بسمالله الرحمن الرحیم
احادیث مهمی که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نقل کردند:
شاهد دیگربر عظمت آن بانو، ژرف نگری عمیق ایشان به مهم ترین مسئلۀ شیعه؛ یعنی توجه به امر امامت و ولایت، خصوصاً امامت امیرمؤمنان علی(علیهالسلام) است.
آنچه در ادامه خواهد آمد، نگاهی است به سخنان آن بانو در دفاع از امامت و ولایت:
در شرایطی که امام رضا(علیهالسلام) با تهدید به مرگ ناچار به پذیرفتن ولایتعهدی مأمون بود، باید مدافعان امامت این نکته را بر مردم روشن می کردند که خلافت طبق نص و سفارش پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) تنها به امیرمؤمنان علی(ع) و نسل او اختصاص دارد. چنانکه حضرت زهرا(علیهالسلام) این نقش را به خوبی در دوران سکوت امام علی(ع) ایفا نمود.
حضرت معصومه(علیهالسلام) نیز چه در دوران هارون و چه در دوران مأمون، با نقل احادیث متواتر و قطعی مربوط به امامت و خلافت، خصوصاً حقانیت امیرمؤمنان علی(ع) در این زمینه اقداماتی انجام داد که به نمونه هایی اشاره می شود:
نقل حدیث غدیر
یکی از متقن ترین احادیث دربارۀ اثبات امامت و حق خلافت امیرمؤمنان علی(ع)، حدیث متواتر و قطعی غدیر است که پیامبر(ص) در بخشی از خطبۀ غدیر می فرمایند: «ای مردم! من امر خلافت را به عنوان امامت و وراثت در نسل خود تا روز قیامت به ودیعه می سپارم و ابلاغ کردم آنچه را که مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر تمام کسانی که حضور دارند یا ندارند؛ به دنیا آمده اند یا نیامده اند. (سه مرتبه فرمود) پس حاضران به غایبان و پدران به فرزندان خود تا روز قیامت برسانند.[18]
متأسفانه این حدیث خیلی زود به فراموشی سپرده شد که اگر مثل محرم و صفر زنده نگهداشته می شد، شیعه بیش از این و پیش از زمان صفویه و حالا توسعه پیدا می کرد؛ گرچه همیشه افرادی بوده اند که این احادیث را به یاد امت آورند. از جمله کسانی که در حساس ترین زمان این حدیث را به گوش مردم رساند، حضرت معصومه(ع) بوده است.
بیان این حدیث از سوی حضرت معصومه(ع) در دوران خلافت هارون و مأمون که خود را پیشوای بر حق مسلمانان می دانستند، در اثبات حقانیت امام کاظم و حضرت رضا (ع) بسیار تأثیر داشت و جانانه ترین دفاع از امامت به حساب می آمد: «فاطمه معصومه، دختر موسی بن جعفر (ع) نقل می کند تا می رسد به حضرت فاطمه(ع)، دختر پیامبر(ص) که حضرت فرمودند: «أنْسِیتُم قَوْلَ رَسُولِ اللهِ(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) یوْمَ غَدِیر خُم قَالَ: مَنْ کنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاهُ؛[19] آیا سخن رسول خدا(ص) در روز غدیر خم را فراموش کردید که فرمود: هر که من مولای اویم، علی مولای اوست؟»
نقل حدیث منزلت
روایت دیگری که حضرت معصومه(ع) در دفاع از امامت و به ویژه امیرمؤمنان(ع) نقل کرده، حدیث معروف منزلت است. علامه امینی(ره) از طبرانی، ابن جنان، جامع ترمذی، مستدرک حاکم، صحیح مسلم، کفایه کنجی و… چنین نقل کرده است که: پیامبر اکرم(ص) در جنگ تبوک، حضرت علی (ع) را در مدینه جانشین خود قرار داد و این حدیث با عظمت را در شأن او بیان فرمود.[20]
حضرت معصومه(ع) در دفاع از امامت، این حدیث معروف را نیز نقل فرمودند: فاطمه دختر موسی از فاطمه دختر جعفر صادق از فاطمه دختر باقر از فاطمه دختر علی بن الحسین، از فاطمه و سکینه دختران امام حسین از امکلثوم دختر حضرت فاطمه(ع) نقل می کند که فرمود: «أنْسِیتُم قَوْلَ رَسُولِ اللهِ(ص) یوْمَ غَدِیر خُم قَالَ: منْ کنتُ موْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاهُ و قَولُه: اَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی؛[21] آیا سخن رسول خدا(ص) در روز غدیر را فراموش کردید که فرمود: هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست (و آیا فراموش کردید) که فرمود: جایگاه تو (علی) نسبت به من مانند (جایگاه) هارون به موسی(ع) است.»
پایگاه شفقنا
بسمالله الرحمن الرحیم
احادیث حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها:
نقل حدیث معراج و ولایت حضرت علی(علیهالسلام)
شب معراج پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) پیشامدهای مختلفی رخ داد و حدود سه هزار مطلب از طرف خداوند به حضرت تعلیم شد که بخش مهمی از آن نقل شده است. حضرت معصومه(علیهاالسلام) قسمتی از حدیث معراج را که به ولایت و امامت امیرمؤمنان علی(علیهالسلام) و برتری شیعیان آن حضرت مربوط است، با توجه به نیاز زمان، نقل فرموده که نشان از ژرف اندیشی و ولایت مداری آن بانوی عالمه است.
آن بزرگوار از فاطمه، دختر امام صادق، با همان سند فاطمیات، نقل می کند که پیامبر(ص) فرمودند: «هنگامی که مرا به آسمان بردند، داخل بهشت شدم. در آنجا قصری از درّ سفید میان خالی دیدم که دارای دری مزین به درّ و یاقوت بود و روی آن پرده ای آویخته شده بود. وقتی سر بلند کردم، دیدم بر بالای آن نوشته اند: «لا اله الا الله محمّد رسول الله علی ولی القوم؛ خدایی جز خدای یگانه نیست، محمد (ص) رسول خداست، و علی ولی و صاحب اختیار مردم.» و بر پرده نوشته شده بود: «بخٍّ بَخٍّ مَنْ مِثْلُ شیعهِ علیٍّ؛ به به! چه کسی مانند شیعۀ علی است؟» وقتی داخل شدم، قصری از عقیق سرخ در آن دیدم که وسط آن خالی بود. این خانه نیز دری داشت که پرده ای مزین به زبرجد بر آن آویخته بود. وقتی سر بلند کردم، دیدم بر در نوشته: «محمّد رسول الله، علی وصیّ المصطفی؛ محمد رسول خدا، علی وصی مصطفی(ص) است.» و بر پرده نوشته بود: «بَشّر شِیعهُ علیٍّ بطیبِ المولِد؛ به شیعۀ علی بشارت بده به (حلال زادگی) و پاک بودن نسل.» وقتی وارد شدم، به قصری از زمرّد سبز رسیدم که زیباتر از آن را هرگز ندیده بودم و دری از یاقوت قرمز داشت که با انواع لؤلؤ زینت شده و بر پردۀ آن نوشته بود: «شیعهَ علیٍّ هُم الفَائزُون؛ شیعیان علی(ع) همان رستگارانند.» پرسیدم: دوست من، جبرئیل! این کاخ از آن کیست؟ پاسخ داد: «یا محمد! لابن عمّک و وصیّک علی بن ابی طالبٍ؛ ای محمد! این خانۀ پسرعمو و جانشین تو علی بن ابی طالب (ع) است.»[22]
محبت اهل بیت(ع) و آثار شگرف آن
کریمۀ اهل بیت(ع)، حضرت معصومه(ع) برای ایجاد رابطۀ عاطفی میان اهل بیت(ع) و مردم، در احادیثی به آثار محبت به معصومین(ع) اشاره می فرمود. از جمله با همان سند فاطمیات تا می رسد به زینب کبری و او از مادرش حضرت زهرا(ع) نقل می کند: «أَلَا من مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شهِیدًا؛ آگاه باشید! هر کسی بر حب آل محمد(ص) بمیرد، شهید مرده است.» و هر کسی با محبت آل محمد(ص) از دنیا برود، در قبر او دو در به سوی بهشت گشوده می شود و خداوند قبر او را زیارتگاه فرشتگان رحمت قرار داده، چنین کسی بر سنّت و جماعت از دنیا رفته است. «أَلَا وَمَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ جَاءَ یوْمَ الْقِیامَهِ مَکتُوبًا بَینَ عَینَیهِ آیسٌ مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ، أَلَا وَمَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ کافِرًا؛ آگاه باشید! هر کسی با عداوت آل محمد(ص) از دنیا برود، روز قیامت در حالی وارد عرصۀ محشر می شود که در پیشانی او نوشته شده: مأیوس از رحمت خداوند. آگاه باشید! هر کسی با بغض آل محمد(ص) از دنیا برود، کافر از دنیا رفته و بوی بهشت به مشام او نمی رسد.[23]
دوستان امام علی(ع)
در بخشی از حدیث معراج که از حضرت فاطمه معصومه(ع) نقل شده است، می خوانیم: «یحْشَرُ النَّاسُ یوْم القیامَهِ حُفَاهً عُرَاهً إلاَّ شیعه عَلِی…؛ در روز قیامت تمام مردم پابرهنه و عریان محشور می شوند، جز شیعیان علی(ع) و همه با نام مادرشان خوانده می شوند، جز شیعیان علی(ع) که با نام پدرشان خوانده می شوند» پیامبر (ص) می فرمایند: از جبرئیل دربارۀ راز این مسئله پرسیدم، پاسخ داد: که چون آنها علی را دوست داشتند، ولادتشان پاک است.[24]
مطهر بودن امام
ائمه(ع) علاوه بر عصمت و طهارت روحی، از پاکیزگی جسمانی نیز برخوردار بودند. حضرت معصومه(ع) با سند پیش گفته، از صفیه، عمۀ پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است: «قَالَتْ: لَمَّا سَقَطَ الْحُسَینُ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ وَ کنْتُ وَلِیتُهَا قَالَ النَّبِی(ص): یا عمَّهِ! هلُمِّی إِلَی ابْنِی، فقُلْتُ: یا رَسُولَ اللَّهِ! إِنَّا لَمْ نُنَظِّفْهُ بَعْدُ، فَقَالَ: یا عَمَّهِ! أَنْتِ تُنَظِّفِینَهُ؟ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَک وَ تَعَالَی قَدْ نَظَّفَهُ وَ طَهَّرَه؛ هنگام تولد امام حسین(ع) من پرستار او بودم، پیامبر (ص) فرمودند: عمه جان! فرزندم را نزد من بیاور. عرض کردم: ای رسول خدا! من او را پاکیزه نکرده ام، حضرت فرمودند: عمه! تو می خواهی او را پاکیزه کنی؟ خداوند او را پاک و مطهر کرده است.»[25] که همان مدلول آیۀ تطهیر در قرآن کریم است.[26]
پایگاه شفقنا
7.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به زودی در سراسر کشور این نماهنگ پخش بشه یه صلوات بفرست
قاسم نبودی ببینی قدس آزاد گشته
🌺🌺🙏🙏