تربیت فرزند نوردیده
یک سوال مهم؟ فرزندمان را چه زمانی از شیر بگیریم؟ چه سنی برای از شیر گرفتن مناسب است؟ در کتاب های پزش
روش از شیر گرفتن تدریجی چگونه است؟
مادر باید ۳ روز فرزندش را ببینه در روز چند وعده شیر میخورد، بعد یک جدولی تهیه کند. این کار چه کمکی میکند؟
اکثرا ما یه اطلاعات ذهنی داریم، که خیلی مواقع درست نیست. یعنی مثلاً من مادرم می گویم بچه من ۶ وعده شیر میخورد، ولی وقتی که می خواهد کودک را از شیر بگیرد میبیند ۶ وعده نبوده و ده یا دوازده وعده بوده ومادر توجه نمی کرده که بچه چقدر سراغش می اید.
برعکس آن هم داریم. مادر می گوید؛ بچه ام ۲۰ بار میاد شیر بخوره خستم کرده. تمام مدت زیر سینمه. وقتی جدول رو در میاریم براش می بینیم بچه ۸ تا ۱۰ وعده داره شیر میخورد. پس این جدول کمک میکند که ما واقعیت را دریابیم. حتما هم باید ۳ روز باشد، یک روز نمی شود. باید حتما در منزل هم باشیم. مثلاً در روز اول شش وعده می خوره روز دوم هفت وعده و روز سوم هم هفت وعده. ما میانگین در می آوریم هفت وعده. و میگوییم این بچه ۷ وعده شیر می خورد.
یه مساله مهم هست و اون اینکه سه وعده ی اصلی وجود دارد. اولین وعده اصلی زمانیست که بچه از خواب بلند میشود، بچه با شیر، صبح را شروع میکند. وعده اصلی دوم وقتیه که بعد از ظهر می خواهد بخوابد و با سینه مادر و شیر خوردن می خوابد. وعده اصلی سوم هم وقتیه که شب میخواهد بخوابد و با سینه مادر می خوابد.
مهمترین بخش وعدهها همین وعده آخر است. فعلاً با این سه وعده کار نداریم. هر چه که بین این وعده ها بچه شیر میخوره میشه میان وعده.
مثلا بچه ساعت ۸:۳۰ شیر می خورده و صبحش را با شیر شروع میکنه تا موقعی که میخواد بعد از ظهر شیر بخوره و بخوابه، تو این فاصله هر چند دفعه که شیر بخوره میشه میان وعده. ممکنه ساعت ده و نیم بیاد باز ساعت دوازده و نیم بیاد. که میشه دومیان وعده. ممکنه بچه ای بیشتر درخواست کنه و شیر بخوره. مثلاً ساعت ده، یازده ،دوازده، و یک، که میشه چهار تا میان وعده.
حالا ما اولین میان وعده رو تو جدولی که داریم خط می زنیم. بعنوان مثال ما بنا رو می گذاریم که این بچه ساعت ۸:۳۰ بلند شده، و شیر خورده. و دوبار هم میان وعده داره، میان وعده اولش مثلاً ساعت ۱۰:۳۰ است. و ما این میان وعده اول رو خط میزنیم. حالا آیا بچه که همیشه در این ساعت (که الان خط زدیم ) شیر میخورده و قراره دیگه بهش شیر ندیم بچه بعد از دوساعت گرسنه است. اینجا بچه هم فشار گرسنگی و هم فشار روانی که همون خواستن مادر بود رو باید تحمل کنه. مادر باید بگه شیر نه. ولی باید مادر ساعت ۱۰ یه غذای سبک مثل پوره سیب زمینی مثل شیر برنج ، فرنی، پوره موز و سیب... این ها میان وعده های سبک هستند، و باید آماده در یخچال داشته باشیم و به بچه بدهید و به او بگویید بیا با هم غذا بخوریم .حالا بچه ای که ساعت ۱۰ صبح غذا بخوره دیگه سیره. حالا ساعت ۱۰:۳۰ که طبق عادتش میاد برای شیر، دیگه این بخاطر نیاز گرسنگی نیست، بلکه نیاز روانی است. مادر باید بگه عزیزم شیر می خوای؟ اما الان نمیشه شیر بخوری. نه اینکه بگه شیر نیست. نه اینکه بگه مامان شیر نداره ،چون باید مادر برای میان وعده بعدی به بچه شیر بده.
وقتی بچه شیر خواست، باید بغلش کنیم بگیم بیا بغلم عزیزم نازش کنیم قربان صدقه اش بریم، ما اجازه نداریم هم شیر رو بگیریم هم مهرمون رو. ما گفتیم که بچه در این دوره بیشتر به مادر میچسبد، چون میخواهد ببیند مادر هست؟ حالا که شیرش نیست، آیا خودش هست؟
پس من باید با بغل کردن به کودک بگویم "من هستم." با در آغوش گرفتن با اینکه من عاشقت هستم. با روی باز. خیلی دوست دارم، اما نمیشه شیر بخوری، شما میدونید که اون ساعت ۱۰ صبح یه چیزی خورده و گرسنش نیست.
حالا اینجا شروع میکنیم، بغل کردن، نوازش کردن بوسیدن ،براش شعر خوندن، توی اتاق راه بردن، براش قصه گفتن و حواسش را پرت کردن. بله ،این تکنیک خیلی جواب میدهد .وقتی درک احساسش کردی، بغلش کردی، قربون صدقه اش رفتی، حالا حواسشو پرت کن. اگر بخواهی اول حواسش را پرت کنی ،جواب نمیده. اول باید نیازهای روانیش جواب بدهید حالا بهش میگیم بیا بازی کنیم، مامان جون ببین این توپ چطور قل میخوره، ببینینم این خرگوشه چی میگه، یه عروسک بیار باهاش حرف بزن، مامان جون بدو اسباب بازی رو از زیر میز بیار بازی کنیم. حواسشو پرت کنید یه خورده حوصله کنی مسلط بشی، با گریه هاش آشفته نشی میگذره. یک ربع، بیست دقیقه میگذره. (ادامه دارد...)
#شیر_گرفتن {قسمت6}
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
در اغلب موارد اگر والدین بر روی احساسات خود دقیق شوند، می توانند متوجه تجربه احساسی غیرمنتظره بعد از هر بار تنبیه فرزندشان شوند. در واقع پیش از آغاز احساس گناه در والدین، احساسی کاملا متفاوت با آن تجربه می شود، احساس خلاصی بعد از انتقام!
بچه هایی که از طرف والدین مورد تهدید قرار می گیرند و تنبیه می شوند بیش از دیگران نافرمان و لجباز هستند و با ضعف در اعتماد به نفس روبه رو می شوند.
نافرمانی، منفی بافی، مخالفت با دیگران و لجبازی از شایع ترین اختلالات رفتاری در کودکان پیش دبستانی و دبستانی است.
به طور قطع لجبازی بچه ها قابل اصلاح و درمان است. در غالب موارد تنبیه بچه ها، نافرمانی و لجبازی، ضعف در اعتماد به نفس، کج خلقی و پریشانی خاطر را نیز به همراه دارد.
@nooredideh
به كودكمان بياموزيم؛
قوی باشد، اما نه گستاخ
مهربان باشد، اما نه ضعیف
شجاع باشد، امانه قلدر
فروتن باشد، اما نه کمرو
به خود مطمئن باشد، امانه خودبین
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
@nooredideh
كودك نيازمند مهر والدين است
نه دلسوزی آنها...
هر چقدر توان داريد به کودک مهر بورزيد ولي دلسوزي نكنيد چرا كه دلسوزي مانع رشد كودك مي شود.
مثلاً اگر كودك شما قادر باشد خودش غذا بخورد ولي شما به او غذا بدهيد دلسوزي كرده ايد، كودك شما بايد بداند كه با گريه كردن نمي تواند به خواسته هايش برسد و اگر شما به درخواست او که با گريه است، توجه كنيد دلسوزی كرده ايد.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
اولين نگاه به تربيت نگاه بتن و قالب بتن است. رشد مثل بتن است و تربيت مثل قالب بتن. رشد بستر است و
گفتیم رشد مثل بتن است و تربیت قالب بتن. تربیت ما طوري بايد قالب بندي و پي ريزي كنيم كه خود صاحبخانه ياد بگيرد و بقيه كار را ادامه دهد. ساختمان شخصيت را نمي توانيم به يك مقاطعه كار واگذار كنيم.
يكي از اشتباهات بزرگ والدين اين است كه مي خواهند رشد و تربيت فرزندان شان را به ديگران واگذار كنند و به مقاطعه كار بسپارند مثل مهد، كلاس ها، مدارس و....بعضي از جنبه ها را مي توان به آن ها سپرد ولي بتن ريزي را نمي توان سپرد.
شخصيت كودك در خانواده شكل مي گيرد. پي، اصل و اصول و سقف و مهمترين طبقه ي ساختمان تربيت كودك در خانواده شكل مي گيرد.ممكنه كه براي زدن درب و پنجره و تزئينات كمك بگيريم ولي يراي پي ريزي و ستون ها نمي توانيم. پس بايد بتن ريزي و قالب بندب بلد باشيم و طوري عمل كنيم تا خود كودك ياد بگيرد كه ادامه راه را خودش برود چون ما تا يك سني مسئول هستيم و بعداز آن به عهده ي خودش بايد بگذاريم. اگر مي خواهيد ساختمان تربيت كودك شما برج شود بايد خودش بتن ريزي را بياموزد و ادامه دهد (ادامه دارد... )
#تربیت {قسمت 11}
(مباحث کودک متعادل )
join @nooredideh
807.2K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درمان خروپف 😃
@nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
روش از شیر گرفتن تدریجی چگونه است؟ مادر باید ۳ روز فرزندش را ببینه در روز چند وعده شیر میخورد، بعد ی
در قسمت قبل گفته شد ۳ وعده اصلی شیردهی را مشخص می کنیم و با آنها کاری نداریم
اولین میان وعده را حذف می کنیم و غذای سبک جایگزین آن می کنیم و...
اگر راحت بتوانید مرحله اول که درقسمت قبل گفته شد را طی کنید حتی میتوانید بعد از دو سه روز میان وعده بعدی را هم شروع کنید که حذف کنید. اما اگر که سخت بود و بچه خیلی گریه کرد، چهار، پنج روز، یک هفته بهش وقت بدهید چون میان وعده های اصلی میان وعده های سختی اند. بعد از اینکه کمی راحت تر شد میتونیم دو تا دوتا میان وعده را برداریم.
حال در میان وعده، ساعت یازده یا ۱۲، شیر بچه را بدهید. حالا سوال اینکه آیا بچه گیج نمیشه؟ چون من میان وعده اول که حذف کردم واون موقع گفتم که نمیشه شیر بخوری. حالا شیر بهش بدم این گیج نمیشه؟ نه خیر بچه گیج نمیشه نگران نباشید. اون می تونه بفهمه که الان که نمی تونه شیر بخوره و یک ساعت بعد که میتونه، یعنی چه.
حالا میان وعده های صبح را که انجام دادید و تمام شد و بچه پذیرفت. میرویم سراغ میان وعده های بعد از ظهر. باید ببینیم از ساعت ۲ بعد از ظهر که این بچه با شیر می خوابد، تا شب، تو این مدت کودک چند بار می آید برای شیر و چند تا میان وعده داره؟
حالا شروع می کنیم یه میان وعده را برداشتن، یعنی وقتی ساعت ۲ که وعده اصلی بود و بچه شیر خورد و خوابید و بلند شد، مثلاً ساعت ۳ یا ۴ یه میان وعده داره، آن را حذف کنید، طبق همان روش و طریقی که قبلاً انجام دادیم. یک چیزی سبکی بهش بدید. اگر ناهار رو خوب خورده که یک چیز سبک بهش بدید و اگر ناهارش را خوب نخورده که همون ناهار را گرم کنید بهش بدید. نیم ساعت قبل از میان وعده ای که همیشه میامده مثلاً ساعت ۳ یا ۴. حالا که ساعت ۳ یا ۴ می آید برای شیر باید گفت دیگه نمیشه شیر بخوری. اما بغلش کنید و بگید بیا بغلت کنم نازت کنم . یه قصه براش بگو و با این طریق حواسش را پرت کردن و همین طور این مرحله را پشت سر گذاشتن اگر بچه ای بود که ده دقیقه یک ربع گریه کرد و خیلی اذیت نشد شما میتونید دو تا دو تا میان وعده بردارید.
اگه بچه های بود که یک ساعت گریه کرد و سختش بود تحمل کنید و صبر داشته باشید و اجازه بدید در هر میان وعده ای چهار یا پنج روزه تا یک هفته بمونه. نگران نباشید. (ادامه دارد...)
#شیر_گرفتن {قسمت 7}
#کانال_تربیتی_نوردیده
Join @nooredideh
خودتون رو به دو سلاح
"صبر و حوصله" تجهیز کنید
و به کودکتون اجازه
خرابکاری بدین😊
تافضایی آرام، برای
تجربه کردن های پیاپی او،
آماده کنید.
Join @nooredideh
یکی از عواملی كه مانع از استراحت كودك مي شود و موجب ماندن خستگي جسمي مي شود، تغذيه کودک است. از قديمي ها و مادر بزرگ ها بسيار شنيده ايم كه "اين بچه رودل كرده "به دكترها كه مي گوييم رودل به ما مي خندد.
رودل يعني سردل بچه يك چيزي مانده است. اين ها همه تجربه است و هيچ سالمندي ادعاي علم ندارد ولي تجربه دارد. تغذيه ي غلط باعث كندي دستگاه گوارش مي شود و كودك در اين حالت نمي تواند بخوابد و يا شب خواب آشفته خواهد داشت و بنابراين دستگاه گوارش هم احتياج به استراحت دارد. به بچه ها اجازه دهيد استراحت دستگاه گوارش داشته باشند.
دائم با قاشق و بشقاب دنبال بچه ها نرويد. اجازه دهيد گرسنه شوند. البته با رعايت خط تعادل. نه پرخوري و نه كم خوري. ما دائم در حال دادن مواد نيرو زا و نگهدارنده و محرك هستيم و از طرف ديگر هم مانع از حركت آن ها مي شويم بعد ادعا مي كنيم كه بچه خوب نمي خوابد و بد خواب شده و يا بي قرار است.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
پاسخ به سوالهای کودک
یکی از بزرگترین مسوولیتهای کار پدری و مادری برخورد درست با کنجکاویهای کودکان است .پدر و مادری که به سوالهای کودک خود با بی حوصلگی و یا خشم جواب میدهند اهسته اهسته یکی پس از دیگری پرهای این کودک پرنده که میخواهد پرواز کند را میکنند و او را تبدیل به مرغ خانگی میکنند.
چنین برخورد نامناسبی با کنجکاوی کودکان باعث میشود در بزرگسالی علاقه و توجهی به دانایی و کنجکاوی نداشته باشند و و هیجانی برای دانستن و یاد گرفتن از خود نشان ندهند و هیچ لذتی از رشد و درک دانایی را تجربه نکنند.
@nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
گفتیم رشد مثل بتن است و تربیت قالب بتن. تربیت ما طوري بايد قالب بندي و پي ريزي كنيم كه خود صاحبخانه
يك نگاه ديگر به تربيت كه تربيت در آن به معني شكل دادن است، نگاه سفالگري است. سفالگر به گِل شكل مي دهد و كوزه يا گلدان مي سازد؛ پس اول بايد خاك و آب و گل داشته باشد، اگر يكي از اين موارد وجود نداشته باشد كوزه اي وجود نخواهد داشت و سفالگري هم وجود نخواهد داشت. گِل تمثيل شخصيت و وجود كودك است. گِل و شكل دادن بايد هماهنگ باشند.
6 سال اول زمان تربيت نيست، زمان ايجاد گِل براي سفالگري است نه زمان شكل دادن. 6 سال اول زمان گِل درست كردن است. ما هنوز گل درست نكرده مي خواهيم به آن شكل دهيم. هنوز خاك و آب را درست با هم مخلوط نكرده ايم، مي خواهيم يك گلدان شيك و قشنگ درست كنيم. بعد اين گلدان براي تمام عمرش يك گلدان شكننده مي شود چون گِلش درست به عمل نيامده است. اول بايد گِل ساخته شود بعد شكل داده شود. گاهي ما به جای این كه گِل درست كنيم، يك حباب گِلي درست مي كنيم درست مثل بادكنك. بعد هم نمي توانيم به آن شكل دهيم چون دست بزنيم، خواهد تركيد. امروزه خيلي از بچه هاي ما مثل بادكنك رشد مي كنند و يك حباب گلي هستند و اين بچه ها را نمي توان تربيت كرد چون در 6 سال اول به جاي اين كه يك توده گِلي درست كنيم، يك مشت گِل درست كرده ايم و اين يك مشت گِل را هم دائم باد كرديم و يك بادكنك گِلي ساختيم.
در حال حاضر مشكل ما با جوانان اين است كه يك حباب باد كرده اند و تحمل فشار ندارند. پايه هاي شخصيت زیر 6 سال ساخته مي شود به همين دليل در 6 سال اول گِل مهم است.
#تربیت {قسمت12}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
دعای پدر برای فرزند
همانند آب،
مفید برای زراعت است.
(پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله)
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh