در آلمان یک مدیر مدرسه در آغاز هر سال تحصیلی برای معلمان مدرسه این نامه را می فرستاده است:
کسی هستم که از یک اردوگاه اسیران جان سالم به در برده است.
چشمانم چیز هایی دیده که چشم هیچ انسانی نباید می دیده، اتاق های گازی که توسط مهندسینی ساخته شده بود که به خوبی آموزش دیده بودند،
کودکانی که توسط پزشکان مسموم شدند که به خوبی تربیت شده بودند.
نوزادانی که توسط آمپول های پرستار هایی مردند که به خوبی کارشان را بلد بودند، انسان هایی که توسط فارغ التحصیلان دبیرستان ها و دانشگاه ها سوزانده شدند.
به آموزش به این دلیل مشکوکم. چیزی که از شما می خواهم این است که:
برای انسان شدن دانش آموزان تلاش کنید و تلاش شما موجب تربیت جانورانِ دانشمند و بیمارانِ ماهر نشود.
خواندن، نوشتن، ریاضیات و... زمانی اهمیت پیدا میکند که به انسان شدن کودکتان کمک کند.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه ها تا با ناملایمات
زندگی روبه رو نشوند..
شجاعت، تلاش و خوش بینی
را نمی آموزند...
بچه ها باید سختی بکشند
رفاه از موانع رشد است
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
اصل دیگر در رویکرد کودک متعادل «تعادل» است. ما همه چیز را در مقیاس تعادل می بینیم.
به مادری توصیه کردم که در روز چند دقیقه با کودک خود بازی کند؛ مادر اذعان کرد که من آنقدر درگیر غذای این بچه هستم که اصلاً وقت نمی کنم! پرسیدم مگه شما چی می پزید و چی کار می کنید؟ گفتند از صبح که بلند میشم خرید و بشور و بعد همه ی مغزهارو می گیرم و با عسل قاطی می کنم و آب گوشت درست می کنم و خلاصه هر پنج دقیقه یک قاشق دهان فرزندم می گذارم آخه باید الآن به تغذیه اش خیلی توجه کنم!!!! خوب این یک عدم تعادل در رفتار این مادر است.
خلاقیت را در پنج مکتب مطرح روانشناسی بررسی کردم. اکثر کتاب های در دسترس ما ترجمه هستند و حاصل تلاش دانشمندان و متفکران بزرگی است و این ها خزانه ی عظیم علم بشریت هستند بنابراین صحبت من اصلاً نفی این منابع نیست. علم و عالم همیشه محترم است. علم ممکن است نقد شود ولی ارزش علم و عالم هیچ وقت از بین نمی رود.
یکی از مکاتبی که خلاقیت را در آن بررسی کردیم روانکاوی است. مکتب دیگر، رفتارگرایی است که رویکردی است که امروزه در دنیا حرف اول را می زند. مکاتب جدید همگی این رویکرد را نقد کرده اند ولی در اکثر کشورها بخصوص در ایران حرف اول را می زند و چه در خانه و چه در مدرسه و اجتماع کاملاٌ رویکرد رفتارگرا داریم، آن هم از نوع منحط و مخرب.
رفتارگراها خیلی روی موضوع تنبیه و تشویق تأکید دارند و بیشتر به تشویق می پردازند ولی ما بیشتر به تنبیه می پردازیم و آن چنان شدید عمل می کنیم که آن را تبدیل می کنیم به مجازات و چنان بلایی سر طرف و بچه مان در می آوریم که تا آخر عمرش یادش نرود، منظور من از رفتارگرایی منحط این است. بسیاری از کتابهای حاضر در بازار برپایه ی رفتارگرایی است. (ادامه دارد...)
#خلاقیت {قسمت21}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
🔴اگر بچه مدرسه ای یا کنکوری دارید و یا حتی خودتون درحال تحصیل هستید نکات طلایی مطرح شده در کانال زیر رو حتما بخونید و انجام بدید👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
تغذیه ی دوران کودکی ، تاثیر مستقیم در طول عمر دارد. از علل پیری زودرس ، تغذیه ی بد است.
بچه ها را عادت به خوردن مواد طبیعی بدهید تا مواد صنعتی.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
زشت ترین قسمت بدن
بینی بد فرم یاشکم برآمده نیست
زشت ترین قسمت ذهنیست پراز افکار منفی،خشم،بد بینی و...
اگرذهن آدمی زشت باشد
باهزار عمل جراحی زیبایی
ذهن اوهمچنان زشت خواهد بود
join @nooredideh
حجاب ونماز و مسائل عبادی رو با امر ونهی کردن یاد بچه ها نباید داد.
باید "خدا" رو خوب و به موقع بهشون معرفی کنید، بعد بشینید وتماشاکنید تاثیرشو.
تا خدارو خوب نشناسونید بهشون هرچی هم بگید نماز بخون نمیخونه. اگر هم مظاهر عبادی انجام بده بخاطر ترس یا جایزه است که ارزش عبادت ضایع میکنه.
مثلا ازبازی استفاده کنید، چشماشو چندقیقه ببندید بگید حالا بازی کنیم، بعد که چند بار رفت تو درو دیوار, چشماشو بازکنید بگید ببین اگه چشم نداشتیم چقدر زندگی سخت بود، ببین خدا چقدر مهربونه بهمون چشم داده
چه جوری ازش تشکر کنیم؟
بریم نماز بخونیم بگیم ممنون خدا
بعد 1رکعت نماز با هم بخونید و فارسی توش دعا کنید و از خدا تشکر کنید تا کودک شما بفهمه قضیه چیه.
{استاد صادقی}
کارگاه تربیت قرآنی کودک
Join @nooredideh