هدایت شده از کانال حسین دارابی
امروز سوار تاکسی شدم، تا نشستم، دیدم راننده و یه مسافر دارن طبق معمول بحث سیاسی میکنن، دیگه از بحث گذشته بود. داشتن دعوا میکردن و دادمیزدن. من از اینجاش رسیدم که مسافر میگفت الانم میکُشن. راننده میگفت خودت رفتی شعار دادی مرگ بر شاه، مسافر داد زد نه من نگفتم مرگ بر شاه، دوتا حرف بد هم زد.
منم وسط دعوا گفتم ما الانم میگیم مرگ برشاه. منتظر بودم دو تا فحش بهم بدن. یکم تنم میخاره خب. راننده با من موافق بود.
بعد گفتم چیه همه جا دارن آه و ناله میکنن که انگار بدبختترین مردم جهانیم و افتضاحترین دوره تاریخ ایران رو داریم سپری میکنیم، مشکل ما اینه تاریخ کشورخودمونو بلد نیستم و خودمونو با تاریخ سوئیس مقایسه میکنیم.
راننده هم هی تایید میکرد. منم شیر شدم ادامه دادم، گفتم همین صد سال پیش تو ایران قحطی اومد، روز به روز مردم میمردن، تو خیابونا اگه راه میرفتی مردههارو میدیدی روهم افتادن، بچههای برهنه که پوست به استخونشون چسبیده بود التماس میکردن یه تیکه نون بهشون بدن. گربه، سگ، کلاغ و حتی موش دیگه پیدا نمیشد. بدتر از این که قلب آدمو به درد میاره این بود که یه سری اجساد مردههارو میخوردن و بدتر از اون یه سری بچههای کوچیکو میدزدیدن میکشتن و میخوردن. دیگه بدترشو نمیگم.
این قحطی همزمان با جنگجهانی اول بود و ایران با اینکه اعلام بیطرفی کرده بود بازهم انگلیسها و روسها اومدن تو ایران که جلوی آلمانها مقابله کنن چون خاک ایران بهترین جا بود. چیزی که آدمو داغون میکنه اینه که مردم ایران از قحطی داشتن میمردن، انگلیسیها گندم و مواد غذایی ایرانیارو احتکار کرده بودن برای نظامیهای خودشون. اصلا عامل اصلی قحطی همین جمع کردن منابع غذایی توسط انگلیس بود. طی این قحطی حدود 9میلیون نفر کشته شدن که نصف جمعیت ایران بود.
چه ذلتی بالاتر از این؟ الان تصورشم نمیتونیم بکنیم ؟ شاه ایرانم انقدر ضعیف بود که نمیتونست چیزی بهشون بگه، تازه خودشم احتکار کرده بود. خدایی الان وضعیت بدتره؟ بعد میگیم آقا موشک و قدرت نظامی میخوایم چیکار؟ اقتصادو بچسب. خب قدرت نداشته باشی کشورت مث صدسال پیش کاروانسرا میشه هرکی بخواد میاد، میچاپه میبره.
اینجا اون مسافر مخالف پیاده شد. منم میخواستم کمکم پیاده شم گفتم مردم همه غُر میزنن و از دزدیها و بقیه مشکلات ناراحتن که حق دارن ولی بعضاً خودشونم به دیگران رحم نمیکنن و جاهای دیگه سر مردمو کلاه میذارن، راننده گفت بله دقیقا درسته. جالب اینجا بود که وقتی پیاده شدم بقیه پولمو داد دیدم 500 تومن بیشتر برداشته😑😂
✍ حسین دارابی
#چهل_سالگی_انقلاب
#دهه_فجر #انقلاب
@hoseindarabi
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
برای ایجاد انگیزه درس خواندن در فرزند خود، درباره آن چه یاد می گیرد سوال کنید، نه درباره نمراتش.
مثلا از او بپرسید که چه چیزی در مدرسه یاد گرفته است، آن ها را به شما یاد دهد.
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
در دهه ي نود دانشگاه هاي امریکا کار تحقیقاتی کردند و روش را تغییر دادند به این ترتیب که اگر کودك کار
.
خودپنداره ي کاذب منفی
مثلاً کودك نقاشی می کشد و به مادر نشان می دهد، در اکثر مواقع مادر می گوید : عالیه عزیزم آفرین!! حتی اذعان می کنند که بچه ي ما هر کاري انجام دهد من در تشویق او می گویم که عالی است! خوب این بچه دیگه انگیزه براي پیشرفت نخواهد داشت. در کارهاي بچه ها بگردید و ببینید چه نوآوري انجام داده آن را ببینید و ذوق کنید و تشویق کنید. در حالت عالی گفتن کودك این برداشت را می کند که من باید عالی شوم حالا مامان گفت که عالی شدم! خوب تموم شد دیگه! و دیگر رشد و پیشرفت نخواهد بود.
گاهی نیز کودك هیچ کاري انجام نداده اما به او لقب «نابغه» می دهیم. خود پنداره ي کاذب مثبت شکل می گیرد در حالی که کودك هیچ کاري انجام نداده و به او این شخصیت تلقین شده. کودك دچار شخصیت تلقینی می شود، من نابغه هستم من با استعدادم، من قهرمانم و ....... در این حالت بچه دچار تکبر می شود، قدرت همبازي شدن با هم سن و سال هاي خودش را از دست می دهد چون این درك رو داره که «می دونید من کی هستم؟!». و مرتب این لقب ها را می گیرد و می رود بالا به سمت خودپنداره ي کاذب مثبت.
نکته ي مهم این جا است که به هر میزان که والدین خودپنداره ي کاذب مثبت در ذهن کودك ایجاد می کنند، خود کودك خودپنداره ي کاذب منفی ایجاد می کند. خود پنداره ي واقعی در این حالت گم می شود و کودك یک نماي بیرونی می سازد که شامل خودپنداره ي کاذب مثبت است و یک نماي درونی می سازد که شامل خودپنداره ي کاذب منفی است.
متأسفانه چه مثبت و چه منفی خود پنداره ي کودك را اغلب برپایه ي کاذب ایجاد می کنیم. کودك فکر می کند و در اثر القائات خودش را در بالا می بیند در حالی که خودش را در پایین ترین مرحله ي منفی قبول دارد و این فاصله ها باعث می شود انگیزه ي کودك از بین برود.
در حالت تعادل کودك پله به پله از نردبان بالا می رود حال اگر بخواهیم از پله ي اول نردبان یکدفعه پایمان را روي پله ي آخر بگذاریم جز فشار و آسیب نخواهد بود و می برد. چه قدر بچه هایی را می شناسیم که با این که نمراتشون خیلی خوب بوده اما در دبیرستان بریدند! چه قدر آدم هایی را می شناسید دختر و پسر که در دبیرستان کمتر از رتبه ي یک کنکور قبول نداشتند اما موقع قبولی از دورترین شهرها و معمولی ترین رشته ها سردرآوردند! یک دفعه سقوط می کند!
چرا بچه هاي ما در راهنمایی یا دبیرستان و دانشگاه می برند؟ چرا بی انگیزه و سرخورده می شوند؟ چون روش تربیتی اشتباهی حاکم شد که به کودك یا حتی بزرگسال ها القا کنید تا بشوند. چه قدر معضل دوقطبی بودن را شنیده ایم. من با بسیاري از پسران و دختران مبتلا به دوقطبی کار کردم، تقریباً اکثراً کسانی بودند که تحصیلات عالیه در خانواده هایشان خیلی مهم بوده و این بچه ها از اول تحت فشار تحصیلات عالیه بوده اند، بعد نتوانستند به تحصیلات عالیه برسند مبتلا به شخصیت دوقطبی شدند که شیدایی افسردگی هم می گویند. امروزه خیلی از جوان هاي درسخوان ما مبتلا به شیدایی افسردگی هستند که شدت و ضعف دارد. چون بین چیزي که می خواهند باشند و دلشان می خواهد و با آن چیزي که واقعاً قبول دارند، خیلی فاصله هست. و دچار توهم ذهنی می شوند که ریشه ي این مسئله از همین زیر سه سال گذاشته می شود چون شخصیت بچه ها در این سنین شکل می گیرد پس مراقب باشید که به بچه ها شخصیت کاذب ندهید.
بگذارید بچه ها خودشان باشند. در مقابل کار بچه ها فقط واکنش نشان دهید و کارهایشان را توصیف کنید نه تفسیر. در بحث مشارکت هم گفتم بچه ها عاشق بیگاري هستند کار به آن ها بدهید و در مقابل انجام کار ذوق کنید نه بارك ا.. بگویید و نه جایزه بخرید و نه آفرین بگویید. کار بهشان بدهید حتی شده کار بیخودي و بیهوده ولی وقتی داره انجام میده ذوق کنید. "اینو ببر اون جا بذار اهان قربون قدت برم، نازتو برم من، این کاغذ رو بینداز تو سطل " بچه ها در این حالت دچار غرور سازنده می شوند «اگر من نبودم این ها چی کار می کردن؟!». این حالت به بچه ها اعتماد به نفس می دهد. (پایان)
#رفتارباکودک {قسمت48}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
ابزار خلاقیت دست و چشم است یعنی بچه ها زیاد ببینند و زیاد لمس کنند.
در جامعه ی ما بچه ها خوب می بینند ولی به دلیل نظافت شدید لامسه ی ضعیف دارند.
به همین دلیل نمی توانند با دستشان بسازند و خلق کنند .
مثلاً بچه های ما ممکن است که خیلی خوب شعر بگویند ولی اصلاً نمی توانند کارهای مجسمه سازی یا نقاشی که کثیفی به دنبال دارد را انجام دهند.
نظافت و نظم بدون تعادل، دشمن خلاقیت است...
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
هدایت شده از لالایی خدا
0015 baghareh 047-048.mp3
8.9M
#لالایی_خدا 15
#سوره_بقره آیات 48-47
#محسن_عباسی_ولدی
روزهای زوج، ساعت ۹شب
با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن.
@lalaiekhoda
گاهی فرزند کار اشتباهی انجام میدهد که به برخورد تند از سوی ما نیاز دارد؛ اما محبت اجازۀ تندی به ما نمیدهد. این دلسوزی نوعی افراط در محبت محسوب میشود
گاهی هم مادر باید کار زشت فرزند را به پدر اطلاع دهد تا او از اقتدار خویش برای بازداشتن فرزند از آن کار استفاده کند؛ اما محبت، به او اجازۀ چنین کاری را نمیدهد و فرزند هم در آن کار زشت، پیشروی میکند. این هم افراط در محبت است.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
... حلم يعني اينكه ضربه بزن، ضربه پذير باشيم یعنی اينقدر ضربه بخوريم كه نرم باشيم كش بياييم نشكنيم. الان ما جوان هايمان يك تلنگر بزنيم خرد مي شوند. مثل شيشه هستند. شيشه حلم ندارد. حلم، يعني ضربه پذيري. اصلا مشكلات زندگي بوجود مي آيد كه ما حلم پيدا بكنيم اينقدر ضربه بخوريم تا نرم بشويم و كش بياييم. نظام آموزشي بايد از بچه ها حليم بسازد. حالا در خانم ها اسم حلیمه داريم ولي در آقايان حلیم نداريم. ولي واقعا بچه بايد حليم بار بيايد.
ذكر، ذكر يعني چه؟ تكرار؟ آن ورد است ذكر نيست. ياد كردن با كلام ورد است. صدا كردن هم صدا است ورد است، ذكر نيست. ذكر بازنگري است. ذكر نقشه راه است بازنگري نقشه راه است. مثلا من راه مي افتم از اينجا باربند ماشين را بار ميزنم با خانم و بچه ها راه مي افتيم هر كس به من مي رسد مي گويد: فلاني كجا؟ انشاءالله مشهد. هر كه مي گويد، مي گويم: مشهد .مشهد. اين ورد است. راه مي افتم مي بينم نوشته قم، قم است باشد من مشهد مي روم. مي روم مي رسم اصفهان، بابا اينجا اصفهان است باشد من مي روم مشهد. آخر سر، سر از بوشهر و خوزستان در مي آورم ولي همه اش هم مي گويم مشهد چرا؟ چون نقشه راه نداشتم باز كنم ببينم علائم نقشه با علائم راه هماهنگ است يا نه. اگر هماهنگ است من در مسير هستم.
ذكر يعني بازنگري نه يادآوري. مرتب بايد كنترل كنيد من در مسير هستم يا نه. تمام ذكرها را فارسي اش را ترجمه كنيد بينيد. نماز روزانه ما ذكر است آيا كنترل مي كنيم يا نه؟ اصلا وقتي كه مي گوييم الحمد لله رب العالمين، نمي خواهم نمازخوان كنم شما را اشتباه نكنيد ولي مي خواهم بگويم بحران مفاهيم اين است اصلا مي دانيم چه مي گوييم؟ چه را داريم بازنگري مي كنيم؟
دفعه پيش در جلسه ترس و خشم گفتم از ترسمان داريم نماز مي خوانيم كه باز خواست نشويم يا بابتش بهشت به ما بدهند. آن ذكر نيست ورد است ورد شكل است عيب هم ندارد بگوييم ولي بدانيم كه ورد ذكر نيست .ذكر، يعني توجه به مسير بازنگري.
خدا رحمت کند آقا سيد هاشم حداد از شاگردان مرحوم آقا سيد علي آقاي قاضي بودند آمده بودند به ايران ايشان اصلا معمم هم نبوده آهنگر است. به مرحوم مطهري گفته بود آقاي مطهري شما نماز مي خوانيد؟ گفته بود بله. گفته بود مي دانم مي خواني چگونه مي خواني؟ گفته بود با توجه كامل، روي تك تك لغاتش كلماتش. گفت عجب! روي تمام كلمات دقت داري؟ گفته بود بله. گفته بود :پس كي نماز مي خواني!!؟؟ اگر قرار است روي همه اش دقت كني که نماز نیست.
ذكر بازنگري است آيا من در مسير هستم يا نه؟ چه مسيري؟ خودتان تعيين مي كنيد ولي بايد ياد بگيريد من در مسير هستم يا نه. دانشگاهي كه من مي خواهم كنكور بدهم در مسير من هست يا نه. تفكر راهبردي دارم يا نه؟ برنامه ريزي راهبردي دارم يا نه؟ اين برنامه ريزي است و گرنه يك جاي ديگر سر در مي آورم مبدا و مقصدم را مي شناسم؟ ذكر يعني چك كردن مبدا و مقصد ذكر يعني تفكر راهبردي. (ادامه دارد...)
#آزادی_محدودیت {قسمت1}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
هدایت شده از تربیت فرزند نوردیده
كودك درمانده تربيت نكنيد.
"هميشه كارت خرابكاريه"
"هيچ وقت حرفمو گوش نميدی"
"يكبار ازت يه كاری خواستما ببين چكار كردى"
این جملات به كودكان درمانده بودن را می آموزند.
Join @nooredideh
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
« نه گفتن » مکرر به کودک و نوجوان ، مقدمه لجبازی های مکرر آن ها ست
اگر مکرر به فرزندتان «نه» بگویید پس از مدتی دیگر « نه » برای او بی ارزش خواهد شد و توجهی به جواب منفی شما نخواهد کرد .
و یا بدتر از آن، خودش هم مکرر از واژه « نه » برای مخالفت دائمی با شما استفاده خواهد کرد.
واژه «نه» را به جا و کم اما قاطع خرج کنید
@nooredideh_nojavan
چند اشتباه رایج مادران
🔸اجازه نمیدهید دیگران مراقب فرزندتان باشند (او را شدیدا به خود وابسته می کنید. بعد از یکی دوسالگی کودک را می توان چند ساعتی به اقوام نزدیک سپرد و از سه سالگی کودک باید به مهد کودک برود)
🔸فرزندتان را در سنین بالا روی تخت خود میخوابانید
🔸 برای کودکتان هزاران اسباب بازی میخرید
🔸 میخواهید از فرزندتان انیشتین بسازید
🔸کودکتان را با بچههای دیگر مقایسه میکنید.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
همه میدانند که وقتی پدرم علی(ع) شنید
دشمن، خلخال از پای زن یهودی کشیده
دیگر قرار نداشت
و اگر اذن خدا بودّ از غصه دق میکرد.
چه قدر غیرت داشت!
چه مرد بود!
پدرم آن زن یهودی را دوست نداشت.
من نمیدانم آن زن یهودی چه قدر عفیف بود.
کسی آن زن یهودی را کتک نزد.
دست هیچ کسی به صورت آن زن یهودی نرسید.
زن یهودی، پیغمبرزاده نبود.
کسی نگفته همسر آن زن یهودی اول میدان جنگ بوده.
من تردید ندارم که همسر آن زن یهودی
تماشا گر صحنۀ ربودن خلخال نبوده.
زن یهودی، مسافری در راه نداشت
که شش ماه از سفرش را طی کرده باشد
و سه ماه دیگر مانده باشد به آمدنش.
پدرم دربارۀ آن زن یهودی گفت:
اگر مسلمانی از غم این حادثه بمیرد
جای سرزنش نیست و سزاوار است.
حالا کسی هست به من بگوید که چگونه مادر را در مقابل چشمانِ پدر... ؟
📚 کتاب #ریحانه_خدا
جلد چهارم (مصائب حضرت زهرا)
استاد. عباسی ولدی
@hoseindarabi
📚مجموعۀ ریحانه خدا، اتّفاقی نو، در میان کتابهایی با موضوع حضرت زهرا علیهاالسلام، نوشتۀ استاد محسن عباسی ولدی.
1⃣«منبع نور بهشت، خندۀ تو فاطمه» اوّلین جلد از مجموعۀ «ریحانۀ خدا» است که دوست داره مقام ملکوتی حضرت زهرا سلام الله علیها رو به تصویر بکشه .
2⃣«بانو! اجازه»، کتاب دوم از مجموعۀ «ریحانۀ خدا»، چهارده تا درس کلیدی از سبک زندگی حضرت زهرا سلام الله علیهاست که دنیای جدیدی رو در مقابلمون به نمایش میذاره.
3⃣چه قدر به این جمله فکر کردیم که امام زمان علیه السلام فرمودن: «همانا در دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است»؟
«فاطمهای که تو یادمان دادی» کتاب سوم از مجموعۀ «ریحانه خدا»، دلنوشتههای مهدوی با رنگ و بوی فاطمیهست.
4⃣همۀ ما به روضههای بانو حسّاسیم.
کتاب چهارم این مجموعه سری زده به محلّۀ واژهها و چهارده مجلس، روضه به پا کرده. «واژههای خیس» رو میشه خوند و یه دل سیر گریه کرد.
جهت تهیه این مجموعه با تخفیف ویژه به این پیام رجوع کنید👇
https://eitaa.com/hoseindarabi/2430
هدایت شده از لالایی خدا
0016 baghareh 049-050.mp3
9.12M
#لالایی_خدا 16
#سوره_بقره آیات 50-49
#محسن_عباسی_ولدی
روزهای زوج، ساعت ۹شب
با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن.
@lalaiekhoda
تربیت فرزند نوردیده
... حلم يعني اينكه ضربه بزن، ضربه پذير باشيم یعنی اينقدر ضربه بخوريم كه نرم باشيم كش بياييم نشكنيم.
.
... و بعد هوشياري؛ هوشياري يعني كلي نگري. نفس سوّم، ناطقه قدسي. دو تا خاصيت دارد نزاهت و حكمت. حكمت فراتر از علم است آگاهي و دانايي با هم نزاهت يعني صداقت و درستي و پاكي. و نزديك ترين چيز به نفس كامل الهي است. ما راجع به نفس كامل الهي صحبت نمي كنيم هيچوقت صحبت نمي كنيم چون در حد ما نيست. تمام سعي ما اين است كه برسيم به نفس، وارد اين نفس ناطقه قدسي بشويم وظيفه ما اين است كه بچه هايمان را به اینجا برسانيم. تا اينجا نرسيديم نبايد رهايشان كنيم بقيه اش با خودشان است. اين نفس نزديك ترين چيز به نفس فرشتگان يا نفس كامل الهي است. اين از منبع روايت كميل بن زياد بود.
ما يك تقسيم بندي مي كنيم از اين چهار طبقه نفس تا بعد بتوانيم بگوييم كه اشكال كار ما كجا است چرا اينقدر خشم داريم؟ چرا اينقدر ترس داريم ؟چرا اينقدر حالمان بد است؟ اين خط زمين است .خاك است .جسم ما از خاك است. خاك توانش را مي دهد به گياه. گياه مي دهد به حيوان هر دو مي دهند به انسان پس پايه خاك است. نفس نامي نباتي يك ذوزنقه است از اين چهار طبقه هر كدام يک ذوزنقه هستند. چگونه قرار گرفتن اين ذوزنقه ها روي هم خيلي مهم است. نفس نامي نباتي ذوزنقه اي است كه از پايين بسته است از بالا باز است اين بعد خورد و خوراك ما است. خيلي هم مهم است. شنيديد که عقل سالم در بدن سالم است. بنابراين اگر جسم سالم نباشد ديگر به بقيه اش كاري نداريم نمي توانيم بدون اين به اينجا برسيم پس مهم است.
طبقه دوم يك ذوزنقه ديگر روي اين است اين نامي نباتي بود اين حسي حيواني تا اينجا با حيوان مشترك هستيم. اين دو تا را ما مي گوييم غريزه؛ غريزه نيرويي است كه به نيازهاي جسمي ما جواب مي دهد. غريزه است كه ما را وادار مي كند از سلامتي مان حفاظت كنيم سلامت جسم ؛بقاء نسل ،غريزه اين دو تا وظيفه را دارد. غريزه براي حفظ جان است و براي بقاء نسل .پاسخ دادن به غريزه لذت دارد .به عنوان پشتوانه، ما غذا كه مي خوريم لذت مي بريم در رابطه جنسي كه غريزه جنسي است لذت مي بريم در خواب لذت مي بريم.
نفس حيواني و نباتي ما لذت دارد چون غريزه است و بايد باشد تا ما بتوانيم به مراحل بالا برسيم. غرايز نبايد سركوب بشود، بايد محدود بشود، سركوب غريزه نه مال دين ما است نه مال مليت ما است .سوغات هند است ،از هند نفوذ كرده. جوكي هاي هند، غذا نمي خورند روي ميخ مي خوابند در ابر مي روند. جسم شان را آزارمي دهند ما آزار جسم در دينمان نداريم در آيين ملّي مان هم هيچكدام همه جا تن مقدس است پس اين دو تا هست.
سومي نفس ناطقه قدسي و انساني است. انساني همان عقل است يا شناخت است. همه اينهـا جزو ذهن است اين بعد عقلاني ما است. ما وقتي كه درس مي خوانيم وقتي كه عالم مي شويم اين بعد را تقويت مي كنيم و اين همان بعد نفس ناطقه قدسي است كه پنج ويژگي داشت. طبقه بعد نفس كامل الهي است. اين ديگر مسدود نيست به بي نهايت متّصل است. بهمين دليل ما وارد نمي شويم چون اصلا در حد سطح ما نيست.
از نظر امام محمد غزالی اين شكل طبيعي ،صحيح و نرمال ذهن است. اين بخش غريزه است ،اين بخش عقل است ؛اين بخش فطرت است. يكي از اختلافات ما با علم روانشناسي اين است. روانشناسي چون از غرب آمده فطرت را قبول ندارد فطرت و غريزه را يكي مي بينند ما فطرت و غريزه را از هم جدا مي بينيم. روانشناسي همان نظري كه راجع به حيوانات است راجع به انسان هم مي گويند حيوان فطرت و غريزه اش با هم است .حيوان اينجا متوقف مي شود ديگر بالاتر نمي رود نه ناطقه قدسي دارد نه الهي .غريزه كامل است. انسان مي رود بالا عقل درد و فطرت دارد.
آن چيزي كه بايد محدود بشود غريزه است و آن چيزي كه نبايد محدود بشود فطرت است. ما در مورد بچه هايمان چكار مي كنيم؟ فطرتشان را محدود مي كنيم. چگونه بچه دو ساله را با فطرتشان محدود مي كنيم؟ برايش بالاي منبر نمي توانيم برويم اما محمد غزالي برايش بگوييم، نمي گذاريم بازي كند. نظافت، نظم، آموزش، تربيت، رفاه. كثيف نكن خودت را كثافت كاري نكن ؛بهم نزن ؛شلوغ نكن ؛مؤدب بنشين ؛نقاشي كن!! جلوي فطرتش را مي گيريم. (ادامه دارد...)
#آزادی_محدودیت {قسمت2}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
برخی از کودکان دوست دارند موقع غذا خوردن اول برنج رابخورند و بعد خورش را
اگر برنج و خورش را مخلوط کنید می گویند کثیف شد دیگه نمیخوریم
چرا اصرار دارید که حتما برنج و خورش را باهم مخلوط کنند و بخورند
بگذارید راحت غذا بخورند
اصلا بگذارید برنج را اول بخورند و بعد خورش را سپس یکم تکونشون بدید برنج و خورش تو شکمشون مخلوط میشه
خیال شماهم راحت میشه 😀
{دکتراسلامی}
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
بیاید از کره ماه به انقلاب اسلامی نگاه کنیم. سال57 وقتی از بیرون کرهزمین به دنیا نگاه میکردیم، قدرت دو قسمت بود، قدرت #کمونیستی شرق که شوروی و قدرت #لیبرال غرب که آمریکا بود. همه کشورهای دیگه زیر سلطه قدرت این دو ابرقدرت بودن.
هر کاری این دو ابر قدرت میخواستن میکردن. از سوءاستفاده از منابع کشورها تا استثمار اونا وهرکار دیگه، هیشکی جرأت نداشت حرفی بزنه. حتی این دوتا قدرت باهم هماهنگ بودن. هر انقلابی هم تو هر کشوری اتفاق میفتاد، استقلال اون کشورو در پی نداشت، از زیر سلطه این یکی درمیومد میرفت زیر سلطه اونیکی، مثلا وقتی #کوبا به رهبری فیدلکاسترو انقلاب کرد از دهن آمریکا دراومد رفت تو دهن شوروی.فرقی نکرد
#تافلر نویسنده آمریکایی کتاب #موجسوم میگه: تو این وضعیت دوقطبی قدرت در دنیا، یه نفر به اسم (امام)خمینی پیداشد نه قدرت شرقو دید نه قدرت غربو، رفت یه گوشه دنیا وایساد اون دوتا قدرت افتادن دنبالش خودشونو با اون هماهنگ کنن. تافلر امام خمینی رو قدرتی فراتر از قدرت دولتهای ملی در قرن معاصر میدونه
انقلاب باعث شگفتی این دوقدرت جهانی شد. بخاطر همین هرکاری میتوستن برای ساقط کردنش انجام دادن، از جنگ تحمیلی و تحریمهای بیسابقه گرفته تا ترور شخصیتهای بزرگ سیاسی کشور، که نتونستن به هدفشون برسن
الانهم باید به ایران از همین زاویه نگاه کنیم، اگه اینطوری نگاه کنیم خیلی نظرمون نسبت به نظاممون باهمه ایراداتش عوض میشه، با هر مشکلی کل نظامو زیرسوال نمیبریم.
خیلی از سوالاتمونم پاسخ داده میشه. مثلا این سوال که رهبری تو این مشکلات گرونی وموارددیگه چرا دخالت نمیکنه. جواب اینهکه، چون رهبری جهانی و از بالا به ایران داره نگاه میکنه و با چنگ و دندون ایرانو گرفته و ازش مراقبت میکنه، و داخل این کشور هم مسئولینی هستن که مسائل دیگه رو مدیریت میکنن، البته رهبری در مشکلات داخلی هم راهنمایی میکنن و تذکرات لازمو میدن. ولی مثلا گرونیها و مسائل اقتصادی به وزارت اقتصاد مربوطه که رئیس جمهور باید نظارت کنه، اصلا اگه رهبری بخواد تو همه چی دخالت کنه ما مردم باید اعتراض کنيم که چرا اینطوره؟ رهبر باید حواسش به بیرون باشه تا قدرتهای بزرگ نتونن کاری بکنن.
بخاطر همین شما ببینید آنچه که به اقتدار ایران در جهان، قدرت دفاعی وبازدارندگی وامنیت بستگی داره که یکی از وظایف رهبریه، ایران بینظیر عمل کرده. نمونهاش همین موشک #کروز_هویزه که سه تا کشور به تکنولوژیش رسیده بود وایران چهارمین کشور بود. که همه رو شوکه کرد.
✍حسین دارابی
@hoseindarabi
0017 baghareh 051-054.mp3
7.7M
#لالایی_خدا 17
#سوره_بقره آیات 51-54
#محسن_عباسی_ولدی
روزهای زوج، ساعت ۹شب
با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن.
@lalaiekhoda
تربیت فرزند نوردیده
. ... و بعد هوشياري؛ هوشياري يعني كلي نگري. نفس سوّم، ناطقه قدسي. دو تا خاصيت دارد نزاهت و حكمت. حكم
آن چيزي كه بايد محدود بشود غريزه است و آن چيزي كه نبايد محدود بشود فطرت است. بچه اي كه زياد شلوغ مي كند به او مي گوييم بيش فعال. نمي گذاريم رشد كند مانع تعالي مي شويم. در عوض چكار مي كنيم؟ بهترين ها را برايش مي خريم اتاقش را پر اسباب بازي مي كنيم و غريزه اش را باز مي كنيم. اصل اساسي در قرار گرفتن اين ذوزنقه سوّم است چه ذهنيتي به بچه مان مي دهيم ؟
در خيابان هاي تهران بگرديد بيشترين حجم فروشگاه ها چه عرضه مي كنند؟ خوراك و پوشاك، يعني اينجا. مغازه اي خوراك پوشاك تعطيل شود، شهر تعطیل مي شود. چند تا فروشگاه اينهـا را عرضه مي كنند؟ تعطيل هم بشوند اصلا هيچكس نمي فهمد. اصلا كسي كمبودش را حس نمي كند. ولي يك روز اگر نفس نامي نباتي تعطيل بشود ،اصلا مملكت بهم می ریزد. دو روز گوجه فرنگي كم ياب بشود چه خبري مي شود؟ تمام سوپر ماركت ها قفسه هايشان خالي شد چرا؟ چون نفس نامي نباتي بزرگ است. محدود نيست. علت اينكه ما اين وضع را پيدا مي كنيم اين است .اين ذوزنقه معكوس است. اين عملكرد بجاي اينكه ضلع كوچكش پايين باشد ضلع بزرگ برعكس شد.
اين مشكل نظام آموزش و پرورش ما است. اين مشكل تعليم و تربيت ما است .ما بچه ها را به سمت هوشياري نمي بريم .مخروط واژگون شكل مي گيرد. ببينيد ما اينقدر نياز داريم، اين نياز را بايد دريافت كنيم با نياز شوخي نداريم نمي توانيم دريافت نكنيم اگر دريافت نكنيم مساله دار مي شويم ولي وقتي مخروط شكل مي گيرد حالا اينقدر نياز داريم. چند برابر؟ در نتيجه مي رويم در حريم همديگر جنگ مي شود فقر چون همه ميخواهند.
بدتر از اين از خاك عبور مي كنيم بجاي اينكه به بي نهايت بالا متّصل بشويم توهم بي نهايت پيدا مي كنيم. كه حَتّي زمين هم نمي تواند جواب بدهد اين دنيای آر زوها ،اميال و حسرت هاي ما است. ببينيد مهم نيست داريم راجع به ذهن صحبت مي كنيم اصلا به داشته هاي كسي كار نداريم .داريم فكر مي كنيم چقدر آرزو داريم و چقدر داريم برنامه مي ريزيم و چقدر حسرتش را مي خوريم كه نمي توانيم به آن برسيم؟ خانه، ماشين ،ويلا، پول، سرمايه ،شركت و و و و ... چقدر آرزو داريم؟ نمي توانیم برسيم.
كره زمين محدود است به نامحدود نمي تواند جواب بدهد، معنويت نامحدود است. شما از ديدن بچه تان چقدر احساس حظ و لذت مي كنيد؟ چقدر؟ خيلي چه قدر است؟ اندازه بدهيد. بي نهايت چون اينجا هستيم. اصلا قابل اندازه گيري نيست. مهر و محبت نامحدود است تعداد بچه ها محدود است حداكثر ده تا دوازده تا مي توانيد داشته باشيد بيشتر مي توانيد؟ حداكثر ده تا، يك جين كامل ؛خب محدود است. ولي دوست داشتن تك تك اينهـا نامحدود است.
بچه دار شدن اينجا است در غريزه است .مادر شدن، بچه داشتن اينجا است ؛مادر شدن اينجا است. در مادر شدن محدوديت داريم؟ در پدر شدن ما محدوديت داريم؟ بله در بچه داشتن محدوديت داريم من دو تا بچه دارم ولي در پدر شدن هم محدويت دارم؟ چند تا دختر و پسر من داشته باشم خوب است؟ خودم نمي دانم. و چند تا نوه دارم نمي دانم همه شما بچه هاي من هستيد. پدر شدن اينجا است بچه داشتن اينجا است. مساله اساسي اين مخروط ذهن است كه متون سنتي ما قشنگ مي گويند با عبارت هاي كهنه قديمي به اين بايد فكر كنيم كه داريم چكار مي كنيم. (ادامه دارد...)
#آزادی_محدودیت {قسمت3}
[استادسلطانی]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
در اینستاگراممون میتونید زیر هر پست تجربیات و سوالاتتونو مطرح کنید. اگر اینستا دارید حتما مارو فالو کنید 👇
Instagram.com/nooredideh.ir