👈 اینکه حالمون خوب نیست، خودبهخود جلوی خیلی از کارهای مثبت و برنامهریزیهامون رو میگیره! همه هم منتظر نشستیم یکی از بیرون بیاد حالمون رو خوب کنه، در حالی که اون آدم هیچ موقع نمیاد!!
👈 هر کسی مسئول خوب کردنِ حالِ خودش هست!! و این یعنی منتظر کسی نباید باشیم ...
#حمید_کثیری 👇👇
Join 👉 @hamidkasiri_ir
یکی از راههای استقلال کودکان تصمیمگیری است
به کودک خود اجازه تصمیمگيرى بدهید.
مسلما والدین بايد محدوديتهايی را برای فرزند خود قائل شوند، اما بعضی وقتها بهتر است اجازه دهيد كه زمام كار در دست كودک باشد و تصمیماتی را هر چند مضحک و کوچک بگیرند، حتی اگر او تصميمهای عجيب و غريب بگيرد.
مثلا اگر میخواهد كه در وسط تابستان، پالتو یا کلاه زمستانی بپوشد، به او اجازه دهيد كه اين كار را بكند، پس از مدتی گرمش میشود و میفهمد كه پوشيدن یک لباس نازک در اين فصل، مناسبتر است.
اگر شما اجازه دهيد كه او خودش به اين نتيجه برسد، به او امكان يادگيری و رشد دادهايد.
@nooredideh
فرزندانم بازیهای خشنی باهم می کنند. تحمل چنین رفتاری را ندارم و معمولا سرشان داد می زنم.
🌱خیلی خوب است که فرزندانتان این قدر پرانرژی هستند؛ اما مشکل اصلی، محل بازی است. وقتی می بینید بچه ها فعالیت فیزیکی دارند، آنها را بیرون ببرید و یا اتاقی امن برای فعالیتهای پرجنب و جوش آنها در نظر بگیرید.
🌱قوانینی برای این بازیها تعیین کنید. مثلا هر دو کودک باید موافق بازی باشند. هیچ کدام از آنها نباید با صورت دیگری تماس داشته باشد، هیچ وسیله ای به عنوان سلاح نباید بکار گرفته شود و غیره.
🌱کلمه رمزی را تعیین کنید که معنای آن "ایست" باشد و اگر هر یک از بچه ها مشکلی داشت، از آن استفاده کند و یا اگر شما متوجه شدید بازی به دعوا تبدیل شده و در جریان نادرستی پیش می رود، آن را به کار ببرید و بچه ها را به فعالیت دیگری مشغول کنید.
🌱اگر چیزی شکست یا به کسی آسیبی رسید، هر دو کودک را به طور مساوی مسئول بدانید و نگذارید یکی از آنها تقصیر را به گردن دیگری بیندازد.
@nooredideh
چگونه خوب گوش کردن را در کودکان تقویت کنیم؟
🎈هنگام صحبت کردن، تن و ریتم صدای تان را تغییر دهید و یکنواخت صحبت نکنید.
🎈خواسته ها و پیام های خویش را
ساده و کوتاه بیان کنید.
🎈در یک زمان، فقط یک یا دو درخواست از کودک تان داشته باشید.
🎈سعی کنید خواسته هایتان را به صورت رسا و همراه با احترام و محبت بیان کنید.
🎈کودکان را عادت دهیم که از رادیو، یا ابزارهای صوتی بیشتر از تلویزیون استفاده کنند .
🔻خواندن یک کتاب داستان کوتاه، ودرخواست خلاصه گویی یا بازگویی داستان، تاثیر زیادی در تقویت مهارت گوش دادن کودکان دارد.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
✅ آیتالله حائری شیرازی(ره):
🔴 پدر چه کند تا مربی خوبی برای فرزند خود باشد؟
💠 شرط اول این است که دل همسرش را به دست بیاورد. این سنگ اول تربیت اولاد است.
💠 هر کس توانست همسر خودش را قانع کند به اینکه خدمتگزار اوست، به او عشق میورزد و برای سعادت او آرزوی توفیق دارد؛ آن وقت است که میتواند نقشۀ تربیتی فرزندان خودش را ترسیم کند.
💠 هر جا پدری در تربیت موفق نشد، مشکل در عدم همکاری با مادر بود!
@nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
امروزه در کشورهای غربی نیز این مسائل و ندرت را تمرین می کنند نه این که ندارند بلکه بچه ها یاد بگیرند
سادگی را توضیح دادم حال می رویم سراغ نکته ی بعد با موضوع عمومی و خصوصی بودن که دنباله ی همان بحث «خاص بودن» است.
ما وقتی همه چیز را برای فرزندانمان خاص می کنیم مثل اتاق مخصوص، میز و اسباب بازی خاص، این حالت آرام آرام باعث منزوی شدن و تنها شدن کودک می شود. بچه ها را باید به سمت عمومی شدن سوق بدهیم، یعنی اتاق ها مال همه است مثل آشپزخانه که مال همه هست و یا فضاهای مثل حمام و دستشویی هر وقت کسی داخل آن بود در آن زمان خصوصی می شود و بعد نفر بعدی.
🔹تفکر باهم بودن از خانواده باید شروع شود و بعد به اجتماع برسد. بچه ها در پارک بازی کنند، من به همین دلیل همیشه خانه ی بازی را توصیه می کنم. خانه ی بازی یعنی جایی که همه ی بچه ها می توانند بروند، مهد کودک حالت عمومی ندارد چون بالاخره یک عده خاص می روند که عضو آن جا هستند اما در خانه ی بازی همه می توانند بیایند. بچه ها به طبیعت و فضاهای عمومی بسیار باید بروند.
«مال من» باید تبدیل شود به «مال ما» تا تبدیل شود به «مال او». تا زمانی که در فضای منیت و «من» قرار داریم و به سمت «ما» نرویم، هیچ وقت به سمت «او» بودن نمی رویم. مال او، یعنی امانت.
بچه ها به خصوص دخترها حس مالکیت قوی دارند و در کل حس غریزه ی مالکیت در انسان بسیار قوی است و باید باشد اما اگر این حس به تعادل نرسد تبدیل می شود به مال من و منیت. یکی از علائمی که نشان دهنده ی قوی بودن حس مالکیت در خانم ها است، دعوای تاریخی بین عروس و مادر شوهر است که ریشه ی آن برمی گردد به حس مالکیتی که خانم ها دارند و دعوا سر عروسکی است به نام پسر یا همسر؛
آقایان یا این حس را ندارند یا خیلی کمتر از خانم ها دارند؛ مادر شوهر میگه 25 سال زحمت پسرم رو کشیدم پس مال منه و عروس هم میگه نخیر عقدش کردم پس مال منه و هر طرف میکشه سمت خودش و هیچ کس متوجه نیست که این عروسک در حال نصف شدن است ولی هر دو طرف می کشند. ریشه ی این اختلاف تاریخی در یک تفکر مالکیت است که در خانم ها قوی تر است. غریزه ی مالکیت برای بقاء زندگی لازم است اما باید با کمک معنویت کنترل و هماهنگ شود. مال من باید تبدیل شود به مال ما و مال ما تبدیل شود به مال او. بچه ها باید به فضاهای عمومی برده شوند. دور هم جمع شوید و فضاهای عمومی را تقویت کنید که بچه ها بتوانند عمومی بودن را تمرین کنند و آرام آرام خاص بودن را کنار بگذارید.
سی سال پیش که در لندن زندگی می کردم، رخت شورخانه سر خیابان بود، نمی دانم که هنوز هم هست یا نه؟ مردم لباسهایشان را می آوردند و سکه می انداختند و می شستند و می رفتند و کسی اصلاً نیاز به ماشین لباسشویی را حس نمی کرد. من حالا حتماً توصیه به این کار نمی کنم اما خیلی از کارها را می شود عمومی کرد و ما سابقه ی عمومی بودن را در ایران خیلی داریم مثل هیئت ها و عزاداری ها همه نشانه ی عمومی بودن ملت ما است. در جمع و عمومی بودن ارزش های همکاری، همیاری و همدلی مطرح است. خاص بودن انسان را تنها می کند پس بچه ها را به این سمت نبریم. (ادامه دارد...)
#کودک_و_تفکراقتصادی {قسمت42}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
⁉️ فرزندم شب امتحانیه! چیکار کنم؟!
♻️بعضی بچه ها زمان محورند بعضی بچه ها توان محور...🤔
✍ زمان محورها وقتی در فشار زمان قرار میگیرند دچار #فشار_عصبی میشوند و دیگر #درس را نمیفهمند. اما توان محورها، وقتی در فشار قرار میگیرند، توانشان بیشتر میشود. توان محورها اگر وقت اضافی دارند، نباید به آنها دائم تذکر داد که برو درست را بخوان! بلکه باید او را #تشویق کرد تا فعالیتهای جسمی دیگر انجام دهد. معمولاً این دسته افراد، #برونگرا هستند و دارای #اعتمادبهنفس بالا، ریسکپذیر، شاد و عجول.
❗️اما زمان محورها معمولاً #درونگرا هستند. حساس، دارای اعتمادبهنفس پایین اما #مسئولیتپذیر. در یک خانه اگر دو بچه وجود داشته باشد، بچه اول اگر درونگرا باشد، بچه دوم برونگرا میشود. بنابراین نباید بچهها را با هم مقایسه کنیم، چون ویژگیهایشان با هم متفاوت است.
@nooredideh
🔻حال بد از کجا میآد؟
.
یه وقتایی هم هست حین صحبت از حال بد، میشنویم که میگن «نمیدونم چم شده، نمیدونم چرا حالم بده، اعصابم انگار خورده ولی نمیدونم از چی»
یعنی اون آدم علت حال بدش رو نمیدونه. پرخاشگری میکنه ولی نمیدونه چرا، یا مثلاً تو فلان موقعیت مضطرب شده اما علتش براش مشخص نیست.
یکی از مهمترین کارهای درمانگر همینه که به آدم کمک کنه مسیر ایجاد یک رفتار نادرست یا یک حال بد رو ردیابی کنه .
واقعیت اینه هیچ رفتاری بیعلت نیست. پشت هر رفتاری (مثل دوری از جمع) یه حال و احساس بد هست که باید شناسایی بشه، پشت اون احساس بد یه فکرهایی هست که باید ردش رو گرفت و بعد مسیر ترمیم و اصلاح رو هم طی یک پیوستاری پیش گرفت.
امام علی یه حدیث دارن با همین مضمون
«درکها و فهمها پیشوای اندیشههاست. اندیشهها امام دلهاست.دلها ائمهی حواس است و حواس پیشوای اندام و اعضا است»
https://eitaa.com/maryamkheiri1370
کارهای کودک درسه محدوده است
🌱محدوده سبز: کارهای خوب کودک
🌾 محدوده زرد: کارهای نه خوب و نه بد(که اشتباهات کودک درحوزه مهارت رانیزشامل میشود که اشکالی ندارد مهارت ندارد وباید اشتباه کند تا یادبگیرد)
💥محدوده قرمز که آسيب زدن به خود يا ديگران يا تجاوز به حقوق ديگران است
ولی متاسفانه اکثر تنبیه های والدین برای کارهای محدوده زرد کودکان است، کارهای اشتباه بی خطر.
به کارهای بد اما بی خطر کودکتان بی اعتنایی کنید و به جایش به او کار خوب بیاموزید
@nooredideh
جالبه بدونید که کودکان زیر شش سال در دنیای حسی هستند و بعد از این سن تازه شروع به تفکر می کنند. قبل از آن با احساسات خود با دنیا در تماس هستند، مخصوصا قبل از سه سالگی تنها با تقلید از بزرگترها شکل می گیرند. هر چه ما بگوییم باور می کنند پس چیزی بگویید و عمل کنید که حس خوبی به آنها بدهد و عزت نفس آنها را بالا ببرید .
مثلا وقتی با کسی تلفنی صحبت می کنید یکی از خوبی های فرزند خود را با لحنی زیبا بیان کنید، فکر نکنید او حواسش جای دیگری است، کودک شما تمام مدت با ذره بین گفتار و اعمال شما را زیر نظر دارد !
این بیان غیر مستقیم به کودک حس خوبی می دهد باور می کند مهم است و شما دائم در فکر او هستید حتی موقع صحبت با دیگری باز هم حرف اوست.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
هر خانه اي
كه در آن دختر باشد،
هر روز دوازده بركت
و رحمت از آسمان
ارزاني اش ميشود و زيارت
فرشتگان ازآن
خانه قطع نمی گردد
"پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله"
میلاد حضرت معصومه "س"و
روز دختر مبارک🌹
@nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
سادگی را توضیح دادم حال می رویم سراغ نکته ی بعد با موضوع عمومی و خصوصی بودن که دنباله ی همان بحث «خا
تا به این جا راجع به دو حیطه ی تولید و مصرف توضیح دادیم حالا وارد حیطه ی «مهارت های اقتصادی» می شویم در این جا قدری با الفبای اقتصاد آشنا می شویم تا بچه ها هم یاد بگیرند.
مهارت های اقتصادی یعنی افزایش میزان رضایت از زندگی با کنترل انتظارات یا خواسته ها. ما به این تعریف مهارت اقتصادی یا هوش اقتصادی و یا عقل معاش می گوییم که چگونه می توانیم با همین درآمد با کنترل انتظارات میزان رضایت از زندگی را افزایش بدهیم؟
خانواده ی مولد و مصرف کننده را به یاد دارید که در جلسه ی اول گفتم؟ خانواده ی مصرف کننده همیشه ناراضی است و این نارضایتی ها جمع می شود و نارضایتی جامعه را دامن می زند و یواش یواش نارضایتی می شود یک هنجار و باز هم یواش یواش آنقدر راه را بیراهه می رویم که نارضایتی را انگیزه ی حرکت می کنیم که البته حرکت های مخرب. کسی که مهارتهای اقتصادی را فراگرفته باشد درست عمل می کند که موجب افزایش رضایت از زندگی شود.
اولین نکته در مهارت های اقتصادی، برنامه ریزی مالی بر پایه ی درآمدها و نیاز ها است. حتی من می خواهم بگم که جدای از این تعریف، برنامه ریزی بر پایه ی درآمد، نه نیاز؛ چون ما می توانیم هرچه قدر می خواهیم از راه حلال و مشروع پول درآوریم اما اجازه نداریم هرچه قدر خواستیم خرج کنیم. ما چه نیازهایی داریم؟ و چگونه می توانیم به این نیازها با ساده ترین وجه جواب بدهیم؟ لازمه ی پاسخ به این سؤال ها «شناخت»، یکی از همان چهار معیار است(قبلا توضیح داده شد) .
کودک ما چی لازم دارد؟ لازم دارد که با پدر و مادرش بازی کند، باشه یک روز تعطیل ناهار را می بریم پارک که با هم بخوریم و بازی کنیم این کار همان قدر لذت دارد که مسافرت لذت دارد. نیازها را با ساده ترین وجه چگونه می توان جواب داد؟ برای پاسخ این سؤال باید ارزش ها را بدانیم، کارکردها را بشناسیم و ببینیم که از کدام و چه امکانی می توانیم استفاده کنیم. (ادامه دارد...)
#کودک_و_تفکراقتصادی {قسمت43}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
پرتاب کردنهایی که از روی خشم و عصبانیت رخ میدهد را نادیده بگیرید، چرا که اگر کودک بفهمد به وسیله این رفتار میتواند نظر شما را جلب کند آن را بارها و بارها تکرار خواهد کرد.
در عوض به او بگویید «اگر عصبانی هستی بهتره حرف بزنی، اینجوری من بهتر میفهمم مشکلت چیه.» به روشهای مختلف او را به استفاده از کلمات و بیان احساساتش تشویق کنید.
اگر کودک شما با پرتاب کردن مثلا یک مکعب چوبی در حال آسیب رساندن به کودک دیگری است، با همان آرامش او را منع کرده و بگویید «این کار خطرناکه» و به طور موقت از روش محرومیت استفاده کنید که بسته به سن کودک از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه میتواند باشد.
مراقب تن صدایتان باشید، هیچ اشکالی ندارد اگر با تن صدا و لحنتان به کودک بفهمانید که از این کار او ناراحت شدید اما هرگز عصبانیت را در صدایتان نشان ندهید.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
join @nooredideh
هدایت شده از کانال حمید کثیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این چند جمله از جوزف نیکولوسی هست که در کتاب بسیار خوب فهم همجنسگرایی داره میگه.
ارتباط پدر با پسر یکی از مهمترین عوامل برای جلوگیری از ناهمنوایی جنسیتی هست.
یکی از بزرگترین مشکلات ما در تربیت اینه که مامانها عموما خیلی درگیر این هستند که پسرهای گوگولی و به دور از هر گونه تجربه چالشی توی زندگی بزرگ کنن. موضوعی که دلایل متعدد داره اما یکی از مهمترین موارد تشدید تکفرزندی و گیر کردن در قالبهای تربیتی این روزهاست.
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️سرود فوق العاده زیبای «تحت فرمان»❇️
هم عرض ارادت به حضرت معصومه(س)
و امام رضا (ع)، هم زنده کردن روحیه ضد
صهیونیست در بچهها و بها دادن بهشون
فقط اونجایی که اسرائیلی رو دستگیر میکنن😂
🔘کاری از گروه سرود محیصا🔘
▫️به همت شبکه قرآنومعارف سیما▫️
این سرود قراره در جشن بزرگ روز جمعه عصر
میدان آستانه قم با حضور برنامه محفل
همخوانی بشه
🔹استاد قرائتی میگوید:
✍🏽: اگر بچه خلافى كرد عذرش را قبول كن ولو دروغ بگوید. آقا تو پول از توى جیب من برداشتى؟ بچه مى گوید: نه... خوب بیا توى جیبت را بگردم!!
-بچه تا مى گوید نه، دیگر ولش كن. تحقیق نكن كه بچه دزد مى شود. اگر دروغ مى گوید، شتر دیدى ندیدى. خودت را به تغافل بزن و عذر بچه را بخواه؛ حتى [اگر] یقین دارى كه دروغ مى گوید.
@nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
تا به این جا راجع به دو حیطه ی تولید و مصرف توضیح دادیم حالا وارد حیطه ی «مهارت های اقتصادی» می شویم
رفت و آمد برای ما یک نیاز است. مثلاً من نیاز دارم که از کرج به تهران بیایم اگر نیایم کارهایم انجام نمی شود حال من چگونه می توانم از کرج به تهران بیایم؟ می توانم با ماشین شخصی خودم بیام، می توانم آژانس بگیرم، یا با کرایه خطی و یا با مترو یا با اتوبوس و یا با موتور و یا با دوچرخه، بسته به مسافت با کدام روش می توانم راحت تر بیایم؟ آسایش این جا مطرح می شود؛ با کدام روش راحت تر می آیم؟
امروز صبح که این راه را می آمدم حدود یک ساعت و نیم در ترافیک بودم و من تمام این مدت را خوابیدم خوب حالا اگر با ماشین شخصی می آمدم می توانستم راحت بخوابم؟ پس من با وسیله ی نقلیه ی عمومی راحتترم، یک جاهایی مترو راحت تر است خوب با مترو میرم.
کارکردها را باید مدنظر داشته باشیم. یا مثلاً می خواهیم خرید کنیم چه قدر خوب است که پیاده برویم و حتی فرزندمان هم همراهمان باشد و مهارت های زندگی را همراه ما عملی بیاموزد ولی ما برای یک خرید اونور چهارراه حتماً باید سوار ماشین شخصی شویم.
برنامه ریزی مالی باید داشته باشیم، برپایه ی کنترل انتظارات و پاسخ به نیازها. کنترل کنیم و حساب کنیم که چه قدر درآمد داریم؟ چه قدر هزینه می کنیم؟ پس اندازمان چه قدر است؟ و غیره و بچه ها با دیدن این حالات از ما الگو گرفته و می آموزند. (ادامه دارد...)
#کودک_و_تفکراقتصادی {قسمت44}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
وقتی که به فرزند دو سالهتان غذا میدهید، قاشق به دست دنبالش راه میافتید. کودک گاهی از صندلی میپرد، گاهی رویش میایستد، گاهی هم چیزی پرت میکند.
راهحل قدیمی: شما مینشینید و هیچ واکنشی نشان نمیدهید. او مدام غر میزند و شما هنوز نشستهاید. در پایان هم میبینید که رفتار او تغییری نکرده است.
راهحل جدید: وضعیت را مشخص کنید به جای اینکه مدام دستوردهید. بچهها ربات برنامهریزی شده نیستند که هر کاری به آنها گفته شد انجام دهند آنها نیاز به اراده آزاد خود دارند به همین دلیل اغلب دقیقا برعکس آنچه شما میخواهید عمل میکنند. ترفند درست این است که از یادگیری به جای دستور استفاده کنید. مثلا به جای اینکه بگویید «شیر را بردار» بگویید « اگر شیر همینجوری بمونه جوش میاد» به این ترتیب شما اطلاعاتی به او میدهید که براساس آن او راحتتر کاری را که باید، انجام میدهد.
نتیجه: کافی است هنگام غذا خوردن به جای اینکه بگویید «بشین» بگویید «هیچ میدونی صندلی برای نشستن هستش؟» به همین سادگی میتوانید با دادن اطلاعات از تکرار عملی غیرمعمول جلوگیری کنید.
#حرف_شنوی_کودک
@nooredideh
هدف از بزرگ کردن کودک این نیست که او را مطیع و فرمانبردار خود تربیت کنیم.
باید به کودک خود فرصت فکر و خطا کردن بدهید.
تهدید کردن کودک باعث می شود تا اعتماد به نفس او از بین برود و در بزرگسالی دچار مشکل بشود.
@nooredideh
كودكان قلدر معمولا به سراغ كودكان ساكت، مضطرب و خجالتي با عزت نفس پايين ميروند. بچه هاي با عزت نفس، رفتار و گفتار و حركات خاصي دارند كه قلدر ها معمولا آنها را انتخاب نميكنند.
پس اولين قدم براي آماده سازي كودكتان بالا بردن حرمت نفس اوست. كودكتان بهتر است بداند ميتواند از حق خود دفاع كند، دست طرف مقابل را بگیرد و بگويد حق ندارد او را بزند و بادست خود او را متوقف كند.
اگر كار به درگيري فيزيكي كشيد محيط را ترك كند و اين اصلا نشانه ترسويي نيست بلكه نشانه داناييست. اگر مورد آزار ديگري قرار ميگيرد وظيفه والدين است اقدام كنند.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
🔴 تخیّلات کودک
وقتی کودک مثلاً به شما میگوید مامانی من الان سوار هواپیما هستم و واقعیتی هم ندارد؛ تخیّلات کودک را جدی بگیرید و به آنها وسعت بدهید.
تخیّلات، لازمهی رشد سالم کودکان است، هرگز او را مسخره یا دعوا نکنید.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
تربیت فرزند نوردیده
رفت و آمد برای ما یک نیاز است. مثلاً من نیاز دارم که از کرج به تهران بیایم اگر نیایم کارهایم انجام ن
نکته ی بعد، از بچه ها حساب کتاب بخواهید. ما باید یاد بگیریم پاسخگو باشیم. امروزه در خانواده ها من بسیار می بینم که حساب به همدیگر نمی دهیم مثلاً آقا به خانم بگوید یا بالعکس که مثلاً این ده هزارتومان چی شد؟ بهمان بر می خورد که حساب سنار سه شاهی را هم باید پس بدهیم، چه میدونم چی شد پولی که برای خود بچه است را نمی گویم اما اگر پولی برای خرید بهشان می دهیم را باید بپرسیم.
زمانی که هنوز ازدواج نکرده بودم و جوان بودم دوستی داشتم که پدرش فرش فروش بود یک روز به حجره شان رفتم و دیدم که پدر دوستم که حاج آقایی بودند آمدند و نشستند پشت میز و جا سیگاری که چند سکه داخل آن بود را شمردند و بعد سر بلند کردند و گفتند صبح که می رفتم این جا چهارده هزار بود چرا الآن فقط سه هزار هست؟ یازده هزارش کو؟
شاگرد و پسر حاجی آمدند و گفتند: سه هزار یخ خریدیم، خوب هشت هزارش؟ آهان پنج هزار هم کارگره فرش آورد دستمزد بهش دادیم؛ خوب سه هزار دیگه اش کو؟ شاگرد و دوستم یادشان نیامد اما حاج آقا ایستاد که سه هزار بقیه چی شد؟ ببینید نمی گفت چرا خرج کردید مهم این بود که بدانند چی کار کرده اند که یکهو یادشان آمد که آهان یک گدا آمد دادیم به گدا و حاجی گفت خیلی خوب و تمام شد؛ حساب سر جای خودش میزان هست. خوتان از خودتان حساب بکشید و بعد ببینید که چه قدر در زندگیتان تأثیر دارد و از بچه ها حساب بخواهید. (ادامه دارد...)
#کودک_و_تفکراقتصادی {قسمت45}
[مباحث کودک متعادل ]
@nooredideh👈کانال تربیتی نوردیده
برای کاهش لجبازی کودکتان، به او حق انتخاب دهيد.
"الان حمام ميري يا قبل از خواب؟" "بشقابتو توي سينك ميذاري يابه روي كابينت؟" به او حق انتخاب دهيد تا بتواند قسمتي از تصميگيري شما باشد.
ميتوانيد از او بپرسيد كي ميخواهد درس بخواند؟ چند ساعت تكاليفش طول ميكشد؟ اگر به مرحله نوجواني رسيده اند از آنها بخواييد برنامه ريزي كند و بعد به شما اطلاع دهد.
@nooredideh
🔻جایگزین های تنبیه برای بچه ها
💠 به جای تنبیه، تقبیح شدید خود را بیان کنید بدون اینکه به شخصیت فرزندتان حمله کنید. مثلا پدری که می بیند فرزندش ابزار او را برداشته و در حیاط زیر باران رها کرده چه عکس العملی می تونه داشته باشه؟ میتونه فریاد بزنه، عصبانیت خودش رو با تندی بیان کنه و میتونه باجدیت به فرزندش تذکر بده بدون اینکه به فرزندش اهانت کرده باشه. مثلا بگه؛ "از اینکه ابزار نوی من توی حیاط زیر بارون رها شده و زنگ زده خیلی عصبانی ام..."
💠 به جای تنبیه، انتظارات خود را جزء به جزء برای فرزندتان شرح دهید.
"انتظار دارم وقتی ابزار من رو قرض میگیری مثل اول بهم برگردونی"
💠 راه جبران خطا را به فرزند خود نشان دهید.
" از این به بعد وقتی ابزار منو می گیری سریع سر جاش برگردون"
💠 به کودک فرصت دهید.
" پسرم تو میتونی ابزار منو امانت بگیری و دوباره پسشون بدی و در مقابل میتونی امتیاز استفاده از آونها را کلا از دست بدی. تصمیمش با خودت"
💠 با موضوع برخورد فعال داشته باشید.
کودک:" چرا درب جعبه ابزار قفله؟!
پدر: "تو به من بگو چرا"
💠 مشکل گشایی کنید.
" پسرم به نظر تو چه راهی می تونیم پیدا کنیم که هر وقت به ابزار من احتیاج داری بتونی از آنها استفاده کنی؟ در ضمن مطمئن باشم که هر وقت لازمشون داشتم داشتم سر جاشون باشند. "
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh