#شیر_گرفتن {قسمت دوم}
یکی دو روش از شیر گرفتن دیگر هم داریم.
که نادرست و غلط هستند که خوشبختانه در جامعه ما جا افتاده که از این روشها استفاده خیلی خیلی خیلی کمتری میشه و مادرها از این روشها استفاده نمی کنند.
❌یکی مالیدن صبر زرد به سینه ها
❌و دیگری قرمز کردن سینه ها و چسب زدن به نوک سینه ها است.
در روش اول که صبر زرد میزدن، بچه اولین میک را که میزد تلخی این ماده در دهانش قرار میگرفت و حالش بد میشد و بالا می آورد یکی دو بار که این اتفاق می افتاد و بچه دیگر شیر را نمیخورد.
در روش دوم که قرمز کردن و چسب زدن بود،مادر به بچه میگفت، ببین سینه مادر رنگش چطور شده، زخم شده و تو نباید دیگه شیر بخوری. این دو روش برای بچه خیلی آسیب زننده هست.
در روش اول سینه مادر منبع تغذیه بچه بوده وقتی گرسنه میشده به مادر رجوع می کرده و مادر بغلش میکرده و در همان حین از مادر امنیت هم می گرفته و با مادر احساس خوبی داشته و مادر برایش مظهر مهربانی و عشق بوده وقتی مادر صبر زرد به سینه میزنه و اون اتفاق می افته، بچه دچار دوگانگی میشه، که چرا مادر اینجوری شده و بد شده و بچه نسبت به مادر احساس بد پیدا میکنه.
و در روش دوم که مادر به سینه چسب میزنه، بچه فکر میکنه که الان که مادر مریض شده و سینش اینجوری شده، بخاطر اونه و اون شیرهایی که این مدت اون از مادرش خورده باعث شده سینه مادر زخم بشه بچه احساس بدی میکنه. و اینکه بچه بدیه که باعث شده مادرش مریض بشه و کار بدی کرده.
فکر نکنید که سه چهار روزه و تمام میشه و این روش خوبیه و بچه دیگه سراغ شما نمیاد. در حقیقت این روش خوبی نیست و اتفاق بدی برای بچه افتاده، چون اون دو سالی که به بچه شیر دادید و زحمتی که تو این شب ها و بیداری ها کشیدید و.. همه اینها با این دو روش از بین میره
پس این روشهای غلط و نادرست هستند و انشاالله از جامعه ما بکلی حذف شوند و هیچ مادری به این روشها روی نیارن.(ادامه دارد...)
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
" نشست تشویق و تنبیه "
در این مبحث نگاه رویکرد "کودک متعادل" به موضوع تنبیه و تشویق را بررسی می کنیم وتا آخر مبحث متوجه خواهید شد که همه ی مسایل قبلآ ودر مباحث پیشین گفته شده وحالا فقط این مطلب را در قالب تنبیه و تشویق جمع بندی می کنیم.
چرا تشویق و تنبیه این قدر مهم است؟؟؟ واقعیت این است که این موضوع بخش بزرگی از ذهن والدین را اشغال کرده است وبخش مهمی از رابطه ی والدین وکودک صرف تنبیه و تشویق میشود. آیا واقعا لازم است که این قدر وقت صرف این موضوع شود و یا این همه به آن فکر کنیم؟
در ایران از دیرباز و در نگاه سنتی تنبیه وجود داشته و حتی در گذشته تنبیه ها بسیار خشن بوده ولی تنبیه وتشویق به این صورت که این قدر مورد علاقه ی ما و به خصوص والدین جدید و تحصیلکرده ی امروزی است که چگونه تنبیه کنیم، چگونه تشویق کنیم و...... همه به این دلیل است که رویکرد حاکم بر فضای تعلیم و تربیت ما رویکرد رفتارگراست واین رویکرد بیشترین توجه را به حوزه ی تنبیه و تشویق دارد و بیش از صدسال است که رویکرد حاکم بر نظام آموزش و پرورش دنیاست و امروزه رویکرد غالب در آمریکاست، همچنین رویکرد غالب بر فضای تعلیم و تربیت ما از خانواده تا مدرسه حتی تا دانشگاه و سطح جامعه رفتارگرایی است، تنبیه و تشویق جایزه و پاداش. جایزه به خصوص از ویژگی های رویکرد رفتارگرایی است چون این رویکرد معتقد است که با محرک بیرونی می توان پاسخ گرفت و رفتارهای انسان پاسخی است به محرکهای بیرونی که دریافت می کند.
مثال بارز این عقیده آزمایش سگ پاوولف است، پاوولف یکی از نظریه پردازان مکتب رفتار گرایی است قفس اسکینز نیز از بزرگترین نظریه های رفتارگرایی است. رفتارگراها معتقدند که انسان به محرک بیرون پاسخ می دهد و واکنش نشان می دهد بنابراین باتغییر محرک می توانیم رفتار را عوض کنیم و تعلیم وتربیت حیوانات سیرک بر این اساس است واصولا رفتارگرایان در ابتدا نظریه هایشان را روی حیوانات آزمایش وتجربه می کردند مثل سگ پاوولف و موش قفس اسکینز که بسیار معروف است، بعد نتایج حاصله از این آزمایشات را به انسان تعمیم می دادند امروزه نظریه های جدیدی آمده است که در این مبحث نمی گنجد که بیان کنیم،اما همانطور که جوهره ی نظریه رفتارگراها این است که ما بامحرک های بیرونی می توانیم رفتار را تغییر دهیم، امروزه این نظریه ابطال شده و نظریات جدید معتقدند که ما نمی توانیم بامحرک رفتار انسان را تغییر دهیم چون رفتار انسان برپایه ی انتخاب است و انتخاب رفتار به دلیل نیازهای درونی اوست نه محرکهای بیرونی.
محرکهای بیرونی می تواند اجبار ایجاد کند و ما با اجبار نمی توانیم رفتار صحیح ایجاد کنیم بلکه با انتخاب می توانیم.امروزه نظریه انتخاب در مقابل نظریه اجبار است و نظریه انتخاب می گوید که انسان بر پایه ی نیازهای درونی اش انتخاب می کند تمام زندگی ما از تولد تا مرگ رفتار است واین رفتارها تماما بر مبنای انتخاب های ماست الان می بینیم که چقدر ما به محرکهای بیرونی می پردازیم.درک مقصر و مظلوم را به یاد دارید؟ هر دوی این درک ها به محرک بیرونی توجه دارند. نظریه اجبار از رویکرد رفتارگرایی می آید. ما کتابهایی را که مطالعه می کنیم ریشه آن ها را جستجو نمی کنیم بعد دچار تعارض می شویم. رویکرد رفتارگرایی برای اصلاح رفتار معتقد به محرکهای بیرونی است و ما هم متأسفانه امروزه به محرکهای بیرونی معتقدیم. (ادامه دارد...)
#نشست_تنبیه {قسمت1}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
مادری که به بچه شیر میدهد احساس مادری بیشتری نسبت به بچه اش دارد .این احساس مادری در ذهن مادر اتفاق میفته ،پس حالا هم که می خواهیم بچه رو از شیر بگیریم باید مادر یه سری مسائل را در ذهن خودش حل کنه. بعدا اقدام به از شیر گرفتن کنه
این موارد اینها هستند.
یکی اینکه واقعاً تصمیم جدی باشه، یعنی این باور رو داشته باشه که من دو سال زحمت کشیدم به بچه شیر دادم و بچه من تا دو سال رشد کرد و بزرگ شد و هر نیازی داشت از من گرفت. حالا باید شیردهی قطع بشه چون برای رشد بچه من مناسبه. بچه من تا ۲ سال باید شیر میخورد
از حالا دیگه نباید شیر بخوره، به خاطر کسب استقلالی که باید بدست بیاره به خاطر اینکه دیگه بچه من نیازهایش را از شیر خوردن به دست نمیاره. اگر من بیشتر به بچم شیر بدهم، استقلال و خودباوری و خیلی چیزها را از بچم گرفته ام.
پس لازمه که دیگه جدی تصمیم بگیره که من دیگه می خوام بچه ام رو از شیر بگیرم و به این صورت نباشه که ظاهراً بخواد این کارو بکنه ولی از لحاظ ذهنی نه.
و از این فکرها نکنیم که آیا این کار درسته یا نه؟ آیا بچه گناه نداره ؟و بگیم حالا یک ماه بیشتر شیر بخورد و بعد این کار را میکنیم.
دومین اتفاقی که باید بیفته حوصله است .چون از شیر گرفتن یک اتفاق خوشایند است اما سختی های خودش را هم دارد بر عکس که فکر میکنیم از شیر گرفتن باعث میشه راحت تر شویم ،ولی نه. اتفاقا بچه بیشتر به مادر میچسبه.
چرا؟ به خاطر این که میخواد چک کنه که آیا خودت هستی؟ حالا که شیر نیست آیا خودت هستی؟ آیا اون عشق هست؟ آیا هنوز من را دوست دارد؟ برای همین به مادر میچسبد . گریهها گریههای خواستن شیر نیست گریهها گریههای خواستن من مادر است.
من باید حوصله کنم و با آرامش و حوصله بهش بگم بله من هستم .من هنوز عاشق تو هستم. اما شیر دیگه نیست. شیر تمام شد. و این را هم یکدفعه ای بهش نمی گوییم. یواش یواش و در زمان مناسب خودش یک وعده شیر دادن را کمتر می کنیم. (ادامه دارد...)
#شیر_گرفتن {قسمت ۳}
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
⭕️والدینی که نوجوان دارن یا فرزندانشون به سن نوجوانی نزدیک میشن برای دریافت مطالب تخصصي دوران نوجوانی وارد کانال #رفتاربانوجوان_نوردیده شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/140836864Cd04ed740f7
بسیاری از والدین گله میکنند که فرزندانشان با آنها حرف نمیزنند دلیلش این است که پدر و مادر بیش از اندازه نصیحت و سخنرانی می کنند.
به خصوص اگر بچه ها احساس کنند که پدر و مادرشان میخواهند با سخنرانی و توضیح آنها را به انجام دادن کاری ترغیب کنند در برابر آن مقاومت میکنند در این موقعیت سخنرانی کردن نه تنها بی فایده است بلکه نتیجه عکس میدهد.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
#تربیت_جنسی 1
#استادسلطانی
💠در مباحث قبل راجع به تمامی ابعاد چرخه ی هوش یا رشد متعادل صحبت کردیم در این مبحث می خواهیم راجع به بُعد جنسی صحبت کنیم.
🔷ما در ایران در مورد مسئله ی جنسی معضل داریم ولی خیلی راحت صورت مسئله را پاک می کنیم در حالی که بسیار موضوع مهمی است و باید همه و متخصصین و شما در شناخت و برطرف کردن این مسائل قدم بردارید. این مبحث فقط یک تلنگر است که ببینیم با بچه هایمان در این مورد چه کار باید بکنیم.
⬅️ اول چند نکته را می گویم و بعد به روش ها خواهم پرداخت.
✅ ما همیشه گفتیم که اگر جهت نگاه به سمت مادیات باشد، یعنی نگاه رو به پایین و زیر بنای فکری، مادی است؛ اگر جهت نگاه به سمت معنویات باشد به این معنا نیست که این نگاه اصلاً به مادیات توجه ندارد بلکه مادیت را در راستای معنویت می بیند و نگاه هماهنگ بین مادیت و معنویت است.
🔹وقتی نگاه ناهماهنگ باشد و فقط باورهای مادی برآن حاکم باشد، و اگر انرژی رشد و انرژی که ما از زمین و آسمان برای رشد می گیریم، در چرخه ی هوش متعادل کامل تقسیم نشود و این رشد به صورت یک دایره درهمه جهات جلو نرود، این انرژی در یک نقطه متراکم می شود و این تراکم در یک نقطه باعث عدم رشد در نقطه ی دیگر می شود.
🔷وقتی نگاه مادی باشد این انرژی به سمت نیمه ی پایین چرخه متراکم می شود و در سه حوزه ی ✔️جسمی
✔️ اقتصادی(مصرف) و
✔️جنسی،
خودش را نشان می دهد.
⬅️اگر دقت کنید همیشه اشکال در این سه حوزه با هم برای ما اتفاق می افتد. زمانی که زیربنای فکری مادی و نگاه مادی داریم، ممکن است که عواقب آن در جسم متراکم شود به صورت پرخوری و کم خوری؛ چه قدر این روزها دغدغه ی خوردن و لاغر شدن و بیماری های ناشی از آن ها را داریم؟ و یا به صورت مصرف، خودش را جلوه می دهد که سه جلسه راجع به آن صحبت کردیم؛ یا ولع مصرف به وجود می آورد، یا فقر مصرف؛ یعنی وقتی از تعادل خارج می شویم یا مصرف زده می شویم و زندگی مان فقط مصرفی است که در جلسه ی اول تفکر اقتصادی توضیح دادم و یا فقط تفکر فقر و مصرف نکردن و خسیس بودن ایجاد می شود.
✅ ممکن است در حوزه ی جنسی خودش را نشان دهد که به صورت ولع یا نفرت خواهد بود؛ یا ولع جنسی ایجاد می کند که در آقایان بیشتر است و در خانم ها کمتر است و یا به صورت نفرت جنسی است که در خانمها بیشتر از آقایان است.
اولین قدم این است که برای خود ما مشخص شود که زیر بنای فکری ما کجاست؟ و اگر در این سه حوزه تعادل نداریم و دچار ولع یا عدم هستیم بدانیم که جهت فکری ما مادی است و در نیمه ی پایین چرخه متمرکز شده ایم.
@nooredideh
🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔸🔹🔸