⭕️ لزوم عادت دادن فرزندان بزرگتر از هفت سال، به سختی و کارهای سخت ⭕️
وقتی زندگی دکتر حسابی رو نگاه می کنید، میبینید بیشتر از اینکه درس خوانده باشد،کار سخت انجام داده.
گاهی اوقات مجبور بودند غذای خودشون رو از باقی مانده غذای دیگران که دم در می گذارند، بردارند.
در اثر شدت فقر، مادرش مجبور میشود بچه هایش را یک مدرسه مسیحی بگذارد ، بعد نگران میشود که مبادا بچه هایش دین و معنویت خودشان را از دست بدهند، مجبور میشود این مادر خودش شبها بهشان قرآن و متون دینی را آموزش بدهد تا اینها دینشان را از دست ندهند، درحالیکه دارند تعلیمات مسیحی می بینند.
بعنوان یک مهندس در کشورهای غریب جهادگرانه کار میکند و بعد در کنار کارش، فیزیک میخواند.
این طور نیست که شما بچه ای را فقط بگذاری درس بخواند، به جایی برسد..
"استادپناهیان"
@nooredideh_nojavan
وقتی کودکان با هم دعوا می کنند تا حد ممکن در کارشان دخالت نکنید تا باهم کنار بیایند. اما در صورتی که دعوا ادامه دار شد:
🔻بازیشان را با جمله اي مانند "شما مي توانيد یک زمان دیگری از كامپيوتر استفاده كنيد كه ياد بگيريد هر دو از آن استفاده كنيد"، متوقف کنید.
🔻یا اینکه اسباب بازي را برداريد؛ "شما وقتي مي توانيد دوباره با آن بازی كنيد كه بتوانيد باهم كنار بياييد."
🔻كاري كه مي خواستيد انجام دهيد را به تاخير بياندازيد: " تا زمانيكه دعوا مي كنيد به پارك نخواهيم رفت."
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
چند نکته در مورد تنبیه : 🔸 تنبیه برای تخلیه ی عصبانیت های والدین نیست. ما از دست روزگار و همسر دلخو
تشویق
تشویق یعنی به شوق آوردن، ایجاد رغبت، راغب کردن. تشویق در رویکرد رفتارگرائی جای بسیار ویژه ای دارد و در کل در غرب مراکز مهدهای رفتارگرایی را مرکز رغبت می نامند. ستاره دادن، جایزه دادن و ... همه تکنیک های رفتار گرایی است. تشویق به شوق آوردن است. تشویق پاداش نیست. به همین دلیل تشویق برای فرآیند عمل است نه برای نتیجه. این حرف خلاف هنجارهای اجتماعی امروز ما است. در صورتی که بچه ها نباید وقتی نتیجه گرفتند تشویق بشوند بلکه در طول انجام فرآیند عمل باید تشویق شوند. بچه ای که در کاری موفق شده خودش از درون تشویق شده.
بچه شاگرد اول شده و معدل 20 آورده، این بچه خودش تشویق شده شما دیگه چرا تشویق می کنید؟ حاضرین: خوب خوش حال میشن! استاد سلطانی: خوب خوش حالی تان را ابراز کنید. تشویق برای طول راه است. اون 9 ماهی که داشت درس می خوند، چه قدر دیدیمش و تشویقش کردیم؟ "داری درس می خونی؟ به به، قربون اون درس خوندنت بشم، چه درسی می خونی؟" این یعنی تلاشت رو دیدم. تشویق برای تلاشه، نه برای نتیجه.
نتیجه اصلاً دست ما نیست؛ بچه 9 ماه زحمت کشیده، شب امتحان آپاندیس می گیره و می ره عمل، این بچه نباید تشویق بشه؟ بهش چی میگیم؟ حالا شهریور برو امتحان بده من ببینم تشویق لازمه یا نه!!! چه قدر در طول سال می گیم: آخر سال کارنامه ات را بیار ببینم دوچرخه برات بخرم یا نه؟!! خوب اگر لازمه که دوچرخه بخرید خوب بخرین، اگر هم لازم نیست پس چرا حرفش را می زنید؟ چه ربطی به کارنامه و غیره داره، چی رو به چی وصل می کنیم؟
تشویق برای تلاش و ایجاد انگیزه برای حرکت است. باز هم گفتیم حرکت، این جا دو تا سؤال مطرح می شود که حرکت در کدام جهت؟ و با کدام مهارت؟ جهت همان اصل و اصول و ارزش ها است که اول جلسه گفتم ولی روی مهارت می خواهم تأکید کنم چون امروزه ما خیلی مواجه با این قضیه هستیم. ما تحت عنوان تشویق گاهی بدترین خشونت را در حق بچه هایمان می کنیم. انگیزه ی زیاد ایجاد می کنیم بدون این که مهارت ایجاد کنیم. چه قدر با بچه هایمان صحبت کلامی می کنیم؟ ادبیات انگیزشی در جامعه ی ما بسیار آسیب زننده است چون مهارت نمی دهد، فقط انگیزه می دهد. (ادامه دارد.. )
#نشست_تنبیه {قسمت19}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:
وقتى انسان بميرد دنباله كارهاى
نيك او بريده شود جز سه چيز؛
صدقه جارى و دانشى كه كسان از آن بهره ور شوند و فرزنددرست كارى كه براى او دعا كند.
Join @nooredideh
معمولا10تا 18 ماهگي زمان شكلگيري اين ارتباطات مغزي در كودكان است، بنابراين تشويق شما با تاثيري كه در كودك ميگذارد به آزادشدن موادي در مغز و تقويت اين چرخه منجر ميشود. درست در طرف مقابل اين برخورد هر بيتفاوتي شما باعث تقويت نشدن ارتباطات مغزي كودك ميشود و او را نسبت به انجام كارهاي جديد دلسرد ميكند
شما به عنوان پدرومادر براي تقويت رشد هيجاني كودكتان بايد نسبت به كوچكترين فعاليتهاي او عكسالعمل نشان دهيد. وقتي كودك شما براي نخستينبار روي پاي خودش ميايستد، شما بياختيار از خوشحالي فرياد ميزنيد. شايد اين يك عمل غيرارادي و كاملا پيشبيني نشده در شما باشد اما همين حركت نه تنها كودك را خوشحال ميكند بلكه ارتباطات قشر جلويي و بخش دروني مغز او را كه جايگاه احساسات است، تقويت ميكند.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
وقتی می خواهید فرزندتان را تمجید کنید به جای ارزیابی و کلی گویی آن کار خوب را برای فرزندتان توصیف کنید.
❌ آفرین که اتاقتو تمیز کردی چه دختر خوبی.
✅ می بینم که کارهای زیادی انجام دادی. تمام وسایلت رو توی کمدت چیدی. وسایلتو جمع کردی و لباس ها تو داری تا می کنی. آدم وقتی میاد توی اتاقت لذت میبره آفرین دخترم.
کانال تربیتی نوردیده 👇
@nooredideh
من تشنه توجهام
🔸اگه کودک توجه مثبت والدین و اطرافیان رو نبینه دست به جلب توجه منفی میزنه
🔹مثلا: وقتی مشغول بازی با خواهرشه اگه پدر و مادر بهش توجه نکنن و تشویق نشه برای جلب توجه منفی شروع به اذیت خواهرش میکنه
پس پدر و مادرای عزیز باید با تشویقهای بجا، احتمال تکرار کار مثبت فرزندتون رو بیشتر کنید...
کارهایی مثل:
نوازش، بوسه، بغل کردن
یا تشویق گفتاری:
آفرین به پسرم که مسواک میزنه باریکلا که با خواهرت بازی میکنی
@nooredideh
پدر و مادر مقتدر، والديني هستند كه كنترل احساس و رفتارشان را به دست كودك و نوجوانشان نميدهند. آنها هميشه محكم و مهربان هستند مخصوصا زمانى كه فرزندشان دچار بحران احساسى و رفتارى است.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
تا زمانی که توجه فرزندتان را جلب نکردید، شروع به صحبت نکنید
قبل از اینکه شروع به صحبت کردن کنید، با او ارتباط برقرار کنید. شما نمیتوانید از آن سمت اتاق فریاد بکشید و او دستورات شما را اجرا کند.
به او نزدیک شوید، خود را هم قدش کنید. ببینید مشغول انجام چه کاریست و با نظر دادن در مورد آن کار با او ارتباط برقرار کنید؛ "وای، چه قطار خوشگلی!” تحقیقات نشان داده که وقتی ما با فردی ارتباط برقرار می کنیم، امکان تأثیر پذیریمان از او بیشتر است و به حرف او بیشتر گوش میکنیم. شما با اینکار او را فریب نمیدهید، بلکه اعتراف میکنید که به آنچه برای او مهم است احترام میگذراید.
صبر کنید تا سرش را بالا بگیرد، به چشمانش نگاه کنید و سپس شروع به صحبت کردن کنید. اگر به شما نگاه نکرد، مطمئن شوید که با پرسیدن یک سؤال توجه او را جلب کنید : "آیا میتوانم یک چیزی بهت بگم؟” وقتی سرش را بالا آورد، آنوقت حرف بزنید.
اگر فرزندتان قبل از پاسخ دادن به شما از این تکنیک برای سوال کردن از شما استفاده کرد تعجب نکنید، اگر میخواهید به حرفتان گوش دهد، باید به حرفش گوش کنید!
Join @nooredideh
هدایت شده از کانال حمید کثیری
pishkhorak0104.mp3
8.38M
◾️این #پیشخوراک جلسه چهارم مدرسه والدین است.
پیشخوراک چیست؟!
هر هفته قبل از تشکیل جلسه، یک فایل کوتاه تحت عنوان پیشخوراک در پنل کاربری والدین قرار میگیره تا پیش از تماشای فایل اصلی روی موضوع قدری فکر کنند و با سوال وارد کلاس بشوند.
اما یک #پسخوراک هم داریم!
پَسخوراک شامل مباحث تکمیلی جلسه هست که توی ظرف دو ساعته کلاس (خوراک اصلی ☺️) قابل ارائه نبودند و اینها هم با فاصله چند روزه در پنل کاربری والدین قرار میگیره.
موضوع جلسه چهارم چیست؟!
👈 در این جلسه قصد داریم در مورد انواع نیازهای #معنوی و #روانی انسان که در تربیت بسیار موضوع مهمی است، گفتگو کنیم.
🤚 این موارد سوای خلاصه بحث، تکالیف و منابع هر جلسه است که در پنل کاربری والدین در هر جلسه به صورت جداگانه قرار داده میشه.
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
با کودکی که فحش می دهد چطور برخورد کنیم
این موضوع به سن کودک بستگی دارد. 2 تا 3 سالگی سن لجبازی کودکان است و کودک بدون اینکه مفهوم الفاظ را بداند، ممکن است این کلمات را به زبان بیاورد.
رفتار تند و قاطعانه یا برعکس تعجب کردن و خندیدن به کودک می تواند باعث تقويت این رفتار شود.
در این سن نادیده گرفتن رفتار بهترین عملکرد است و به تغییر آن کمک می کند.
این نوع رفتارها در کودکان دوره ای است.
در سنین نوپایی مدت کوتاهی ممکن است کودک الفاظ نامناسب را استفاده و بعد رفتار دیگری را جایگزین آن کند.
@nooredideh
پنجشنبه است
یـادی كنيـم
ازمسـافـرانی
که روزي در
کنـارمان بودند
و اكنون فقط یاد و
خاطـرشـان
دردلمـان باقی ست
بافاتحه وصـلوات
السلام علیک یا اباعبدالله
Join @nooredideh