اگر میخواهید کودکتان را به دنیایی بسپارید که در آن به خود و دیگران احترام بگذارد....
باید به او احترام بگذارید و این کار عملی نیست مگر اینکه شما قبل از آن به احساسات او احترام بگذارید.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
از دوران نوزادي، عمل كودك و به دنبال آن واكنش والدين در اولويت و بعد محيط، خودپنداره ي كودك را مي سا
خودپنداره يعني قرائت اين تابلو
++++-------
- ---+--+++-
-++++++++
-----------
كودك هر لحظه به اين تابلو نگاه مي كند"اُه چه قدر چراغ قرمز روشنه پس من بدم" و يا "اُه چه قدر چراغ سبز روشنه پس من خيلي خوبم" يا اين كه تعداد مثبت ها و منفي ها مساوي است پس من نه بدم نه خوبم و .... همه ي ما اين محاسبه را در مورد خودمان داريم و هر لحظه در ناخودآگاه در حال محاسبه اين تابلو هستيم كه من كي هستم؟ هماهنگي يا ناهماهنگي اين تابلو باعث مي شود كه شخصيت مطلوب يا نامطلوب شكل بگيرد وخودپنداره كاذب باشد يا خودپنداره واقعي. هرچه قدر بيشتر نيازهاي كودك را بشناسيم و به اين نيازها پاسخ دهيم و هرچه كودك بيشتر خودپنداره ي مثبت از خود داشته باشد، خودپنداره ي واقعي در كودك شكل خواهد گرفت و در غير اين صورت خودپنداره ي كاذب شكل خواهد گرفت كه خودپنداره ي كاذب مي تواند منفي يا مثبت باشد.
خودپنداره ي كاذب مثبت در سطوح بالاتر از خودپنداره ي واقعي شكل مي گيرد و شخص خودش را بالاتر از آن چيزي كه هست ارزيابي مي كند و خودپنداره ي كاذب منفي در سطوح خيلي پايين تر از خودپنداره ي واقعي شكل مي گيرد و شخص خودش را پايين تر از آن چيزي كه هست ارزيابي مي كند. (ادامه دارد..)
#شخصیت {قسمت8}
[مباحث کودک متعادل]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
به جای تذکر و امر و نهی های پی در پی در خانه، فرزند خود را به همکاری دعوت کنید.
مثلا وقتی که اتاق او به هم ریخته می بینید یا می بینید که کف اتاق را رنگی کرده است به جای اینکه به او بگویید؛ "چه کسی این همه ریخت و پاش کرده؟!" یا "چه کسی این رنگ ها را کف اتاق مالیده؟!" می توانید این گونه مطرح کنید. 👇
1. مشکل را تشریح کنید.
"میبینم که کف اتاق پر از رنگ شده!"
2. آگاهی بدهید.
"پاک کردن رنگ قبل از اینکه خشک شود آسان تر است.
3. یک راهی را پیشنهاد کنید.
"می شود آن را با تکه ای پارچه یا اسفنج خیس تمیز کرد.
4. با یک کلمه یا حالت آن را ادا کنید.
"رنگ"
5. احساس خود را بروز دهید:
" دوست ندارم کف زمین را پوشیده از رنگ ببینم"
6. نوشته ای ارائه دهید:
" قابل توجه نقاشان، لطفاً قبل از ترک اتاق کف زمین را به حالت اول خود در آورید با تشکر"
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
در صحبت با کودکان لحن صدای شما والدین به اندازه کلام تان مهم است.
ماهرانه ترین پاسخ ها به کودک نیز می تواند زهرآگین باشد مثلا اگر هنگام بیان مطلب از روی درماندگی آهی بکشید و بگویید: "باز هم این کار را کردی تو هرگز نمیتوانی یاد بگیری...."
همراه کلمات محترمانه لازم است رفتار ما نیز محترمانه باشد برای نمونه می توان گفت: "من به توانایی و قضاوت تو ایمان دارم یکبار که تذکر بدهم خودت میدانی که بکنی"
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
خودپنداره يعني قرائت اين تابلو
وقتي در شخصي خودپنداره ي كاذب منفي به وجودآيد شخص خود را خيلي حقير مي بيند و اگر در شخصي خودپنداره ي كاذب مثبت وجودآيد، شخص خود را خيلي بالا و سرآمد مي بيند و خود ايده آل شكل مي گيرد.
خودايده آل آن چيزي است كه ما برپايه ي خودپنداره از خودمان انتظار داريم. هر چه قدر شخصيت كودك واقعي باشد، خودپنداره اش متعادل باشد و با فرديتش هماهنگ باشد، خودايده آل او نيز درجاي منطقي قرار خواهد گرفت. خيلي وقت ها ما كودك را زودتر از موعد آموزش مي دهيم و دائم هم مي گوييم كه"اين بچه با همه ي بچه هاي ديگه فرق داره! اصلاً مثل بچه بزرگ هاست، خيلي مي فهمه، از سنش بيشتر مي فهمه" وقتي به كودك ميگيم كه بيشتر از سنش مي فهمه در واقع او را برده ايم به خودپنداره ي كاذب مثبت. وزماني هم كه به كودك ميگيم"اين اصلاً بي شعوره، مونگوله، به خانواده ي باباش رفته،....." كودك را برده ايم به خودپنداره ي كاذب منفي. اگر كودك را يكسره تحقير كنيم به سمت خودپنداره ي كاذب منفي مي رود و اگر دائم تمجيد كنيم به سمت خودپنداره ي كاذب مثبت مي رود. اگر جاي خودايده آل درست باشد و فاصله ي آن با خودپنداره ي واقعي متعادل باشد، اين فاصله ي متعادل انگيزه ايجاد مي كند و اين انگيزه مثل موتور رشد عمل مي كند و كودك را در مسير رشد بالا مي برد. انگيزه يعني فاصله ي طبيعي بين خودپنداره و خود ايده آل.در اين حالت خودپنداره ي واقعي و خودايده آل صحيح شكل مي گيرد و همين طور مثل نردبان پله به پله كودك را بالا مي برد.
مي دانيد نردبان به عربي چه مي شود؟ معراج. مدتي است كه روي معراج نامه ها كار مي كنم و واقعاً دنيايي براي خودش است. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت9}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
تنبیه مانع از بدرفتاری نمیشود.
فقط باعث میشود فرد خلاف کار محتاط تر عمل کند و در پنهان کردن رد پا ماهر تر شود و با زیرکی و زبردستی از مجرم شناخته شدن فرار کند.
وقتی کودکی تنبیه می شود تصمیم می گیرد دقیق تر شود نه درستکار تر و مسئول تر...
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
استاد سلطانی.m4a
7.01M
استاد محمود سلطانی
با نگرانی های این روزها چه کنیم
#زندگی_در_شرایط_بحران
کانال خانه بازی نگارستان 👇👇
@negarestanebazi
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
وقتي در شخصي خودپنداره ي كاذب منفي به وجودآيد شخص خود را خيلي حقير مي بيند و اگر در شخصي خودپنداره ي
اگر خودايده آل با خودپنداره واقعي فاصله ي زيادي داشته باشد و به سمت پايين و كاذب منفي برود، شخص از خودش برداشت منفي مثل: «من هيچي نمي شوم» خواهد داشت. چه قدر اين جمله را درمورد خودمان مي گوييم كه من هيچي نمي شوم، من نه درس خوانم نه عرضه دارم و .....
اگر خودايده آل به سمت بالا و خود پنداره ي كاذب مثبت برود « من همه چيز بايد بشوم ». اين خطر امروزه بين جوان هاي دبيرستاني و كنكوري زياد است. ما فكر مي كنيم كه اين حالت به آن ها انگيزه مي دهد. من در مشاوره هايي كه با نوجوانان دارم مي بينم كه اصلاً حاضر نيستند به دانشگاه پايين تر رضايت بدهند و اين القايي است كه خانواده ها به او داده اند و اگر اين نوجوانان كه تحت فشار القاي خانواده هستند در كنكور قبول نشوند، داغون مي شوند چون دچار خودپنداره ي كاذب مثبت بوده اند.
خطرناك تر از اين حالت وقتي است كه ما هر دو خودپنداره را با هم انجام مي دهيم، از يك طرف تحقير مي كنيم و از طرف ديگر مي گوييم كه تو استعدادت عالي است، تو نابغه اي و ... مواظب باشيد و آگاه باشيد كه به بچه ها چي مي گوييد و چه القابي مي دهيد.
من موارد زيادي را ديده ام كه جلوي خود بچه والدين اذعان داشتند كه « اين بي شعور نفهم استعدادش خيلي بالاست، اصلاً نابغه ست، ولي بي عرضه تن به كار نمي ده يك خورده اگر درس بخونه از همه بالاتر ميشه، بچه ي فلاني و فلاني نصف اين هم شعور ندارند اما اونا چي شدن بچه ي من چي شده!!!!»
تصور كنيد در اين مورد فاصله ي خود ايده آل تا خودپنداره ي واقعي را، گاهي آن بالاي بالا و گاهي اين پايين پايين، خوب اين بچه به معراج مي تواند برود؟ و متأسفانه اين بچه ها يك جايي مي بُرند و تبديل مي شوند به يك شخصيت نامطلوب. و متأسفانه ما چون فكر مي كنيم حرف باد هواست، بدون ملاحظه حرف مي زنيم و لقب و نسبت مي دهيم و هيچ احساس مسئوليتي هم نمي كنيم، همه ي بهم ريختگي ها را در خودپنداره ها به وجود مي آوريم و در نتيجه كودك از نظر ذهني آشفته مي شود و دچار اختلالات شخصيتي مي شود. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت10}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
🔴 خطرناکتر از کرونا برای کودکان
در زمان جنگ نگرانی به صورت اپیدمی همه ایران را گرفت و ما هم به عنوان والدین شما بلد نبودیم "نه اینکه نخواستیم" بلد نبودیم که کار فرهنگی انجام بدیم پس الان باید درس بگیریم واجازه ندهيم این ناآرامی ها از طریق پدر و مادر و خانواده به فرزندانمان منتقل شود. حال چه کنیم؟؟
❗️مسائلی که در این مدت باعث نگرانی والدین شده نباید اجازه دهید این نگرانی ها از طریق پدر و مادر و از طریق محیط خانواده به فرزندان منتقل شود. حال چه کنیم؟
❗️یک دلیل نگرانی ما انباشت اخبار هست. تمام منافذ نفوذ این نگرانی را ببندید. تلویزیون ها را جز در مواقع ضروری روشن نکنید و خود را در معرض اخبار غیر صحیح و مغرضانه قرار ندهید.
به اطلاعات فضای مجازی زیاد اعتماد نکنید معیار داشته باشید. غربالگری کنید تنها مطالبی را اجازه دهید وارد ذهنتان و وارد فضای زندگی تان شود که مثبت گویی داشته باشد. نگاه خوشبینانه داشته باشید.
( ببینید دوستان نگاه خوشبینانه این نیست که ما کمی ها و کاستی ها و بدی ها رو نبینیم نگاه خوشبینانه یعنی روی مثبت ها، روی داشتهها تمرکز کنیم ولی در عین حال به نقصان ها و کمبودها هم نگاه داشته باشیم. تعادل بین این دوتا بسیار مهم است.)
❗️توصیه های بهداشتی که توسط مقامات مسئول و از طریق تلویزیون و رسانهها مطرح میشود به دقت رعایت کنید. عزیزان مسئله کرونا را سیاسی نکنید دنبال مقصر نگردید کادر درمان و بهداشت با فداکاری مشغول کار هستند قدردان زحمت و فداکاری این عزیزان باشیم.
❗️نکته بعد نکات پیشگیری رو که یاد می گیرید و مایلید در منزل انجام بدید برای بچه ها تبدیل به بازی شاد و شیرین کنید. زمانی که دست بچه ها رو می شویید و ضد عفونی می کنید زمانی که سایر توصیه های بهداشتی را عمل می کنید روحیه ای شاد و امیدوار داشته باشید.
❗️رفتار شما توام با احساسی که در آن لحظه دارید الگوی ذهنی فرزندان شما خواهد شد. اگر میخواهید دست کودک را بشویید به او نگید؛ "بیا دستتو بشور مریض نشی" بهش بگید؛ "بیا بریم آب بازی کنیم." اگر دست ها رو شستشو و ضدعفونی میکنید به صورت یک بازی شاد انجام بدید.
روزهای بعد هم میگیم که چه برنامه هایی داشته باشید. امیدوارم که در برابر ویروس نگرانی و کرونا و هر ویروس دیگه ای مقاوم باشید. (قسمت اول ...)
[استاد سلطانی]
@negarestanebazi
Join @nooredideh
وقتی که فرزند شما از مشکلاتش،
مثلا از اختلاف با دوستش میگوید با تمام وجود به او گوش فرا دهید.
حتی خیلی اوقات لازم نیست صحبتی کنید فقط کافیست با دقت گوش کنید.
توضیح مشکلات برای پدر و مادری که واقعا گوش میدهند خیلی آسانتر است و در بیشتر مواقع سکوت از روی هم دردی همان چیزی است که فرزندشما به آن نیاز دارد....
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
4_5956194868668663433.m4a
5.98M
استاد محمود سلطانی
با نگرانی های این روزها چه کنیم (قسمتدوم)
#زندگی_در_شرایط_بحران
کانال خانه بازی نگارستان 👇👇
@negarestanebazi
Join @nooredideh
خداوند در آسمان هفتم فرشتهای را منصوب فرموده که به او «داعی» (به معنای دعوتکننده) گویند. چون ماه رجب فرا رسد، آن فرشته از آغاز شب تا صبح ندا سر میدهد:
خوشا به حال ذاکران و یادآوران خدا، خوشا به حال مطیعان.
و خداوند تعالی میفرماید: من همنشین کسی هستم که همنشین من است، من مطیع کسی هستم که مطیع من است، من بخشندهی کسی هستم که تقاضای بخشش کند.
این ماه، ماه من و بنده، بندهی من، و رحمت، رحمت من است. پس هر کس مرا در این ماه بخواند اجابتش میکنم، و هرکس از من چیزی طلب کند به او عطا کنم و هر کس از من طلب هدایت کند، او را هدایت مینمایم. و این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادم، پس هرکس بدان چنگ زند به من می رسد.
📚کتاب #ادب_حضور
جلد اول، اسرار ماه رجب
نوشته استاد #فیاض_بخش
#حسین_دارابی 👇
http://eitaa.com/joinchat/113508352Cdd1d77aefa