یک نمره به شما قرض می دهم !
خانم معلم در دفتر تنها بود که پسر کوچکی آرام درِ دفتر را باز کرد و با لحن محتاطی او را صدا کرد.
خانم معلم او را شناخت ، اما بدون آنکه بخواهد نارضایتی خودش را به رویش بیاورد ، گفت: تو در امتحان نمره 9 گرفتی. تو تنها کسی هستی که نمرۀ قبولی نگرفته 😕
پسرک با خجالت و در حالیکه صورتش سرخ شده بود سرش را بلند کرد و گفت: خانم معلم چِن ، میشود ... میشود یک نمره به من ارفاق کنید؟
خانم چِن با عتاب مادرانهای سرش را تکان داد و گفت: یک نمره ارفاق کنم؟!
این ممکن نیست. من طبق جوابهایی که در برگۀ امتحانت نوشتهای به تو نمره دادهام.
او اضافه کرد : نگران نباش. من که نمیخواهم بخاطر ضعفت در امتحان ، تو را تنبیه کنم. تو باید در امتحان بعد تلاش بیشتری کنی و نمرۀ بهتری بگیری.
پسر با صدایی که نشان می داد خیلی ترسیده گفت: اما مادرم کتکم میزند.
خانم معلم ساکت شد. او آرزوی والدین را درک میکرد که میخواهند بچههایشان بهترین نمره ها را کسب کنند و موفق باشند؛ از طرفی نمیتوانست در برابر بچههای بازیگوشی که در امتحاناتشان ضعیف هستند ، نرمش نشان دهد.
اما یک موضوع دیگر هم بود.
او میدانست که کتک خوردن بچهها هم هیچ کمکی به تحصیلشان نمیکند و حتی تأثیر منفی آن ممکن است آنها را از تحصیل باز دارد.
نمیدانست چه تصمیمی بگیرد. یک نمره ارفاق بکند یا نه. او در کار خود جداً اصول را رعایت میکند. اما به هر حال قلب رئوف مادرانه هم داشت.
نگاهی به پسرک کرد. هنوز تمام تن پسرک از ترس میلرزید و به گریه هم افتاده بود. عاقبت رو به پسرک کرد و گفت: ببین! این پیشنهادم را قبول میکنی یا نه؟
من به ورقهات یک نمره « ارفاق » نمیکنم. فقط میتوانم یک نمره به تو « قرض » بدهم.
تو هم باید در امتحان بعدی 2 برابر آن را ، یعنی 2 نمره ، به من پس بدهی. خوب است؟ پسرک با شادی گفت: چشم! من حتماً در امتحان بعدی 2 نمره به شما پس میدهم.
او با خوشحالی از خانم معلم تشکر کرد و رفت. از آن پس برای این که بتواند در امتحان بعدی قرضش را به خانم معلم پس بدهد ، با دقت زیاد درس میخواند. تا اینکه در امتحان بعد نمرۀ بسیار خوبی کسب کرد. از طرف مدرسه به او جایزهای داده شد.
از پسِ آن « درس » که خانم معلم به او داده بود ، مقطع دبیرستان را با نمرات عالی پشت سر گذاشت و وارد دانشگاه شد. او همیشه ماجرای قرض نمره را برای دوستانش تعریف میکند و از بازگویی آن همیشه هیجان زده میشود. زیرا میداند که نمرهای که خانم معلم آن روز به او قرض داد ، سرنوشتش را تغيير داد.
آن پسرک جوان اکنون جزو ده ثروتمند دنیاست ... او " لی کا - شینگ " رییس بزرگترین کمپانی عرضه کننده محصولات بهداشتی به سراسر جهان است!
مراقب تاثیر تصمیماتمان بر سرنوشت افراد باشیم ...!
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
نوجواني دوره اي است كه فقط آرامش و ملايمت مي پذيرد.
هر نوع نصيحت و راهنمائي زماني مورد قبول نوجوان قرار مي گيرد كه به شكل ملايم ، بدون سرزنش و انتقاد منفي بيان شود.
@nooredideh_nojavan
هدایت شده از تربیت فرزند نوردیده
برخی فکر می کنند مقایسه کودک با همسالانش باعث پیشرفت والگو برداری کودک میشود
این کار فقط احساس خودکم بینی را به کودک می دهد واین حس را به کودک می دهد که از نظر والدینش دوست داشتنی نیست
@nooredideh
بعد از این ما میخواهیم به صورت عملی وارد از پوشک گرفتن بشیم. یعنی از صبح شروع میکنید و از بعد از ظهر و شب نه. صبح که از خواب بیدار شدید صبحانه را که خوردید بچتون بیدار شد و صبحانش خورد اون موقع میخواید پوشکش رو تعویض کنید یعنی همیشه این یه زمانیه که مامانها پوشک بچه شون رو عوض میکنن و پوشاک جدید پاش میکنن. این موقع شما دیگه پوشک جدید را پای بچه تون نکنید یا از این شورت های آموزشی پاش کنید اگر خیلی نگران هستید ویا از شورت معمولی استفاده کنید بدون پوشاک. چون قبلش هم بازیهایی را انجام داده
لگن رو دیده بهش بگین مامان جان شما دیگه پوشاک پات نیست اگر جیش داری یا به مامان بگو یا بیا روی لگن بشین این مدت باید چهل، چهلو پنج دقیقه نهایت یک ساعت باشه این بستگی به شما و کودک شما داره
و اگر خیلی مادر نگرانی هستی خیلی میخوای بچت چک کنی هی میگی جیش داری. همون نیم ساعت شروع کن. اگر مادری هستی که راحت تری خیلی درگیری ذهنی برای خودت ایجاد نمی کنی خیلی بچت چک نمی کنی که ای وای جیش کنه چیکار کنم ای وای الان جیش داره یا نه. بهتره همون ۴۵ دقیقه تا یک ساعت باشه و خوبه که اینجوری باشید و بچه تون رو تحت فشار نگذارید در غیر این صورت اگر از خودتون شناخت دارید که اینگونه نیستید همون نیم ساعت .تو اون نیم ساعت بهش همون اول قضیه میگید که پوشک نداری و اگر خواستی جیش کنی به مادر بگو که مادر تو رو ببره دستشویی یا اینکه خودت بیا روی این لگن و خودت بشین لگن رو هم میزاری گوشه توالت.
بعضی ها می پرسن که این لگن رو داخل توالت باید بزاریم یا بیرون؟ این بستگی به شما و کودکتون داره. اگر کودکتون با فضای توالت آشناست و فضای توالت فضای خوشایندی براش بذارید داخل و اگرنه بگذارید جلوی در و بهش بگید هر وقت جیش داشتی روی لگن بشین یا به من بگو روی لگن بشونمت .خیلی مواقع مادر ها میگن میخواهیم از خود دستشویی استفاده کنیم. میتونید به بچه بگید بیاد داخل دستشویی کارش را انجام بده. پس همون نیم ساعت یک ساعت. بستگی به خودتون داره که چه جور مادری هستید اگر مادری هستی که خیلی اضطراب دارید هی به بچه میگی اگه جیش داری سریع به من بگو وهی چکش می کنید از همون زمان کم استفاده کنید که خودتون هم کمکم در روزهای آتی این اضطرابتون کمتر بشه که این اضطراب رو به بچه منتقل نکنید. این خیلی مهمه که اگر این اضطراب رو به بچه منتقل کنید این پروسه رو خراب کردید. (ادامه دارد....)
#پوشک_گرفتن {قسمت13}
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
دروغ رو با "آمپول درد نداره" تو شخصیت بچه نهادینه نکنید.
به او بگید آمپول درد داره ولی برای جلوگیری از یه "درد بدتر و بیشتر" باید این "درد بد" رو تحمل کرد!
Join @nooredideh
والدین دقت داشته باشین اگر بچه ای ۲۰۰ سی سی یا ۱۰۰سی سی ۱۵۰ سی سی مایعات خورده باشه، یعنی مثانه در کودکان به این صورته که نیم ساعت ۴۰ دقیقه حداقل یک بار تخلیه دارند. پس حتماً این رو بدونید که اگر این بچه قبلا
این مقدار مایعات خورده شما حدود نیم ساعت ۴۰ دقیقه بعد باید انتظار یک بار تخلیه مثانه رو داشته باشید. که اگر کودک دسشویی داشت و به شما گفت و شما بر دیدش دستشویی این خیلی خوبه و اگر هم این اتفاق نیفتاد و شما دیدید که ۲۵ دقیقه است این همین طوری خودشو نگه میداره و هیچ خبری نیست اینجا لازمه که یکبار دیگه صداش کنید که دخترم پسرم من جیش دارم می خوام برم دستشویی جیش کنم ایا توام میای؟ آیا تو هم جیش داری مثل مامان؟
نه که بگی تو جیش داری؟ الان جیش داری؟ الان میخوای توی شلوارت جیش کنی؟ نه. ببینید این کار شما رو خراب میکنه چون شما خودتون دارید بهش مقاومت رو یاد میدین. یعنی تو جیش داری به من نمیگی. یعنی تو جیش داری خودتو نگه میداری. نه اینطوری نه. مامان. دخترم پسرم من الان جیش دارم می خوام برم دستشویی کارم بکنم آیا تو هم جیش داری؟ میخوای با من بیای دستشویی؟ اگر در این موقع گفت بله. که با هم میرید. اگر گفت نه. بازم اصراری براش ندارید. فاعل کار کیه؟ بچتون. آیا فاعل کار شمایید؟ نه. شما که اگر بخواهید انجام بدید خودتون میرید کارتون انجام میدید. شما می خواهید به عنوان اینکه اون مسئولیت کار خودش رو به عهده بگیره به اون بگید.
شما نقشتون فقط هدایت کننده و حمایت کننده است. کسی که میخواد هدایت و حمایت کنه خودش فاعل کار نیست حرص نمی خوره مضطرب نمیشه با آرامش اون شخص رو هدایت میکنه. خب پس من این پیام رو دادم اگر اومد که خوبه اگر نه خودم میرم کارمو انجام میدم و میام میگم وای چقدر راحت شدم جیش داشتم رفتم دستشویی (ادامه دارد...)
#پوشک_گرفتن {قسمت14}
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
💠 اصل بعدی #تعادل است.
تعادل بین مادیت و معنویت، تعادل بین غریزه و فطرت. یعنی مادیت و غریزه لازم است اما به شرط این که درخدمت معنویت و فطرت باشد که بتوانیم به سمت بالا برویم و رشد کنیم. تعادل کاربردهای زیادی دارد، عدل عدالت، چه قدر این کلمات را می شنویم؟ اگر معنای تعادل را نشناسیم به عدالت نمی رسیم. بزرگترین ویژگی طبیعت و آفرینش، تعادل است.
💠 اصل آخر، #بازنگری است.
ما مرتب درمسیر زندگی باید در حال بازنگری باشیم که آیا در مسیر هستم یا نه؟ یک خلبان که در کابین در حال پرواز است مرتب حواسش به همه چیز هست، عقربه ها و علائم و درجه ها و صداها و رادار، مرتب به خلبان اعلام می کنند که در کجا هستی و در کدام مسیر قرار داری. اگر بازنگری نداشته باشیم دچار انحراف می شویم و بعد از انحراف، نابودی است.
در یک رویکرد داشتن سیستم بازنگری یک اصل است. رویکرد باید نظام بازنگری داشته باشد تا بتواند بررسی کند که در مسیر هستیم یا نه؟ به این سیستم در ادبیات دینی می گوییم عبادت. ما در عبادت چک می کنیم که در مسیر هستیم یا نه؟ حال بگذریم که اکثر اوقات عبادت های ما به این منظور است که چون یک دِین به گردن من است پس باید بخوانم و رد کنم تا مزدش را بگیرم یا نماز باید بخوانم چون اگر نخونم میرم جهنم! پس بخونم که برم بهشت! این یک عقیده است و من هم به آن احترام می گذارم ولی می خواهم بگویم که اصل نماز و عبادت برای این است که پنج بار در روز چک کنیم که در مسیر هستیم یا نه.
صبح دو رکعت است چون هنوز تازه از خواب بیدار شدیم و هنوز کاری نکردیم که بررسی بخواد و اجازه میدهد به ما که زود برویم برای شروع زندگی اما هرچی به سمت پایان روز می رویم رکعت ها طولانی تر می شود تا حسابی بررسی کنیم که تا این لحظه چه کار کردیم؟
در رویکرد نیاز به سیستم بازنگری داریم که به کمک این سیستم بررسی کنیم که آیا بچه ی ما در مسیری که ما می خواهیم جلو می رود یا نه؟ احساس خوشایند و احساس ناخوشایند دو علامت در سیستم بازنگری هستند. اگر حال من بد است، بررسی کنیم چرا؟ بازنگری به من کمک می کند که بفهمم چرا حالم بد است.
درک مقصر و مظلوم نمی تواند به ما کمکی در این راه کند چون درک مقصر مدام می گوید که من چه قدر آدم بدی هستم و درک مظلوم هم می گوید حالم بد است چون همسرم، چون جامعه، چون پدر و مادر و غیره؛ درک مسئول، می گوید چرا حالم بد است؟ پس ما به سیستم بازنگری نیاز داریم. این پنج اصل در ذهن صورت می گیرند. (ادامه دارد...)
#جمع_بندی_مطالب {قسمت10}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
وقتی می بینید فرزندتون دستشویی داره ولی این پا و اون پا میکنه بیقراری داره، باهاش بازی کنید. مثلا عروسک رو بیارید بگید این نازی، این خرگوش کوچولو می میخواد بره جیش کنه کی میاد اینو ببره دستشویی؟ بعد دوباره اون میگه من میبرمش میگید خیلی خب بیا بشونش رو لگن و تو هم میخوای بری بشینی روی لگن و جیش کنی خرگوش کوچولو ببینه آیا تو هم میری تو دستشویی بشینی جیش کنی عروسکت ازت یاد بگیره؟ خب پس به این صورت بچه رو تشویق میکنیم که اگر کاری داره انجام بده.
موقعی که هم جیش کرد خیلی خیلی از خودتون خوشحالی وحشتناک نشون ندید یه خوشحالی معمولی. عه جیش کردی، خرگوش کوچولو یاد گرفت. ادای خرگوش کوچولو رو دربیارید و بگید من یاد گرفتم برم دستشویی، آهان پس اینجوری برم جیش کنم. اینجوری و از این طریق براش جالب میشه این کار. کوتاه، مختصر و بعد شلوارشو بپوشید بیاد بیرون.
خیلی این قضیه رو بزرگ نکنید چون اون وقت از اون ور بوم می افتیم. وقتی خیلی هیجان نشون میدیم و خوشحالی زیاد از حد انجام میدیم بچه ما این توجه رو میبینه بعد روزهای دیگه که اون توجه نیست برای اینکه این توجه رو به دست بیاره و این چیز رو از ما ببینه شروع میکنه به بازی دراوردن. بازی درمیاره که جیش ندارم، جیش دارم. پس خوشحالی معمولی و کوتاه نشون بدید که علاقه مندش کنید که این راه رو بره و در پیش داره. ممکنه روزهای بعد این اتفاق نیافته ولی بچه اوم انتظار رو از تون داره که شما همین هیجانات را روزهای بعد هم نشان بدید و بعد این دوباره کار رو خراب میکنه. پس نیم ساعت یک ساعتی که بچه مون رو باز گذاشتیم و این بچه یک بار دو بار دستشویی رفت و موفقیت آمیز بود که خیلی خوب اگر این دو بار رو توی شلوارش جیش کرد بازم چقدر خوب. چرا ؟ چون این قراره که یاد بگیره و یاد گرفتن همراه با آزمون و خطا هست. (ادامه دارد...)
#پوشک_گرفتن {قسمت15}
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
وقتی در کودکی مدام به فرزندتان این کلمات را می گویید: دست نزن، نمیتونی، نکن، بگیر یه جا بشین و...
فرزندتان وقتی به دوران نوجوانی و جوانی رسید همین کلمات را به شما تحویل خواهد داد.
درس ها سخته نمی تونم نمره خوب بگیرم
کنکور غیر ممکنه قبول بشم
سرکار نمیتونم برم از پس کار نمیتونم بربیام
از پس ازدواج و زندگی برنمیام و...
پایه اعتماد بنفس در کودکی و در ۱ تا۳ سالگی گذاشته می شود.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
اگر كودك شما در خانه اول هست، ممكن است در مدرسه دوم و يا سوم باشد.
شما به عنوان والدين وظيفه داريد او را براي شكست و عدم موفقيت آماده كنيد به عبارتي پذيرش دوم و يا سوم بودن.
به كودك آموزش دهيد در زندگي شكست ها و عدم موفقيت ها وجود دارند ولي شكست به معناي ؛ من خوب نيستم نيست. حتي مثال هايي در مورد خودتان بزنيد و اينكه چگونه با استفاده از توانايي هاي خود راه هايي پيدا كرده ايد.
پيام اصلي در اين جا اين است كه شكست و عدم موفقيت در طول زندگي وجود دارد و معناي آن اين نيست كه تو ناداني و ناتواني. بلكه تو همچنان خوب و ارزشمند هستي و مي تواني راه حلي پيدا كنيد.
Join @nooredideh
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
نوجوان بر عکس کودک،
نه تنها نمی خواهد با محیط سازگار شود
بلکه می خواهد محیط را با خود سازگار کند
که معمولاً با مقاومت بزرگسالان و بروز واکنش های ناسازگارانه همراه خواهد بود.
برخی از این واکنش ها عبارتند از:
اضطراب شدید، کشمکش های روانی،
دیر به خانه آمدن، در پسران.
تمایل به آرایش سر و صورت در دختران.
Join @nooredideh