احادیث آیه ۲۴ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- أَلقِیَا فِی جهنّم کُل کفّار عَنِیدٍ دربارهی من و علیّبنابیطالب (علیه السلام) نازل شده است، بهاینترتیب که روز قیامت، خداوند مرا در مقام شفاعت قرار میدهد و من تو را در این مقام قرار میدهم. خدا بر من و تو [جامهی] برتری میپوشاند. پس خداوند به من و تو میگوید: هرکسی با شما دشمنی ورزیده، او را در جهنّم بیندازید و هرکه شما را دوست داشته، او را به بهشت ببرید، زیرا آن شخص، مؤمن است».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۲
🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/24
احادیث آیه ۲۶ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- الَّذِی جَعَلَ مَعَ اللهِ إِلهاً آخَرَ فَأَلْقِیاهُ فِی الْعَذابِ الشَّدِیدِ، آن که خدای دیگری را برای خدا شریک قرار داد. پس او را در عذاب سخت بیندازید و خداوند میفرماید: مسامحه و سهلانگاری را از میان برداشته؛ و در آن روز رسیدگی این کار بهدست من است که ستمدیدگان را یاری کنم.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۸
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/26
احادیث آیه ۲۷ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
امام صادق (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: دربارهی آیه: قَال قَرِینُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَیْتُهُ سؤال کردم. فرمود: «یعنی، شیطان همراه اوست».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۸
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/27
احادیث آیه ۲۸ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- قالَ لا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ وَ قَدْ قَدَّمْتُ إِلَیْکُمْ بِالْوَعِیدِ؛ و همانا شما را در گذشته از روزگار ترساندم، آیا شما را از معصیتها و گناهان نترساندم؟ آیا شما را به این روز وعده ندادم؟!
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۸ إرشادالقلوب، ج۱، ص۸۰
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/28
احادیث آیه ۲۹ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
امام سجّاد (علیه السلام)- زیدبن علیبنحسین، روایت کرده است که گفت: از پدرم سید العابدین، امام سجّاد (علیه السلام) پرسیدم: «پدر جان! به من بگویید: وقتی جدّ ما رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به آسمان عروج کرد و خداوند به او امر فرمود که پنجاه نوبت نماز بخواند، چرا حضرت خود، از خدا نخواست از مقدار آن بکاهد؟ تا اینکه موسیبنعمران (علیه السلام) به او گفت: «برگرد به نزد پروردگارت و از او بخواه از مقدار آن بکاهد؛ زیرا امت تو طاقت آن را ندارد». فرمود: فرزندم! پیامبر (صلی الله علیه و آله) چیزی را به خدا پیشنهاد نمیکند، و اگر خدا چیزی را به او امر کند، پیامبر از آن رجوع و برگشت نمینماید. امّا وقتی موسی (علیه السلام) چنین کاری از او خواست و برای امّت محمّد (صلی الله علیه و آله) شفیع گشت، جایز نبود پیامبر (صلی الله علیه و آله) شفاعت برادرش، موسی (علیه السلام) را رد کند، لذا پیامبر بهسوی پروردگارش برگشت و از او خواست تخفیف دهد، تا اینکه به پنج نوبت رسید». پرسیدم: «پدر جان! چرا پیامبر برنگشت و نخواست که همین پنج نوبت را هم کم کند، در صورتی که موسی از او خواست برگردد و باز از خدا بخواهد این مقدار را هم کم کند»؟ فرمود: «فرزندم! پیامبر میخواست برای امّت خود تخفیف بگیرد، امّا اجر و پاداش پنجاه نوبت نماز را داشته باشند؛ زیرا خداوند عزّوجلّ میفرماید: مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها؛ هرکس کار نیکی بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد. (انعام/۱۶۰) همانطورکه میبینی وقتی پیامبر به زمین بازگشت، جبرئیل (علیه السلام) بر حضرت نازل شد: ای محمد! پروردگارت سلام میرساند و میگوید: این پنج نوبت، معادل پنجاه نوبت است. ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ وَ ما أَنَا بِظَلَّامٍ لِلْعَبِیدِ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۷۰
🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/29
احادیث آیه ۳۰ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- یَومَ نَقُول لجهنّم هَل امْتَلأْتِ و تَقُول هَل مِن مَّزِیدٍ؛ جملهی استفهام و پرسش است زیرا خداوند به دوزخ وعده داده که آن را پُر کند. لذا دوزخ از گنهگاران پر میشود و خدا از او میپرسد: «پر شدی»؟ میگوید: «آیا باز هم هست؟ یعنی میگوید: ظرفیّت من کامل نیست؟ و بهشت میگوید: خدایا به جهنّم وعده دادی آن را پر میکنی و به من وعده دادی مرا پر و انباشته میسازی. دوزخ را پر کردی، مرا با چه چیزی پر خواهی کرد؟ سپس خداوند آن روز خلقی را میآفریند و بهشت را با آنها پر میکند». امام صادق (علیه السلام) فرمود: «خوشا به حال آنها که همّ و غمّ دنیا را نمیبینند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۷۴
🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/30
احادیث آیه ۳۱ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- و أُزْلفَتِ الجَنَّةُ للمُتَّقِینَ؛ یعنی زینت داده شده. غَیْرَ بَعِیدٍ؛ یعنی به سرعت.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۷۶
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/31
احادیث آیه ۳۲ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- لِکُلِّ أَوَّابٍ أَیْ تَوَّابٍ رَجَّاعٍ إِلَی الطَّاعَهًِْ وَ قِیلَ: لِکُلِّ مُسَبِّحٍ.
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- لِکلِّ أَوَّابٍ؛ یعنی توبهکننده که به اطاعت خدا باز میگردد و روایت شده که برای هر تسبیحگویی است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۷۶
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/32
احادیث آیه ۳۳ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ای پسر مسعود! خدا را در نهان بیمناک باش گویا که تو او را میبینی! که اگر تو او را نبینی او تو را میبیند. خدای عزّوجلّ میفرماید: مَنْ خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ وَ جاءَ بِقَلْبٍ مُنِیبٍ، ادْخُلُوها بِسَلامٍ ذلِکَ یَوْمُ الخُلُود.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۷۸
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/33
احادیث آیه ۳۴ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- در زمان هجرت هنگام ورود به مدینه فرمود: «ای مردم! به سلامکردن تظاهر کنید (آشکارا سلام کنید) و سفره بگسترانید و شبانگاه درحالیکه دیگران میخوابند، نماز بگزارید و با آرامش خاطر به بهشت بروید».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۷۸
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/34
احادیث آیه ۳۵ از سوره ق - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
امام صادق (علیه السلام)- خداوند در هر روز جمعه کرامتی به بندگان مؤمن خود عنایت میفرماید. چون روز جمعه شود، خداوند فرشتهای را با دو جامه به دروازهی بهشت میفرستد و میگوید: «به فلانی خبر دهید که آمادهی دیدار پروردگارش گردد». در آن هنگام به آن مرد گفته میشود: «اینک فرستادهی پروردگارت کنار در منتظر توست». پس مرد رو به همسرانش کرده و میگوید: «کدام یک از این دو جامه را برای من بهتر میدانید». گویند: «سرور ما! قسم به آن که بهشت را به تو روا داشته، جامهای زیباتر از این که خداوند برایت فرستاده ندیدهایم». پس آن مؤمن، دو جامه را از فرشته میگیرد و یکی از آن دو را به صورت اِزار بر تن کرده و دیگری را به صورت رَدا بر دوش خود میافکند و از کنار هر چیزی که گذر میکند، برای او میدرخشد تا اینکه به وعدهگاه میرسد. پس هنگامی که تمام مؤمنان گرد هم میآیند، پروردگار تبارکوتعالی بر آنان تجلّی مییابد و چون نگاه آنان به خداوند یعنی به رحمت خداوند میافتد، خاضعانه به سجده میافتند. در آن هنگام خداوند به آنان میفرماید: «ای بندگان من! سرتان را بالا بگیرید، چراکه امروز، روز سجده و عبادت نیست و من، بار زحمت و مشقّت را از شانههایتان برداشتهام». مؤمنان به خداوند عرض میکنند: «پروردگارا! هیچ چیزی بهتر از آنچه به ما ارزانی داشتهای، نیست؛ چراکه تو بهشت را به ما ارزانی داشتهای». خداوند، به آنان میفرماید: «هفتاد برابر آنچه که در اختیارتان است، برای شما میباشد». پس مؤمن در هر جمعه، هفتاد برابر آنچه را که در اختیار اوست، به دست میآورد و معنای آیه لَدَیْنَا مَزِیدٌ همین است و منظور از آیه، روز جمعه است و شب جمعه، شبی تابناک و روز آن، روزی درخشان است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۷۸
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
http://alvahy.com/%D9%82/35
سلام دوستان
ببخشید تعداد احادیث امروز زیاد شد
هر چی به آخر قرآن نزدیک میشیم آیه ها کوتاه تر هستند و تعدادشون تو یه صفحه بالا میره