هدایت شده از بسم الله الرحمن الرحیم
🕋بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
💚به نام خداوند رحمتگر مهربان
قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ ﴿۴۹﴾
بگو اى مردم من براى شما فقط هشداردهنده اى آشكارم (۴۹)
فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ﴿۵۰﴾
پس آنان كه گرويده و كارهاى شايسته كرده اند
آمرزش و روزى نيكو براى ايشان خواهد بود (۵۰)
📗سوره مبارکه حج
هدایت شده از بسم الله الرحمن الرحیم
بسمالله الرحمن الرحیم
فزونی عقل مردم در عصر ظهور
روایت از امام باقر علیه السلام
درباره زمان ظهور امام عصر(عجلاللهتعالیفرجه الشریف)،
امام باقر «علیه السلام» می فرماید:
زمان ظهور امام عصر(عج)، که می رسد،
خداوند دست رحمتش را بر سر بندگان قرار می دهد.
عن ابی جعفر علیه السلام:
اِذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ اللّهُ یَدَهُ عَلی رُؤُسِ العِبادِ
فَجُمِعَ بِها عُقُولُهُم وُ کَمُلَتْ بِهِ اَحْلامُهُم»
در روایت نیامده که دست بر سر مؤمنان یا مسلمانان، بلکه آمده بر سر همه بندگان، دست رحمت حق که بالای سر شرقی ها، غربی ها، اروپایی ها، امریکایی ها، آسیائی ها می آید. با دست حضرت حق عقل های مردم متمرکز می شود. عقل مردم کامل می شود. قبل از ظهور امام عصر(عج)، یکی از شرایط ظهور ترقّی عقل مردم است، یعنی باید این قدر سطح افکار بالا رود، این قدر مغزها باید ترقّی کند که تمام روی کره زمین بتواند یک حکومت را بپذیرد، چون از نظر مردم شناسی اجتماعی، اساس و پایه اصلی قدرتهای بزرگ در دنیا بر مقیاس و معیار صلاحیت عقلی مردم است، اگر عقل ها بالا برود یک قانون بر سر همه سایه می اندازد. اگر رشد عقلی افزایش یابد یک حکومت همه را اداره خواهد کرد، پس معیار رشد عقلی است. و امام باقر «علیه السلام» می فرماید: قبل از ظهور و حکومت امام عصر «علیه السلام» عقل ها باید بالا برود.
و از طرف دیگر شرایط، خودبه خود متحول، انقلاب اجتماعی به وجود آمده و مردم پی به ناکارآمدی مکاتب مادی برده اند و از گناه و فحشا خسته شده اند، و از طرف سوم مردم از شدّت کشتار به جان آمده اند، و مانند تشنه لبی که دنبال آب می گردد.
هدایت شده از بسم الله الرحمن الرحیم
بسمالله الرحمن الرحیم
سنگ موسی در بیان امام صادق(علیهالسلام)
از ابو سعید خراسانی که از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده:
هر گاه قائم(عجلاللهتعالیفرجه الشریف) در مکه قیام کند و اراده کند به سوی کوفه رود، منادی از طرف او ندا میدهد کسی از شما نوشیدنی و غذا حمل نکند و آن حضرت سنگ موسی (ع) را برمیدارد که به اندازه بار شتری است. و هیچ منزلی پیاده نمی شود مگر آن که از آن سنگ چشمه جاری شود، هرکس که گرسنه باشد، سیر شود و هرکس تشنه باشد، سیراب گردد و این سنگ توشه تدارکاتی آنان است تا از پشت کوفه وارد نجف شود. [2]
و براساس روایت بحارالانوارحضرت موسی (علی نبینا و آله علیه و علیهم السلام) عصای خودرا برمی دارد وبالای سنگ آمده می گوید:
«الهی بحق محمد سید الانبیاء، وبحق علی سید الاوصیاء، وبحق فاطمه سیده النساء، وبحق الحسن سید الاولیاء، وبحق الحسین افضل الشهداء وبحق عترتهم وخلفائهم ساده الازکیاء».
خداوندا به حق محمد سرور پیامبران، وبه حق علی سرور اوصیاء، وبه حق فاطمه سرور زنان، وبه حق حسن سرور اولیاء، وبه حق حسین افضل شهیدان وبه حق خاندان آنان وجانشینان پیامبرکه سرور پاکانند.
و سپس عصای خود را برسنگ زده، به قدرت کامله الهی، دوازده چشمه آب از آن جاری می گردد.[3]
[2] اصول کافی ج 1ص 180 ح3، البرهان: 2/ ص 597ح4021
[3] بحارالانوار ج91ص8
هدایت شده از بسم الله الرحمن الرحیم
تقویت حافظه
روي عن النبي ص أنه قال لأمير المؤمنين ع إذا أردت أن تحفظ كلما تسمع و تقرأ فادع بهذا الدعاء في دبر كل صلاة و هو
سُبْحَانَ مَنْ لَا يَعْتَدِي عَلَى أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا يَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ، سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِيمِ، اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِي قَلْبِي نُورًا وَ بَصَرًا وَ فَهْمًا وَ عِلْمًا، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
از پيامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله روايت شده كه به اميرالمؤمنين علیهالسلام فرمود: هر گاه خواستى هر چه را كه مىشنوى و مىخوانى حفظ كنى، اين دعا را در تعقيب تمام نمازها بخوان:
سُبْحَانَ مَنْ لَا يَعْتَدِي عَلَى أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا يَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ، سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِيمِ، اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِي قَلْبِي نُورًا وَ بَصَرًا وَ فَهْمًا وَ عِلْمًا، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
📚 فلاح السائل و نجاح المسائل ؛ ص168.
آیتالله بهجت قدسسره توجه ویژهای به این دعا داشتند و به کسانی که برای افزایش حافظه از ایشان درخواست دعا و ذکر داشتند این دعا را پس از هر نماز توصیه میکردند.
📚 بهجتالدعاء، ص١٠٢.
🕋بسمالله الرحمن الرحیم
دستور امام زمان علیه السلام به اصحاب
به نیکی و عمران و آباد کردن شهرها
📗حدیث: «... حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ
اصحاب خود را به تمام شهرها می فرستد
و آنان را به عدل و نیکی فرمان می دهد
آن ها را در کشورهای اسلامی حاکم قرار داده
و فرمان می دهد تا شهرها را آباد سازند.»
«یفرّق المهدی اصحابه فی جمیع البُلدان و یأمرهم بالعدل و الاحسان و یجعلهم حُکاما فی الأقالیم و یأمرهم بعمران المُدن»؛
رئیس دولت اسلامی باید به وزیران خود دستور دهد
تا به مردم نیکی کرده و شهرها را آباد نمایند.
💚اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم
🕋بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
💚به نام خداوند رحمتگر مهربان
قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ ﴿۴۹﴾
بگو اى مردم من براى شما فقط هشداردهنده اى آشكارم (۴۹)
فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ﴿۵۰﴾
پس آنان كه گرويده و كارهاى شايسته كرده اند
آمرزش و روزى نيكو براى ايشان خواهد بود (۵۰)
📗سوره مبارکه حج
بسمالله الرحمن الرحیم
کاهش دلهره هاي روز قيامت
از پيامبر (صلي الله عليه و آله)
در مورد نماز جمعه سؤال نمودند، ايشان فرمودند:
فما من مومن مشي فيه الي الجمعه الا خفف الله عليه اهوال يوم القيامة ثم يؤمر به الجنه[1] .
«هيچ مؤمني به سوي نماز جمعه حرکت نکرد، مگر اينکه خداوند دلهره هاي روز قيامت را براي او کاهش داد و به سوي بهشت رهنمون گرديد.»
بديهي است با توجه به شدت عذابهاي اخروي در روز قيامت، دلها نگران و دلهره ها بسيار شديد است و اين در حالي است که به فرموده پيامبر (صلي الله عليه و آله)، نمازگزار جمعه، در آن روز دلي آرام دارد و خداوند فرمان مي دهد او را به سوي بهشت ببرند.
با اندک تأملي در اين احاديث که بيانگر عظمت نماز جمعه است، در مي يابيم که فضاي نماز جمعه فضاي بسيار پاک و مطهري است که ورود به امواج خروشان آن و حضور در آن پاک کننده ي آلودگي ها و ناپاکي هاست.
آن گامي که در تلاش و تکاپو براي ورود به آن باشد، بر آتش حرام مي گردد و کسي که در آن فضا قدم گذارد، لغزش هاي گذشته اش بخشيده مي شود و کار را از نو شروع مي کند و بدين سان عمق وحي الهي را در مي يابيم که مي فرمايد:
ذلکم خيرلکم ان کنتم تعلمون[2] .
«اين (اقامه ي نماز جمعه) براي شما بهتر است، اگر بدانيد.»
[1] وسائل / ج 7 / روايت 9390.
[2] جمعه / آيه ي 9.
سایت مرکز تخصصی نماز
بسمالله الرحمن الرحیم
استخفاف نماز جمعه
پيامبر اسلام در خطبه اي نسبتا طولاني مي فرمايد:
ان الله تبارک و تعالي فرض عليکم الجمعه فمن ترکها في حياتي او بعد موتي استخفافا بها او جحودا لها فلا جمع الله شمله و لا بارک له امره الا و لا صلاة له الا و لا زکاة له الا و لاحج له الا و لاصوم له الا و لابرله حتي يتوب[1] .
«خداوند نماز جمعه را بر شما واجب نمود، هر کس در زمان حيات و يا پس از مرگ من بر اثر سبک شمردن و يا انکار کردن، آن را ترک نمايد، امور و کارهاي او روبراه و با برکت نمي گردد. آگاه باشيد! نماز و زکات و حج و روزه و کار خيرش به درد نمي خورد، مگر اينکه توبه نمايد.»
[1] وسائل / ج 7 / روايت 9409
سایت مرکز تخصصی نماز
بسمالله الرحمن الرحیم
فزونی عقل مردم در عصر ظهور
روایت از امام باقر علیه السلام
درباره زمان ظهور امام عصر(عجلاللهتعالیفرجه الشریف)،
امام باقر «علیه السلام» می فرماید:
زمان ظهور امام عصر(عج)، که می رسد،
خداوند دست رحمتش را بر سر بندگان قرار می دهد.
عن ابی جعفر علیه السلام:
اِذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ اللّهُ یَدَهُ عَلی رُؤُسِ العِبادِ
فَجُمِعَ بِها عُقُولُهُم وُ کَمُلَتْ بِهِ اَحْلامُهُم»
در روایت نیامده که دست بر سر مؤمنان یا مسلمانان، بلکه آمده بر سر همه بندگان، دست رحمت حق که بالای سر شرقی ها، غربی ها، اروپایی ها، امریکایی ها، آسیائی ها می آید. با دست حضرت حق عقل های مردم متمرکز می شود. عقل مردم کامل می شود. قبل از ظهور امام عصر(عج)، یکی از شرایط ظهور ترقّی عقل مردم است، یعنی باید این قدر سطح افکار بالا رود، این قدر مغزها باید ترقّی کند که تمام روی کره زمین بتواند یک حکومت را بپذیرد، چون از نظر مردم شناسی اجتماعی، اساس و پایه اصلی قدرتهای بزرگ در دنیا بر مقیاس و معیار صلاحیت عقلی مردم است، اگر عقل ها بالا برود یک قانون بر سر همه سایه می اندازد. اگر رشد عقلی افزایش یابد یک حکومت همه را اداره خواهد کرد، پس معیار رشد عقلی است. و امام باقر «علیه السلام» می فرماید: قبل از ظهور و حکومت امام عصر «علیه السلام» عقل ها باید بالا برود.
و از طرف دیگر شرایط، خودبه خود متحول، انقلاب اجتماعی به وجود آمده و مردم پی به ناکارآمدی مکاتب مادی برده اند و از گناه و فحشا خسته شده اند، و از طرف سوم مردم از شدّت کشتار به جان آمده اند، و مانند تشنه لبی که دنبال آب می گردد.