به یاد داشته باشیم که
نکن، دست نزن، حرف بد نزن، تف نکن، داد نزن، جیغ نزن، ندو، نریز، نپاش، اونجا نه، نه نه نه...
از کار بد بازداشتن کودک ، مساوی است با انجام ندادن هیچ کاری . کودکی که فقط از کار بد بازداشته شود ، پنهان کار ، دروغگو ، متظاهر ، چاپلوس ، لجباز ، کینه توز ، خودآزار و دگر آزار می شود. حال آن که آموختن خوبی وظیفه ی پدر و مادر و کار ساده ای است.
بنابراین وظیفه والدين آموختن همراه با فعالیت است و با فعالیت است که آفریدن و رشد و تکامل ممکن میشود .
@nooredideh
برای تقویت حرمت نفس کودکان👇
1- رفتاری مهربان و ملایم داشته باشید و به کودکان خود محبت کنید. مخصوصا زمانی که فرزندتان عصبانی، غمگین یا کلافه است یا کار اشتباهی انجام داده است.
2- وقتی به احساسات و نظرات فرزندتان توجه کنید: هنگامی که به شادی یا ناراحتی کودکتان توجهی نمیکنید و عکس العملی نشان نمیدهید، در واقع عزت نفس کودکتان را از بین خواهید برد . پس زمانیکه فرزند شما در مورد مسألهای نظری میدهد، به حرفهای وی توجه کنید.
join @nooredideh
ﺧﻮﻧﻪ ﺍﻭﻧﺠﺎﻳﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻳﻪ ﭘﺬﻳﺮﺍﻳﻰ ﺻﺪ ﻣﺘﺮﻯ ﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﺗﺎ ﺍﺗﺎﻕ ﺧﻮﺍﺏ ﻭ ﻛﻠﻰ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺩﻳﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ...
ﺧﻮﻧﻪ ﻳﻌﻨﻰ «ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﻭ ﺩﺭک ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ»
ﺧﻮﻧﻪ ﻳﻌﻨﻰ «ﺟﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﻰ ﺑﻬﺶ ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻰ ﻳﻪ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﻴﺎﺩ ﺭﻭ ﻟﺒﺎﺕ»
ﺧﻮﻧﻪ ﻳﻌﻨﻰ «ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻣﻨﻴﺖ»
ﺧﻮﻧﻪ ﻳﻌﻨﻰ «ﻳﻪ ﺍﺳﺘﻜﺎﻥ ﭼﺎﻯ ﮔﺮﻡ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻛﺴﺎﻧﯽ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺘﺸﻮﻥ ﺩﺍﺭﻯ»
ﺧﻮﻧﻪ ﻳﻌﻨﻰ «ﻓﻀﺎﻳﻰ ﺧﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﺧﺸﻢ،
ﺧﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﺩﻭﺩ و ﺧﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺮﺱ»
ﺧﻮﻧﻪ ﻳﻌﻨﻰ «ﻭﻗﺘﻰ ﻭﺍﺭﺩﺵ ﻣﻴﺸﻰ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺰﻧﻰ ﻭ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺒﻴﻨﻰ»
ﻳﻪ ﺧﻮﻧﻪ ﺧﻮﺏ ﻣﺘﺮﺍﮊﺵ ﺑﺎﻻ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﻭﺳﻌﺖ ﻗﻠﺐ ﺁﺩﻣﺎﺵ ﺯﻳﺎﺩﻩ.
ﻫﻤﭽﻴﻦ ﺧﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺭﻭ ﺑﺮﺍتون ﺁﺭﺯو میکنیم...
Join @nooredideh
هدایت شده از خانواده چند فرزندی🇮🇷
ازابو سعید ابوالخیرسوال کردند.
این حُسن شهرت را از کجا آوردی ؟
ابوسعید گفت :
شبی مادر از من آب خواست، دقایقی طول
کشید تا آب آوردم، وقتی به کنارش رفتم،
خواب، مادر را در ربوده بود، دلم نیامد که
بیدارش کنم، به کنارش نشستم تا پگاه،
مادر چشمان خویش را باز کرد و وقتی
کاسه ی آب را در دستان من دید، پی به
ماجرا برد و گفت:
"فرزندم، امیدوارم که نامت عالمگیر شود"
@nooredideh
یکی از جانشین های تنبیه برای کودکان این است که احساس خود را با شدت اما بدون توهین به شخصیت بیان کنید.
انتظارات خود را جزء به جزء شرح دهید و راه جبران خطاها را به کودک نشان دهید.
برای بسیاری از کودکان این توضیحات کافی است تا آنها را به عمل مسئولانه تر تشویق کند.
پدر: از اینکه ابزار من در حیاط زیر بارون رها شده خیلی عصبانیم. انتظار من اینه که وقتی ابزار رو میگیری اونها رو با همون وضعیت قبلی برگردونی.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
🔸یک نکته اینکه، تشویقی خلاقیت را پرورش می دهد که تشویق معنوی، شخصیتی و عاطفی باشد؛ احساسی و شوق و شو
وقتی کار اشتباه کودک نقد شد و وجود او تایید شد، در این حالت است که درک مسئول به وجود می آید. درک مقصر و درک مظلوم توانایی جداکردن کار از وجود را ندارند نه درمورد خودشان و نه در دیگران. یک درک مقصر به خاطر کار اشتباه خودش را سرزنش و تحقیر می کند و به خاطر آن به خودش آسیب می زند و درک مظلوم این کار را با دیگران می کند و دیگران را مقصرمی داند وسرزنش میکند، اما درک مسئول هیچ وجودی را تخریب نمی کند و فقط کار را نقد می کند هم درمورد خودش و هم درمورد دیگران حتی در نقد اول باید با تأیید شروع کنیم. وقتی توانایی جدایی کار کودک از وجود او را پیدا کردیم به این نکته می رسیم، که ما باید به بچه ها باید اجازه ی اشتباه بدهیم چون اگر اشتباه نکنند رشد نمی کنند.
من نمی دانم این باور از کجا آمده که هیچ کس حق اشتباه ندارد. درک مقصر به خودش اجازه ی اشتباه نمی دهد. مگر می شود که بدون اشتباه رشد کرد؟ بچه ها باید اشتباه کنند و باید حق اشتباه کردنشان را به رسمیت بشناسیم و به حق اشتباهشان احترام بگذاریم. کسی که اشتباه می کند چه کودک و چه بزرگسال، کارش را نقد می کنیم ولی سرزنش نمی کنیم. حتی اگر بخواهیم نقد هم کنیم اول باید وجود کودک را تأیید کنیم، از او حمایت کنیم بعد نقد کنیم و کار درست را به او یاد بدهیم.
مثل مادری که قبلاً مثال زدم که وقتی فرزندش لیوان شیر از دستش ریخت، با ذهنی آماده با جدایی کار از وجود فرزندش اول جمع کردن شیر را به صورت بازی درآورد و بعد با حمایت یک لیوان پلاستیکی حاوی آب به فرزندش داد تا تمرین ریختن مایعات در لیوان را کند و مهارت آن را به دست آورد. این مادر اول با بازی با شیری که زمین ریخته، وجود کودک را تثبیت کرد و او را تقویت کرد، بعد او را نقد می کند، عزیزم بلد نیستی بریزی، بیا این بطری آب این هم لیوان، تمرین کن تا یاد بگیری. این میشه نقد.
بچه ها نباید به خاطر اشتباه سرزنش شوند بلکه بچه ها باید یاد بگیرند مسئولانه جبران کنند و این گونه درک مسئول در بچه ها به وجود می آید. با درک مسئول است که کودک خلاق می شود، باید بداند که اشتباه کرد حالا باید جبران کند و بها بپردازد. (ادامه دارد...)
#خلاقیت {قسمت10}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
والدين قرار نيست اختلاف نداشته
باشند، دعوا نكنند و هميشه با هم موافق باشند.
كودك قرار است از والدينش روش درست حل اختلاف را بياموزد.
قرار است ببيند پدر و مادرش با دو عقيده مختلف چگونه بر سر يك مسئله به تفاهم ميرسند.
قرار است ببينند با داشتن اختلاف، عشق و محبت به پايان نميرسد.
والدين قرار است به فرزندشان نشان دهند انسان حتي با خودش هم تفاهم ندارد چه برسد به ديگري، اما با احترام، ابراز درست عقايد، با گوش دادن به هم ميتوان يك جايي به تفاهم رسيد و مشكلات را حل كرد، و قرار است از هر اختلافي هر دو نفر پيروز بيايند نه تنها يك نفر
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
به جای تلویزیون ، بازی های جذاب و هیجانی را وارد زندگی فرزند خود کنید.
این بازی ها نشاطی را به فرزندتان می دهدکه ناخودآگاه توجهش به تلوزیون کم خواهد شد
Join @nooredideh
کودکی که بدون ترس و وحشت بزرگ شده باشد، دروغ نمی گويد.
نه برای آن که اصول اخلاقی را مراعات کند، بلکه خود به خود احتياج به دروغ را حس نکرده است.
کارشناسان علوم رفتاری کودکان میگويند:
اطمينان از تنبيه نشدن، انگيزه دروغگويی را از کودک میگيرد.
Join @nooredideh
به كودكمان بياموزيم؛
قوی باشد، اما نه گستاخ
مهربان باشد، اما نه ضعیف
شجاع باشد، امانه قلدر
فروتن باشد، اما نه کمرو
به خود مطمئن باشد، امانه خودبین
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
@nooredideh
نوازش تشويق نيست،
نوازش نياز بچه هاست مثل غذا،
ما بايد بچه را نوازش كنيم،
بچه هميشه بايد نوازش بگيرد،
چه كار خوب بكند و چه كار بد بكند.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
هدایت شده از کانال حمید کثیری
❗قراره یک سری پست شروع کنیم و سعی کنیم حال همهمون رو بهتر کنیم، در مورد هر موضوعی هم مفصل صحبت کنیم.
بنا داریم مشکلات رو با هم حل کنیم، لقمه آماده هم نداریم ☺️☺️
#مامان #مادر #مشکلات_مادران
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
پدر و مادر دانا به فرزندشان می گویند که درس بخوان تا فهم تو و نگرش و حال و احساس تو رشد پيدا کند و زندگي و درک بهتري داشته باشی. از دنيا و كارت لذت بيشتري ببری و اینگونه که باشد به انسانهاي ديگر هم كمك خواهي كرد.
والدين نادان به فرزندانشان می گویند درس نخون خاك بر سرت، بزرگ ميشي هيشكي زنت نميشه، بدبخت ميشي. فلانيو ميبيني؟ درس نخوند بدبخت شد تو هم ميشي عين اون!
يادمان باشد رفتار ما با كودكانمان در بزرگسالي تبديل به صداي درون آنها براي تمام عمر خواهد شد.
Join @nooredideh
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند:
هرگاه فرزند آدم بميرد عمل او قطع می شود مگر از سه چيز:
1⃣ صدقه ی جاريه (وقف به عنوان نمونه ای از صدقه جاريه)،
2⃣ علمی که از آن سود برده شود
3⃣ يا فرزند صالحی که برای او دعا کند.
Join @nooredideh
اگر میخواهید بر خشم خود در برابر کودک مقابله کنید با چشمان فرزندتان دنیا را ببینید:
کودکان عمدا کارهایی نمیکنند که شما ناراحت شوید بلکه دلیل کارهایشان این است که مثل بزرگسالان فکر نمیکنند. اگر اجازه دهید رفتارشان شما را بیازارد مرتب در رنج و عذاب خواهید بود.
روش درست این است که بخشی از رفتار آنها را ناشی از شرایط سنی بدانید.
یک کودک دو ساله در حال یادگیری است و وقتی بشقاب را پرت میکند میخواهد ببیند چه میشود. اگر یک بشقاب پلاستیکی به وی بدهید خواهید دید که پس از پرت کردن آن به سراغ چیز دیگری رفته و شما نیز کمتر ناراحت خواهید شد پس محیط را برایش بیخطر کنید.
وقتی خود را جای او بگذارید، محیط را آماده کرده و بسیاری از اوقات به جای عصبانی شدن میخندید.
Join @nooredideh
در تربیت فرزند، زیاد سختگیر نباشید.
باغبان، درخت جوان را كه هنوز
خوب ریشه ندوانیده، به شدت
تكان نمی دهد....
کانال تربیتی نوردیده 👇
@nooredideh
بازي فعاليتي است براي
كسب شادي و لذت...
نه براي بدست آوردن نتيجه .
لذت بردن از فرآيند بازی و رسیدن
به احساس خوشایند مهم است
نه رسيدن به جائي.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
مسئله ی بعد شکست است. انسان ممکن است در کارش به نتیجه نرسد. وقتی که ما نتیجه مدار هستیم و به نتایج فقط فکر می کنیم، اگر به نتیجه ی مطلوب خود نرسیم، برایمان شکست می شود. بحث پیروزی و شکست یک بازی ذهن است و هیچ ارزشی ندارد.
بارها مثال ادیسون را زده ام که حدود صد بار آزمایش لامپ را انجام داد ولی نشد، بهش گفتند خسته نشدی این قدر شکست خوردی؟ جواب داد من شکست نخوردم بلکه صد روش پیدا کردم که با آن ها نمی توان لامپ را روشن کرد. اشتباه ابزار رشد است. ما شکست نداریم بلکه تجربه داریم. ما روشها و راه هایی را تجربه می کنیم که به آن هدف مطلوبی که می خواهیم برسیم، نرسیدیم.
باز هم داستانی از ادیسون برایتان تعریف می کنم که ببینید وقتی یک انسان خلاق به اصل خود معتقد و ایمان داشته باشد چه روح با عظمتی پیدا میکند و اصلاً ربطی به دین و مذهب هم ندارد.
ادیسون از حاصل درآمدهایش یک کارخانه تأسیس کرد که به مبلغ اندکی آن را بیمه کرد و بعد از چند سال بیمه را هم تمدید نکرد. این داستان از طرف پسرش نقل می شود که یک روز به او خبر دادند که کارخانه ی پدرت آتش گرفته، گفت سریع خودم را رساندم و دیدم شعله های آتش تا آسمان رفته و آتش نشانی هم توان خاموش کردن آن را ندارد، با نگرانی دنبال پدرم گشتم دیدم که روی یک صندلی نشسته و از دور به شعله ها نگاه می کند، بغض گلویم را گرفت و رفت سمت پدر و دستم روی شانه اش گذاشتم، تا من را دید گفت: تویی بدو برو مادرت را بیاور ببین چه شعله های زیبایی درست شده او دیدن شعله ی آتش را خیلی دوست دارد زود بیاورش که بعداً ممکن است همچین فرصتی پیدا نکند.
عظمت روح را می بینید؟ سال بعدش ادیسون گرامافون را اختراع کرد و سال بعدش نیز فوت کرد. این خصوصیت یک انسان خلاق است. یعنی در هر لحظه خلاقیت می بیند، شعله های آتش زندگی اش را می سوزاند ولی او در آن ها زیبایی می بیند. درسته این حالات و خصوصیات با نگاه ما خیلی فاصله دارد. (ادامه دارد...)
#خلاقیت {قسمت11}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده