تربیت فرزند نوردیده
بچه ها را محتاج تأیید از بیرون بار نیاورید. این مسئله گریبانگیر خیلی از جوان هاي امروزي است به خصوص
در نگاه کلی نگر زندگی یکپارچه است. همه ي اتاق ها را همه ي اعضاي خانواده استفاده می کنند و جدایی ندارند. آرام آرام تفکیک فضاهاي خانه را کم کنید و اجازه دهید که بچه ها اسباب بازي هایشان را در پذیرایی هم بیاورند و اجازه دهید که کودك از همه ي فضاهاي خانه استفاده کند. اتاق کودك را جدا نکنید. ما دو تا نظم داریم: 1 -نظم طبیعی و پویا 2 -نظم ایستا و هندسی؛ بچه ها بسیار منظم هستند ولی نظم طبیعی دارند، ما بزرگترها نظم دیجیتال و هندسی داریم.
بچه ها عاشق کپه کردن هستند ما بزرگترها عاشق پیش هم چیدن و در قفسه چیدن هستیم. در طبیعت همه چیز قوس دارد، بدن انسان قوس دارد و چرا ما مکعب مستطیل خلق نشدیم؟ اگر مکعب مستطیل خلق می شدیم توي مترو خوب جا می گرفتیم! چرا میوه ها انحناء دارند؟ چرا تنه ي درخت گرد است؟ شما در بازار آرامش بیشتري دارید یا در پاساژها؟ زیر سقف هاي گنبدي راحت تر هستید یا سقف هاي چهارگوش؟ طبیعت نظم آنالوگ دارد و انحناء دارد. ما به دلیل تفکر نیوتنی، نظم هندسی داریم اما بچه ها نظم آنالوگ و پویا دارند.
ما توقع نظم ایستا از بچه ها داریم و دوست داریم هرچی می گذاریم دست به آن نخورد! اگر می خواهید اسباب بازي هاي پخش شده ي بچه ها در کف اتاق را جمع کنید و توقع کمک کردن بچه ها را دارید آن را تبدیل به بازي کنید مثلاً پرت کنید کودك بگیرد یا او پرت کند شما بگیرید. لباس ها را کپه کنید و ذوق کنید. اصلاً نگران نباشید چون بچه ها هم یک روزي مانند ما دیجیتال خواهند شد اما اجازه دهید که از دوران کودکی شان به خوبی و درست عبور کنند.
ریختن اسباب بازي ها توسط بچه از نظر ما بی نظمی دارد ولی از نظر کودك نظم دارد. حداقل در سنین زیر سه سال بچه ها را سمت نظم دیجیتال نبرید. مسئله ي دیگر در مورد نظم انباشته هاي ناخودآگاه در مورد نظم است یعنی در کودکی خودمان در مورد نظم چه برخوردي با ما شده است. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت42}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
بخشی از هیجانات کودک مخصوصا
در #کتک_زدن دیگران به دلیل این
است که والدین در حوزه شخصی
فرزند خود به دلیل نظم ، بهداشت ،
تربیت و آموزش دخالت می کنند
و کودک خشم نهفته دارد و به
کودکان دیگر آسیب میرساند.
باید در منزل فشار را از روی
کودک برداشته شود.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
هدایت شده از لالایی خدا
0012 baghareh 037-039.mp3
6.45M
#لالایی_خدا 12
#سوره_بقره آیات 37-39
#محسن_عباسی_ولدی
روزهای زوج، ساعت ۹شب
با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن.
@lalaiekhoda
📝نسخه پیدیاف تفسیر نور👇
http://gharaati.ir/pdf/tafsirnoor/Tafsir_Pdf.htm
📲نسخه اندروید تفسیر نور👇
http://gharaati.ir/Htmls/APK/TafsirNoor.apk
تربیت فرزند نوردیده
در نگاه کلی نگر زندگی یکپارچه است. همه ي اتاق ها را همه ي اعضاي خانواده استفاده می کنند و جدایی ندار
.
ارتباط با کودك زیر سه سال
گفتیم که در ارتباط با کودك اگر همه ي رفتارهاي والدین با فرزندان را در یک دایره محاط کنیم، یک محور رفتارهاي برپایه ي مهر ومحبت و یک محور برپایه ي خشونت و محور دیگر برپایه ي آزادي و محور آخر برپایه ي کنترل یا محدودیت خواهد بود. در رفتارهاي کنترل محور، نوازش و حمایت عاطفی یا درك احساس را توضیح دادیم. در رفتارهاي آزادي محور، ارزیابی مثبت و مشارکت و آزادي متعادل را توضیح دادیم. رفتارهاي آزادي محور کودك را به سمت استقلال سوق می دهد یعنی به هرمیزان که از کارهاي بچه ها ارزیابی مثبت کنیم و آن ها را در کارها مشارکت بدهیم و ما هم دربازي هاي آن ها مشارکت کنیم، به همان نسبت احساس ارزشمندي کودك و اعتمادبه نفس بالا می رود و به سمت استقلال خواهند رفت.
در رفتارهاي کنترل محور بر پایه ي مهرو محبت نیز نوازش را گفتیم که نوازش انواع مختلف پوستی و چشمی و کلامی و غیره دارد و وقتی کودك نوازش می شود به پدرومادر نزدیک می شود. مثل طنابی که توسط پدرومادر کشیده می شود. در کودك جذب پدرومادر می شود. درك احساسات کودك، او را به پدرومادر وابسته می کند.
دونوع وابستگی داریم: 1 -رفتارهاي آزادي محور برپایه ي مهرومحبت، کودك براي رفتن و مستقل شدن آماده می شود و در رفتارهاي کنترل محور وابستگی سالم 2 -وابستگی ناسالم (چسبندگی، دلبستگی). در وابستگی سالم، ما همه به هم وابسته هستیم؛ در کل انسان بدون وابستگی معنی ندارد. انسان بدون وابستگی یعنی تنها. همه ي موجودات زنده براي بقاء به هم وابسته هستند. در رابطه ي والدین و کودك وابستگی ناسالم همان دلبستگی است.
مثلاً اگر نوازش از تعادل خارج شود وابستگی ناسالم ایجاد می کند و مادر و کودك هردو دوست خواهند داشت که همیشه پیش هم باشند؛ به این حالت دلبستگی می گویند. خیلی از اختلافات مادرشوهر و عروس به این علت است که مادر وابسته و دلبسته ي پسر است و طاقت دوري از او را ندارد و این باور را دارد که دلبند من از دستم رفت! حتی بین پدر و دختر هم این دلبستگی وجود دارد و دائم جلوي پاي خواستگارها سنگ می اندازد چون دلش نمی خواهد که دخترش برود!
رفتار سومی که کنترل محور است «حمایت عقلانی» نام دارد. در حمایت عاطفی کودك مهارت پیدا می کند که از احساسش عبور کند. منظور از حمایت عقلانی، یادگیري، هوش و همان IQ است در این حمایت مهارت هاي فکري و عقلی کودك بالا می رود. تمامی این رفتارها به هم مربوط هستند و برهم تأثیرگذارند. ما جدا جدا آن ها را توضیح می دهیم ولی در کل همه به هم مربوط و یکپارچه هستند. مثلاً وقتی در رفتار مشارکت، با کودك بازي می کنیم خودبخود او را حمایت عقلانی و ارزیابی مثبت نیز می کنیم.این رفتارها در هم تنیده هستند. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت43}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
یه زمانی میگفتن مراقب دوستان نوجوانتون باشین که با دوستان بی تربیت رفت و آمد نکنن. ولی الان دوست بی تربیته تو خونتونه. الان نوجون میشینه تو خونه چت میکنه با کسی که اصلا نمی شناستش.
{دکتر اسلامی}
Join @nooredideh
طبیعت کودک اقتضا می کند که قبل از بزرگ شدن "کودک" باشد پس بگذارید
کودک در کودکی خود پخته شود.
بگذارید کودک در بازی های بی هدف (لعب) غرق شود تا در بزرگسالی به جدی ترین فعالیت ها بپردازد
بگذارید کودک شیطنت بیش ازحد نشان دهد تا در بزرگسالی به حلم پایدار برسد.
بگذارید کودک از استدلال عقل و دیوار منطق به دور باشد و در دنیای خیال پرواز کند تا در بزرگسالی عقلش نیرومند شود و ذهنش گسترش یابد.
بگذارید گستره ی هوش شهودی در کودکی ریشه دواند تا در بزرگسالی با عرفان و اشراق زندگی خود را معنا بخشد.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
. ارتباط با کودك زیر سه سال گفتیم که در ارتباط با کودك اگر همه ي رفتارهاي والدین با فرزندان را در ی
.
در حمایت عقلانی، شبکه ي عصبی کودك رشد می کند. مثلاً وقتی در بازي هاي کودك غیر مستقیم به بالا رفتن شناخت او کمک می کنیم یعنی حمایت عقلانی صورت گرفته است. مثلاً بازي هایی که کودك در آن ها درك شکل و رنگ و غیره را پیدا می کند.
شش رفتار منطقه ي مهرو محبت محور کامل شد. این شش رفتار بهترین رفتار با کودك هستند. در دو ربع دایره به هر طرف حرکت کنیم از منطقه ي مقابل دورشده ایم؛ محور مهرومحبت نقطه ي تعادل است. در این جلسه می خواهیم درمورد عبور از تعادل صحبت کنیم. نوازش و حمایت عاطفی و عقلانی و غیره همگی خوب هستند اما به شرطی که در حد تعادل باشند. از هر منطقه اي دور شویم و به منطقه ي دیگري نزدیک شویم دچار افراط و تفریط شده ایم. یعنی اگر به سمت رفتارهاي آزادي محور تمایل داشته باشیم از کنترل محورها دورخواهیم شد و بالعکس. تعادل به هم می خورد؛ وقتی تعادل بهم بخورد
ارتباط ما با کودك آسیب می بیند.
از عدم تعادل رفتارهاي کنترل محور شروع می کنیم، زمانی که حمایت عقلانی و حمایت عاطفی زیاد می شود و نوازش از تعادل خارج می شود، وابستگی والدین به خصوص مادر را به دنبال خواهد داشت. پس هر وقت از تعادل خارج شویم دچار رفتار وابستگی خواهیم شد. آن چیزي که حاکم بر رفتار مادر و کودك است، دلبستگی یا همان وابستگی ناسالم است.
سؤال: مثلاً در نوازش علامت این که از تعادل خارج شده ایم چیست؟ پاسخ: زمانی که مثلاً اگر فرزندتان را نوازش نکنید می بینید که یک چیزي کم دارید. در رابطه ي مهرو محبت گفتیم که محبت از روي نیاز است و از طرف کودك به والدین است، مهر از طرف والدین به کودك است چون محبت از خالی بودن و کمبود است ولی مهر از پر بودن است.
خیلی موارد مادر نوازش کافی از همسرش نمی گیرد، هر انسانی نیاز دارد که به کس دیگري بگوید دوستت دارم و از او بشنود که دوستش دارد، اگر این رابطه بین همسران شکل نگیرد تبدیل می شود به رابطه ي خارج از تعادل با بچه ها. خانم ها بیشتر دوست دارند که دوست داشته شوند و آقایون بیشتر دوست دارند که دوست بدارند و جالب است که آقایان نیاز دارند که به کسی
بگویند دوستت دارم ولی بلد نیستند! و فکر می کنند کارهایی که انجام می دهند یعنی دوستتدارم!
بنابراین وقتی خانم اذعان می کند که همسرم مرا دوست ندارد! آقا جواب می دهند که من تو رو دوست ندارم؟! پس براي کی تا یازده شب دارم کار می کنم؟! آقایان فکر می کنند با کارهایی که انجام می دهند به همسرشان می فهمانند که دوستش دارند و همسرشان هم باید این مطلب را بفهمد! اما واقعاً آقایان لازم است که بگویند و خانم ها هم واقعاً لازم است که بشنوند. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت44}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
وقتی کودکان با هم دعوا می کنند تا حد ممکن در کارشان دخالت نکنید تا باهم کنار بیایند. اما در صورتی که دعوا ادامه دار شد:
🔻بازیشان را با جمله اي مانند "شما مي توانيد یک زمان دیگری از كامپيوتر استفاده كنيد كه ياد بگيريد هر دو از آن استفاده كنيد"، متوقف کنید.
🔻یا اینکه اسباب بازي را برداريد؛ "شما وقتي مي توانيد دوباره با آن بازی كنيد كه بتوانيد باهم كنار بياييد."
🔻كاري كه مي خواستيد انجام دهيد را به تاخير بياندازيد: " تا زمانيكه دعوا مي كنيد به پارك نخواهيم رفت."
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
از مراقبت ها و دخالت های بيش از
حد در زندگی کودکان اجتناب کنيد.
وظيفه والدين و مربيان اين است که
اين قابليت را در او زنده نگاه دارند
و به کودکان اجازه دهند بعضی
اوقات مطابق سليقه خود اشياء
را کشف کنند.
مراقبت ها و دخالت های زياد از
حد بزرگسالان در زندگی و رفتارهای
کودکان، قابليت يادگيری مبتکرانه آنها
را تضعيف می کند.
Join @nooredideh
در اندونزی هر مدرسه یک روز خاص را جشن می گیرند. مادر هر دانش آموز به مدرسه دعوت میشود و دانش آموزان پای مادرانشان را پاک میکنند تا فراموش نکنند مادرشان چگونه از آنها مراقبت میکرد.
نتیجه همین کارهاست که در اندونزی خانه سالمندان وجود ندارد!
Join @nooredideh
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
وقتی دیدی یک روز صبح فرزندت خودش بیدار شد و بدون این که کسی به او بگوید وضو گرفت و در گوشه خلوتی نماز خواند، بدان که نماز فرزندت را گرفت، سجده شکر به جا بیاور.
مبادا از آن پس او را برای نماز خواندن تحریک کنی. جوانان این زمان، تحریک را دوست ندارند.
نمی خواهد آنها را خیلی امر به معروف و نهی از منکر کنید، آنها فطرتا در راه هستند. با اخلاق و صفات شایسته و با نیت خوب و دعای خیر در حق آنها کار کنید و آنها را به سمت کمالات ببرید. آنها را باید با نماز دوست کنید، نه اینکه فقط نمازخوان کنید.
کاربعضیها ،بی نماز کردن مردم است. آنها با امر و نهی زیاد و مردم آزاری ،جوانها را تارک الصلاة می کنند. مقدس مآب ها وافراد سخت گیر کارها راخرابتر میکنند.
[مرحوم حاج اسماعیل دولابی]
#رفتاربانوجوان_نوردیده 👇
join @nooredideh_nojavan
⚠️«گریه نکن»⚠️
کودکان باید در بیان و ابراز احساساتشان آزاد باشند.
زمانی که به کودکتان می گویید: «گریه نکن» در واقع به او میفهمانید که گریه کردن اشتباه است، در صورتی که این کار طبیعی است.
اجازه دهيد كودكان با گريه احساسات منفي خود را تخليه كنند، فقط به او بگوييد من منتظر ميمانم تا گريه ات تمام شود بعد از آن با هم صحبت ميكنيم، ولي هرگز جلوي احساس گريه و ناخشنودي وي را نفي نگيريد!!
Join @nooredideh
هدایت شده از لالایی خدا
0013 baghareh 040-042.mp3
7.23M
#لالایی_خدا 13
#سوره_بقره آیات 40-42
#محسن_عباسی_ولدی
روزهای زوج، ساعت ۹شب
با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن.
@lalaiekhoda
تربیت فرزند نوردیده
. در حمایت عقلانی، شبکه ي عصبی کودك رشد می کند. مثلاً وقتی در بازي هاي کودك غیر مستقیم به بالا رفتن
.
.
همان طور که کودك نیاز به درآغوش گرفته شدن دارد مادر هم این نیاز را دارد؛ حال اگر این نوازش بین همسران مبادله نشود و چاله هاي نیازهاي
همسران توسط هم پر نشوند همه ي این آسیب ها را سر فرزندان خالی می کنند و دلبستگی هاي عمیقی به وجود می آید که آثارش ممکن است بیست سال بعد نشان داده شود. در کودکی مادر متوجه اشتباهش نمی شود و کارهاي خودش را طبیعی تلقی می کند و به حساب دوست داشتن فرزندش می گذارد در حالی که دوست داشتن کاملاً طبیعی است اما دلبستگی کاملاً غیر طبیعی است و خلاف قانون هستی و آفرینش است حتی وابستگی در حد متعادل درست است اما دلبستگی اشتباه است. برآورده نشدن نیاز همسران توسط یکدیگر، وابستگی والدین به فرزندان را ایجاد می کند.
وابستگی والدین جزو رفتارهاي کنترل محور است و والدین در این حالت می خواهند که دائم فرزند پیش خودشان باشد و گاهی این حالت حتی در زمان ازدواج فرزندان هم ادامه دارد. والدین در این حالت در اثر دلبستگی و وابستگی ناسالم دائما به فرزندشان احساس گناه می دهند و به آن ها می چسبند. متأسفانه امروزه دلبستگی در جامعه ي ما یک ارزش شده است و اگر بچه ها به پدر ومادر دلبسته نباشند برچسب بی صفتی می خورند و اگر پدر ومادر دلبسته ي بچه ها نباشند برچسب دیگري می خورند. در همه ي امور تعادل را حفظ کنید. با هم بودن و با هم سفر رفتن و به هم مهر ورزیدن بسیار خوب و لازم است اما تعادل باید در همه ي زمینه ها رعایت شود.
وقتی والدین وابسته می شوند، در پی آن وابستگی فرزندان به وجود می آید و رفتارها و ارتباط ها براساس دلبستگی و وابستگی ناسالم خواهد بود، بچه ها دیگر خودشان را نمی بینند، نگاه می کنند ببینند پدرمادر چی می خواهند تا همان را انجام دهند. به قول راجرز در این حالت مادر جاي خویشتن کودك می نشیند. راجرز می گوید نوزاد یک خود دارد و یک خویشتن. «خود» همان درکی است که از خود دارد و «خویشتن» وجودش است که باید رشد کند. این خویشتن معناي زندگی کودك است و راجرز می گوید: در حالت وابستگی ناسالم مادر جاي این خویشتن کودك می نشیند و خودش را تحمیل می کند و در این حالت بچه فقط کاري را انجام می دهد که مادر می خواهد و دیگر برایش مهم نیست که خودش چی می خواهد و رضایت خودش دیگر هدف نیست و مهم رضایت مادر است.
با ادامه ي این حالت این کودکان در بزرگسالی دیر راضی یا ارضا می شوند چون رضایت درونی خود از خود دیگر مهم نیست بلکه رضایت دیگران است که مهم است و سعی می کند که رضایت همه را فراهم کند، خود دیگر مطرح نیست. و متأسفانه ما این حالت را ارزش می دانیم که خودمان را فداي دیگران کنیم و یادمان می رود که ما مسئول خودمان هستیم و در مقابل دیگران مسئولیت داریم؛ ما مسئول دیگران نیستیم. (ادامه دارد...)
#رفتارباکودک {قسمت45}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
مطالب بیشتر رو در اینستاگراممون دنبال کنید
حتما دنبال نمایید
👇
Instagram.com/hosein__darabi
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
بخش مهمی از شکل گیری شخصیت نوجوان این است که..
گاهی اوقات زمانی را با در نظر گرفتن نظر او و مشورت با او برای انجام فعالیت تنظیم کنید
#رفتاربانوجوان_نوردیده 👇
join @nooredideh_nojavan
زمانى كه كودك شروع به گفتن "من،من" ميكند يعنى خودم ميخواهم انجام دهم به اين معنيست كه كودك در حركت بسوى استقلال است .
مسلما در ابتدا همه كارها را اشتباه انجام ميدهند و برخورد والدين تاثير تعيين كننده ايى در اعتماد بنفس كودك دارد.
اگر به او بگوييم نكن، بده، بشين، دست نزن تو نميتونى، به جاى آنكه به او بياموزيم و مراقبش باشيم كودك به اين نتيجه ميرسد كه من ناتوان و ابله هستم و نميتوانم.
Join @nooredideh