به دو منظور والدین باید به کودکان حق انتخاب بدهند:
۱- جلوگیری از نه گفتن های اضافی و قشقرق
۲- افزایش اعتماد به نفس
اگر به کودک بیش از ظرفیتش، حق انتخاب بدهید، انگار که به آن ها اعلام جنگ داده اید.
کودک توانایی انتخاب بین تعداد زیادی اشیاء را ندارد و قادر به انتخاب از بین تعداد زیادی وسیله نیست.
به دلیل گیجی حاصل از عدم توانایی در انتخاب، به رفتارهایی رو می آورد که ما آن ها را به اشتباه لجبازی تعبیر می کنیم.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی از والدین می فهمن این کار یعنی چی! 😃
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
تحلیل محتوای کتاب فارسی اول دبستان سه کشور
🇮🇷 کودک ایرانی «اطاعت» یاد می گیرد
🇩🇪 کودک آلمانی «پیشرفت»
🇨🇳 و کودک چینی «مهرورزی»
علیرضا عابدین (روان شناس) در پژوهشی به بررسی و تحلیل داستانهای کتاب فارسی کلاس اول در ایران و مقایسه آن با داستانهای کتاب زبان کلاس اول در دو کشور شرقی و غربی یعنی چین، به عنوان نماینده فرهنگ جمعگرا و آلمان، به عنوان نماینده فرهنگ فردگرا پرداخته است.
◽️او به این منظور تمامی داستانهای کتاب فارسی اول ابتدایی در ایران، شامل ۵١ داستان منتشر شده در سال ١٣٩١، همچنین ۴۴ داستان از داستانهای کتاب کلاس اول چین و ٢۶ داستان از مجموعه چهار کتاب کلاس اول آلمان را به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب کرده است.
🔍 نتایج این پژوهش نشان می دهد
◾️نیازهای «پیروی» و اطاعت در ایران
◾️«پیشرفت» در آلمان
◾️«مهرورزی» در چین، سه نیاز اول و اصلی در سه کشور هستند.
◽️نیاز به «پیروی» و اطاعت به دو نوع «تسلیم» و «احترام» تقسیم شده است.
◽️نیاز «مهرورزی» پرتکرارترین نیاز در چین است که به شدت با ساختار جمعگرای شرقی مطابقت دارد.
◽️در مرتبههای بعدی نیاز «فهمیدن» و همچنین نیاز به «ارائه و بیان» در چین قراردارند.
🔸به طور خلاصه میتوان گفت کودک چینی به دنبال آن است که مهر بورزد، بفهمد و بفهماند.
◽️بعد از این سه نیاز که اساسا در ارتباط با دیگران (نیازهای جمعی) معنا پیدا میکنند، نیازهای شخصیتر مثل «پیشرفت» و «بازی» در چین، ظهور میکنند.
◽️این در حالی است که بروز نیازها در آلمان درست وارونه چین است. در آلمان نیاز به «پیشرفت»، «بازی» و «شناخت» که نیازهای فردی و معطوف به خود هستند، در درجه اول قرار دارند و بعد از آنها نیاز «پیوندجویی» ظهور می کند.
◽️بنابراین کودک ایرانی میآموزد طلبکننده و گیرنده (مصرف کننده و تنبل) باشد.
🔶کودک چینی اما میآموزد دهنده و بخشنده (تولیدکننده و کارگر) باشد.
🔶در حالی که کودک آلمانی اساسا چیزی طلب نمیکند ( استقلال طلب) است.
◽️بر این پایه میتوان نتیجه گرفت کودک ایرانی در کتاب درسی خود یاد میگیرد که مطیع و سربه زیر باشد.
◽️نگاه کودک ایرانی یا به سمت پایین است و یا از پایین به بالا نگاه میکند.
◽️نگاه کودک چینی به اطراف است و یک نگاه دایرهوار دارد.
◽️ولی کودک آلمانی یک حرکت و نگاه رو به جلو و هدفمند دارد. او به یک نقطه و هدف چشم می دوزد و تنها برای رسیدن به آن در یک خط سیر مشخص می کوشد و در نهایت هم موفق است.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
گفتیم احساسات جزو وجود هستند و باید تجربه شوند. درک احساس کودک بزرگترین مرحله ی شناخت کودک است. تا ا
نکته ی بسیار مهم: احساسات ناخوشایند کودک تا به وضوح بیان نشوند، بیرون ریخته نشوند و به آن توجه نشود و به عنوان یک واقعیت پذیرفته نشود، درست نخواهند شد و تا آخر عمر کودک در ناخودآگاه او خواهند ماند و عذابش خواهند داد. احساسات نا خوشایند نسبت به هر چیز و هرکسی به خصوص در زیر 6سالگی باید گفته شود. کودک وقتی نفرت و یا خشم یا هر احساس ناخوشایندی را بیرون می ریزد باید به او توجه کنیم و شنونده ی فعال باشیم؛ کودک به وضوح بگوید و خالی شود و ما بشنویم و درک کنیم مثل: اوه خیلی عصبانی هستی! من بستنی نخریدم ناراحت شدی؟ این حالت را حتی با همسرتان یا هر کس دیگر نیز می توانید اجرا کنید.
کتاب «کودک، انسان، خانواده» در این زمینه بسیار عالی به شما راه و روش نشان می دهد. احساس سن و سال ندارد هر چیزی که در مورد کودک یاد می گیریم در مورد بزرگسالان نیز می توانیم پیاده کنیم. احساسات متعلق به بخش کودک ذهن است، فکر نکنیم که مثلاً همسرمان 30 یا 40 ساله است و پس کاری نمی توان کرد. همه ی ما وقتی عصبانی هستیم کودک هستیم یا حسادت می کنیم یا هر احساس دیگر، در آن لحظه کودک هستیم؛ پس فرقی نمی کند راهکار یکی است.
کودک هنگام تخلیه ی احساس نباید سرزنش شود. چرا این جوری هستی؟!پذیرفتن یعنی همین جوری که هستی برای من عزیزی. تو عصبانی شدی، بد و خوب نداریم. اگر بچه ها احساسشان را بیرون نریزند، می ماند و بزرگ می شوند و تبدیل به نفرت می شود. بسیاری از قهرهای خواهر و برادرها حتی در سن های میانسالی برای همین احساسات بیرون نریخته ی کودکی است.
بخشش یعنی رها شدن از احساس ناخوشایند. ما وقتی کسی را می بخشیم یعنی از احساس ناخوشایند نسبت به او خودمان را آزاد می کنیم. بخشش این نیست که در کلام بگوییم من بخشیدمت ولی توی دلمان بگوییم که ایشالا روز قیامت بری جهنم. بخشش یعنی من دیگه این احساس را نسبت به تو ندارم. بچه ها خیلی زود از احساس بیرون ریخته عبور می کنند و می بخشند. اما باید مطمئن باشند که بیان احساس منفی تبعاتی ندارد و موجب قطع محبت نمی شود. بچه ها باید بدانند که در ابراز و گفتن احساس آزادند اما در عمل محدودند.
یعنی می توانند بگویند که ازت متنفرم میزنم توی دهنت تا بمیری...اما اگر دست بلند کردکه بزند باید دستش را بگیریم و محکم و قاطع به او بگوییم که حق ندارد بزند. یا اگر در سنی باشد که فحش بلد باشد و کلمه زشت به کار برد نیز مانع می شویم و کلمه ی جایگزین را به او یاد می دهیم. (ادامه دارد...)
#احساس {قسمت27}
[مباحث کودک متعادل]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
🔹 یازدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان به صورت "ملی" برگزار میشود.
🔸 پس از برگزاری ۱۰ دورهمی تخصصی، برای دومین بار دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان به صورت ملی و این بار با حضور بیش از ۳۰۰ مجموعه فعال در این حوزه برگزار خواهد شد.
🔻 جهت شرکت در دورهمی حداکثر تا تاریخ ۴ شهریور ماه با دبیرخانه تماس حاصل فرمایید.
🔹 تلفن تماس: 02128428756
🔺 آیدی تلگرام جهت ثبت نام: @koodakpress
بچه سالم كنجكاو و پرانرژي در مسير رشد تلاش ميكند قوانين شما را بشكند و قرانين خود را بيازمايد تا توانايي هاي خود را بشناسد و خلاقيت خود را پرورش دهد و اعتماد بنفسش را افزايش دهد.
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
⭕️اصولی کاربردی ارتباط با نوجوان 2
3️⃣ اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
در مواجهه با اشتباه نوجوان، نباید به گونهای رفتار کنید که احساس کند میخواهید او را قضاوت یا تنبیه نمایید، بلکه از کلمات و عبارات مثبت استفاده کنید و با تشویق کردن و بیان یکی از ویژگیهای مثبت فرزندتان، شروع کنید و سپس مطلب اصلی را بازگو کنید.
مثلا به او بگویید: «از اینکه بچهای اهل درس دارم و اخلاق و رفتار خوبی دارد خوشحالم؛ اما اینکه استفاده از تبلت را مدیریت نمیکنی، من و پدرت را نگران کرده است.»
4️⃣ اصل پرهیز از تحمیل کردن
چیزی یا کسی را به نوجوانتان تحمیل نکنید. بدترین تحمیلی که به نوجوانها میشود، این است که از او میخواهیم مثل ما باشد یا میگوییم وقتی به سن شما بودیم آنگونه رفتار میکردیم، آنگونه لباس میپوشیدیم و...
یادتان باشد دنیا تغییر کرده و بر اساس این تغییرات روحیات و نیازهای ما هم تغییر کرده است. باید به فرزندان اعتماد کرد و به آنها اجازه داد که به تدریج پس از کسب آگاهی لازم بتوانند تصمیمگیری در امور زندگی، تحصیلی و شغلی را تمرین کنند.
@nooredideh
با فرزند خود طوری رفتار کنید که دوست داشتید در کودکی با شما رفتار کنند، نگاهی به گذشته بیندازید، ببینید که چگونه پدرتان به شما ابراز محبت میکرد، بازی میکرد
و شما اینگونه شدید
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
دوسال اول كودك نياز دارد با شخصى در تماس باشد كه به او عشق و توجه دهد تا مغز رشد سالم داشته باشد.
اگر كودك بارفتن طولانی مدت به مهد اين توجه مادر را نداشته باشد قسمتهايى از مغز او به طور سالم رشد نخواهد كرد.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
مي خواهيم بچه ها را تربيت كنيم يا مچ بگيريم؟
گاه ديدن رفتارهاي ناپسند كودكان و نوجوانان و خاموشی و سکوت به نيت حفظ حرمت ها، بهترين روش تربيتی ست.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
دنیا محلّ رو به رو شدن انسان با سختیهاست. بدون تردید، راه رشد انسان از میان سختیها عبور میکند. خداوند فرمود: "به راستی که انسان را در رنج آفریدیم"
تحمّل سختیها در ساخته شدن انسان و رشد او مؤثّر است؛ امّا نکتۀ قابل توجّهی که به موضوع دنیای بازیهای رایانهای مربوط می شود اینست که؛ کسانی که در انتخاب سختیها، آسانترین ها را انتخاب می کنند، توانمندی روحشان در حدّ پایین باقی می ماند. در این صورت، آستانۀ تحمّل آنان در برابر سختیهایی که انتخابی نیست، به شدّت کاهش می یابد.
کودکانی که در دنیای مجازی غوطه می خورند، برداشت صحیحی از واقعیات دنیای اطرافشان ندارند. سختی از نگاه آنان، همان مشکلاتی است که در مسیر بازی وجود دارد. انتخاب سخت ترها هم یعنی انتخاب بازیهای سخت تر. چنین کودکانی انتظار مقابله با سختیهایی را که به صورت طبیعی در دنیای واقعی وجود دارد و انتخابی هم نیست، ندارند.
[استاد عباسی]
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0