژه های تعالی آفرین و جهت دِه با روش ارائه مدل؛
🔶️سپاسِ عالی از نوجوون هایی که با دقت بیشتری گوش می دادند. 🌹
🔸️سپاسِ یه کم عالی محضر کسانی که با دقت کم تری یکی در میون گوش می دادند. 🌹
🔸️سپاس معمولی محضر کسانی که اگر گوش نمیدادند مزاحم گوش دادن بقیه هم نمی شدند. 🌹
🔸️سپاس معمولی تر محضر کسانی که گوش نمی دادند، اجازه ندادند بقیه گوش بدند. اما ممنون که حضور داشتند.🌹
🔸️۲پاس هم محضر کسانی که نیومدند.
👈واژه های تحسینیِ هدفمند
👌از این که اهل دقت بودید ممنونم. عالی بود.
👌از اینکه مشارکت کردید ممنونم.
#اعتکاف_سیستم_کرامت_پذیر
#اعتکاف_علمدار
🪴فضاسازی برای جاکفشی
🔆جاکفشی: پس من اینجا کَشکَم.
#اعتکاف_فضاسازی
مدرسه،مسجد،هیئت موفق
🔅 ده شب؛ دهِ شب🔅 ⭕️ از سیر تا پیاز اعتکاف دانش آموزی ⭕️ 🧩 ۳شب محتوای حلقه های معرفتی 🧩 ۳شب ویژگی
سلام و ادب.لایو امشب از محضر حجت الاسلام محمد رضا خانی هستیم
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 ده شب؛ دهِ شب🔅
⭕️ از سیر تا پیاز اعتکاف دانش آموزی
🎖جلسه پنجم
🎗با ارائه حجت الاسلام محمد رضا خانی
#اعتکاف_روشمند_هوشمند
https://eitaa.com/nojavanetekaf
🪴چگونه قرآن را روشمندانه و هنرمندانه معرفی کنیم.
✍برای رسیدن به این هدف رعایت نکات زیر قابل اهمیت است؛
🟢نوجوان بداند؛همانطور که هر وسیله ایی دفترچه راهنما دارد، انسان هم نیاز به راهنمای استفاده دارد؛
قرآن کریم آمده تا به انسان فوت و فن های تعامل با خودش، دنیا و پیوند آخرتی بین آن دو را بیان کند. والسلام.
🟣نوجوان بداند؛قرآن آدرس می دهد، باید خوب ادرس را فهم کنیم، و حرکت کنیم. لذا علت خواندن مدام او فراموشی آدرس توسط انسان است.
🔵نوجوان بداند؛قرآن کریم کدهای متافیزیکی دارد که با خواندن کدها اثری مادی"قابل مشاهده" و معنوی می دهد. درست مثل وقتی که تماس با کد۱۲۵میگیریم.
🟠باید از قرآن کریم هدفمند و کارکردگرایانه استفاده کنیم. روز قیامت قرآن نمی گوید چرا کم خواندید، می گوید چرا در این سطح و غیر هدفمند از من بهره گرفتید و دنبال قیل و قال ها رفتید؛ رفتیم در آیینه نگاه کنیم، تزئینات دور و برش ما را از نگاه کردن به آیینه غافل کرد.
🌱هدفمند و کارکردگرایانه یعنی پس از خواندن آیه باید سه سوال بپرسیم؟
◽اول؛ این آیه قرار است چه آورده معرفتی برای سعادت دنیایی و آخرتی من داشته باشد؟
◻دوم؛ چگونه می توانم به این آیه عمل کنم؟
⬜سوم؛ الان در مواجه با این آیه چه وضعیتی دارم؟ آیا به قسمتی از آن عمل کرده ام؟
🔴بدان مربی؛ مخاطبِ الآن ما به یک دهم قرآن بیشتر نیاز ندارد. پس از آیاتی دم بزن که از نیاز او می گوید!
🟤 آیات را دست یافتنی کنیم. پیچیده نکنیم. پیچیده جلوه ندهیم.ر
🟡انس با قرآن را توشه راهِ معتکف کنیم و لو با روزانه سوره توحید یا قدر خواندن.
وقتی می گوییم روزی یک حزب بخوانید، در عمل یعنی نخوانید. مخاطب نوجوان بداند با مداومت ورزیدن بر تلاوت سوره قدر هم انس با قرآن دارد.
⚪با اثر ایجاز "اختصار" به جنگ مخاطب برویم. اگر آیه وبالوالدین احسانا بین المللی هست و همه حفظ هستند به خاطر اثر ایجاز و اثر فراوانی است.
#اعتکاف_مربی
#اعتکاف_قرآن_کریم
https://eitaa.com/nojavanetekaf
🪴روحِ مکان و حس مکان - (۱)
✍حس مکان؛ قضاوت عاطفی فرد از تجربه ی نوع حضور و تعامل با آن مکان و بهره برداری از آن مکان است. احساس امنیت، رضایت، تعالی، ارزشمندی، تعلق، همدلی و موثر بودن احساس هایی هستند که می تواند مخاطب از مکان مسجد بگیرد.
🔆منظور از روحِ مسجد؛ شئونی می باشد که این مکان در خود جای داده است. مسجد زنده است، احساس و شعور دارد.
🔸️معتکف با تمام وجود باید شئون مسجد را بپذیرد. درست مثل کسی که وارد سالن مطالعه می شود و بلافاصله وجود خود را با فضای سالن انطباق می دهد.
👌مربی یا علمدار اعتکاف باید توجه آفرینی کند به؛
🔹️کارکردهای فردی و اجتماعی مسجد و مومنین
🔹️خواندن نماز تحیت هنکام ورود به مسجد
🔹️اینکه اینجا منزل، مدرسه، حسینیه نیست.
🔹️اینکه مسجد فضایی خاص برای درخواست حاجت از خداست.
🔹️اینکه نفس کشیدن در مسجد او را سلوک معنوی می دهد.
🔹️اینکه هر قدمش به مسجد مایه بخشش گناهانش می شود.
🔹️اینکه مسجد ما را به یک نگاه فراجهانی دعوت می کند.
🔹️از اینکه مسجد را با احترام یاد کند.
🔹️اینکه مسجد مکان زیارت خدا و مومنین است.
❌در طول اعتکاف معتکف باید نقشِ مسجد بودن مکان را در وجود خود مرور کند.
#اعتکاف_علمدار
#اعتکاف_تحول_فرهنگی
🪴روحِ مکان و حسِ مکان - (۲)
✍چگونه حس مکان ایجاد کنیم؟
سه فاکتور اساسی دارد؛
👈الف:فضای مکانی
💫فضای یک مکان؛ در دل خود پیام های متفاوتی می تواند انتقال دهد که هر کدام از آن پیام ها می توانند احساسی تولید کنند. رنگ هایی که حاکم برآن فضا می باشد، صدایی که طنین انداز است، بویی که در آن مکان استشمام می گردد، یکپارچگی که بر آن جا جاریست و فضای عاطفی افرادی که الگوی تعاملی مطلوبی دارند.
🔷️باید برای هر آنچه مخاطب با گوشش می شنود، با چشم هایش می بیند، با قلبش حس می کند وبا عقلش ادراک می کند برنامه داشته باشیم.
-فضاسازی شناختی
-فضاسازی عاطفی
-فضاسازی معنوی
-فضاسازی زیباشناختی
و....
👈ب؛ کارکردهای مکان
💫همه ی ما دنبال هدفمندی و تعالی هستیم. مکان هایی که به ما کارکرد های فاخر می دهند، می توانند تداوم حضور ما را سالیان سال تضمین کنند. لذا باید کارکردهای مادی و معنوی مسجد تبیین شود. تا حس تعالی و تعلق وجود او را احاطه کند.
👈ج؛عامل معنا
💫رکنِ حس بخشی معناست. مسجد با مکان های دیگر چه فرقی می کند؟ باید ذهنیت کلیشه ایی و بدون کاریزمایی که معتکف به مسجد دارد را از بین ببریم. ای کاش این اصل که "مسجد؛ خانه ی خداست" را در هر مرتبه مسجد آمدن مرور می کردیم و احساس تعالیِ میهمان خداوند شدن راعمیقاً در هر نوبت تجربه می کردیم حیف که در چنبره عادت ها اسیر شده ایم.
🔆علمدار اعتکاف؛ گاهی در تلاطم شلوغی ها گوشزد کند؛ همه با هم احساس زیبای میهمان خدا بودن را تجربه می کنیم. پیشنهاد می کنم همگی به سجده برویم و بخوانیم؛ الحمدلله رب العالمین.....
#اعتکاف_معرفت_آفرینی
#اعتکاف_فرهنگی
🪴روحِ مکان و حسِ مکان _(۳)
✍نگذاریم نوجوان در دریای غفلتش از کنار عظمت مسجد و کارکردهایی که برای سعادت دنیایی و آخرتی دارد سَرسَری بگذرد. شئونات مکان مسجد را باید برای او با روش های متفاوت بازخوانی کنیم؛
👈گاه گاهی احادیث بیانگر عظمت مسجد بیان شود. چرا که روحِ مکان؛ به نوجوان هویت می بخشد.
👈به روش جان بخشی به اشیا؛
از زبان مسجد نوشتن توسط معتکفین یا مسول فرهنگی اعتکاف در قالب فضاسازی کلامی انتقال دهیم؛
🔆دوست دارم سه روزی که میهمان من هستید از وجودم بهره بیشتری ببرید؛ نمازهای قضایتان را بخوانید، برنامه ریزی برای بهره بردن از من در طول سال کنید، مثلاً به سالن مطالعه ایی که مومنین در جوار من راه اندازی کرده اند برای درس خواندن بیایید، یا حداقل یک وعده نمازهایتان را جماعت بخوانید و...
👈ایده مسجدنوردی؛ پیشنهادی فوق العاده ایست که مخاطب احساس های معنوی و حتی معماری مساجد متفاوت را تجربه کند. بداند هر مکانی رایحه و آثار متفاوتی دارد.
👈ایجاد گفتمان؛ تبیین "مسجد پایگاه امن اجتماعی است."
👈فضاسازی کلامی؛
🔆تلنگر!
طوری با مسجد رفتار کن که اگر مسجد بودی، دوست داشتی او باتو آن گونه برخورد می کرد.
🌹مثه مسجد باش!
هر کسی را اجازه نمیده به حریمش وارد بشه. پاکیِ ادم هایی که داخل حریمش میشند براش مهمه، در حال سادگی و بی آلایشی عظمت داره، خودش را منتسب به خدا کرده"خانه ی خدا" پس تو هم باش"بنده ی خدا"، محل رد و بدل شدن نیت ها، حرف ها، احساسات و رفتاری های پاکه.
#اعتکاف_فرهنگی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 ده شب؛ دهِ شب🔅
⭕️ از سیر تا پیاز اعتکاف دانش آموزی
🎖جلسه ششم
🎗با ارائه جناب آقای دکتر سلمان هاشمیان
#اعتکاف_روشمند_هوشمند
https://eitaa.com/nojavanetekaf
🪴روضه با پیوستِ تربیتی
✍فضای روضه دانش آموزی باید ترکیب منطق و احساس باشد. در بُعد منطق نباید روضه به ذهن دانش آموز منطق گریزانه به نظر برسد. همچنین در بیان روضه باید ابعاد روضه را به صورت تجسمی بیان نمود تا نوجوان انس بگیرد.
👈فضای روضه قدرت اثر پذیری عقل و قلب نوجوان را دوچندان می کند. لذا باید هدف گذاری برای انتقال پیام تربیتی در حین روضه انجام گیرد. البته حواسمان باشد دست در ساختار روضه خوانی نبریم.
🌱هدف گذاری؛ انتقال پیام غیرتمندی
🔆دردناک ترین زخم در گودی قتلگاه
زخم زبان، شمشیر، نیزه، سنگ، نعل اسب و...نبود، بلکه زخم بی غیرتی لشکر دشمن بود. اباعبدالله غیرتُ الله است. با گوشه چشمانش نگاهش را از ناموسان خدا، اهل و عیالش بر نمی داشت ...(تُدِیرُ طَرفاً خَفِیاً الی رَحلِکَ و بَیتِک)
👌معیار انتخاب مداح، بینش اساسی او باید باشد. که در انتخاب واژه هایش دقت کند. با توجه به حال مخاطب بخواند نه بر اساس عادت و روندِ معمولی.
👇👇👇👇👇👇
لینک مقاله روضه با پیوست تربیتی را دانلود کنید. در صفحه ۲۲ماهنامه می باشد.
https://eitaa.com/safiramin/10070
#اعتکاف_تحول_مداحی-مناجات
#اعتکاف_فرهنگی