*🔷یاالله یا زهرا سلام الله علیها🔷👆
🔆بخـــــوان 🍀آیه ۱#جوشن_کبیر 🍀
به نیت رفع موانع ظهورمولاصاحب عصر
🌹وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است!»*
#آیت الله مجتهدی تهرانی(ره):
شخصی هنگام دعا کردن یک دستش✋ بلند بود
و با دست دیگرش دکمه اش را می بست
شب خواب دیده بود که از آن دستش که بالا
گرفته بود نور ساطع است اما این دستش که
مشغول دکمه بستن بوده تاریک بود⚫️
هنگام دعا هر دو دست 🙌 را بلند کنید
وتا می توانید دست هایتان را دراز کنید
✅چون همین دست دراز کردن سبب جاری
شدن اشکتان میشود
نکته هایِ ناب
eitaa.com/joinchat/345899012Cfc1b7bcd50
🔴آیا گناه بو دارد؟
✍آری! همه چیز میتواند بو داشته باشد چنانکه حضرت یعقوبعلیه السلام گفت: «انی لاجد ریح یوسف»؛(سوره یوسف، آیه 94) من بوی یوسف را (از راه دور) احساس میکنم.
و چنین است که علیعلیه السلام میفرماید: تعطّروا بالاستغفار لا یفضحنّکم روائح الذنوب؛(بحارالانوار، ج 6، ص 22.)
با استغفار خودتان را معطر کنید تا بوی گناه شما را رسوا نکند.
پس گناه خیلی بدبوست امّا گویی مشام ما آن را درک نمیکند. باید مشامّ انسان تیز بشود. این بدبویی او آبرو را میبرد.
آنچه مطلب را روشنتر میکند، حدیثی است که شخصی از امام سجادعلیه السلام پرسید. فرشتهها اعمال انسان را میبینند و مینویسند ولی چگونه از نیتها خبردار میشوند تا آنها را ثبت کنند؟
امامعلیه السلام با طرح پرسشی چنین پاسخ داد: آیا بوی باغ و لجنزار یکسان است؟(ارشاد القلوب، باب 5) یعنی نیت خیر بوی عطر دارد و نیت بد بوی تعفّن. پس فرشتگان با نیت خوب بوی عطر را میشنوند و با نیت زشت بوی گند را. بوی باغ و چاه معلوم است.( استاد جوادی آملی)
📚سلسه مباحث راهکارهای دوری از گناه -مولف عزیزالله حیدری
#گناه
نکته هایِ ناب
eitaa.com/joinchat/345899012Cfc1b7bcd50
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ | #تصویری
💠حجت الاسلام عالی
تکبر و غرور در عبادت
نکته هایِ ناب
eitaa.com/joinchat/345899012Cfc1b7bcd50
💠اوصاف امام عصر علیه السلام(۴)
#القائم
السَّلاَمُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ
✍️ "قائم" اسم فاعل مشتق از "قوام" که اعلال آن "قیام" است می باشد. و مقابل "قیام" همانگونه که آیت الله جوادی آملی در تسنیم می گوید بر سه گونه است: قيام گاهي در مقابل قعود و سجود و اضطجاع و استلقاء است و به معناي ايستادن: «الّذين يذكرون الله قياماً وقعوداً» - «والّذين يبيتون لربّهم سجداً وقياماً» و گاهي در مقابل حركت است و به معناي توقّف و سكون: «كلّما أضاء لهم مشوا فيه وإذا أظلم عليهم قاموا» و گاهي نيز قيام در برابر انحراف و اعوجاج است و به معناي ايستادگي نه ايستادن ظاهري: «جعل الله الكعبة البيت الحرام قياماً للناس».
🔻و پرسید چرا او را قائم نامیدند؟ «لم سمی القائم» جواب فرمود: «لآنه یقوم بعد موت ذکره» زیرا بعد آنکه(ذکر) نامش فراموش شود قیام کند. و این همان نقطه اتصال حضرت به اصحابش در غیبت و وجه تمییز ۳۱۳ تن آنها است: «وَ قِيلَ لَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَيُّ اَلْأَصْحَابِ أَفْضَلُ قَالَ مَنْ إِذَا ذَكَرْتَ أَعَانَكَ وَ إِذَا نَسِيتَ ذَكَّرَكَ» از رسول الله صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم سؤال شد: كدام ياران برترند؟ فرمود: آنكه هر وقت ياد شدى ياريت كند و هر وقت فراموش شدى تو را به ياد آورد.
🔻در روایت آمده است: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ» نَفَس آن کسی که اندوه ما را دارد و برای ستم بر ما غمگین است، ثواب تسبیح گفتن دارد و توجه به امر ما عبادت است. علامه مجلسی در ذیل این روایت گفته است: «نفس المهموم لنا أي المتفكر في أمرنا الطالب لفرجنا أو المغتم لعدم وصوله إلينا و همه لأمرنا أي اهتمامه بخروج قائمنا» "آن کس که اندوه ما را دارد" یعنی اندیشمند در کار ما و طالب فرج ما، یا غمگین از اینکه به ما دسترسی ندارد. "توجه به امر ما" یعنی توجه به خروج قائم ما و سعی در اسباب خروج و دعا برای آن حضرت عبادت است، یعنی ثواب آن ثواب مشتغل به عبادت است(📚بحار ج ۷۲ ص ۸۳).
🔻و امام محمد تقی علیه السلام در دلیل دیگر اطلاق این لفظ بر حضرت حجت می فرماید: «و ارتداد اکثر القائلین بإمامته» و مرتد شدن اکثر آنها که قائل به امامت آن حضرت بودند، یعنی با گذشت زمان می گویند: مُرد یا هلاک شد؟ و کدام وادی رفت؟ و جوینده ی او گوید: کجا خواهد شد؟ و حال آنکه استخوان های او پوسیده، پس در این حال امیدوار باشید ظهور او را(📚الغیبه ص ۱۵۴) و ما در مورد تسلیم بودن و شتاب نکردن در ظهور حضرت به تفصیل گفته ایم.
#اوصاف_امام_عصر
#نور_نما
*🔷یاالله یا زهرا سلام الله علیها🔷👆
🔆بخـــــوان 🍀آیه ۱۰۰#جوشن_کبیر 🍀
به نیت رفع موانع ظهورمولاصاحب عصر
🌹وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است!»*
#سالکان_طریق
📜سیره عملی و اخلاقی آیتالله شیخ محمد بهاری
💠 پرهیز از گناه شرط اول سلوک
🔸شیخ محمد #بهاری میفرماید:
غرض اصلی از خلقت، حاصل نخواهد شد جز اینکه معرفت و محبت میان عبد و مولا باشد. تحصیل تقوا محتاج به چند چیز است که چاره ندارد از آنها.
🔹یکی پرهیز از معاصی است. باید معاصی را تفصیلا یاد بگیرد و هر یک را در مقام خود ترک نماید. از جمله معاصی، ترک واجبات است؛ پس باید واجبات خود را هم به مقدار توان و ابتلا به آنها یاد گرفته و عمل نماید و این واضح است که با معصیتکاری اسباب محبت و معرفت نخواهد شد.
📚کتاب قلهنشینان معرفت، ص ۸۳
نکته هایِ ناب
eitaa.com/joinchat/345899012Cfc1b7bcd50