تربیت فرزند نوردیده
. . کلمه ي رفتار را خیلی نمی پسندم و از این به بعد سعی می کنم از کلمه ي ارتباط با کودك استفاده کنم چ
.
وقتی والدین مشروط با کودک سخن می گویند؛ "اگر این کار را کنی دیگه دوستت ندارم! دیگه مامانت نمی شم!" این رفتار والدین مثل همان رفتار فالفروش است که شاهدانه را گرو نگه می دارد، پدرو مادر هم مهر و محبت خودشان را گرو نگه می دارند تا کودك آن کاري را که مد نظرشان است انجام دهد بعد او را مورد توجه قرار دهند، کودك هم انجام می دهد چون همان طور که آن پرنده به دونه نیاز دارد بچه ها هم به مهرو محبت والدین به خصوص مادر نیاز دارند.
برمی گردیم به دایره ي رفتار با کودك، گفتیم که رفتار مهرو محبت به رفتارهایی اطلاق می شود که به اندازه ي کافی کنترل و به اندازه ي کافی هم آزادي داشته باشد، بین رفتارهایی که کنترل می کند و بین رفتارهایی که آزادي می دهد تعادل برقرار باشد. رفتارهاي کنترل محور رفتارهایی هستند که کودك را به والدین نزدیک می کند و والدین با این رفتارها بر روي بچه ها کنترل ایجاد می کنند؛ رفتارهاي آزادي محور رفتارهایی هستند که کودك را از والدین دور می کند. منظور هم نزدیک کردن سالم یعنی وابستگی متعادل و صحیح و هم دور کردن سالم یعنی آزادي و استقلال صحیح است. انسان مستقل از همه بریده نیست، وابستگی دارد ولی وابستگی سالم دارد.
در رفتارهاي مهرو محبت بر پایه ي آزادي در جلسات پیش ارزیابی مثبت را گفتیم. گفتیم ارزیابی مثبت یعنی تأیید کار بچه ها و نکته ي مهم این که کاري که انجام می دهند را باید تأیید کنیم نه کاري که ما دلمان می خواهد انجام دهند. رفتار آزادي محور دوم که در این جلسه درباره ي آن صحبت خواهیم کرد «مشارکت» است. یعنی والدین در کار بچه ها که بازي است مشارکت کنند و بچه ها هم در کار والدین مشارکت کنند. در واقع مشارکت عامل مهم کسب مهارت هاي فردي و اجتماعی است به شرط این که با یک نگاه کلی نگر انجام شود. منظور از آزادي این نیست که بچه ها به حال خودشان رها شوند منظور از آزادي این است که بچه ها شناخت پیدا کنند و مستقل باشند نه این که رها باشند که هرکاري دلت می خواهد بکن. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت35}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
می گفت: من و همسرم از این که پسرمان در پانزده سالگی خیلی کسل و بی حوصله بود، ناراحت و غمگین بودیم.
او بیشتر مواقع در حال درس خواندن بود و گاهی تلوزیون می دید یا با کامپیوتر کار می کرد. دوست آنچنانی هم نداشت، فقط یک همکلاسی داشت که مدتی بود با او قهر کرده بود.
اما او را از کوچکترین فعالیتی منع می کردیم و به محض این که تصمیم می گرفت کاری را در منزل انجام دهد یا با دیگران بازی یا تفریح کند، بر سرش فریاد می زدیم و می گفتیم که برو درس هایت را بخوان.
یک روز وقتی برای خرابی برق از دفتر فنی، یک تکنسین تقاضا کردم با کمال تعجب دیدم نوجوانی پانزده شانزده ساله را فرستاده اند.
ابتدا تصمیم گرفتم با دفتر تماس بگیرم و از این بابت شکایت کنم.
ولی همسرم مانع شد و از من خواست کمی صبر کنم تا ببینیم چه می کند.
وقتی او با مهارت و خلاقیت فراوان کار کرد و عیب ها را برطرف نمود. از توانایی اش بسیار متعجب شدم و تحسینش کردم.
عجیب تر آن که فهمیدم از چهارسالگی بدون پدر بزرگ شده و از هشت سالگی هم درس می خوانده و هم سر کار می رفته و زندگی مادر و برادر و خواهر کوچک ترش را نیز اداره می کرده و به گفته خویش از کلاس اول دبستان تا کنون همیشه شاگرد اول بوده است.
وقتی بیشتر سوال کردیم متوجه شدیم بسیار با ایمان و اهل نماز و روزه است و در ضمن هفته ایی یک بار با دوستانش به کوه نوردی می رود.
پس از رفتنش من و همسرم دریافتیم که چقدر در تربیت فرزندمان خطا کرده ایم.
نکته ی ظریف: تجربه شکست، یعنی خط خوردن یکی از راه های غلطی که ما را به موفقیت و پیروزی نمی رساند.
💁 #چگونهبهفرزندانخودآموزشندهیم
🆔 @nooredideh
هدایت شده از لالایی خدا
0006 baghareh 021-022.mp3
6.95M
#لالایی_خدا 6
#سوره_بقره آیات 21 تا 22
#محسن_عباسی_ولدی
روزهای زوج، ساعت ۹شب
با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن.
@lalaiekhoda
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
"من میخوام سیگارو ترک کنم
ولی پدرم اجازه نمیده"
پوستر خلاقانه با موضوع "دودِ دست دوم سیگار"
دود دست دوم، دودی است که اطرافیان فرد سیگاری استنشاق میکنند.
به خاطر فرزندت ترکش کن
join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
. وقتی والدین مشروط با کودک سخن می گویند؛ "اگر این کار را کنی دیگه دوستت ندارم! دیگه مامانت نمی شم!"
.
.
هدف رویکرد هوش متعادل این است که بچه به ترتیب به فهم، درك، مهارت، درك فرآیند و یادگیري واژگان برسند که از
این طریق به شناخت می رسند. یک سیب را در نظر بگیرید بچه ها سیب را می شناسند و با حواس پنجگانه شان آن را لمس می کنند و می فهمند که سیب است، کمی که بزرگتر شدند با گفتن و شنیدن کلمه ي سیب، سیب در ذهنشان مجسم می شود، در این مرحله که مرحله ي درك است خود دو قسمت دارد:1 -ادراك 2 -درك مرحله ي ادراك از دوسالگی شروع می شود که وقتی مثلاً می شنود سیب تصویر آن در مغز کودك نقش می بندد و می فهمد که راجع به چه چیزي صحبت می کنیم.
در ادراك تمام اجزاي سیب را می شناسد و درك می کند مثل پوست، هسته، دم، درخت و هرچی که به سیب مربوط شود و در واقع ذهن شکوفا می شود و ادراك پیدا می کند، سیب کال، رسیده، قرمز، زرد، سبز، سیب بزرگ، کوچک، مرباي سیب، کمپوت سیب، سیب خشک شده.
قبل از دوسالگی فقط حواس پنجگانه ي کودك تحریک می شود مثل وقتی می گوییم سیب، حس شنوایی او تحریک می شود وقتی می خورد حس چشایی و وقتی سیب را می بیند و قل می دهد روي زمین حس بینایی و وقتی آن را بو می کند حس بویایی کودك تحریک می شود.
تحریک حواس پنجگانه اصلاً به منظور آموزش نیست بلکه هدف تحریک حواس و تشکیل شبکه هاي عصبی مغز است. بعد از دو سالگی می رسد به مرحله ي ادراك. منظور از دو سالگی هم دقیق و درست روز تولد کودك نیست، همپوشانی دارد و نمی توان زمان خیلی دقیق داد بلکه یک طیف و محدوده است. اما در نظریه هاي علمی براي تفکیک مطالب دقیق و رند عدد می گویند. کودك وقتی می تواند خیلی خوب ادراك داشته باشد و با شنیدن هر چیزي آن را تصور و درك کند که در محیط غنی تجربه کرده باشد. نمی توانیم کودك را صرف با عکس ها آشنا کنیم بلکه کودك باید با بازي همه ي سائل را تجربه کند و حواس او تحریک شود، کلام صرف به ادراك کودك کمکی نمی کند. علاوه بر ادراك، درك هم در کودك در حال شکل گرفتن است یعنی وقتی می گوییم سیب چه احساسی در کودك شکل می گیرد.
خود ما وقتی سیب را می بینیم چه احساسی داریم؟ چه قدر قشنگه، زیبایی سیب به ما یک احساسی می دهد که ما به آن درك می گوییم یعنی درك زیبایی. حال خوش را ناخوشی که با دیدن یا شنیدن پدیده اي پیدا می کنیم را درك می گوییم. پس ما مرحله ي درك را به دوبخش ادراك و درك تقسیم کردیم که مشخص شود. بعد از درك، مسئله ي کسب مهارت هاي مختلف است. مثلاً سیب را که کودك در دست می گیرد مهارت خوردن و یا گاز زدن و خرد کردن و چشیدن و غیره را داشته باشد. بعد کودك باید در معرض فرآیند تولید سیب قرار بگیرد. باز هم تأکید می
کنم که به بچه ها آموزش نمی دهیم بلکه کودك را به باغ سیب می بریم تا بتواند شکوفه ي سیب را ببیند و چندماه بعد
دوباره به آن باغ برود و جوانه ي آن را ببیند و دوباره چندوقت بعد سیب روي درخت را ببیند. فرآیند را باید خودشان تجربه کنند.
کودك باید بتواند از شکوفه و چاغاله و میوه رسیده بر روي درخت و در مغازه و در خانه همه را ببیند. یا مثلاً ببیند که
مادر سیب را پوست می کند و می خورند یا مربا درست می کند. فرایند یعنی مراحل تولید و تشکیل هرچیزي را ببیند. بچه هاي امروزي درك منشأ ندارند و فکر می کنند همه چیز در کارخانه تولید می شود و سیب در کارخانه قالب زده می شود و تولید می شود! بچه هاي ما درخت میوه ندیده اند! وقتی در مورد فرآیند صحبت می کنیم یعنی فرآیند باید در یک تجربه ي عینی اتفاق بیفتد به همین دلیل در پارك رفتن ها و پیک نیک ها و مسافرت ها اگر جایی درختان میوه دیدید توقف کنید تا بچه ها درختان میوه و فرآیند تولید آن را ببینند. حتی توضیح هم ندهید همین که در محیط قرار بگیرند کافی است و بچه ها خودشان تجربیات را از محیط و طبیت دریافت می کنند.
#رفتارباکودک {قسمت36}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده