🔹 آمادگی کودکان برای رفتن به مدرسه نیاز به برنامهریزی دارد. یکی از نکات مهم در بازگشایی مدارس و آماده کردن کودک برای مدرسه، داشتن برنامه صحیح، هم برای دانش آموز و هم برای والد است. کودک باید زمانی را به انجام تکالیف درسی اختصاص دهد و همچنین باید بین استراحت و تفریح و زمان به مدرسه رفتن و انجام تکالیف و درس خواندن تعادل را رعایت کنید.
معمولا کودکان توانایی زیادی در مدیریت زمان خود ندارند و شما به عنوان والد باید در این زمینه به آنها کمک کنید. کودک باید بتواند ساعاتی را از روز را به مطالعه و ساعاتی را به استراحت و تفریح بپزدازند. در این میان باید حواستان به زمان خواب کودک هم باشد.
@nooredideh
والدین، وظیفه دارند «انتخاب کردن» را به فرزندانشان بیاموزند...
شما دائم برای فرزندتان تصمیم گیری نکنید، یا نظرتان را به او تحمیل نکنید. زیرا او باید در سالهای آینده، تصمیم ها و انتخاب های مهمی داشته باشد، مثل: انتخاب دوست، انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل، انتخاب همسر و...
البته کودک در سن زیر پنج سال، قدرت تصمیم گیری و انتخاب محدودی دارد... و اگر تعداد گزینه ها زیاد شود، او قدرت انتخاب کردن ندارد.
تعداد انتخابهای کودک را محدود کنید تا قدرت تصمیم گیری پیدا کند و انتخاب کردن را یاد بگیرد. مثلا باید در سن زیر پنج سال، دو گزینه به او پیشنهاد دهید تا بتواند یکی از آنها را انتخاب کند. به عنوان مثال، موقع رفتن به مهمانی، دو لباس مناسب مهمانی از کمد خارج کنید، تا او یکی را بتواند انتخاب کند.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
عدم کنترل هیجانات
بعضی از بچهها نمیتوانند احساسان و هیجانات خود را به درستی و به موقع شناسایی و آن را کنترل کنند. به همین دلیل ممکن است احساساتی مانند شرم و کمبود اعتماد به نفس شدید با پرخاشگری و رفتارهای تکانشی و به شکل دعوا کردن در مدرسه بروز پیدا کند.
#مدیریت_روابط_کودکان
#دعوای_بچه_ها
https://eitaa.com/khanevadechandfarzandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه ها الگو میگیرن
حالا از ما گفتن 😁
@nooredideh
بیشتر کودکان در سال دوم زندگی به توانایی راه رفتن دست پیدا می کنند و این همان مرحله ای است که بسیاری از والدین از آن تحت عنوان "دوساله های بد قلق" یاد میکنند. در این مرحله، کودکان شروع به تجربه توانمندی های جدیدشان می کنند، مثلا هر وقت والدینشان به آنها می گویند راه برو، می دوند یا هر وقت می گویند آرام باش جیغ می کشند و به طور کلی قدرت خودشان را می سنجند.
آنها میخواهند بدانند که چقدر بر محیط اطراف خود کنترل دارند. اگر اوضاع خوب پیش برود، کودک به احساس کنترل و تسلط بر امور دست می یابد و اعتماد به نفس و استقلال لازم را برای جست وجو و کشف محیط پیرامون خود پیدا میکند.
اما اگر والدین با سختگیری و اعمال محدودیت، یا تنبیه کودک به خاطر تلاش برای دستیابی به استقلال، مانع از مستقل شدن او شوند، ممکن است کودک در قبال اهدافی که مد نظر دارد دچار احساس شرم و تردید شود اگر والدین بیش از حد حمایت کننده باشند نیز مشکل ساز می شوند چون تمایل طبیعی کودک به کشف محیط و رویارویی با رویدادها و تجارب مختلف را بازداری میکنند.
مثلا والدینی که اجازه نمی دهند فرزندشان با کودکان دیگر دزد و پلیس بازی کند باعث می شوند که او به توانایی اش در کنار آمدن و تعامل برقرار کردن با بچه های دیگر شک کند. "اریکسون"
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
@nooredideh
فرزندان ما بدون بازی، مغزشان رشد نخواهد کرد...
آنها با بازی روابط بین پدیده ها را
کشف کرده و نسبت به دنیای اطراف خود شناخت پیدا می کنند.
بدون دخالت های مستقیم در بازی آنها و امر و نهی های مکرر، این زمینه ی رشد را برای آنها فراهم کنید.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
برخی از راههای افزایش عزت نفس در کودکان
۱. شب هر کاری دارید کنار بزارید و برایش قصه بگید
۲.اشتباهش راحت ببخشید
۳. خوبیهاشو بزرگ کنید
۴. به حرفاش خوب گوش بدید
۵. بیدلیل بغلش کنید و ببوسید
۶. مقایسهش نکنید
۷. «اگه نکنی وای به حالت» رو نگید
۸.گاهی باهاش کارتونهایی که دوست داره ببینید
۹.بهش نگید «تو دیگه بزرگ شدی بچگی نکن»
۱۰. اگر اشتباه کردید راحت عذرخواهی کنید
۱۱. در سفر تلفن کنید و به او بگویید دلتان تنگ شده
۱۲.القای بینش: میدونم از عهده انجام اون بر میایی
۱۳. روابطتان را با همسرتان ترمیم و تصحیح کنید
۱۴. برای تفریح و بازی وقت بزارین.
@nooredideh
تقویت ذهنی کودکان با بازی
تقویت ذهن کودکان تا پیش از ۵ سالگی اهمیت زیادی دارد.
۹۰ درصد مهارتهای ذهنی تا ۵ سالگی شکل میگیرد. در حقیقت این دورهی سنی بهترین زمان برای تقویت ذهن کودک، انجام فعالیتهای ساده و لذتبخشی است که به رشد مهارتهای ذهنی و جسمی کودک ، افزایش دقت و تقویت هوش کودک کمک میکند.
@nooredideh
روش های کنترل خشم در مادران
استراحت کنید. گاهی لازم است دست از کار ها بکشید و چند دقیقه با خودتان خلوت کرده و افکار خود را متمرکز کنید.
به آنچه هنگام عصبانیت و فریاد زدن به زبان می آورید دقت کنید. به یاد داشته باشید که شما همیشه الگوی فرزند خود هستید. اگر چیزی می گویید که دوست ندارید فرزندتان آن را یاد بگیرد و تکرار کند، پس چرا حرف زدن خود را اصلاح نمی کنید.
بهتر است آنچه باعث خشم شما می شود را بشناسید و از قبل در مورد کار هایی که می توانید هنگام عصبانیت انجام دهید برنامه ریزی کنید. این کار باعث می شود بهتر بتوانید واکنش های خود را کنترل کنید.
شما باید حفظ آرامش و خونسردی در مواقع عصبانیت را بار ها و بار ها تمرین کنید. تا این کار را یاد بگیرید.
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
دوران کودکی دورانی است که ما به بچه هایمان یاد می دهیم که چگونه عزت را انتخاب کنند نه ذلت را و حاصل
وارد موضوع #اعتماد_به_نفس می شویم که در حوزه ی مهارت ها است و توانایی ها را می شناسد. به یاد دارید که گفتیم خودپنداره ی واقعی چگونه شکل می گیرد. خودپنداره ی واقعی، اعتماد به نفس واقعی می آورد. اعتماد به نفس واقعی یعنی دیدن توانایی ها و تقویت حیطه ی اهمیت (مهارت ها) . اعتماد به این که من می توانم یاد بگیرم. من همیشه تأکید کرده ام که کار یا عمل را از وجود جدا کنید چه در مورد کودک و چه در مورد خودتان یا دیگران.
اعتماد به نفس و عزت نفس مربوط به وجود است، توانایی است. کار را بلد هستم یا نیستم؛ می توانم یاد بگیریم. بنابراین کسی که اعتماد به نفس دارد قدرت این را دارد که کار را از وجود خودش جدا کند یعنی اگر مرتکب اشتباهی شد وجود و شخصیت خودش را زیر سوال نبرد با درک مسئول مسئله را بررسی کند بها پرداخت کند و جبران کند یا اگر کاری را بلد نیست باز وجود خودش را زیر سوال نبرد مثلاً خودش را بی عرضه یا ناتوان تلقی نکند بلکه زمان بگذارد و به دنبال یاد گیری آن برود.
بچه ها کاملاً به صورت فطری این قدرت را دارند که کار را از وجود جدا کنند. مادری اذعان می کرد که دائم به کودکش می گوید نمی تونی!! ولی کودک پافشاری می کند که می تونم خوب هم می تونم، بلد نیستم اما می تونم!!!! کودک، کار را از وجود جدا می کند. گاهی که من با بچه ها درگیر می شوم اخم می کنم و محکم میگم برو کنار، قاطعیت را نشان می دهم؛ کودک یک کمی از من بدش می آید و اخم می کنه و میره اما یک کم بعد که حالش خوب میشه میاد و می بینه که من باهاش مشکلی ندارم. بچه ها دید عمیقی دارند در صورتی که بزرگترها دید سطحی دارند.
کودک، درون من را می تواند ببیند و حس کند و وقتی به من نگاه می کند می داند که من از درون مشکلی با او ندارم یعنی با وجود او مشکلی ندارم بلکه با کارش مشکل دارم. می داند که این اخم ابروی من اصلاً از درون من نمی آید و بعد ها حتی برایم شیرینی هم می آورند و بوسم هم می کنند چون دقیقاً قدرت تفکیک دارند که من با وجودش مشکلی ندارم خیلی هم دوستش دارم و حتی برایشان این دوگانگی پیش می آید که این سلطانی که منو دوست داره و با من مسئله ای نداره پس چرا اخم می کنه! در حالیکه والدین به خاطر کارِ بچه، وجود او را زیر سوال می برند. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت67}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
مادر مهمترین منبع قابل دسترسی برای تقویت ریشه های اعتماد بنفس برای کودک به شمار میرود به طوری به بررسی ها نشان میدهد مادرانی که فرزند خود را مورد شماتت قرار میدهند، فرزندانی با اعتماد به نفس پایین تربیت می کنند.
طرح اولیه شکل گیری شخصیت افراد ناشی از برخورد مادر و کودک است به طوری که ریشه همه برداشت های کودک در آینده است که تغییر آن به سختی صورت می گیرد.
بعد از پدر ومادر،خواهر و برادر و همسالان نقش مهمی در برداشت کودک از خودش را دارند.
Join @nooredideh
انسان ها نیاز به تأیید دارند و ما باید تأییدشان کنیم. هر عملی که کودک انجام می دهد باید تأیید مثبت شود اما وقتی تشویق بی جا می کنیم و به خصوص بحث جایزه را مطرح می کنیم این حفظ کردن ها الگوی کودک می شود وخلاقیت از بین می رود. و چون کودکان تشویق را دوست دارند مجدد همان کارهای قبلی را انجام می دهند تا تشویق شوند در اینجا اگر دایما تشویق کنیم کودک متوقف می شود.
بعد از یکی دوبار تشویق یک کار باید تشویق را متوقف کرد و به کودک فهماند که اگر تایید وتشویق والدین را می خواهد باید کارجدید انجام دهد و درمسیر رشد متوقف نشود
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh