تو اینستاگرام نوردیده، مبحث جذاب و جدیدی رو شروع کردیم، بازخوردای مثبتی داشته. چهارقسمتشو گذاشتیم. اوایل بحثه حتما فالو کنید و مبحث رو ازهمین ابتدا دنبال کنید
👇
Instagram.com/nooredideh.ir
بچه ها بیشتر از آنچه تصور می کنیم،
از رفتارمان می آموزند، نه از کلاممان!
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
اگر قرار باشد تنها يك مورد تربيتي كودك داشته باشيم اينه که؛ دوست خوب براي فرزندمان بخريم، يعني خرج كنيم تا دوست خوب برایش پيدا كنيم تا با هم درگير بازي و ورزش بشن.
این ظلم به كودك است که جلویش اسباب بازي بريزيم تا تنهايي ساعتها بازي كنه يا بذاريم ساعتها پاي تلويزيون يا كامپيوتر باشه.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
کودک به محض بالا رفتن صدای پدر
و مادر دچار "احساس نا امنی" میشه.
دعوای والدین برای کودک به عنوان
"خطری برای مادر" تلقی میشه و کودک
و فرزند ما به شکل وسواس گونه ای
هراسان و نگران مادر میشه،
اما نمی تونه هیچ واکنشی نشون بده.
بنابراین یکی از حقوق مسلم کودک،
نیاز او به تامین امنیت مادر است.
اعتماد به تداوم تامین امنیت مادر برای
تامین امنیت روانی کودک بسیار مهمه...
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
تربیت فرزند نوردیده
بچه ها فقط می خواهند که آن ها را حس کنید و درکشان کنید. باز هم تأکید می کنم که احساس کودک را تشدید ن
گفتیم احساسات جزو وجود هستند و باید تجربه شوند. درک احساس کودک بزرگترین مرحله ی شناخت کودک است. تا احساس کودک و نیاز پشت آن را نشناسیم نمی توانیم با او رفتار مناسب داشته باشیم و رفتارمان بر اساس ذهنیات خودمان خواهد شد.
کودک تا زمانی که احساس درست نداشته باشد نمی تواند فکر و عمل کند؛ چرا بچه های ما این قدر در درس خواندن ناتوان هستند؟ چون ذهن های خیلی پری دارند و یکی از عللی که ذهن پر می شود، احساسات نا خوشایند انباشت شده است. ما و به تبع فرزندانمان بلد نیستیم از احساسات ناخوشایند عبور کنیم تا ذهن تخلیه شود. بچه ها نیز تا زمانی که احساس درست نداشته باشند درگیری های ذهنی شان اجازه نمی دهد که درس بخوانند. خود ما با این ذهن های پر می توانیم یک صفحه کتاب بخوانیم؟ وقتی ذهن پر از احساس های عبور نکرده است و خشم ها و غم ها و کینه ها و حسادت ها طبقه طبقه روی هم انباشته شده اند، این ذهن اجازه فراگیری نمی دهد.
پس بچه ها اول باید احساس سالم داشته باشند. گفتیم با احساس خوب و بد بچه ها باید با احترام برخورد کنیم. بچه ها در اوج احساس احتیاج به درک دارند و درک احساس یعنی پذیرش کودک همان گونه که هست. درحال جیغ زدنه، نعره می کشه، پا می کوبه و نمی دونه که با این احساس باید چی کار کنه من مادر و من پدر باید توانایی پذیرش داشته باشیم همین جوری که هستی بیا حمایتت کنم؛ پرخاش، قهر و دادزدن سر کودک و ... یعنی من تو را نپذیرفته ام.
بچه ها هرچه بیشتر راجع به احساساتشان صحبت کنند مهارت بیشتری به دست می آورند و باید این امکان را داشته باشند که احساسات را بیرون بریزند و راجع به آن حرف بزنند. (ادامه دارد...)
#احساس {قسمت26}
[مباحث کودک متعادل]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ممکنه تولد نوزاد موجب اضطراب فرزند اول شود ‼️
مشکلات داشتن فرزند دوم چیست⁉️
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
هدایت شده از گالری روسری مُنیرا 🎀
⭕️ اصولی کاربردی ارتباط با نوجوان 1
🔻والدین باید از شیوهها و راهکارهای مناسب در برقراری ارتباط با فرزندان خود آگاهی داشته باشند و بدانند که وضعیت ارتباطگیری در دوران نوجوانی با دوران کودکی متفاوت است و اصول خاص خود را دارد. در ادامه مهمترین اصول و مهارتهای ارتباطی والدین با نوجوانان را بررسی خواهیم کرد.
1️⃣ اصل ایجاد امنیت روانی
خانواده، باید مهمترین کانون تأمینکننده نیازهای روانی فرزند باشد. در این سن به دلیل اینکه نوجوانان مستقل میشوند، خیلی راحت تحت تاثیر محیط قرار گرفته یا دوست دارند با هم سن و سالهایشان باشند و وقت بیشتری را در بیرون از خانه بگذرانند. پس باید اصل ما این باشد که فضای خانه و خانواده سرشار از امنیت، آرامش و جذابیت باشد. شوخی کردن با نوجوان، نظرخواهی درباره مسائل مختلف و داشتن حرف مشترک با آنها باعث میشود که او امنیت روانی داشته باشد.
2️⃣ اصل محبت
در کودکی بچهها فقط کلام ما را متوجه میشوند، ولی در نوجوانی کلام ما کمتر تأثیر دارد. آنها به حرکات، رفتار و اعمال ما نگاه میکنند؛ بنابراین اساس یک رابطه سالم و درست میان شما و فرزندتان مبادله مهر و عطوفت است.
یک نگاه محبتآمیز یا یک نوازش مهربانانه بزرگترین معجزه را میکند و رفتار فرزندتان را به سوی خلاقیت، خیر و نیکی تغییر جهت میدهد. بی شک توجه و محبت کردن، یک نیاز اساسی روانی و یک تقویتکننده مثبت است.
@nooredideh
از پیامبر(ص) نام برترین اصحابش را پرسیدند
پیامبر اسم چند نفر از اصحاب را نام برد،
ولی نام علی(ع) دربین آنها نبود
با تعجب پرسیدند، پس علی چه شد؟
پیامبر فرمود: شما از اصحابم سوال کردید
علی جان من است
#مباهله
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
به دو منظور والدین باید به کودکان حق انتخاب بدهند:
۱- جلوگیری از نه گفتن های اضافی و قشقرق
۲- افزایش اعتماد به نفس
اگر به کودک بیش از ظرفیتش، حق انتخاب بدهید، انگار که به آن ها اعلام جنگ داده اید.
کودک توانایی انتخاب بین تعداد زیادی اشیاء را ندارد و قادر به انتخاب از بین تعداد زیادی وسیله نیست.
به دلیل گیجی حاصل از عدم توانایی در انتخاب، به رفتارهایی رو می آورد که ما آن ها را به اشتباه لجبازی تعبیر می کنیم.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی از والدین می فهمن این کار یعنی چی! 😃
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
http://eitaa.com/joinchat/971833344C27493babe0
تحلیل محتوای کتاب فارسی اول دبستان سه کشور
🇮🇷 کودک ایرانی «اطاعت» یاد می گیرد
🇩🇪 کودک آلمانی «پیشرفت»
🇨🇳 و کودک چینی «مهرورزی»
علیرضا عابدین (روان شناس) در پژوهشی به بررسی و تحلیل داستانهای کتاب فارسی کلاس اول در ایران و مقایسه آن با داستانهای کتاب زبان کلاس اول در دو کشور شرقی و غربی یعنی چین، به عنوان نماینده فرهنگ جمعگرا و آلمان، به عنوان نماینده فرهنگ فردگرا پرداخته است.
◽️او به این منظور تمامی داستانهای کتاب فارسی اول ابتدایی در ایران، شامل ۵١ داستان منتشر شده در سال ١٣٩١، همچنین ۴۴ داستان از داستانهای کتاب کلاس اول چین و ٢۶ داستان از مجموعه چهار کتاب کلاس اول آلمان را به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب کرده است.
🔍 نتایج این پژوهش نشان می دهد
◾️نیازهای «پیروی» و اطاعت در ایران
◾️«پیشرفت» در آلمان
◾️«مهرورزی» در چین، سه نیاز اول و اصلی در سه کشور هستند.
◽️نیاز به «پیروی» و اطاعت به دو نوع «تسلیم» و «احترام» تقسیم شده است.
◽️نیاز «مهرورزی» پرتکرارترین نیاز در چین است که به شدت با ساختار جمعگرای شرقی مطابقت دارد.
◽️در مرتبههای بعدی نیاز «فهمیدن» و همچنین نیاز به «ارائه و بیان» در چین قراردارند.
🔸به طور خلاصه میتوان گفت کودک چینی به دنبال آن است که مهر بورزد، بفهمد و بفهماند.
◽️بعد از این سه نیاز که اساسا در ارتباط با دیگران (نیازهای جمعی) معنا پیدا میکنند، نیازهای شخصیتر مثل «پیشرفت» و «بازی» در چین، ظهور میکنند.
◽️این در حالی است که بروز نیازها در آلمان درست وارونه چین است. در آلمان نیاز به «پیشرفت»، «بازی» و «شناخت» که نیازهای فردی و معطوف به خود هستند، در درجه اول قرار دارند و بعد از آنها نیاز «پیوندجویی» ظهور می کند.
◽️بنابراین کودک ایرانی میآموزد طلبکننده و گیرنده (مصرف کننده و تنبل) باشد.
🔶کودک چینی اما میآموزد دهنده و بخشنده (تولیدکننده و کارگر) باشد.
🔶در حالی که کودک آلمانی اساسا چیزی طلب نمیکند ( استقلال طلب) است.
◽️بر این پایه میتوان نتیجه گرفت کودک ایرانی در کتاب درسی خود یاد میگیرد که مطیع و سربه زیر باشد.
◽️نگاه کودک ایرانی یا به سمت پایین است و یا از پایین به بالا نگاه میکند.
◽️نگاه کودک چینی به اطراف است و یک نگاه دایرهوار دارد.
◽️ولی کودک آلمانی یک حرکت و نگاه رو به جلو و هدفمند دارد. او به یک نقطه و هدف چشم می دوزد و تنها برای رسیدن به آن در یک خط سیر مشخص می کوشد و در نهایت هم موفق است.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh