eitaa logo
نکته های عاشورایی
330 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
32 ویدیو
24 فایل
نکات تاریخی، مذهبی، فرهنگی بهمراه مطالب معرفتی و نغزوحکایات اخلاقی، عرفانی،تشرفات ودستور العملها از زندگی اولیاءالهی ومعارف مذهب تشیع ارتباط باادمین @tavakol220 @
مشاهده در ایتا
دانلود
: ذکر یعنی یاد کردن، مطلب یا موضوعی را به زبان آوردن، و به معنی: یاد، آوازه، ثناء،‌ دعا، ورد است. ذکرها شرایط خاص خودش را دارد که نباید تغییر کند. از شرایط و آداب ذکر: 1) اجازه: در ذکر اجازة ولی خدا و صاحب نفس لازم است. 2) عدد ذکر:‌ چرا عدد ذکر باید معین باشد؟ ‌مثالش این است که می گویند گنجی در 70 متری زمین است. اگر ما فاصله 69 متری و یا 71 متری را حفر کنیم به گنج نمی رسیم. ذکر باید به اندازه گفته شود. از پیش خود نباید ذکر گفت. چون اگر ظرف و مظروف با هم تطابق نداشته باشد، عوارض دارد. 3) زمان: برای بعضی ذکرها زمان خاص معیّن میشود که رعایت آن ضروری است. مثلاً‌ در 40 ارواح یا ذکر سبّوح قدّوس یا آیه نور و 24 دقیقه صبح و شبها. وقت مناسب 24 دقیقه صبح بعد از نماز صبح و بین الطلوعین است اما 24 دقیقه شب تا اذان صبح میباشد. 4) مکان: در مورد بعضی ذکرها مکان باید ثابت باشد مثل 40 ارواح. اما اتاق ذکر خلوت و بدون نقش و نگار و مجسمه (عکس و عروسک) باشد. که برای تمرکز فکر و حضور قلب و عدم اشتغال مؤثر است. و اینکه رو به قبله و مربع بنشیند. موقع ذکر گفتن اگر یک جا خود را حبس کنیم، باعث قوی شدن اراده میشود. 5) دائم الوضو بودن: زیرا ذکر گفتن مقاتله است با دشمن و طهارت سلاح مقاتله است. و بدون سلاح، مقاتله مشکل است. وضو اسلحه مؤمن است. 6) بوی خوش: اگر عطر مصرف کند یا عود یا اسفند استعمال کند بهتر است. 7) لباس: لباس باید مطهر و پاک باشد و رنگ لباس مهم نیست مگر برای بعضی ذکرها که از طرف صاحب نفس معیّن میشود. نوع و پوشش هم در حدّ معمول و مناسب باشد. 8) صلوات: ذکر زکات دارد و زکات ذکر 5-4 صلوات قبل و بعد آن است. 9) ذکر با طرب: ذکر را باید با طرب گفت نه با کسالت. اگر در حین گفتن ذکر، وقتی نفس خسته شود، انسان دیگر ذکر را با طرب و شادابی نمیگوید. اگر در حین گفتن ذکر، احساس کسالت کردید باید تجدید وضو کنید. 10) تروک: از استاد ( آیت الله کشمیری) سوال شد: تروک مانند ترک حیوانی یا عزلت از خلق در مجاهدة نفسانی تأثیر دارد؟ جواب: همة اذکار، تروک در اکمال آن دخیل است. 11) حضور در ذکر: تند یا کند گفتن ذکر مهم نیست. باید دید فکر کجاست. ذکرهایی که بی توجه گفته میشود و لقلقه زبان است به طبع آثارش کم است. موانع حضور قلب: موانع بیرونی، موانع درونی. موانع: باید هر چیز که در خاطرش می آید از خوب و بد را دفع کند. ذکر موثر به حال ذاکر است که ذکر بر دوام باشد و بیشتر اوقات با حضور قلب باشد و اگر نه ذکر بی حضور و بی دوام و بی فایده است. در ذکر گفتن جنسیّت فرقی ندارد که طرف زن باشد یا مرد. چه بسا زنها در بعضی موارد موانعشان از مردها کمتر باشد و پیشرفت بیشتری کنند. در ذکر گفتن زبان تابع قلب است تا قلب اراده نکند زبان نمیتواند ذکر بگوید اصل درون قلب است و اعضاء مجری و واسطه اند. 12) مداومت در ذکر: ذکر خدا بسیار کردن کلید همة کمالات است. زیرا کمالات از سوی خداست و جز با نزدیکی به خدا حاصل نگردد و قرب نیز با محبّت و محبّت با مداومت بر ذکر حاصل آید. پیامبر (ص) فرمود: «هرکس چیزی را دوست بدارد،‌ فراوان یاد آن کند. و ذکر بسیار موجب محبّت خدا گردد.» 13) مراقبه: با مراقبه اثر اذکار زودتر ظاهر میشود. ذکر با مراقبه وسوسه های شیطانی را که از خارج قلب است از بین میبرد. افرادی که بی مراقبه ذکر بودند نوعاً به جایی نرسیدند و ترقیّات معنوی کاملی نداشتند. دلهای اهل صفا چون آینه تمیز است که چیزی جلوی آن نگذرد جز آنکه در آن منعکس شود. بسا که صفای دلها را چند چیز دگرگون سازد: یک نوشیدن، یک خوردن، یک خوابیدن، یک نظر، یک شنیدن،‌ یک رفتن، گفتن یک کلمه، خواهش عوض پاداش،‌ دیدن منّت، دیدن خود صفا، دیدن ترک دیدن. اگر سالک مراقبه شکم را رعایت کند حال مناجات و ذکر و عبادت به او دست میدهد. 14) هدف ذکر: ما همیشه از اسم به مسمّی پی میبریم. خود اسم یا خود ذکر هدف نیست؛ هدف مذکور است. باطن ذکر غیر معنی ذکر است. چه آنکه معنی ذکر مدلول عبارت است. عبارت از حروف ملفوظی (کلام) است باطن ذکر، حقیقت ذکر است. از لفظ به صاحب این صفت که خداوند است میرسیم. 📚مجموعه الفبای سلوک استاد سید علی اکبر صداقت @nokteha14
آيت الله عبدالقائم شوشتري (مدّظلّه العالی) هر گاه شيطان وسوسه كرد و نتوانستيد حريف نفس بشويد، هفت مرتبه بگوييد «بسم الله الرّحمن الرّحيم لاحول و لاقوّه الّا بالله العليّ العظيم». حديث داريم كه اين ذكر را وقتي بگوييد، هفت ملك به كمك شما مي آيند و آن ها را دفع مي كنند. من تجربه كرده ام كه انسان وقتي مي خواند احساس قوّت مي كند. 📚خِرمن معرفت، ص 184 @nokteha14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمعه همان روزى است كه ایشان در آن روز ظهور خواهد فرمود...بگو: السَّلامُ عَلَیْكَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَیْتِكَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْكَ، وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَكَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَكَ عَلَى أَعْدَائِكَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْكَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِكَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِكَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْكَ وَ قَتْلُ الْكَافِرِینَ بِسَیْفِكَ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُكَ وَ جَارُكَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ كَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِكَ الطَّاهِرِینَ. @nokteha14
زیارت صبحگاهی حضرت سیدالشهداء: صلی الله علیک یا اباعبدالله صلی الله علیک یا اباعبدالله صلی الله علیک یا اباعبدالله السلام علیک ورحمت الله وبرکاته @nokteha14
حارث همدانى گويد: بر اميرمؤمنان عليه السلام وارد شدم، فرمود: چه چيز تو را به اينجا آورده ؟ گفتم: دوستى تو اى اميرمؤمنان. فرمود: اى حارث، آيا مرا دوست مى دارى ؟ گفتم: آرى به خدا سوگند اى اميرمؤمنان. فرمود: پس بدان، هنگامى كه نفست به حلقوم رسد مرا آن گونه كه دوست دارى خواهى ديد، واگر مرا ببينى آن گاه كه عده اى را مانند شتر ناشناسى كه از آبشخوار دور مى كنند از حوض كوثر دور مى سازم حتما همان گونه كه دوست دارى مرا خواهى ديد، و اگر مرا ببينى در حالى كه با لواى حمد پيشاپيش رسول خدا صلى الله عليه واله وسلم بر صراط مى گذرم حتما مرا همان گونه كه دوست دارى خواهى ديد.                    📚بحار الانوار 6 / 181.  @nokteha14
تأکید علّامه حسینی طهرانی بر توسّل به اهل بیت علیهم السلام آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه ⬅️ایشان نسبت به محبّت اهل بیت علیهم السلام و توجّه به أنوار مقدّسۀ آنان خصوصاً حضرت صاحب الأمر عجّل الله تعالی فرجه الشریف و نیز إقامۀ مجالس ذکر و بیان مناقب آنان و مثالب دشمنان ایشان و عزاداری و بکاء در مصائب آن بزرگواران، تأکید أکید و اهتمام فراوان داشتند؛ ⬅️و سالک را در هیچ مرحله ای از توسّل و استمداد از آن ذوات مقدّسه بی نیاز نمی دیدند. 📚 «نور مجرّد» ج 1 ص 490 @nokteha14
جناب حجة الاسلام سيد محمد آل طه از مرحوم حاج ميرزا على محدث زاده و او نيز به نقل از مرحوم حاج محقق چنين بيان فرمود كه : روزى در ايام سفر به كربلا، به هنگام تشرف به حرم ، ملتمسانه از آن حضرت فقط تقاضاى ديدار امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف را نمودم . در همان لحظه ، ناگهان متوجه شدم كه به محازات قبر حضرت على اكبر عليه السلام مردى بلند قامت ، در حالى كه چفيه اى عربى بر سر دارد، نشسته است ، در حالى كه مردى ديگر با فاصله اى به اندازه نيم قدم به احترام در كنارش حضور دارد. در اولين نگاه بر چهره زيبا و پر هيبت آن مرد، متوجه شدم كه او كسى جز وجود مبارك امام زمان عليه السلام نيست ، از اين جهت براى بوسيدن و در آغوش انداختن خود، قصد كردم كه كه به جلو حركت نمايم ، ولى در كمال تعجب ديدم كه قدرت كوچكترين حركتى را ندارم . پس به ناچار دقايقى چند به ديدار حضرتش ايستادم . نه وصلت ديده بودم كاشكى اى گل نه هجرانت كه جانم در جوانى سوخت اى جانم به قربانت تحمل گفتى و منهم كه كردم سالها، اما چقدر آخر تحمل ، بلكه يادت رفت پيمانت در همان لحظه به دليل رد شدن بسيارى از زائران حرم امام حسين عليه السلام از كنار آن حضرت ، به ذهنم خطور كرد كه آيا تنها من توفيق ديدن مهدى - عجل الله تعالى فرجه شريف را دارم يا آن كه ديگران نيز آن حضرت را ديده ، ولى نمى شناسند؟ از اين جهت از فردى كه كنارم ايستاده بودم ، پرسيدم : آيا شما چنين آقايى را با اين مشخصات در حرم مى بينيد؟ با نگاه متعجبانه و منفى آن مرد! دريافتم كه اين تنها منم كه توفيق ديدارش را يافته ام ، پس با عشق فراوان بر او حريصانه مى نگريستم ، تا شايد غم سالها دورى را با لحظاتى شيرين جبران نمايم . پس از مدتى آن حضرت عليه السلام به همراهى يارشان از جاى برخاسته و از حرم خارج شدند، در همان لحظه قدرت حركت خويش را بازيافتم ، پس به دنبالشان دويدم ، ولى اثرى از آنان نيافتم ! مرحوم محدث زاده اضافه مى فرمود: از آن روز به بعد مرحوم محقق حالات معنوى عجيبى داشت كه ما به حالات وى سخت غبطه مى خورديم . 📚تشرف یافتگان @nokteha14
العجل یا بقیه الله عج آنچـه مـا کـردیم بـا خـود هـیـچ نـابـیــنا نـکـرد در مـیان خـانـه گـم کـردیم صــاحـب خــانـــه را @nokteha14
🌴 ⬅️شرط تشرف خدمت حضرت ولی عصر حجة السلام قدس می گوید: « روزی آقا فرمودند: در تهران استاد روحانیی بود که لُمعَتین را تدریس می کرد، مطلع شد که گاهی از یکی از طلاب و شاگردانش که از لحاظ درس خیلی عالی نبود، کارهایی نسبتاً خارق العاده دیده و شنیده می شود. روزی چاقوی استاد ( در زمان گذشته وسیله نوشتن قلم نی بود، و نویسندگان چاقوی کوچک ظریفی برای درست کردن قلم به همراه داشتند ) که خیلی به آن علاقه داشت، گم می شود و وی هر چه می گردد آن را پیدا نمی کند و به تصور آنکه بچه هایش برداشته و از بین برده اند نسبت به بچه ها و خانواده عصبانی می شود، مدتی بدین منوال می گذرد و چاقو پیدا نمی شود. و عصبانیت آقا نیز تمام نمی شود. روزی آن شاگرد بعد از درس ابتداءً به استاد می گوید: « آقا، چاقویتان را در جیب جلیقه کهنه خود گذاشته اید و فراموش کرده اید، بچه ها چه گناهی دارند. » آقا یادش می آید و تعجب می کند که آن طلبه چگونه از آن اطلاع داشته است. از اینجا دیگر یقین می کند که او با (اولیای خدا) سر و کار دارد، روزی به او می گوید: بعد از درس با شما کاری دارم. چون خلوت می شود می گوید: آقای عزیز، مسلم است که شما با جایی ارتباط دارید، به من بگویید خدمت آقا امام زمان(عج) مشرف می شوید؟ استاد اصرار می کند و شاگرد ناچار می شود جریان تشرف خود خدمت آقا را به او بگوید. استاد می گوید: عزیزم، این بار وقتی مشرف شدید، سلام بنده را برسانید و بگویید: اگر صلاح می دانند چند دقیقه ای اجازه تشرف به حقیر بدهند. مدتی می گذرد و آقای طلبه چیزی نمی گوید و آقای استاد هم از ترس اینکه نکند جواب، منفی باشد جرأت نمی کند از او سؤال کند ولی به جهت طولانی شدن مدت، صبر آقا تمام میشود و روزی به وی می گوید: آقای عزیز، از عرض پیام من خبری نشد؟ می بیند که وی ( به اصطلاح ) این پا و آن پا می کند. آقا می گوید: عزیزم، خجالت نکش آنچه فرموده اند به حقیر بگویید چون شما قاصد پیام بودی ( و ما علی الرسول إلا البلاغ المبین ) آن طلبه با نهایت ناراحتی می گوید آقا فرمود: لازم نیست ما چند دقیقه به شما وقت ملاقات بدهیم، شما تهذیب نفس کنید من خودم نزد شما می آیم. » 📚حٰاج آقا عـالے @nokteha14
حضرت آیة الله خامنه ای ید طولایی در مطالعه کتاب دارند. ایشان بسیاری از کتاب هایی را که وارد بازار می شود کتاب های داخلی و خارجی تهیه، مطالعه و نقد می کنند. در یکی از دیدارهایی که معظم له از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران داشتند، هنگام بازدید از غرفه های ناشران ایرانی که کتاب های ترجمه شده خارجی را چاپ کرده بودند، طوری درباره کتاب های ترجمه شده خارجی اظهار نظر می کردند و سراغ آثار ترجمه نشده مولفان خارجی را از ناشران گرفتند که تمامی ناشران، از این همه تبحر مقام معظم رهبری در حوزه کتاب شناسی، بوجد آمدند. برای من نیز چنین نگاهی به عالم کتاب، بسیار زیبا و شاید بی نظیر بود. حجة الاسلام و المسلمین سید جواد هاشمی 📚پرتوی از خورشید @nokteha14
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا