🍃سبب نزول ایه ۱ 🍃
امام صادق (علیه السلام)- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) علی (علیه السلام) را با سورهی توبه [بهسوی مشرکان مکّه] فرستاد. پس موسم حج فرا رسید و او از جانب خدا و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در عرفه و مزدلفه و روز قربانی در جِمار و در همهی ایّام تشریق به تبلیغ پرداخت و این آیه را میخواند: بَراءَةٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ إِلَی الَّذِینَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمشْرِکِینَ* فَسِیحُوا فِی الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ، هیچ عریانی (برهنهای) حق ندارد خانهی خدا را [بهصورت عریان] طواف کند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۱۰
وسایل الشیعهًْ، ج۱۳، ص۴۰۰/ بحار الأنوار، ج۲۱، ص۲۷۳/ بحار الأنوار، ج۳۵، ص۲۹۵/ نور الثقلین/ البرهان
احادیث آیه ۳ از سوره توبه - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
http://alvahy.com/%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%87/3
🍃حدیث مربوط به ایه ۴🍃
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- خدای متعال فرموده است: إِلَّا الَّذِینَ عاهَدْتُمْ مِنَ المُشْرِکِینَ و این مشرکان قبایل بنیضمره و بنیمدلج هستند که دو تیره از کنانه به شمار میروند که در غزوه بنیالعشیره از تیره ینبُع همپیمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بودند. و مقصود از: چیزی از آن را در حقّ شما فروگذار نکردند آن است که با عذر پیمانشکنی نکردهاند. و هیچکس را بر ضدّ شما تقویت ننمودند، پس شما هم پیمان آنها را در حقِ آنان تا پایان مدّتشان محترم بشمرید میگوید: «مهلتی است که با آنها قرار گذاشتهاند». إِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُتَّقِینَ یعنی؛ کسانی که از خدا بابت آنچه را که برایشان حرام کرده، میترسند، و به عهد خود وفا میکنند. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «پس از نزول این آیات، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دیگر پیمان عدم تعرّضی با کسی نبست».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۶
بحار الأنوار، ج۳۵، ص۳۰۲/ فرات الکوفی، ص۱۶۲/ القمی، ج۱، ص۲۸۲
احادیث آیه ۵ از سوره توبه - تفسیر روایی اهل بیت علیهم السلام
http://alvahy.com/%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%87/5
🍃حدیث مربوط به ایه ۶🍃
امام علی (علیه السلام)- در تفسیر قشیری آمده است؛ مردی به علیّبنابیطالب (علیه السلام) گفت: «آیا اگر کسی از ما بعد از گذشت این چهارماه مهلت بخواهد برای کاری با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دیدار کند، آیا در امان است»؟ علی (علیه السلام) فرمود: «بلی! چون خداوند متعال فرموده است: وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمشْرِکِینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّی یَسْمَعَ کَلامَ اللهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأمنهُ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْلَمُونَ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۲
بحار الأنوار، ج۳۵، ص۳۰۴/ المناقب، ج۲، ص۱۲۷/ نور الثقلین