eitaa logo
تربیت فرزند نوردیده
82.7هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
23 فایل
کانال قصه و شعر نوردیده 👇 eitaa.com/joinchat/2079785181Cb3e7c100b0 نظرات و پیشنهادات نوردیده .مشاوره نداریم @nasman تبلیغات @nooredid کانال مدیر نوردیده حسین دارابی👇 eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
مشاهده در ایتا
دانلود
در کودکی نظام باورهای کودک شکل میگیرد و والدین تاثیر فوق‌العاده ای در رشد افکار منفی و مثبت فرزندشان دارند... موقع صحبت کردن با آنها مدام از بی پولی سخن نگوییم تو چه قدر تنبل هستی آخرش هیچی نمیشوی و امثال اینها ذهن آنها را با با برکت و فراوانی دنیا با اینکه چقدر فوق‌العاده و دوست داشتنی هستند و اینکه آینده درخشانی در انتظار شان هست آشنا کنید تا واقعا قدرتمند شوند و با دید مثبتی زندگی کنند. Join @nooredideh
اسباب بازی برای کودک، مثل ابزار آزمایشگاهی برای یک دانشمند است. به این شرط که، قابل دستکاری و ساخت مجدد برای کودک باشد، متناسب با سن او باشد، کودک ترسی از خراب شدن آن نداشته باشد و بتواند در نحوه استفاده از وسیله بازی خلاقانه عمل کند. @nooredideh
والدینی که حاضر باشند ناراحتی، خشم و قهر فرزند خود را تحمل کنند ولی همچنان محکم او را در مسیر مسئولیت‌پذیری نگه ‌دارند در حقیقت درسی به او می‌دهند که در تمام زندگی کمکش خواهد کرد. والدینی که چنین کاری نمی‌کنند، در حقیقت سرمشقی برای مسئوليت‌گریزی آینده او در اختیارش می‌گذارند. الگویی که کودک را از ارضای نیازهایش و به تبع آن، از احساس ارزشمندی باز می‌دارد. ویلیام گلاسر از کتاب واقعیت‌درمانی @nooredideh
کلید کمک به تغییر رفتارهای فرزندتان کودکان مانند دستگاه فشارسنجی هستند که دائما در حال اندازه گیری حالات و رفتارهای ما هستند. بنابراین اگردرگیر مسئله حل نشده ای باشیم، آنها به طور ناخودآگاه خیلی سریع متوجه میشوند و عکس العمل نشان میدهند. به همین دلیل خیلی وقتها هنگامی که درگیر مسائل شخصی خودمان هستیم، متوجه تغییر رفتار کودک میشویم، با وجودیکه هرگز به طور مستقیم به آن اشاره نکرده ایم. Join @nooredideh
دوقلوها را «دوقلوها» صدا نزنید. خانواده ها و اطرافیان هیچگاه این دو کودک را تحت عنوان «دوقلوها» صدا نزنند و اسم های همراه به کار نبرند و مراقب باشند که حتما از اسم بچه ها برای صدا زدنشان استفاده کنند. در واقع شما زمانی که این دو را «دوقلوها» صدا می زنید برایشان یک هویت مشترک می سازید که می تواند به این رابطه آسیب بزند. مشکل جدی که در این زمینه وجود دارد این است که چون اینها دو نفر هستند ناخودآگاه توجه کمتری از سوی پدر و مادر به هر کدامشان معطوف می شود. طی تحقیقاتی در استرالیا مشخص شده است که اگر به فرض خانواده یی یک فرزند داشته باشد و در طول شبانه روز، ۲دقیقه وقت به او اختصاص بدهد، همان خانواده برای دوقلویشان، تنها ۹ثانیه وقت می گذارند. اگر یکی از بچه ها بهانه گیری کرد، ابتدا به سراغ کودک آرام بروید! روانشناسان به کودکانی که بهانه گیر هستند نیز اشاره و اظهار می کنند: دوقلوها وقتی مشاهده می کنند یکی از قل ها بمدت طولانی در کنار پدر و مادر می ماند، احساس حسادت می کنند. بنابراین والدین باید توجه کنند که به هر دو کودک رسیدگی کنند. اگر یکی از قل ها، بهانه گیر باشد و بیهوده نق بزند، پدر یا مادر باید ابتدا به سراغ کودکی که آرام است رفته و مدت زمان اندکی را با او بگذرانند و سپس سراغ کودک بهانه گیر بروند. با این کار کودک اول تشویق می شود و کودک بهانه گیر نیز درمی یابد که اگر توجه پدر و مادر را می خواهد باید شیوه دیگری پیش بگیرد. شما می توانید به تقویت حس فردیت فرزندان تان کمک کنید، با مطمئن کردن آن ها از اینکه دارایی های هر یک به طور مشخص شناسایی شده است. هر یک از آن ها باید چیزی داشته باشند که مال خودشان بدانند حتی اگر یک اسباب بازی، کتاب یا لباس باشد. در سن نوجوانی داشتن اتاق ها و مکان های مجزا برای نگه داشتن اشیای خود بسیار مهم می شود. شما می توانید با ایجاد و تقویت قوانین به حریم خصوصی و دارایی فردی هر یک از آن ها احترام بگذارید. {قسمت ۲} 👇 join @nooredideh
اگر قرار بود یک بار دیگر فرزندم را بزرگ کنم، کمتر خودم را جدی می گرفتم، اما جدی تر با او بازی می کردم. دشت های بیشتری با او می پیمودم و ستارگان بیشتری را با او تماشا می کردم. کمتر او را می کشیدم که تندتر راه برود و بیشتر او را در آغوش می کشیدم. رفتار خشک و سخت گیرانه ام را کمتر به کار می بردم و در عوض بیشتر حمایتش می کردم. به جای فکر کردن به ساختن خانه، اعتماد به نفس او را بهتر می ساختم. 👇 Join @nooredideh
راه های نگهداشتن عزت نفس در کودک شب هر کاری دارید کنار بزارید و برایش قصه بگید. اشتباهاش رو راحت ببخشید خوبیهاشو بزرگ کنید به حرفاش خوب گوش بدید بی دلیل بغلش کنید و ببوسید مقایسه ش نکنید "اگه نکنی وای بحالت" رو نگید گاهی باهاش کارتونایی که دوست داره ببینید بهش نگید"تو دیگه بزرگ شدی بچگی نکن" اگر اشتباه کردید راحت عذرخواهی کنید. با فرزندتان بازی کنید مهمتر از همه روابطتان را با همسرتان ترمیم و تصحیح کنید. @nooredideh
🔸جایگاه خلاقیت در هوش در خلاقیت هم عقلانیت و مهارت های فکری وجود دارد و هم معنویت خلاقیت بدون معنویت یعنی نابودی یعنی تخریب. مشکلی که امروزه در دنیا داریم وجود افراد خلاق بدون معنویت است. خلاقیت این افراد به سمت مادیت گرایش دارد در صورتی که خلاقیت باید به سمت معنویت گرایش داشته باشد خلاقیت به سمت مادیات فاجعه آفرین و مصیبت زاست. طبق مطالعات و دلایلی که در دسترس داریم ثابت شده اختراعاتی که امروزه در اختیار بشریت است و به آن افتخار می کند قرن ها قبل دانشمندان مسلمان به آن دست یافته بودند ولی بروز ندادند و به کسی منتقل نکردند چون اهلش را پیدانکردند. خلاقیتی که معنویت و مسئولیت پشت آن باشد ممکن است برای همیشه دفن شود و منتشر نشود. انیشتن هم یک انسان خلاق است و بعدها بسیار معنوی شد ولی علمش را چه کار کرد؟ در اختیار همه گذاشت و برپایه ی آن انسان هایی که خلاق بودند ولی خلاقیت مادی بدون معنویت داشتند، جهانی را با این خلاقیت به مصیبت کشیدند. یک لحظه به خودمان بیاییم و فکر کنیم که آیا ما بچه هایی می خواهیم که دنیا را به آتش بکشند؟ یا بچه های خلاقی می خواهیم که به دنیا آرامش بدهند. نمی توانیم با نگاه و زیرساخت و جهت مادی خلاقیت را پرورش بدهیم. مصیبت های امروزه ی دنیا همگی به دست انسان های خلاق و دانشمند ولی بدون معنویت و مسئولیت است.این یک تذکر کوچک بود که بدانیم اگر بچه های خلاق می خواهیم باید در کنار معنویت باشد. (ادامه دارد...) {قسمت2} [مباحث کودک متعادل] @nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
هدایت شده از کانال حسین دارابی
دختران افغانستانی که در انفجار کابل پرپر شدن ولی هیچکس برایشان سوگواری نکرد و ژست حمایت از زنان و دختران نگرفت... 😢 @hosein_darabi
انیشتن معتقد است "دیوانگی از نظر من زمانی است که کار تکراری انجام دهید به امید آنکه روزی نتیجه متفاوتی بگیرید." تا به حال چند بار سر فرزندتان داد زدید به امید روزی که فرزندتان (یا همسرتان) حرف شما را گوش دهد؟ چقدر غر زده اید به امید روزی که صدای شما شنیده شود؟ چند بار یک کار اشتباه را انجام داده اید؟ فراموش نکنید بار اول اشتباه است و هر انسانی اشتباه میکند . اما تکرار اشتباه را چه بنامیم؟ 👇 @nooredideh
اگر از کودک خود خواسته اید کاری را انجام دهد، بگذارید خودش آن کار را تمام کند. حتی اگر در مقایسه با مدت زمانی که شما می توانید آن کار را انجام دهید، به دو برابر آن زمان یا مقدار بیشتری وقت نیاز داشته باشد. حتی اگر جمع کردن لباس خواب برای او پنج دقیقه هم طول می کشد، بگذارید که او خودش این کار را انجام دهد. مگر اینکه واقعا عجله داشته باشید. در این حالت، وقتی خودش کار را تمام می‌کند در مقایسه با زمانی که شما کار او را تمام کنید، او احساس موفقیت و اعتماد به نفس بیشتری تجربه خواهد کرد. 👇 Join @nooredideh
‌ ‌ محبت همیشه کارسازه...‌ ‌هل الدین الا الحب و البغض؟❤️‌ ‌ ‌ ‌البته بستگی داره محبت رو چی معنا کنیم.‌ محبت از نظر شما یعنی چی؟‌ @nooredideh
کارهای کودک درسه محدوده است 🌱محدوده سبز: کارهای خوب کودک 🌾 محدوده زرد: کارهای نه خوب و نه بد(که اشتباهات کودک درحوزه مهارت رانیزشامل میشود که اشکالی ندارد مهارت ندارد وباید اشتباه کند تا یادبگیرد) 💥محدوده قرمز که آسيب زدن به خود يا ديگران يا تجاوز به حقوق ديگران است ولی متاسفانه اکثر تنبیه های والدین برای کارهای محدوده زرد کودکان است، کارهای اشتباه بی خطر. به کارهای بد اما بی خطر کودکتان بی اعتنایی کنید و به جایش به او کار خوب بیاموزید @nooredideh
صرف این‌که دائما به کودک تذکر بدهيد "مودب باش، درست بشین، سلام کن و..." نه تنها مهارت‌های اجتماعی کودک افزایش نمي‌ياد بلکه اعتماد به نفس او نيز کاهش پيدا مي‌كند. کودک نوپا تصوری که شما از ادب و تربیت دارید، ندارد. اين‌طور نيست که اگر کودک شما در 2 سالگی سلام نکرد، در بزرگسالی هم سلام نکند. او مفهوم سلام کردن را نمی‌داند و شما هم قادر نخواهید بود با هیچ منطقی این موضوع را به او تفهیم کنید. او باید خودش آمادگی لازم را پیدا کند. پس به هیچ وجه کودک نوپا را مجبور به سلام کردن نکنید و برای سلام کردن صرفا از تکنیک جدول تربیتی "ترغیب و تشویق" استفاده كنيد. هیچ‌ وقت به او براي انجام ندادن رفتارهای اجتماعی احساس شرم و گناه ندهید و از جملاتی مانند: بد و زشت است و گناه و... استفاده نکنید. اصرار و خواهش هم در انجام این رفتار‌ها تاثیری نخواهد داشت. 👇 Join @nooredideh
اهمیت بازی در سیره امام ره شب را تقسیم کرده بودند دو ساعت آقا می خوابید و خانم حواسش به بچه ها بود دو ساعت خانم می خوابید و آقا بچه داری می کرد... روز ها هم بعد درس یک ساعت مخصوص بازی با بچه ها بود ... کانال تربیتی نوردیده 👇 @nooredideh
هدایت شده از کانال حمید کثیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آموزش های نظامی از هفت سالگی در مدرسه ولادمیر در حومه کیِف اوکراین. مدرسه‌ای شبانه‌روزی با پانصد و چهل دانش آموز ... 👈 غربی‌ها که سال‌هاست به آموزش‌های مختصر نظامی از حدود ۱۵، ۱۶ سالگی در ایراد می‌گرفتند، امروز به این نسخه از رسیده‌اند! 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
جملاتی که نباید به دوقلوها بگویید 🔸 «کتک بخوری، خواهرت/برادرت هم دردش می آد!» این تصور غلط است. اگرچه دوقلوها ارتباطی بسیار قوی با هم دارند، اما دلیل نمی شود قانون عمل و عکس العمل نیوتن را با آنها مرتبط بدانیم. 🔸 «من تو رو از اون یکی بیشتر دوست دارم!» به جای ارزش گذاری بر ماهیت وجودی یک قل، ویژگی های مثبت و دوست داشتنی هر قل را بیان کنید. 🔸 «ِواا ! شما دوقلویین؟» تاکید کلامی بر این موضوع باعث جلب توجه دیگران به دوقلوها و معذب شدن آنها می شود. می توانید کنجکاوی خود را در قالب پرسشی غیرمستقیم مطرح کنید. 🔸 «کدوم تون بزرگ تره؟» معمولا فرزندان بزرگ تر حقوق و حمایت بیشتری از طرف والدین دریافت می کنند. با این پرسش گویی می پرسید: «کدام یک از شما رییس دیگری است؟» 🔸 «شماها می تونین فکر همو بخونین؟» بهتر است ارتباط خاص دوقلوها را با خرافات نیامیزیم. دوقلوها الگوی فکری مشابهی دارند زیرا ژنتیک آنها مشابه است اما این ارتباط را بیشتر می توان به ارتباط فکری ۲ نفر که فوق العاده با هم صمیمی هستند، شبیه دانست. 🔸 «همیشه کارهاتون را با هم انجام می دهید؟» تغذیه، خواباندن و بازی همزمان دوقلوها در دوران شیرخوارگی و خردسالی راحت تر است اما در دوران کودکی و نوجوانی هر کدام از آنها زندگی و شخصیت منحصر به فرد خود را خواهند داشت. 🔸 «شماها دو روی یک صفحه اید!» گاهی اطرافیان هنگام انتخاب اعضای گروه، دعوت کردن مهمان یا هر نوع ارتباط دیگری، فکر می کنند هر دو قل باید به مهمانی دعوت شوند یا هیچ کدام. شاید در مورد یک تولد کودکانه چنین تصمیمی بد نباشد اما این نگرش به خصوص در مورد دوقلو هایی که سن بیشتری دارند، نوعی کوچک شمردن جایگاه انسانی آنهاست. دوقلوها دوست دارند به آنها به چشم یک انسان عادی و مستقل نگاه شود. 🔸 «تو کدومی؟» بهتر است پرسشتان را مودبانه کنید: «امیدوارم تشخیص ضعیف من را ببخشید؛ شما دو تا واقعا شبیه هستید، شما... هستی یا...؟» 🔸 «دوقلو بودن چه حسی داره؟» دوقلوها از وقتی به دنیا آمده اند همین زندگی را داشته اند و نمی توانند تفاوت بین خودشان و دیگران را بفهمند این سوال مثل این است که از شما بپرسند دوقلو نبودن چه حسی دارد؟! {قسمت سوم} 👇 Join @nooredideh
«اگه اینکارو کنی دیگه دوست ندارم!» با استفاده از این جملات کودکی با عزت‌نفس پایین تربیت می‌کنید که بعدها مدام در پی تایید شدن توسط دیگران خواهد بود. @nooredideh
دقت کردین لجبازی کاملا دوطرفه است. یک طرف آن کودک است و یک طرف دیگر، پدر و مادری که خودشان را در حد کودک پایین می آورند و بحث و لجبازی را ادامه می‌دهند. به جای لجبازی با کودک، سعی کنید او را از طریق بازی یا انجام یک فعالیت شاد و مفرح به کاری که می‌خواهید انجام دهد، ترغیب کنید. @nooredideh
کودکان تا حدود شش سالگی فقط با هوش، تخیل، استعداد و احساساتشان زندگی می‌کنند. اما عقل با رشد قسمت جلویی مغز از سنین پیش دبستانی کم‌کم ظهور می‌کند و در ۲۲ سالگی کامل می‌شود. به همین دلیل کودکان تا ۴ سالگی فرق خوب و بد را نمی فهمند. در ذهن آنها خوب چیزی است که آنها دوست دارند و بد چیزی است که دوست ندارند و از پنج سالگی با مفهوم درست و غلط آشنا می‌شوند. 👇 @nooredideh
راه هایی که می توانید از طریق آن باعث شوید فرزندانتان احساس ارزشمند بودن و قدرت داشتن کنند این است که به آنها اجازه انتخاب بدهید، اجازه بدهید در حساب کتاب هایتان کمکتان کنند، در پختن غذا کمکتان کنند یا در خرید کردن. یک بچه دو ساله می تواند ظرف های پلاستیکی یا میوه را بشوید. بیشتر وقت ها ما کارهای بچه ها را انجام می دهیم در حالی که خودشان خیلی خوب از پس آن برمی آیند. از خودتان بپرسید اگر در این اتفاق دخالت نمی کردید چه می شد؟ وقتی بی خود در کاری دخالت می کنیم، شانس درس گرفتن از عواقب کار را از بچه ها می گیریم. وقتی اجازه بدهیم که عواقب کارشان به طور طبیعی اتفاق بیفتد، رابطه مان با فرزندمان هم به خاطر غر زدن ها و سرزنش ها خراب نمی شود. @nooredideh
یک ماژیک را در نظر بگیرید، آن را مثلا برای اولین باربه یک فردباهوش نشان میدهیم فکرمی کنید اولین سؤالی که بپرسد چیست؟ این چیه! جواب: ماژیکه. به چه دردی می خوره؟ جواب: نوشتن. از این به بعد دیگر سؤالهای فرد باهوش حول محور نوشتن خواهد بود و تمام اطلاعات در زمینه ی نوشتن و ماژیک را جمع آوری و طبقه بندی می کند و نگاه می دارد و هر لحظه به روزترین اطلاعات را درمورد آن می دهد ولی در این اطلاعات هیچ دخالتی نمی کند. حال یک فرد خلاق علاوه براین یک سؤال دیگر می پرسد که این ماژیک غیر از نوشتن به چه کار دیگری می آید؟! پرت کردن، اهرم، بادربش سوت بزنیم، اندازه گیری، خط کشیدن، اشاره کردن، لای درب پنجره گذاشتن تا بسته نشود، ضربه زدن، چای هم زدن و.... پس خلاقیت یعنی پیدا کردن چند مصرف برای یک شیء واحد. هوش اطلاعات را انباشت می کند و خلاقیت اطلاعات را بهم می ریزد تا به ابداع برسد، با این ماژیک چگونه می توان به محیط زیست کمک کرد چگونه می توان با آن بیزنس کرد، چگونه می توان به دانش کمک کرد و غیره. خلاقیت یعنی رفتن به دنیای ناشناخته ها. زندگی یعنی حرکت، رشد یعنی حرکت، مسیر حرکت ما ناشناخته است بهمین دلیل اکثر انسان ها ترجیح می دهند که حرکت نکنند و فقط دور خودشان بچرخند. اگر احساس امنیت نداشته باشیم، می ترسیم؛ ترس همیشه مانع حرکت است. ذهن باز از سمت پایین بسته است ولی از بالا باز است و به سمت ناشناخته ها است و نا امنی در آن نیست. اما ذهن بسته هم از سمت پایین بسته است هم از سمت بالاو اگر احساس ناامنی کنیم در ذهن بسته و مخروط برعکس خواهیم ماند. ما ترجیح می دهیم که دنبال چیز نو نباشیم، کشف نکنیم. ما نمی توانیم کشف و پردازش و ابداع را از هم جدا کنیم، یک ذهن فعال در نهایت یک ذهن خلاق است. (ادامه دارد...) {قسمت3} [مباحث کودک متعادل] @nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
در بازی با کودکان دقت کنید که بازی فعاليتی است برای كسب شادی و لذت، نه برای به دست آوردن نتيجه. در بازی لذت بردن از فرآيند بازی و رسیدن به احساس خوشایند مهم است، نه رسيدن به جایی. 👇 @nooredideh